Inhoud blog
  • MIJN OVERLEDEN MOEDER;
  • MIJN MOEDER IS OVERLEDEN.
  • Mijn gezondheid is zeer slecht.
  • Ga Ik trouwen?
  • FOTO's vor de Senioren.
  • Ik leef nog hoor en zelf heelhuids.
  • Zennegat bewoners maken zich bezorgt!
  • De Pers zit mee...
  • Bezoek mijn Zomerexpo!
  • Mijn zomer expo loopt als een trein
  • Bezoek aan galerie Frans Croes
  • Gelukkig 2007
  • Prettige Feestdagen,
  • 09: Retrospectieve tentoonstelling Frans Croes
  • Een DVD film.
  • Retrospectieve van Paps Kabouter Croes.
  • Retrospectieve tentoonstelling .
  • Kunstenaars Laenen en Croes.
  • Retrospectieve tentoonstelling.
  • Terugblik op gouden jaren.
  • Bekende kunstschilder duwt lijst Van Onderuit.
  • Ik ben jullie niet vergeten...
  • Na mijn 70ste verjaardagfeest...
  • Na mijn 7Oste verjaardagfzeest - deel 1
  • Na mijn 70ste verjaardagfeest - deel 2
  • HET RESULTAAT VAN EEN HERBRONNING
  • Er even tussenuit.
  • Er is nog leven na 70 jaar!
  • Mijn vriend beeldhouwer Henri Lannoye overleden.
  • Een retrospectieve tentoonstelling van een mens kunstenaar!
  • Mijn Verjaardagsfeest met het Mechels Seniorenorkest!
  • Mijn 70ste Verjaardag.
  • Mijn 70ste verjaardag...
  • Een buitengewoon jaar 2006.
  • Op naar mijn 70ste.
  • Mijn kunst
  • Eigen website.
  • Frans Croes en de Kabouterbeweging.
  • Symbolisme contra Mystiek Esoterisme.
  • Symbolische Kunst uit het verleden.
  • Mysteiek Esoterische kunst uit het verleden.
  • Pastels.
  • Bas Reliëf Olieverfschilderijen.
  • FRANS CROES IS EEN GROOT KUNSTENAAR.
  • DE KABOUTER BEXEGING.
  • DE DODE AARDE.
  • Nog een mooi schilderij
  • CV FRANS CROES KUNST en nog meer...
  • REIZENEDE SENIOREN IN GROEP.
  • De meer complexe potloodtekeningen, een voorbeeld.
  • Mijn eerste olieverfschilderij.
  • Mijn bruin getinte pentekeningen.
  • Mijn meer eenvoudige potloodtekeningen.
  • Mijn eerste pentekening uit 1976.
  • MIJN GROOTSTE TEKENING OOIT.
  • HET HART VAN EEN BEDRIJF.
  • KENT IEMAND DE BETEKENIS HIERVAN?
  • WAAROM BALLONNEN DOORPRIKKEN?
  • WAAROM SOMS HARDE WOORDEN?
  • Ik, die kleine grote...
  • Monumental.
  • Beeldhouwer Henri Lannoye.
  • Over Liefde
  • Sommige FOTO's groter kunnen zien...
  • Uit mijn Gastenboek?
  • HET LEVEN IS ZO KOSTBAAR MENSEN...
  • Frans Croes en de Rechten voor Onze Toekomst.
  • Uit 1993
  • HET ZENNEGAT - deel 1
  • Het Zennegat - deel 2
  • ZOMER EXPO 2
  • Opstijgen naar het LICHT.
  • Opgaan in de Lichtende Zon.
  • Het LICHT in mjn Kunst!
  • Bezig met een .PPS te maken
  • Aan al de bezoekers van mijn blog
  • ANAMORPHOSE
  • WIE ZIJN WIJ
  • RUINES VAN HET HEDEN
  • INDIEN IK EEN VOGEL WAS
  • LAAT ONS DE DAG GOED INZETTEN;
  • Weekend groet.
  • Inspiratie van de week.
  • MIJN WATERLAND, MIJN ZENNEGAT
  • DE MENSEN SCHOPPEN TOT EEN GEWETEN...
  • HOE HET OOIT BEGON...
  • Croes tekent universele levenskracht.
  • DE HERBRONNING VAN FRANS CROES IN ZIJN KUNST.
  • DE GROEI NAAR EEN FIGURATIEVE ABSTRACTIE.
  • SCHOONHEID.
  • HET BOEK DER WIJSHEID VAN DE NATUUR.
  • En nog maar uitproberen...
  • Zomaar een probeersel...
  • Mijn HOLISTISCHE KUNST.
  • TOT OP HEDEN.
  • DE DODE AARDE - CONTEPOTLOODTEKENINGEN.
  • PEN MET INKT TEKENINGEN.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    We zijn de 50de week van 2024
    Deze werken kunnen ook kunst genoemd worden. Maar dan wel met een kleine "k".
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Weet dat mijn ZOMER EXPO nog loopt tot eind september.
    Te bezoeken op zondagen van 14 tot 17u30.
    Zennegat 14 - MECHELEN.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Bovenstaande ragfijne kleurpentekening zijn weergaven van het Zennegat waar ik woon en leef.
    Enkele gewassen pentekeningen:
    Foto
    Foto

    Ware of echte pentekeningen:

    Foto
    Foto
    Foto
    Mailgroep Culltuur:
    Wat ik gezien heb is de moeite waard om daar even naar te zien en heb er van genoten hoor.
    Wolfke-2
    Nog wat losse werkjes om een zo groot mogelijk geheel te geven van mijn oeuvre.
    Later volgen nog oudere werke: symbolistische en esotheische kunst. En mijn nieuwste werken.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    bomske
    blog.seniorennet.be/bomske

    LEUK OM TE LEZEN.

    Croskunst

    Uitzonderlijk kijk ik eens naar een blog.

    Wel ik was verbaasd een zo veelzijdig kunstenaar te ontdekken. Wat een verscheidenheid van technieken.

    Het een spreekt me al meer aan dan het ander;al wat rond natuur draait boeit mij. Ik treed binnen in het landschap en versmelt met kleur en beeld. Moeilijker heb ik het met symbolisme, al heb ik vele boeken gelezen over symboliek. Misschien omdat ik agnosticus ben. Ik geloof maar wat ik ken. Met symboliek is geen kennis gemoeid, het is vrije interpretatie. Misschien heb ik te weinig fantasie! Ik zal mijn best doen deze zomer eens en kijkje te nemen in je tentoonstelling. Al ben ik een verstokt aanhangster van de renaissance ik wil mijn eigen wel eens geweld aandoen en van het figuratieve een duik nemen naar de fantasie;

    Proficiat met je blog en je werken

    BBieke

    Een reeks van tekeningen die helaas allen ooit zijn verkocht en dit zijn er duizend en meer dan een geweest...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Deze reeks bevat werken waarvan ik er nog één bezit. Het zijn werken uit mijn mystiek esotherische periode, waarvan vele in kleur dienden te zijn maar de fotograaf verloor de negatieven. Maar het loont ook zo de mooite.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    kwbekerendonk
    blog.seniorennet.be/kwbeker
    De blauwe bic tekeningen.
    Foto
    Foto
    Foto
    Zwarte stift tekeningen.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn eerste zuivere pentekeningen.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken met Google


    Zoeken met Google


    FRANS CROES KUNST
    Expo - Kunstwerken van mij en anderen
    Met deze Blog beoog ik dat de Senioren mijn kunst leren kennen, mijn expo's, maar ook kunst van anderen die ik wil belichten.
    19-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De
    herfst
    is
    daar

    en hoe dreigend grijs de wolken ook al

    stormen, het stormde niet in mijn hart.

    Dagen later weerzie ik nog o die gelukzalig

    weemoedige glimlach op jouw snoetje Inge.




    De herfst is waar

    de hartenklop op het ritme ontroering slaat… en

    volle blonde lokken vielen sluiks voor je ogen neer. En toch

    weet ik wat ik daarin zag, niet de gekte want het deemsterde niet, wetende Inge

    dat ik jou die dag een tel, al was het maar even, jou het geluk bracht.



    De herfst, ongaarne

    stelt mij vragen of ik jou bvb schrijven mag. Breng

    ik jouw gemoed niet nog meer in verwarring wetende hoe bros je kronkel

    hersens nu ook zijn. Jij bent eens al te erg gestenigd. En ik weet niet Inge,

    of ik uren, dagen, maanden nadien nog jou schrijven mag. Of kan het feest…

    In de herfst

    ook verdergaan wanneer de winter eens voorbij overgaat in een lente

    en jij en ik en wij kunnen aan een zomeren denken en wie…

    weet het niet dat dan, Inge, dat na het midzomerfeest ik jou Inge,

    vanuit mijn herfst die ik geworden ben, toch een zonnetje teken op een vel.



