Bierbeek
Alle verkozenen van CD&V, SPA en Groen werken aan een warm, sociaal en milieuvriendelijk beleid voor alle Bierbekenaren. Samen vooruit, wij hebben er zin in. Aldus burgemeester Johan Verhulst.
En dus besloten ze om van de Panoramalaan en de K.Albertlaan vergunningsstraten te maken. Om hun beslissing wat geloofwaardigheid te geven werd er door het bestuur van Bierbeek een infoavond dienaangaande gegeven. Om de bittere pil voor de behoeften van de inwoners van de aansluitende gemeenten wat te verzachten werd er een perimeter geschapen.
Die infoavond was één mislukt charme offensief. Eén grote politieke cinema. Met politieke trucjes van het zevende knoopsgat.
Het begon al bij het betreden van de zaal.
1 ) Iedereen kreeg een A4 tje in de hand met het verzoek een thema aan te duiden om vervolgens een vraag over het gekozen thema op te schrijven. Die blaadjes zouden later opgehaald worden, waarop onder de leiding van de schepene van mobiliteit (SPA) beslist zou worden welke vragen aan bod zouden komen. Zuivere tijdwinst.
2 ) De avond zou beginnen om 20 uur en eindigen om 22 uur. De aanwezigen moesten wel zo’n 15 minuten wachten want plotseling bleek er een panne aan de beeldvorming te zijn.
3 ) Zodra de presentatie van hun genomen beslissing voorbij was trachtte men dus de aanwezigen opnieuw te overhalen om hun vragen op te schrijven. Met de mededeling dat wellicht niet alle vragen die avond behandeld zouden kunnen worden.Indien een vraag niet aan bod kon komen zou het antwoord gegeven worden op het e-mailadres die de vraagsteller onderaan het blad mocht invullen. Het is pas toen een aanwezige op scherpe toon eiste dat de vragen ook mondeling moesten kunnen dat men overging tot verbale antwoorden.
4 ) De burgemeester wou ludiek overkomen! Bij de opmerking dat over het feit dat een kleinkind van de vraagsteller uit Kortrijk-Dutsel kilometers moest omrijden via de Diestse Steenweg om dan via de Tiense Steenweg zijn weg te kunnen vervolgen naar de Hoge School in Heverlee. vroeg de Bierbeekse burgemeester over hoeveel kilometers het ging. Een vraag beantwoorden met een vraag, typisch. Daarop vroeg de bejaarde vraagsteller of de burgemeester de volgende dag met hem wou meerijden om de kilometers op te schrijven. Het rond de pot draaien op deze opmerking van de heer Verhulst (CD&V) werd beantwoord door te stellen dat hij dus weigerde op deze uitnodiging in te gaan.
Om vijf voor tien mocht de laatste vraag gesteld worden.
Mobiliteit : Mobiliteit is een zaak die iedereen aanbelangt en niet enkel de bewoners van twee Bierbeekse straten, maar ook in en buiten de ingestelde perimeter alle burgers van andere gemeenten.
De voorgestelde alternatieven van die Bierbeekse clan bieden geen soelaas. Openbaar vervoer is een zaak van De Lijn, waarbij men dan nog uitgaat van een aanbodbeleid in plaats van vraaggestuurd beleid.
Steden en gemeenten hebben nood aan een plan waarin alle vervoersmodaliteiten evenwaardig en evenwichtig naast elkaar moeten bestaan. De vermindering van de capaciteit op bepaalde uren zal het probleem niet oplossen. Mensen zullen niet minder met de auto rijden.
Terug naar het wanbeleid van Bierbeek: verschillende onderdelen zijn gekopieerd uit de mobiliteits plannen van andere steden en gemeenten. Maar die plannen mogen niet zomaar op een kleine gemeente als Bierbeek of Lubbeek worden geënt. Herhaaldelijk werd er verwezen naar een overleg met de burgemeesters van Leuven en Lubbeek. Over inspraak en participatie van de bevolking geen woord. Maar een spektakelshow , het posten van brochures en een eigen website hierover nemen de slechte impact bij de mensen niet weg. Eens te meer blijken inspraak en participtie van de bevolking holle woorden voor de politici. De inwoners van alle gemeenten moeten hierin altijd eerst betrokken worden. Niet alleen die van twee straten waar dan nog een verkozene woont. Niet eerst beslissen en dan pas de burger inlichten.
Eddy
|