Foto

Klik op bovenstaande foto voor een onderwegmoment of op onderstaande foto voor een reeks fotogedichten.

Foto

Selecteer de dichter die u wenst te lezen.

Categorieën
  • Ann Tuypens (1)
  • Chauffeurke (4)
  • De Brouwer Joël (1)
  • De Clercq Wim Paul (4)
  • De Gelas Urbain (1)
  • De Saegher Francine (2)
  • De Smet Marleen (63)
  • De Vos Annie (1)
  • Delvoye Arlette (3)
  • Desmyter Gaby (15)
  • Dhaenens Ann (2)
  • Dirk (12)
  • Erika (3)
  • Geeroms Maurice (2)
  • Jason (1)
  • Johan Janssens (3)
  • Jolien De Neef (2)
  • Koenraad Rosier (1)
  • Lancksweerdt Eric (2)
  • Motte Peter (4)
  • Schrever Albert (23)
  • Sper Guy (3)
  • Steenput Wivina (4)
  • Theo Maes (2)
  • Van Cauwenberge Johan (2)
  • Van Damme Rik (12)
  • Van Raemdonck Jan (1)
  • Van Tilborgh Tristan (1)
  • Van Trimpont Marc (3)
  • Van Trimpont Willem (1)
  • Vanderstocken Arlette (3)
  • Wim Schrever (2)
  • Gastenboek
  • Lang geleden, toch vanharte fijne zondag!
  • dinsdagvisite bij Marleen (wens je gezonde tijd / gezondheid)
  • Zalig Pasen !
  • zondagswerkje met groetjes
  • Zelfde wensen om in herhaling te vallen, sic.

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    © Niets mag overgenomen of verveelvoudigd worden op eender welke wijze zonder de schriftelijke toestemming van de auteurs.
    Geraardsbergen gaandeweg met Marleen De Smet
    Geraardsbergse gedachten en gedichten
    25-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glasdruppel (Gaby Desmyter)




    Glasdruppel

     

     

    De dagen versteend

    tot druppel doorkijkglas.

    Met weerkaatsing

    der verleden dingen.

     

    En aan onze voet:

    de toekomst nog bevroren

    maar al mét wederkeer:

    elkanders licht.

     

    © Gaby Desmyter

    25-03-2009 om 10:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Desmyter Gaby
    Tags:Glas, Druppel, Gaby, Desmyter
    >> Reageer (0)
    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Makes no sense... door mijn zoon Jason


     

    Makes no sense



    Counting down the days

    Staring at this picture

    Just your smile and your face

    How could things change so fast

    Did we fail in the past?

    ‘ Cause,

     

    Things just make no sense,

    It’s even said by your friends

    You gave me tons of hope,

    And hung it all to the rope

    I’ll keep on fighting for us

    I just hope you won’t turn it into dust

     

    And now everything is

    Going to fall apart

    I need you here,

    Not just in my heart

     

    You just make no sense

    Now you just want to be friends

    Before,

    I just meant so much more

    Why did you throw it away

    I guess you were only afraid…

     

     

    © Jason

    22/03/09 

    24-03-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Jason
    Tags:Jason, Matthys
    >> Reageer (0)
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ann Dhaenens bezocht de tentoonstelling WielerSportCultuur





    Beknopte fotoreportage van  Ann Dhaenens

     


    Ann Dhaenens bezocht de tentoonstelling WielerSportCultuur waar gedichten van enkele Geraardsbergse potloodbijters zijn te lezen. De tentoonstelling loopt nog to
    t 22 maart 2009 (openinguren: maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur en op zondag van 14 tot 17.30 uur)

    in het huis van Kina, Sint-Pietersabdij Gent, Sint-Pietersplein 9, 9000 Gent en verhuist daarna naar Brugge (zie berichtgeving verder op de blog).

     

    Ann is een kunstenares en documenteert haar werken met eigen gedichten. In 1986 vestigde ze zich te Geraardsbergen om uiteindelijk te verhuizen naar Lierde… naar juist die straat die ik jaren terug verliet maar levenslang meedraag, naar juist dat huis waar ik als kind speelde met de kinderen des huize. Haar atelier dat het imago van Ann en haar echtgenoot Geert uitstraalt in het landelijke Lierde is het verlengde van… haarzelf.

     

    Dank je, Ann & Geert, voor de ooie foto’s!

    Ann Dhaenens?! Maak kennis met haar via http://www.anndhaenens.tk/












    23-03-2009 om 20:35 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Dhaenens Ann
    >> Reageer (0)
    13-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vorstelijke gedichten


     
     

     

    Vorstelijke gedichten

     

    van Johan Van Cauwenberge

     


     

    In de Galerie Engelen-Marx (Muntstraat 10 in Leuven) stelt Kurt van Eeghem op woensdag 18 maart om 20 uur de jongste dichtbundel "De Vorstelijke gedichten" van oud-Geraardsbergenaar Johan Van Cauwenberge (°1949) voor.

     

    Bernard de Coen zorgde voor de Franse vertaling onder de titel "Les Poèmes Souverains" in dezelfde publicatie.

     

    Buiten zijn geboortestad geniet Van Cauwenberge faam als Klaramedewerker, presentator, plastisch kunstenaar, publicist en dichter. Verscheidene van zijn dichtwerken werden vertaald in het Engels, het Frans, het Italiaans, het Catalaans, het Arabisch... 

     

    Uit de hele reeks dichtwerken die hij sinds 1971 publiceerde vermelden we slechts zijn  welbekende "Dantologie" waarvan de Engelse vertaling in Dublin werd voorgesteld in aanwezigheid van Seamus Heany, Nobelprijs Literatuur (1995).

     

    Van Cauwenberge wordt bij ons beschouwd als een van de grootste kenners van de Italiaanse Dante Alighierie (1265-1321). Toen Johan in mei 2007 in het Paleis der Academiën in Brussel een causerie over Dante hield werd hij voorgesteld door Marc Eyskens. Vorige jaar konden de leden van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde en een aantal genodigden in het kasteel van Beauvoorde genieten van zijn declamatorisch talent in zijn bloemlezing van Anton Van Wilderode.

     

    Op woensdag 18 maart leidt Kurt van Eeghem in Leuven de Geraardsbergse dichter in waarna Van Cauwenberge voorleest. Floris de Rycker luistert het gebeuren op (luit) en uitgever Leo Peeraer overhandigt de eerste exemplaren waarna een receptie volgt.

