Als dat geen goed nieuws is??? Onze noorderburen
gaan starten met een experiment, verwarmde fietspaden ! veel veiliger voor
fietsers en brommers en vooral goedkoper dan strooien (dacht het wel!)
Stel je voor, in putje winter, ijs en sneeuw op de
rijbaan en wij in zomerfiets tenue kms malen! (maar dan moeten we wel op het fietspad rijden,hé !) ik kijk er in ieder geval naar uit!
Misschien dan wel uitkijken voor katten en honden
die daar komen te liggen en lekker een dutje doen!
BRUSSEL - Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits wil uitkijken
naar de resultaten van een experiment in Nederland waarbij verwarmd
fietspaden worden aangelegd
Het wielerseizoen gaat van start, tijd voor de
racefiets van onder het stof te halen en een flinke poetsbeurt te geven. (=voor
de winterslapers)
Fietsmakkers, dat wij (wielertoeristen) niet zo geliefd
zijn op de wegen, is geweten. Dat voor de rommel(papier bananenschillen etc)
die we achterlaten op de openbare weg en nog erger als we ons als hooligans
gedragen ! Wees dus hoffelijk !
Daarom deze oproep. Reeds in 2009 werd de campagne Ik
fiets proper gelanceerd. Het is niet alleen op dopingvrij fietsen bedoeld !
Organiserende wielerclubs krijgen tegenwoordig
enkel een vergunning(Nederland) als ze aan de regels voldoen.
Gedragsreglement
toertochten de 11 Gouden regels voor de wielertoerist.
Klik op de foto om te vergroten
Hopelijk houdt iedereen zich aan de regels en gaan
we een mooie en veilige wielerseizoen tegemoet als wielertoeristen en niet wielerterroristen!
De
Nederlandse renner Bobbie Traksel(foto beneden) heeft het parcours van de Omloop Het
Nieuwsblad verkend met een nieuw snufje. Een apparaatje in zijn mond warmt de
koude lucht op.
Het Lungplus-apparaatje, uitgevonden in Finland, zet de koude ingeademde lucht
om in voor de luchtwegen en longen betere temperaturen.
"Het is een mondgedragen vochtigheids- en warmtewisselaar waarvan je de
werking kan vergelijken met die van een radiator in een auto. Het vermindert
ook de kans op een bronchitis. Het toestelletje wordt al gebruikt door
toplanglaufers", vertelt Bobbie Traksel in Het Nieuwsblad.
"Ik sukkelde vorig jaar na de koude Ster van Bessèges lang met mijn
luchtwegen. Tot ik op Lungplus botste. Ik heb het al vaak gebruikt op
trainingen, maar nog niet in een wedstrijd."
Gisteren leek het of het weer zich ging herpakken
een lekker zonnetje en positieve temperaturen. Dan werd er vandaag toch uit een
ander vaatje getapt, een gure koude dag. Mijn vingers waren zowat bevroren toen
ik in Zutendaal aankwam.
Met 6 man die het startblad tekenden. Johan,Berna,Fernando,Franco,Enzo
en ikzelf.
Klokslag half elf vertrokken we dan richting Aubel,
wat kms malen, duurtraining.
Dadelijk werd er duchtig doorgekacheld , kwestie om
zo snel mogelijk op temperatuur te komen. De rit ging richting Voeren naar de
voet van de Oude Planck in Ulvend. Mooie klim 1,8 km lang en 4,4 % gemid. Na
een paar keer links en rechts ingedraaid te zijn konden we recht naar het
centrum van Aubel rijden, waar de wekelijkse dinsdagmarkt net gedaan was. Weinig
volk te bespeuren, zou de kou daar iets voor tussen zitten? Ons probleem niet,
Franco ging een rijsttaart uithalen en ondertussen bestelden wij de koffie en chocolat
chaud.
Na de koffie en spoedberaad over de perikelen bij
Ford, was het tijd om terug naar Limburg te sepappen. Halfweg de koude afdaling
naar Val-Dieu zijn we rechts ingeslagen bergop naar Saint Jean Sart. Nadien ging
het in dalende lijn tot aan de Lanaye.
Terug over het jaagpad naar Gellik, waar eerst
Franco en Enzo de groep verlieten,in Eigenbilzen was het de beurt aan Fernando
en Berna, als laatsten waren Johan en ik aan de beurt om de douche te gaan
opzoeken.