    De herfst is weer daar,

    ook in mij, die ondertussen zelf herfst ben geworden en wie weet het dan

    of ik nog eens jouw ogen weer kan zien en de innige zachtheid van je handen

    nog mag voelen… ‘k zou het zo geren omdat je zo mooi was toen o Inge.

    Lief is de droom die opnieuw opflitst in mij. Teder zacht is mijn ontroering.

    Frans Croes

    19-11-2005 om 14:50 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Symbolisme contra Mystiek Esoterisme.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Symbolisme

    contra
    Mystiek
    Esorerisme.
     

    Ontstond op het einde van de 19de eeuw, als reactie tegen het realisme. Het belangrijkste kenmerk is, dat men bepaalde zielstoestanden en ideeën achter de werkelijkheid trachtte uit te drukken via allerlei symbolen zoals dromen, visioenen en sprookjes. In weerwil van de sombere tijden die toen heersten, verheerlijkten zij de pracht van de natuur, het kosmische in een vergelijk met het alledaagse leven.

     

    Men wilde een levenssfeer en emoties uitdrukken, zonder die gevoelens echter concreet uit te werken. Waarin soms een gevoel lag van naïviteit of van een ongerept bewustzijn en een niet misvorm transcendent levensgevoel. Het kan hymnisch zijn en mysterieus, contemplatief en onrustig.

     

    Er kon ook een romantische hang zijn naar de middeleeuwen, bewondering voor het exotische en oude culturen, de zon en het leven en het verlangen naar en nieuwe vorm van samenleving. Ook een behoefte aan geloofsverdieping en belangstelling voor het fantastische en het bovennatuurlijke en daarmee kan er soms een vergelijk zijn met mystieke werken, maar het symbolisme staat op zichzelf.

     

     

    Mystiek – Esoterische:

     

    In de Mystiek kan alles om een mens heen een boodschap in zich dragen waardoor een mens tot een verdere en diepere ontplooiing komt. Zo te zien is de wereld één groot orakel gevuld met de symbooltaal van het goddelijke. Het gaat er dan niet om op welke manier de kunstenaar zich uitdrukt, maar hoe deze dit doet als een en al verbondenheid met het hogere leven waar men dan mee verbonden is.

     

    De werken getuigen van en esoterisch aspect, dit wil zeggen dat die werken dan enkel toegankelijk zijn tot het begrijpen ervan wanneer men ingewijd is in de leerschool van het leven die goddelijke bespeeld wordt. Op die wijze stroomt er bij wijze van schrijven een getransformeerd beeld via de handen en vingers op bvb een doek of bij een beeldhouwwerk op de steen of het hout dat men beitelt.

    De totaliteit van dat hogere is de leerschool, om winnen de chaos de werkelijke orde te vinden.

     

    Een kunstenaar die deze werken maakt dient trouw te blijven aan zichzelf waar je nooit kunt naar streven maar als vanzelf IS in de maker van het werk. De werken kunnen een hemelse schoonheid in zich dragen, of het hogere Zijn eren als een eeuwige thuis. Dit IS hier en nu indien je dit toelaat.

    31-10-2005 om 23:02 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Symbolische Kunst uit het verleden.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HET
    CREDO
    VAN
    CROES

    Bij zijn Symbolische tekeningen.

    De beknopte folder voor het publiek (spijtig at er geen catalogus was) van Galerij

    Ro te Mechelen omschrijft het zo: ”Croes samenvatten is een onbegonnen werk”.

    Daarom beperken wij ons ook tot volgende telegrafische biogra­fie nota's:

    Academieloper te Mechelen en Antwerpen, stichter van alles en nog wat en

    worstelaar voor “allerlei artistieke en progressieve bewegingen”.

    Breng Croes dus niet onder in een vakje want dat heeft hij niet graag maar wij

    bestempelen hem toch maar als een gestaagde estheet. "

    "De liefde van Croes tot de kunst vormde o.i. de basis voor de kracht "die hij

    heeft kunnen opbrengen om op korte tijdspanne een niet onaanzienlijk aantal

    tekeningen samen te brengen en het publiek deelachtig te maken aan zijn oeuvre”

    .

    Het zijn werken waarin met veel fijn­gevoeligheid, duidelijk lijnenspel,

    harmonische kleuren en het hanteren van kompositie. Kleurenspel en goede

    contrasteffecten. De toeschouwer wordt aangezet zich even te verplaatsen “op

    tournee” in de wereld waarin droom en werkelijk­heid ineenvloeien.

    Een wandeling tussen droom en werkelijkheid.

    Nu al rond Croes' oeuvre theorieën opbouwen is nutteloos. Wel kunnen we

    aanvaarden dat hij genoeg overtuigings­kracht bezit om een poetische en

    suggestieve kunst te scheppen waaraan men hier niet kan aan voorbij lopen.

    VoIgens zijn eigen Credo bepaalt de idee van een”kosmische evolutie waarvan

    de mensen deel uitmaken» zijn kunst.

    Het is een abstracte volzin waarin 'eten en drinken zit vooral als men het werk van naderbij bekijkt. Aardige erotische vrouwenfiguren gesitueerd in een symbolische taal met knipogen naar een magisch mythische omgeving die zich als het ware willen losrukken uit de rea­liteit, hoe dan ook dominerend voor mens en... evolutie. Sprookjesachtige gewrochten die omringd door een hallu­cinant decorum: een alternatief wereldje. Een wereld die kwellend is omdat hij «slechts» visueel en emotioneel kan “gevoeld” worden. Ook de dood, het verval, het onontkoombare blijken voortdurend keer- of eindpunten te zijn in de evolutie die Croes, ons voorschotelt.

    O die beminnelijke Croes toch.

    Bob Francis – mei 1977 - uit “De Rode Vaan”..

    27-10-2005 om 17:31 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mysteiek Esoterische kunst uit het verleden.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Frans Croes
    tekent

    universele levenskracht

     

     

    Mystiek Esoterische Kunst in Antwerpen.

     

    De in 1936 te Mechelen gebo­ren FrslI3 Croes, sinds 1976 actief als beeldend kunstenaar; impliceert een late roeping. Tot i 30 april toont hij zijn groot; gamma van tekeningen in galerij; ! Het eeuwige leven, Sint-Paulus­straat 40. Ze houden de resulta­ten van zijn zoektocht - van i zijn geestelijke groei - in. I

    I

    In weerwil van de vaak over­vloedige stoffering, vertonen deze tekeningen een zacht geaarde hechte eenheid. I

    Het zijn tekeningen die geen visie willen opdringen, maar in hun veel suggererende bovenbouw toch naar een rijke onder­bouw verwijzen. Frans Croes doorworstelde een evolutie. Hij passeerde langs destructie een hekeling, langs het willen ont­maskeren van de maskerades van het mensdom, langs veeleer negatieve krachten. Hij verwijl­de in de wereld van het mystie­ke, het occulte en het esoteri­sche, maar vond finaal ook dààr geen soelaas. Uiteindelijk be­hield hij slechts zijn geloof in de oerbron van het leven zelf, in het kosmische gebeuren en in de natuur. Daarbij is hij een aan­bidder van zon en licht.

     

    De meeste Mystiek Esoterische composities tonen dan ook een wirwar van floreale elementen, een woekering van planten, een haast barokke weelde, met hier en daar relic­ten van het oude denken en voelen. Er is ook een pan erotisme, dat zich nooit ostentatief naar voren wil werken. Niet zelden verschijnt de schoonheid van de vrouw te midden van een bloemenguirlande. Een onge­woon zelfportret van deze mar­kante kunstenaar is: “Het boek der wijsheid”: een boek vol blanke bladzijden dat zijn waarheid voor zichzelf houdt. De mens wil zich ontdoen van het dogmatisch denken, maar heeft niet in de gaten dat hij steeds weer nieuwe houvasten zoekt. Croes rest het geloof in leven en ervaring.

     

    Rene TURKRY Kunstcriticus van de Gazet van Antwerpen

     

    27-10-2005 om 17:27 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastels.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PASTELS
    DIE IK
    REEDS
    MAAKTE…

     

    Heb ik allen niet meer en bezit daar ook geen afbeeldingen van, dus doen wij het met wat ik nu nog bezit aan pastels.

     

    Pastels maken is vrij aangenaam. Ook niet zo moeilijk omdat men kan spelen met de krijtjes en het vrij uitgebreide kleurenpalet. Persoonlijk werk ik het liefst op een stevige papiersoort of al kartonachtig. Dus nooit op pastelpapier zelf omdat ik dit veel te zwak vind en enerzijds last heb van de korrels of diepten in het papier en anderzijds vertoont er een aantal papiersoorten een soort van watermerk dat steeds zichtbaar blijft.

