Deze werken kunnen ook kunst genoemd worden. Maar dan wel met een kleine "k".
Weet dat mijn ZOMER EXPO nog loopt tot eind september. Te bezoeken op zondagen van 14 tot 17u30. Zennegat 14 - MECHELEN.
Bovenstaande ragfijne kleurpentekening zijn weergaven van het Zennegat waar ik woon en leef.
Enkele gewassen pentekeningen:
Ware of echte pentekeningen:
Mailgroep Culltuur: Wat ik gezien heb is de moeite waard om daar even naar te zien en heb er van genoten hoor. Wolfke-2
Nog wat losse werkjes om een zo groot mogelijk geheel te geven van mijn oeuvre. Later volgen nog oudere werke: symbolistische en esotheische kunst. En mijn nieuwste werken.
Wel ik was verbaasd een zo veelzijdig kunstenaar te ontdekken. Wat een verscheidenheid van technieken.
Het een spreekt me al meer aan dan het ander;al wat rond natuur draait boeit mij. Ik treed binnen in het landschap en versmelt met kleur en beeld. Moeilijker heb ik het met symbolisme, al heb ik vele boeken gelezen over symboliek. Misschien omdat ik agnosticus ben. Ik geloof maar wat ik ken. Met symboliek is geen kennis gemoeid, het is vrije interpretatie. Misschien heb ik te weinig fantasie! Ik zal mijn best doen deze zomer eens en kijkje te nemen in je tentoonstelling. Al ben ik een verstokt aanhangster van de renaissance ik wil mijn eigen wel eens geweld aandoen en van het figuratieve een duik nemen naar de fantasie;
Proficiat met je blog en je werken
BBieke
Een reeks van tekeningen die helaas allen ooit zijn verkocht en dit zijn er duizend en meer dan een geweest...
Deze reeks bevat werken waarvan ik er nog één bezit. Het zijn werken uit mijn mystiek esotherische periode, waarvan vele in kleur dienden te zijn maar de fotograaf verloor de negatieven. Maar het loont ook zo de mooite.
Expo - Kunstwerken van mij en anderen Met deze Blog beoog ik dat de Senioren mijn kunst leren kennen, mijn expo's, maar ook kunst van anderen die ik wil belichten.
04-08-2005
Weekend groet.
AAN ALLE BEZOEKERS EN HUN GELIEFDEN WENS IK U ALLEN
GELUKKIGE DAGEN!
Dit van uit MIJN lief leuke Zennegat waar ik ongeveer dertig jaar woon, in een prachtig rivieren landschap, waar en nog rust en stilte heerst.
We zoeken houvast in 'spirituele' concepten en methoden.
Maar dat wat houvast zoekt, is niet wat je werkelijk bent.
Het is het denkbeeldige ikje.
Wat je echt bent hoeft zich nergens aan vast te houden.
Erik van Zuydam
Soms heb ik ook de bhoefte mij aan iets op te trekken. Maar dit lukt niet zomaar omdat ik al zo lang alleen leef. Ik vraag het mezelf trouwensaf of het nodig is dat ik iemand hier naast mij nodig heb? Persoonlijk voel ik een NEEN maar gevoelens blijven ons Zijn bespelen en dan kan ik maar best terug vallen op mijn echte zijn.
Besloten leef ik in een weelde van water, luchten en natuur.
Door waters omgeven in een uithoek ergens ver weg
ligt een oud ruraal gebleven gebied waar niemand mag
aan tornen aan Mijn Zennegat.
Een natte droom is het niet. Wel een soms barre realiteit.
Van over de vlakten stuwen wolken en striemende regen
neer op ons of worden wij gebraden NU door een
doorzengende hitte.
Het is er mooi, maar de mens, dat aftands diers, heeft geen
respect meer voor al wat daar leeft, maar men mag er met
hun poten niet aankomen, want daar zorgde ik voor en
beschermde het.
Voor niet mijn kinderloos zijn, maar voor uw kinderen en de
vele achterkleinkinderen die ons zullen opvolgen wanneer ons
verleden eens is gepasseerd. En ik ben o zo blij voor wat ik
deed niet voor mij, maar voor elk ander!
Frans Croes 30 juli 2005.
In de rechterkolom zal u een reeks fotos kunnen zien waarover ik in een opwelling schreef. Het interland is vrijwaart voor bezoekers zodat alles daar verder een natuurlijke gang kan gaan.
U mag mij steeds komen vinden op het Zennegat 14 zie hierboven mijn woning dat ergens ver weg ligt van alle geraas en het dwaze gedoe. Maar bel mij vooraf op nummer 015-271395.
"DE MENSEN SCHOPPEN TOT ZE EEN GEWETEN KRIJGEN" ...
Zijn de laatste woorden van de onlangs overleden schrijven Louis-Paul BOON, uit zijn novelle: "Mijn kleine oorlog", en Hector ROMBAUT, vergelijkt Frans Croes met deze Louis-Paul Boon".
