Foto

Klik op bovenstaande foto voor een onderwegmoment of op onderstaande foto voor een reeks fotogedichten.

Foto

Selecteer de dichter die u wenst te lezen.

Categorieën
  • Ann Tuypens (1)
  • Chauffeurke (4)
  • De Brouwer Joël (1)
  • De Clercq Wim Paul (4)
  • De Gelas Urbain (1)
  • De Saegher Francine (2)
  • De Smet Marleen (63)
  • De Vos Annie (1)
  • Delvoye Arlette (3)
  • Desmyter Gaby (15)
  • Dhaenens Ann (2)
  • Dirk (12)
  • Erika (3)
  • Geeroms Maurice (2)
  • Jason (1)
  • Johan Janssens (3)
  • Jolien De Neef (2)
  • Koenraad Rosier (1)
  • Lancksweerdt Eric (2)
  • Motte Peter (4)
  • Schrever Albert (23)
  • Sper Guy (3)
  • Steenput Wivina (4)
  • Theo Maes (2)
  • Van Cauwenberge Johan (2)
  • Van Damme Rik (12)
  • Van Raemdonck Jan (1)
  • Van Tilborgh Tristan (1)
  • Van Trimpont Marc (3)
  • Van Trimpont Willem (1)
  • Vanderstocken Arlette (3)
  • Wim Schrever (2)
  • Gastenboek
  • Lang geleden, toch vanharte fijne zondag!
  • dinsdagvisite bij Marleen (wens je gezonde tijd / gezondheid)
  • Zalig Pasen !
  • zondagswerkje met groetjes
  • Zelfde wensen om in herhaling te vallen, sic.

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    © Niets mag overgenomen of verveelvoudigd worden op eender welke wijze zonder de schriftelijke toestemming van de auteurs.
    Geraardsbergen gaandeweg met Marleen De Smet
    Geraardsbergse gedachten en gedichten
    12-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tableau vivant


     

    12-08-2009 om 23:18 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    Tags:Geraardsbergen, tableau vivant, Steven De Schuiteneer, fotogedicht
    >> Reageer (0)
    05-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sagres (door Rik Van Damme)




    Sagres

     

     

    Smelt al het zilver dat bestaat,

    giet het op een geribbelde schotel

    en daar ligt de baai van Sagres,

    waar de zon zo zalig ondergaat.

    De nacht overspant nu de Algarve,

    vult die eeuwige ruimte van Pascal

    met al de sterren en planeten

    van een tergend, zwijgend heelal…

     

    © Rik van Damme

    05-08-2009 om 09:39 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Van Damme Rik
    Tags:Sagres, heelal, Algarve
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breekbaar (door Dirk)




    Breekbaar

     

     

    Al mijn tranen

    Mijn zorgen

    Mijn vreugde en het geluk

    Ik hou het verborgen…

     

    Geholpen door mijn masker

    Waarin scheuren beginnen te komen

    Waardoor mijn zwakte af en toe te zien valt

    En mijn tranen mee zullen stromen…

     

    Neen, mijn echte ik zal niemand meer kennen

    Ik ben niet meer zoals ik was

    Niemand die mij nog vrolijk zal kunnen herinneren

    Sterk van buiten, overal tegen bestand

     

    Maar nu eigenlijk zo breekbaar als glas…

     

    © Dirk

    05-08-2009 om 09:25 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Dirk
    Tags:Breekbaar, glas, masker
    >> Reageer (0)
    31-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Klaprozen en Kamermuziek' & 'Poppies and Chamber Music'




    Klaprozen en Kamermuziek

    &

    Poppies and Chamber Music

     


    samengesteld door Hannie Rouweler en Thierry Deleu

    Demer Uitgeverij / E Publisher

     

    Tien dichters uit Vlaanderen (Westhoek, Antwerpen, Limburg) en Nederland (Zwolle) met nieuwe gedichten. Over de natuur, de zee, liefde, vergankelijkheid, afscheid, steden (reizen), de schone kunsten, taal, en nog meer.

     

    De dichters (in alfabetische volgorde):

     

    - Bert Bevers

    - Jenny Dejager

    - Thierry Deleu

    - Floor Deroo

    - Marleen De Smet

    - Fernand Florizoone

    - Paul Gellings

    - Joris Iven

    - Guy van Hoof

    - Hannie Rouweler.

     

    De voorstelling van de bundel gaat door op zaterdag 20 maart 2010 om 11.00 uur in de Kok-pit van het nieuwe gemeentehuis van Koksijde.

     

    In november 2010 ziet wellicht ‘Poppies en Chamber Music’, een Engelstalige uitgave, vertaald door John Irons het daglicht.

     

    Voor wie interesse heeft of wie meer info wenst over ‘Klaprozen en Kamermuziek’, zie : http://www.lulu.com/content/5962506.

    Voor de Engelstalige uitgave, zie http://www.lulu.com/content/6452614




    Later meer.

    31-07-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    Tags:Bloemlezing, gedichten, klaprozen en kamermuziek, Thierry Deleu, Hannie Rouweler, Bert Bevers, Jenny Dejager, Floor Deroo, Marleen De Smet, Fernand Florizoone, Paul Gelling
    >> Reageer (0)
    05-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zelfportret

     

      

     



    zelfportret

    (uit de dichtbundel 'vreemd hoe het gaat') 



    mevrouw?

    hoe plechtig pretentieus

    mijn naam is mijn leus

    je schrikt! aan jou de keus

    ik draaihoofd niet voor

     

    vrouw,

    klinkt aantijgend alsof Adam

    zich Eva toe-eigent

    blijkt weer: mijn riobips

    van weleer doen het niet meer

     

    madame,

    mon Dieu, tout court

    te chique, te coquette,

    chouett’ étiquett’

    flaneert met te tere tred

     

    Marleen?

    ach, zeg maar Leen

    ik rijg je glimlach als parels aaneen

    en strooi speels een bries

    woorden over je heen

     

    © Marleen De Smet

    05-07-2009 om 21:12 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    Tags:Marleen De Smet, Leen, zelfportret
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaby Desmyter maakt Lierde beeldig



    Foto: © Gaby Desmyter


     

    Mooi Lierde

     

     

    De weiden vet en wingewesten

    voor melk en honing.

