In functie van mijn informatie op het FORUM ten behoeve van ABI en uit gespreken deze morgend met enkele EXAMINATORS blijkt het dat hun verzekering slechts hun B.A voorziet als PILOOT-INSTRUCTEUR en niet van EXAMINATOR met het gevolg dat een der collega's tijdens een EXAMENVLUCHT te laattijdig ingreep en wordt hij nu persoonlijk aangesproken voor de kosten van het ongeval. De CAA die hem aanwees neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor de schade van het ongeval. OPGELET !!!!!!!!
Ik ben ook regelmatig aanwezig op het FORUM onder de volgende onderwerpen:
POLITIEK WAT VERWACHTEN DE SENIOREN van de E.U?? NIEUWS GALILEO BLOGGEN CHATBOX steun AFM MEETING 29 April huldiging @@@@@ en vrijwilige medewerkers SENNET. OVERIGE VRAGEN info voor ABI
Via SENNET heb ik in het FORUM in het onderwerp OVERIGE VRAGEN onder de titel LUCHTVAARTONDERWIJS via ABI een forum uitgewerkt waar u een dialoog kunt voeren over de aspecten van de LUCHTVAAROPLEIDING.!!!!!!
Deze afkorting staat voor een BEROEPSVERENIGING voor de personen welk actief zijn in het LUCHTVAARTONDERWIJS ten behoeve van de BEROEPSVORMING of VRIJETIJDSBESTEDING in de verschillende vormen der LUCHTVAART. Bijlage staatsblad van 16 JANUARIE 1986 onder de titel: ASSOCIATIE van BELGISCHE INSTRUCTEURS VLIEGERS UNION PROFESSIONELLE de L'ASSOCIATION BELGE des INSTRUCTEUR-AVIATEURS. gevestigd te BRUSSEL en statuten neerrgelegt en aanvaard door de RAAD VAN STATE.
Een ALGEMENE VERGADERING van ABI had plaats te BRUSSEL in de lokalen van de BCAA onder voorzitterschap van Mr JEAN OOMS waarvan ik in een later input op mijn BLOG meer gegevens zal beschikbaar maken.
In de toekomst voorziet ABI. Speciale AGM ( datum te bepalen) Opbouw van een WEBSITE ( EWI@AVIADEV.COM Rondschrijven door ANDRE DILLIEN@KETNET.BE aan al bekende personen aktief in enige vorm van LUCHTVAARTOPLEIDING van ULM,ZWEVERS,VLIEGTUIG,HELICOPTER via FTO of RF of een CLUB in het vooruitzicht van de toepassing der EASA voorschriften in de EU lidstaten. DE juridische adviseur is : EDWARD.EHLINGER@SKYNET. AANWEZIGE op 11 Feb 10 FI VERONTSCHULDIGD 12 FI meer hierover na het opmaken van de PV.
Enkele vragen mijn advies over het behalen van AMERIKAANSE VERGUNNINGEN. Ik heb geheel geen probleem met deze mogelijkheid die we vroeger veel gebruikte om de ADMINISTRATIEVE WEERSTANDEN in het OUDE EUROPA te vermijden en vele van ons hebben deze weg gekozen of via de MILITAIRE weg. Ook heden is de USA voor een aantal gevallen de te volgen weg en ook wegens de minder zware financiele aderlading. Wij raden wel aan nu de eerste stappen hier in de EU te zetten en zeer goed te zien naar welke school in de USA men gaat want er bestaan grote verschillen in " QUALITY" van de opleiding !!! Hier kan men terecht bij: WWW.GATCBE.COM en ook bij reeds vroeger vermelde FI ( flightinstructors) Dr V.HUCK en F. CLAESEN; in het linkervakje type in " FAA" voor hun gegevens ook een mijner ex-leerlingen kan u daar advies in geven na een samenspraak met mijzelf en EDH op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN na afspraak.
Men vermelde vandaag op het TV-NIEUWS een WARME LUCHTBALLON ongeval in KENIA met 2 doden en 9 gewonden. Het betrof hier een VLUCHT met een UK-PILOOT en 12 PASAGIERS. Ongevallen met LUCHTBALLONS zijn zeer zeldzaam en moet hier grondig onderzocht worden wat de oorzaak was.
DE ETF ( EUROPEAN TRANSPORT WORKERS FEDERATION) organiseert op 8 maart in haar lokalen te BRUSSEL een studiedag aangaande "RULE MAKING: WHAT ABOUT CABIN CREW ???"
Ik wens u er nog eens op te wijzen dat u als passagier een aantal rechten hebt van financiele compensatie by langdurige vertraging of aflasten van een vlucht waarvoor u een VLIEGTICKET hebt zie informatie vroeger in mijn BLOG geplaatst.
