A Salaam 'Alaykoem Waruhmatullah wa barakatoeh, Beste broeders en zusters
Eid Moubarak, taqabal Allaahu mina wa minkoum! Bij deze wil ik jullie allemaal een hele fijne dag toewensen!
Moge Allah Subhanu wata3ala al jullie zonden wissen met Zijn Genade, het
goede van jullie accepteren, jullie bijstaan in voorspoed en
tegenspoed. Moge Allah jullie al het geluk in deze wereld geven en in
het Hiernamaals. Moge Hij jullie allen standvastig maken, jullie gebeden
accepteren en jullie a3diya verhoren.
Moge Allah jullie harten zuiveren met Taqwa, jullie ouders zegenen en
hen berouw aanvaarden, jullie allen het goede schenken en jullie tegen
het kwade beschermen.
Moge Hij jullie leiden en behouden op het pad van de Quran en Sunnah van jullie houden en Noer op jullie laten neerdalen,
Compassie en empathie zijn centrale waarden in islaam en
vertegenwoordigen de ware geest van de islamitische levenswijze.
Compassie betekent gevoeligheid voor de conditie of staat van alle
schepselen, zowel mensen als dieren als planten.
De metgezellen van de Profeet vroegen: "Zullen wij ook beloond
worden voor het tonen van vriendelijkheid ten opzichte van dieren?" De
Profeet zei:
"Een beloning wordt in verband met ieder levend schepsel gegeven."
(Sahiehain)
Islaam en boeddhisme delen deze gemeenschappelijke basis. Hoewel
boeddhisme als een levenswijze van vrede en compassie bekend staat,
wordt de islaam vaak met oorlog geassocieerd, inclusief jihad tegen
niet-moslims. Dit is niet correct, want de islaam is evenzeer een
levenswijze van vrede en compassie als het boeddhisme.
Laten wij daarom niet naar haar geschiedenis gaan maar naar haar leerstellingen,
welke op de Qur'aan en de soennah en de uitspraken van de metgezellen gebaseerd zijn.
Verbondenheid met anderen
Om onze doelstellingen te bereiken dienen we vanuit rahmah
(compassie) verbondenheid met de ander te creëren. De Profeet heeft
gezegd dat 'de djamaa'ah'
(de groep die samen is) rahmah is. Ook heeft de metgezel Nu'maan bin Bashier overgeleverd dat de Profeet zei:
"De gelovigen zijn in hun onderlinge vriendelijkheid,
compassie en genegenheid als een lichaam. Wanneer een van de ledematen
lijdt reageert het hele lichaam met waakzaamheid en koorts." (Sahiehain)
(In Arabic: 'tawaadihiem wa taraahoemihiem wa ta'aatoefihiem')
In deze overlevering wordt het woord 'taraahoemihiem' ('hun rahmah') gebruikt.
De beeldspraak van het lichaam is heel treffend omdat
ledematen met elkaar verbonden en niet los van elkaar zijn! Compassie,
liefde en zorg zijn niet vanzelfsprekend aanwezig, we moeten ze
ontwikkelen en aan elkaar tonen.
We dienen er heel hard voor te werken. De Profeet zei:
"Niemand van jullie moet met iets over een van
mijn metgezellen bij mij komen, want ik wil niet naar jullie toe gaan
behalve met een zuiver hart." (Abu Daawuud en At-Tirmidhie van Ibn Mas'ud)
Wat een zuivere omgangsvorm! Kijk hoeveel de mensen om ons
heen oordelen en over elkaar praten en hoe men meningen over elkaar
heeft zonder de moeite te hebben genomen om de ander te leren kennen.
De islamitische gemeenschap is zoveel bezig met uiterlijk vertoon,
terwijl het innerlijk wordt verwaarloosd en de Profeet duidelijk heeft
gezegd:
"Ik ben slechts gestuurd ter perfectionering van de akhlaaq (goed karakter)."
(Ahmad, Baihaaqie, Haakim)
Liefde moet groeien. Je houdt niet diep van iemand als je
hem net hebt ontmoet. Misschien mag je hem graag en is er zelfs een
zielsverwantschap, maar door samen te zijn en te delen en elkaar te
leren kennen gaat de liefde groeien. Omdat we weinig tijd met elkaar
doormaken komen we niet nader tot elkaar en worden gevoelens van liefde
niet geuit, waardoor we niet praktiseren wat de hadieth zegt:
"Wanneer iemand van zijn broeder houdt laat hij hem dan vertellen dat hij van hem houdt."
(Abu Daawuud en At-Tirmidhie-Hasan, overgeleverd door Abu Karimah)
Denk na over wat verbondenheid en liefde teweeg brengen. In een overlevering van Abu Hurairah heeft de Profeet gezegd:
"Er zijn onder de dienaren van Allaah mensen die geen
profeten en geen martelaars zijn, waarop de profeten en de martelaars
op de Dag der Opstanding jaloers zullen zijn vanwege hun plaats bij
Allaah. Men zei: "Wie zijn zij, O Boodschapper van Allaah,
wij willen van hen houden." Hij zei:
"Het zijn volkeren die omwille van Allaah van
elkaar houden zonder dat zij familieleden van elkaar zijn en zonder dat
zij geld aan elkaar geven.
