De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
06-11-2014
Geen Voetbalticket voor Turken
Vanavond voetbalt Lokeren tegen het Turkse Trabzonspor. Lokeraars met een Turkse naam krijgen geen ticket.
De maatregel van de politie om Turken te weren uit het supportersvak van Vlaamse Lokeraars is compleet legaal en begrijpelijk. Om veiligheidsredenen, zegt de politie.
Zet een paar Turken bijeen in een groep, en het is om zeep. Hun 'groepsgekte' is sterker dan bij onze Vlaamse individualisten, dat is mijn ervaring. Zij beleven een groepsgebeurtenis intenser en op een lager bewustzijnsniveau dan wanneer ze als individu apart gezet worden. Ze zijn vatbaarder voor de suggestieve kracht die uitgaat van het samenzijn met een groot aantal mensen, de enkeling in de massa telt dan niet meer, ook eigen verantwoordelijkheden verdwijnen in de massa... Dit merkwaardige fenomeen zal wel bij hun cultuur horen of zo?
Turken discrimineren dus zichzelf! Door hun onwelvoeglijk gedrag in een groep en hun onbeschaafde omgangsvormen hebben ze een onvergetelijke faam verworven en een onuitwisbare stempel gedrukt op hun etniciteit. Dat ze geen ticket krijgen, hebben ze aan zichzelf te danken.
Als Turken hun zin niet krijgen, zwaaien ze met de holle kreet 'racisme'. Daarmee krijgen ze alle Vlamingen plat, zeker als ze naar het CGKR (ICGK) stappen. En die stap hebben ze al gezet. Ik ben benieuwd naar de afloop.
Voor alle duidelijkheid heb ik deze afbeelding van Prutsmans bij mijn bericht gevoegd. Interessant voor lezers die haar nog niet kennen.
Prutsmans speelde directrice aan het Hasseltse lyceum gedurende de schooljaren 1993-1994 en 1994-1995. Zij was het kreng dat door roddels en laster mij in een lastig parket bracht. Daarom komt zij nu regelmatig terug in mijn berichten, om haar door het slijk te halen, om haar te beschimpen en te schofferen. Ik wil haar in de vernieling schrijven!
Prutsmans was een menssoort van het heks-achtige type. Spinnen en kevers verzamelen was haar hobby. Ze kwam naar school met een bezem, vergezeld van een zwarte raaf. Haar gebochelde rug en kromme neus waren geen echt probleem, maar haar koppeke!... Wanneer ze haar hoofd schudde, kon je haar hersenen horen rammelen. Vijzen verloren. En de vijzen die ze nog niet kwijt was, die zaten los, en waren beschimmeld ook nog. Ondanks de lek in haar bovenkamer kon het ongedierte dat in haar koppeke huisde, niet ontsnappen. Een chronische aantasting van logisch denken en psychisch functioneren.
Ze spéélde met mensen en hield ervan om hen in een slecht daglicht te plaatsen. Waarheid en verzinsels haalde ze dooreen, en haar fantasie rondde alles af tot een pikant roddeltje. Dat krijg je als je in je jonge jaren teveel roddelblaadjes leest of teveel naar tv-soaps kijkt... Als migrantenaanbidster was ze een fan van het CGKR, waar ze leerkrachten verklikte die lid waren van het Vlaams Blok.
Het pijnlijkste incident dat haar overkwam, gebeurde op de speelplaats, toen ze van een laddertje viel terwijl ze een affiche tegen de muur hing. 'School zonder racisme', stond er op te lezen. Het bord heeft er niet lang gehangen want de volgende nacht bij volle maan was het zwaar beschadigd. Lieve zag die nacht de heldere maan achter de donkere wolken schuiven...
Prutsmans stak graag haar kromme speurneus in intriges waarin de hoofdrolspelers duistere personages waren die leefden aan de zelfkant van de maatschappij, op de rand van de boot waaruit ze dreigden te vallen, stuurloze losers en riooltuig. Ja, dat soort leerlingen is in potentie ook aanwezig in school. En dát was de geliefkoosde doelgroep van Prutsmans, om zich in te verdiepen en alles te ontrafelen tot op de bodem.
Tenslotte, als kers op de taart, een freudiaanse verklaring voor haar complex seksueel leven. Ja, op een dag toen ze zichzelf niet onder controle had, vertelde ze argeloos over haar mislukte relaties, over haar intieme leven. Freud zou zeggen dat Prutsmans aan vaginisme lijdt, aan een onbewust afwijzen van een coïtus. Haar bewustzijn aanvaardt geen seksuele neigingen, die worden gecensureerd en verdrongen naar een diep putteke in de hersenen, waarin alleen mannen als Freud kunnen kijken...
Ik wil nog eens terugkomen op het artikel van Johan Sanctorum over onderwijs, waarin terecht gehamerd wordt op het belang van kleuter- en lager onderwijs. Recent pleitte ik ook nog eens voor school- en leerplicht voor kleuters.
Vandaag wil ik het hebben over de democratisering van het onderwijs, m.n. van het hoger onderwijs, over de vlotte toegankelijkheid van universiteiten voor iedere student. Het is niet goed dat àlle jongeren gelijke rechten hebben op hoger onderwijs. Het intelligentieniveau van de gemiddelde student riskeert te gaan zakken, en ook de bagage die hij vanuit het middelbaar meekreeg zal tekort schieten om te beantwoorden aan de hoge eisen van een universitaire opleiding.