    De beek, verraden door de populieren,

    tot kronkel op de staart getrapt

    in het nabuurschap van Parike,

    verstopt tussen de velden.

     

    Draagzaam, zoals de volle koeienuiers,

    lopen we door de landschappen

    vredig te wezen

    bij het loeien van de koeien

    en fluiten de vogels na.

    Straks komt hier ook de maan voorbij.

     

    © Gaby Desmyter

    05-07-2009 om 21:09 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Desmyter Gaby
    Tags:Gaby Desmyter, Lierde
    >> Reageer (0)
    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gino Franceus schrijft hit voor muzieklegende Merrill Osmond



     

    Gino Franceus schrijft hit voor muzieklegende Merrill Osmond

    Geraardsbergenaar componeert samen met Garry Hagger 'Hard to say goodbye'

     

    De Amerikaanse band The Osmonds was in de jaren zeventig de absolute wereldtop. Gino Franceus van muziekshop Cam Cole heeft nu een song klaar voor Merril Osmond, de frontman van de groep.

     

    Merrill Osmond is een van de oprichters van The Osmonds. In de jaren zeventig werd de groep erg populair met wereldhits als Crazy Horses en Down by the Lazy River. De band had een hoog knuffelbeergehalte door de inbreng van de jongere generatie Osmonds vertegenwoordigd door Jimmy, Donny en zus Marie. In hun smetteloze witte glitterpakjes en met hun hoge stemmetjes pakten ze de wereld in.

    Intussen werd het heel wat stiller rond de Osmonds, maar de band treedt nog steeds op. Het zijn dan vooral de broers Wayne, Jay en frontman Merrill. Diezelfde Merrill pakt nu uit met een nieuwe song, geschreven door Gino Franceus. Gino 'Cam Cole' Franceus is een professioneel toetsenist, hij speelt piano, synthesizer en Hammondorgel. Gino Franceus schrijft zelf muziek en zorgt voor de arrangementen. Hij componeerde al liedjes voor Garry Hagger en de filmmuziek van 'Blinker'.

    Het is samen met Garry Hagger, die de tekst schreef, dat Gino het nummer Hard to say goodbye componeerde. Garry Hagger bracht het nummer in het voorprogramma van de Osmonds bij een optreden in Nederland. De song viel meteen in de smaak bij Merrill Osmond, die in de wolken was over tekst, muziek en arrangement. Merrill heeft het nummer nu al uitgebracht in de Verenigde Staten en brengt het uit op de nieuwe cd van de Osmonds. Die wordt in het najaar gelanceerd in Europa.

    'Voor mij is het uiteraard een hele eer dat een muzieklegende als Merrill Osmond een nummer van mij overneemt', zegt Gino Franceus. 'Dit is een absoluut hoogtepunt in mijn muziekcarrière. Ik was al een fan van de Osmonds en nu ben ik dat nog meer. Ze spelen een muziekgenre dat mij goed ligt.'

    Osmond en Franceus hebben elkaar duidelijk gevonden. 'We spraken meteen af dat ik nog andere nummers ga schrijven voor hem. Ik heb inspiratie genoeg en heb binnenkort een eigen studio. Zo maak ik een oude droom waar: liedjes componeren, inspelen en arrangeren in mijn eigen muziekstudio.'


    Jan Lion

    Bron: Jan Lion (Het Nieuwsblad – regio Geraardsbergen)

    http://www.nieuwsblad.be/Regio/Gemeente/9500_Geraardsbergen/Index.aspx

    15-06-2009 om 23:51 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    04-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wereldburger van Geraardsbergen (auteur: Marc Van Trimpont)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    De wereldburger van Geraardsbergen

    Uit de merkwaardige geschiedenis van 550 jaar Manneken-Pis

     

    Auteur: Marc Van Trimpont

     

    Dit is de titel van het jubileumboek dat op vrijdag 5 juni 2009 door de Broederschap van het Geraardsbergse Manneken-Pis aan het publiek wordt voorgesteld om 20 uur op het Geraardsbergs stadhuis. Het boek is van de hand van Marc Van Trimpont, de voorzitter van Gerardimontium dit is de Geraardsbergse vereniging voor lokale geschiedenis.

     

    Met dit boek wil de auteur vooral een beeld ophangen van wat links en rechts en in gespreide slagorde is verschenen in de pers en in andere publicaties; dit werk steunt met andere woorden in mindere mate, maar toch nog ook, op nieuw ontdekte en onuitgegeven bronnen.

     

    Diegenen die niet vertrouwd zijn met het reilen en zeilen van het Geraardsbergse Manneken-Pis zullen er vernemen wat ze precies dienen te weten om zich met voldoende kennis van zaken een correct beeld te kunnen vormen van de leefwereld van het ventje zowel in lang vervlogen dagen als nu. En aan de ingewijden wil het een soort refreshment bieden. Zo zal worden uit de doeken gedaan wat zo allemaal verteld wordt en is over of in verband met de ontstaansgeschiedenis van het ventje inclusief de verhalen die de toets van de geschiedkundige kritiek (vooralsnog) niet hebben (kunnen) doorstaan. En vanzelfsprekend zal het koren worden gescheiden van het kaf door uitsluitend aan volstrekte zekerheden het label van geloofwaardigheid toe te kennen.

     

    Eeuwelingen hebben tijdens hun lang leven heel wat meegemaakt, ruchtbare wederwaardigheden zowel als faits divers van minder belang en conflicten, ja zelfs ruzies met een of andere verwant; allemaal samen hebben deze belevenissen hun aards bestaan gevuld en getekend. Dit geldt ook voor het Geraardsbergse Manneken-Pis en dus komen al deze aspecten ter tafel.

     

    Vanzelfsprekend mogen ook de pleegouders en de ijverige familieclan van het ventje niet worden over het hoofd gezien en evenmin mag worden voorbijgegaan aan het heiligdom, doorgaans museum genoemd waar het manneken honderden keren te pronk staat in een of ander pakje uit zijn indrukwekkende garderobe.

     

    En indien Manneken-Pis heel wat dramatische gebeurtenissen heeft beleefd dan werd en wordt hij overladen met eerbetoon en blijken van genegenheid. Weinigen werden en worden tijdens hun leven geprezen en bezongen als hij. Dichterlijke ontboezemingen vormen derhalve het sluitstuk van dit boek.