Bij Allaah, hun gezichten stralen en zij staan op stralend licht."
Abu Daawuud, Sahieh verklaard door shaikh al-Albaanie.
"Wij willen van hen houden" gaat hier over liefde die de
metgezellen van de Profeet voelden voor degenen die zij niet eens
kenden, maar voor wie zij liefde voelden omdat zij geliefd waren bij
hun Schepper en Zijn Profeet.
Dit raakt de overlevering waarin ons wordt uitgelegd dat
wij de zoetheid van het geloof niet zullen proeven zolang ons hart niet
aan drie voorwaarden voldoet, waarvan een is dat wij van de ander
houden. De hadieth wijst ons erop dat dit houden van niet gebaseerd is
op de bloedband of iemands rijkdom, maar omwille van Allaah.
Omwille van Allaah is volgens de boodschap die de mensheid heeft ontvangen,
soortgelijk doorgegeven door duizenden profeten en
boodschappers, iedere keer tegemoet komend aan de behoeften en
eigenschappen van de volkeren waaruit zij voort kwamen,
zodat men zich in deze leiders kon herkennen.
Compassie voor iedereen
Het is rahmah dat onze harten beweegt en ons motiveert anderen te helpen.
Compassie is de beste kwaliteit die iemand tegenover anderen kan hebben.
Maar als wij de ander niet willen zien of leren kennen, hoe
kunnen wij dan voor diegene voelen? Hoe kunnen wij diegene tegemoet
komen in zijn of haar pijn en verdriet?
Wat we overal ter wereld zien is dat moslims islamitische lezingen bijwonen,
maar zonder een relatie met de andere aanwezigen aan te gaan.
Wanneer de lezing is afgelopen gaat iedereen direct weg en
niemand heeft elkaar leren kennen. Over het algemeen voelt iedereen wel
compassie, maar velen meten het. Sommigen voelen compassie voor
mensen, maar niet voor dieren.
Anderen voelen alleen compassie voor mensen van hun eigen land of geloof.
Velen schijnen ergens een lijn te trekken. Compassie vraagt ons om offers te maken,
om te investeren, om de zacht -en vriendelijkheid in onszelf te ontwikkelen en in te zetten naar de ander toe.
Sacrifice is always of the self
As one decides to serve the greater good,
Crossing in one's heart an inner gulf,
Replacing what one wants with what one would.
It is an act of faith sustained by love,
For faith or love alone is not enough.
Islaam leert ons vanuit rahmah met iedere ander om te gaan.
Het leert ons niet arrogant te zijn en op anderen neer te kijken, over
anderen te roddelen of anderen onrecht aan te doen. 'Iyaad bin Himaar
heeft overgeleverd dat de Profeet zei:
"Iemand dient zichzelf niet boven een ander te plaatsen, noch een ander onrecht aan te doen." (Muslim)
Onze liefde en rahmah gaan meestal uit naar degenen met
wie we bevriend zijn en van wie we houden. Soms hebben we vanuit
compassie ook medelijden met iemand.
Om zuiver te zijn dient rahmah gebaseerd te zijn op respect voor anderen.
Zoals een andere overlevering zegt:
"Hij onderdrukt hem niet, noch kijkt hij op
hem neer, noch vernedert hij hem. Het is erg genoeg voor een moslim om
zijn broeder te minachten. (Abu Hurairah, Sahieh Muslim)
Veel moslims stoten degene die anders is dan hun af,
respecteren diegene niet en veroordelen diegene bij voorbaat. Zij
vergeten dat de Profeet als een rahmah voor iedereen kwam en niet
alleen voor de moslims. Wij dienen hem als een voorbeeld te nemen in hoe
hij met niet-moslims omging.
Peace is not a passive attitude; it is an active state.
It requires having constant attention and determination,
in order to live and to respond as a peaceful being to any upset in life.
You need to be brave and vigilant. The most powerful form of teaching is by example.
What you see through your eyes creates great impact.
The heart accepts it and it does not need many words.
You can't impose peace through force but you can be peaceful
and create a peaceful environment.
Empathie
Het verschil tussen empathie en genegenheid kennen is voor
sommige mensen misschien moeilijk, want het verschil is klein. Als
bijvoorbeeld je vriendin haar vader door een auto ongeluk om het leven
komt, voel je genegenheid (sympathie) voor haar omdat je kunt
voorstellen dat het voor haar heel moeilijk is om hiermee om te gaan.
Maar wanneer je zelf ook je vader door een auto ongeluk hebt verloren
weet je hoe moeilijk het is om een geliefde te verliezen. Dit is
empathie.
In dit geval kun je je gevoelsmatig in de ander verplaatsen.
