CHEERY , met een gedicht van de auteur : Jean Pierre Rawie.
Bevlogen
Ik weet niet zeker of het zwanen waren, een najaarsnanacht dat hun vleugelslag in duizendvoud over het huis heen lag, om pas tegen het daglicht te bedaren.
De hele dag liep ik als uitverkoren, of ik door engelen was aangeraakt. Maar hoeveel lege nachten zijn doorwaakt waarin sindsdien geen wiekslag viel te horen?
Nu moet ik mij weer met de zon verzoenen en, nooit meer zo bevlogen, wennen aan het wassen en het slinken van de maan, het komen en het gaan van de seizoenen.
Het woord boek is vermoedelijk afkomstig van het Germaanse woord voor beuk. De omslagen van de eerste boeken werden namelijk gemaakt van een rechthoekig stuk (beuken-)hout.
De boekband bestaat, geheel of gedeeltelijk, uit een voorplaat, een achterplaat en een rug.
Handschrift - manuscript.
.
De evangelist Matteus uit het evangeliarum van Lindisfarn ( ca. 698)
Met de hand geschreven document. Boeken werden voor de uitvinding van de boekdrukkunstmet de hand geschreven. Elk boek is dan ook uniek. Het proces van het maken van een handgeschreven boek verliep planmatig. De opdrachtgever bepaalde veelal de keuze van de tekst, meestal een beroemde oudere tekst. Samen met het scriptorium, het schrijfatelier, werd het formaat van het boek, de kwaliteit, en het lettertype bepaald en of het boek veel of weinig versierd moet worden. Vervolgens schreef de kopiist, meestal met een pen gesneden van een ganzenveer, de tekst. Hij liet ruimte open op de plekken waar de rubricator de gekleurde initialen of beginletters moest plaatsen en de miniaturist de illustraties moest schilderen.
.
Beginletter - initiaal of miniatuur van het Matteus evangelie uit het beroemde Ierse " Book of Kells" (begin 8ste eeuw) met de typische Germaanse decoratieve versiering : grillige spiralen, krullen en vlechten.
Na het schrijven en versieren ging de boekbinder aan de slag om van de losse gevouwen bladen een boek te maken. Ook bij het maken van een middeleeuws boek gold het principe: hoe luxer hoe duurder.
.. Het huwelijk van Arnofini.
Voorbeeld van een boek met initialen en randen
dit is werk van de miniaturist.
Miniaturist
De miniaturist is de illustrator van een handschrift. Hij schildert de versieringen en de miniaturen. Na het kopiëren en rubriceren gaat de miniaturist (of: verluchter) aan het werk. Met gekleurde verf, inkt en bladgoud brengt hij versierde initialen (grote vaak met goud versierde letters) en illustraties aan. Deze worden miniaturen genoemd.
.
De beginletter of initiaal van middeleeuwse teksten zijn vaak vergroot en uitbundig versierd. het zijn meestal pareltjes op zichzelf.
Het woord miniatuur is afgeleid van het Latijnse woord minimum dat rode kleurstof betekent. De miniaturist gaat meestal in een vaste volgorde te werk. Hij begint met het schilderen van de initialen. Daarna gaat hij de niet beschreven regels vullen met eenvoudige versiering: de zogenaamde regelvulling. Dan worden de marges om de tekst voorzien van passende versiering. Tenslotte worden de grote, soms paginavullende illustraties geschilderd. In boeken die volgens een vaststaande manier moesten worden gemaakt (zoals getijdenboeken), maakte men voor de illustraties en versiering gebruik van een voorbeeldboek.
Het zijn stuk voor stuk mini schilderijtjes, pareltjes .
Het is zo dat men bij het openen van de oude boeken in de rug van het boek veel interessants vind. Men vind er hoeveel maal het boek al is open gedaan bijvoorbeeld om naar drie verschillende musea ten toon gesteld te worden, ook vind men kleine insecten of haartjes en materialen van uit de vroegere oudheid terug. Alles wat met elk boek is gebeurd vind men dus terug . Iets wat ons weeral veel leert uit vroegere tijden.
.
Twee pagina's uit het Getijdenboek van Catherina van Kleef.