     

    Je kunt er ook met je handen in werken om bvb de kleuren wat te laten uitzweven of nuances erin aan te brengen. Sommigen gebruiken een pastelwerk als een aanzet tot een schilderij en smaken verschillen in én het kleurgebruik en krijtgebruik. Met de scherpe randen van een krijtje kan men heel fijne lijntjes trekken en het blijft steeds een avontuur om te komen tot een werk dat je leuk vind.

     

    Van deze soort ga ik er zeker nog nieuwe maken en hoewel er niet meteen een betekenis dient achter gezocht, streek ik er persoonlijk naar om mijn geaardheid er ik te leggen.

     

    Frans Croes.

     

    27-10-2005 om 17:20 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bas Reliëf Olieverfschilderijen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bas Reliëf
    olieverf
    schilderijen.

     

    (Klik op het beeld en dat ziet hoe in eerste aanleg de ondergrond of het reliëf is aangebracht op een schildersdoek).

     

    Dan ziet u ook meteen dat er een pasta is aangebracht op het doek, bestaande uit Gesso voor Acryl en Modelingpasta voor Acryl. Deze worden samen gemend en aangebracht op een schilderdoek op frame, tamelijk dik is deze massa omdat alles te snel opdroogt.

     

    U dient u vooraf te voorzien van allerlei materialen die u wilt inkleven in die pasta. Oude gerafelde vlassen touwen, bvb stengeltjes van groenten, zaden, pitten, zand, korrels, keitjes, stenen, schelpen, visgraten, beentjes van dieren; konijnenkoppen en andere soorten en het kan om het even soms zo gek zijn, maar wat telt is het resultaat.

     

    Na het opplakken en waneer alles goed gehard is gaat u eerst de donkerste ondergrond schilderen. U mengt de olieverf met een weinig lijnolie en aardig wat schildersmedium om de massa verf zeer dun maar dekkend genoeg te maken en u mag ook een lichte dosis droogsel er aan toe voegen (niet te veel want dan kan de verf er gaan afspringen of afschilferen).

     

    U begint daar aan en hebt een stapel doeken of vodden naast u klaar liggen om bvb wat te donker is weg te vagen en zou gaat u stelselmatig verder, kleur per kleur, tot u het gewenste resultaat bereikt. De vodden of doeken dienen om het wit van de ondergrond doorheen de verf te laten schijnen. En klaar is Kees!

     

    Maar opgelet:

    Door de vermenging van de verf kan u een vergiftiging oplopen en uw longen ernstig beschadigen.

    Ik heb dit voor gehad en ben voor mijn leven geteisterd daardoor en zit nu opgescheept met een Chronische Bronchitisch, astma aspecten en het ergste van al is Emfyseem, dit wil zeggen, dat de kleine longblaasjes eerst vernauwen en dan dichtgroeien, waardoor het ademen zeer moeilijk wordt en uiteindelijk stikt een mens hier door, omdat men niet meer kan ademen. Ik weet welk lot mij beschoren is.

     

    Het zijn zeer leuke kunstwerken om maken hoor, daar niets van, maar ik moest deze raad u meegeven omdat u het lot waar ik mee opgescheept zit, u deze wens te laten voorkomen.

     

    Frans Croes.

    27-10-2005 om 17:15 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FRANS CROES IS EEN GROOT KUNSTENAAR.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    OPENING TENTOONSTELLING FRANS CROES IN HET V.O.C. TE MECHELEN. Op 17.11.98.

     

    Het is zeker niet de eerste keer dat ik een tentoonstelling van Frans Croes inleid, maar het is wel telkens opnieuw een belevenis.

     

    Hij immers niet de man die zich laat opsluiten in welk –isme ook. Hij is al evenmin de man die zo maar klakkeloos al de blabla aanvaardt, laat staan toejuicht van diegenen die over zijn werk praten. Eigenlijk zou Frans Croes zichzelf moeten inleiden en hij kan dit goed bewijzen de expo’s die hij zelf inleidde, want na al de jaren dat we elkaar kennen ben ik nog gesterkt in mijn mening dat hij zeer goed weet waarmee hij bezig is.

     

    Echter sta ik hier niet te beweren dat hij daarom een cerebrale kunstenaar is, een dweper met thematische voorstellingen. Trouwens de evolutie van zijn werk de jongste jaren, meer naar de abstractie toe, bewijst wel het tegendeel.

     

    Frans Croes laat zijn intuïtie, zijn uitzonderlijke creatieve gaven los op papier of op doek en naargelang het wordingsproces van het werk zich voltrekt komt niet alleen de artiest Croes aan bod, ook de maatschappijcriticus, de filosoof, de visionair. Zij werken allen mee aan de opbouw van een oeuvre waarin HET LEVEN centraal staat. Het waarneembare en het onnoembare.

     

    Twintig jaar geleden noemde de ontbolsterende kunstenaar zichzelf een contestateur, een provo. Maar slechts weinige van de jaren zestig hebben, zonder ook maar iets van hun ideeëngoed prijs te geven, iets weg moeten slikken of iets terug nemen. Om zich weten waar te maken om geleidelijk hun plaats te veroveren in de galerij waar alleen DE kunstenaars thuishoren. Frans hoort daar bij te zijn én hij is daarbij want hij behoort tot de happy few of zij “die het hebben” en die het ook “kunnen”.

     

    Zij kunnen mededelen in een taal, hun taal, die men niet hoeft te begrijpen om ervan te houden; een taal van vorm en van kleur, die het universele universum herschept tot een individueel universum.

     

    Of, gans eenvoudig uitgedrukt: Frans Croes is een grote kunstenaar.

     

    Voor twintig jaar zei Frans Croes over zichzelf: ik provoceer, ik contesteer, ook in mijn werk. Lange tijd heeft hij, soms tot wanhoop toe bewogen, gezocht… een zoeker naar hogere morele waarden, een visionair…

     

    Frans Croes heeft een uitzonderlijk waarnemingsvermogen. Hij ziet de dingen niet, hij DOORziet ze, hij idealiseert, transcendeert zijn waarnemingen en verwerkt ze binnen zijn eigen beleving. Achter al wat is zoekt hij rusteloos naar wat zou kunnen zijn. Hij gelooft, hij hoopt, hij leeft lief, want in Liefde omsluit hij de kosmos van vandaag. Maar hij twijfelt, dat deed hij vroeger, dat zal hij blijven doen.

     

    Niet ten onrechte vindt Croes – en houdt dat al tientallen jaren vol – dat de harmonie “natuur – samenleving – mens” steeds grondiger wordt verstoord, maar ergens gelooft hij nog in de redding, in een soort evolutie. En al heeft hij de laatste jaren de mens als figuur uit zijn werk gebannen, toch heeft die allesomvattende kosmische liefde voor HET LEVEN, voor ALLE LEVEN, hem nooit verlaten.

     

    Ik ben – aldus Frans Croes – twintig jaar met kunst bezig. Ik ben daardoor wereldberoemd geworden in het Mechelse…! Onze mening is dat Frans Croes vandaag ruimer gezien en geapprecieerd dient te worden dan enkel maar “onder de toren” waar we ons nu bevinden. Hij verdient ongetwijfeld zijn plaats bij de top van onze Vlaamse kunstenaars.

     

    Ik sta hier echter vandaag niet om de kunstenaar op te hemelen, maar wel om een dertigtal pseudo-erotische “spielereien” kritisch te bekijken. Wel nu beste toehoorders, ik noem dit een “Mission impossible”.

     

    Ik heb er de benaming “pseudo-erotiek” opgekleefd. Men kan immers bezwaarlijk deze karikaturale, oncharmante wezentjes met hun afschuwelijke lichaamsdelen sensueel of begerenswaardig noemen. Niemand zal er warm voor lopen en dat zal ook niet in de bedoeling van Frans hebben gelegen.

    En toch, al heb ik het over spielereien, toch ben ik ervan overtuigd dat al deze tekeningen op zichzelf iets te zeggen hebben: politiek, sociaal, maatschappijkritisch. Wat er ook van zei: ze zijn wondermooi getekend zoals wij dat van de graficus Frans Croes mochten verwachten.

     

    In zijn uitnodiging vertelt Croes ons dat zijn familie en vrienden hem de raad hadden gegeven om eens wat commerciëler te werken. Wel nu, indien het deze werkjes zijn die aan deze wens tegemoet komen, dan denk ik dat de bal toch nog in het verkeerde kamp is beland en waarom? Deze knap geconcipieerde en vaardige getekende unieke figuren wekken evenzeer deernis als lachlust op, zij deprimeren meer dan zij existeren. En al is bloot dan vooral commercieel in dan blijven deze tekeningen buiten schot. Wie wordt daar nu high of heet van?