     

    Geïnteresseerden kunnen "De Vorstelijke Gedichten" van Johan Van Cauwenberge bestellen door storting van 13€ op rek. 431-0529081-13 van Uitgeverij P in Leuven.

    Wie de bundel thuis wil ontvangen gelieve daar 3€ voor de verzendkosten aan toe te voegen.     

     

    Albert Schrever


     

    Inschrijven voor de voorstelling van de bundel kan via info@uitgeverij-p.be.

     

     

    13-03-2009 om 10:55 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Van Cauwenberge Johan
    Tags:Johan Van Cauwenberge, Vorstelijke gedichten
    >> Reageer (0)
    05-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stilte van Willem van Trimpont

     



    stilte

     

     

    zinderend in de nacht
    fluisterend door de bomen

    een onbekende kracht
    die zegt wat gaat komen

    kruipend op de grond
    zwevend door de lucht

    nog niet geboren in de mond
    vergaan met een zucht

     

    © Willem van Trimpont

    (16 jaar)

    05-03-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Van Trimpont Willem
    >> Reageer (0)
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangename kennismaking met Theo Maes




    Theo Maes

     


    werd in 1921 geboren in Mechelen waar hij Grieks-Latijnse humaniora volgde. Zijn vader was leraar en zijn moeder had er een atelier voor de productie van wandtapijten.

    Tijdens de oorlog studeerde hij Germaanse filologie aan de Gentse Rijksuniversiteit. Een van zijn medestudenten was iemand over wie hij ons met grote bewondering vaak vertelde, de latere doctor Maurits Gysseling (1919-1997), een Europese autoriteit inzake Naamkunde en vooral bekend om zijn tweedelig "Toponymisch Woordenboek van België..." (1960).

    Voor zijn scriptie koos Maes echter een andere richting. Bij prof. Paul De Keyser wijdde hij zijn licentiaatsverandering aan "Koning Ermerics wonderbare schat in Reinaerts Historie" (1943).

     

    Na enkele omzwermingen vestigde hij zich in Geraardsbergen waar hij huwde en waar hij van 1948 tot 1982 hoofdzakelijk Nederlands en Duits doceerde in de hoogste humanioraklassen van het Koninklijk Atheneum.

    Theo gaf er les aan Kalligraaf Albert Godfroid, aan de latere echtgenote van wijlen Ben Cami (bekend dichter, wiens werk regelmatig wordt uitgegeven), Jo Van Damme (tv-man)...

     

    Wie Maes kent bewondert zijn onvoorstelbare belezenheid zowel wat proza als wat poëzie betreft. Dat zijn kennis van en voorliefde voor de poëzie immens zijn hebben we al dikwijls ervaren.

    Sinds het verlies van zijn echtgenote zowat tien jaar geleden brengt Theo het grootste deel van de dag door in zijn studeerkamer waar hij, ondanks zijn leeftijd, actief met onze taal en letterkunde bezig is. Met de regelmaat van een klok schrijft hij ook niet-onverdienstelijke poëtische stukken. Zie hieronder.

     

     

     

    De korte versie (twee strofes) heet "Ode aan Gheraardsbergen".

    Uitvoeriger behandelt hij de aantrekkelijkheid van onze stad in
    "Ver­heerlijckt Gheerts­berghe" (vijf strofes).

     


     

    Ode aan Geraardsbergen

    (versie 1)

     

    Giesbaarg, je bent wel geen Brugge of Praag,

    de Oudenberg is niét een bult der Pyreneeën,

    de kronk'lende Dender, ce n'est pàs la Loire,

    de Gavers nicht geheimnisvoll wie Alpenseen,

     

    maar is een veldbloem vaak niet éven mooi

    als fameus-pretentieuze orchideeën?

    Giesbaarg, je charmes -velen zién ze niet-

    zoals zoveel waardevols in het leven.

     

    © Theo Maes

     

     

     

    Verheerlijckt Gheertsberghe

    (versie 2)

     

     

    Giesbaarg, je bent wel geen Brugge of Praag,

    de Oudenberg is niét een bult der Pyreneeën,

    de kronk'lende Dender, ce n'est pàs la Loire,

    de Gavers nicht geheimnisvoll wie Alpenseen,

     

    maar is een veldbloem vaak niet éven mooi

    als fameus-pretentieuze orchideeën?

    Giesbaarg, je charmes -velen zién ze niet-

    zoals zoveel waardevols in het leven.

     

    "In dit geloof wil ik leven en sterven"

    (Uit d'Akte van Geloof heb ik het afgeschreven).

    Mijn Akte van Hoop: hiér mogen sterven...

    maar liefst... na nog enk'le poeskafeekes van het leven.

     

    En mijn Akte van Liefde die zing 'k zelfs al brommend,

    met éven volle stem als destijds voor de klas:

    Lieve Vrouwe Fortuna, die mij hiér dropte,

    nen dikke mersee, zunne, (of chiquer) muchas gracias!

     

    P.S. Mocht ik ooit dees hoge droge plek

    voor een ander stek, èlders, willen ruilen,

    dan ben ik klaar om naar Raspaillebos te

    trekken als kandidaat-collega van de uilen!

     

    © Theo Maes

    (met dank aan Albert Schrever) 

    02-03-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Theo Maes
    >> Reageer (0)
    01-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaia versus visjesdrinkers - Theo Maes (Miester Theomassen)



    Foto: Krakelingen 1930



    Met dank aan Theo Maes (en Albert Schrever).



    Gaia versus visjesdrinkers

     

     

     

    Het Openbaar Ministerie klaagt aan:

     

    Kloos, wijlen de Willem, weende weleer

    om bloemen in den knop gebroken

    en voor den uchtend van hun bloei

    al terug naar Moeder Natuur gegaan...

     

    Dwaas! Maar Gaia treurt  terècht om visjes

    uit een wijnschaal lévend opgezogen

    en voor hun eerste amoureus gestoei

    in de maag van "een dik tomaat" vergaan. Etc

     

     

     

    Miester Theomassen biedt hem wederwoord:

     

    ... Akkoord! Traditie 'n is

        geen valabel vrijgeleide

    voor om het even welke

        vorm van barbarij,

    maar als het gaat over

        dieren doen lijden,

    staat ons feest beslist

        op d'allerlaatste rij.

     

    Zoek hier geen zeehondjes,

        barbaars doodgeknuppeld;

    hier doorboort geen harpoen

        een uitgeput dier;

    hier geen torero die

        danspasjes huppelt

    rondom een zwaar gemartelde

        totaal verblinde stier.

