Wat ik enige dagen geleden schreef vond men niet relevant genoeg ... maar kijk nu : in HLN van 26/11/20 : Ruim de helft géén voorstander van algemeen zone 30 in steden. Dus , lees mijn artikel hieronder:
Lubbeek : de gemeenteraad van 27 oktober 2O2O :
En bij herhaling na zoveel jaren : de verkeersveiligheid rond de scholen en bij uitbreiding de dorpskernen -een oud zeer die blijkbaar niet opgelost kan worden.
De bedreiging van de verkeersveiligheid komt niet van ons. Dat ook de verkeersproblematiek in de dorpskernen toeneemt is enkel toe te schrijven aan de hardrijders en verkeersovertreders die lak hebben aan elke verkeersregel.
De oplossingen die door sommigen nu worden voorgedragen lossen niets op. De kilometergrens van 50 naar 30 brengen zal geen soelaas brengen. Straten afsluiten laat enkel toe dat het verkeer zich verplaatst naar een andere straat. Getuige daarvan de toestand in het centrum van Linden. Zwaar verkeer verbieden bij de aanvang en het einde van de schooltijd werd net zoals vroeger nu naar voor gebracht. Kan inderdaad helpen maar dan komt men zo terecht bij het intensiferen van de flitscontroles. Maar ook gericht en permanent flitsen -en zeker bij middel van ANPR camera's - heeft weinig tot geen draagvlak bij de bevolking en zorgt sowieso voor wrevel. Zeker zonder een tolerantiegrens. Iemand bestraffen die 1 km/uur te snel rijdt ... dan bereikt men de verkeerde doelgroep.
Regelmatig komen de traditionele partijen af met te zeggen dat ze werken over de partijgrenzen heen. Men kan slechts grimlachen bij zoveel onzin rond te strooien. Als gewezen gemeenteraadslid kan ik daarover getuigen.
Een voorbeeld : Gedurende de Mobiliteitsraad , op de gemeentelijke begeleidingscommissie en de gemeenteraden stelde ik regelmatig vragen over de verkeersveiligheid in de omgeving van de scholen.
In een recent verleden had de Vlaamse regering een aanzienlijk bedrag uitgetrokken om verlichte borden "zone 30" aan de gewestwegen te plaatsen. Het was immers bewezen dat automobilisten terdege rekening hielden mt deze vorm van snelheidsbeperking. Vermits deze borden alleen oplichten wanneer de school werkelijk openging of sloot , gaven ze dus een realistisch beeld van het ogenblik waarop aangepaste snelheid werkelijk zin had. Dit kon de veiligheid van onze kinderen in duidelijke mate verhogen! De vraag was toen - en dat geldt evenzeer voor nu - wanneer zou het gemeentebestuur van Lubbeek meestappen in dit verhaal?
Als toenmalig gemeenteraadslid refereerde ik in dit verband ook aan de gemeente Hamme-Mille. In 2009 had men in deze Waals-Brabantse gemeente een soort "rekening-paal" voor snelheidsduivels geïnstalleerd. die gaf aan dat men te snel reed en hoeveel men moest betalen bij een overtreding. Het bleek een zeer goed afschrikkingsmiddel te zijn!
Alle beetjes helpen maar toch vond men het niet nodig mijn voorstellingen te bestuderen. Want ... o god, ze kwamen van het VB bestuurslid. Dat is wat men noemt van werken over de partijgrenzen heen. Goed voor de schoolkinderen ... hoe kan dat nu komen van iemand van die partij ?
Eddy
|