     

    Wat er wél is, is de contestatie manier van twintig jaar geleden. Croesiaanse figuren komen terug maar dan wel in een andere verpakking, indien ervan verpakking al sprake kan zijn. Het zijn tragiek komische karikaturen, als acteurs of symbolen van een generatie die tegelijk onverzadigd en oververzadigd is, het eeuwige lied van de overconsumptie, op alle gebied, ook op seksueel gebied In zijn uitnodiging schrijft Croes nog: “De tekeningen zijn waarheden als koeien en wat niet lachend of relativerend ken gezegd worden is dan mijn waarheid niet…”.

     

    Deze tekeningen zijn geen minderwaardig werk, integendeel, zij kunnen evengoed de afloop dan wel de overgang naar een nieuwe periode in je artistieke loopbaan betekenen. Wij zien hier vandaag de mens in al zijn kleinheid, de profiteurs en de slachtoffers, de uitzuigers en de uitgestotenen, nietig kleine wezentjes die zich in hun eigen seks gaan verstoppen, het enige wat hen nog niet is afgenomen.

     

    Hector Rombaut. 17/11/89

    19-10-2005 om 16:49 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE KABOUTER BEXEGING.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DE

    KABOUTER

    BEWEGING!



    Ten tijde Staminee Herten Aas 1970.


    In 1964 startte te Mechelen een pluralistische jongeren vereniging MECHELS JEUGDSTUDIO vzw. Enerzijds de gestructureerde vereniging met allerlei puike realisaties. Anderzijds de achterban, die meteen de naam verwierven van de Mechelse Provo's. Frans CROES werd door allen tot voorzitter benoemd.

    De Provo's staken de draak met het 'klootjesvolk' op artistieke wijze. Trokken toen reeds de aandacht naar de milieu verontreiniging en deelden bvb zakjes uit met frisse lucht of gingen flesjes stinkend Dijlewater aanbieden aan de Mechelaars ..

    Schilderden honderden meters muren vol met PROVOCATIEVE SLOGANS.

    HAPPENNEN was IN! (Happenings.) Jongeren trokken de straat op met ezels en kwasten en namen plaats te midden op de rijweg. Protest tegen het toen al drukke verkeer in de Stad en een gebrek aan bewegingsvrijheid voor de jeugd.

    Maakten PLEZANTE WANDELINGEN met op zolders gevonden oude kledij om het chique volk of de burgerij te clownneren. PARODIEERDEN DE BOURGOISIE.

    In 1967 opende Staminee HERTEN AAS de deuren. (sla bewust vele jaren en passages over van de actieve rol die ik zelf als Frans CROES daarin speelde gedurende negen jaren)

    Rond 21 juli - de Belgisch Nationale Feestdag - stond er elk jaar - zo ook in 1970 - een 'legertank' opgesteld tegen de muur van het Mechelse Stadhuis. Deze Leopard Tank werd HET doelwit van VERFBOMMEN en de eerste ROZE HANDJES werden daarop aangebracht. Ook op Openbare Gebouwen, op de namaak Gotische gevel van, het Mechels Stadhuis en dies meer. DE POELEN VAN HET VERDERF werden daarmee door hen in verve gezet! Punt is, vandaag bestaan deze poelen nog, enkel maar erger en er is zo veel meer aan de hand dat van democratie geen sprake meer is want de Big­Brother gruwels bepalen het leven van de ingeslapen burgerij.

    Een spontane optocht met veel tumult vol toeters, bellen en rariteiten vormde zich op de Grote Markt. HET BEGIN van een soort KABOUTER BEWEGING was een openbaar feit geworden.

    Deze werd uit mekaar geslagen met de wapenstok door me Politie. Mensen werden opgepakt en aan Frans CROES werd door de betogers de vraag gesteld: "Als jij wenst op te komen bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen wel wij allen doen mee".

    Wat gebeurde na een maand overweging van mijnentwege en de 'ROZE HANDJES' en de slogan "DAG MENSEN" werd IN. Ook de in het roze geklede langharige soort met puntmuts dook geregeld op in het straatbeeld van Mechelen. Elke nacht werden drie plak - en schilderploegen ergens neer gedropt om slogans aan te brengen en alom roze handjes aan te brengen tot zelfs grote kaboutervoeten. Meer 200.000 kleefhandjes werden uitgedeeld aan de jeugd en kinderen. Deze werden, omwille van de KICK onze grootste propagandisten. Elke dag - dit gedurende de drie maanden voor de verkiezingen - was ergens in de Stad, op een plek, aan een school, in een buurt, aan een fabriek en noem maar op, ofwel poppenkast gespeeld, straattheater stukjes opgevoerd, mensen werden toegesproken zoals in het Londense Hide-Park vanaf een houten kist. Debatten werden gehouden in scholen en veel, veel meer dan dit korte verhaaltje vermeld ...

    Uiteindelijk kregen de KABOUTERS onvoldoende stemmen om een gemeenteraadszitje te bekomen. Gelukkig maar, want het accent had gelegen op: drie maanden dagelijkse actie tegen de verloedering van de ethiek en de moraal. Tegen de verderfelijke invloed van de 'WEL V AART SLOGANS'. De Kabouters kwamen op voor een WEL ZIJN.

    En met dit laatste gaat het steeds meer dan berg afwaarts. De morele en ethische codes zijn haast onbestaande geworden, de ineenstorting van de Westerse Cultuur - en Beschaving loopt naar een eindfase toe en veel brutale eeuwen kondigen zich aan.

    Dit is geen doemdenkbeeld. Dit is een Kabouterverhaal. Daarom luid de kabouter de Bellen (zoals vroeger bij branden) neemt hij de zorg voor de Toekomst op zijn schouders en waar de Kabouter naar toe gaat? Wel dit is én een Mysterie én een Mythisch verhaal. Ondergetekende kreeg toen de naam "Paps Kabouter" te zijn, de initiatiefnemer! Van ik weet niet wat allemaal eens vroeger kreeg ik nog meer namen of titels toebedeeld of werden aan mij toegeschreven. Bvb door de dichter Herman De CONINCK: "Frans CROES was de Godfather van de Mechelse Subcultuur".

    Getekend: Frans Croes -15.07.2000

    19-10-2005 om 16:43 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE DODE AARDE.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Dode Aarde!

     

    Contépotloodtekeningen.

     

    Tijdens de eerste "Golf Oorlog" in 1991 noemde ik, Frans CROES - terwijl ik verbaasd de TV beelden bekeek­ en in die beelden die ik zag waren deze als "DE DODE OF VERSCHROEIDE AARDE". Ik zag op het scherm tot welke gruweldaden imperialistische machten bereid waren om andere "dictatoriale" regimes met alle technologisch vernuft en smerige biologische wapens te bekampen.

     

    Deze gruweldaden waren weergaven van de primitieve of feodale strijdtonelen welke op deze wereld met een weerkerende kracht weerkeren om het mensdom te onderwerpen aan de tirannie van de "heerszuchtige" Toen waren het de Amerikanen met in hun kielzog hun trawanten.

     

    Deze beelden schokten mij zo dat ik voor het eerst als kunstenaar greep naar het "Conté potlood". Ik wou weergaven maken in zwart op wit van indrukken van een niets ontziende strijd, waarin de moloch ten strijde trok tegen de niet deugdzamere David. Juist in een land waar én het christendom én het Judaïsme én later de Moslimvolkeren hun wortels vonden van hun oorsprong.

     

    Dit alles riep in de geest van mij spookbeelden op! En waar voorheen het natuurlijke leven er zijn gang ging, heersten daar binnen mijn visioenen, nog enkel een verschroeide en tot lava gesmolten aarde. Ik wou deze beklemmende beelden op papier uittekenen en het werden soms panorama's van akelig doodse landschappen. Hier en daar was de aarde nog aan het naroken of een pluim rook verbrak de horizon lijn. Mijn "zien" zag een aan flarden gerukte lichamen van wat eens mensen waren.

    Tot ook de traan versteende of smolt door de hitte en de rivierbeddingen er droog kwamen bij te liggen. Getuigenissen werden het van wat een Nieuwe Wereld Horde aan het vernietigen was en nog blijft verder doorgaat vandaag.

     

    VLUCHTEN KAN NIET MEER!

     

    Mijn leven is zeker niet egocentrisch en verloopt verder, niet als een kabbelend beekje, maar ik hoop toch mee te kunnen ijveren aan datgene wat het fatale kan tegenhouden. Een illusie? Maar of ik zie nu eenmaal de ontzettende chaos op het mensdom neerkomen waaraan niemand kan ontsnappen en mede verword tot het meest dierlijke wezen, want - vraag ik mij zelf af - "Is de mens ten dage niet mede de oorzaak van het falen"? Ik zal op zijn manier verder leven, soms met veel verdriet, en proberen nog mooie werken te maken want ik weet niet of het utopische niet vlakbij ligt!