Empathie vloeit voor een belangrijk deel voort uit de kennis van
jezelf. Als je je eigen gevoelsleven goed kent, voel je de ander
gemakkelijk aan en kun je je goed in de ander verplaatsen. Empathie is
een emotioneel gevoel van bezorgdheid en begrip voor de situatie waar
iemand anders in zit. Empathie is ook het voorstelling- en
inlevingsvermogen om je in de ander te kunnen inleven of een gevoel van
totale identificatie met iemand anders zijn situatie en gevoelswereld.
Empathie wordt gedefinieerd als een daad van begrip en het ondergaan
van dezelfde gevoelens en ervaringen die iemand anders op dat moment of
voorheen heeft gehad. Het wordt meestal niet met woorden uitgedrukt,
maar is meer een houding, een gevoelsmatige manier van met de ander
omgaan.
Ons gedrag
Wat we in de islamitische gemeenschap zien is dat moslims
zich meer bezig houden met regels en wetten en rituelen dan met gedrag
en omgangsvormen.
Het is tegen de aard van de spiritualiteit van de islaam in
wanneer men hier geen aandacht aan besteedt.
Helaas is dit de reden waarom anderen de rijkdom van de islaam niet leren kennen,
want hoe kom je daarbij als de volgelingen van die levenswijze je
er niet naartoe trekken? In ons dagelijks leven, in onze omgang met
jong en oud, met mannen en vrouwen,
met moslims en niet-moslims dient ons gedrag vervult te zijn van goede manieren,
wat doen we anders met de
woorden van onze geliefde Profeet:
"Er is niets dat zwaarder op de Weegschaal weegt dan een goed karakter."
(Ahmad, Abu Daawuud)
Veel moslimjongeren zeggen dat hun huwelijkspartner moslim
moet zijn en vijf keer per dag moet bidden. De jongeren dienen de
inzichten van de ouderen en degenen met kennis en levenservaring
aangereikt te krijgen. Onder andere dat karakter en iemands manieren de
redenen zijn van een goede relatie en de basis van een moslim die de
islaam waarlijk heeft begrepen. Iemand die een hart vol rahmah heeft,
draagt anderen een warm hart toe, wil andere mensen dienen, anderen
helpen, anderen eerbiedigen,
en minder egoïstisch zijn.
Islaam stelt de moeder als voorbeeld van degene die
natuurlijker wijze heel veel rahmah heeft. Mijn hoop is dat meer en
meer mensen zich de waarde van compassie zullen gaan realiseren en zo
de weg van rahmah van de Profeet volgen. In deze tijd van materialisme,
eenzaamheid en depressie is de weg van compassie de enige genezing van
het hart.
De echte compassie is niet gebaseerd op onze eigen
projecties en verwachtingen, maar eerder op de behoeften van anderen,
ongeacht of de ander een dichtbij zijnde vriend is of een vijand.
Compassie laat ons oog hebben voor lijden, het erkennen als
onderdeel van het leven. Zoals Ibn Qayyim al-Djawziyyah zei:
"Pijnen zijn een van de kenmerken van iemands
ontwikkeling, waar geen mens of dier voor kan worden gespaard. Wanneer
de mens zonder pijn zou zijn, zou hij geen mens zijn, eerder een engel
of ander soort schepsel."
(Miftaah Daar al-Sa'aadah, 2:230,231)
Het staat ons toe om onrechtvaardigheid zonder aarzeling
te benoemen en met al onze vaardigheid ter beschikking hier sterk tegen
te handelen.
"No matter what is going on, never give up. Develop
the heart. Too much energy in your country is spent on developing the
mind instead of the heart. Develop the heart;
be compassionate. Work for peace in your heart and in the
world. Work for peace and I say again: Never give up, no matter what is
happening, no matter what is going on around you; never give up."
De Profeet Muhammad zei:
"Allaah kijkt niet naar jullie uiterlijk, maar naar jullie harten."
(Muslim)
En:
"Pas op, er is een klompje vlees in het
lichaam; als dat goed is, is het hele lichaam goed en als dat slecht
is, is het hele lichaam bedorven, en dat is het hart."
(Nu'maan bin Bashier, hadieth sahieh)
De da'wah in de islamitische gemeenschap is vervuld van
kennis, maar ontbreekt aan rahmah, dat is waarom het de mensen niet
verandert zoals het zou moeten.
Allaah zegt in de Qur'aan dat Hij een volk niet zal
veranderen tenzij het volk zichzelf verandert. Hoe kunnen wij de
boodschap van de islaam uitdragen zonder zelf de innerlijke betekenis
ervan te verwezenlijken?
Shaikh al Albaanie zei:
"Er is een uitspraak die een van de verspreiders van de
islaam zei, waarvan ik hoopte dat zijn volgelingen eraan vast zouden
houden:
"Vestig de islamitische staat in je hart op, het zal voor jou op de aarde worden gevestigd."