Eerder dit jaar raakte bekend dat 1 op 10 eerstejaars hoger onderwijs gebuisd werd over de hele lijn. Dit grote aantal niet-geslaagden doet vraagtekens zetten bij de kwaliteit van middelbare scholen. Kijk maar eens naar de middelbare scholen waar ze met diploma's en rapportcijfers smijten, waar leerstof en lesniveau aangepast worden aan de zwakste leerlingen, waar fouten en zwakheden door de vingers gezien worden, waar islamlessen belangrijker zijn dan huiswerk maken, waar lichtzinnig omgesprongen wordt met tucht en discipline, waar de praktijk en het werkhuis ondergeschikt worden aan de theorie, ondergewaardeerd worden, ook al omdat het overbevolkt is door allochtone leerlingen... Zijn deze middelbare scholen wel bezig met het voorbereiden op hoger onderwijs? Met het aanbieden van de hele waaier van studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs? Hoe goed bereiden ze hun leerlingen voor op hoger onderwijs? Laten ze de leerlingen wel kennismaken met allerlei interessevelden, zoals technische handenarbeid, ambachtelijke vormgeving, techniek en natuurwetenschappen, voedselbereiding, agrarische arbeid, handel, administratief werk, literaire en geestelijke arbeid, sociaal werk en opvoeding?... Voila, de beroepenwereld in een notendopje.
Het lespeil in het middelbaar onderwijs moet naar omhoog! Kilometers hoger! Láát zwakke leerlingen afhaken. Láát er een kloof zijn tussen sterke en zwakke leerlingen. Láát anderstaligen afhaken. Láát onwilligen aan hun lot over. Láát spijbelaars in de steek. Láát zwakke allochtone leerlingen ongemoeid... De sterken worden alleen maar sterker als de zwakkeren zwak gehouden worden. Aandacht voor zwakke leerlingen is gelijk aan het nivelleren van ieders niveau naar onder, de ravijn in, en in de vernieling ook nog.
Dan zijn er de allochtonen in het middelbaar onderwijs, da's een hoofdstuk apart. Die sjarels hebben daar alles overhoop gegooid, de hele pedagogische structuur en netwerk van studierichtingen, alles is in de war geraakt door hun aanwezigheid in onze geordende onderwijsstructuur. Altijd al is er een prestatiekloof geweest tussen alochtone en Vlaamse leerlingen. Om die kloof te dichten zijn er de linkse pogingen om van concentratiescholen multiculturele scholen te maken, waarin de allochtoon zich zou kunnen optrekken aan de Vlaming, waarin alle leerlingen gelijkgeschakeld worden zonder niveauverschillen, zonder uitblinkers, maar ook zonder mislukkelingen. Multicultureel onderwijs doet het lesniveau dalen, en niemand van de deelnemers heeft er profijt van. Allochtonen willen zich niet optrekken aan de Vlamingen, en zij kunnen ons niets bijbrengen, hebben niets om ons te verrijken.
Allochtone leerlingen strompelen mee met de grote hoop in de brede eerste graad. Hun taalachterstand, leerachterstand en gebrekkige studiehouding vallen er minder op. Na een rampzalig lager onderwijs, met vallen en opstaan, met buizen, strafstudies en uitsluitingen, komen migrantenleerleerlingen in de brede eerste graad. Zittenblijven hoeft niet meer, afzakken naar een 'mindere' studierichting hoeft niet meer, geen watervallen meer die overmeesterd moeten worden... en zo belanden ze tenslotte in de derde graad, het einde van het middelbaar onderwijs. Wat is een diploma secundair onderwijs dan nog waard? En hoe gaan onze Vlaamse bollebozen zich nog kunnen handhaven in het hoger onderwijs?...
Niveauverschillen en kloven moeten er zijn, schitterende leerlingen moeten zich kunnen onderscheiden van de grauwe middelmaat en van de achterblijvers!
We stevenen af op onhoudbare toestanden in de Brusselse Scholen
"Honderden Brusselse kinderen blijven thuis wegens plaatsgebrek in Brusselse scholen."
Dat had Pascal Smet een paar jaar geleden niet voorzien toen hij plechtig beloofde dat àlle ouders een plaats zouden vinden voor hun kinderen in de school van hun keuze. En tòch had hij het in de sterren kunnen lezen, maar zo ver keek hij niet. En ook in alle kristallen bollen stond het geschreven, dat de vermenigvuldigingsdrift van onze nieuwe medemensen onze ooit zo goed-georganiseerde maatschappij zou vernietigen.
Waar moeten deze dramatische toestanden eindigen? Het is als een klein sneeuwballetje dat alsmaar blijft rollen tot het zich ontwikkelt tot een gigantische sneeuwbal, tot een puinhoop van lawines en modderbrijen van smeltend ijs waarin nog de restanten van verse sneeuw verpulverd worden en opgaan in massale nieuwe aanvoer van vieze gemolten sneeuw.
1.291 ouders hebben hun kind dit jaar niet kunnen inschrijven in het Nederlandstalige onderwijs. Het zijn voornamelijk kleuters die noodgedwongen thuis moeten blijven. Dat meldde gisteren het Lokaal Overlegplatform (LOP) van het Brusselse basisonderwijs.
Lieve stelt voor: een verplichte Collectieve Seksuele Voorlichting voor de moslimbevolking en alle allochtone inwoners van Brussel en omstreken, liefst van heel Vlaanderen. 'Hoe plant ik mij voort op een beschaafde manier? Hoe kom ik op een fatsoenlijke manier aan nakomelingen?' Wanneer gaat dat volk nu eens eindelijk leren dat ze hier flink uit de toon vallen met hun overkroostrijke gezinnen?... Ik vrees dat ze hardleers zijn, ze zijn ervan overtuigd dat hoe talrijker ze zijn, hoe vlugger ze hier aan de macht komen.
Die verplichte collectieve seksuele voorlichting is wat anders dan de saaie inburgeringscursussen die hun doel voorbij schieten, die het zelfbewustzijn van de allochtoon alleen maar aanwakkeren.
En dan is het nu tijd voor Lieve om vreemd te gaan. Bertie heeft mijn stamcafé voor 10 dagen gesloten. Ze is op vakantie. Kweeniewaarnaartoe...
Allerheiligen en Allerzielen, twee traditionele feestdagen, ze zijn nu voorbij. Hoelang zullen we onze feestdagen nog in ere kunnen houden? Hoelang kunnen we ons nog kunnen vastklampen aan onze vertrouwde tradities?... Deze vragen dringen zich op in een tijd van culturele omwenteling en maatschappelijke ontwrichting, in een tijd waarin opdringerige andersdenkenden met hun vreemde ideologieën ons willen overrompelen. Wijzelf hebben hen een vrijbrief gegeven om hier bij ons hun vreemde gebruiken in glans en glorie uit te stallen en te promoten. Wat zijn wij autochtonen toch sterk in zelfvernietiging, in zelfverloocheninhg, in toegeeflijkheid aan alles wat vreemd is aan onze eigen geplogenheden.
