Granfondo San Gottardo
(deel 1)
verslag geschreven door Marc(o)
De
aanwezigen op de 9 Colli herinneren zich wellicht nog de folder die toen werd
uitgedeeld met informatie over een gloednieuwe cyclosportieve in het Zwitserse
Ticino .
Interesse
was er zowel van Franco als van mij en toen de tijd voor inschrijven nakend was
haakte Franco af omwille van andere bezigheden
.
Op 14
juli ingeschreven aan de prijs van 43 en vertrek s middags op 21 juli om die
dag tot Remiremont te geraken , zowat over halfweg . Via Basel , Luzern en over
de Gottard wegens te druk door de tunnel
vrijdag aangekomen in Airolo rond de middag , lichte maaltijd en door
naar Faido , een dorpje 15 km ten oosten van Airolo , waar ik via booking.com
een hotelletje had gevonden aan 50 CHF (43 )per nacht plus ontbijtbuffet .
Leuk
dorpje , lekker weertje , omgeving wat verkend .
De
volgende ochtend op naar Ambri om de paco gara te gaan opnemen . Ambri was de
startplaats en lag op een 5 tal km van mijn hotel . Na wat zoekwerk de lokale
schaatsbaan ontdekt , die voor de gelegenheid was omgeturnd in
inschrijvingszaal . met hulp van leuke
Ticino dames (wat een mooi ras !)
werd ik in bezit gesteld van startnummer , verteerbonnen een uniek
truitje , zwitsers zakmes ,waarde zelf geverifieerd 21 CHF , en wat
kleinigheden .
En
dan verkenning met de wagen en fotoshoot : het parcours gaat over 3 cols en 114
km ,waarbij alleen de klimmen gechronometreerd worden en de verbindingsstukken
tempovrij .
De
eerste tratta gaat over de oude San Gottardo route , ook lokaal de Tramonta genoemd .
Die
begint net bij het verlaten van Airolo en loopt dan over 12 km naar de top op
2091 m .
Met
de auto is het even opletten , want je zou vlug de nieuwe route over de col
(bestaat ook naast de tunnel) volgen en dan mis je DE attractie van de oude
route : zeker 50 % kasseitjes ,die er weliswaar vrij goed bijliggen maat zeker
niet lopen zoals asfalt .
De
laatste 4 km zijn nog uitsluitend kasseitjes en bestaat uit een opeenvolging
van 23 haarspeldbochten .
s
namiddags nog even het materiaal gecheckt en proefritje van een uur gereden om
alles te verifieren : had namelijk triple van cyclocrossfiets over gebouwd ,
waardoor ik vooraan beschikte over 44-32-22 en een cassette van 13-26 .
bijna
vergeten te melden : bij mijn aankomst boven met de auto was het daar vreselijk
koud ,
mieserig
door laag wolkendek , niet veel goeds belovend . gelukkig had ik gepaste kledij
bij op de handschoenen na . in Faido een
intersport zaak gevonden en handschoenen met lange vingers gekocht , die goed
van pas zouden komen .
op de
vooravond van het evenement een sms gekregen van de organisatie met de
mededeling dat eventuele parcourswijziging voor de start officieel zou gemaakt
worden .
ondertussen
waren nog wat kandidaat deelnemers in het hotel geland en kregen we te horen
dat ontbijt vanaf 5 uur zou mogelijk zijn . met een geplande start om 7.30 uur
en een kwartiertje auto tot daar leek 6.20 uur me ruim voldoende en dat bleek
ook zo . tijdig geparkeerd op de startbaan en bleek het daar amper 12° C te
zijn : dus dikke windvest met daarover nog een winddicht regenjasje ,
beenstukken en ja mijn nieuwe handschoenen
, wat het net draaglijk maakte . weldra liep het als een vuurtje rond ,
dat het parcours gewijzigd was en de start verlaat tot 8.00 uur ; uitvoerige info werd per luidspreker aan de start kond gemaakt : de
Furka en Novena Passen werden geschrapt wegens te barre weersomstandigheden ;
als alternatief parcours kwam uit de bus : start met de Gottardo , waarna
afdaling langs de nieuwe pasweg naar Airolo en wat verder een klim naar een
gehucht boven het vliegveld Altanca ,
terug naar startplaats voor een extra rondje San Gottardo , alles samen 84 km
ipv 114 en 29 km klimmen ipv 38 .
morgen volgt deel 2 van de GF San Gottardo toertocht
|