Foto

Klik op bovenstaande foto voor een onderwegmoment of op onderstaande foto voor een reeks fotogedichten.

Foto

Selecteer de dichter die u wenst te lezen.

Categorieën
  • Ann Tuypens (1)
  • Chauffeurke (4)
  • De Brouwer Joël (1)
  • De Clercq Wim Paul (4)
  • De Gelas Urbain (1)
  • De Saegher Francine (2)
  • De Smet Marleen (63)
  • De Vos Annie (1)
  • Delvoye Arlette (3)
  • Desmyter Gaby (15)
  • Dhaenens Ann (2)
  • Dirk (12)
  • Erika (3)
  • Geeroms Maurice (2)
  • Jason (1)
  • Johan Janssens (3)
  • Jolien De Neef (2)
  • Koenraad Rosier (1)
  • Lancksweerdt Eric (2)
  • Motte Peter (4)
  • Schrever Albert (23)
  • Sper Guy (3)
  • Steenput Wivina (4)
  • Theo Maes (2)
  • Van Cauwenberge Johan (2)
  • Van Damme Rik (12)
  • Van Raemdonck Jan (1)
  • Van Tilborgh Tristan (1)
  • Van Trimpont Marc (3)
  • Van Trimpont Willem (1)
  • Vanderstocken Arlette (3)
  • Wim Schrever (2)
  • Gastenboek
  • Lang geleden, toch vanharte fijne zondag!
  • dinsdagvisite bij Marleen (wens je gezonde tijd / gezondheid)
  • Zalig Pasen !
  • zondagswerkje met groetjes
  • Zelfde wensen om in herhaling te vallen, sic.

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    © Niets mag overgenomen of verveelvoudigd worden op eender welke wijze zonder de schriftelijke toestemming van de auteurs.
    Geraardsbergen gaandeweg met Marleen De Smet
    Geraardsbergse gedachten en gedichten
    31-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Klaprozen en Kamermuziek' & 'Poppies and Chamber Music'




    Klaprozen en Kamermuziek

    &

    Poppies and Chamber Music

     


    samengesteld door Hannie Rouweler en Thierry Deleu

    Demer Uitgeverij / E Publisher

     

    Tien dichters uit Vlaanderen (Westhoek, Antwerpen, Limburg) en Nederland (Zwolle) met nieuwe gedichten. Over de natuur, de zee, liefde, vergankelijkheid, afscheid, steden (reizen), de schone kunsten, taal, en nog meer.

     

    De dichters (in alfabetische volgorde):

     

    - Bert Bevers

    - Jenny Dejager

    - Thierry Deleu

    - Floor Deroo

    - Marleen De Smet

    - Fernand Florizoone

    - Paul Gellings

    - Joris Iven

    - Guy van Hoof

    - Hannie Rouweler.

     

    De voorstelling van de bundel gaat door op zaterdag 20 maart 2010 om 11.00 uur in de Kok-pit van het nieuwe gemeentehuis van Koksijde.

     

    In november 2010 ziet wellicht ‘Poppies en Chamber Music’, een Engelstalige uitgave, vertaald door John Irons het daglicht.

     

    Voor wie interesse heeft of wie meer info wenst over ‘Klaprozen en Kamermuziek’, zie : http://www.lulu.com/content/5962506.

    Voor de Engelstalige uitgave, zie http://www.lulu.com/content/6452614




    Later meer.

    31-07-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    Tags:Bloemlezing, gedichten, klaprozen en kamermuziek, Thierry Deleu, Hannie Rouweler, Bert Bevers, Jenny Dejager, Floor Deroo, Marleen De Smet, Fernand Florizoone, Paul Gelling
    >> Reageer (0)
    05-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zelfportret

     

      

     



    zelfportret

    (uit de dichtbundel 'vreemd hoe het gaat') 



    mevrouw?

    hoe plechtig pretentieus

    mijn naam is mijn leus

    je schrikt! aan jou de keus

    ik draaihoofd niet voor

     

    vrouw,

    klinkt aantijgend alsof Adam

    zich Eva toe-eigent

    blijkt weer: mijn riobips

    van weleer doen het niet meer

     

    madame,

    mon Dieu, tout court

    te chique, te coquette,

    chouett’ étiquett’

    flaneert met te tere tred

     

    Marleen?

    ach, zeg maar Leen

    ik rijg je glimlach als parels aaneen

    en strooi speels een bries

    woorden over je heen

     

    © Marleen De Smet

    05-07-2009 om 21:12 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    Tags:Marleen De Smet, Leen, zelfportret
    >> Reageer (0)
    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gino Franceus schrijft hit voor muzieklegende Merrill Osmond



     

    Gino Franceus schrijft hit voor muzieklegende Merrill Osmond

    Geraardsbergenaar componeert samen met Garry Hagger 'Hard to say goodbye'

     

    De Amerikaanse band The Osmonds was in de jaren zeventig de absolute wereldtop. Gino Franceus van muziekshop Cam Cole heeft nu een song klaar voor Merril Osmond, de frontman van de groep.

     

    Merrill Osmond is een van de oprichters van The Osmonds. In de jaren zeventig werd de groep erg populair met wereldhits als Crazy Horses en Down by the Lazy River. De band had een hoog knuffelbeergehalte door de inbreng van de jongere generatie Osmonds vertegenwoordigd door Jimmy, Donny en zus Marie. In hun smetteloze witte glitterpakjes en met hun hoge stemmetjes pakten ze de wereld in.

    Intussen werd het heel wat stiller rond de Osmonds, maar de band treedt nog steeds op. Het zijn dan vooral de broers Wayne, Jay en frontman Merrill. Diezelfde Merrill pakt nu uit met een nieuwe song, geschreven door Gino Franceus. Gino 'Cam Cole' Franceus is een professioneel toetsenist, hij speelt piano, synthesizer en Hammondorgel. Gino Franceus schrijft zelf muziek en zorgt voor de arrangementen. Hij componeerde al liedjes voor Garry Hagger en de filmmuziek van 'Blinker'.

