Veel chatters en E-mails hun vragen gaan over wat het weder zal doen, ik ben echter geen weerkundige maar een piloot-instructeur welk les gaf over dit onderwerp voor piloten en gezien mijn ervaring sedert 1954 in de luchtvaart bepaalde inzichten heb over het weder. Om echter een juiste of zo juist mogelijke voorspelling te doen moet men over heel wat meer informatie kunnen beschikken dan de weerkaarten hoor. Tevens is het voorspellen voor een gans land niet zo eenvoudig als piloot bestuderen wij de kaarten, taf, metar van de streek die voor ons van belang is voor de uitvoering van een bepaalde vlucht in functie van de bekomen voorspeling van de weerkundigen, wij spreken dan van een "ROUTE FORECAST" met opgave van uur van vertrek en aankomst en dit wordt 24uur vooraf aangevraagd door de piloot . Voor lokale vluchten bestuderen we al de gegevens beschikbaar alvorens een vlucht uit te voeren. Veel informatie is voor het publiek beschikbaar via www.KMI.BE.
Reacties op bericht (1)
17-09-2008
Metar, sTaf & Ltaf.
Men kan nu ook de Metar, sTaf & LTaf via SMS ontvangen.
Meer info kan je terug vinden op http://www.europexe.eu/documents/46.html
Veel plezier!