     

    Frans Croes.

     

     

    (Ik maakte ook in de Contépotloodtekeningen een reeks werken die getuigen van de “Negativiteit aspecten van de Tekens van de Dierenriem”. U zult bij het bekijken soms wel titels aantreffen waarmee u weet heeft dat deze tot deze categorie behoren. Later hier meer over).

    19-10-2005 om 16:33 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-10-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog een mooi schilderij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DRIE
    DUBBEL
    SPIRAAL.

    15-10-2005 om 15:22 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CV FRANS CROES KUNST en nog meer...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FRANS
    CROES
            informatief.

    Geboren 30 april 1936 - Mechelen.

    Artistieke opleiding.

    1952-1954: TSM-Mechelen houtsnijder. 1954-1958: Academies Mechelen en Antwerpen - avondleergangen basis tekenen in houtskool.

    1958-1961: SITO-Mechelen - avondleergangen publiciteit.

    Werkzaam:

    1954 tot 1967 achtereenvolgend: Houtsnijder in de meubelindustrie. Publiciteitsvertegenwoordiger van een platenfirma. Redactioneel medewerker van een POP-tijdschrift. Decorateur-createur in een keramiekfabriek.

    Socio-Culturele activiteiten:

    * 1958-1960: Actief lid van de St. Lucas gilde Mechelen. 1964-1968: * Stichter-Voorzitter van de Socio-Culturele onafhankelijke jongeren­ beweging MECHELS JEUGDSTUDIO vzw. (ging later op in Herten Aas vzw)­

    * Vertegenwoordigde in de Stedelijke Jeugdraad de onafhankelijke jeugd en jongeren.

    * 1967-1975: Uitbater van het Artiesten Staminee Herten Aas (vandaar zijn titel.-'Godfather van de Mechelse Subcultuur - was een vermaard verzamelpunt van kunstenaars, alternatievelingen, progressieven en ook een uithuil café van provo's, hippies, flower power en kabouters. Door dit laatste kreeg hij de bijnaam: Paps Kabouter).

    * Hij organiseerde talrijke tentoonstellingen van jonge Belgische kunstenaars. Ook deze uit de Oostblok landen met kunst die door die Staten niet erkend werd. Dit in zijn instelling of elders in het land

    * Mede oprichter van het P.K.A.W. (een Progressief Comité voor Artistieke Werking - met om. hun belangrijkste actie: KUNST IN DE FABRIEK bij Pauwels -Fulton nv.) ' Was actief bij de alternatieve hulpwerking RELEASE te Leuven en andere bewegingen en stromingen.

    * 1972-1974: Stichter-Voorzitter van het Jongeren Ontmoetingscentrum of het J.O.C. vzw. - (als lokaal opende deze vereniging het kleinkunstcafé DEN BRAS).

    In 1974 startte zijn kunstenaars loopbaan.

    * 1982-1997: Stichter-Voorzitter van vzw Cultureel Centrum Zennegat * Bezieler en Ambassadeur in Vlaanderen van De Rechten van de Toekomende Generaties * Ten dage het verspreiden van de beginsels omtrent 'De Verantwoordelijkheid van de mens ten overstaan van Het Leven - (werd eind 1997 omgevormd als vzw Stichting Frans CROES) * Realiseerde de Bescherming van het Landschap Zennegat­ en Battenbroek' * Organiseerde tentoonstellingen van zowel kunstenaars als liefhebber­kunstenaars * Geeft eigenzinnige lessen in allerlei kunstdisciplines in een VRIJ ATELIER * Ook erkend als een jurylid voor Plastische Kunst wedstrijden.

    Publiceerde of gaf uit:

    1964-1968: 'ZEGGEN' (cultureel maatschappij kritisch tijdschrift).

    1967-1975: 'GAZETJE VAN DEN HERTEN AAS' (dit verscheen onregelmatig­ naargelang er centen waren).

    1968-1972: 'DE ANDER GAZET' (ondergronds ludiek en provocatieve gazet dat eminent ging rondom de Kabouterbeweging)

    1982-1996 'TIJding' (blad van vzw Cultureel Centrum Zennegat).

    Buiten deze waren er nog de honderden pamfletten of vlugschriften en spotschriften.

    Publicaties:

    1970-1974: 'KABOUTERS IN MECHELEN' – ‘V.A.L.’ – ‘Bij VAL’ - (geschiedenis en opties - ook kritische beschouwingen van de Kabouterbeweging)

    Eigen publicaties:

    1973: 'OP DE BRES VOOR DE MENSELIJKE WAARDIGHEID' (een manifeste brochure die honend onthaald werd en betekende voor hem het begin van een slordig einde als leidinggevende figuur - verkeerdelijk kon dit manifest misbruikt worden omdat hij inzag dat een werkelijke solidariteitsgedachte niet kon gerealiseerd worden - betekende de neergang van zijn Herten Aas periode en kwam de vernieling in - na twee maal opgeraapt te zijn uit de goot belandde hij meermaals in hospitalen om na een 'afkickkuur' definitief te starten als kunstenaar)

    1987: 'HET KUNST BELEVEN' (terugblik op 10 jaar kunstenaarschap).

    1989: `HET OFFER' (een verzameling van zijn genre gedichten uit de periode 1977- 1988: die geen aansluiting hebben met de actuele literaire stromingen).

    1991: 'LICHT OP EEN NIEUWE WERELD' - schijnbaar euforische gedachten die later ernstig werden genomen). - 'FRANS CROES - KUNSTSCHILDER' (luxe brochure met talrijke kleurenfoto's).

    1992: 'BATTENBROEK' (werkdossier, nodig om dit landschapgebied samen met het Zennegat beschermd te krijgen).

    1993: 'NEGATIVITEITSASPECTEN VAN DE DIERENRIEM' (met 12 illustraties van zijn conté-potloden)

    1995: 'OVER KUNSTENAAR FRANS CROES' (samengesteld bij een tentoonstelling in het Internationaal Congressen Centrum te Elewijt) - ` REMEMBER THE GOLDEN SIXTIES' (brochure met talrijke provocatieve en contestatie tekeningen - een terugblik op vroeger).

    1996: PROZAÏSCHE TEKSTEN EN TEKENINGEN' (bijeen tentoonstelling in PSC te Leuven).

    'BEHOREN MIJN HOLISTISCHE SCHILDERIJEN TOT DE ORDE DER MORFISCHE RESONANTIES?' (een zichzelf bevragen of zijn kunst niet behoort tot de Nieuwe Figuratie.

    Sedert 1996 is hij begonnen zijn biografie te schrijven over de mens, activist én kunstenaar.

    Individuele tentoonstellingen:

    1975: Galerie 'Herten Aas'. -1976: Galerij `Microbe' / Galerij 'DOMUS' Mechelen. - 1977: Galerij 'RO' Mechelen / 'De Witte Vlag' Bonheiden / Galerij 'Galver' Gent / Galerij 'DOMUS' Mechelen. -1978: Galerie 'Schaliënhoef Vichte / 'Oud Museum' Hoegaarden / 'P. Centrum' Heffen / Galerij 'De Schouwpijp' Willebroek / Galerij 'DOMUS' Mechelen. - 1979: Galerij 'De Kunstkamer' Mechelen / 'Casino' Blankenberge / Galerij `Kameleon' Oelegem / Galerij 'Midnight' Antwerpen / Galerij DOMUS' Mechelen. - 1980: Galerij 'tSchuurke' Hasselt / 'Casino' Blankenberge / Galerij `De Schouwpijp' Willebroek / Galerij 'De Met' Vilvoorde / Galerij 'DOMUS' Mechelen. -1981: Galerij 'De Castelijn' Hingene / Galerij Homara' Hofstade / 'De Punt' Perk / 'Casino' Blankenberge / 'P Centrum Breendonk / P. Centrum Heffen / Galerij 'Lazerus' Rumst / NATO' Evere / Galerij 'Microbe' en Galerij 'DOMUS' te Mechelen. -1982: '100 tekeningen in zijn Galerij Zennegat / Galerij 'De Locht' Duffel. (kende weer een zichzelf bevragen crisis waaruit in 1988 zijn nieuwe werken ontstonden). - 1984: Galerij BAK' Mechelen / 'Passage 144' Leuven / 'C.C. Ter Dilft' Bornem / Galerij 'Vandaag' Antwerpen / 'C.S.C Centrale Willebroek / 'Symbolisme' in zijn galerij. -1985: Kunstkring `-Het Voetspoor' Leest / Galerij 'De Witte Vlag' Bonheiden / en tijdens de weekends steeds in zijn galerij. - 1986: 'Passage 144' Leuven. - 1987: Provinciale Galerij 'Rivierenhof Deurne / 'Alternatieve Beurs' Gent. -1998: 'V.O.C.' Mechelen / Galerij 'Het Eeuwige Leven' Antwerpen. - (voorbereiding op zijn One-man expo) - 1991: 'C.C. A. SPINOY' Mechelen: 180 nieuwe schilderijen, samen met een aantal retrospectieve tekeningen uit zijn Mystiek-Esotherische periode / 'Stichting Jacques BREL' Passage 140 Brussel / Galerij 'GOYA' Antwerpen / Galerij 'RO' Mechelen. -1992: ‘Lakenhalle' Herentals / 'C.C.' Leopoldsburg / 't Begijntje' Mechelen. -1993: Galerij 'Evira' Mechelen / Designzaal 'LIGNA' Mechelen. - 1994: 'Die Semse' Zemst / 'Hanswijckhoeve' Muizen. -1995: 'C.C. Die Swaene' Heist op den Berg / 'Internationaal Congressen Centrum' te Elewijt / Galerij 'LARIX' Vlassenbroek / 'V.O.C.' Mechelen. - 1996: 'P.S.C.' Leuven. -1998: Galerij 'Groot Begijnhof Mechelen. – 1999 tot en met 2005 ‘Zomertentoonstellingen’ in zijn home galerie.