Zoals Frans Croes in zijn vechtersjaren tekeer ging tegen wat hij meende verkeerd te gaan in de wereld, zo is hij ook de laatste vijf jaar als kunstenaar, vechter in zijn werk, gebleven.
Enkel het marginale leven, de tribune, de straat, de beweging en de manifestatie behoren tot het verleden.
Maar in zijn tekeningen vindt men de kritiek op de overconsumptie, overmechanisatie, overmanipulatie terug. Hij; waarschuwt als het ware de mens voor verrotting, voor teloorgang, voor de afgrond.
Volgens hem vertoont de hedendaagse westerse mens een Psychosomatisch ziektebeeld: hij, is enkel" dan" nog te redden wanneer tijdig de oorzaken van de kwaal worden weggenomen.
Inhoudelijk valt in het werk van Frans Croes de dualiteit op. Tegenstellingen bij de vleet. In één enkel werk ligt enerzijds de oneindige hoop naar schoner en beter, gesymboliseerd door het licht, het opstijgen naar dat licht; onderaan in datzelfde werk een soort duistere onderwereld die wemelt van nog levende doden.
Soms is het een en al optimisme, een soort van zoen aan de mensheid, vol innige vertedering. In andere momenten wordt het een hallucinatie, een satirische en cynische aanklacht.
Maar iets is merkwaardig: de meest pessimistische voorstellingen zijn eigenlijk TOCH ergens positief gericht. Die werken tonen ergens een eindpunt aan, naar het NIETS, een soort verlangen naar DE VAL om daarna opnieuw te kunnen OPSTAAN voor EEN NIEUW BEGIN.
En toch mag uit deze enkele beschouwingen niet worden afgeleid dat Frans Croes een "geëngageerd" artiest is, die strekkingen verdedigt. Hij is NIET de brenger van de blijde boodschap. Hij IS en BLIJFT sensibel, intuïtief.
Nooit zal bij hem het cerebrale de bovenhand krijgen op zijn spontaniteit Maar zijn getormenteerd verleden is NIET weg te wissen, het maakt deel uit van zijn creativiteit.
Misschien zoekt Frans Croes onbewust, onderbewust, naar DE MENS VAN MORGEN, in een wereld waar het voor de mens van vandaag bergaf gaat.
De uitstraling van zijn werk is HOOP, en zolang er achter die hoop ook een beetje GELOOF blijft zitten, zal zijn carrière als graficus zich verder ontwikkelen.
Hector ROMBAUT: Gedeelten van de openingsrede in galerij DE CASTELEYN te Hingene op 27 maart 1981.
Vanaf mijn geboorte leefde ik in een dorp aan de grens van Mechelen. Mijn familie was oer christelijk en van mijn geboorte af had ik astma.
Ik lag dan veel te vaak plat neer happend naar lucht zoals een vis die op sterven na dood is. Daar ontstonden binnen mijn droompartijen want de droom is mijn leven het weten van de zeer onrechtvaardige, ook wou ik ooit kunstenaar worden, schilder namelijk.
Op mijn 17de jaar volgde ik wat avondlessen tekenen met houtskool en was zonder pochen een exemplarisch talent, zodat ik klassen kon overslaan en weldra ook naakttekeningen maakte naar levend model.
Ik dronk zeer veel en mij ouders zagen dat da academie daarin de schuldige was. En ik moest stoppen en verdwaalde verder en belande in gevangenissen en in een internering instelling.
In 1967 startte ik met een artiesten café: Staminee Herten Aas. Daar maakte ik aan de toog gezeten meerdere tekeningentjes in blauwe bic waarvan ik nog 3 exemplaren bezit.
U kunt deze zien: de 3 eerste bovenaan.
*
Die Staminee eindigde voor mij faliekant en kwam na een tijd letterlijk in de goot terecht, twee maal na elkaar dat ik opgenomen werd in de ziekenhuizen waar men mij bloed; voeding en andere dingen gaf. Bij de 2de opname besloot ik om nu eens en voorgoed kunstenaar te worden. En daar begon ik te tekenen met een zwarte stift.
De werken die ik u toon zijn niet allen meer in mijn bezit, maar om geschiedenis vol te maken toon ik er 7 tekeningen van. Allen hebben eigenlijk een grote deler het verlangen naar het seksuele.
Daar in dat ziekenhuis besloot ik om naar een afkickcentrum te gaan. Dit was in Scheldewindeke. Daar maakte ik mijn eerste pentekening met het profileer pennetje e zo volgden er later nog twaalf. Maar ik werd er uitgegooid, omdat ik sociaal niet integreerbaar was. Maar ik had mijn overtuiging mee en eind 1976 had ik mijn eerste tentoonstelling bij een vriend die drie handelspanden had. Het werd een lukker!