    Het is samen met Garry Hagger, die de tekst schreef, dat Gino het nummer Hard to say goodbye componeerde. Garry Hagger bracht het nummer in het voorprogramma van de Osmonds bij een optreden in Nederland. De song viel meteen in de smaak bij Merrill Osmond, die in de wolken was over tekst, muziek en arrangement. Merrill heeft het nummer nu al uitgebracht in de Verenigde Staten en brengt het uit op de nieuwe cd van de Osmonds. Die wordt in het najaar gelanceerd in Europa.

    'Voor mij is het uiteraard een hele eer dat een muzieklegende als Merrill Osmond een nummer van mij overneemt', zegt Gino Franceus. 'Dit is een absoluut hoogtepunt in mijn muziekcarrière. Ik was al een fan van de Osmonds en nu ben ik dat nog meer. Ze spelen een muziekgenre dat mij goed ligt.'

    Osmond en Franceus hebben elkaar duidelijk gevonden. 'We spraken meteen af dat ik nog andere nummers ga schrijven voor hem. Ik heb inspiratie genoeg en heb binnenkort een eigen studio. Zo maak ik een oude droom waar: liedjes componeren, inspelen en arrangeren in mijn eigen muziekstudio.'


    Jan Lion

    Bron: Jan Lion (Het Nieuwsblad – regio Geraardsbergen)

    http://www.nieuwsblad.be/Regio/Gemeente/9500_Geraardsbergen/Index.aspx

    15-06-2009 om 23:51 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    04-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geraardsbergen viert 550 jaar Manneken-Pis


    GERAARDSBERGEN 


     

     

    1459 - 2009


     

    Viering 550 jaar Manneken-Pis

     


    25 jaar Broederschap van het Geraardsbergse Manneken-Pis

    17de kapitteldag

    zondag 14 juni 2009

    Markt Geraardsbergen

     

     

    11.30u    Beiaardrecital

    14.30u    Optocht van Stationsplein naar Brugstraat van de Broederschap van het Geraardsbergse Manneken-Pis, vzw Keizer Karel-Gent en bevriende confrérieën in vol ornaat

    15.00u    Officiële opening met reconstructie van de Manneken-Pisfontein uit 1459 op de Markt

    16.00u    Opvoering middeleeuwse dansen door vzw Keizer Karel-Gent

    16.30u    Onthulling Manneken-Pis in 15de eeuwse kledij

    17.00u    Gouden Manneken-Pisworp

     

     

    Muziek en animatie door de Funkystreet Band en presentatie streekproducten

     

    Kanselier secretaris: Marcel Nevraumont

    Schepen-grootmeester: Eric Spitaels

    Prince-protocolleider : Olav Geerts

     

    i.s.m. stad Geraardsbergen en vzw “Geraardsbergse Musea”

       

    04-06-2009 om 20:12 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    Tags:Manneken-Pis, Geraardsbergen
    >> Reageer (0)
    06-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de erfzonde

    de erfzonde

     

     

    nog half onder narcose sleept

    de ochtend lichtgroen kristal,

    slaperig wrijft de stad haar ogen uit

     

    vochtomvlaagt douchet de dag

    en kamt zich in spieg’lende rivier,

    de heuvel rijst te berge in aanslag

    ten voeten uit en ik geniet als langs

    hellende stoep de Erfzonde soelaas biedt

     

    ze wenkt en wiekt deuren open,

    ik snuif de sfeer en savoureer T

    van tijd heeft tijd

    terwijl een reuzenhoofd goeddunkend knikt

    en een man met baard

    groet met vrolijk gemoed

     

    want hier wordt van oudsher en ver

    elke hoogte, elke laagte gepeild,

    gesjacherd en geklaagd om het weer

    dat weer geen of wel een weer is,

    hier lacht men gegrepen door een lach

    hier neem ik afscheid tot weerzien

     

    zelden ontstaat tussen mensen

    een wereld als hier, dat is dan je thuis

    het is nog enkel wachten

    op de lange baard van de waard uiteraard

     

    © Marleen De Smet

    24 juni 2006

     

     

    06-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    01-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marleen De Smet uit gevoelens met weinig woorden





    Marleen De Smet, Zarlardinge

     

     

    Marleen De Smet uit Zarlardinge noemt zichzelf een gevoelsmens. De liefde voor het geschreven woord kreeg ze van haar grootvader Charles De Clercq, de bekende Brakelse volksdichter. Kleindochter Marleen stapt in de voetsporen van opa Charles.

     

     

    'Ik won als meisje heel regelmatig opstelwedstrijden en dat zette er mij toe aan om net als grootvader Charles te gaan schrijven. Ik noem mezelf een gevoelsmens. Daarom is poëzie voor mij het uiten van je diepste gevoelens en dat met heel weinig woorden. Het is het kunstzinnig benoemen van wat je zeggen wil, daar gaat het voor mij om. In mijn gedichten draag ik ook vaak een boodschap uit.'

    Met onderstaand gedicht 'El Mariachi' roept Marleen vooral een broeierige zuiderse sfeer op en beschrijft ze de romantische gevoelens van een filmheld voor zijn geliefde Maria. Marleen schreef deze verzen na het zien van de film 'El Mariachi', een Mexicaanse cultklassieker.



    El Mariachi



    een verbazing later

    dan zonsondergang

    stroomt door de vingers,

    trillend naar zijn hoofd

    zijn lied, zijn leven,

    zijn geluk, zijn verdriet

     

    in de schaduw

    van sombrero en tequila

    zijn Marĩa, zijn guitarra

    hij raspt reepjes poëzie

    en melancholie

    tot zijn melodie

     

    mogelijk is zij ergens

    als zeker vergeet zij

    nergens het vuur

    dat laait en tempert

    zo kruipt hij zijn

    hart uit het hare in

     

    onder het balkon

    zijn serenade

    een lichtje brandt

    de venster open

     

    © Marleen De Smet

     

    (bron: Het Nieuwsblad – Jan Lion)

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    10-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee Geraardsbergenaars bij de 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee



    Het is zo ver!


    De voorstelling van het eerste jaarboek van het Vlaams-Nederlands dichtersgenootschap "De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee” was een groot succes tijdens de voorstelling in de kok-pit van het gemeentehuis te Koksijde. 
     