    Groepstentoonstellingen:

    1976: Galerij 'Microbe' Mechelen / Galerij 'RO' Mechelen. -1977: 'C.C. A. SPINOY' Mechelen: "Mechelse kunstenaars van 1920 tot 1970". - 1979: `Universiteitshallen' Universiteit Leuven: omtrent het thema 'Het Kosmische Ei' / 'Paleis voor Schone Kunsten' Brussel: rond ‘Actuele Kunstconfrontaties’ / 'C.C. A. SPINOY' Mechelen rond: "75 jaar Mechelse Kunst" / 'Asgard' Mechelen met Veerle Elise / Galerij 'NIK' Elewijt rond thema ‘Het Kind’. -1980: Galerij 'Den Boogaerd' Mechelen. - 1982: '10 Mechelse Kunstenaars' in zijn ateliergalerij Zennegat. - 1983: Galerij 'Aphrodite’ Rijmenam rond thema: ‘Het Dier in de Kunst’. - 1984: 'Gemeente Museum te Helmond-Nederland met: ‘Selectie van Hedendaagse Mechelse Kunstenaars’ / 'Yaccees' Mechelen rond ‘Confrontatie diverse Kunstdisciplines’. - 1986: Galerij `Vandaag' Antwerpen. -1990: 'ZOO-Plankendael' Muizen rond thema ‘Leven met Kruiden’. – 2004: ‘Kunstvestdagen’ Mechelen.

    Ontwerpt en schenkt uitzonderlijk:

    1977: Offset Litho Poster t.v.v. Amnesty International - afdeling Mechelen. - 1984: Offset Litho 'Het Kosmische Ei' aan Psychisch Centrum 'Passage 144' Leuven. -1985: Offset Litho en kunstmap: thema 'De Otter' aan ZOO-Plankendael Muizen. -1990: Offset Poster en kunstmap aan 'A.M.A.D.E.' Internationale organisatie voor Verwaarloosde Kinderen. - 1991: Offset Litho "Opstijgen naar Het Licht' een figuratief afscheid ten voordele van vzw Cultureel Centrum Zennegat (daarvan werden 50 exemplaren afgestaan aan Stichting Jeacques BREL ten bate Kinderen met Kanker).

    (Sedert 1995 probeerde hij via een Koninklijke bemiddeling zijn werken te schenken aan de vzw Stichting die zijn naam droeg en dit ten bate van De Rechten voor de Toekomende Generaties'.

     

    Zijn werken bevinden zich in officiële en privé collecties in België als zowel in: Nederland - Frankrijk - Zwitserland - Spanje - Oostenrijk - Duitsland - Engeland - U.S.A..

    15-10-2005 om 14:58 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REIZENEDE SENIOREN IN GROEP.

    REIZENDE SENIOREN IN GROEP.

     

    In onze mailgroep reizen mogen de leden een oproep doen voor reisgezelschap.
    Want vele senioren moeten wegens omstandigheden (ziekte van partner, weduwe/weduwnaar, gescheiden, alleenstaande, enz..)alleen op reis en dat schrikt af.
    Vooral voor verre bestemmingen.
    Niet iedereen heeft het lef om zich als alleenstaande in te schrijven voor een reis.

    Ondertussen is binnen onze mailgroep reizen het idee gegroeid om samen te komen met de mensen, die op zoek zijn naar reisgezelschap. Let wel: reisgezelschap en geen levenspartner. Voor dit laatste bestaan er andere kanalen..

     

    De bijeenkomst gaat door op zaterdag 5 november om 11 uur eerstkomende in taverne ‘De Volksmacht’ in Hasselt. De taverne ligt rechtover het station van Hasselt.

    Er werd voor deze locatie gekozen zodat ook mensen, die niet over een wagen beschikken, er makkelijk kunnen geraken.

    Het voorstel zou zijn om iets te drinken, kennis te maken met elkaar, en eventueel plannen te bespreken. Zo zijn er mensen, die naar Zuid-Afrika wensen te gaan...maar ook mensen, die gewoon op citytrip wensen te gaan.
    Ben jij ook op zoek naar reisgezelschap?

    Dan ben je van harte welkom op deze bijeenkomst. Hoe meer mensen er op af komen, hoe meer kans dat het een succes wordt.

     

    Ook als je nog geen concrete reisplannen voor morgen hebt, maar als je denkt dat een reispartner in de toekomst wel handig zou kunnen zijn, of als je gewoon openstaat voor de idee, ben je welkom. Hier kan je rechtstreeks met gelijkgestemden kennis maken en gegevens uitwisselen.

     

     

    Na de bijeenkomst kan je, volledig vrijblijvend, de stad Hasselt intrekken.

    Vanaf het stationsplein vertrekt om het kwartier een gratis bus naar het centrum van de stad.

     

    Als je wil komen, verwachten wij een seintje vooraf.

     

    Vriendelijke groeten,

     

     

    Colet

    colet@seniorennet.be

    mentor van de mailgroep reizen van seniorennet

     

     

    15-10-2005 om 14:53 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De meer complexe potloodtekeningen, een voorbeeld.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De
    meer
    complexe
    potlood
    tekeningen.


    Klik voor een groter beeld op de tekening.
     

    Als tekenaar was ik ooit een briljante leerling in de Academies van Mechelen en Antwerpen. Ik kon meteen jaren overslaan om mij in te werken in de naakten.

    Nu weet ik dat maar al te vaak sommige mensen denken dat naakte modellen een vast gegeven zijn in diens ateliers. Dit is natuurlijk lariekoek!

    Deze tekening stelt eigenlijk een soort Marlene Monroe voor, maar er is veel meer. Ik plaatste dit naakt midden een wat oudere omgeving waar veel weelderige slingerplanten met een speciale uitgevonden bloem het geheel opfleuren tot een mooi geheel. Of denkt u daar anders over?

    Is nog in voorraad.

     

    Frans Croes.

    30-09-2005 om 18:59 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (14 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste olieverfschilderij.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MIJN
    EERSTE
    OLIEVERF
    SCHILDERIJ.

     

    Maakte ik in 1977. Maar toen voelde ik dat ik daar nog niet klaar voor was en dit aanvoelen bleek in mij juist te zijn geweest, want pas in 1987 begon ik mijn eerste en wel goed doorvoelde olieverfschilderijen te schilderen die ik tot op vandaag, nog steeds beschouw als zijn mijn Kunst met een grote K.

    Het is onmogelijk om deze laatste als foto goed weer te geven op een website of een blog. Deze dienen in hun werkelijkheid bekeken te worden. Wat kan, dit weet je.

    Frans.

    30-09-2005 om 18:53 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn bruin getinte pentekeningen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn
    Bruine
    tint
    pentekeningen.

     

    De tekening die u nu ziet zo normaal dienen te behoren tot een reeks van de twaalf astrologische tekens. Maar door de grote omslachtigheid om zulk een pentekening te maken weerhoud mij daarvan.

    Het bruin op dit werk wordt ook gemengd en vermengt met gele tinten wat er toe bijdraagt dat mijn tekening mooi oogt en een zeer intrinsieke betekenis in zich heeft die de meest mensen niet meteen begrijpen, want daar gaat veel astrologie studie aan vooraf en wie kent deze?