Het betreft zuivere pen- en potloodtekeningen, (met mooie grijsgamma's), sepiatonige 'tekeningen en gewassen kleurtekeningen. Vrij van directe agressiviteit, seinen deze composities een stille euforie of een harmonieuze intensiteit uit.
Het zijn tekeningen die geen visie willen opdringen, maar in hun veel suggererende bovenbouw toch naar een rijke onderbouw verwijzen. Frans Croes doorworstelde een evolutie. Hij passeerde langs destructie een hekeling, langs het willen ontmaskeren van de maskerades van het mensdom, langs veeleer negatieve krachten. Hij verwijlde in de wereld van het mystieke, het occulte en het esoterische, maar vond finaal ook dààr geen soelaas. Uiteindelijk behield hij slechts zijn geloof in de oerbron van het leven zelf, in het kosmische gebeuren en in de natuur. Daarbij is hij een aanbidder van zon en licht.
De meeste composities tonen dan ook een wirwar, van floreale elementen, een woekering van planten, een haast barokke weelde, met hier en daar relicten van het oude denken en voelen. Er is ook een pan erotisme, dat zich nooit ostentatief naar voren wil werken. Niet zelden verschijnt de schoonheid van de vrouw te midden van een bloemen guirlande. Een ongewoon zelfportret van deze mar-, kante kunstenaar is «Het boek der wijsheid »: een boek vol blanke bladzijden, dat zijn waarheid voor zichzelf houdt. De mens wil zich ontdoen van het dogmatisch denken, maar heeft niet in de gaten dat hij steeds weer nieuwe houvasten zoekt. Croes rest het geloof in leven en ervaring.
Van: Rene TURKRY - Uit de: Gazet van Antwerpen maart 1989.
HET RESULTAAT VAN EEN HERBRONNING IN HET OEUVRE VAN FRANS CROES.
Een kunstenaar, die jarenlang trouw is gebleven aan het uitwerken van zijn ideeën via de tekening en zich plots 'leeg' voelt, weet zich slechts dan te herpakken wanneer de innerlijke rust is weergekeerd.
Peilen naar de inhoudelijke en creatieve waarden in het werk van Frans Croes vergt van de kijker niet alleen tijd, maar vooral een intellectueel openstaan voor de filosofische- vaak mystiek symbolistische vormentaal van de kunstenaar.
LICHT EN BEWEGING.
Ontegensprekelijk is het recent oeuvre van Frans Croes als het ware een spel van licht en beweging. Het licht verdringt de donkere vlakken, zodat de lichtende raaklijnen worden geaccentueerd. Op deze wijze kan de zoekende geest van de kunstenaar zich vrij uitleven.
Elk beeld is krachtig van opbouw en suggestief.
Vakkundig wordt de idee statisch met verf gezet. Hierbij is het voor hem geen eenvoudige klus, daar hij, werkend met de kleur in de kleur zonder dat de verf opgedroogd is, ervaart dat er gestadig dient doorgewerkt. Met het effect van een statische vibratie geeft hij duiding voor het inzicht in de idee.
Het genetisch effect van elk doek is een weerspiegeling van Frans Croes' eigen levensloop.
Aan de realisatie van een in zijn geest gegroeid beeld gaat voorzeker een intense voorstudie vooraf. Eens voor het doek gezeten, laat hij zich intuïtief leiden door zijn gevoelsmatige betrokkenheid met het gegeven. We kunnen ons niet ontdoen van de gedachte dat hij zijn diepste zielsroerselen niet meteen verwoordt.
Als een bron, die opspringt, verwijzen de stuwende krachten naar een opwellende beweging, zoekend naar het licht. Wat dit licht ook moge betekenen, laat hij gewild en suggererend over aan de kijker. Deze laatste kan dan dit zelf invullen zodat hij, peilend naar de betekenis van sommige symbolen, open komt te staan voor een dialoog. Ik geloof stellig dat dit de dieper liggende bedoeling van de kunstenaar is.
Het moet hem dan ook gelukkig maken wanneer hij door een bezoeker hierover wordt ondervraagd. Intieme vrienden van Frans Croes weten maar al te goed dat hij om geen woord verlegen zit.
Het werk van Frans Croes lijkt op het eerste zicht ondoorgrondelijk. Waar in sommige werken een geabstraheerde vorm van een 'ei' op ons netvlies verschijnt, hoeven we niet te raden naar de wezenlijke betekenis ervan. Als symbool voor het leven, gegeven waaraan de schepper zo erg verknocht is, krijgt de compositie een wervelende- en toch diepmenselijke uitstraling. Het lijkt me even duidelijk dat de doeken van de laatste jaren de indruk geven van een strijd om het leven. Een zich picturaal afzetten tegen elke vorm van verloedering van onze kosmos.
Ik kan geen mooi werk maken als ikzelf niet mooi van binnen ben. Schoonheid heeft er fundamenteel iets mee te maken. Mijn gevoelsmatige betrokkenheid met mijn doeken brengt mij tot het beste van mijn kunnen, verklaarde hij mij op een zomerse morgen.