Neem nu Joëlle Milquet die 4 jaar geleden een 'Interculturele Dialoog' organiseerde (aanbevelingen voor onze omgang met andere culturen!) met de heimelijke bedoeling om onze wettelijke feestdagen te hervormen. Oei! Een aanval op onze waardevolle katholieke tradities? Een hervorming om de islam in het zonnetje te zetten?... Toch even stilte na deze heisa. Tot kamerlid Laurent Louis een goed jaar later zei dat "officiële feestdagen niet meer mogen verwijzen naar het katholieke geloof, de feestdagen moeten seculier blijven"... Naar de Hel met Ons! Zo kwam het op mij over.
Wat de actie van Joëlle Milquet betreft, het is bekend dat als een vrouw in haar moeilijke maandelijkse periode zit, dat ze dan beter geen uitspraken doet, geen beslissingen neemt, geen belangrijke zaken afhandelt, kortom dat ze zich gedeisd houdt en in een hoekje kruipt tot alles weer over is, tot gezond verstand en besluitvaardigheid weer teruggekeerd zijn. Iedereen weet dat, het is algemeen bekend, en tóch zijn er uitzonderingen die menen dat ze zich in hun kwetsbare periode moeten manifesteren.
Nog even later stelt minister De Crem voor om pinkstermaandag af te schaffen als wettelijke feestdag, zogezegd als besparingsmiddel. Toen werd pinkstermaandag al op de helling gezet. Nu beginnen ze wéér te zeveren over die pinkstermaandag. Straks is het de beurt aan Kerstmis en Pasen, Pinksteren en Hemelvaart. Het kerstimago in onze steden wordt ook al onherstelbaar beschadigd door zinloze gedrochten. En verwijzingen naar 'kerstmis' komen ook in het gedrang.
En zo komen alle politici beurtelings aandraven met voorstellen en suggesties om onze tradities kapot te maken, te vernnietigen, te verminken... om ze te laten vervangen door islamitische aangelegenheden? Zo ver durft niemand zich nu al uitspreken, veranderingen moeten langzaam doordringen tot het volk, anders komt er opstand. Als je alles ineens opdringt, volgt er een ontploffing. Het moet sluipend gebeuren. Handig hulpmiddel daarbij is het destabiliseren van ons dagelijkse leven, het creëren van chaos, angst en onrust bij de mensen. Zie maar naar de agressieve aanvallen op politieagenten, buschauffeurs, hulpverleners, het willekeurig in elkaar timmeren van onschuldige voorbijgangers... Het rookverbod in cafés heeft de mensen al uit elkaar gedreven. Mensen komen niet meer samen, kunnen niet meer overleggen, kunnen samen niets meer verzinnen om weerstand te bieden. Wij zijn bezig met losse individuen te worden, die allemaal samen een kwetsbare groep vormen, een tamme groep die makkelijk manipuleerbaar en te overmeesteren is.
En zo evolueren we stilaan en onopvallend naar een samenleving waarin geofferd en geslacht wordt, geramadand en gesuikerd wordt, gebarbequed wordt zonder alcohol en zonder smeuïge varkenshapjes. Welke wereld blijft er dan nog over voor ons? Ik denk niet dat onze nieuwe generaties er veel last van gaan hebben, die zijn geïndoctrineerd grootgebracht...
Ik mag in herhaling vallen over Meulenberg, omdat ik zonder gevarengeld en ongewapend naar het atheneum in Meulenberg gestuurd werd. Ja, daar waar de leerlingen autobanden van leerkrachten doorprikten en autoruiten bekogelden.
Wat ik mij nu afvraag: weet iemand hoe het afgelopen is met Ugur A., de hoofdrolspeler van de zware rellen vorig jaar in de wijk Meulenberg? Na zijn arrestatie sprak heethoofd en onruststoker het verlangen uit om tweedekansonderwijs te gaan volgen. Tevens beloofde hij op het rechte pad te zullen blijven. Hij werd vrijgelaten, en kreeg enkel een werkstraf. We hebben niets meer vernomen over deze gevaarlijke man. Is hij geslaagd in zijn examens of is hij nu doodleuk bezig met het vervolg van zijn drugspraktijken in Meulenberg? En waarom is de politie dan nu weer bezig met controleacties op drugs te houden?
Vorig jaar schreef ik:
Volwassenenonderwijs voor Meulenbergse Crimineel?
De 20-jarige Ugur werd twee weken geleden gearresteerd omdat hij een celstraf moest uitzitten voor drugsfeiten en illegaal wapenbezit. Twee veroordelingen waartegen hij verzet aantekende. De arrestatie, waarbij Ugur geboeid kon ontsnappen, was aanleiding voor Meulenbergse 'rellen' zoals we die vanouds kennen. In de probleemwijk Meulenberg volstaat een politie-uniform om het allochtone gemeenschapsleven in rep en roer te zetten. En toch dringt het nog altijd niet door tot burgemeester, politie en gezagvoerders dat ze geen gezag hebben en dat de allochtone gemeenschap de baas is in Meulenberg.
Raadsman Peter Donné verdedigt Ugur. Hij vroeg de rechtbank om een werkstraf en hangt een beeld op van zijn 'patiënt', een beeld dat smachtend overloopt van spijt en sentiment, een beeld dat het publiek doet smelten van compassie en medeleven met een jongen die echt van plan is zijn leven te beteren.
Beschuldigde Ugur sprak zijn laatse woorden uit: "Ik ga mijn best doen om op het rechte pad te blijven. Mijn diploma secundair onderwijs heb ik niet behaald en daarom wil ik tweedekansonderwijs gaan volgen".
We mogen niet vergeten dat hoofdrolspeler Ugur al na een week na de zware straatgevechten op vrije voeten rondliep. Burgemeester IJzermans reageerde perplex en verontwaardigd op de vrijlating, hij vond het maatschappelijk onverantwoord. Ja, ja...