Nu slaat men de boeken deze tijd digitaal op zodat ze niet meer
geopend moeten worden, beter voor de boeken uit de oudheid. Maar men zal minder en minder mooie tentoonstellingen te zien krijgen wat zeer spijtig is.
In 1450 vroeg een miniaturist reeds een groot stenen huis als prijs,gewoon omdat deze kleine mini schilderijen nu een Ferrari waard zijn.
.
Bijbel van Anjou, deze was te bewonderen
op een tentoonstelling te Leuven het voorbije jaar.
Het kindje lag gewikkeld in de doeken Op moeders schoot; het was een armlijk kot: De koe en ezel stonden achter 't schot. 'Wat die drie koningen in 't huisje zoeken?' Jozef was graag gevlucht in donkre hoeken. Hij hield zich stil terzij: hij zat voor zot. Maar noch gevolg noch vorsten toonden spot: Geschenken biedend knielden zij, die kloeken. Rondom de stal was van de rossen 't neien*, Uit de open hemel zongen englenreien, 't Kindje zat stil en zag en hoorde 't aan. Maria lachte en vond het heel natuurlijk. Jozef besloot: het spel was puur figuurlijk. Slechts koe en ezel hadden 't feest verstaan.
CHEERY , neemt je mee op 5 uitzonderlijke treinreizen.
1. De Blue Train, Zuid- Afrika.
.
Dit Zuid-Afrikaanse vijfsterrenhotel op rails brengt je in 27 uur van Kaapstad naar Pretoria. De reis gaat door een adembenemend landschap met een kort oponthoud in het voormalige diamantstadje Kimberly.
. Route Pretoria - Cape Town
Er zijn ook speciale pakketten verkrijgbaar waarbij je een rit met de Blue Train kunt combineren met een bezoek aan het Sanbona Wildlife Reserve of het Kruger National Park.
2. De Rocky Mountaineer, Canada.
.
Heb je geen tijd voor een 20-daagse rondreis door Canada, dan kun je opteren voor een korte, maar niettemin spannende rit met de Rocky Mountaineer. Je vertrekt in Vancouver of Calgary, steekt de Rocky Mountains over en overnacht in Kamloops.
.
The Rocky Montaineer binnenzicht.
Een onvergetelijke reis waarbij twee dagen lang de spectaculairste landschappen aan je voorbij glijden!
3. De Flåmbana, Noorwegen.
.
De 20 kilometer lange Flåmbana (Flåmspoorweg) is een van de steilste treintrajecten ter wereld. Tijdens de ongeveer een uur durende reis met vertrek in Myrdal krijg je als het ware Noorwegen in geconcentreerde vorm te zien.
. De treinrit eindigt in Flåm, gelegen aan de Aurlandsfjord, een zijarm van de Sognefjord, de langste fjord van Noorwegen en de op een na langste ter wereld.
4. De Eurostar Londen-Parijs, Groot-Brittannië en Frankrijk.
.
Ben je eenmaal in een metropool, dan kun je gelijk van de gelegenheid gebruikmaken om er nog een tweede te bezoeken. De reis van Londen naar Parijs duurt ruim twee uur en je geniet nog van een stukje Engeland alvorens je onder het Kanaal verdwijnt en in het heuvelachtige Noord-Franse landschap terechtkomt.
5. The Ghan .
.
The Ghan rijdt van Adelaide naar Alice Springs in het rode hart van het Australische continent en v.v. Zijn merkwaardige naam dankt de trein aan uit Afghanistan geïmporteerde kamelen die in vroeger dagen gebruikt werden voor het vervoer van goederen in deze streek. .
The Ghan voert zijn reizigers langs verspreid liggende nederzettingen, door schitterende woestijnlandschappen, langs zoutmeren en rode rotsformaties naar het hart van de outback. In februari 2004 is de gloednieuwe spoorlijn van Alice Springs naar Darwin in gebruik genomen. Sindsdien rijdt The Ghan 2 keer in de week door naar Darwin v.v. De trein is uitgerust met ruime zitplaatsen met verstelbare rugleuning en comfortabele slaapaccommodatie en restauratierijtuig.
·Adelaide Alice Springs (18 uur)
·Adelaide Katherine Darwin (43 uur)
·Alice Springs Katherine Darwin (25 uur)
.