Een affiniteit die hem eert!
Wetende dat hij soms Zijn lyrische ontboezemingen op papier zet, dan mag het ons evenmin verbazen dat Frans Croes zich intuïtief poëtisch beeldend uitdrukt. Ritmisch
en teder groeit elk schilderij als een open venster voor de mens naar de luciditeit van het onderwerp. De schriftuur van Frans Croes' kunst onderscheidt zich door zijn strak gehouden lijnvorming en de volumes die het omringen. Een tweede vaststelling is het sterk natuurgevoel van de kunstschilder. Een waarde die we eveneens in het oeuvre van
Pierre Alechinsky aantreffen. Bovendien is het werk van de waardevolle kunstenaar gedragen door de persoonlijke vitaliteit en de eenvoud van zijn koloriet.
Al deze kwaliteiten samen maken dat Frans Croes ons zal blijven verrassen met een hopelijk steeds subtielere schoonheidsontroering.
Fons De Bleser.
Kunstcriticus. Geschreven op vrijdag 29 oktober 1993.
Sinds de mens, vele duizenden jaren geleden, is gaan onderzoeken welke zijn plaats is in het kosmische gebeuren en zijn houding tegenover het leven zelf, hebben vele overleveringen, geestelijke en filosofische geschriften getracht de mens de sleutel te geven om zijn wezenlijke plaats in het algeheel te kunnen innemen.
Vandaag zijn wij meer dan ooit door de vele mediamogelijkheden in staat veel van deze kennis te verwerven.
Tot wat leidt dit allemaal?
Is de mens, niettegenstaande al het weten, vrijgekomen van het beangstigend dogmatisch denken of wordt hij verdrukt door niets ontziende dictatoriale regimes?
Is de mens niet steeds weer op zoek naar nieuwe houvasten? Om nadien vast te stellen dat ook dit hem geen vrijheid gaf, en, is elke poging, elke stap die gezet wordt op zoek naar de eigen waarheid niet de weg, ook al kan die beproevingen, strijd en angst met zich meebrengen, om te komen tot dat "weten" dat gerijpt is doorheen ervaring, door te luisteren naar de stem van de natuur en het intuïtieve weten, om de herkenning van de oorspronkelijke oerstaat die in elke mens aanwezig is, te beleven?
Kan de mens door dit "weten" niet veel achter zich laten om zich vrij te voelen van elke geestelijke en materiële ban, om zijn waarheid uit te dragen, niet met woorden of met macht, maar door een toonbeeld in daden en zijn?
Is dat het "weten" niet "wijsheid" geworden, als een boek vol blanke bladzijden dat zijn waarheid voor zichzelf houdt, doch woordeloos, maar in volle openheid zich toont om in harmonie te zijn en te leven met de natuur zoals de tekening het illustreert?
Kan de mens niet in "ware éénheid" en in respect en overgave met de "andere ware" leven?
Tekst: Frans Croes.
Uit: Een beeld met een woord erbij - december 1986.
Frans CROES is een microscoop op het oude - en wat is oud - en de telescoop die ver voor zich uit ziet. Hij is zondaar en heilige tegelijk. Hij is in staat van verval, doch ook in staat van genade. Hij is de oersoep van alle begin en het manna van de toekomst. Hij is een Holist, een Alles Mens.
Op de foto: Frans Verleyen . Bij leven historicus en gewezen directeur van het weekblad KNACK
In Ligna gallery te Mechelen, eind september 1993 bij een tentoonstelling, zal
Frans VERLEYEN tijdens de vernissage vertellen over de mens en kunstenaar Frans Croes: 'Wat mij ook vandaag weer treft en raakt: hier naast mij staat een kunstenaar en hier en daar rondom hem publiek. Nogal veel publiek. Dit fascineert me altijd bij momenten als deze en ik stel mij dan de vraag: waarom is Frans Croes hier en waarom zijn al die mensen nu aanwezig en bekijken ze zijn werken?
Omdat niet hij, maar de mensen problemen hebben! Mensen lieten en laten zich graag omringen door kunst en kunstwerken. Op die manier houden wij niet enkel van kunst, maar onderhouden wij de kunstenaar, en kopen zijn werk omdat het publiek, én in die werken én in de kunstenaar datgene ziet en ervaart waarvan zij allen dromen en naar verlangen zonder dit ooit zelf te hebben aangedurfd.
Omdat een kunstenaar risico's neemt, gevaren die gewone mensen niet durven nemen. Dit was vroeger zo en is van alle tijden. Ook vandaag.
De kunstenaar maakt het onderscheid tussen het ware zijn en de eigenliefde waarin de mensen vandaag zich maar al te graag in onderdompelen, welke een passie is, niet eens die naam waardig, tenzij het op hun hoofden zal terechtkomen. Want hun eigendunk is een dikke bult, waarbij de selfliking een must is!