Dus nu gaat een of ander centrum voor volwassenenonderwijs (CVO) een kersverse nieuwe leerling krijgen: Ugur A., de Meulenbergse relschopper, de drugsdealer en de schender van de wapenwet. Eens benieuwd wat dat uitschot terecht gaat brengen van zijn nieuwe onderwijskansen. Of het moest gaan om een mirakuleuze genezing waarbij iemand zijn levenswandel in een handomdraai kan wijzigen in de positieve richting, weg van alle herrieschopperij en gekrakeel, weg van misdaad en geweld... Maar om in één klap de juiste knop in je brein in te drukken, moet er wel een grondige hersenspoeling aan voorafgaan. Een gedragswijziging komt er niet zomaar!
Net als twee weken geleden heeft de lokale politie MidLim met bijstand van de federale politie eergisteren een grote controleactie gehouden in de Houthalense wijk Meulenberg. Vijftig agenten werden ingezet om de controle uit te voeren. Reden voor de razzia was de drugsoverlast in een café in de Varenstraat. Er werden kleine hoeveelheden cannabis en cocaïne aangetroffen. Een persoon werd wegens drugsbezit gearresteerd.
De controle verliep rustig. Bij de actie van twee weken geleden viel de politie binnen in twee Meulenbergse cafés, waar een grote hoeveelheid drugs aangetroffen werd. Elf personen werden toen opgepakt. Een van hen werd door de onderzoeksrechter aangehouden. De twee cafés werden tijdelijk, voor drie maanden, gesloten.
Huwelijksconsulente Jane Greer formuleerde een tijd geleden haar opvattingen over ''ochtendseks' in The Daily Mail. Wat ik altijd al intuïtief aanvoelde als ochtendseks werd toen bevestigd.
In de beginjaren van mijn blog, toen geen kat mijn schrijfsels kwam lezen, flanste Lieve zomaar wat ineen over 'ochtendseks' op haar blog. Amateuristisch, onwetenschappelijk en improvisorisch. "Lome seks op een lome ochtend werkt kalmerend voor de rest van de dag... Na een ochtendlijk vrijpartijtje glijdt alle nervositeit als vloeibare honing van je af, je zenuwen worden bewusteloos geslagen en je komt in een bedwelmende roes... Moeiteloos overstijg je alle grenzen en hindernissen"...
Nu blijkt Jane Greer er ook zo over te denken, maar zij vertelt het veel mooier. Ik zal het even samenvatten voor de lezer. -Bij ochtendseks komt adrenaline vrij waardoor de seks intenser aanvoelt. -Het knuffelhormoon oxytine komt vrij bij ochtendseks waardoor de hele dag een intense verbondenheid met de partner gevoeld wordt. -Het antilichaam Immunoglobuline A komt vrij, waardoor je minder snel ziek wordt. -Bij 3x ochtendseks per week , heb je 50% minder kans op een hartaanval. -Na ochtendseks heb je de hele dag een vrolijk energiek gevoel. -Ochtendseks geeft je een mooie natuurlijke uitstraling. Het optimaliseert de kwaliteit van haar, huid en nagels.
Houzee van de Rechts blog wees mij op een interessant artikel van Johan Sanctorum over onderwijs: http://visionairbelgie.wordpress.com/. Ik pik er vandaag het gedeelte uit over de rol van kleuterscholen, over intellectuele kansarmoede die in de hand gewerkt wordt door ouders die hun kinderen pas naar school sturen als ze schoolplichtig zijn: "Haal deze kinderen van meet af aan weg uit de thuisomgeving waar ze weinig intellectuele stimulansen krijgen en geef hen op school de juiste prikkels mee."
Boing! Doink! De nagel op de kop!
Gesteund in mijn opvattingen over 'schoolplicht voor kleuters', maak ik nu van de gelegenheid gebruik om een oud blogberichtje nog eens opnieuw te vertellen.
Schoolplicht voor Kleuters
Ik ben voorstander van verplicht onderwijs voor kleuters. Hoe vroeger, hoe liever. Een degelijke voorbereiding op de lagere school is belangrijk en noodzakelijk. Kleuteronderwijs is niet meer een 'bewaarschool' of 'papschool' zoals vroeger, maar wel een 'schoolrijp maken', een klaarstomen om te leren lezen en schrijven, om kennis te maken met rekenkundige begrippen, met motorische, sociale en taalvaardigheden, met tijdsbegrippen, er wordt ook gewerkt aan lichaamsbesef, ruimtelijke oriëntatie, visuele en auditieve waarneming, onderscheid essentie-detail, enz. Er wordt de basis gelegd van de hele schoolloopbaan van het kind.
Spijbelende kleuters, of kleuters die niet naar school komen, missen dus kostbare momenten in hun gang naar de lagere school. Zij missen de stevige bodem waaraan in het kleuteronderwijs gebouwd wordt. In de kleutertijd begint dan al de taal- en leerachterstand, die gedurende de hele schoolloopbaan het kind blijft achtervolgen. Daarom moet de kleuterschool, waar de fundamenten van studiesucces gelegd worden, verplicht gemaakt worden!
Ik heb ondervonden dat allochtone ouders het kleuteronderwijs grondig onderschatten. Zij denken lichtzinnig en minachtend over ons onderwijs. Ze zijn er niet van te overtuigen dat kleuteronderricht basis en voorwaarde is voor een degelijke schoolloopbaan. Het is als praten voor dovemansoren. Echt!...
Schoolbezoek zou moeten afgedwongen worden door de schoolplicht te koppelen aan kindergeld, leefloon, sociale voozieningen en andere leuke dingen en gunsten die uit de hemel vallen voor onze andersoortige medemens. Kleuters met een andere taal en cultuur hebben méér nood aan kleuteronderwijs dan onze Vlaamse leerlingen. Zij hebben nood aan een intensievere voorbereiding op de lagere school.. En het zijn precies dié allochtone kleuters die schitteren door hun hoge aantal afwezigheden op school.