    Eigenlijk maak ik zeer graag dit type van pentekeningen omdat deze een meer vrijheid inhouden dan de zeer strakke pentekening die ik maakte toen ik pas begon in 1976. (Deze ziet u verder).

    Eigenlijk is het een avontuur om deze tekening te ontleden bij het bekijken daarvan en kijk er dus niet oppervlakkig naar, maar bekijk ook de details en het waarom van sommige symbolen die er in verwerkt zijn.

    Is nog in voorraad.

     

    Frans Croes.

     

    30-09-2005 om 18:51 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn meer eenvoudige potloodtekeningen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn
    meer
    eenvoudige
    potloodtekeningen…

     

    Vind je meestal in mijn naakten. Ik teken namelijk graag naakte vrouwen omdat ik hun schoonheid adoreer en de mooie vloeibaarheid van hun lichaamslijnen. Natuurlijk s het wel zo dat ik zeer omzichtig dien om te springen met mijn potlood want niet één lijntje of streepje mag iets te nadrukkelijk zijn. Ook is het voor mij haast vanzelfsprekend dat ik deze naakten in een natuurlijk kader plaats. Mijn naakten zullen nooit afstotelijk, erotiserend inwerken. Aar zijn deze te gaaf voor. Heb er van deze nog enkele in voorraad.


    Frans.

    30-09-2005 om 18:47 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (88 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste pentekening uit 1976.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn
    eerste
    pentekening
    uit
    1976.

     

    Deze maakte ik toen nog in een afkickcentrum zat en ik mij een vrijheid opeiste die tegen de spelregels daar golden en ik er ook buiten gezet werd. Maar geen nood, al had ik thuis geen vuur nog licht, ik maakte deze tekeningen verder in een der laatste Hippie cafeetjes die Mechelen toen nog rijk was achter de Juke box gezeten en slurpend aan vele tassen koffie.

    U kunt je wel afvragen: hoe kon je dit toen? Wel zeer eenvoudig, ofwel heb je geen talent en indien je talent had zoals dit in mijn geval was, is het dan om het even waar je tekent of schildert.

    Een ware kunstenaar heeft zijn métier en zijn kunde en vergelijk mij maar met de vele groten uit onze kunstgeschiedenis en je kunt dan zelf uitmaken of ik er wat van ken of niet, talent heb of niet en dit maakt u zelf uit en daarom mijn vraag: steun mij daarin of dien ik te eindigen als een VanGogh?

    Deze tekeningen heb ik al 34 jaar niet meer in mijn bezit.

     

    Frans Croes.

    30-09-2005 om 18:44 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (11 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIJN GROOTSTE TEKENING OOIT.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MIJN

    GROOTSTE

    TEKENING

    DIE IK

    OOIT

    MAAKTE.

     

     

    (klik op de foto dan ziet u het beeld veel groter)

     

     

    Dit was ook een der zeldzame opdrachten die ik ooit aanvaarde. Maar de opdrachtgever was een verzamelaar van mijn werken en ik kon daar moeilijk onderuit.

    Het moest een panoramisch zicht worden op de stad Mechelen waarop alle paleizen, kerken, grote gebouwen zouden te zien zijn. Deze plaatste ik in het middenveld en men kan goed de Romboutstoren herkennen.

    Maar ook alle gewezen stadspoorten moesten erop. En ooit waren dat er veertien. Waar kon ik deze nog plaatsen want de opdrachtgever zei me: “Croes, ik moet erop zitten en ook gij en ook, pijn cafeetje “Het Bergske” te Battel Mechelen. Hij zit links en ik zit recht op de tekening.

     

    Toen kreeg ik een idee. Indien ik nu eens een heel speciale lucht maak en daarbinnen in het midden “Opsignoorke” plaats en overal in de uitgespaarde wolken minstens een tot meerdere stadpoorten en ja, het gelukte me en ik had daar maanden werk aan maar bracht mij ook een kwart miljoen op. Mag wel eens mogen hé.

     

    Het formaat is: 99cm breed o 42,5 cm hoog. Getekende op een mixed ondergrond schildering van zwarte Chinese inkt en afgewerkt met het zeer fijne profileerpennetje.

     

    Het heeft nog nooit de openbaarheid gehaald.

     

    Frans Croes.  

     

     

    23-09-2005 om 16:57 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET HART VAN EEN BEDRIJF.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PROCTOR&GAMBLE.

    HET HART

    VAN

    HUN
    BEDRIJF TE
    MECHELEN.

     

     

    (Klik op de foto om deze te vergroten en u ziet mij en de toenmalige President van Vlaanderen, Luc Van den Branden)

     

    Deze tekening “Het Hart van ons bedrijf” was een opdracht die ik kreeg om deze te maken. En meerdere onder u kennen al; zo een beetje mijn opstelling tegen alles wat naar mijn gevoel te “big” is, zo ook “Proctor&Gamble”.

    Maar wanneer ik deze aanbieding aannam was ik ook moreel verplicht op daar een goed werk van te maken en ik maakte dit goed, alleen een beetje apart, wat niet alledaags, want niet één plantje, niet één bloemetje, niet één takje kwam er in voor, enkel dode dorre aarde waarop het “Hart van het bedrijf” stond en een donker grauwe lucht die dreigend was.

    Toen dacht ik: dit dien ik eerst als ruwe schets te laten zien en sprak de directie toe op een Amerikaans toontje van: “wij, jullie mondiaal zeer groot en ik als kunstenaar staan beiden voor eenzelfde uitdaging: deze wereld minstens te verbeteren”. En zo verder en iedereen knikte ja.

    Tot ik drie weken daarop een telefoon kreeg met de vraag om de woorden die ik toen uitsprak op papier te zetten, want zij wensten dit op te hangen naast het originele werk.

     

    En zo kwam ik als nog wat klein broekje tussen de groteren terecht, maar of deze wat meer te vertellen hebben dan hunne, blaf bla, bla blak, zou mij ten zeerste verbaast hebben. Ieder mens heeft zijn gelijkheid en daarmee uit.

     

    Frans Croes.

     

    23-09-2005 om 16:55 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KENT IEMAND DE BETEKENIS HIERVAN?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KENT ER
    IEMAND DE
    BETEKENIS VAN
    HET HIERNAAST
    GETOONDE
    BEELD?

     

     

    Klik op de foto voor een groter beeld.

     

    WANT IK, FRANS CROES, KEN DE BETEKENIS NIET.

     

    Ik bemerk wel de twee krachtige bewegingen die zowel van links als rechts komen en ergens in het midden in elkaar glijden? Of leidt dit tot een verstrengeling?

    Kunt u met mij ook aanvoelen hoe krachtig deze bewegingen wen niet zijn? Hoe mooi en intens de kleur ook is, dit alles maakt mij in niets iets duidelijker en al duizend en meerdere malen diende ik te zeggen: ik weet de betekenis niet van dit werk!

     

    Kunt u als bezoeker mij enige suggesties geven van wat u denkt erin te kunnen vinden, en te kunt in zien of bemerken? Bij sommige van mijn andere olieverfschilderijen en conté tekeningen heb ik dit ook al eens, maar uitgesproken in dit werk kan ik niets bemerken dan dat het duaal is en heel misschien leidt tot een eenheid?

     

    Wie kan mij daarin helpen?

     

    Deze kunnen mij mailen naar mijn persoonlijk e-mail adres: frans.croes@skynet.be

     

    En danke zere voor uw belangstelling.

     

    Frans Croes, ten dage nu.

     

    23-09-2005 om 16:47 geschreven door croskunst  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 14/12-20/12 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 07/07-13/07 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 19/11-25/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 14/11-20/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto

    Schrijf wat u denkt in mijn gastenboek.
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Bovenstaande olieverf schilderijen zijn in zware reliëf gemaakt. Is een zeer plezierig te maken vorm van kunst.



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Hieronder ziet u een reeks van mijn
    contépotloodtekeningen. Ik heb er
    nog meer in mijn bezit. Deze zijn te zien op 
    mijn ZOMER EXPO.

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Het artikel over mijn Holistische kunst werd naar boven aan verplaatst. Mijn verontschuldigingen daarvoor.
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Mijn favorieten omtrent de Blogs van KUNST.
  • Paintinghistory
  • Indigo
  • Kunst en meer
  • Fons Macharis
  • Geeraerts Josée
  • Popering
  • Ludo Vets en mentalen hun werk
  • Aad
  • BENE 11
  • Glas en glasramen

    Uitzonderlijk plaatst ik hier een reeks afbeeldingen, daar de linker kolom zo vol geraakt is en hier nog plaats te over is.
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Omdat ik van MIJN Zennegat hou horen
    de volgende foto's hier ook thuis.
    Bekijk ze en kom er ook van genieten...