Dat wil zeggen dat een moslim met de juiste geloofsleer,
gebaseerd op de Qur'aan en de soennah hierdoor zonder twijfel zijn
aanbidding en zijn gedrag en zijn manieren zal corrigeren.
ook wel te vinden op de site www.compassion-in-islam.com
Een
Nederlands spreekwoord luidt: een goede voorbereiding is het halve
werk en dat geldt ook voor de Ramadan. Door jezelf goed voor te
bereiden op de Ramadan, zal je veel bewuster de Ramadan in gaan en veel
beter weten wat je wilt en weten wat je moet doen. De Ramadan is een
bijzondere maand met veel voortreffelijkheden, laat deze niet verloren
gaan en bereid je voor.
Ramadan planning voor iedereen
Iedereen
is anders en dat zorgt ervoor dat er geen Ramadan planning bestaat die
handig is voor iedereen. Iedereen gaat op een eigen manier aan het werk.
Sommige mensen houden ervan om met schemas te werken, waarin ze
handelingen afkruizen wanneer ze het gedaan hebben, terwijl anderen
liever nadenken over hun doel en dit opschrijven of gewoon onthouden.
Bedenk daarom eerst op welke manier jij je het beste kunt voorbereiden
op de Ramadan en wellicht heb je iets aan het onderstaande stappenplan.
Ramadan planning maken
De volgende stappen kunnen je helpen bij het maken van een Ramadan planning:
Stap 1: Het einddoel vaststellen
Stel
allereerst het einddoel vast. Wat wil je met alles wat je gaat doen
bereiken? Hoogstwaarschijnlijk staat dit antwoord al vast, aangezien het
vasten gebeurt om Allah te behagen en om zo het Paradijs te bereiken.
Toch is het goed om hier over na te denken en hier goed bij stil te
staan, want alleen met het einddoel in gedachte, kun je jezelf echt
overgeven eraan.
Stap 2: Streefdoelen vaststellen
Wat
zijn je streefdoelen? Wat wil je bereiken tijdens deze Ramadan? Dit
kunnen zaken zijn als: een beter imaan, een bepaalde zonde verlaten,
bepaalde vrijwillige daden verrichten. Het kan hier gaan om fysieke
doelen, zoals het gebed verrichten of naar de moskee gaan. Maar er kan
ook sprake zijn van spirituele doelen, zoals het verbeteren van je imaan
of het verkrijgen van geduld.
Voorbeelden van streefdoelen:
Een bepaalde hoeveelheid suwar leren uit de Koran
De hoofddoek dragen
Gebeden op tijd verrichten
Zoveel mogelijk naar de moskee gaan
Meer dhikr doen
Stap 3: Stel bij ieder streefdoel vast, hoe je dit kunt bereiken
Wanneer
je bijvoorbeeld als streefdoel hebt dat je de gebeden voortaan op tijd
wilt gaan verrichten, dan kun je er over nadenken hoe je dit kunt
bereiken. Wanneer je de tijd vergeet, kun je er over nadenken om een
adhan-klok aan te schaffen of deze op je computer of telefoon te zetten.
Of je kunt iemand in je omgeving vragen om je te herinneren aan de
tijd.
Stap 4: Wat heb je nodig?
Om doelen te kunnen
bereiken, kan het zijn dat je iets nodig hebt, zoals in het voorbeeld
bij stap 3: een adhan-klok. Maak een lijstje van je benodigdheden en
zorg ervoor dat je het op tijd in huis hebt.
Stap 5: Doelen en handelingen koppelen aan tijd
Maak
met jezelf afspraken over de doelen. Sommige doelen zijn moeilijk aan
tijd te koppelen, maar bij andere doelen is dit gemakkelijk. Spreek
bijvoorbeeld met jezelf af dat je jezelf iedere dag 5 minuten terugtrekt
om dhikr te verrichten of dat je iedere ochtend na Fadjr een half uur
Koran gaat lezen.
Bedenk ook hoe je jezelf het beste aan
deze doelen kunt houden. Voor sommigen helpt een af-streep-schema en
voor anderen helpt het om tijd in de agenda te reserveren. Ga na wat
voor jou het beste werkt.
Meer Ramadan ideeën
Wakker blijven na het fajr gebed
Bijf
na het Fajr gebed wakker tot zonsopgang, want de Profeet (vrede en
zegeningen zij met hem) heeft gezegd dat degene die het Fajr gebed in
gemeenschap bidt, daarna blijft zitten tot zonsopgang om Allah te
aanbidden en daarna twee gebedseenheden bidt (salat duha), de volledige
beloning heeft van de Hajj en de Umrah. 1
Overigens dient deze tijd wel nuttig besteed te worden, door bijvoorbeeld dhikr te verrichten of Koran te lezen.
Eten voor Fajr, Suhur
Opstaan voor Fajr voor Suhur, om te eten, want de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:
Eet Suhur, want het is gezegend. 2
Het is daarom beter om op te staan voor het Fajr gebed en te eten in plaats van door te slapen, zoals velen doen.