     

    De auteur brengt een vlot leesbare, journalistiekgetinte tekst waarbij voetnoten bewust achterwege zijn gelaten. De bronnen die het draagvlak vormen voor het werk staan evenwel allemaal achteraan vermeld, wat het om het even wie mogelijk zal maken en dit zonder werkelijk al te veel moeite zijn of haar weg te vinden om desgewenst een of ander gegeven na te trekken

     

    De wereldburger van Geraardsbergen. Uit de merkwaardge geschiedenis van 550 jaar Manneken-Pis is een boek dat ongetwijfeld een groot aantal Geraardsbergenaars al aanspreken maar beslist ook nieuwsgierigen van buiten de stadsgrenzen.

    Het zal zowat 130 bladzijden (210 mm x 210 mm) tellen.

    Het is te verkrijgen tegen de voordelige voorintekenprijs van 15 euro (vanaf 6 juni: 20 euro), te betalen op rekening 443-1630781-26 van Broederschap van het Geraardsbergse Manneken-Pis.

     

    04-06-2009 om 20:12 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Van Trimpont Marc
    Tags:De wereldburger van Geraardsbergen, Manneken Pis
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geraardsbergen viert 550 jaar Manneken-Pis


    GERAARDSBERGEN 


     

     

    1459 - 2009


     

    Viering 550 jaar Manneken-Pis

     


    25 jaar Broederschap van het Geraardsbergse Manneken-Pis

    17de kapitteldag

    zondag 14 juni 2009

    Markt Geraardsbergen

     

     

    11.30u    Beiaardrecital

    14.30u    Optocht van Stationsplein naar Brugstraat van de Broederschap van het Geraardsbergse Manneken-Pis, vzw Keizer Karel-Gent en bevriende confrérieën in vol ornaat

    15.00u    Officiële opening met reconstructie van de Manneken-Pisfontein uit 1459 op de Markt

    16.00u    Opvoering middeleeuwse dansen door vzw Keizer Karel-Gent

    16.30u    Onthulling Manneken-Pis in 15de eeuwse kledij

    17.00u    Gouden Manneken-Pisworp

     

     

    Muziek en animatie door de Funkystreet Band en presentatie streekproducten

     

    Kanselier secretaris: Marcel Nevraumont

    Schepen-grootmeester: Eric Spitaels

    Prince-protocolleider : Olav Geerts

     

    i.s.m. stad Geraardsbergen en vzw “Geraardsbergse Musea”

       

    04-06-2009 om 20:12 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    Tags:Manneken-Pis, Geraardsbergen
    >> Reageer (0)
    12-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koenraad & Marie-Ange samen mijmerend op moederdag







    Moeder, mère, mother, Mutter, madre, mater... moedertaal is de taal der liefde die met warmte en dankbaarheid heen en weer geworpen wordt in de ogen van een moeder voor haar kind, van een kind voor de moeder. Het besef groeit naarmate de tijd vordert, zo ook de impact van verlies en de leegte die het nalaat. Liefdevolle herinneringen bieden soelaas en zetten er ons toe aan om door te gaan. 
     

    MarLeen

     

     

     

     

     

    Koenraad Rosier samen met echtgenote Marie-Ange Cornet en kleinkinderen

    (Marie-Ange overleed op 6 april 2009)  

     

     


    Koenraad & Marie-Ange

     

    samen

     

    mijmerend op moederdag

     

     

    “Samen,

    steeds samen, dat was onze levensstijl.

    Samen kenden we mooie jaren.

    Samen in de trein naar het werk.

    Samen bij de ouders en de schoonouders op de boerderij in het mooie Pajottenland of op de Cocanne te Overboelare in de vallei tussen de Mark en de Dender waar kunst een beleving was.

     

    Maar ook

     

    samen in goede en slechte momenten tijdens de petroleumcrisis van ‘74 toen we aan ons huisje bouwden tot de huidige financiële crisis die nu vele mensen treft.

     

    Steeds was dit een uitdaging om samen verder te gaan in eenvoud en het geluk om samen te zijn en dat verder uit te bouwen.

     

    “Geluk is als een vleugje wind, snel genomen door de tijd.”

     

    Samen in het veld en de bossen op een zelfgemaakte boot op de Dender of in de lucht met een ultralicht vliegtuigje. Daarin lag ons geluk.

     

    Samen met de vrienden de lessen volgen over de kunst van het zweven  en het vliegen als een vrije vogel in de lucht.

     

    Samen werden we lid van het jaarmarktcomité in ’78. Voor Maria-Ange werd de taak weggelegd voor de opvang van de nieuwkomers en voor een bloemetje voor de zieke leden. Bij het ronselen van advertenties kreeg zij de stad Edingen toebedeeld, omdat de Franse taal haar vertrouwd was door haar studies als verpleegster in de stad Doornik.

     

    “Geluk is als een vleugje wind, snel genomen door de tijd.”

     

    Samen hebben we het lijden gedragen van haar moeder, vader en haarzelf.

     

    Samen legden we onze lange lijdensweg af en bleven wij geloven in de genezing. We gaven elkaar moed. Maar ook stond zij andere zieken nabij met de nodige raad en moed bij het verwerken van de nietsontziende ziekte: kanker.

     

    Tot de laatste maanden waar de pijn een kwelling de overhand nam bleef ze zorgen voor haar kleinkinderen en was geen natte broek te veel.

     

    Ze was

               de moeder voor haar kinderen en kleinkinderen.

     

    Ze was

               de toeverlaat voor vrienden in de club en tijdens de jaarmarkt.

     

    Zelfs als het moeilijk werd kon men nog het geluk van haar gezicht aflezen… zij bleef genieten van de vrienden en de genodigden als ze zich als een helpende hand nuttig voelde.

     

    De strijd om te overleven droeg zij moedig en alleen, zonder klagen, zonder tranen noch vragen.

     

    En toch droegen we in stilzwijgen in elkaar begrijpende blik alles samen.

     

    Zo spaarde ze iedereen die ze liefhad. Zo een vrouw mocht geen droefheid noch pijn kennen.