Ouders die hun kinderen niet naar school sturen werken mee aan de decadentie van het onderwijs, een soort decadentie zoals die nu in de hele samenleving zichtbaar is...
Een volgende keer gaat het over de overgang van secundair onderwijs naar hoger onderwijs.
ADHD in het land van de Boeloeboeloes en de Wadawadas
Nu volgt er een stukje voor al mijn lieve ex-collegaatjes die dweepten met ADHD, en die de rilatine-medicatie vereerden. Goed lezen en schrap zetten! Vergeet de nieuwsbrief niet te openen!
Ooit werd gevaarlijke medicatie voor volwassenen niet eens getest op kinderen omdat men het gevaar ervan kende en men geen risico's wou lopen bij kinderen. Op vandaag kent men de gevaarlijke medicatie bij kinderen en verbiedt men deze medicatie bij volwassen omdat men geen risico's wil lopen bij de volwassenen.
Immers Europa verbood om ADHD-medicatie bij volwassenen te commercialiseren omwille van de gevaren.
De N-VA heeft het nét niet aangedurfd om Turkse en Marokkaanse tolken in te schakelen bij de alarmcentrales van politie of brandweer. Onderhuids zal het toch gaan gebeuren, zo voel ik het aan.
De nieuwe regering wil een einde maken aan dramatische taalmisverstanden in de alarmcentrales. Voortaan moeten hulpoproepen in 4 talen behandeld kunnen worden: Nederlands, Frans, Duits en Engels.
Taalproblemen komen het meest voor in de regio Brussel, Antwerpen en rond de taalgrens.
Civiele Veiligheid: "‘Indien iemand een noodoproep onvoldoende begrijpt, is er ook de mogelijkheid om via een conference call een collega-telefonist bij het gesprek te betrekken die de taal wel voldoende machtig is.’
En Jan Jambon vraagt de hulpdiensten ook dat wanneer ze uitrukken in de omgeving van de taalgrens, er telkens iemand mee is die de andere landstaal spreekt... Iemand die de andere landstaal spreekt?... Er wordt opvallend gezwegen over onze Turkse, Marokkaanse en islamitische medemensen. Dat voorspelt niet veel goeds...
In een grijs en stoffig verleden was ik werkzaam als psycholoog in een PMS-centrum, waar Horbert, de psychopaat, het opperhoofd was. Gelukkig was zijn afwijking in de solden gekocht en dus niet besmettelijk... Ik hield van mijn taken en bezocht graag de scholen die mij toegewezen waren. Hoewel een concentratieschool achteraan op mijn verlanglijstje bengelde. Ik genoot van de gesprekken met ouders, met andere hulpverlenende instanties, met leerkrachten en leerlingen, en trachtte me in te leven in ieders probleemsituatie.
Er waren echter onoverbrugbare meningsverschillen met mijn collega's. Ze zagen me als een buitenbeentje. Mijn contacten met hen struikelden over verschillen in opvattingen over migrantenonderwijs, over probleemleerlingen, over de omgang met collega's onderling, over maatschappelijke en politieke problemen, eigenlijk over alles. Nérgens vond ik mezelf terug. Dus gooide ik me met extreme toewijding op mijn werk, en dat was alleen maar mogelijk door het negeren van lastpakken in mijn werkomgeving.
Mijn collega's zagen elkaar graag in een zwakke kwetsbare positie, bij ziekte en tegenspoed, bij ontsporingen en inzinkingen, bij droefenis en pijn. De collega's leden allen aan de merkwaardige tic om ziekenbezoek af te leggen, op bezoek gaan bij de zwakkeling, de mindere, de kwetsbare, daarvan hielden ze. Iedereen die iets mankeerde kon rekenen op een bezoek van collega's, eender waar de zieke zich bevond, thuis, in het ouderlijk huis, op de kraamafdeling, in het ziekenhuis, bij spoedgevallen, op intensive care... een banale verkoudheid, een gebroken duim, een baaldag, premenstruele storingen, een simpele complexe beenbreuk, een geneeslijke of zelfs ongeneeslijke ziekte... De collega's waren er!
Tijdens de diensturen namen ze rustig en uitvoerig de tijd voor hun menslievende plichtplegingen. Ziekenbezoeken afleggen als als een perverse verslaving... En als ze dan later weer achter hun bureau plaatsnamen, uitgerekend nét voor sluitingstijd, noteerden ze in hun dagboek als bezigheid voor die dag : 'Administratie'. Zo heb ik er eentje gekend, een maatschappelijk werkster, die deze 'administratie' wel een half schooljaar volgehouden had...
Met heel veel plezier wil ik nu een artikeltje opdragen aan al diegenen die mij vroeger met klem wilden wijsmaken dat er onder autochtonen evenzeer criminelen zitten, en niet alleen bij allochtonen. Ze noemden me zonder schroom zelfs een racist als ik iets durfde uiten in de stijl van het volgende fragmentje dat ik lichtte uit de blog van Digithalys. Het hele artikel staat te lezen op woensdag 29 oktober, getiteld: Open grenzen, open deuren...
Negen op de tien veroordeelde jongeren die zware feiten hebben gepleegd, hervallen na hun gevangenisstraf. 84 procent is vreemdeling. Dat blijkt uit een onderzoek van de VUB.
De faculteit Criminologie van de VUB onderzocht alle dossiers van uithandengeving van 1999 tot 2001 in vijf arrondissementen. De procedure van uithandengeving wordt alleen gebruikt wanneer een minderjarige zware feiten heeft gepleegd, zodoende hem als een volwassene te kunnen berechten. En wat blijkt? Niet minder dan 84 procent van de jongeren die uit handen worden gegeven, beschikken niet over onze nationaliteit en het merendeel is van niet EU-origine. Wetende dat onder de ‘Belgen’ ook genaturaliseerde buitenlanders zitten, geeft aan dat het reële aandeel zelfs nóg hoger ligt. Marokkaanse jongeren komen volgens het onderzoek proportioneel het vaakst voor.