     

    Vrienden van Gaia,

        wij staan achter jullie

    om "halt" te roepen

        tegen degen, knuppel of harpoen,

    maar antwoord ons dan

        ook eens a.u.b. eerlijk:

    Zijn er nu echt geen dringend'

        belangrijker dingen te doen?

      

    © Theo Maes vanden Veto

    26.02.2009

     

    01-03-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Theo Maes
    >> Reageer (0)
    24-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf Geraardsbergse dichters te lezen tijdens tentoonstelling WielerSportCultuur


    WielerSportCultuur: unieke Flandrien-foto’s en prachtige hedendaagse poëzie


    maandag 23 februari 2009

    WielerSportCultuur: unieke Flandrien-foto’s van Stephan Vanfleteren
    gecombineerd met prachtige hedendaagse poëzie

    Onder de vlag "WielerSportCultuur" maakte gewezen VRT-sportjournalist Louis De Pelsmaeker een fototentoonstelling over het fenomeen van de “Flandrien in de wielersport”. De tentoonstelling combineert de originele fotocollectie van Stephan Vanfleteren met eerder uitgegeven en nieuw werk van bekende Nederlandstalige dichters. Minister Anciaux opent "WielerSportCultuur" op 28 februari in de Gentse Sint-Pietersabdij, net voor de start van de eerste Vlaamse klassieker van het wielerseizoen, de Omloop Het Nieuwsblad. De tentoonstelling loopt er van 28 februari tot 22 maart 2009 in "De wereld van Kina: het Huis (Sint-Pietersplein 14 9000 Gent). In Brugge staat de collectie tijdens de Ronde van Vlaanderen vanaf 3 april tot en met 13 april in het Provinciaal Hof, Grote Markt te Brugge. En van 3 tot 13 september staat alles in het Nederlandse Goes tijden de Internationale Senior Games. De toegang is altijd gratis en er is een begeleidende cataloog. Op onze pagina Topsporters in Beeld plaatsten we een filmpje over de expo WielerSportCultuur.

    De collectie omvat 61 foto's van topfotograaf Stephan Vanfleteren en poëzie van 25 dichters. Stephan Vanfleteren belicht met zijn camera alle aspecten van het Vlaamse wielerleven en vereeuwigde onze grootste wielericonen: Rik Van Steenbergen, Briek Schotte, Rik Van Looy, Eddy Merckx, Freddy Maertens, Herman Van Springel, Roger De Vlaeminck, Johan Museeuw, Sven Nys… Ook de wielerfans, die alles doen om hun verbondenheid met hun idool te tonen, komen aan bod. Het decor voor de meeste foto’s zijn de overbekende plekjes in de Vlaamse Ardennen, waar de mooiste verhalen uit onze wielergeschiedenis zijn geschreven.

    Verbazend veel auteurs bespelen in hun werk het thema “wielrennen en de fietser”. Louis De Pelsmaeker selecteerde eerder gepubliceerde en nieuwe gedichten van Vlaamse, Nederlandse en Zuid-Afrikaanse auteurs die naadloos aansluiten bij de visie van Stephan Vanfleteren op de Flandrien en zelfs een nieuwe dimensie geven aan elke foto.

    Van de volgende auteurs werden gedichten opgennomen: Frans Babylon, Jan Boerstoel, Hugo Claus, TT Cloete, Patrick Cornillie, Freek de Jonge, Rick De Leeuw, Karel de Pelsemaeker, Marleen De Smet, Ann Dhaenens, Maurice Geeroms, Herman Gorter, Gerrit Komrij, Tom Lanoye, Patricia Lasoen, Hugo Matthysen, Bart Moeyaert, Peter Nijmeijer, Wivina Steenput, Julien Vangansbeke, Ernst van Heerden, Guy van Hoof, Bart Vanreusel, Willie Verheghe, Dimitri Verhulst en Hans Warren.

    WielerSportCultuur

    Data:

    Van 28 februari tot 22 maart 2009:
    Huis van Kina, Sint-Pietersabdij Gent, Sint-Pietersplein 9, 9000 Gent
    maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur
    zondag van 14 tot 17.30 uur.

    Van 4 tot 6 april 2009:
    Provinciaal Hof, Brugge, Grote Markt 2, 8000 Brugge
    zaterdag 4 en maandag 6 april 2009: publiek toegankelijk van 10 tot 18 uur.
    zondag 5 april 2009: publiek toegankelijk van 12 tot 18 uur.

    Bron en meer info + promotievideo: http://www.topsportvlaanderen.be/Topsporters/Ik-ben-topsporter/Topsporters-in-beeld/Expo-WielerSportCultuur

    24-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    >> Reageer (2)
    18-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guy Sper slingert zich doorheen Geraardsbergen

     

      

     


     

    Geraardsbergen

     

     

    Gezond gelegen tussen bomen

    Eerder middeleeuws getint,

    Rijst een stad, geeft onderkomen

    Aan wie haar gezellig vindt,

    Aardig volksken leeft zijn leven

    Rond een heuvel, eerder een berg,

    Door zijn ouderdom omgeven

    Slingert zich doorheen een weg,

    Bruisen vijvers en fonteinen

    En een beeldje welbekend

    Rond historische contreien

    Groeit folklore prominent,

    Eindigt vroom in piëteit,

    Nijgt verhoopt naar de eeuwigheid.

     

    © Guy Sper  

     

    18-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Sper Guy
    >> Reageer (0)
    13-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krakelingse proza van de bovenste plank (Louis Bert-de l'Arbre over Krakelingenfeest in 1879)



    Met bijzondere dank aan Steven De Schuiteneer voor bovenstaande foto uit het blad Le Patriote Illustrée van 4 maart 1928 en Albert Schrever voor de onderstaande tekst.


    Zelden wist me iets zo te bekoren dan bovenstaande foto en onderstaande proza. Neem je tijd en geniet van elke poëtische sprankel die Louis Bert in 1879 voor elke Geraardsbergenaar en voor jou neerschreef.



    Louis Bert-de l'Arbre over Krakelingenfeest in 1879


     

                    

                 130 jaar geleden

     

                 Toen we in 1988 ons eerste boekje over "L. Bert-de l'Ar­bre en de Neogotiek in Geraardsbergen" voorbereidden stelden we vast dat Bert (1835-1903) een reeks cultuurhistorische bijdragen publi­ceerde in "Rond den Heerd", het West-Vlaams weekblad dat in 1865 was gesticht door Guido Gezelle.