Bedankt mannen voor de fijne fietsdag!
Ritgegevens 6 man- 112 km - 27 km/u 887 Hms Gangnam style (dat zie ik ons ook nog doen )
Wel, niets is beter om het uit te
leggen dan een voorbeeld.
Veronderstel dat ge door omstandigheden in een groot bed ligt met links van u
een bloedmooi meisje, rechts een homo.
Wie gaat ge dan de rug toekeren?
Eindelijk dan toch een droge dag, aangename
temperatuur en weinig of geen wind.
Het is er dan toch na enkele mislukte pogingen van
gekomen om naar Scherpenheuvel te rijden. Met 6 man waren we; Carlos,Tony
Cortinovis,Johan,Berna,Enzo en ikzelf.
Al dadelijk werd duidelijk dat er zeker niet
gesjipeteerd ging worden. Ketting op buitenblad en stoempen maar. Het tempo zat
er goed in en werd er geregeld van kopmannen gewisseld.
Op het jaagpad naar Hasselt .Lummen Zichem en de
basiliek was al in zicht.
In ons vertrouwd wielercafé/taverne op de hoek was
het tijd voor koffie en broodje smos.
Ondertussen heeft onze Spaanse fietsmakker Carlos
zich al goed ingeburgerd. Hij volgt Nederlandse les in de school in Hasselt,
maar ik denk dat wanneer hij in Augustus terug naar Valencia vertrekt, wij
beter Spaans spreken dan hij Nederlands. Al hebben we het wat moeilijk om ons
verstaanbaar te maken, maar het lukt ons evenwel zeer goed!
Op de terugweg(Kaggevinne) heeft Enzo spijtig
genoeg kennis gemaakt met de aantrekkingskracht van moeder aarde. Een dikke smak
tegen het asfalt,met gevolg een pijnlijke knie en arm en enkele
verluchtingsgaten in broek en vest. Gelukkig zonder veel erg en na enkele
minuten en terug bij positieven, konden we onze trip verder zetten.
Nog vermelden dat terwijl Johan een nieuw binnenbandje
aan het steken was,stond mijn Colnago ook plat zonder dat ik het in de gaten
had!
Jammer van de valpartij maar anders was onze
fietsdag zeer geslaagd! Iedereen was ketent.
Dinsdag (bij droog weer) rijden we naar Aubel of
Blegny (zie blog)
Ritgegevens
6 man- 110 km - 28,2 km/u - 321Hms val van Enzo, Johan en ikzelf lek gereden.
Met 3 ijsberen vandaag, Berna,Enzo en ikzelf
vertrokken goed ingeduffeld uit Zutendaal voor een rustig winterritje richting
Eysden en met een boog naar Maastricht.
Nochtans was er voor de namiddag wat zon voorspeld.
Er viel zelfs wat stuifsneeuw en een gure oostenwind die het compleet maakten. Een
pijnlijke zaak bij zulk weder zijn altijd de voeten. Maar op een van de zoveel
blogs werd er de ultiemetip prijs gegeven.
Gedaan met koude tenen want koffiefiltersover
de tenen zouden soelaas brengen! Ik moet zeggen dat dat bij mij zeker niet geholpen
heeft! Misschien had ik de verkeerde over de tenen getrokken want dat waren van
die bruine filters uit den Aldi, en moesten het toch witte zijn! Misschien wat
ook een goede truck zou zijn wat harder op die pedalen stoempen! Maarja rustige
winterrit.
Naarmate de rit vorderde kregen we meer de wind in het
voordeel en dan voelt het altijd beter aan. Ik ben niet alleen die dit weer wel
kotsmoe is! Hopelijk op betere dagen.
Vette Dinsdag! En dat was dan wel op vele plaatsen
goed te merken. In Maastricht was het een zotteboel met al die verklede
carnaval vierders. Ik zou zeggen dat die Maastrichtenaren er wel iets van af
weten, maar steken al te graag de grens over om karamellen te rapen, wat daar
verboden is wegens te gevaarlijk. Ja, je voor de wielen van een tractor gooien zeker
niet gezond!
Na 80 km was ik toch blij om thuis onder de warme
douche te gaan staan. Ik denk dat mijn 2 metgezellen er ook zo over gedacht
hebben.
Het was te riskant om met de koersfiets te
vertrekken deze morgen voor de rit naar Scherpenheuvel. Ik denk dat iedereen er
wijselijk aan gedaan heeft om niet te starten.