     

    HOE DE DICHTER ZICH EEN WEG GESELT TEGEN WIND







     


    onder het voorzitterschap van dichter/schrijver Thierry Deleu

    Zandzeggelaan 18-102

    B-8670 Oostduinkerke (België)

    GSM: 0478/745498

    E-mail: thierry.deleu@skynet.be

    http://www.geletterdemens.blogspot.com 



    Toch even een overzicht

     


    Aanvankelijk

     

    “De 50 Meesterdichters van Vlaanderen” werd gesticht begin 2000 op initiatief van “The Order of the Razorblades” (“De Orde van de Scheermesjes”), de eerste online ridderorde in Vlaanderen en Nederland. Het idee kwam van enkele “geridderde” dichters.

    Het initiatief beantwoordt aan de wens van talrijke dichters, die de essentiële waarden van hun creativiteit willen veilig stellen: de kwaliteit van hun gedichten, het respect voor elkaar en een welkome promotie van hun poëzie.

     

    Daarna

     

    Toen echter ook dichters uit Nederland belangstelling toonden voor het initiatief, werden er gesprekken gevoerd over de wenselijkheid van een uitbreiding tot “de Lage Landen bij de zee”. Na overleg werd deze optie genomen.




     

     

    Wie zijn de 50 Meesterdichters en wat zijn de modaliteiten

     

    Het aantal werkende leden “Meesterdichters” werd vastgesteld op maximum 50 leden.

    Het zijn (in alfabetische volgorde en niet volgens de datum van hun selectie):

     

    Marcella Baete

    Bert Bevers

    John Brookhouse

    Marc Bungeneers

    Gunnar Callebaut

    Martin Carrette

    Greta Casier

    Frans Claus

    Jeannine Debbaut

    Frans de Birk

    Lidy De Brouwer

    Pierre Declerck

    Leni De Goeyse

    Jenny Dejager

    Marleen De Smet

    Thierry Deleu

    Luc Demiddele

    Ferre Denis

    Gwen Deprez

    Astrid Dewancker

    Germain Droogenbroodt

    Fernand Florizoone

    Ludo Geloen

    Hejatomsma

    Patricia Lasoen

    Paul van Leeuwenkamp

    Frédéric Leroy

    Cathy Mara

    Mark Meekers

    Peter Motte

    Edith Oeyen

    Ruud Poppelaars

    Eric Rosseel

    Annmarie Sauer

    Maurits Sterkenburg

    Pien Storm van Leeuwen

    Ina Stabergh

    Annemieke Steenbergen

    Jet van Swieten

    Henri Thijs

    Annette van den Bosch

    Guy Vandendriessche

    Yerna Van Den Driessche

    Eric Vandenwyngaerden

    Jozef Vandromme

    Jan Van Loy

    Dirk Vekemans

    Katelijn Vijncke

    Pom Wolff

    Peter Wullen

     

    Om tot “Meesterdichter” te kunnen worden benoemd dient er onherroepelijk een periode als “solliciterende Meesterdichter” te worden doorgemaakt. Die periode omhelst één jaar.

    De titel van “solliciterende Meesterdichter” wordt verleend aan dichters die minstens drie gedichten hebben gepubliceerd in een tijdschrift/e-zine of bloemlezing, ofwel gelauwerd of geprijsd werden in de Lage Landen.

    “Razor’s Edge Editions” stelt een jaarboek in het vooruitzicht, met als ondertitel “De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee”. Vermits de “solliciterende Meesterdichters” pas en precies na één jaar “Meesterdichter” worden (de proefperiode), kon die bundel ten vroegste één jaar na de geselecteerde 50ste “solliciterende Meesterdichter” verschijnen, dus op 3 december 2008.


    Een eerste aanpassing van "De 50 Meesterdichters" komt er aan voor de periode 2009-2010. Alleen bij overlijden, ontslag of klacht wordt een naam geschrapt en door een andere "Meesterdichter" vervangen.

    Alle "Meesterdichters" moeten een goede reputatie hebben als mens en als dichter. Zij zijn de toekomst van het poëtich patrimonium van de Lage Landen bij de zee.

     

     

    De kok-pit in het gemeentehuis van Koksijde.

     

    10-12-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    31-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geraardsbergse kunstenaar Rudy Baeten samen met burgemeesters tegen alle vormen van geweld

      

     

    Rudy Baeten samen met burgemeesters
    tegen alle vormen van geweld

     

     

    Op 23 september 2008 werd in het stadhuis van Geraardsbergen officieel een gipsafdruk van een hand, beschilderd door kunstenaar Rudy Baeten, aan burgemeester De Chou overhandigd. Deze overhandiging kadert in de actie “70 burgemeesters tegen alle vormen van geweld”. Inmiddels groeide het aantal burgemeester tot maar liefst 85.

    Dit project, een idee van de Merelbeekse kunstenaar Enca Caen, wil een halt toeroepen aan het zinloos geweld waarmee we elke dag worden geconfronteerd. Alle burgemeesters die het project steunen, krijgen van Caen een hand in gips die ze vervolgens door een plaatselijke kunstenaar laten bewerken.

     

    De eer viel dus te beurt aan de Geraardsbergse kunstschilder Rudy Baeten die me vervolgens uitnodigde daarover iets te schrijven. Na het observeren van het beeld puurde ik daaruit het thema ‘kindermishandeling’.

     

    De bezieler, Enca Caen, wil naar de media toe echter op de achtergrond blijven. Daarom werd de internationaal gerenommeerde kunstenaar Martin Uvijn –geen onbekende voor zowel Rudy Baeten als voor mij- naar voor geschoven als ambassadeur van dit project. De eerste hand werd overigens door Martin Uvijn beschilderd voor de gemeente Merelbeke.

     

    In april 2009 volgt er een grote tentoonstelling met ‘alle handen’ van de deelnemende gemeenten. Voorkomen dat de maatschappij zich niet meer druk maakt om geweld is het uitgangspunt voor het stadsbestuur van Ieper.