     

                 In 1879, 130 jaar geleden, verscheen daarin het artikel over "De Feeste van Tonnekenbrand te Geer­ardsbergen" (blz.166-168), waaruit we de be­lang­rijkste passa­ge citeren naar aanlei­ding van het Krakelingenfeest 2009. We cite­ren letter­lijk met de vaak inge­wikkelde en overbodige inter­punc­tie, de soms vreem­de zins- en woordstruc­tuur en in de soms incon­sequente of foute spelling van L. Bert.

     

     

                     Op de eerste zondag van den Vasten

     

                 "Wij zijn op den eerste zondag van den vasten.

     

                 "De winter is wel met zijne gure vorst jaarlijks op dit tijdstip verdwenen, maar toch doorgaans loeit de noorderwind, zweept soms de sneeuwvlok nog snerpend het aangezicht, en klettert de slagregen op de modderige voetpaden.

     

                 "Maar blinke, zooals dees jaar, de heldere warme lentezon aan den hemeltrans, de feest is volkomen, onbeschrijvelijk de vreugde, en ontelbaar de samengekomen menigte.

     

                 "Op de grenzen van drie provintiën gelegen, is het uit­zicht van Geerardsbergen op dien dag wonder schilderachtig: zoo verschillig van kleedij, taal en gebaren is de wemelende volkzwerm die de bergachtige straten der stad doorkruist.

     

                 "De knappe Brabandsche boerin met jufferssmaak opgetooid, schijnt als een fiere pauw hare pluimen in het zonnelicht te doen blinken, en eenieders bewondering af te smeeken; zediger van houding en manieren, maar toch met de winkende kleuren van den regenboog overdekt, trekt ons Vlaamsch dorpsmeisje stilza­mer haren weg voort, en zendt hare stem zoo schetterend niet lijk de Brabandster de wijde lucht in. En de rondborstige waal ? o, deze spant de kroone voor de lente! Schietig maar toch hartelijk en vriendelijk van houding, blinkt zijne stem hooge in vrijmoedig gekout en vroolijk lied; in een woord: hij is 't haantje van 't kot, 't poeder in 't vuur, de vreugde in per­soon, en 't lawijt in vacantie.

     

                 "Een ure komt aan. De straten slikken meer om meer van ontelbare scharen vreemdelingen. Oud en jong, man en vrouw, knaap en meisje, ja zelfs arme zuigelingskens op den arm, zijn toegekomen; allen zijn gretig den steilen Oudenberg met den stoet te mogen opklimmen, om er een rijken oogst van lekker te gaan inzamelen.

     

     

                     Gothiek Stadhuis

     

                 "Eindelijk slaat het twee ure op den kerktoren. De natio­nale vlag verschijnt op het balkoen van ons gothiek Stadhuis, de beiaard vangt zijne vroolijkste arias aan, de machtige stem van onze groote gemeenteklok bromt over stad en heuvel, ter­wijl, vooraf gegaan door onze spelende toonmaatschappij, de geestelijke en burger­lijke overheden, de stadsbedienden, gods-huis en armbureel, de voornaamste inwoners, politieagen­ten en gendarmen vooruitstap­pen, en gevolgd door een twaalftal groote manden tot proppens toe met krakelingen (drij duizend) en haringen opgevuld, de steile Abdijstraat naar den Oudenberg optrekken.

     

                 "Bovengekomen, boort de stoet zich door de haardichte scharen eenen weg naar de kapel, tot aan den voet van het miraculeus beeld der H. Moeder Gods, troosteresse der bedruk­ten. Nauwelijks heeft de Heer Deken tusschen de geknielde menigte Maria's litaniën met luider stemme gelezen, of het muziek treft weder aan; de stoet verlaat het heiligdom, trekt den hoogsten top van den heuvel op, en treedt den voorberei­den omkring binnen.

     

     


     

    Met dank aan Philippe Haegeman voor bovenstaande foto.

     


                     Zestiende eeuw

     
                 "De wijn van eer is ontstopt; en frischgeurend en pare­lend stort het lekkere druivensap in de honderdjarige zilveren drinkschaal met stadswapenschild versierd; terwijl getrouw aan de aloude gewoonte men een levendig vischje in het voor hem zoo zonderlinge nat, te spartelen werpt.

     

                 "De drinkschaal gaat in 't ronde; en, schoon bewijs der oude en heden verloren eerbiedige en vriendelijke betrekkingen der beide stedelijke overheden, biedt men ze vooreerst plech­tig het geestelijk hoofd der stad aan.

     

                 "Op een pink, muziek en handgeklap dreunt over de menigte heen, en alle oogen staan nieuwsgierig gevestigd... Hoep!... met een teuge drank en vischtje zijn verdwenen, en, de schaal hervuld en reeds voort in de handen van den heere Burgemeester over.

     

                 "Min tijd als wij noodig hebben om het te vertellen, is, even lijk te vooren, drank en vischje in de duistere gewelven van 's menschens kronkelende ingewanden verdwenen, terwijl schepenen, raadsleden en stadsbedienden de zelfde operatie met min of meer behendigheid ten uitvoer pogen te brengen.

     

                 "De wijn van eere is nu gedronken; de vischjes zijn opge­slokt. Is hiermede Tonnekenbrandfeeste ten einde? Zeker niet!

     

                 "Ziet! Ziet! Eensklaps, welke beweging in het volk! Het wemelt, het wiegelt lijk de koornhalmen onder het geblaas van het zoele zomerwindje. Gejouw, gelach stijgen vroolijk ten hemel op, en honderde en honderde armen gaan op en reiken vooruit.

     

                 "Waarom zoo plotseling die vreugd? Waarom zoo plotseling die woelige gebaren?... Waarom?

     

     

                     Koekuitdeeling

     

                 "Ha, Heeren Deken en Burgemeester hebben het sein der koekuitdeeling gegeven, de eerste krakelingen, de eerste ha-rin­gen zijn lijk eene kletterende hagelbui tusschen de menigte nedergeworpen, en de eerste worsteling voor de brok­ken is aan­gevangen.

     

                 "Onbeschrijvelijk is het oogenblik toen dozijnen handen, honderde haringen, krakelingen, oranjeappels, vijgen en gansch gevulde korven over hoofd en arm den berg afroeien; toen hon­derde mannen, honderde vrouwen aan 't worstelen vallen, hon­derde smeekende handen in de hoogte klimmen, honderde smee­kende stemmen rondklinken, en menige sukkelaar in den vijver die op den berg gedolven is, een ijskoude bad onvergist gaat nemen.