Kijk ook uit naar de publicatie van de ZWARTE LIJST van de E.U. Maar de FINAL RELEAS is nog niet voor vandaag. REGULATION 2111/2005 geeft de 25 lidstaten tot 16 Februarie de tijd om hun voorstel voor te leggen. Dan heeft de CEC nog 30 dagen om deze lijst op te maken er rekening met houdende dat de voorgestelde AIRLINES het recht tot verdediging kunnen inroepen door een hearing in de commisie wat mogelijk ook nog tijd in beslag zou kunnen nemen. Men hoopt op 1 APRIL 2006 een lijst te kunnen RELEASEN maar mischien is dat een 1 APRIL GRAP , wij hopen van niet!!!!!
Men vraagt herhaalde malen naar LINKS een zzer goede lijst is beschikbaar op: WWW.FLYFORFUN.BE enkele ontbrekende zijn: - WWW.VLRI.BE - SVV via VLRI - AOPA-BELGIUM. via VLRI - WWW.AOPA.NL - WWW.LVZC.BE - ABI. via VLRI - WWW.ASA.BE - FAS via VLRI - EURAVIA via VLRI - REPLO via VLRI - KVIV via VLRI - VIK via VLRI - WWW.A-S-A.BE meer hierover later bij te voegen
De AVIATION DAY in HQ EUROCONTROL te BRUSSEL-EVERE op 31 maart heeft een zaal beschikbaar van 250 zetels, ik adviseer de niet COMMERCIELE LUCHTRUIMGEBRUIKERS daar in massa aanwezig te zijn , de deelname is GRATIS en men moet zien dat er vele geintreseerde personen zijn die hun plaats in het EU LUCHTRUIM wensen te behouden. Zeg dit voort in uw CLUBS,E-MAILS,WEBSITE om zoveel mogelijk PILOTEN,en EIGENAARS van DELTA,ULM/DPM,GYROCOPTER,HELICOPTER,VLIEGTUIG,BALLON,ZWEEFVLIEGTUIG,ZELFBOUW,PARACHUTISME daar aanwezig te zijn indien gij een plaats in het EU LUCHTRUIM wenst te behouden. MEER INFO steeds beschikbaar SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Een aantal senioren zijn steeds verwondert dat er in BELGIE en NEDERLAND zulke verschillen in het weder kunnen zijn. Vandaag DONDERDAG zijn er plaatsen met ZON, andere met REGEN,SNEEUW of HAGEL. We zitten vandaag in een zone van koude onstabiele luchtmassa met lage druk en veel wind en vlagen dit is een typisch weerfenomeen achter de doortocht van wat we een KOUD FRONT noemen in de weerkunde
For the moment do I not intend to develop a ENGLISCH WEBSITE since their are many website in englisch avaible who have the requeted information. I wil however reply to any question asap in ENGLISCH, FRENCH,(GERMAN limited) and of cours FLEMISCH
Belgie bewijst weer dat de ADMINISTRATIE geen rekening houdt met de wensen van DOVE PERSONNEN, gezien we een NEGATIEF antwoord kregen op de ingediende aanvraag om een houder van een AMERIKAANSE en ENGELSE PRIVAAT PILOOT de mogelijkheid te geven hier in BELGIE te VLIEGEN.
Enkele e-mails wezen mij op de prestaties van STEVE FOSSETT en vroegen om informatie over deze vluchten. De vluchten van STEVE zijn als experiment zeer intresant maar zijn zuiver MEDIAEVENTS en bewijzen dar er in de LUCHTVAART veel mogelijk is. Jaren geleden heeft de FAI deze extreme lange vluchten uit gesloten van RECORDPOGINGEN na een aantal onnodige ONGEVALLEN door de extreme vermoeidheid van zulke lange vluchten. Voor meer hierover verwijs ik u naar de WEBSITE ; WWW.STEVEFOSSET.COM
Enkele vragen komen ons toe welk wij echter niet kunnen beantwoorden via E-mail aangaande een verblijf in ITALIE in PIEVE troevalig hebben wij vrienden in deze streek met een hotel " RESIDENZA D'EPOCA ( WWW.PIEVEACASTELLO.COM) en bereikbaar via de vliegvelden van PISA,FLORENCE of ROME. voor PRIVAATVLUCHTEN adviseert men ons gebruik te maken van PISA AERODROME.