     

    Samen geloven wij in de wederopstanding van ons geluk en de kracht van het leven.

    Wij hopen dat onze kinderen, schoondochters en hun kinderen onze wereld mochten ontdekken en de weg mogen bewandelen die we samen hadden uitgestippeld.

     

    De vier maanden uitstel tot haar dood werden vier mooie en intense jaren. Wij waren altijd samen om dat beetje geluk te delen. Zelfs nu blijven wij in gedachten samen in de tuin van onze dromen, samen in den hof, samen wandelend met de kinderen en kleinkinderen of samen rond de tafel. Zo was ons leven en zo zal het blijven in gedachten.

     

    Samen vouwen we nu de handen,

    voor een gebed ter nagedachtenis van ons Ma, Oma en Vrouw.

    Dat zij in vrede mag rusten.”

     

    “Geluk is als een vleugje wind, snel genomen door de tijd.”

     

     

    © Koenraad Rosier

    (haar echtgenoot)

    12-05-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Koenraad Rosier
    Tags:Rosier Koenraad, moederdag, afscheid, liefde
    >> Reageer (0)
    25-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glasdruppel (Gaby Desmyter)




    Glasdruppel

     

     

    De dagen versteend

    tot druppel doorkijkglas.

    Met weerkaatsing

    der verleden dingen.

     

    En aan onze voet:

    de toekomst nog bevroren

    maar al mét wederkeer:

    elkanders licht.

     

    © Gaby Desmyter

    25-03-2009 om 10:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Desmyter Gaby
    Tags:Glas, Druppel, Gaby, Desmyter
    >> Reageer (0)
    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Makes no sense... door mijn zoon Jason


     

    Makes no sense



    Counting down the days

    Staring at this picture

    Just your smile and your face

    How could things change so fast

    Did we fail in the past?

    ‘ Cause,

     

    Things just make no sense,

    It’s even said by your friends

    You gave me tons of hope,

    And hung it all to the rope

    I’ll keep on fighting for us

    I just hope you won’t turn it into dust

     

    And now everything is

    Going to fall apart

    I need you here,

    Not just in my heart

     

    You just make no sense

    Now you just want to be friends

    Before,

    I just meant so much more

    Why did you throw it away

    I guess you were only afraid…

     

     

    © Jason

    22/03/09 

    24-03-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Jason
    Tags:Jason, Matthys
    >> Reageer (0)
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ann Dhaenens bezocht de tentoonstelling WielerSportCultuur





    Beknopte fotoreportage van  Ann Dhaenens

     


    Ann Dhaenens bezocht de tentoonstelling WielerSportCultuur waar gedichten van enkele Geraardsbergse potloodbijters zijn te lezen. De tentoonstelling loopt nog to
    t 22 maart 2009 (openinguren: maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur en op zondag van 14 tot 17.30 uur)

    in het huis van Kina, Sint-Pietersabdij Gent, Sint-Pietersplein 9, 9000 Gent en verhuist daarna naar Brugge (zie berichtgeving verder op de blog).

     

    Ann is een kunstenares en documenteert haar werken met eigen gedichten. In 1986 vestigde ze zich te Geraardsbergen om uiteindelijk te verhuizen naar Lierde… naar juist die straat die ik jaren terug verliet maar levenslang meedraag, naar juist dat huis waar ik als kind speelde met de kinderen des huize. Haar atelier dat het imago van Ann en haar echtgenoot Geert uitstraalt in het landelijke Lierde is het verlengde van… haarzelf.

     

    Dank je, Ann & Geert, voor de ooie foto’s!

    Ann Dhaenens?! Maak kennis met haar via http://www.anndhaenens.tk/












    23-03-2009 om 20:35 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Dhaenens Ann
    >> Reageer (0)
    13-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vorstelijke gedichten


     
     

     

    Vorstelijke gedichten

     

    van Johan Van Cauwenberge

     


     

    In de Galerie Engelen-Marx (Muntstraat 10 in Leuven) stelt Kurt van Eeghem op woensdag 18 maart om 20 uur de jongste dichtbundel "De Vorstelijke gedichten" van oud-Geraardsbergenaar Johan Van Cauwenberge (°1949) voor.

     

    Bernard de Coen zorgde voor de Franse vertaling onder de titel "Les Poèmes Souverains" in dezelfde publicatie.

     

    Buiten zijn geboortestad geniet Van Cauwenberge faam als Klaramedewerker, presentator, plastisch kunstenaar, publicist en dichter. Verscheidene van zijn dichtwerken werden vertaald in het Engels, het Frans, het Italiaans, het Catalaans, het Arabisch... 

     

    Uit de hele reeks dichtwerken die hij sinds 1971 publiceerde vermelden we slechts zijn  welbekende "Dantologie" waarvan de Engelse vertaling in Dublin werd voorgesteld in aanwezigheid van Seamus Heany, Nobelprijs Literatuur (1995).

     

    Van Cauwenberge wordt bij ons beschouwd als een van de grootste kenners van de Italiaanse Dante Alighierie (1265-1321). Toen Johan in mei 2007 in het Paleis der Academiën in Brussel een causerie over Dante hield werd hij voorgesteld door Marc Eyskens. Vorige jaar konden de leden van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde en een aantal genodigden in het kasteel van Beauvoorde genieten van zijn declamatorisch talent in zijn bloemlezing van Anton Van Wilderode.

     

    Op woensdag 18 maart leidt Kurt van Eeghem in Leuven de Geraardsbergse dichter in waarna Van Cauwenberge voorleest. Floris de Rycker luistert het gebeuren op (luit) en uitgever Leo Peeraer overhandigt de eerste exemplaren waarna een receptie volgt.

     

    Geïnteresseerden kunnen "De Vorstelijke Gedichten" van Johan Van Cauwenberge bestellen door storting van 13€ op rek. 431-0529081-13 van Uitgeverij P in Leuven.

    Wie de bundel thuis wil ontvangen gelieve daar 3€ voor de verzendkosten aan toe te voegen.     

     

    Albert Schrever


     

    Inschrijven voor de voorstelling van de bundel kan via info@uitgeverij-p.be.