     

                 "Maar de stadsgiften uitgeput, toch is de feest nog niet ten einde. Daar ook op den top van den berg heeft mevrouw Exploitatie sluw en baatzuchtig hare tente geslagen. Dozijnen en dozijnen stadskramers zijn lijk dorstige eggels aan de omstaanders vastgeklampt, die smeeken om hunne waren aan goudwaarde af te koopen.

     

                 "En toch hoe hoog die prijs ook zij, hier lijk elders, maakt alweder de gelegenheid den dief. De eene volgt het verleidend voorbeeld van den anderen na, en welhaast vliegen op nieuw honderde krakelingen, hondere oranjeappels, meester­lijk naar een uitverkozen doel gericht, de wijde wereld snor­rend door, tot dat de laaste mande geledigd, de laatste korf de lucht in, de trommel den aftocht slaat, en de stoet ge­schikt zoo hij opkwam, den berg aftrekt, en zijn afscheid in de eerezale van het stadhuis gaat nemen.

     

                 "Een vroolijk eetmaal ten koste der stadskas, aan stads­raad en hooge stadsbedienden gegeven, sloot des avonds, tot in 1852, deze heugelijke vriendenfeest; terwijl, sedert eeuwen en eeu­wen, en, tot heden toe nog, op het toppunt van den Ouden­berg, het oude pektonnetje of Tonnekenbrand in vuur wordt gestoken, om aan den naburigen landman die het van allen kant met eene vlammen­de strooien toorts begroet, het einde der aloude stads­feest te gaan afkondigen".

     

     

                     Zestiende eeuw

     

                 Hoewel Bert spreekt over de slechts "honderdjarige" zilveren drink­schaal is die beslist veel ouder. In hun fraaie studie over de Krakelingenworp en de Tonnekensbrand (1994) schrijven Geert Van Bockstaele c.s. dat dit kunstwerk uit de zestiende eeuw dateert wat heel wat aannemelijker lijkt.

     

                 De vermoedelijk oudste foto waarop die beker voorkomt da­teert van het einde van de 19de eeuw en hij is van de hand van de Geraardsbergse notaris-amateur-fo­tograaf Désiré Declercq (1842-1923). De prent staat afgebeeld in het boek "notaris-foto­graaf Désiré Declercq pictorialist - documentarist" (pag. 45) van Marc Van Gysegem en Albert Schrever. Declercq geniet een grote reputa­tie in het buiten­land. In de studie "Kunst-photographie um 1900. Die Sammlung Ernst Juhl" uitgege­ven door het Museum für Kunst und Gewerbe in Hamburg (1989) staan, naast zijn biogra­fie, twee van zijn welbekende werken afge­beeld: "Schwache Augen" (1893) en "Die Netzflicke­rin" (1896). In hetzelfde werk lezen we dat de Geraardsbergse D. Declercq van 1893 tot 1899 in Hamburg bijna jaarlijks deel­nam aan de inter­nationale fototen­toonstel­lingen met mini­mum vier en maximum tien inzen­dingen. In ver­scheidene Euro­pese musea  hangen zijn kunstfo­to's te kijk.                  

     

    door Albert Schrever

    13-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Schrever Albert
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie was Louis Bert-de l'Arbre?


    Louis Bert-de l'arbre Neogotische schilder uit Geraardsbergen, geboren in 1835 en overleden in 1903. Als voorzitter van de kerkfabriek was hij één van de stuwende krachten naar de neogotiek in Geraardsbergen.


    Wie was Louis Bert-de l'Arbre?


    ‘Niet onbelangrijk
    ,’ zegt Albert Schrever,

    ‘vergeet niet dat de vader van de Neogotiek in Geraardsbergen hem 130 jaar geleden schreef. Vergeet ook niet dat deze rijke Ninoofse notariszoon zijn exemplarische opleiding in het Frans kreeg bij de jezuieten in Aalst, dat hij hier trouwde met Justine de l'Arbre uit een rijke Geraardsbergse Franstalige doktersfamilie. Eigenlijk moest Louis Bert hier een aanhanger worden van de Franse cultuur van de rijke burgerij. Niets van. In 1876 stichtte hij te Geraardsbergen het Davidsfonds dat de Vlaamse cultuur verdedigde. Louis Bert werd voorzitter van de Kerkfabriek en van het Genootschap van Vincentius à Paulo. In beide Franstalige christelijke genootschappen slaagde hij erin het Frans door het Vlaams te vervangen.

    Hij vereerde ook Gezelle in wiens "Rond den Heerd" hij onderstaand artikel schreef.  Zoals Gezelle propageerde hij de Neogotiek: in onze stad wist Bert aan het interieur van niet minder dan vijf (nu als monument beschemde) gebouwen een neogotisch uitzicht te geven: de hoofdkerk, de kapel van Hunnegem, de bisschopszaal van het hospitaal, het pand van het college en zijn woning, het hotel Geeraard, eigendom van Willy Naessens die het laat restaureren.

    Louis Bert is een van de figuren aan wie we het te danken hebben dat we vandaag in Geraardsbergen Nederlands spreken en schrijven. Ik beschouw hem als een van de grootste 19de-eeuwse Geraardsbergenaars.

    Albert Schrever

    Voor meer informatie surf naar:

    http://www.antiqbook.be/boox/ton/18841.shtml

    13-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Schrever Albert
    >> Reageer (0)
    06-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de erfzonde

    de erfzonde

     

     

    nog half onder narcose sleept

    de ochtend lichtgroen kristal,

    slaperig wrijft de stad haar ogen uit

     

    vochtomvlaagt douchet de dag

    en kamt zich in spieg’lende rivier,

    de heuvel rijst te berge in aanslag

    ten voeten uit en ik geniet als langs

    hellende stoep de Erfzonde soelaas biedt

     

    ze wenkt en wiekt deuren open,

    ik snuif de sfeer en savoureer T

    van tijd heeft tijd

    terwijl een reuzenhoofd goeddunkend knikt

    en een man met baard

    groet met vrolijk gemoed

     

    want hier wordt van oudsher en ver

    elke hoogte, elke laagte gepeild,

    gesjacherd en geklaagd om het weer

    dat weer geen of wel een weer is,

    hier lacht men gegrepen door een lach

    hier neem ik afscheid tot weerzien

     

    zelden ontstaat tussen mensen

    een wereld als hier, dat is dan je thuis

    het is nog enkel wachten

    op de lange baard van de waard uiteraard

     

    © Marleen De Smet

    24 juni 2006

     

     

    06-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    01-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie nam deel aan Geraardsbergse poëzieavond? Gedichtendag 2009


    Geraardsbergse poëzie – gedichtendag 2009


     

    met bijzondere dank aan Jonny Lampens, organisator.