Frans Croes is dan de microscoop op het oude - en wat is oud - en terzelfder tijd de telescoop die ver voor zich uitziet. Hij is zondaar en ook een heilige tegelijk.
Hij is in staat van verval maar ook in een staat van genade. Hij is de oersoep van het nu en van het hiernamaals, Ik citeer graag een lievelingszin waarvan ik hoop dat deze eens op mijn grafsteen zal staan en van de schrijver Harry MULLISCH afkomstig is: 'Het enigma, het raadsel. Om dit te kennen is het het beste dit raadsel te vergroten'. In een boek van Hugo CLAUS staat een oud gezegde dat daarbij aansluit aan: 'Alles wat van Waarde is, is Weerloos'.
DE SLEUTEL TOT FRANS CROES
"Wij zien", aldus nog steeds Frans Verleyen, "concentrisch monochrome en veelkleurige schilderijen. Maar eigenlijk zien wij daarin twee dingen: de fossiele slak, de doorsneden van oude oervormen, rotsprentachtige dingen, we zien ook dwarsdoorsneden van oeroude levensvormen of, om nog andere dingen te noemen, sterrenhemels, spiraalnevels, Andromedas. Vermoedelijk gist in Frans Croes een beeld, een energie die ons brengt naar dat heel oude verborgen kleine - het fossiele - en binnen een zelfde demarche het grote kosmische. Dus de slak is als een spiraalwereld in nevels gehuld. Hij werkt binnen zijn oersoep en met al dat wiebelende magma of manna: zijn fantasie. / ... /.
Ik denk, wanneer wij de sleutel zoeken tot Frans Croes, ik eerst de aandacht trek, zonder uit te leggen of iets nader te verklaren, op het fossiele, het oude en kleine, het sobere en het gulle, de sterrenhemel en die Andromeda nevels. Om nu té komen tot het enige woord dat ik voorgenomen had uit te spreken: Frans Croes is een 'Holist'. En 'Holos' betekend in het Grieks het 'Geheel'. Dus Frans Croes is één 'alles mens'! Iemand die zowel spreekt of schildert over fysica, astronomie als de kwantum theorie. Ook over biologie, natuur of exacte wetenschap en fenomenen zoals ideologie en religie... Dat is voor een alles mens allemaal hetzelfde namelijk: Het Leven. Het holisme, en het woord zegt het reeds zelf, is een conceptueel bevatten dat leidt tot heel nieuwe denkpatronen en denksystemen om de werkelijkheid te verklaren.
Frans CROES heeft het zichzelf nooit gemakkelijk gemaakt, omdat zijn werken buiten het gangbare circuitliggen van de gemakkelijke louter figuratieve kunst. Zijn werken zouden alsnog kunnen behoren tot 'de nieuwe figuratie' waar de Oostendse tentoonstellingbouwer en conservator Willy VAN DEN BUSSCHE over spreekt en daaromheen een tentoonstelling maakte omtrent MAGRITTE en actuele kunstenaars die verwijzen naar de werken van deze surreëel wereldberoemde kunstenaar.
De Nieuwe figuratie heeft geen aansluiting met het Postmodernisme omdat deze nieuwe tendens toelaat dat de nieuwe figuraties kunnen behoren tot de tijdloze en universele kunsten.
Ook sloot Frans CROES nooit compromissen af, maar sluit hij graag aan bij het gedachten goed van Wassily KANDINSKY: "Schoon is datgene wat aan een innerlijke psychische noodzaak ontspringt omdat het resultaat dan innerlijk en uiterlijk schoon is". Waar dit kan leiden tot de interpretatie dat de visie van Kandinsky niet als vanzelfsprekend beantwoordt aan de uiterlijke of innerlijke waarden van onze haast niet meer bestaande moraal, maar wel bedoeld spreekt over al de ontastbaarheden en de onvormelijkheden of dingen welke de ziel verrijken en dan van alle tijden is.
Ik heb nagestreefd om een zo ruim mogelijk inzicht in tekst en beeld te geven over mijn kunst. Ik heb ook poëzie gemaakt, maar die zal ik zenden naar de mailgroep Cultuur.
Moe ben ik nu, na meer dan een volle week hard werken om te komen tot zover ik nu ben aanbeland. Later zal ik het nog hebben over mijn symbolistische periode en mijn mystiek esoterische periode. Ook wanneer ik nieuwe werken heb gemaakt en een toevoeging van mooie Blogs van anderen en ook URLs van befaamde kunst websites.
Ook bezit ik een mooie collectie van powerpoint .pps-kes. Ook deze zal ik u bekend maken zodat iedereen daarvan kan genieten en wie weet nog wat allemaal Er is zoveel te plaatsen in een blog en ik begrijp niet de hetze die in het begin heerste omtrent de BLOGS daar deze toch gemakkelijk te bedienen zijn en aan te bevelen aan mensen die anderen wat kunnen aanbieden.