Comfortabel reizen
Reizen per trein door Australie blijft een van de meest ontspannende manieren om het land in al zijn glorie te leren kennen. De treinen zijn allemaal modern uitgerust waarbij het comfort en gemak van de reiziger voorop staat. The Ghan biedt (net als de Indian Pacific en The Overland) 3 verschillende klassen: Red Service, Gold Service en Platinum Service.
Red Service
In Red Service reist u op basis van een Daynighter Seat; een ruime, verstelbare fauteuil met voetensteun. Douches en toiletten bevinden zich aan het einde van elke wagon. Voor de maaltijden is er het Red Service-restaurant (take-away meals), drankjes worden geserveerd in het Red Service-loungerijtuig. .
Gold Service
Gold Service beschikt over 1- en 2-persoonscompartimenten (Single en Twin Cabins). De Single Cabins hebben een fauteuil die voor de nacht in een opgemaakt bed wordt veranderd plus een eigen wastafel. Een toilet en douche bevindt zich aan het einde van de wagon. De Twin Cabins hebben overdag 3 zitplaatsen naast elkaar, s nachts 2 opgemaakte bedden boven elkaar. Ook hebben zij een eigen badkamer met toilet, douche en wastafel. Er is ook een Deluxe Cabin: tweemaal zo groot als een Twin Cabin. Naast een klein 2-persoons- en een 1-persoonsbed is er een aparte zithoek met video en minibar gevuld met gratis softdrinks. Er bevindt zich slechts één Deluxe Cabin in iedere Indian Pacific en Ghan, dus tijdig reserveren is raadzaam.
.
Platinum Service
Deze nieuwe klasse vindt u uitsluitend aan boord van The Ghan en de Indian Pacific. Deze klasse bevat een nieuw, zeer ruim compartiment dat zodanig comfortabel is ingericht dat het tot de beste treincompartimenten ter wereld behoort. Aan boord bevinden zich slechts 25 Platinum Service compartimenten verdeeld over 5 rijtuigen. Het airconditioned compartiment biedt overdag een ruim zitgedeelte met luxe stoelen en wordt 's avonds tijdens het diner omgebouwd tot naar keuze een tweepersoonsbed of twee losse bedden. Voorts treft u aan een privé badkamer met douche en toilet. Bijzonder is dat de compartimenten aan beide zijden over een groot panoramavenster beschikken waardoor u zowel links als rechts een ongehinderd uitzicht heeft op het steeds veranderende landschap. Een cabin steward staat 24 uur per dag tot uw beschikking.
Chairman's Car
Naast Red en Gold Service beschikt de Indian Pacific over de zg. Chairman's Car. Dit is een luxe prive-rijtuig dat op elk Indian Pacific-traject kan worden ingezet. Het rijtuig biedt plaats aan maximaal 8 personen die worden ondergebracht in 2 luxe compartimenten en 2 Twin Cabins. De Chairman's Car, die tevens beschikt over een prive-restaurant en een lounge met cd-speler en video-apparatuur, is uitermate geschikt voor kleine gezelschappen bestaande uit familie of (zaken)relaties die gezamenlijk op reis gaan.
Maaltijden
.
Maaltijden zijn bij de Gold Service inbegrepen. Passagiers in Gold Service kunnen gebruik maken van de Gold Service Lounge, waar voor hen de maaltijd wordt geserveerd. In dit rijtuig kan men ook terecht voor drankjes en snacks. Er is een apart gedeelte voor rokers. Passagiers in Red Service kunnen consumpties, snacks en maaltijden kopen in de Red Service Lounge.
CHEERY gaat op reis met de trein en iedereen mag mee......opstappen.
.
1. The Royal Scotsman.
The Royal Scotsman: de Schotse Hooglanden, The Royal Scotsman, met ruimte voor slechts 36 gasten is de meest exclusieve trein ter wereld. Laat je verleiden door het prachtige landschap van de Schotse Hooglanden. The Royal Scotsman rijdt sinds 1985 en is samengesteld uit negen historische rijtuigen uit de jaren '30. De trein omvat luxe slaaprijtuigen met ruime één- en tweepersoons privé-compartimenten, twee sfeervolle restauratierijtuigen en een salon/barrijtuig met aan het einde een open observatierijtuig en de keuze uit 43 verschillende soorten whisky, waaronder een aantal zeldzame single malts. Het interieur is versierd met kostbare houtsoorten, geslepen glas en fijn damast. Om de reis zo aangenaam mogelijk te maken en om ervoor te zorgen dat je niets mist van de schilderachtige omgeving, rijdt de trein 's nachts niet. Je overnacht in een comfortabel compartiment terwijl de trein stilstaat op pittoreske stations. Je beschikt over een luxebadkamer met douche, wastafel en toilet. .. Interieure van The Royal Scotsman.