    Lees hieronder wie de deelnemende dichters waren:


    Fran
    Marleen De Smet
    Karel De Pelsemaeker
    Wivina Steenput
    Guy Sper
    Arlette Vanderstocken
    Tristan Van Tilborg
    Annie De Vos

    01-02-2009 om 20:03 geschreven door Marleen De Smet


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brillen met Chauffeurke





    Brillen

     

     

    Om de vijf jaar moet ik van mijn werkgever een medisch onderzoek ondergaan en vandaag was de eerste afspraak bij de oogarts.

    Omdat ook mijn lief wat met haar ogen sukkelt besloten we maar de afspraak samen te nemen.

    Als de ogen beginnen achteruit te gaan hoort men vaak zeggen dat het aan “den ouderdom” ligt.

    Ja, het zou wel kunnen en dus zat ik met mijnen ouderdom in de wachtzaal naast mijn lief.

    Na vijf minuten ging de deur open en riep een vriendelijke juffrouw ons naar binnen.

     

    -Meneer chauffeurke en Mevrouw Yitse?

    -Ja, dat zijn wij.

    -Jullie mogen mij volgen.

     

    Omdat het de eerste keer was dat we daar met onze ogen gingen vulde ze nog vlug het administratieve gedeelte in en mochten we elk op toer onzen uitleg doen.

    Mijn lief liet haar ogen controleren om te zien of er geen correctie nodig was om mij goed te zien staan en ik was verplicht van naar mijn ogen te laten kijken omdat mijnen baas het wou.

    De laatste jaren moet ik wel zeggen dat mijn zicht wat lezen betreft enorm achteruit ging en dat ik de kleine lettertjes niet meer kan lezen.

    Ja, die mannen van de bank wrijven steeds in hun handen als ik daar iets onderteken en dus was het best om ook daar eens op te wijzen hé.

     

    -U komt voor een oogtest voor uw rijbewijs?

    -Ja madam

    -rijdt u met een vrachtwagen?

    -Euh… nee met gene camion hoor.

    -Doet u aan personenvervoer?

    -Euh… ja zo kunt ge dat noemen.

    -Buschauffeur of taxichauffeur?

    -Euh… geen van beiden ik zit dikwijls met nen boer op mijnen achterzetel.

    -U zit in de landbouwsector dan?

    -Euh… neenee, in de politiek.

    -Ja, ik versta u al, natuurlijk moeten uw ogen goed zijn om met die mannen rond te rijden.

    -Och… ik weet niet want ik moet nogal veel mijn ogen toedoen.

     

    Allé na al mijnen uitleg hadden ze mijn lief al apart genomen om haar ogen te testen en kon ik beginnen aan mijn onderzoek.

    Mijn zijzicht, hoogtezicht, laagtezicht en hoe gevoelig mijn ogen wel waren in het donker en in het licht.

    Volgens haar had ik in het duister de ogen van een uil.

    Euh… ge ziet dat mijn studies toch voor iets goed waren hé.

    Daarna moest de druk op de ogen gecontroleerd worden en dat doen ze door in uw oog te blazen hé.

    Ik moet zeggen dat het nu veel beter is.

    Nu blazen ze met een toestel in uw oog, daar waar ze vroeger zo tussen hun lippen in uw oog bliezen en dat uw wenkbrauwen dan steeds vol look of andere kruiden hingen.

    Toen al het oogblazen was afgelopen mochten we naar een ander lokaal waar ik letters en cijfers moest lezen.

     

    -Lees eens de bovenste rij chauffeurke.

    -Euh… een 0

    -Nee het is een O

    -En dan zie ik een 1

    -Nee het is een t, maar lees eens de volgende letters

    -Een a

    -Nee een e

    -Euh… de volgende dat is zeker een n

    -Nee een m

    -Ha ge ziet dat ik er nooit ver naast ben hé.

     

    Potverdekke mijn zicht was ferm achteruit gegaan de laatste jaren.

    Nadat alle testen afgelopen waren kregen we ons papier en vond de oogarts het beter dat we zouden gaan kijken om alle twee een bril te dragen.

    In feite hadden we nog geluk en stapten we de eerste de beste winkel binnen waar het nog solden waren.

     

    -Dag mevrouw en meneer kan ik jullie helpen?

    -Euh… verkoopt uw brillen?

    -Euh… we verkopen niets anders meneer!

    -Amai, ge ziet hoe slecht ik zie hé.

    -Kijk maar gerust rond als u een montuur wilt kiezen, daar staan deze voor de dames en ginder deze voor de heren.

    Potverdekke zeg azo een pak brillen dat daar hingen.

    In feite moest ge al goeie ogen hebben om het juiste model te vinden.

     

    -Euh… uffraake, dienen bril is dat hier min 70%

    -Ja min 70% op uw montuur hé.

    -Euh… dat is dan zonder glazen in?

    -Ja, de glazen zijn apart meneer.

     

    Ik keek even naar mijn lief… wat denkt ge zouden we nu de montuur kopen en binnen een paar maand de glazen?

     

    -Zeg kieken, wat kunt ge nu doen met een bril zonder glazen?

    -Euh… awel da spel gewoon worden op uwe neus en zonder glazen is dat makkelijker om in uw oog te wrijven hé.

     

    Bijna een uur hebben we daar lopen zoeken achter een montuur en nadat mijn lief haar montuur bij deze van de mannen had gevonden vond ik toevallig mijn montuur tussen deze van de vrouwen.

    Opgelet na het kiezen komt nog al het gedoe van de brilglazen hé.

    Verkiezen jullie glazen of plastiek?

     

    -Euh… door wat kunt ge het beste kijken?

    -Dat blijft hetzelfde hoor maar glas breekt en de anderen zijn onbreekbaar, maar plastiek krast dan weer meer als u het droog reinigt.

    -Euh… geef ons maar glas.

    -En moeten ze geslepen zijn tegen het zonlicht?

    -Euh… nee maar als ge er antivriesfolie en ruitenwissers kunt opzetten is het goed.

    -Euh…

    -’t Is maar om te lachen hoor.