     

     

     

     

    hoelang nog

     

     

    ineengedoken

    in een donkere hoek

    zit een kind met armen

    rond opgetrokken knieën

     

    blauw

     

    het wiegt zwellingen

    uit de onderrug

    het hoofd hamert tegen de muur

    kaboem, kaboem

     

    hier stopt

    het afrossen en gegil

    maar begint de wraakroep

    stil in dezelfde koele hoek

     

    huilen doet het niet

    wil het niet meer

    het vreest

    de opgeheven hand

     

    de stampende voet

    die weer en meer

    de wapens

    trekken doet

     

    steenrood

     

    de val op de keldervloer

    de dreunende deur

    de fatale klik in het slot

    het dovend licht en

     

    neen, dat misselijk gevoel

    van honger en haat

    vergeet het niet

    vergeet het nooit

     

    hoelang nog

    krijgt

    het

    geen naam

     


    Geweld kwelt


     

    U hebt twee handen, ik heb twee handen. Zij hebben rechten en plichten. Wat doen wij ermee?

    Handen beminnen maar mishandelen evenzo en in het laatste geval groeit uit een onschuldige kinderhand een vuist, een hakbijl, een moordwapen. In sommige landen zijn kinderen geen kinderen meer, maar soldaten of wandelende bommen met de belofte dat ze de zevende hemel zullen zien. Oh jawel, ze zien het licht, maar dat is het explosieve vuur van de hel.

    Andere kinderen sterven van ontbering of worden een slachtoffer in de klauwen van het prostitutienet. Er rijzen geen vragen meer rond rooddoorlopen ogen in vale gezichten. Ze kwijnen weg als straatvuil verdoken in een of andere gure buurt.

     

    Er bestaat nochtans een verdrag dat handelt over de rechten van het kind. Daarin staat dat kinderen die in staat zijn hun eigen mening te vormen over zaken die hen aangaan, het recht hebben die mening te uiten zonder schrik of wantrouwen; dat elk kind recht heeft op zorg, op veiligheid en bescherming tegen uitbuiting en oorlogen. Door deel te nemen aan het project “zeventig handen voor vrede” helpt Rudy Baeten de verwaarlozing van kinderen onder de aandacht te brengen.  


    Laat ons daarom samen met Rudy de bontgekleurde aardbol aan de kinderen opdat zij er minstens voor een dag mee spelen. Laat ze zorgeloos schateren ver weg van wat hen kwelt. Geef hen de kans dat te vergeten wat hen heeft geveld.
    Onze handen zijn kelken waarin vingers als bloemblaadjes openbloeien. De strijd tegen elke vorm van geweld strijkt neer in onze handpalmen.

     

    Wat doen wij ermee? Waarvoor beweegt een kinderhand zich?

     

    De eerste hulpkreet viel al lang geleden maar het laatste wordt pas gehoord als het lijfje reeds is gebroken door de innerlijke schreeuw.

    Die schreeuw moeten wij een stapje voor zijn. Dan hebben we een punt waarna een nieuwe zin begint: de zingeving aan de roep van een kind dat zich nu in de hemel bevindt.

     

    MarLeen De Smet

    31-10-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (1)
    12-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herfst


     


    herfst

     

     

    vliegjes zwermen in

    een windballade een luchtballet,

    ik strek de armen, hef een hiel

    en wentel in cirkels

    van een pirouette

     

    lage zon legt koperlagen

    in kruinen, ik krijg vleugels

    en in het wieken camoufleert

    het volleerde goud

    het grijs van de dagen

     

    het spreekt voor zich

    herfst legt niets uit

    als zomer napraat

    hij schakeert onkruid

    tot stoepbloemen van de straat

     

    © Marleen De Smet

     

    12-10-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    12-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee Geraardsbergenaars worden Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee


    ... voor even alle bescheidenheid laten varen...

    MarLeen


     

    Dichter/schrijver en voorzitter '50 Meesterdichters...' Thierry Deleu.
    http://www.geletterdemens.blogspot.com 
     


    De 50 Meesterdichters van de Lage Landen
    bij de zee

    onder het voorzitterschap van Thierry Deleu

    Zandzeggelaan 18-102

    B-8670 Oostduinkerke (België)

    GSM: 0478/745498

    E-mail: thierry.deleu@skynet.be

     



    Toch even een overzicht



    Aanvankelijk

     

    “De 50 Meesterdichters van Vlaanderen” werd gesticht begin 2000 op initiatief van “The Order of the Razorblades” (“De Orde van de Scheermesjes”), de eerste online ridderorde in Vlaanderen en Nederland. Het idee kwam van enkele “geridderde” dichters.

    Het initiatief beantwoordt aan de wens van talrijke dichters, die de essentiële waarden van hun creativiteit willen veilig stellen: de kwaliteit van hun gedichten, het respect voor elkaar en een welkome promotie van hun poëzie.

     

    Nu

     

    Toen echter ook dichters uit Nederland belangstelling toonden voor het initiatief, werden er gesprekken gevoerd over de wenselijkheid van een uitbreiding tot “de Lage Landen bij de zee”. Na overleg werd deze optie genomen.

     

    “De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee” werd een feit.

     

     

    Wie zijn zij en wat zijn de modaliteiten

     

    Het aantal werkende leden “Meesterdichters” werd vastgesteld op maximum 50 leden.

    Het zijn (in alfabetische volgorde en niet volgens de datum van hun selectie waarvan twee Geraardsbergenaars in vetgedrukte tekst):

     

    Marcella Baete

    Bert Bevers

    John Brookhouse

    Marc Bungeneers

    Gunnar Callebaut

    Martin Carrette

    Greta Casier

    Frans Claus

    Jeannine Debbaut

    Frans de Birk

    Lidy De Brouwer

    Pierre Declerck

    Leni De Goeyse

    Jenny Dejager

    Marleen De Smet

    Thierry Deleu

    Luc Demiddele

    Ferre Denis

    Gwen Deprez

    Astrid Dewancker

    Germain Droogenbroodt

    Fernand Florizoone

    Ludo Geloen

    Hejatomsma

    Patricia Lasoen

    Paul van Leeuwenkamp

    Frédéric Leroy

    Cathy Mara

    Mark Meekers

    Peter Motte

    Edith Oeyen

    Ruud Poppelaars

    Eric Rosseel

    Annmarie Sauer

    Maurits Sterkenburg

    Pien Storm van Leeuwen

    Ina Stabergh

    Annemieke Steenbergen

    Jet van Swieten

    Henri Thijs

    Annette van den Bosch

    Guy Vandendriessche

    Yerna Van Den Driessche

    Eric Vandenwyngaerden

    Jozef Vandromme

    Jan Van Loy

    Dirk Vekemans

    Katelijn Vijncke

    Pom Wolff

    Peter Wullen

     

    Om tot “Meesterdichter” te kunnen worden benoemd dient er onherroepelijk een periode als “solliciterende Meesterdichter” te worden doorgemaakt. Die periode omhelst één jaar.