De geloofwaardigheid van een horoscoop is groter dan die van de verhaaltjes die onze ministers dagelijks vertellen op tv of in kranten. Ook waarzeggers en toekomstvoorspellers zijn betrouwbaarder dan politici. Politici proberen ons te vertellen hoe zij het in hun dromen zagen, maar als het erop aankomt, bakken ze er niets van. Zó ver staan ze van de gewone man en van de realiteit.
Dus, liever dan te luisteren naar wat onze regeringsleiders te vertellen hebben, raadpleegde ik mijn horoscoop. En de koning daarover zwijgen we nog, dat is een spijtige bijkomstigheid die mislukt is en niet past in onze samenleving. Een uitgeschoven vergissing bij de schepping van België. Allah zal er wel weer voor iets tussen gezeten hebben.
Dús, mijn horoscoop zei me dat ik naar iets moet streven dat mijn geest, lichaam en ziel opnieuw in contact moet brengen met de aarde, én... ik mag geen dromen najagen. Maar ze vergaten erbij te zeggen hoé dat moet gebeuren. Ze laten het over aan mijn eigen fantasie denk ik. En daar sta ik dan, niet wetend wat aanvangen met mijn geest, lichaam en ziel. Ik heb alles in handen, maar weet niet waar naartoe of wat ermee te doen. Het is alsof ik daar sta met handenvol geld en niemand wilt me iets verkopen. Als je dan nog bedenkt dat mijn sterrenbeeld Schorpioen is, dan is het mysterie haast compleet. Mijn geest, lichaam en ziel opnieuw in contact brengen met de aarde? Schorpioenen die opnieuw contact met de aarde moeten zoeken? Ik veronderstel dat de horoscopist bedoelde dat ik weer met beide voeten in mijn schoenen moet gaan staan, erin, niet ernaast, maar in de werkelijkheid. Met beide voeten op de grond dus. Nuchter en sober. Helder en wakker. Alert en scherpzinnig. Met volle verstand en volle vernuft. Met alle zintuigen op scherp gesteld. Afgelopen met navelstaren en dagdromen en kniezen... We zullen ons best doen, maar het blijft zoeken naar een speld in de woestijn, naar zandkorrels in een hooiberg...
Vlaams minister van Inburgering Liesbeth Homans (N-VA) streeft naar tien procent Vlaams overheidspersoneel met een migratieachtergrondtegen 2020. Dat besluiten De Morgen en De Standaard uit haar beleidsbrief. Momenteel staat de teller op 3,1 procent. “Een overheid die andere sectoren wil overtuigen om de etnische kloof te dichten, heeft veel meer overredingskracht wanneer ze zelf een sterk doorgedreven diversiteitsbeleid voert”, argumenteert Homans.
Eerst Liesbeth Homans die de 'etnische kloof' wil dichten, en daarna lees ik over de verzuchtingen van Hilde Crevits. Twee vrouwen die zo vroeg op de dag al van alles willen. Ik denk dat die twee eens serieus met elkaar moeten babbelen.
Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) eist dat leerlingen na hun middelbaar beter Engels, Frans en Duits moeten spreken. De eindtermen voor de taalvakken worden strenger, talenkennis moet beter, en taalexamens worden strenger. Ook zullen scholen op hun verantwoordelijkheid gewezen worden om de taalkennis van hun leerlingen bij te schaven. Voor een goede taalbasis zullen in het lager onderwijs taalinitiaties Engels, Frans en Duits voorzien worden.
Engels, Frans en Duits dus. Nederlands niet? Het lijkt er op dat Crevits de leerlingen internationaal en Europees mondiger wil maken. Maar hoe moet dat dan met scholieren die na hun middelbaar zich in het Nederlands niet eens fatsoenlijk kunnen uitdrukken? En die zouden dan volgens Homans een overheidsambt moeten gaan uitoefenen? Een functie die een correct taalgebruik vereist?
Op tv zag ik een Marokkaanse trambestuurder in opleiding - Mouhcine Roudah - die zich wel verstaanbaar kon maken, maar aan zijn uitspraak haperde er toch wat. Zo ook bij alle allochtone schoolverlaters die de finesses van de Nederlandse taal niet aanvoelen, en nooit zùllen aanvoelen: woordenschat, zinsbouw, articulatie en vooral spraakkunst lieten te wensen over, zo heb ik het vroeger ervaren in de middelbare concentratiescholen. Het klonk soms zò abominabel dat ik dacht: "Dat komt nooit meer goed. Hier geboren en tòch nog een 'spraakgebrek'. Ach ja, de thuistaal! Hun hele jonge leven lang hoorden ze thuis en op straat niets anders dan de moedertaal uit hun verre thuisland. Iedereen dacht toen: laat de school met haar kostbare taalprojecten alle taalproblemen oplossen bij die bruintjes...
Gisteren betoogden moslims in Brussel tegen islamfobie (betogen tegen een 'fobie'?!).
Waarom is er nu geen tegenbetoging gehouden? Een tegenbetoging om te protesteren tegen de islamgeobsedeerden die met een ongelooflijke opdringerigheid hun gedachtegoed willen opdringen, aan ons, aan een nieuwe maatschappij waarin ze binnengedrongen zijn, waar ze als gasten verblijven, en hun thuislanden, hun moslimlanden, achtergelaten hebben. Om dan in een niet-moslimland hoog van de toren te komen blazen en verontwaardigd te reageren op begrijpelijk verzet. De heftigheid waarmee ze zich afzetten tegen islamfobie, heeft zélf iets fobisch, de angst om niet aanvaard te word te worden, een sociale fobie! Zo zou in een tegenbetoging met gelijke wapens gestreden kunnen worden... Waarom hielden we geen tegenbetoging? Gebrek aan geldingsdrang?
"Ik was hier eerst, en de vreemde rest is er allemaal ná mij gekomen!". Dat waren de krachtige woorden van Jef, eigenaar van de Watermolen, toen hij begon te vertellen over zijn restaurant, dat als een buitenaardse oase midden in de beruchte wijk Meulenberg pronkte.