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Zoeken met Google



    Nieuws VRT NWS
  • FBI-directeur Christopher Wray kondigt ontslag aan
  • 14 Nederlandse kinderen in ziekenhuis na vapen, staatssecretaris roept ouders op strenger op te treden
  • "Geen gesprekken over Oekraïne zonder ons": Zelenski fel na telefoongesprek tussen Orbán en Poetin, terwijl EU nieuwe Russische sancties bekijkt
  • Wereldwijde storing bij Meta: Facebook, WhatsApp en Instagram liggen plat
  • Bestaat 'pretty privilege' echt? "Mensen zijn van nature milder voor iemand met een mooi of vriendelijk uiterlijk"
  • Bio-ingenieur uit Woluwe krijgt 18 jaar cel voor poging tot gifmoord op 'beste vriend'
  • Remco Evenepoel schenkt 5 koerstruitjes voor De Warmste Week: “Geef ze met plezier weg voor het goede doel”
  • Moeten we hier, net als in Nederland, cash geld in huis halen voor het geval er banken worden gehackt?
  • Werkgevers trekken opnieuw aan de alarmbel over trage formatie: "Mochten ondernemers zo talmen, er zouden er heel veel failliet gaan"
  • Taliban-minister van Vluchtelingenzaken gedood bij zelfmoordaanslag in Kaboel

    Over mijzelf
    Ik ben Frans Croes, en gebruik soms ook wel de schuilnaam corskunst.
    Ik ben een man en woon in Mechelen - Zennegat 14 - 2800 Mechelen -015241395 (België) en mijn beroep is Kunstenaar.
    Ik ben geboren op 30/04/1936 en ben nu dus 88 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Kunst en cultuur, politiel, vrij denken, allerhande.
    U kunst steeds mijn werken kooem zien maar telefoneer dan even op 015271395. Liefst in de namiddag of op avonden. Ook heb ik een website: http://www.frnscroeskunst.be

    Zoeken met Google



    Nieuws HLN
  • Medeoprichter OpenAI vertrekt naar concurrent Anthropic
  • Vanaf nu is iOS 18 beschikbaar op de iPhone: wat verandert er? Krijgt jouw telefoon de update?
  • KIJK. Peperduur, maar toch hebben miljoenen mensen hem al besteld: deze nieuwe smartphone plooit in drie
  • Je tv-abonnement opzeggen? Zo spaar je tot 374 euro per jaar uit en mis je toch geen enkel programma
  • Refurbished laptops: dit zijn de pro's en contra's
  • Braziliaanse rechter stelt Musk ultimatum om te vermijden dat X in het land wordt geblokkeerd
  • EXCLUSIEF. Techjournalist deelt eerste indruk van nieuwe iPhone 16: “Nieuwe knop voelt Apple-onwaardig”
  • Aandeel Apple omlaag na zorgen over populariteit nieuwe iPhone
  • Apple en Google verliezen rechtszaken en moeten miljarden euro’s betalen: “Grote overwinning voor Europese burgers”
  • Apple toont nieuwe iPhone 16 bomvol AI aan de wereld, maar daar zal je bij ons voorlopig weinig aan hebben

    Over mijzelf
    Ik ben Frans Croes, en gebruik soms ook wel de schuilnaam croskunst.
    Ik ben een man en woon in Mechelen (België) en mijn beroep is Kunstenaar op pensioen.
    Ik ben geboren op 30/04/1936 en ben nu dus 88 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Kunst en aanverwanten.
    Mijn kunstewerken kunnen steeds gezien worden op namiddagen en avonden, mits vooraf gaand een telefonische afspraak gemaakt te hebben op nr: 015/271395 of via 0485/45626
    Laatste commentaren
  • RW6mkgT5OL (JRTBiqfQDkQQ)
        op MIJN GROOTSTE TEKENING OOIT.
  • doph5Q2m (wp64NaGJBW)
        op Proficiat!
  • OX38V0fN (5WpxWoWm)
        op WAAROM SOMS HARDE WOORDEN?
  • j5mi10pGxc (Vq9M2BYlb)
        op Nog een mooi schilderij
  • QVjxZy1z1a (odqaImpoFQqA)
        op Aan al de bezoekers van mijn blog
  • onqcDq2VIIDM (hnqW8JWl)
        op Monumental.
  • 2B2mxjmQ (Ne6LXZvX)
        op Croes tekent universele levenskracht.
  • k4Il1ZkEzn (bThUVxw5R)
        op Uit mijn Gastenboek?
  • 0cHBH9gzOL9W (ZdqtK8aHc)
        op Mijn meer eenvoudige potloodtekeningen.
  • Frans Croes is in maart 2011 overleden. (LucT)
        op MIJN MOEDER IS OVERLEDEN.
  • Zoeken in blog


    Laatste commentaren
  • RW6mkgT5OL (JRTBiqfQDkQQ)
        op MIJN GROOTSTE TEKENING OOIT.
  • doph5Q2m (wp64NaGJBW)
        op Proficiat!
  • OX38V0fN (5WpxWoWm)
        op WAAROM SOMS HARDE WOORDEN?
  • j5mi10pGxc (Vq9M2BYlb)
        op Nog een mooi schilderij
  • QVjxZy1z1a (odqaImpoFQqA)
        op Aan al de bezoekers van mijn blog
  • onqcDq2VIIDM (hnqW8JWl)
        op Monumental.
  • 2B2mxjmQ (Ne6LXZvX)
        op Croes tekent universele levenskracht.
  • k4Il1ZkEzn (bThUVxw5R)
        op Uit mijn Gastenboek?
  • 0cHBH9gzOL9W (ZdqtK8aHc)
        op Mijn meer eenvoudige potloodtekeningen.
  • Frans Croes is in maart 2011 overleden. (LucT)
        op MIJN MOEDER IS OVERLEDEN.
  • Een interessant adres?

    Een interessant adres?

    Laatste commentaren
  • RW6mkgT5OL (JRTBiqfQDkQQ)
        op MIJN GROOTSTE TEKENING OOIT.
  • doph5Q2m (wp64NaGJBW)
        op Proficiat!
  • OX38V0fN (5WpxWoWm)
        op WAAROM SOMS HARDE WOORDEN?
  • j5mi10pGxc (Vq9M2BYlb)
        op Nog een mooi schilderij
  • QVjxZy1z1a (odqaImpoFQqA)
        op Aan al de bezoekers van mijn blog
  • onqcDq2VIIDM (hnqW8JWl)
        op Monumental.
  • 2B2mxjmQ (Ne6LXZvX)
        op Croes tekent universele levenskracht.
  • k4Il1ZkEzn (bThUVxw5R)
        op Uit mijn Gastenboek?
  • 0cHBH9gzOL9W (ZdqtK8aHc)
        op Mijn meer eenvoudige potloodtekeningen.
  • Frans Croes is in maart 2011 overleden. (LucT)
        op MIJN MOEDER IS OVERLEDEN.
  • tja (els)
        op Bekende kunstschilder duwt lijst Van Onderuit.
  • Frans Croes Kunst (Frans Croes)
        op Bezig met een .PPS te maken
  • herten aas (pol ille)
        op Bezig met een .PPS te maken
  • mevr (Denise)
        op Ga Ik trouwen?
  • denk ik hetzelfde over (Bets)
        op Ga Ik trouwen?
  • Man jij hebt een vijs los. (Katoo)
        op Ga Ik trouwen?
  • Man jij hebt een vijs los. (Katoo)
        op Ga Ik trouwen?
  • Hallo Frans (Herman Coppens)
        op Ik leef nog hoor en zelf heelhuids.
  • aan een groot mens een vriend (HEWEL ERWIN)
        op WAAROM SOMS HARDE WOORDEN?
  • (nobodyke)

        op WAAROM SOMS HARDE WOORDEN?
  • (nobodyke)

        op KENT IEMAND DE BETEKENIS HIERVAN?
  • Betekenis (Lyke)
        op KENT IEMAND DE BETEKENIS HIERVAN?
  • hereniging op het internet ( blogs) (willy Donni)
        op MIJN WATERLAND, MIJN ZENNEGAT
  • zizazeu !!! (J.Rekel)
        op Uit mijn Gastenboek?
  • Zennegat (Rocky)
        op MIJN WATERLAND, MIJN ZENNEGAT
  • de mensen schoppen... (Georges Tas)
        op DE MENSEN SCHOPPEN TOT EEN GEWETEN...
  • even dit (Jenny)
        op DE DODE AARDE - CONTEPOTLOODTEKENINGEN.
  • Een interessant adres?

    Een interessant adres?


    Een interessant adres?

    Een interessant adres?


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!