    De titel van “solliciterende Meesterdichter” wordt verleend aan dichters die minstens drie gedichten hebben gepubliceerd in een tijdschrift/e-zine of bloemlezing, ofwel gelauwerd of geprijsd werden in de Lage Landen.

    “Razor’s Edge Editions” stelt een jaarboek in het vooruitzicht, met als ondertitel “De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee”. Vermits de “solliciterende Meesterdichters” pas en precies na één jaar “Meesterdichter” worden (de proefperiode), kan die bundel ten vroegste één jaar na de geselecteerde 50ste “solliciterende Meesterdichter” verschijnen.

     

     

    Wij zijn zo ver!

     

     

    INTERNATIONAAL NEDERLANDSTALIG DICHTERSGENOOTSCHAP

    DE 50 MEESTERDICHTERS VAN DE LAGE LANDEN BIJ DE ZEE

     

    STELT HET EERSTE JAARBOEK VOOR

     

    HOE DE DICHTER ZICH EEN WEG GESELT TEGEN WIND


    op woensdag 3 december 2008, om 16.30 u., in de raadzaal van het

     

    Waar en wanneer:


    Gemeentehuis van Koksijde

    Zeelaan 303

    8670 Koksijde

     

    Programma:

     

    16.30 u.  Verwelkoming door burgemeester Marc Vanden Bussche

    16.45 u.  Voordracht gedichten door Ilse Chamon, woordkunstenares

    17.20 u.  Kort referaat over “De kleine auteur in de grote wereld van de (Nederlandstalige) literatuur” door Thierry Deleu, auteur

    17.45 u. Overhandiging van de jaarboeken + receptie aangeboden door het gemeentebestuur van Koksijde.

    12-07-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    04-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zintuiglijk avontuur

     




    Zintuiglijk avontuur



    Samengepakt in rechtover elkaar staande duozitjes worden de reizigers door de verzengende hitte gespoord. Er hangt een broeierige hitte in de wagon waardoor de tocht beslist niet zonder bezwaren verloopt. En toch lijken de passagiers windstille levens beschoren. De trein zwiept pijlsnel door het Vlaamse landschap waar verschroeide graskanten als een bruin lint voorbijglijden. Een onweerstaanbare neiging naar het scheppen van een luchtje onder de blauwe hemel voert me naar exotische oorden. Maar twijgentakken met daarin het hinderlijk spelend licht brengen me terug naar waar ik me bevind.

     

    Door het monotoon maar vertrouwd cadansen over de rails gapen enkele slaperigen als koeien naar elkaar. Mijn overbuur naast het raam -een boom van een vent- doch ietwat te kort afgezaagd, is inmiddels ingeslapen. Het zweet parelt langs zijn neus in zijn snor en kwijl sijpelt in zijn baard die als een sjaaltje om een laagje halsvet ligt. Met gekruiste armen zakt hij onderdoor. Naast hem zit een lezende dame, blootsbeens met melkwitte borsten. Na elke bladzijde die zij omslaat, wipneust zij haar afzakkend kettingbrilletje op de juiste plaats. Ik slaap niet, ik lees niet, maar observeer en noteer alles wat zich rondom mij afspeelt met een innerlijke wanhoopskreet een passend woord te vinden. Een briesje door het halfopen venstertje hindert een donkerharige furie met een middelvinger. Uitgebroed op de zonnebank verzoekt zij met een spervuur van woorden het venster te sluiten. Een sirene op poten zo lijkt het mij.

    “Rails worden stevig door de dwarsliggers,” mompel ik naar de lezende dame, terwijl ze bedenkelijk in mijn richting staart.


    Snerpend ritsen de wagons door de wissels. Mijn overbuur ontwaakt en met een oogopslag als van een roofdier loenst hij naar mijn boezem. Hij rekt zich, buigt voorover en leunt op het tafeltje dat ons scheidt. Ongeremd probeert hij mijn geschrift ondersteboven te lezen. Geraffineerd trek ik mijn bloesje wat hoger en schrijf verder: “hij moest eens weten… de gluiperd geeuwt luidruchtig. Zijn opengesperde bek blaast een zilte zeelucht in mijn gezicht. Help, het venster is dicht!”

     

    Als hij tenslotte houterig rechtveert, merk ik dat zijn buik zich een weg naar buiten vreet. Luttele seconden later stopt de trein bruusk en met heel zijn reutemeteut wordt de overbuur weer in zijn hoek geworpen. De lezende dame wipt een standje hoger en knipoogt. Hij verontschuldigt zich niet als hij de trein verlaat, maar bromt binnensmonds in de overtuiging dat mijn oren alleen maar mijn gezicht omlijsten.

     

    Het geschal van een binnenrijdende trein aan de andere kant van het perron boort door de lucht en trekt mijn aandacht. Ik kijk naar buiten. De lichtsterkte drukt mijn ogen dicht en turend schuift mijn blik over het perron dat door drommen mensen een benepen sfeer uitademt. In de hoop door een toeval of een verdwaalde passant te worden geïnspireerd, kijk ik roerloos door het venster in de tegenoverstaande trein. Ik observeer weer en het peinsparcours begint.

     

    Ogen priemen op mijn voorhoofd, ik voel me bekeken. Een man aan het venster? Of is het een vrouw? Ik geef me het voordeel van de twijfel en kies voor haar.

    Ik knipper met mijn ogen. Zij lijkt wel versteend, een standbeeld, gesculpteerd met strakke lijnen, haast vormeloos. Ik blijf star in haar richting kijken. Zij verpinkt niet, ik evenmin. Haar hand ondersteunt onmiskenbaar haar zware hoofd. Waaraan denkt zij?

     

    Aan de overkant van het perron ziet ook zij een gedaante als een beeldhouwwerk zonder contouren. Zij staart strak naar de trein aan de overkant. Zij beweegt niet, de andere evenmin. Haar hand torst duidelijk de hele aardbol. Waaraan denkt zij dan?