     

     

    13-03-2009 om 10:55 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Van Cauwenberge Johan
    Tags:Johan Van Cauwenberge, Vorstelijke gedichten
    >> Reageer (0)
    05-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stilte van Willem van Trimpont

     



    stilte

     

     

    zinderend in de nacht
    fluisterend door de bomen

    een onbekende kracht
    die zegt wat gaat komen

    kruipend op de grond
    zwevend door de lucht

    nog niet geboren in de mond
    vergaan met een zucht

     

    © Willem van Trimpont

    (16 jaar)

    05-03-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Van Trimpont Willem
    >> Reageer (0)
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangename kennismaking met Theo Maes




    Theo Maes

     


    werd in 1921 geboren in Mechelen waar hij Grieks-Latijnse humaniora volgde. Zijn vader was leraar en zijn moeder had er een atelier voor de productie van wandtapijten.

    Tijdens de oorlog studeerde hij Germaanse filologie aan de Gentse Rijksuniversiteit. Een van zijn medestudenten was iemand over wie hij ons met grote bewondering vaak vertelde, de latere doctor Maurits Gysseling (1919-1997), een Europese autoriteit inzake Naamkunde en vooral bekend om zijn tweedelig "Toponymisch Woordenboek van België..." (1960).

    Voor zijn scriptie koos Maes echter een andere richting. Bij prof. Paul De Keyser wijdde hij zijn licentiaatsverandering aan "Koning Ermerics wonderbare schat in Reinaerts Historie" (1943).

     

    Na enkele omzwermingen vestigde hij zich in Geraardsbergen waar hij huwde en waar hij van 1948 tot 1982 hoofdzakelijk Nederlands en Duits doceerde in de hoogste humanioraklassen van het Koninklijk Atheneum.

    Theo gaf er les aan Kalligraaf Albert Godfroid, aan de latere echtgenote van wijlen Ben Cami (bekend dichter, wiens werk regelmatig wordt uitgegeven), Jo Van Damme (tv-man)...

     

    Wie Maes kent bewondert zijn onvoorstelbare belezenheid zowel wat proza als wat poëzie betreft. Dat zijn kennis van en voorliefde voor de poëzie immens zijn hebben we al dikwijls ervaren.

    Sinds het verlies van zijn echtgenote zowat tien jaar geleden brengt Theo het grootste deel van de dag door in zijn studeerkamer waar hij, ondanks zijn leeftijd, actief met onze taal en letterkunde bezig is. Met de regelmaat van een klok schrijft hij ook niet-onverdienstelijke poëtische stukken. Zie hieronder.

     

     

     

    De korte versie (twee strofes) heet "Ode aan Gheraardsbergen".

    Uitvoeriger behandelt hij de aantrekkelijkheid van onze stad in
    "Ver­heerlijckt Gheerts­berghe" (vijf strofes).

     


     

    Ode aan Geraardsbergen

    (versie 1)

     

    Giesbaarg, je bent wel geen Brugge of Praag,

    de Oudenberg is niét een bult der Pyreneeën,

    de kronk'lende Dender, ce n'est pàs la Loire,

    de Gavers nicht geheimnisvoll wie Alpenseen,

     

    maar is een veldbloem vaak niet éven mooi

    als fameus-pretentieuze orchideeën?

    Giesbaarg, je charmes -velen zién ze niet-

    zoals zoveel waardevols in het leven.

     

    © Theo Maes

     

     

     

    Verheerlijckt Gheertsberghe

    (versie 2)

     

     

    Giesbaarg, je bent wel geen Brugge of Praag,

    de Oudenberg is niét een bult der Pyreneeën,

    de kronk'lende Dender, ce n'est pàs la Loire,

    de Gavers nicht geheimnisvoll wie Alpenseen,

     

    maar is een veldbloem vaak niet éven mooi

    als fameus-pretentieuze orchideeën?

    Giesbaarg, je charmes -velen zién ze niet-

    zoals zoveel waardevols in het leven.

     

    "In dit geloof wil ik leven en sterven"

    (Uit d'Akte van Geloof heb ik het afgeschreven).

    Mijn Akte van Hoop: hiér mogen sterven...

    maar liefst... na nog enk'le poeskafeekes van het leven.

     

    En mijn Akte van Liefde die zing 'k zelfs al brommend,

    met éven volle stem als destijds voor de klas:

    Lieve Vrouwe Fortuna, die mij hiér dropte,

    nen dikke mersee, zunne, (of chiquer) muchas gracias!

     

    P.S. Mocht ik ooit dees hoge droge plek

    voor een ander stek, èlders, willen ruilen,

    dan ben ik klaar om naar Raspaillebos te

    trekken als kandidaat-collega van de uilen!

     

    © Theo Maes

    (met dank aan Albert Schrever) 

    02-03-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Theo Maes
    >> Reageer (0)
    01-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaia versus visjesdrinkers - Theo Maes (Miester Theomassen)



    Foto: Krakelingen 1930



    Met dank aan Theo Maes (en Albert Schrever).



    Gaia versus visjesdrinkers

     

     

     

    Het Openbaar Ministerie klaagt aan:

     

    Kloos, wijlen de Willem, weende weleer

    om bloemen in den knop gebroken

    en voor den uchtend van hun bloei

    al terug naar Moeder Natuur gegaan...

     

    Dwaas! Maar Gaia treurt  terècht om visjes

    uit een wijnschaal lévend opgezogen

    en voor hun eerste amoureus gestoei

    in de maag van "een dik tomaat" vergaan. Etc

     

     

     

    Miester Theomassen biedt hem wederwoord:

     

    ... Akkoord! Traditie 'n is

        geen valabel vrijgeleide

    voor om het even welke

        vorm van barbarij,

    maar als het gaat over

        dieren doen lijden,

    staat ons feest beslist

        op d'allerlaatste rij.

     

    Zoek hier geen zeehondjes,

        barbaars doodgeknuppeld;

    hier doorboort geen harpoen

        een uitgeput dier;

    hier geen torero die

        danspasjes huppelt

    rondom een zwaar gemartelde

        totaal verblinde stier.

     

    Vrienden van Gaia,

        wij staan achter jullie

    om "halt" te roepen

        tegen degen, knuppel of harpoen,

    maar antwoord ons dan

        ook eens a.u.b. eerlijk:

    Zijn er nu echt geen dringend'

        belangrijker dingen te doen?