    Na een paar uur mochten we achter onze bril gaan en elk apart pasten we onze bril op onze neus.

    Potverdekke zeg… na al dat passen keken we ineens naar elkaar en ’t was den eerste keer dat we elkaar zo goed zagen staan.

    -Euh… wie zijt gij?

    -Ha ik ben Yitse kieken ge ziet dat toch?

    -Euh… maar ’t is den eerste keer dat ik u door een bril zie en nu zie ik pas hoe…

    -Ja, nu ge het zegt ’t is ook den eerste keer dat ik u door een paar glazen zie en ik had mij u ook anders voorgesteld.

    -Euh… amai azo schoon.

    -Wie ikke?

    -Euh… nee uwen bril… euh… maar gij ook hoor want nu zie ik u veel beter.

     

    Potverdekke zeg dat was nogal een verandering.

    Nu mijn lief mij achter glas zag zitten was ze ook wreed content.

    Al een ganse dag zien we de dingen anders met een bril op en ik denk zelfs dat we straks gaan slapen met onzen bril op.

    De oogarts had gelijk, het is beter een bril te dragen om onze ogen niet te vermoeien en met een bril wordt alles een beetje uitvergroot hé.

    Allé, we zijn weer gesteld voor enige tijd en binnen een paar jaar moeten we even terug om een correctie te laten uitvoeren.

     

    Ondertussen heb ik al een paar glazen wijn gedronken en ik moet zeggen dat wat ik nu dubbel zie veel zuiverder zie dan vroeger.

     

    © chauffeurke

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Chauffeurke
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guy Sper zoekt naar het kind in zichzelf



    Guy Sper
    , Geraardsbergen




    De soldaatjes


    Waar is de gave gebleven,

    waar is die kunst gebleven?

    De kunst die leven kan geven,

    leven naar je dromen toe.

     

    Waar is toch die betovering?

    Romeinen prachtig in ’t gelid

    marcheerden vol verovering

    naar ’t salon, barbaargebied.

     

    Waar is de kunst gebleven

    die mijn ridders’ zwaard liet schermen,

    die hun pijlenboog liet beven,

    die de paardenstorm deed zwermen?

     

    Waar zit in mij die tovenaar

    die d’apaches wild liet huilen,

    die des legers trompet klaar

    over prairies hulp kwam duiden?

     

    Waar steekt toch al die toverkracht

    die kanonkogels liet knallen?

    soldaten schulden in de gracht

    en de tank reed over wallen.

     

    Waarom sterft die gaaf in mij?

    Sterft tesaam met mijn soldaten.

    Is het kind dan dood in mij,

    heeft mijn leger mij verlaten?

     

    © Guy Sper

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Sper Guy
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arlette Vanderstocken schrijft de ziekte van haar dochter van zich af



    Arlette Vanderstocken, Moerbeke

     


     

    Arlette Vanderstocken uit Moerbeke ging poëzie schrijven toen ze vernam dat haar dochter kanker had. Met verzen probeert Arlette haar gevoelens over deze vreselijke ziekte van zich af te schrijven. En dat lukt haar heel aardig.

     

     

    Het verdict kwam heel hard aan, maar Arlette bleef niet bij de pakken zitten. Ze probeerde haar heftige gevoelens over de ziekte te kanaliseren. En poëzie bleek haar ideale uitlaatklep. 'Ik schrijf het van mij af.'

    Het bleef bovendien niet bij gelegenheidsgedichten. Arlette bundelde haar verzen en die werden gepubliceerd, onder meer in het blad 'Raakpunt', een uitgave van het Kinderkankerfonds.

    Onderstaand gedicht schreef Arlette toen ze op weg was naar de begrafenis van een kindje dat aan kanker overleed. 'In een opwelling', zegt ze zelf.



    witte Roos


    roos
    witte roos
    lieflijke witte roos,
    zo rank
    zo broos
    je schoonheid zo puur
    pas ontloken
    in volle pracht
    geknakt, gebroken,
    gevochten tegen de regen
    meewiegend op het ritme van de wind
    door ziekte geveld
    dauwdruppend bezielde tranen
    beroeren de aarde
    verwelkte bloemblaadjes
    zoetgeurende herinneringen
    dwarrelen omhoog
    mijn hart door doornen omprangd

    waarom

    witte roos,

    schone witte roos

    waarom jij,

    zo onschuldig en puur

    niemand die het antwoord kent.

     

    © Arlette Vanderstocken

     

    (bron: Het Nieuwsblad – Jan Lion)

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Vanderstocken Arlette
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tristan Van Tilborgh heeft het van de liefde



    Tristan Van Tilborgh
    , Geraardsbergen

     


    Op liefde staat geen naam


    Op liefde staat geen naam of leeftijd.

    Liefde heb je niet uit beleefdheid.

    Het is het wonder van de kleine dingen

    van mensen en gevoelens die ons omringen.

     

    De funderingen van liefde zijn passioneel

    gevoelens en heftige emoties die je deelt.

    Het kan niet dat je leeft zonder verlangen

    en zonder delen heb je nooit geleefd.

     

    Het licht in mijn ogen wil spelen en

    houden van het wonder van het leven.

    Echte liefde is bevrijdend en dwingt tot niets.

    Het is alles wat er is.


    © Tristan Van Tilborgh

      

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:Van Tilborgh Tristan
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annie De Vos rijgt parels op een levensdraad



    Annie De Vos
    , Goeferdinge

     

     


    Parelsnoer van gouden waarden


    Als een rode draad-des-levens

    Heeft ’t geloof zo vaak bezield.

    Vertrouwd gevoel dat je doorzintert.

    Hoe ook het leven soms verliep.

     

    Daarop rijg ik een levensparel:

    symbool van liefde en respect

    voor al wat leeft en groeit op aarde

    weze het gekoesterd, gekend, beschermd!

     

    Tweede parel is de vriendschap.

    ’t Brengt mensen dichter bij elkaar.

    Samen met de eerste parel:

    het begin van een mooi sieraad!

     

    ’t Leven is rijk aan kleine dingen.

    Ontdek z’al in de ochtendstond.

    Geluk is deze dag beleven,

    En laten leven onder de zon.

     

    Schoonheid begint diep in het hart.

    Liefde onthult zoveel, alom.

    Verwarmend kan vreugde wezen

    voor wie deze parels rijgen kon.