Tijdens de eerste "Golf Oorlog" in 1991 noemde ik, Frans CROES - terwijl ik verbaasd de TV beelden bekeek - die beelden die ik zag waren er van een "DE DODE OF VERSCHROEIDE AARDE". Ik zag op het scherm tot welke gruweldaden imperialistische machten bereid waren en nog zijn, om andere "dictatoriale" regimes met alle technologisch vernuft en smerige biologische wapens te bekampen.
Deze gruweldaden waren weergaven van de primitieve of feodale strijdtonelen dewelke op deze wereld met een weerkerende kracht weerkeren om het mensdom te onderwerpen aan de tirannie van de "heerszuchtige". Toen en nog ten dage, zijn het de Amerikanen met in hun kielzog hun trawanten.
Deze beelden schokten mij dermate dat ik voor het eerst als kunstenaar greep naar het "Conté potlood". Hij wou weergaven maken in zwart op wit van indrukken van een niets ontziende strijd, waarin de moloch ten strijde trok tegen de op zich deugdzame David. Juist in een land waar én het Christendom én het Judaïsme én later de Moslimvolkeren hun wortels vonden van hun oorsprong.
Dit alles riep in mijn geest CROES spookbeelden op! En waar voorheen het natuurlijke leven er zijn gang ging, heersen daar binnen mijn visioenen, nog enkel een verschroeideen tot lava gesmolten aarde. Ik wou deze beklemmende beelden op papier uittekenen en het werden soms panorama's van akelig doodse landschappen. Hier en daar was de aarde nog aan het naroken of een pluim rook verbrak de horizon lijn. Mijn "zien" zag een aan flarden gerukte lichamen van wat eens mensen waren.
Tot ook de traan versteende of smolt door de hitte en de rivierbeddingen er droog kwamen bij te liggen. Getuigenissen werden het van wat een Nieuwe Wereld Horde aan het vernietigen was en nog blijft verder doorgaan 2004. Zie Madrid, Istamboel en nu Londen
VLUCHTEN KAN NIET MEER!
Mijn leven is zeker niet egocentrisch en verloopt verder, niet als een kabbelend beekje, maar ik hoop toch mee te kunnen ijveren aan datgene wat het fatale kan tegenhouden. Een illusie? Maar ik zie nu eenmaal de ontzettende chaos op het mensdom neerkomen waaraan niemand kan ontsnappen en mede verword tot het meest dierlijke wezen, want- vraag ik zich af - "Is de mens ten dage niet mede de oorzaak van het falen"?
Ik zal op mijn manier verder leven, soms met veel verdriet, en pogen nog mooie werken te maken want ik weet niet of het utopische niet vlakbij mij ligt!
*
Het Conté tekenpotlood is voor diegene zeer geschikt die hun hand weten te beheersen, want gommen kan niet! Men neem de nrs. 1 2 3 en een zacht maar dik Fabriano papier.
Is voor meesters die kunnen tekenen en veel geduld en kunnen werken met het zeer fijne profileer pennetje.
Meer uitleg.
Spijtig van zulk een kleine afbeelding, want daardoor merkt u niet op hoe ragfijn deze is gemaakt door mij. Ooit in mijn begin, in het jaar 1976 waren dit het type van pentekeningen waarmee ik begon. Ik maakte er honderden van, maar op enkele kleine uitzonderingen na rest daar niets meer van en nu heb ik omwille de jaren én de kracht én het geduld er niet meer voor.
Veel te vaak merk ik op dat gewassen of mixed pentekeningen over een zelfde kam worden getrokken. Dit mag niet, want in de fijne ware pentekening kan men niets verdoezelen.
Ik geef grif toe, om ook mij het gemakkelijker te maken werk ik meestal met ge wassen pentekeningen. Daarbij schildert men eerst met een zacht penseel de ondergrond, en eens deze goed droog ik kan men daarop met het pennetje beginnen tekenen.
Ook gebruik ik vaak de mixed pentekeningen. Dan wordt de achter- of ondergrond eerst met aquarel geschilderd in de kleuren die men verkiest. Dan ga ik en waarom anderen niet, daarop verder met zeer diverse of vermengde Chinese inkten met weer het kleine profileerpennetje tot men het gewenste heeft bereikt.
Deze laatste kun je zien in de linker zijde waar de mixed kleurpentekeningen uit mijn omgeving te zien zijn. Daar heb ik er helaas nog veel van over, omdat kunst vandaag niet of zeer slecht verkoopt. Men zegt dan: de recessie! Wat een frats is. Mensen kopen liever dure autos om daar mee uit te pakken is mijn devies. Een eeuw geleden lag dit anders. Dan kochten mensen kunstwerken aan en nodigde men toen vrienden uit om hun laatste nieuwe kunstaankopen te laten bewonderen.
Maar de tijd is niet omkeerbaar en laat ons leven in een Leven dat ons Lief is!
Frans Croes.
Hierna zullen in de linkerzijde nog enkele mixed en gewassen kleurpentekeningen ingevoegd worden.