Tijdens de reis wordt regelmatig gestopt voor een bezoek aan een natuurgebied, kerken, tuinen, kastelen en landhuizen, waarbij de gasten veelal door de eigenaar privé worden ontvangen en rondgeleid. Ook breng je een bezoek aan een distillery, waar een beroemde whisky wordt geproduceerd. Voor deze excursies wordt gebruik gemaakt van de eigen touringcar die de trein volgt. De Highland Tour is een van de bekendste routes van de Royal Scotsman. Tijdens deze driedaagse reis maak je kennis met de charme van de Schotse Hooglanden. De trein vertrekt vanuit Edinburgh via de kust naar Dundee, Montrose en Aberdeen richting Inverness en Dunkeld, en komt terug naar Edinburgh. Prijs voor drie dagen 2.630 euro in volpension per persoon. Goedkopere alternatieven zijn er ook, met Scotrail kan je delen van Schotland afleggen en je reis door de Highlands zelf uitstippelen.
. Route van The Royal Scotsman
.
2.El Transcantabrico: het groene Spanje.
.
De El Transcantabrico is een luxetrein die in acht dagen over schitterende smalspoortrajecten het groene noorden van Spanje doorkruist tussen León en Santiago de Compostela of tussen San Sebastian en Santiago de Compostela. El Transcantabrico is een all-inclusive trein, alle maaltijden en dranken (tot het digestief toe) zijn in de prijs begrepen, net als alle excursies. Bovendien rijdt de trein enkel overdag, zodat passagiers 's nachts voluit van hun nachtrust kunnen genieten. Elk compartiment is uitgerust met een tweepersoonsbed, douche, wc, grote panoramaramen, een minibar en een salon. Aangezien de Transcantábrico langs de Cantabrische kustlijn en in het Castilliaanse binnenland rijdt is ook de gastronomie aan boord top. De chefs bereiden specialiteiten uit Galicië, Asturias, Cantabria, Baskenland en Castilla y León. Niet toevallig wordt El Transcantabrico ook een 'cruise on rails' genoemd. Elke dag staat een verkenning van de omgeving op het programma. Tussen het historische León en bedevaartsoord Santiago de Compostela wachten onder meer het moderne Bilbao, het nationale park Picos de Europa of het maritieme Santander. Wie voor San Sebastian kiest als begin-of eindpunt ontdekt een stad met één van de mooiste, schelpvormige stranden en de beste gastronomische adresjes van het land. .
Reisroute van de El Transcantabrico. Een achtdaagse reis met de El Transcantabrico kost 2.600 euro per persoon in volpension, excursies en tours inbegrepen, zonder het transport.
.
3.De Oriënt-Express: Parijs-Venetië-Parijs.
Een stap aan boord van de prachtig glimmende rijtuigen van de Venice Simplon-Orient-Express tussen Parijs en Venetië doet de glorietijd van het nostalgische reizen herleven. In dit grand hotel op wielen voor maximaal 188 gasten geniet je van alle comfort en luxe die de Orient-Express te bieden heeft. Elk detail is uniek. De trein is samengesteld uit 17 met zorg gerestaureerde rijtuigen uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. De mooie houtpanelen en de schitterende interieurs zijn creaties van beroemde jugendstilkunstenaars. Heel bijzonder is ook de zorg voor detail in de restauratierijtuigen: kostbaar linnen, zilveren bestek en kristal verhogen de toch al voorname sfeer. Je persoonlijke steward serveert het ontbijt en de afternoon tea in je compartiment. De lunch en het diner worden tijdens de reis vers bereid door Franse chef-koks. Aan boord beschikken de passagiers over een stijlvol tweepersoons privécompartiment uit de jaren '20, weliswaar met een boven- en een benedenbed. Een trip met de Venice Simplon-Orient-Express duurt vijf dagen, je verblijft twee nachten in Venetië en spoort dan terug naar Parijs. Prijs in volpension per persoon ± 2.790 euro, hotel in Venetië niet inbegrepen. De trein rijdt 's nachts. .