Regelmatig sadaqa geven
Regelmatig sadaqa geven, Allah zegt immers in de Koran:
Jullie
zullen al-birr 3 niet bereiken, totdat jullie van wat jullie liefhebben
bijdragen geven. En wat jullie ook van iets bijdragen: voorwaar, Allah
is daarover Alwetend. 4
Toen dit vers geopenbaard
werd, begonnen de metgezellen hun meest geliefde bezittingen weg te
geven als Sadaqa. 5 En dat geldt ook voor ons als we al-birr willen
bereiken: geef uit op de weg van Allah, zelfs al is het maar met een
dadel:
Bescherm jezelf tegen het vuur, al is het door het weggeven van een halve dadel. 6
Nodig mensen uit om het vasten te verbreken
Stel
je voor: je vast een dag, maar je krijgt de beloning alsof je twee keer
hebt gevast, of drie keer, of vier keer of zelfs 10 keer. Kan dat? Ja!
Dat kan. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:
Degene
die een vastende voedt met hetgeen waarmee hij zelf zijn vasten
verbreekt, krijgt een beloning die gelijk is aan hem (degene van wie hij
het vasten verbreekt), zonder dat de beloning van de vastende persoon
enigzins verminderd wordt. 7
Smeekbeden verrichten voor afwezige moslims
De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:
Geen
enkele gelovige verricht smeekbeden voor zijn afwezige broeder zonder
dat de Engelen zeggen: Moge jou hetzelfde gegeven worden. 8
Zoek vergeving bij Allah
Allah, de Alhorende, de Alziende, zegt in de Koran:
Zeg
(O Mohammed): Zal ik jullie over (iets) beters dan dat mededelen? Voor
degenen die (Allah) vrezen zijn er Tuinen (Paradijs) bij hun Heer, waar
onder door de rivieren stromen, daar zijn zij eeuwig levenden en (daar
zijn) reine echtgenotes en het welbehagen van Allah. En Allah is
Alziende over de dienaren.
(Zij zijn) degenen die zeggen: Onze
Heer, voorwaar, wij geloofden, vergeef ons onze zonden en bescherm ons
tegen de bestraffing van de Hel.
(Zij zijn) de geduldigen en de
waarachtigen en de gehoorzamen en degenen die (voor Allah) uitgeven en
degenen die (Allah) om vergeving vragen in het laatste (deel) van de
nacht. 9
Deze verzen laten de kenmerken zien van de
Mutaqqun. Zij zijn degenen die om vergeving vragen, sadaqa geven, Allah
gehoorzamen en dergelijke en hun beloning is het Paradijs. Vraag daarom
vergeving bij Allah en laat je ook door de andere handelingen in dit
vers leiden, om zo tot de Mutaqqun te behoren.
_________________________________
1: Overgeleverd door Tirmidhi, Sahih verklaard door Al-Albani
2: Overgeleverd door Bukharie, door Anas ibn Malik
3: Al-Birr wordt in dit vers vertaald als Paradijs, het goede of gehoorzaamheid
4: Koran, 3:92
5: Tafsir Ibn Kathir
6: Overgeleverd door Bukharie en Muslim, door Adi ibn Hatim
7: Overgeleverd door Tirmidhi, door Zaid ibn Khalid Al-Juhani
Er is een tijd voor dit en er is een tijd voor dat door Fouzia Almuslimah op zondag 5 juni 2011 om 16:47
Hanzala al Usaida heeft overgeleverd: Ik ontmoette Abu Bakr en hij
vroeg: Hoe gaat het met je? Ik antwoordde: Hanzala is een hypocriet
geworden. Hij zei: SubhanAllah, wat zeg je nu? Daarop zei ik:
Wanneer we bij de Boodschapper van Allah zijn, spreekt hij over het
vuur en het Paradijs alsof we het voor ons zien. Maar als we het
gezelschap van de Boodschapper van Allah verlaten en ons met onze
vrouwen, onze kinderen en als we ons om onze bezittingen bekommeren, dan
vergeten wij veel. Abu Bakr zei: Bij Allah! Mij gebeurt hetzelfde.
Abu
Bakr en ik gingen vervolgens naar de Boodschapper van Allah en ik zei
tegen hem: O Boodschapper van Allah, Hanzala is een hypocriet
geworden. Hij vroeg: Wat is er met jou gebeurd? Ik antwoordde: O
Boodschapper van Allah, als we bij u zijn, worden we herinnerd aan het
Hellevuur en het Paradijs, tot het is alsof wij het voor ons zien. Dan
gaan we weg van jou en houden ons bezig met onze vrouwen en kinderen
bezig, en bekommeren ons om onze bezittingen en dan vergeten wij veel.
Toen
zei de Boodschapper van Allah: Bij Hem in Wiens Hand mijn ziel is, als
je op hetzelfde niveau bleef als je met mij was en je ten allen tijden
Allah zou gedenken, dan zouden de engelen je de hand schudden als je
rustte of als je rondliep, maar O Hanzala, er is een tijd (voor dit) en
er is een tijd (voor dat), en hij herhaalde deze zin drie maal.