Rijm en ijzelplekken lagen er gevaarlijk bij en wat
van de vrieskou?!
Enzo en ik hadden besloten om om 12 uur een ritje
te wagen met de MTB richting Lummen.
Tot dan heb ik de krant eens doorbladert mooie
MarioCippo heeft blijkbaar aan de verboden vrucht gezeten ! epo bloedtransfusies wie
weet, zien we hem binnenkort ook op Confession-TV bij Oprah Winfrey ! Uitmesten
die stal !!!
Dat was ons gesprek richting Lummen, in geen tijd
stonden we voor de taverne voor een warme koffie.
De terugweg aan een wintertempo over de
Jeugdherbergroute.
Het was zeker niet zonder gevaar fietsen op het
jaagpad met die ijsplekken!
Hopelijk zal het weer wat beteren en kunnen we eindelik
met de koersfiets van start gaan!
Toch weer 70 km gestoempd op de MTB, ondertussen
was de zon ook komen piepen, maar helaas toen waren we al bijna thuis!
De voormiddag voorspelde niet veel goeds, regen en
zelfs sneeuwbuien over Limburg. Maar de buienradar zei ons dat we de rit
moesten uitstellen tot 13uur. En inderdaad, het werd zelfs zonnig met
aanvaardbare temperaturen!
Eerst werden er enkele telefoontjes gepleegd met
Berna, maar kon helaas niet.
Samen met Enzo op pad voor een korte rit in de
namiddag op de mtb. Niet ver uit de buurt blijven, want je weet maar nooit.
Aangekomen in Zutendaal kreeg ik al telefoon van
Enzo, hij stond plat in Waterschei. Hij had net in 2 nieuwe buitenbanden geïnvesteerd
en toch ! Ik ben hem tegemoet gereden en we vervolgden onze weg naar Opgrimbie
over de fietspaden dwars door de bossen van Zutendaal.
Ver waren we nog niet, tot er opeens een knal
galmde doorheen het bos! Een oerknal gevolgd door een oer-schreeuw. De
spik-splinter-nieuwe achterband aan flarden geploft ! Fok Fok Fok !!!
Gelukkig zijn die omwonenden van de FN fabrieken
die knallen gewoon !
Er bleef niks anders over dan de hulplijn in te schakelen.
Vrouwlief werd opgeroepen met de opdracht enkele reserve buiten en binnen
bandjes mee te brengen. Ondertussen waren we serieus afgekoeld en konden we
onze trip verder zetten.
We reden de Duivelsberg af naar Kotem Boorsem.
De zon deed deugt en met de wind in de rug lekker
zalig was dat!
Terug in Zutendaal vervolgde Enzo zijn weg
huiswaarts en ik op Beverst.
Bedankt Enzo, en zeker de buienradar niet vergeten!
Dat er fietsmakkers nog in laatste instantie
afhaakten was niet zo verwonderlijk! Zware bewolking, kantje boordje gaat het
regenen of niet ! dit is kl weer!
We waren toch met 6 die-hards aan de start.
Als eerste onze jarige (55) Antonio Nieddu , Carlos
Serra Rubio onze Spaanse vriend, en buurman van de brave Sint in Valencia.
Johan (de lange),Berna,Franco en ikzelf.
Waar naartoe fietsen? Franco twijfelde niet Aubel
! kms malen, in juni wacht de Stelvio en al die andere zelfmoord bergen!
Koud was het niet als de regen maar weg blijft,meer
vragen we niet.
In Veldwezelt kregen we dan toch een bui over ons
heen. Dadelijk was de goesting om naar Aubel te fietsen over en werd er
verstandig beslist om via de Hallembaye terug huiswaarts te keren. Ook door de
2 lekke banden (Franco,Bern) was de beslissing snel gemaakt. Stilstaan is niet
zo aanbevolen.
Toch jammer, want in Bitsingen kregen we zowaar de
zon te zien en geen regenwolken meer te bespeuren. Weliswaar met tegenwind,maar
de goesting om verder te fietsen zat er weer in. Na de beklimming van
Bassenge Millenberg en nog enkele molshopen was het tijd voor de koffie in het
centrum van Bilzen. Een traktatie van Antonio, bedankt en nogmaals proficiat!!!