     

    Behoedzaam etaleer ik mijn pen op het tafeltje en vraag me af of zij een schim is. Misschien is zij een creatie van de zakkende zon. Zal ik toetsen naar een teken van leven, stiekem mijn wijsvinger opsteken of toch maar een paar vingers bewegen, een handzwaai? Nee, niet doen. Zoiets doe je niet naar een onbekende. Wat als zij dan toch een schim is, wat dan? Ik schuif mijn terughoudendheid aan de kant en maak toch maar een hoekig gebaar, terzelfdertijd doet de vrouw dat ook. Onverschrokken recht ik mijn rug, mijn houding staat niet in verhouding met wat ik wil bereiken. Mijn gebaar is zo doorzichtig dat de drang naar dominantie er zo doorheen schijnt. Ik vertrek geen spier meer. Zou zij aan de overkant er ook zo over denken?

     

    Het heeft er alle schijn van dat ook zij met haar schaamteloosheid koketteert. Pfff, ja ze wuift en dan! Voor de rest beweegt ze geen krimp. Het is haar aan te zien, met een blik vol onbestemde zorgelijkheid, een beetje zoals je iemand aankijkt die na een lange periode van rouw of ziekte weer in het openbaar verschijnt. Wat wil zij? Ik zou ik niet zijn, ik wuif terug.

      

    Ik trotseer haar blik, vragend, vrezend, verzoekend en grinnik als antwoord op haar gebaar. Zij grinnikt ook. Zijn wij gelijkgestemden? Is een treinreis dan toch een beetje avontuur? In een voortdurende stroom van waarnemingen wacht ik in alle rust op wat komen gaat.

     

    De trein ontkoppelt en verplaatst zich een meter. Door de schaduw die er overheen glijdt, valt het doek. Het verblindend zonlicht verdwijnt, de vrouw verschijnt. Ik buig me naar haar toe met een uitdrukking van inzicht, mijn neus platgedrukt tegen het venster. Zij doet mij na! Het is geen zicht. Wij kijken elkaar aan, schieten tegelijk in een lach, schrikken samen en plots… niets meer. Het niet meer bewegen, de stilstand…, iets flitst door mij heen en zoals in een ogenblik van verheldering besef ik dat ik naar mezelf keek als naar een protserig monument dat telkens werd teruggeworpen in een weerspiegeling van vensters, niet meer en niet minder dan dat.

     

    © Marleen De Smet

    04-07-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (4)
    04-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.applaus (met dank aan Steven en Ben)
     

    © Ben Lanoot

     

     


    applaus

     

     

    Half mei vroeg Steven De Schuiteneer, webmeester van Spoorvreter (reizigersverhalen tussen Geraardsbergen en Antwerpen ), of ik een gedicht wilde schrijven bij een foto van Ben Lanoot.

    Beeld en woord zijn soms onlosmakelijk met elkaar verbonden en zijn te vergelijken met een stomende relatie. Maar deze keer werd het een kunstzinnige driehoeksverhouding die omwille van de samenwerking een ‘U’ verdient.

     

    De twee mannen werden deels getuige van hoe een gedicht ontstaat. Ik maakte een uitzondering en betrok hen vanaf de ruwe schets tot op het moment dat ik het spoorvaardig vond.

     

    De dag nadat ik het gedicht aan beide treinfanaten bezorgde, ontmoette ik Steven aan het station van Geraardsbergen. Het was een aangenaam treffen waarbij we in een paar minuten heel wat wilden vertellen. Dacht Steven dat wat Ben me mailde? Ik citeer:

     

    ‘Een teken dat je toch een beetje gebeten bent door de diepwortelende spoorwegmicrobe waartegen geen enkel antibioticum helpt, of is het de onmetelijk grote drang om die oude dampende zuchtende kolenverslindende vuurvreter in die o zo rustige omgeving in een paar zinnen te verstenen? De woordcombinatie loco-motief is origineel.
    Je speelt meer in op de loc zelf en de hieraangekoppelde capaciteiten:  sterk, betrouwbaar.

    Bovendien vergeet je het menselijke aspect niet: één met de machinist, om zo een echte levensnoodzakelijke symbiose te bereiken, nuttig voor het spoorwegvervoer. Geen menselijke handelingen vormen deze machine om tot een roestige waterketel zonder macht.’

     

    Ik zuchtte toen ik dat las en dacht: ‘Wat schrijft die man prachtig en hoe sterk weet hij een gedicht te ontleden!’

     

    Ik citeer verder:

     

    ‘Applaus heeft een sterk functionele realistische inhoud meegekregen overgoten met een flinke scheut vertedering (vogels die applaudiseren; de bomen die wuiven etc.), wat erin
    gaat als een vers broodje met ambachtelijke hesp. Let wel, een plat overgeromantiseerd gedicht à la 'o zalige stoomloc, koningin der machines badende in uw heilig vuur dwepend met rijtuigen op een goudkleurige avond in een met rozengeur gevulde lucht' wordt bij mij direct van de rails geduwd en ontdaan van zijn wielen!

    Stoerheid: ik ben wie ik WAS maakt het gedicht krachtig en geen rozenblaadje.Het hoort wel bij zo een stoomloc.’

     

    Dank je wel, Ben en Steven!

     

    Bekijk alvast de site van Ben Lanoot en Steven De Schuiteneer (http://spoorwegknooppuntfgra.be)


    En nu de rails op.