     

    © Annie De Vos

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Vos Annie
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Francine De Saeger verheerlijkt de mattentaart
     



    Francine De Saeger, Geraardsbergen

     

     

    GERAARDSBERGEN - Francine 'Fran' De Saeger uit Geraardsbergen publiceerde in 1992 haar eerste dichtbundel 'Koken met minne', een bijzondere combinatie van haar culinaire en poëtische interesses. Fran zette haar favoriete recepten toen op rijm. Intussen schreef ze een vervolg en zette ze haar ervaringen als stervensbegeleider om in verzen onder de titel 'Sterven met minne'.

     

     

    De 'minne' of liefde, het staat heel centraal in de poëzie van Fran. Dus ook de liefde voor lekker eten. En daar rekent Fran zeker de mattentaart bij, het inmiddels met een Europees label bekroonde streekgebakje. Fran schrijft jaarlijks een ode aan de goudgele lekkernij, en draagt dat voor tijdens de kapittelzitting van de Broederschap van de Geraardsbergse Mattentaart.



    Mattentaart


    Och mattentaart!
    Ge stond gij daar toch niet alleen om te pronken
    omdat wij altijd al voor jou in bewondering stonden
    zelfs lang voor Marleen ons op je 'tepelhofken' wees!

    Ik heb nu weer lang naar jou staan kijken
    en mij al dat moois laten welgevallen en...
    je bent sexy...toegegeven!

    Maar dat kijken alleen
    kon mijn verlangen naar jou niet stillen.
    Ik wou je strelen met mijn tong,
    proeven!
    dat zou ik willen!!!

     

    en daarom heb ik je stiekem, maar met minne

    vastgegrepen

    en met volle mond in je Zaligheid gebeten.

     

    © Fran

     

    (bron: Het Nieuwsblad – Jan Lion)

     

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Saegher Francine
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marleen De Smet uit gevoelens met weinig woorden





    Marleen De Smet, Zarlardinge

     

     

    Marleen De Smet uit Zarlardinge noemt zichzelf een gevoelsmens. De liefde voor het geschreven woord kreeg ze van haar grootvader Charles De Clercq, de bekende Brakelse volksdichter. Kleindochter Marleen stapt in de voetsporen van opa Charles.

     

     

    'Ik won als meisje heel regelmatig opstelwedstrijden en dat zette er mij toe aan om net als grootvader Charles te gaan schrijven. Ik noem mezelf een gevoelsmens. Daarom is poëzie voor mij het uiten van je diepste gevoelens en dat met heel weinig woorden. Het is het kunstzinnig benoemen van wat je zeggen wil, daar gaat het voor mij om. In mijn gedichten draag ik ook vaak een boodschap uit.'

    Met onderstaand gedicht 'El Mariachi' roept Marleen vooral een broeierige zuiderse sfeer op en beschrijft ze de romantische gevoelens van een filmheld voor zijn geliefde Maria. Marleen schreef deze verzen na het zien van de film 'El Mariachi', een Mexicaanse cultklassieker.



    El Mariachi



    een verbazing later

    dan zonsondergang

    stroomt door de vingers,

    trillend naar zijn hoofd

    zijn lied, zijn leven,

    zijn geluk, zijn verdriet

     

    in de schaduw

    van sombrero en tequila

    zijn Marĩa, zijn guitarra

    hij raspt reepjes poëzie

    en melancholie

    tot zijn melodie

     

    mogelijk is zij ergens

    als zeker vergeet zij

    nergens het vuur

    dat laait en tempert

    zo kruipt hij zijn

    hart uit het hare in

     

    onder het balkon

    zijn serenade

    een lichtje brandt

    de venster open

     

    © Marleen De Smet

     

    (bron: Het Nieuwsblad – Jan Lion)

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)


    Zin in een bezoekje bij bekende Geraardsbergenaars? Klik op de respectievelijke afbeeldingen.

    Zicht op Geraardsbergen
    (site van Steven De Schuiteneer & Chris De Nooze)


    Foto

    Site van Geraardsbergen


    Foto

    Klik op onderstaande foto
    voor een bezoek aan de interessante blog
    van André Vander Kelen
    met foto's van Désiré Declercq.


    Foto

    Klik op onderstaande foto
    voor een bezoek aan de interessante blog
    van André Vander Kelen met stereoscopische kaarten
    uit de collectie van Désiré Declercq, gevolgd door
    nog wat documentjes ivm Geraardsbergen.


    Foto

    Jan Lion blogt met Het Nieuwsblad
    over het reilen en zeilen
    van Geraardsbergen


    Foto

    Mannekens Pis van Geraardsbergen,
    het enige echte en oudste Manneken van België.

    Foto

    De Geraardsbergse mattentaart.

    Foto

    Sofie Vander Heyden
    mezzosopraam


    Foto

    Muziektalent van Geraardsbergse bodem

    William Souffreau


    Foto

    Jim Cole got soul.


    Foto

    … en Dean natuurlijk…
    Foto

    Isthar - divine love songs
    (Soetkin Baptist)

    Foto

    Breng een gezoekje aan de blog van Roland Bourgoignie, Galmaardse dorpsdichter 2007 (klik op onderstaande foto).


    Foto

    Chauffeurkes cursiefjes
    als mens achter de gewone mens


    Foto

    Geschied- en heemkundige kring Gerardimontium
    Foto

    Alles over Geraardsbergen via Geraardsbergen.2link.be.
    Voor meer info, klik op onderstaande foto.


    Foto

    Op Tournee vzw, voorzitster Kristien en assistent
    Foto

    nog interessante links
  • Wim Schrever
  • Peter Motte
  • Karel De Pelsemaeker

  • Geraardsbergse links
  • B & B De Korrele

  • De weerman
  • De weerman

  • Nieuws HLN
  • Amerikaanse tiktokkers bezorgd over impact dreigende ban in VS
  • “Apple stopt ontwikkeling elektrische auto”
  • Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
  • Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
  • Welk streamingplatform biedt het meeste voor je geld? “Veel Amerikaanse topfilms voor 2,99 euro per maand”
  • Google-medeoprichter Sergej Brin over hun AI-tool Gemini: “We hebben daar absoluut de bal misgeslagen”
  • Apple stijgt op Wall Street na geruchten over staken autoproject
  • Wat doe je met je oude simkaart? En wat is een eSIM? De vijf meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord
  • Drie onderschatte smartphones blootgelegd: wij zoeken uit of ze kunnen tippen aan de marktleiders
  • Nu Amerika TikTok wil verbieden maakt ook Vlaamse expert zich zorgen: “De app bedreigt onze democratie”



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!