In de Houthalense migrantenwijk Meulenberg zijn de meeste inwoners van vreemde origine en werkloos. Het straatbeeld wordt er ontsierd door waggelganzen en borstelsnorren, die op weg zijn naar een Turkse groentewinkel of een Turks café, of zomaar wat ronddrentelen. Hier en daar maakt een Italiaanse winkel er een kleurrijk geheel van, de finishing touch van de verloedering van een wijk. Meulenberg met zijn twijfelachtige reputatie, is nog nét geen no-go zone, maar het scheelt niet veel... Lieve maakt toch liever een omweg dan door de wijk te rijden.
De Watermolen kent als gebouw een lange geschiedenis als molen, toen er nog Vlamingen woonden. 28 jaar geleden maakte Jef er een uniek restaurant van. Het interieur was een wirwarrige mix van allerlei stijlen, designs en versierseltjes. De inboorlingen die toen nog in Meulenberg woonden, hunkerden naar eigenheid en herkenbare dingen en kwamen dan cocoonen in het restaurant van Jef, waar het overliep van gezelligheid, rust en sfeer. Het gaf de mensen geestelijk houvast, het was als een ankerplaats voor autochtonen die vol heimwee op zoek waren naar hoe het vroeger was, naar vertrouwdheid... In Meulenberg was een bezoekje aan de Watermolen een ware verademing, te midden van de jungle daarbuiten!
Eérst was er de Watermolen, en dáárna de minderwaardige buurt. "Ik was hier eerst, en de vreemde rest is er allemaal ná mij gekomen!", zo zei Jef heel trots. Het restaurant was als een stille getuige van een wegkwijnende Vlaamse gemeenschap...
En nu, nu is er alleen nog maar Meulenberg... Jef is gestopt met zijn restaurant, met zijn 'Genaderse Watermolen'...
Nederlandstalig onderwijs in Brussel krijgt 10 miljoen
Op geregelde tijdstippen vernemen we iets over gigantische geldsommen die doorgesluisd worden naar Onderwijs. Voor scholenbouw. Recent werd er weer eens gewerkt aan 'capaciteitsuitbreiding' toen het VGC (College Vlaamse Gemeenschapscommissie), met als voorzitter Guy Vanhengel, besliste om 10 miljoen euro in te zetten voor capaciteitsuitbreiding van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel, daar waar de druk op het Nederlandstalig onderwijs het grootst is, zegt hij... Financieringsoperatie noemen ze dat.
Daarnaast gingen er nog eens 5 miljoen euro capaciteitsmiddelen naar basisscholen van het gemeenschapsonderwijs eerder dit jaar. En de volgende 5 jaar gaat het VGC nog méér investeren in het Nederlandstalig onderwijs, om de onderwijskwaliteit te versterken en om aan capaciteitsuitbreiding te werken. "Besturen is vooruitdenken", zegt Vanhengel. "Daarom pompen we de komende jaren nog meer middelen in het basisonderwijs én in het secundair onderwijs".
Begin 2013 trok de Vlaamse regering ook nog eens 46 (!) miljoen euro uit voor scholenbouw, waarvan een kwart naar de Brusselse rand ging. En tegen 2020 hebben de Antwerpse scholen 1 miljard (!) nodig... Wat nog allemaal? En zo gaat dat maar door en zal dat altijd doorgaan. Miljoenen zullen niet meer volstaan, er zal met miljàrden gerekend moeten worden.
Dweilen met open kraan
Eigenlijkis er geen capaciteitsprobleem, er zijn genoeg scholen, er is plaats voor iedereen. Maar er zijn teveel kinderen, scholiertjes blijven uit de hemel vallen, zoals sneeuwvlokjes en regendruppeltjes zich op hun weg naar de aarde vanzelf vermenigvuldigen. Een niet te stuiten bevolkingsaangroei is er aan de gang, de explosie moet nog komen, ze is zich nog maar aan het opwarmen. Het wordt een zwarte tunnel zonder einde als die moslims zich in bed niet wat leren intomen van zodra hoofddoeken en andere gewaden uitgezwierd zijn. Ik vind dat die ontembare voortplantingsdrang belast moet worden. Voor elke nieuwe telg moet er een overlastboete komen, een GAS-boete. Ze zijn onmiskenbaar een overlast, kijk maar naar alle miljoenen die ze opeisen.
Als de Vlaamse regering eindeloos en met het geduld van een slaapwandelende slak, miljoenen en miljarden zal blijven lozen naar scholenbouw, dan zal er toch òòit een einde moeten komen aan de bron? Of is dat een onsterfelijke bodemloze geldput? Waaruit naar believen fortuinen gegraaid kunnen worden, telkens er een piek komt komt in de wildgroei van gezinsuitbreidingen?
Elk kind heeft recht op onderwijs? Dat kunnen we toch niet blijven herhalen? Ons land zal ooit ontploffen en alle scholen uit hun voegen barsten. Steden zullen gaan uitpuilen van de scholen, om elke straathoek eentje, en tegen 2050 zal dat nog niet genoeg zijn, zegt mijn glazen bol... Bouw 1 school, dan zijn er morgen 2 tekort, maak 1.000 plaatsen bij, dan zijn er morgen 2.000 tekort... Waar eindigt dit?!...
Prinses Kate is zwanger. In april verwacht ze haar tweede kindje.
Een Bizarre Droom
Kate Middleton en prins William hebben zich bekeerd tot de islam. Zij zijn nu twee moslims geworden. Kate is zwanger en ze verwacht een tweeling. De eerstgeborene zal geslachtofferd moeten worden om Allah te behagen. De bevolking betreurt het offer dat het prinselijk koppel zal moeten brengen, maar ze respecteren de wil van Allah.
Dat was mijn bizarre droom van vorige nacht. Ik ga niet over tot een analyse van deze absurde droom, want er is geen verklaring voor. Of ik vind er geen.
Mijn opgewonden hersenen blijven de hele nacht actief en leveren heel wat droomarbeid. Mijn ijverige geest sorteert, herschikt en hervormt de herinneringen en indrukken van de voorbije dag. Als ik overdag iets zie of hoor zonder erbij na te denken, of zonder het goed tot me te laten doordringen, dan worden al die gegevens in mijn dromen netjes verwerkt. Gelukkig voor Kate en William hebben dromen geen enkele toekomstvoorspellende waarde!