      

    © Theo Maes vanden Veto

    26.02.2009

     

    01-03-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Theo Maes
    >> Reageer (0)
    24-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf Geraardsbergse dichters te lezen tijdens tentoonstelling WielerSportCultuur


    WielerSportCultuur: unieke Flandrien-foto’s en prachtige hedendaagse poëzie


    maandag 23 februari 2009

    WielerSportCultuur: unieke Flandrien-foto’s van Stephan Vanfleteren
    gecombineerd met prachtige hedendaagse poëzie

    Onder de vlag "WielerSportCultuur" maakte gewezen VRT-sportjournalist Louis De Pelsmaeker een fototentoonstelling over het fenomeen van de “Flandrien in de wielersport”. De tentoonstelling combineert de originele fotocollectie van Stephan Vanfleteren met eerder uitgegeven en nieuw werk van bekende Nederlandstalige dichters. Minister Anciaux opent "WielerSportCultuur" op 28 februari in de Gentse Sint-Pietersabdij, net voor de start van de eerste Vlaamse klassieker van het wielerseizoen, de Omloop Het Nieuwsblad. De tentoonstelling loopt er van 28 februari tot 22 maart 2009 in "De wereld van Kina: het Huis (Sint-Pietersplein 14 9000 Gent). In Brugge staat de collectie tijdens de Ronde van Vlaanderen vanaf 3 april tot en met 13 april in het Provinciaal Hof, Grote Markt te Brugge. En van 3 tot 13 september staat alles in het Nederlandse Goes tijden de Internationale Senior Games. De toegang is altijd gratis en er is een begeleidende cataloog. Op onze pagina Topsporters in Beeld plaatsten we een filmpje over de expo WielerSportCultuur.

    De collectie omvat 61 foto's van topfotograaf Stephan Vanfleteren en poëzie van 25 dichters. Stephan Vanfleteren belicht met zijn camera alle aspecten van het Vlaamse wielerleven en vereeuwigde onze grootste wielericonen: Rik Van Steenbergen, Briek Schotte, Rik Van Looy, Eddy Merckx, Freddy Maertens, Herman Van Springel, Roger De Vlaeminck, Johan Museeuw, Sven Nys… Ook de wielerfans, die alles doen om hun verbondenheid met hun idool te tonen, komen aan bod. Het decor voor de meeste foto’s zijn de overbekende plekjes in de Vlaamse Ardennen, waar de mooiste verhalen uit onze wielergeschiedenis zijn geschreven.

    Verbazend veel auteurs bespelen in hun werk het thema “wielrennen en de fietser”. Louis De Pelsmaeker selecteerde eerder gepubliceerde en nieuwe gedichten van Vlaamse, Nederlandse en Zuid-Afrikaanse auteurs die naadloos aansluiten bij de visie van Stephan Vanfleteren op de Flandrien en zelfs een nieuwe dimensie geven aan elke foto.

    Van de volgende auteurs werden gedichten opgennomen: Frans Babylon, Jan Boerstoel, Hugo Claus, TT Cloete, Patrick Cornillie, Freek de Jonge, Rick De Leeuw, Karel de Pelsemaeker, Marleen De Smet, Ann Dhaenens, Maurice Geeroms, Herman Gorter, Gerrit Komrij, Tom Lanoye, Patricia Lasoen, Hugo Matthysen, Bart Moeyaert, Peter Nijmeijer, Wivina Steenput, Julien Vangansbeke, Ernst van Heerden, Guy van Hoof, Bart Vanreusel, Willie Verheghe, Dimitri Verhulst en Hans Warren.

    WielerSportCultuur

    Data:

    Van 28 februari tot 22 maart 2009:
    Huis van Kina, Sint-Pietersabdij Gent, Sint-Pietersplein 9, 9000 Gent
    maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur
    zondag van 14 tot 17.30 uur.

    Van 4 tot 6 april 2009:
    Provinciaal Hof, Brugge, Grote Markt 2, 8000 Brugge
    zaterdag 4 en maandag 6 april 2009: publiek toegankelijk van 10 tot 18 uur.
    zondag 5 april 2009: publiek toegankelijk van 12 tot 18 uur.

    Bron en meer info + promotievideo: http://www.topsportvlaanderen.be/Topsporters/Ik-ben-topsporter/Topsporters-in-beeld/Expo-WielerSportCultuur

    24-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    >> Reageer (2)
    18-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guy Sper slingert zich doorheen Geraardsbergen

     

      

     


     

    Geraardsbergen

     

     

    Gezond gelegen tussen bomen

    Eerder middeleeuws getint,

    Rijst een stad, geeft onderkomen

    Aan wie haar gezellig vindt,

    Aardig volksken leeft zijn leven

    Rond een heuvel, eerder een berg,

    Door zijn ouderdom omgeven

    Slingert zich doorheen een weg,

    Bruisen vijvers en fonteinen

    En een beeldje welbekend

    Rond historische contreien

    Groeit folklore prominent,

    Eindigt vroom in piëteit,

    Nijgt verhoopt naar de eeuwigheid.

     

    © Guy Sper  

     

    18-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Sper Guy
    >> Reageer (0)
    13-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krakelingse proza van de bovenste plank (Louis Bert-de l'Arbre over Krakelingenfeest in 1879)



    Met bijzondere dank aan Steven De Schuiteneer voor bovenstaande foto uit het blad Le Patriote Illustrée van 4 maart 1928 en Albert Schrever voor de onderstaande tekst.


    Zelden wist me iets zo te bekoren dan bovenstaande foto en onderstaande proza. Neem je tijd en geniet van elke poëtische sprankel die Louis Bert in 1879 voor elke Geraardsbergenaar en voor jou neerschreef.



    Louis Bert-de l'Arbre over Krakelingenfeest in 1879


     

                    

                 130 jaar geleden

     

                 Toen we in 1988 ons eerste boekje over "L. Bert-de l'Ar­bre en de Neogotiek in Geraardsbergen" voorbereidden stelden we vast dat Bert (1835-1903) een reeks cultuurhistorische bijdragen publi­ceerde in "Rond den Heerd", het West-Vlaams weekblad dat in 1865 was gesticht door Guido Gezelle.