Deze
hadith waarin Hanzala al Usaida (moge Allah tevreden met hem zijn) zijn
gesprek met Abu Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn) en de Profeet
(vrede en zegingen zij met hem) overgeleverd heeft, staat vermeld in
Sahih Muslim.
In de naam van Allaah de Meest Genadevolle, de Meest Barmhartige
Moge de vrede en zegeningen van Allaah op jou zijn
Alle
lof zij Allaah . We zoeken zijn hulp en vergiffenis. We zoeken
toevlucht bij Allaah van het slechte van onze zielen en van onze slechte
daden. Wie Allaah leid zal nooit verdwaald raken en wie Allaah in de
steek laat niemand kan hem leiden. Ik getuig dat er geen god is dan
Allaah en ik getuig dat Muhammad Zijn slaaf en Profeet is.
Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah
As-Salaam Alaikum Wa-Rahmatullahi Wa-Barakatuhu
Onthul je zondes niet
Onder
de leerstellingen van Allaahs Boodschapper(vrede zij met hem) is dat
je zonden als een geheim moet bewaren. Wanneer iemand een zondige daad
begaat die tegen de bevelen van Allaah of het morele karakter zijn, of
dat het een daad is die de eer kan schaden dan zou het geheim gehouden
moeten worden en vergeving van Allaah worden gezocht in de duisternis
van de nacht.
De boodschapper van
Allaah(vrede zij met hem) zei: Mijn gehele volk is veilig behalve
al-Mujahirin(degenen die opscheppen met hun zondes). Onder de Mujaharah
is een man die een (slechte) daad begaat en wakker wordt in de ochtend
terwijl Allaah zijn (zonde) verborgen hield. Hij zegt:Oh zus- en zo!
Vorige nacht deed ik dit en dat. Hij gaat slapen terwijl Allaah zijn
(zonde) geheim hield, maar hij wordt wakker in de ochtend en ontbloot
wat Allaah geheim hield![Saheeh al-Bukhari]
Abdullah
Ibn Masoud(Moge Allaah tevreden met hem zijn) overleverde; een man kwam
naar de Profeet en zei: O Boodschapper van Allaah! Ik heb mij vermengd
met een andere vrouw in het afgelegen zijde van al-Medina en ik was mijn
begeertes aan het volbrengen, kort gezegd ik had seksuele gemeenschap
met haar. Dus hier ben ik. Oordeel mij in overeenstemming naar wat u
besluit. Umar Ibn al-Khattab(Moge Allaah tevreden met hem zijn) zei
toen: Allaah bewaarde je geheim, waarom hield je het niet verborgen?
[Sharh Muslim]
Evenzo wanneer iemand
bewust wordt van iemand anders zijn zonden dan zou hij het ook geheim
moeten houden. Allaahs Boodschapper(vrede zij met hem) zei:Hij die een
ontbering op deze Dunya(wereld) voor een gelovige verlicht Allaah zal
een ontbering (van hem) verlossen op de Dag des Oordeels. Hij die een
verschuldigd persoon vergemakkelijkt, Allaah zal het makkelijk voor hem
maken op deze Dunya en het Hiernamaals. Hij die een Moslim
beschermt(betekend zijn fouten en tekortkomingen) Allaah zal hem
beschermen in deze Dunya en het Hiernamaals.[Saheeh Muslim]
Tegenwoordig
zijn er ook zoveel ongebruikelijke kanalen die zonden verspreiden in de
maatschappij zoals boeken, televisie programmas welke de misdaden van
anderen benoemen, ongeoorloofde daden en onzedelijkheid onder het mom
van bewustwording creëren onder de mensen. Deze programmas die
bedoeld zijn om de mensen te helpen tegen de misdrijven helpen in
werkelijkheid het misdaden te verspreiden in de samenleving! Misdaden
die voorheen onbekend waren bij de mensen zijn nu alledaagse
overtredingen geworden! Het is daarom belangrijk voor de Moslims om deze
te vermijden om elke dusdanige toegang te vermijden die leiden naar de
vernietiging van onze Moslim Oemmah.
Onthul je zondes
niet(ongeacht ze groot of klein zijn), zelfs niet tegen je naasten zoals
je echtgenoot of je ouders. Vraag Allaah om vergeving voor je zondes
die je hebt begaan en vraag Allaah ook om je te helpen je te behoeden
van hetzelfde in de toekomst. Verberg en onthul de zondes van je mede
Moslim broeders en zusters en niet Moslims niet aan anderen.
De
Boodschapper van Allah s.a.w.s heeft gezegd: Er was eens een Man voor
jullie (tijd). En deze man overdreef in het plegen van zonden. En toen
hij op zijn sterfbed lag, liet hij zijn kinderen om zich heen
verzamelen. Hij zei Als ik kom te sterven, dan wil ik dat jullie mijn
lichaam verbranden en datgene dat overblijft van mijn lichaam fijnmalen.
En wacht tot het aanbreken van een stormige dag. En verstrooi mijn as
overal. Toen hij overleed deden zijn kinderen wat hij van hen verlangde.