Samen hebben we dan Carlos nog tot aan zijn
voordeur afgezet en was het dan tijd om de douches op te zoeken.
Bedankt aan iedereen, vooral aan onze jarige
Antonio om Spaanse tolk te spelen.
Mijn Garmin was ik vergeten op on te drukken, ik
denk dat ik 85 km had .
De beloofde dooi voor vandaag daar was niks van te
merken! Temperatuur -3°C bij mijn
vertrek naar Zutendaal. Goed ingepakt op de MTB vertrok ik met ijskoude
tegenwind richting afspraak. Ijsbeer Enzo kwam mij al tegemoet gereden. Franco
had gisteren nog afgebeld wegens andere verplichtingen buiten onze provincie.
Lang hebben we niet hoeven te denken welke richting
we zouden uitfietsen. Met zulke temperaturen is een ritje van max 3 uur al meer
dan genoeg. De fietspaden liggen er droog en ijsvrij bij. Er is werk van
gemaakt door de gemeentearbeiders, de zoutkorrels waren nog goed zichtbaar. De binnenwegen
daarentegen liggen er op plaatsen nog schandalig glad bij, niet over te
fietsen. Met de wind tegen richting Lanaken-Smeermaas-Veldwezelt-Hees-Vlijtingen en
terug naar Eigenbilzen. De koude begint nu stilaan door onze winterkledij te
dringen, hoogtijd om huiswaarts te keren en de douche opzoeken.
Met 53km op mijn Garmin was ik een tevreden man. Meer
moet dat niet zijn zegt Enzo die nog tot Genk moet rijden.
Onderweg ben ik van die wandelaars tegengekomen die
aan Nordic walking doen,
Toch rare mensen, in de zomer als er geen sneeuw
ligt hebben ze alleen de wandelstokken vast nu ligt er sneeuw en hebben ze de
skilatten nog steeds niet aan!
Op enkele kms van thuis krijg ik dan toch de
beloofde sneeuw, dat die maar weg blijft.
Voor komende week zou het dan toch dooien? Dan toch
misschien de koersfiets van stal halen.
Met een temperatuurke rond en net boven het
vriespunt en een uitdagend zonneke, wie kon daar aan weerstaan! Eerst wat
getwijfeld maar de drang was te groot.
Rond de klok van twaalf ben ik mijn mtb
opgesprongen voor een ritje naar het Munsterbos.
De fietspaden langs de grote wegen lagen er ijs en
kurkdroog bij. Goed ingeduffeld (iets teveel zelfs) vertrok ik richting
Munsterbilzen. Eerst door Eik en naar Munsterbilzen. Toch nog effe tijd om even
bij Loupo Luc te stoppen voor een korte babbel. Wat ruikt het daar toch
altijd heerlijk! Luc woont net achter een frituur en als dan nog de wind juist
zit is het genieten.
De bospaden liggen er wel besneeuwd bij maar in het
algemeen valt het wel mee met een mtb tenminste. Ik neem de tijd om enkele
zelfportretten te maken. De zon is ondertussen goed aan het schijnen en dat
doet deugd zeker na die sombere en donkere voorbije dagen. Dwars door het bos
tot in Eigenbilzen en dan via het jaagpad richting Genk. Een 40 km in totaal,
dat is toch al iets!
De laatste tijd had ik problemen met mijn Garmin
705. Eerst even gaan bevragen bij Sakal in Genk of die mij verder konden
helpen. Die kerel stelde voor, om mijn GPS op te sturen naar Garmin. Ik moest
dan wel een voorschot van 75 betalen, dit voor verzending maar EXCLUSIEF de
herstellingsonkosten! Dat vond ik wat veel en ging dan mij bevragen bij A.S
Adventure in Genk. Mijn defecte GPS (3j oud en uit garantie nb.) werd
opgestuurd naar Garmin voor herstelling.
Nu een kleine 3 weken later kreeg ik bericht dat de
GPS terug was en kon die gaan afhalen.
Ipv 75 heb ik 0 (nul) moeten betalen Geen verzend of andere onkosten, het probleem zat in de software en dat nam Garmin voor eigen rekening! Dat is service noem ik dat, wat ik van die andere zeker niet kan zeggen met zijnvoorschot van 75 !
Dat was even ter info!
Ivm onze zaterdagrit zal het moeilijk zijn om de
racefiets van stal te halen, misschien de MTB ? laat maar horen!