Vragen staat vrij: mail me of bel me op 015271395.
U kunt ook deze werken zien op mijn ZOMER EXPO die loopt tot de laatste zondag van september. Zennegat 14 2800 Mechelen. Open van 14 tot 17u30.
Voor dat er ooit sprake was van het Zennegat op oude kaarten ook genoemd Sennegat gingen er eeuwen voorbij. Of dit gebied ooit bewoond was in het verre verleden is ongeweten. Het is pas nadat het kanaal Leuven Mechelen in werking trad dat een eerste bewoning plaats greep.
"Maar wat was Mechelen toen? Alles was daar nog wild, omgeven door bossen en moerassen en er was een schaarse bewoning. Het was een soort gehucht of nog minder, waar enkel een overzetbootje bestond, zoniet moesten de mensen doorheen het lage getijde water ploeteren". Nochtans overvielen de Noormannen Mechelen en omgeving in 795 NC. plunderden het en pas in 891 werden na een ware veldslag de Noormannen overwonnen. Bezoekers kunnen vandaag nog de oude 'zomerdijken' zien, ook nog 'terpen' of 'donken' waarop in beginsel waarschijnlijk het vee op gejaagd werd, om niet te verdrinkende in het wassende water. Later werden daar dan hutten opgebouwd tot het boerderijen werden of de rijken er hun villa bouwden.
Deze kaart (boven) toont voor het eerst duidelijk het bestaan van het 'ZENNEGAT'. Deze is getekend in 1854 door Van de Maelen (Archief Stad Mechelen) en toen was reeds de vaart 'Leuven - Dijle' gegraven en alzo werden daar, naast een Sassenierwoning, ook de eerste huizen er omheen gebouwd. Eigenlijk is het uiterlijk nog zeer goed waar te nemen (en de foto's zullen dit duidelijk maken) hoe de eerste woningen eruit zagen. Weinig staat te boek gesteld. Wel weten wij, dat in de beginne zeer kleine scheepjes het kanaal bevoeren, zonder motoren, wel getrokken door mens, paard en later door de eerste stoomsleepboten. FRANS CROES, levende aan de Zennekant als kind, en ook nadien, kent nog veel van dit oude gebeuren, Eens waren daar op die kleine plek 9 herbergen, een schoen -en kleermaker, een bakker en een kapper, een winkel voor het scheepsgerei, een aardappel marchand en een kruidenierszaak. Het is in dit laatste huis dat heden ten dage FRANS CROES woont en hij op zijn 18 e er nog Trappistenbier ging drinken. Dit uiteraard belangrijke Landschapgebied wist FRANS CROES alsnog te beschermen.
De niet zichtbare landkaart links toont het Beschermde Landschap ZENNEGAT - BATTENBROEK. Daarmee realiseerde FRANS CROES een van de doelstellingen van zijn Stichting. En volbracht hij een blijk van 'Verantwoordelijkheid als Mens ten opzichte van het Leven in de breedste zin van betekenis. Het landschap - zie verder de pentekeningen in de linkerzijde - is honderden hectaren groot en is een groene long voor de stad MECHELEN Noord en de DIJLE rivier kent een nog grotere groene long ten zuidoosten van de stad, waar én natuurgebieden liggen én aan werkelijk Natuurbehoud wordt gedaan.
In 1991 kreeg ik zware astma aanvallen en longspecialisten stelden vast dat ik gegrepen was door de uitwasemingen van de olieverf. Idem: acryl mocht ik dus ook niet langer maken. Ik af niet op en belandde meermaals in het ziekenhuis.
Restte mij eén ding, trachten te schilderen met Plakkaatverf wat voor sommigen misschien iets te kinderachtig is, maar het is een formidabel medium.
Voorlopig beperkte ik mij tot kleine formaten 25x35 en 40x50cm. Maar in de toekomst ga ik trachten grotere te maken, want het is én boeiend én ook een zeer plezierige materie met een uitgebreide keus aan tubes.
Voor u: Je neemt best oneffen kartonpapier van rond de 300 à 350 gr, Arche of zo en de korrel bepaal je zelf. Aanbevolen is om de verschillende korrelige uit te proberen. Zoek de kleuren op die je wenst te gebruiken en zoek naar de meest lichtechte, en spuit daar reeds een deel van uit op een plat bord of in mijn geval drie platte borden. U neemt een vrij groot deel Modeleer pasta of structuurpasta voor zowel olie als acryl maar eveneens toepasselijk voor plakkaatverf. Je mengt deze met de kleur zodat deze zeer dik komt te liggen op uw werk en dit hetzelfde effect oproept als bij pastueuze olieverven met reliëfs en al er op en al.
U schildert met best l kattentongen varkensharen borstels. Neem nooit de aquarel penselen, want die verslijten meteen door de druk die je er op geeft.
