Een der regelmatig terugkomende verklaring van de oudere generatie van PILOTEN is dat GENERAL AVIATION,AERIAL WORK en SPORTFLYING in EUROPA geen toekomst heeft met de ontwikelingen van de EU,EASA,JAA en EUROCONTROL. Ik denk dat we eens goed moeten anelyseren wat er werkelijk gaande is in de LUCHTVAART
Eerst en vooral is er een drastische ontwikeling van de COMMERCIAL AIR TRANSPORT, de vroeger opleiding in de vliegclubs voor CPL en IFR is nu verplaatst naar FTO en er ontstaan veel kleine firma's (SME) aktief in AERIAL WORK dat vroeger werdt gedaan in de vliegclubs.
nieuwe AIRSPACE USERS doen hun intrede de UAV,ULM en VLJ zij nieuxe partners in het LUCHTVAART gebeuren
Er is een sterke ontwikkeling in de ULM toestellen welk zeer snel vliegen en zeer goed uitgerust worden en de klasieke GA lichte vliegtuigen voorbijstreven in ontwikkeling via de zeer vereenvoudigde certificatie van deze toestellen.
Heel veel van deze nieuwe ULM vliegen zeer aktief over gans EUROPA van op de veel minder complexe vliegveldjes en vermijden de te complex en kostelijke regionale luchthavens
Er ontstaat een nieuwe vorm van GENERAL AVIATION via de FRACTIONAL OWNERSCHIP en de BUSINESS AVIATION in plaats van de AIRTAXI operations onder de normen van CAT.
De verschillende vormen van LUCHTSPORTEN voor de oudere generatie is sterk verandert in uitvoering maar de nieuwe en jongere generatie heeft hiermede geen problemen en vliegen mits rekening te houden met deze nieuwe omgeving.
In de klasieke AEROCLUBS zien we een afname van leden en van vlieguren maar op de ULM vliegveldjes zien we een zeer sterke toename der vluchten.
De versnipering in organisties geeft natuurlijk geen duidelijk beeld van de vliegaktiviteiten in het EUROPEESE LUCHTRUIM maar ik bekom duidelijk de indruk dat er nu veel meer gevlogen wordt dan vroeger en meer personen hebben toegang tot deze nieuwe vormen van LUCHTVAART
KONKLUSIE: DE LUCHTVAART VERANDERT maar !!!!!!!!
Komentaar en toelichtingen steeds welkom !!! SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
|