Toen gaf Allah opdracht aan de aarde: alle stofdeeltjes die deel
uitmaakte van zijn lichaam bijeen te brengen. En Hij zei tegen hem
Wees en de man stond voor Allah, ongedeerd. Allah zei Mijn dienaar,
wat heeft jou ertoe geleidt om zoiets te doen. De man zei mijn vrees
voor U. Allah zei Ik heb je vergeven. Door Al-Bukhari en Muslim
Enkele van de meest gehoorde islamitische uitdrukkingen zijn:
Bismillahir rahmanir rahiem = In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
Deze zin wordt bijna overal voor gebruikt:
lezen van de Koran, voor het slapen gaan, het eten, naar buiten gaan, enz.
Al hamdoe lillah = Alle lof en dank is voor Allah.
Dit
zegt men i.p.v.: "Te gek!"; "Goed zo"; "Wat fijn"; "Gefeliciteerd"..
"Al hamdoe lillah" zegt men o.a. wanneer men een complimentje krijgt of
geeft en i.p.v. te applaudisseren!
Men moet zich voor alle handelingen tot Allah wenden, en geen enkel goed werk aan zichzelf toeschrijven.
Het is achteloos genoeg om een beloning te vragen voor een handeling die je niet verricht hebt.
Allah is immers de Schepper van jou en je acties.
Tevens zegt men dit als anderen bepaalde lichamelijke gebreken' van je benadrukken.
Niemand vindt het leuk om tot vervelends toe op die manier onder de aandacht gebracht te worden.
Op opmerkingen als: "Wat ben je toch klein van stuk"; "Wat ben je toch lang" kan men reageren met:
"Al hamdoe lillah". Allah heeft ieder mens perfect geschapen.
Allahoe akbar = Allah is de Allergrootste..
Allahoe alim = Allah is de Alwetende, Allah weet het het best.
Dit
zegt men bijv. i.p.v.: "Ik weet het niet"; of bij een discussie waar
men niet uit komt; of als iemand je een vraag stelt en je wilt geen
antwoord geven omdat je in verlegenheid gebracht bent of omdat het iets
vertrouwelijks betreft.
En bedenkt: Mensen kunnen onbeleefde vragen stellen, maar of jij als ondervraagde dit ook wil beantwoorden, is wat anders!
"...Boven elke wetende, staat de Alwetende."
(Heilige Koran 12:76 ; Joesof)
Amien = Het woord "amien" is op zichzelf een gebed wat betekent: "O Heer, beantwoord mijn gebed"..
Dit zegt men o.a. aan het einde van een doe'aa (smeekbede).
'Aoedzoe billah (ie-mie nasj sjaitaanir radjiem) = Ik zoek mijn toevlucht bij Allah (tegen Satan, de verworpene).
Dit zegt men als men verleid wordt door de Sjaitaan (de duivel).
Bijvoorbeeld
:als je woede voelt opkomen; als je de neiging krijgt om te roddelen of
als je slechte jaloezie voelt opkomen. We zoeken dus bescherming bij
Allah tegen onze slechte eigenschappen.
As-salamoe aleikoem = Vrede zij met jou.
Dit is de vredesgroet die men geeft aan een moslim..
"En
wanneer degenen die in Onze tekenen geloven, tot u komen, zeg dan:
As-salamoe aleikoem' (Vrede zij met jou). (Heilige Koran 6:54;
Al-Anaam)
"Het is aanbevolen iedere geloofsgenoot te groeten, bekend of onbekend."
wa aleikoem salam (wa rahmatullahi wa barakatoehoe)= En met jou zij de vrede (en Allah's barmhartigheid en Zijn zegeningen)..
Dit is het antwoord op de vredesgroet van een moslim.
"En
wanneer gij met een groet wordt begroet, groet dan terug met een betere
groet, of geeft deze althans terug." (Heilige Koran 4:86; An-Nisa)
wa aleikoem = Ook zo, Voor u hetzelfde.
Dit is het antwoord op de vredesgroet van een niet-moslim.
Astagfir-allah = Moge Allah het vergeven.
Dit zegt men bijv. i.p.v.: "Shit!"; "O wat stom zeg" , " Oeps!" , " O jee!"
Bismillah = In naam van Allah..
Dit wordt gezegd als een moslim een bepaald werk begint, bijvoorbeeld als men samen begint te eten.
Ook zegt men "Bismillah" i.p.v. "alsjeblieft" en wanneer men gaat zitten..
Barak Allah = Moge Allah je zegenen..
Als
moslims, na bij iemand gegeten te hebben, het huis verlaten, of als zij
zich verontschuldigen niet aan de maaltijd deel te kunnen nemen.
Djazakallah = Moge Allah je belonen..
Dit zegt men bijv. i.p.v. "dankjewel". Djazakallah zegt men tegen een man/jongen..
Djazakiellah zegt men tegen een vrouw/meisje..
Fi amanillah = Moge Allah je beschermen (afscheidsgroet).
Dit zegt men bijv. i.p.v.: "Pas goed op jezelf", "Wees voorzichtig".(afscheidsgroet)
Fi sabilillah = Op Allah's weg, voor de zaak van Allah.