     

                 In 1879, 130 jaar geleden, verscheen daarin het artikel over "De Feeste van Tonnekenbrand te Geer­ardsbergen" (blz.166-168), waaruit we de be­lang­rijkste passa­ge citeren naar aanlei­ding van het Krakelingenfeest 2009. We cite­ren letter­lijk met de vaak inge­wikkelde en overbodige inter­punc­tie, de soms vreem­de zins- en woordstruc­tuur en in de soms incon­sequente of foute spelling van L. Bert.

     

     

                     Op de eerste zondag van den Vasten

     

                 "Wij zijn op den eerste zondag van den vasten.

     

                 "De winter is wel met zijne gure vorst jaarlijks op dit tijdstip verdwenen, maar toch doorgaans loeit de noorderwind, zweept soms de sneeuwvlok nog snerpend het aangezicht, en klettert de slagregen op de modderige voetpaden.

     

                 "Maar blinke, zooals dees jaar, de heldere warme lentezon aan den hemeltrans, de feest is volkomen, onbeschrijvelijk de vreugde, en ontelbaar de samengekomen menigte.

     

                 "Op de grenzen van drie provintiën gelegen, is het uit­zicht van Geerardsbergen op dien dag wonder schilderachtig: zoo verschillig van kleedij, taal en gebaren is de wemelende volkzwerm die de bergachtige straten der stad doorkruist.

     

                 "De knappe Brabandsche boerin met jufferssmaak opgetooid, schijnt als een fiere pauw hare pluimen in het zonnelicht te doen blinken, en eenieders bewondering af te smeeken; zediger van houding en manieren, maar toch met de winkende kleuren van den regenboog overdekt, trekt ons Vlaamsch dorpsmeisje stilza­mer haren weg voort, en zendt hare stem zoo schetterend niet lijk de Brabandster de wijde lucht in. En de rondborstige waal ? o, deze spant de kroone voor de lente! Schietig maar toch hartelijk en vriendelijk van houding, blinkt zijne stem hooge in vrijmoedig gekout en vroolijk lied; in een woord: hij is 't haantje van 't kot, 't poeder in 't vuur, de vreugde in per­soon, en 't lawijt in vacantie.

     

                 "Een ure komt aan. De straten slikken meer om meer van ontelbare scharen vreemdelingen. Oud en jong, man en vrouw, knaap en meisje, ja zelfs arme zuigelingskens op den arm, zijn toegekomen; allen zijn gretig den steilen Oudenberg met den stoet te mogen opklimmen, om er een rijken oogst van lekker te gaan inzamelen.

     

     

                     Gothiek Stadhuis

     

                 "Eindelijk slaat het twee ure op den kerktoren. De natio­nale vlag verschijnt op het balkoen van ons gothiek Stadhuis, de beiaard vangt zijne vroolijkste arias aan, de machtige stem van onze groote gemeenteklok bromt over stad en heuvel, ter­wijl, vooraf gegaan door onze spelende toonmaatschappij, de geestelijke en burger­lijke overheden, de stadsbedienden, gods-huis en armbureel, de voornaamste inwoners, politieagen­ten en gendarmen vooruitstap­pen, en gevolgd door een twaalftal groote manden tot proppens toe met krakelingen (drij duizend) en haringen opgevuld, de steile Abdijstraat naar den Oudenberg optrekken.

     

                 "Bovengekomen, boort de stoet zich door de haardichte scharen eenen weg naar de kapel, tot aan den voet van het miraculeus beeld der H. Moeder Gods, troosteresse der bedruk­ten. Nauwelijks heeft de Heer Deken tusschen de geknielde menigte Maria's litaniën met luider stemme gelezen, of het muziek treft weder aan; de stoet verlaat het heiligdom, trekt den hoogsten top van den heuvel op, en treedt den voorberei­den omkring binnen.

     

     


     

    Met dank aan Philippe Haegeman voor bovenstaande foto.

     


                     Zestiende eeuw

     
                 "De wijn van eer is ontstopt; en frischgeurend en pare­lend stort het lekkere druivensap in de honderdjarige zilveren drinkschaal met stadswapenschild versierd; terwijl getrouw aan de aloude gewoonte men een levendig vischje in het voor hem zoo zonderlinge nat, te spartelen werpt.

     

                 "De drinkschaal gaat in 't ronde; en, schoon bewijs der oude en heden verloren eerbiedige en vriendelijke betrekkingen der beide stedelijke overheden, biedt men ze vooreerst plech­tig het geestelijk hoofd der stad aan.

     

                 "Op een pink, muziek en handgeklap dreunt over de menigte heen, en alle oogen staan nieuwsgierig gevestigd... Hoep!... met een teuge drank en vischtje zijn verdwenen, en, de schaal hervuld en reeds voort in de handen van den heere Burgemeester over.

     

                 "Min tijd als wij noodig hebben om het te vertellen, is, even lijk te vooren, drank en vischje in de duistere gewelven van 's menschens kronkelende ingewanden verdwenen, terwijl schepenen, raadsleden en stadsbedienden de zelfde operatie met min of meer behendigheid ten uitvoer pogen te brengen.

     

                 "De wijn van eere is nu gedronken; de vischjes zijn opge­slokt. Is hiermede Tonnekenbrandfeeste ten einde? Zeker niet!

     

                 "Ziet! Ziet! Eensklaps, welke beweging in het volk! Het wemelt, het wiegelt lijk de koornhalmen onder het geblaas van het zoele zomerwindje. Gejouw, gelach stijgen vroolijk ten hemel op, en honderde en honderde armen gaan op en reiken vooruit.

     

                 "Waarom zoo plotseling die vreugd? Waarom zoo plotseling die woelige gebaren?... Waarom?

     

     

                     Koekuitdeeling

     

                 "Ha, Heeren Deken en Burgemeester hebben het sein der koekuitdeeling gegeven, de eerste krakelingen, de eerste ha-rin­gen zijn lijk eene kletterende hagelbui tusschen de menigte nedergeworpen, en de eerste worsteling voor de brok­ken is aan­gevangen.