     

    applaus

     


    raspend roest de prikkeldraad

    in contrast de gladde vaart

    van het glimmend groen

    neen, niet het groen van de bomen

    de bomen, zij reiken elkaar

    de takken om de terugkeer,

    het weerzien, het weleer

     

    gebeiteld in het beeld

    schalt de loco zijn motief

    ik-ben-wie-ik-was

    nooit van het spoor afgeweken

    in beweging onherroepelijk

    geliefd en wezenlijk

     

    en als stro vat het stalen ros

    vuur in de strijd tegen tijd

    geen aarzeling die zich

    een moment van zwakte toemeet

    slechts rookpluimen rangeren

    in de verte het zwoegzweet

     

    van de machinist ’s nachts slipslapend

    in de bedding van het spoor

    hij labeurt overdag met lijf half ontbloot

    het niet ontkomen aan de volharding

    van de ijzeren weg

     

    hoor hoe snelheid boort

    door de geluidsmuur van stoom

    hoor hoe elke vogel applaudisseert

    hoog aan de hemelboog

     

    © Marleen De Smet

     

    04-06-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    30-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muurgevecht

     







     

    muurgevecht

     

     

    oh nee

    vanwaar

    vanwaar toch

    de drang naar zijn

    slopende steilheid?

    stijgende angst zadelt me

    naar slinkse bochten die ik amper ken

     

    kantige kinderkopjes kniekneuzen

    ze klinken lief maar bonken hard

    de kwetsbare velodroom trotseert mijn twijfels

    maar woede schakelt forcerend groot doserend klein

    verbeten -aah-  kras ik surplace en stijg

    met mondjesmaat alsof het zadel konteverkeerd staat

     

    beaufort waait door zijn bomendos en beteugelt

    viriele vechtlust tot ik neerstort in vloekend decor

    aah, hier druipt tragiek en heroïek

    zijn stenen slaan vileine vuistslagen

    en spotten met menselijke nietigheid

    oh wee, en danseuse zal ik zijn rug bestampen

    over zweet van zij die zijn waarheid bekampen

     

    © Marleen De Smet

    30-03-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    21-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dat wie zich poëet noemt, het eerste woord werpe.


     

    ‘Dat wie zich poëet noemt, het eerste woord werpe’

     


    denk ik als ik een gedicht de w(ijde)w(ereld in)w(erp). Ik wil almaar beter worden en ben zelden tevreden. Daarom dank ik mijn strenge lezers om hun reacties en commentaren.

     

    Bijna iedereen heeft poëzie in zich maar niet iedereen legt met dezelfde bevlogenheid dezelfde accenten waarmee uiting wordt gegeven aan wat door het hart of hoofd wordt waargenomen.

     

    Wat levert brandstof voor een gedicht? Inspiratie? Meestal wel. Maar een ervaring die iemand ontroert of waar iemand voor openstaat kan eveneens aanzetten tot dichten. Zo zag ik laatst iemand huilen waardoor ik besefte dat tranen de zuiverste schrijfvlekken zijn. Ze laten vlekkeloos sporen na en verheffen na droogtijd het blad in spatjes pure poëzie. Zo ook in een lukrake lach ontdaan van alle remmingen heeft poëzie in vele opzichten vele gezichten.

     

    Ik heb niet de pretentie te verklaren wat poëzie is. Toch meen ik dat poëten door taal zijn bezeten en dat ze met weinig woorden spreken van wat niet spreken doet. Bovendien schrijf ik zelden wat ik zeg of zeg ik zelden wat ik schrijf. Dat samen maakt poëzie tot een merkwaardig communicatiemiddel.

     

    Poëzie beaamt en kleurt, onderlijnt of ademt sensitiviteit in & intensiviteit uit en is verder moeilijk te definiëren. Wat ik weet is dat een goed gedicht appel doet op de totale persoonlijkheid van de lezer.

    Hoe krijgt een dichter dat voor elkaar? Door wakker te schudden, beelden te tonen, te overreden of te ontroeren en door het ritme de lezer te laten meezingen binnenin. Het is overigens ook aan de lezer om uit te maken of een gedicht recht voor de raap is of door de gelaagdheid vast te stellen dat hij op het verkeerde been werd gezet.

     

    Dichters zijn niet enkel delvers maar ook durvers en denkers, soms doemdenkers die hun ervaringen sublimeren. Het is zoals met ongeluk worden geconfronteerd door diep in een ervaring of zichzelf te graven om van daaruit het geluk weer te verheffen, m.a.w. het ongeluk recht in de ogen kijken om te beseffen wat geluk is. Beroering en ontroering doen dichters dichten, lezers lezen.

     

    Kortom, met het schrijven van poëzie tel ik op, trek ik af, ventileer en doe ik aan zelfheling. Daarna vermenigvuldig ik dat wat ik wil delen met wie er voor open staat.

     

    Marleen De Smet

     

    21-03-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    13-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nacht van de duisternis

     

     

    nacht van duisternis

     

     

    de nacht breekt open. hoor

    hoe duister zich vergaapt aan het

    wentelen van de dag. in een boomkruin

    sikkelt de maan een hangmat

    tussen kale takken. ik lig

     

    in de gloedholte, goudgeel.

     

    aan elke uiteinde wiegen wensen

    van oost naar west. ik verlies het noorden,

    word het wakkerzijn moe en zink

    dieper en dieper naar vandaag

    is morgen een herinnering

     

    © Marleen De Smet

    13-03-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    02-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maart


     

     

    maart

     

     

    in mijn denktuin sluiert dageraad

    de borders als bruiden,

    zompige aarde lijkt doods

    maar beweging onder de grond

    slokt voeten met wellustige geluiden

     

    hef het hoofd, denk ik dan

     

    boven kopzorgen klapwieken

    wilde ganzen een V van vlucht en vrijheid,

    sla je maartse mantel open en vlieg

    naar het hoekpunt van blijheid

     

    pril lentelicht scheert een blos langs

    een door winter verbleekt gezicht

     

    © Marleen De Smet

     

    02-03-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    27-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ontwakend Vlaams landschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ontwakend Vlaams landschap

     

     

    Die grond

    -ophefmakend in hoogtes en laagtes- dauwt

    het land hermelijnwit. Soepel slingert

    een beek met zachte heupslagen langs velden

    liggend als lakens op de bleek. Boerderijen dicteren

     

    wat overleven is onder wolken als borsten

    door stuwing ontbloot. De bodem beweegt en

    van slag dreunen kerkdeunen de zwoegvloek

    van mannen met klauwen aan hun lijf. Ik kende ze,

     

    niet van horen vertellen. Ik zag ze, de vrouwen

    met stevige benen, bezige bezems en

    boezems als melkbrood, zacht en rond,

    ze wortelen jonge wilgen secuur in kleigrond.

     

    Dat volk

    -opzienbarend in drift en bedaren- klapt uit de tijd

    draaiend op scharnieren van wel en wee. Raadselachtig

    het verschiet. Het landt kakelvers in mijn schaduw,

    vliegt uit en fluit een langgerekt schemerlied.