Vanaf 1 februarie 2006 is FRANK VAN WOLPUT te werk gesteld is bij ABELAG LICHT AVIATION te EBAW; voor onderhoud van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK Contact: frankanr@gmail.com zie: WWW.ABELAG.BE
Een aantal personen stellen belang in de CV van de personen welk in ANTWERPEN op ZONDAG 5 FEBR 2006 werden opgenomen in de EUROPESE ERESENAAT op ee 45e zitting PRO PACE ET UNITATE, E MERITU ET HONORIS CAUSA
Hun CV kan men lezen in de November nummer van EUROPA EEN - FEDERAAL van UEF-BVSE jaarabonnement 15 euro testorten op 000-06115931-78 van BVSE vzw Prins Boudewijnlaan 321 2610 WILRIJK
Enkele E-mails betwisten de vermelding dat een dove persoon zijn vergunning van PRIVAAT PILOOT kan behalen. Sedert 1996 kwam ik via AOPA-USA in contact met de IDPA ( WWW.DEAFPILOTS.COM ) met ede FRANSE afdeling van deze organisatie door deel te nemen aan een SYMPOSIUM met DOVE PERSONEN en hun wens om de LUCHTSPORTEN te beoefenen. Ik kan u verzekeren dat dit ook voor mij een intresante ervaring was om een beetje hun taal te begrijpen en vast te stellen dat zij hun plaats in de LUCHTSPORTEN kunnen innemen. Ik moet wel erkennen dat er in de ADMINISTRATIEVE MIDDENS sterke tegenstand en ongeloof heerst maar langzaam op EU en NATIONAAL vlak komt er begrip na 10 jaar lobbywerk te BRUSSEL
Kijk ook naar; WWW.VOLEZ.COM en ga naar LIENS UTILES en dan kijken naar AEROCLUB DES SOURDS DE FRANCE
Bekwam vandaag de HONDERSTE uitgave van het FRANSE MAGAZINE " VOLEZ" van mijn vriend DOMINIQUE MEGLIOLI die sedert vele jaren met zijn kleine redactie groep steeds zeer intresante onderwerpen der LUCHTVAART behandelt. zie ook op: WWW.VOLEZ.COM
Op zondag een intresant gesprek met onze NEDERLANDSE vrienden aangaande het KLM:AIR-FRANCE avontuur, volgens velen is dat een gehele overname van KLM door AIR FRANCE en vermoedelijk zal in 2008 de benaming KLM geheel verdwijnen maar iedereen behoud zijn werk en wat bij onze Nederlandse vrienden de verdwijning KLM als zeer erg wordt beschouwd. Volgens mij toch beter dan de Belgische oplossing waar SABENA geheel uit de LUCHTVAARTWERELD verdween en iedereen op straat aan de DOP stond
Kende reeds geruime tijd het bestaan van de FLARM maar tijdens mijn jaarlijkse aanwezigheid op het SYMPOSIUM voor ZWEEFVLIEGEN van de LVZC te OOSTMALLE bekwam ik een goede uitleg van de ontwerper alsook uitleg van operationele gebruikers. In functie hiervan heb ik de bekomen documentatie door gegeven naar de EU en EUROCONTROL experts om hier ook aandacht aan te besteden voor de toekomst als mogelijke vervangende uitrusting voor de te compexe en zeer kostelijke SSR-mode S voor dewelke bepaalde luchtvaartuigen onvoldoende electrisch vermogen beschikbaar hebben; WWW.FLARM.COM Wordt opgevolgt !!!!
Mogelijk een vraag hierover in te dienen door de ZWEEFVLIEGMIDDENS op de AVIATION DAY van 30 MAART by HQ EUROCONTROL via E-mail naar : SAM.PARKIN@EUROCONTROL.INT
In de CAT en IFR zijn de vliegtuigen uitgerust met een SSR mode A/C welk gegevens ( positie, hoogte en richting)van de vlucht doorgeven aan de ATCO op de grond in de toekomst wordt dat SSR mode S die nog veel meer gegevens der vlucht doorgeven naar de ATCO. Tevens zijn de CAT toesteleen uitgerust met een ACAS(TCAS in de USA) welk reageren op de met SSR uitgeruste vliegtuigen om aanvaring te vermijden tussen twee luchtvaartuigen moest de ATCO op de grond daarvoor niet de nodige onderrichtingen hebben gegeven. Deze uitrusting is echter te kostelijk,vraagt te veel energie en te complex voor lichte vliegtuigen, ULM,HELICOPTERS,BALLONS en ZWEEFVLIEGTUIGEN en deze vliegen meestal op lagere hoogten dan de CAT en buiten gekontroleerd LUCHTRUIM en enkel op zicht in VFR in VMC. Daar maakt men heden gebruik van een nieuwe ontwikkeling zijnde de " FLARM" .
De ERESENAAT welk heden vor de 45e maal plaats vond was zeer intresant om een aantal der oude bekenden te ontmoeten en was tevens van een zeer hoog kwaliteit door de inhoud der speechen van enkele der nieuwe EREDSENATOREN.
Wat mij echter sterk opviel was de weinige aanwezige in deze mooie zaal van t'ELZENVELD en vooral het gebrek aan jeugdige toehoorders. Schijnbaar ziet men niet meer het nut in bij de jongeren generatie om zich verder in te zetten en te werken aan de E.U. Ook werdt er duidelijke uitspraken gedaan naar de aanwezige MEP dat er dringend nood is om met resultaten naar voor te komen welk de man en de vrouw in de straat van nut zijn inplaats van grote communicaties over hoe goed de EU het doet. De verschillen tussen de verschillende culturen,talen en geloof in de 25 lidstaten moeten gerespecteerd worden en enkel moet men werken aan intigratie tussen de 25 lidstaten mits behoud van hun verscheidenheid. een grondig nalezen en reageren op de speeches van BERNARD BULCKE,INGO FRIEDERICH maar vooral JOACHIM BITTERLICH en LEO TINDEMANS is aan de orde van de dag en hoop dat men in " EUROPA EEN " en " DE STANDAARD" daar de nodige aandacht zal aan besteden.