Venice - Simplon Oriënt - Express stewart.
4.De Glacier Express: het Zwitserse hooggebergte.
. De Glacier Express verbindt sinds 1930 de plaatsen St. Moritz, Chur, Disentis, Andermatt, Brig en Zermatt in het Zwitserse hooggebergte. Hij wordt enkel ingezet op toeristische routes en heeft speciale panoramarijtuigen, zodat je niets van het spektakel hoeft te missen. De langste spoorrit met de Glacier Express is spectaculair van begin tot eind, duurt bijna acht uur en gaat over 291 bruggen, door 91 tunnels en over de Overalp Pass op 2.033 meter boven de zeespiegel. .
Op de Glacier Express kan je niet overnachten, de trein rijdt tegen amper 36 km per uur, maar het uitzicht is fenomenaal. Er zijn verschillende meerdaagse arrangementen waarin een ritje met de Glacier Express zit vervat. Een driedaagse bijvoorbeeld omvat een verblijf in Zermatt of St. Moritz in een driesterrenhotel met op dag 2, de apotheose, of acht uur Glacier Express van St. Moritz naar Zermatt of vice versa, met inbegrip van een maaltijd aan boord. Prijs is zo'n 500 CHF (350 euro) per persoon. Er bestaan zelfs 'honeymoon specials' voor pasgetrouwden, goed voor een vierdaagse met romantisch verblijf in Zermatt, een diner bij kaarslicht, een excursie per tandradbaan naar de beroemde Gornergrat met adembenemend uitzicht op de Matterhorn, de Mont Blanc en andere, besneeuwde toppen en uiteraard een (drie uur durende) rit met de Glacier Express. Eindstation is het idyllische Luzern aan het Vierwoudstedenmeer, waar de koppeltjes nog uitgebreid kunnen genieten van een zesgangendiner en een overnachting in een suite. Prijs: 843 euro per persoon. Een enkel dagticket Zermatt - St. Moritz kost 88,65 euro (tweede klasse) .
5. Le Train des Pignes : de Franse Alpen.
.
Een buitenbeentje is Le Train des Pignes, van Nice naar Dignes, het kuuroord op een Alpentop. Het volledige traject is 151 km lang, je doet er 3 uur en 12 minuten over, tegen gemiddeld 46,5 km per uur, je passeert 25 kilometerslange tunnels en 38 hoge boogbruggen en viaducten. Het treintje van de Provence stopt niet minder dan 70 keer onderweg, bij elk gehucht. Entrevaux, ergens halfweg is een van de plus beaux villages de France: bijeengepakte middeleeuwse huisjes binnen de vestingmuur. In de ruim drie uur overbrugt deze superboemel een hoogteverschil van 1.000 meter, hij scheert rakelings langs rotswanden en ravijnen. Toeristen zijn er nauwelijks, je zit er tussen de Provençalen. De Train des Pignes rijdt al sinds 1891, de aanleg van het smalspoor langs dramatische haarspeldbochten was een titanenwerk. Heb je geen haast, wil je veel zien en afstappen, dan is Le Train des Pignes jouw ding. Prijs voor een enkele reis zo'n 20 euro. De trein rijdt viermaal per dag. Pik een folder met de vertrektijden op per station en een routekaartje. Ideaal is op dag 1 de heenreis met tussenstops, dag 2 in Digne-les-Bains en op dag 3 terug in etappes.
Het zal wel donker zijn, en stil, als je er niet meer bent, Misschien zo stil en donker als het ademloos moment waarop het zaallicht dimt voordat de film begint,
dat ogenblik. De hele eeuwigheid. Misschien. Maar als je droomt dat je een vlinder bent, dan kan je evengoed een vlinder zijn die droomde dat hij mens was.
Je mag dit nooit vergeten. Op een dag kust één van ons de ogen van de ander dicht en moet dan weten : dit is louter pauze totdat alles weer opnieuw begint. Jij en ik - geen stof, maar licht.