     

                 "Onbeschrijvelijk is het oogenblik toen dozijnen handen, honderde haringen, krakelingen, oranjeappels, vijgen en gansch gevulde korven over hoofd en arm den berg afroeien; toen hon­derde mannen, honderde vrouwen aan 't worstelen vallen, hon­derde smeekende handen in de hoogte klimmen, honderde smee­kende stemmen rondklinken, en menige sukkelaar in den vijver die op den berg gedolven is, een ijskoude bad onvergist gaat nemen.

     

                 "Maar de stadsgiften uitgeput, toch is de feest nog niet ten einde. Daar ook op den top van den berg heeft mevrouw Exploitatie sluw en baatzuchtig hare tente geslagen. Dozijnen en dozijnen stadskramers zijn lijk dorstige eggels aan de omstaanders vastgeklampt, die smeeken om hunne waren aan goudwaarde af te koopen.

     

                 "En toch hoe hoog die prijs ook zij, hier lijk elders, maakt alweder de gelegenheid den dief. De eene volgt het verleidend voorbeeld van den anderen na, en welhaast vliegen op nieuw honderde krakelingen, hondere oranjeappels, meester­lijk naar een uitverkozen doel gericht, de wijde wereld snor­rend door, tot dat de laaste mande geledigd, de laatste korf de lucht in, de trommel den aftocht slaat, en de stoet ge­schikt zoo hij opkwam, den berg aftrekt, en zijn afscheid in de eerezale van het stadhuis gaat nemen.

     

                 "Een vroolijk eetmaal ten koste der stadskas, aan stads­raad en hooge stadsbedienden gegeven, sloot des avonds, tot in 1852, deze heugelijke vriendenfeest; terwijl, sedert eeuwen en eeu­wen, en, tot heden toe nog, op het toppunt van den Ouden­berg, het oude pektonnetje of Tonnekenbrand in vuur wordt gestoken, om aan den naburigen landman die het van allen kant met eene vlammen­de strooien toorts begroet, het einde der aloude stads­feest te gaan afkondigen".

     

     

                     Zestiende eeuw

     

                 Hoewel Bert spreekt over de slechts "honderdjarige" zilveren drink­schaal is die beslist veel ouder. In hun fraaie studie over de Krakelingenworp en de Tonnekensbrand (1994) schrijven Geert Van Bockstaele c.s. dat dit kunstwerk uit de zestiende eeuw dateert wat heel wat aannemelijker lijkt.

     

                 De vermoedelijk oudste foto waarop die beker voorkomt da­teert van het einde van de 19de eeuw en hij is van de hand van de Geraardsbergse notaris-amateur-fo­tograaf Désiré Declercq (1842-1923). De prent staat afgebeeld in het boek "notaris-foto­graaf Désiré Declercq pictorialist - documentarist" (pag. 45) van Marc Van Gysegem en Albert Schrever. Declercq geniet een grote reputa­tie in het buiten­land. In de studie "Kunst-photographie um 1900. Die Sammlung Ernst Juhl" uitgege­ven door het Museum für Kunst und Gewerbe in Hamburg (1989) staan, naast zijn biogra­fie, twee van zijn welbekende werken afge­beeld: "Schwache Augen" (1893) en "Die Netzflicke­rin" (1896). In hetzelfde werk lezen we dat de Geraardsbergse D. Declercq van 1893 tot 1899 in Hamburg bijna jaarlijks deel­nam aan de inter­nationale fototen­toonstel­lingen met mini­mum vier en maximum tien inzen­dingen. In ver­scheidene Euro­pese musea  hangen zijn kunstfo­to's te kijk.                  

     

    door Albert Schrever

    13-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Schrever Albert
    >> Reageer (0)


    Zin in een bezoekje bij bekende Geraardsbergenaars? Klik op de respectievelijke afbeeldingen.

    Zicht op Geraardsbergen
    (site van Steven De Schuiteneer & Chris De Nooze)


    Foto

    Site van Geraardsbergen


    Foto

    Klik op onderstaande foto
    voor een bezoek aan de interessante blog
    van André Vander Kelen
    met foto's van Désiré Declercq.


    Foto

    Klik op onderstaande foto
    voor een bezoek aan de interessante blog
    van André Vander Kelen met stereoscopische kaarten
    uit de collectie van Désiré Declercq, gevolgd door
    nog wat documentjes ivm Geraardsbergen.


    Foto

    Jan Lion blogt met Het Nieuwsblad
    over het reilen en zeilen
    van Geraardsbergen


    Foto

    Mannekens Pis van Geraardsbergen,
    het enige echte en oudste Manneken van België.

    Foto

    De Geraardsbergse mattentaart.

    Foto

    Sofie Vander Heyden
    mezzosopraam


    Foto

    Muziektalent van Geraardsbergse bodem

    William Souffreau


    Foto

    Jim Cole got soul.


    Foto

    … en Dean natuurlijk…
    Foto

    Isthar - divine love songs
    (Soetkin Baptist)

    Foto

    Breng een gezoekje aan de blog van Roland Bourgoignie, Galmaardse dorpsdichter 2007 (klik op onderstaande foto).


    Foto

    Chauffeurkes cursiefjes
    als mens achter de gewone mens


    Foto

    Geschied- en heemkundige kring Gerardimontium
    Foto

    Alles over Geraardsbergen via Geraardsbergen.2link.be.
    Voor meer info, klik op onderstaande foto.


    Foto

    Op Tournee vzw, voorzitster Kristien en assistent
    Foto

    nog interessante links
  • Wim Schrever
  • Peter Motte
  • Karel De Pelsemaeker

  • Geraardsbergse links
  • B & B De Korrele

  • De weerman
  • De weerman

  • Nieuws HLN
  • KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
  • KIJK. ‘Oatzempic’ is nieuwe wonderdrankje om af te vallen, maar is de TikTok-hype zo gezond? Diëtiste Sanne legt uit
  • Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
  • Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
  • Apple verwijdert WhatsApp op bevel van Chinese autoriteiten
  • Wat is het goedkoopste telecomabonnement om elke avond te kunnen streamen?
  • Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
  • Vergeet ‘admin’ en ‘passw00rd’: met deze zes tips heb jij wél een veilig wachtwoord
  • Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
  • Eindelijk: ook Telenet ondersteunt de eSIM voor smartphones, na Proximus en Orange



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!