     

    © Marleen De Smet

     

    27-01-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    12-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.denderbrug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen











    (foto: Yitse)

     

     

    denderbrug

     

     

    de bocht voor de brug ligt in een komma

    hij houdt met mededogen gebogen

    de adem in, en hier stop je

    hier hou je halt, hier ga ik verder

    tot aan het punt dat ik me omdraai

     

    met in een handzwaai het weten

    hoe de schreeuw binnenin

    het stemtimbre de keel schor schuurt

    ja, om het voorgevoel 


    van het absolute willen blijven

    applaudisseert een merelmadam

    met precisie van kletsende regen

    op de macadam, zo trekt verwijdering

    het dichterbij dichter bij dichter

     

    © Marleen De Smet

    12-01-2008 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    11-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze-Lieve-Vrouw van de Oudenberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen











    “Waarom schrijf jij zo hermetisch?” vroeg een lezer.

    “Wil je uitleg?” vroeg ik op mijn beurt.

    “Duurt dat lang?” en de lezer glimlachte.

    “Het duurt net zo lang jij dat wenst,” antwoordde ik, “in een kapel neem je toch ook de tijd die je nodig acht om tot inzicht te komen.”

     

     

    Onze-Lieve-Vrouw van de Oudenberg

     

    TRANSLATIONE DILUCESCAM

     

     

    zoekend zwerf ik door koude ochtenden

    in onstoffelijke catacomben

    ondraaglijk binnensmondse barsten

    slaan steenslag op mijn hoofd

    kruisende vingers kraken alsnog

    als bedwelmend kaarslicht

    de mythe in halfduister fluistert

     

    stilte sluiert haar gouden randen

    de broze beeltenis doorboort

    mijn beslagen glazen wanden

    en verrijst uit verankerde vergetelheid

    moeë armen slaan alsnog

    verkrampte handen over mijn gezicht

    voor haar aloude hemelse eenvoud

     

    de nobele kapel trilt treuzelend

    mijn lichaam slikkend onder

    wegzinkende tranenstroom

    prevelt een helend Mariagebed

    de kapeldeur achter mij sluitend                                

    vind ik mezelf terug

    en verheug mij om de overbrenging

     

    © Marleen De Smet

    11-12-2007 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandstraatje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

     

     

     


     

     

     








    Onderstaand gedicht werd opgenomen in de poëtische steegjesroute van Geraardsbergen en kan je lezen aan het eind van het Brandstraatje.

     

    brandstraatje

     

     

    scherp als vaag omhelst het gewelf

    het overbruggen van toen en nu

    indruk wekkend dat wat was nog is

     

    gelaagd als huid over vlees

    kapselt stof straatstenen in oude grond

    het waait op en dwarrelt tijdloos neer

     

    in altijd aarzelend licht

    waar de bocht zich als de mens

    vergaapt aan mantelende muren

     

    je voeten brandmerken het zoveelste spoor

    waar het kind stormenderhand daalde

    en de ouderling sleepvoetig ademhaalde

     

    met wat zich bewegend herinnert

    aan elk geluid dat gedempt vloeit en ruist

    door een bloedvat van de stad

     

    brandende weemoed, tegenspoed

    en vrolijkheid waaruit ieder, moe van leven,

    verdween, zeeg neer in een verstilde steeg

     

    © Marleen De Smet

     

    11-12-2007 om 00:00 geschreven door Marleen De Smet


    Categorie:De Smet Marleen
    >> Reageer (0)


    Zin in een bezoekje bij bekende Geraardsbergenaars? Klik op de respectievelijke afbeeldingen.

    Zicht op Geraardsbergen
    (site van Steven De Schuiteneer & Chris De Nooze)


    Foto

    Site van Geraardsbergen


    Foto

    Klik op onderstaande foto
    voor een bezoek aan de interessante blog
    van André Vander Kelen
    met foto's van Désiré Declercq.


    Foto

    Klik op onderstaande foto
    voor een bezoek aan de interessante blog
    van André Vander Kelen met stereoscopische kaarten
    uit de collectie van Désiré Declercq, gevolgd door
    nog wat documentjes ivm Geraardsbergen.


    Foto

    Jan Lion blogt met Het Nieuwsblad
    over het reilen en zeilen
    van Geraardsbergen


    Foto

    Mannekens Pis van Geraardsbergen,
    het enige echte en oudste Manneken van België.

    Foto

    De Geraardsbergse mattentaart.

    Foto

    Sofie Vander Heyden
    mezzosopraam


    Foto

    Muziektalent van Geraardsbergse bodem

    William Souffreau


    Foto

    Jim Cole got soul.


    Foto

    … en Dean natuurlijk…
    Foto

    Isthar - divine love songs
    (Soetkin Baptist)

    Foto

    Breng een gezoekje aan de blog van Roland Bourgoignie, Galmaardse dorpsdichter 2007 (klik op onderstaande foto).


    Foto

    Chauffeurkes cursiefjes
    als mens achter de gewone mens


    Foto

    Geschied- en heemkundige kring Gerardimontium
    Foto

    Alles over Geraardsbergen via Geraardsbergen.2link.be.
    Voor meer info, klik op onderstaande foto.


    Foto

    Op Tournee vzw, voorzitster Kristien en assistent
    Foto

    nog interessante links
  • Wim Schrever
  • Peter Motte
  • Karel De Pelsemaeker

  • Geraardsbergse links
  • B & B De Korrele

  • De weerman
  • De weerman

  • Nieuws HLN
  • Steeds meer mensen zeggen klassiek tv-abonnement op: vooral nestverlaters kiezen vaker voor streamen
  • REVIEW. Google Pixel 8a is duurder dan Samsung Galaxy A55, maar is de budgettelefoon ook beter?
  • TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
  • Musk zal iPhones verbieden na deal Apple en OpenAI
  • REVIEW. Deze telefoon van Motorola is met hout gemaakt: is dat je geld waard?
  • Hackers zeggen dat ze gegevens van 560 miljoen klanten van Ticketmaster hebben
  • KIJK. Robothond met mitrailleur is geen fictie meer in China
  • Netflix en co passen strategie aan en dat zal je voelen in je portefeuille: “Het is gedaan met profiteren”
  • Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
  • Apple stelt nieuwe iOS 18 bomvol AI voor: wat verandert er op je iPhone?



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!