Buiten het leren tekenen met houtskool in avondlessen in de Academie, leerde ik al wat ik tot op heden heb gemaakt zelf. Dus waarom zou u het niet kunnen uitproberen. Want ik raad dit zeker aan voor de liefhebber en ook voor de ware kunstenaar.
Veel succes ermee en laat iets van je horen wanneer je wat gemaakt hebt en je mag mij vragen stellen: schrijf daarvoor naar: croes.kunst@skynet.be of bel op telefoons: 015271395 of 0485 245626.
Weet je kunt mijn werken zelf komen zien en betasten op mijn ZOMER EXPO die nog loopt tot de laatste zondag van september. Zennegat 14 Mechelen. Open enkel op zondagen van 14 tot 17u30. Maar je mag mij ook opbellen om tijdens de werkdagen te komen, maak dan zeker wel een telefonische afspraak.
Besef ook dat ik nog niet volmaakt ben met het opmaken van de Blog. Maar geduld is een zegen, denk in dan bij mezelf.
Wij willen de bezoekers aan mijn blog eveneens aanmoedigen om ook een reactie te plaatsen in mijn gastenboek of om mij een e-mail toe te zenden. Heeft u vragen? Wel mail ze mij:
BOMI schreef dit. Frans bedankt voor je bezoekje, het doet deugd als een ' kenner ' je werk waardeert. Je schrijft dat je liever alleen authentiek werkt toont, ik begrijp je maar al te best. Dat probeer ik met mijngedichtjes en stukjes,mezelf zijn en alleen te schrijven wat ik voel en denk zonder me te storen aan regels als die al bestaan.
Beeldbewerking is voor mij weer iets anders werken met kleuren en vormen, je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Je kan er evengoed met vrije hand tekenen, en in de plaats van gommen lijntjes verslepen enz. Het programma dat ik gebruik is niet gemakkelijk, ook minder bekend,maar als ik het van anderen zie is PSP iets wat iedereen kan.
Dank voor het bezoek aan mijn blogs en het berichtje dat je plaatste. Hoe doe ik dat?
Ik wist eerst ook niet goed wat aanvangen met een blog op seniorennet, ik had wel een idee om over de streek hier iets te brengen, geleidelijk aan heb ik het uitgebouwd tot informatie over het Waasland van toen en nu.
Wellicht een idee voor andere bloggers om iets dergelijks van hun streek op te zetten.
Weet dat er een Zomer Expo loopt bij mij in mijn home galerij? Ligt: Zennegat 14 2800 Mechelen. Daar zijn meer dan honderd van mijn werken te zien en om eens langs ik vermoed dat het de moeite loont. Is te bezoeken enkel op zon- en feestdagen van 14 tot 17u30. U kan ook langs komen in de loop van de week, bel me daarvoor op: 015/271395 of 04854245626. Van harte welkom.
Ik ben lid van hun en uw mailgroepen en Blog bezoeker bij anderen van het Seniorennet.
Bruintint pentekeningen is een langdurig proces. Vooreerst is het de idee vorm geven, alles goed in een fijn potlood intekenen, daarna met het penseel inkleuren en dan pas kan er met de definitieve afwerking begonnen worden.
Dit gebeurt met het fijne profileerpennetje in Chinese inkten divers van bruin- tot geelbruin tinten.
De tekening zelve behoort tot de mystieke sfeer, men zou dit ook symbolisme kunnen noemen, maar ik streefde er naar om een vervreemdend gevoel op te roepen bij de toeschouwer, zodat deze zelf op eigen wijze de tekening verder kan interpreteren. Zulk een werk verkoopt niet gemakkelijk omdat de kostprijs zeer hoog ligt. Daar ik wil ijveren dat mensen voor waardevolle kunst ook de nodige centen op tafel leggen.
Deze tekening is nu tijdens de ZOMER EXPO te zien en dit verdient een aanbeveling. (Elders vindt u de nodige informatie over de ZOMER EXPO.)
Ik ben Frans Croes, en gebruik soms ook wel de schuilnaam corskunst.
Ik ben een man en woon in Mechelen - Zennegat 14 - 2800 Mechelen -015241395 (België) en mijn beroep is Kunstenaar.
Ik ben geboren op 30/04/1936 en ben nu dus 88 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Kunst en cultuur, politiel, vrij denken, allerhande.
U kunst steeds mijn werken kooem zien maar telefoneer dan even op 015271395. Liefst in de namiddag of op avonden. Ook heb ik een website: http://www.frnscroeskunst.be
Ik ben Frans Croes, en gebruik soms ook wel de schuilnaam croskunst.
Ik ben een man en woon in Mechelen (België) en mijn beroep is Kunstenaar op pensioen.
Ik ben geboren op 30/04/1936 en ben nu dus 88 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Kunst en aanverwanten.
Mijn kunstewerken kunnen steeds gezien worden op namiddagen en avonden, mits vooraf gaand een telefonische afspraak gemaakt te hebben op nr: 015/271395 of via 0485/45626