Er was vanochtend chaos op de luchthaven van Zaventem. Vertrekkende passagiers werden door de politie extra lang gecontroleerd om spijbelaars te kunnen betrappen. "Uit protest tegen de verhoging van de pensioenleeftijd van 58 naar 62 jaar zullen we niet staken, maar ons werk net dubbel zo grondig doen", zegt een vakbondsbron.
Scholieren die zonder wettige reden of doktersbriefje wegblijven van school op de laatste schooldag voor de herfstvakantie werden vanochtend geviseerd door de politie. 'Luxeverzuim'! Uitgevonden om de Vlaming te kunnen pakken. Typisch iets voor de Vlaming, eigen volk aanvallen, terwijl allochtoon verzuim royaal verspreid is over het hele schooljaar! En daarom moeilijker te controleren. ALS men dat al wil controleren.
'Luxeverzuim'. Ik zal het nòg eens vertellen.
Vroeger, toen er nog geen concentratiescholen bestonden, zag men migrantenleerlingen als curiositeiten die anders moesten aangepakt worden dan onze Vlaamse leerlingen. Ik heb het nu over de jaren 70, 80 en 90 van de vorige eeuw. Geen haan kraaide ernaar als die migrantjes samen met de hele familie einde juni richting Turkije of Marokko vertrokken. Om dan in de loop van september rustig terug te keren vanuit hun verre thuisland naar onze Vlaamse scholen... Er was zelfs eens een politicus die deze allochtone onwettige afwezigheden wilde legaliseren! Er waren ook de islamitische feestdagen waarop allochtone leerlingen niet op school verschenen.
Nu onze eigen kinderen beginnen te spijbelen, komt er een hele heisa op gang. Zo zitten de Vlamingen ineen: elkaar aanvallen en viseren... De allochtone gemeenschap lacht in haar vuistje.
Vroeger heb ik nooit gehoord van het woord 'luxeverzuim'. Wél van allochtoon verzuim.
Het allochtoon verzuim dat doorheen de jaren ingeburgerd raakte en vanzelfsprekend geworden was, ontsnapte aan de mogelijke sanctie van het intrekken van kindergeld. Daarover mocht zelfs niet gesproken worden, over het allochtone kindergeld, dat was taboe. Het was de tijd dat we allemaal vreesden om als racistisch bestempeld te worden. Wat zijn we ermee opgeschoten met onze eerbied, onderdanigheid, inschikkelijkheid en toegeeflijkheid ten aanzien van de allochtone gemeenschap?!
Het is nu al bijna twee jaar geleden dat in 13 Vlaamse steden 'Werkinlevingsprojecten' gestart werden om jongeren-zonder-diploma voeling te laten krijgen met de arbeidsmarkt. Dat gebeurde toen Philippe Muyters (N-VA) minister van Werk was. Heeft er iemand nog iets gehoord over die projecten of over die 'voeling'? Wie waren de deelnemers? En wat hebben ze ermee bereikt? Hoe verliep de 'inleving'?... Logische vragen na zo'n grootse aankondiging van 'Werkinleving' ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Er moét iets uit de bus gekomen zijn want de jongeren-zonder-diploma waren verplicht om deel te nemen aan het project.
Werkinlevingsprojecten waren individuele begeleidingsplannen aangepast aan de werkzoekende. Een individuele begeleiding naar een job! Wat een droom!... Opleidingen, trainingen en stages poogden jongeren-zonder-diploma aan een baan of aan een kwalificatie helpen... En dan vraag ik me af: iemand die zo luxueus aan een baan geholpen wordt, hoe kan die in hemelsnaam nog zelfstandig iets uitvoeren?!
Nu zal ik eens trachten uit te leggen waarom het project de verkeerde doelgroep aanpakte. Het zou rendabeler geweest zijn om gemotiveerde jongeren-MET-diploma individueel te begeleiden naar een baan, die zijn vatbaarder voor hulp en steun, en zo zou de arbeidsmarkt veel beter ingevuld kunnen worden.
'Inleven in werk'?! Jongeren-zonder-diploma die zich in gedachten verplaatsen in een werksituatie? Klinkt onwaarschijnlijk, omdat 'inleven in studeren' ook niets voorstelde. Het nieuwe project lijkt me niet besteed aan jongeren die met hun pet gooiden naar de leerstof en naar prestaties tijdens hun schoolloopbaan. Zij verdienen het niet om bijstand te krijgen bij het zoeken naar een baan of naar een kwalificatie. Een jongere die niet zelfstandig in staat is om een diploma te behalen, of niet zelfstandig een baan kan zoeken, zal een onbetrouwbare werkkracht worden. Werkgevers zijn gewaarschuwd!
Vroeger op school werden de zwaksten van de klas het meest begeleid, terwijl briljante leerlingen aan hun lot overgelaten werden. Extra aandacht voor slimmeriken en gemotiveerden is echter zeer dankbaar werk, resultaten gegarandeerd. ZIJ, de bovenlaag, halen profijt uit extra begeleiding. De onderlaag blijft de onderlaag waarop iedere vorm van begeleiding afschampt. Losers blijven losers. Slechts een kleine minderheid wordt beter van een ruggensteuntje van buitenaf.
Nog over vroeger op school. Jongeren-zonder-diploma waren vaak schoolverlaters die het niet zo nauw namen met studeren en presteren. Allochtone leerlingen werden ook nog eens gehinderd door taalachterstand en gebrek aan taakgerichtheid. Als ze dan op hun achttiende ergens in het vierde of vijfde beroepsjaar belandden, beraadde de deliberatie zich over elk van hen. Voor de hopeloze gevallen werd er een weg uitgestippeld naar het stempellokaal. Trouwens, een diploma secundair onderwijs was het laatste en het minste van hun betrachtingen... Toén al had ik de indruk dat 'een diploma' vreemd is aan de leefwereld en aan de cultuur van de allochtone leerling...