Iets doen op Allah's weg zonder er iets materieels voor terug te verwachten.
Inna lillahi wa inna Ilaha radjioen = We behoren tot Allah en tot Hem zullen we terugkeren.
Dit zegt men zodra men hoort dat een moslimbroeder of -zuster overleden is.
Insha Allah = Alleen als Allah het wil, met Allah's welbehagen..
"En zeg niet over iets: "Ik zal het morgen doen, zonder (erbij te zeggen): 'Insha Allah'.
La Ilaha Illa Allah = Er is geen andere god dan Allah, Er is geen godheid waard aanbeden te worden dan Allah.
La hawla wa la qoewwata iella billah = Er is geen macht en geen kracht buiten dat van Allah.
Dit zegt een moslim bij een gevoel van wrevel of verontwaardiging.
Ma'a al salama = Ga in vrede.
Dit zegt men i.p.v. "Tot kijk". Antwoord op de afscheidsgroet: "Fi amanillah" (Moge Allah je beschermen).
Marhaban = Welkom. Maak het je gemakkelijk.
Saddaq Allahoe adziem = Allah's woord is waarheid.
Dit zegt men bij het beëindigen van het lezen van Al Qor'aan al Kariem (de Heilige Koran).
Sjafakallah = Moge Allah je gezondheid schenken.
Dit zegt men bijv. i.p.v. "Beterschap". Sjafakallah zegt men tegen een man/jongen.
Sjafakiellah zegt men tegen een vrouw/meisje
Soebhan allah = Heilig, zonder tekortkomingen is Allah.
Uitdrukking van verbazing of verwondering, bij het zien van iets ongewoons.
Qadr Allah = het lot van Allah, het heeft zo moeten zijn.
(Al-Qadr = voorbestemming).
Aboe
Hoeraira vertelde dat Allah's boodschapper zei: "...als iets (in de
vorm van problemen) je overkomt, zeg dan niet: "Als ik dat niet had
gedaan, was dat en dat niet gebeurd', maar zeg: " Qadr Allah " (Allah
deed wat hij had bepaald om te doen)... (Gedeelte van een hadith =
overlevering)
De waarschuwingen op aarde, hebben zich vaak moeten herhalen, Maar toch had je niet verwacht, de boete nu al te betalen, De engel is gekomen, zoals je ooit las in verhalen, Kwam hij zonder genade, om jouw ziel op te halen!
Je hebt een reis gemaakt, en hebt de hemelen gezien, Alle poorten zijn geopend, die jij mag betreden indien, Je zult slagen voor de toets, maar je twijfelt want misschien, Zul je niet antwoorden op, de vragen over de ware dien.
Je mag terug naar je lichaam, en voelt de angst al meteen je wilt vluchten maar je benen, ze lijken wel van steen Je kijkt goed in je graf, maar ziet niemand om je heen. Je hebt geen geld of spullen meer, je bent werkelijk alleen, Hoe had je kunnen denken, dat de status die jij had? Je voor eeuwig zou volgen, terwijl jij je graf vergat? Hoe had je kunnen denken, dat jij al het geluk bezat? Terwijl jij keer op keer, de regels overtrad?
De engelen zijn bij je, ze bezoeken je maar even, En stellen je wat vragen, die jou hart zullen doen beven, Heb jij op de aarde, naar het juiste kunnen streven? En zal dit jou nog baten, in jouw volgende leven?
Want zuster, lieve zuster, weet en luister goed, Dat jij iedere daad die je verricht, in je graf weer ontmoet!
Je gaat dood je overlijdt, En gooit je daden in de strijd, Je hoopt dat zij je kunnen baten, Wanneer het wereldse je zal verlaten.
Je voelt je verloren en zo alleen, Je kijkt angstig om je heen, Alles is zwart in dit nauwe graf, En dan begint de reis van de ware straf..
Het is te vroeg voor de uitspraak, Maar te laat voor de goedmaak, Je kunt niks anders meer dan zwijgen, Want je gradatie kan niet meer stijgen
Het doet er niet toe, wat jij nog zegt Je bent al in je graf gelegd. Het is nu te laat, voor jouw oprechte spijt, Want dit lieve zuster, is de dag van de waarheid!
Een touw om mijn hart, steeds strakker gespannen. Met een brok in mijn keel, door een onvervuld verlangen. Een ontevreden ziel, die zijn zorgen wil verbannen. Maar niemand ziet mij schreeuwen, niemand helpt me te ontspannen!!
Ya Rabi ik vraag U, het touw weer los te maken. Ik smeek U uit die brok, mijn tranen vrij te laten. Ya Rabi mijn ziel, alleen U kunt hem verblijden. Zonder U ben ik verloren, help mij het slechte te vermijden!!!
Ya Allah mijn traan, vloeit richting U mijn Heer, Het heeft rivieren rondgevaren, maar kent de weg niet meer, Ya Allah ben ik verkeerd, wie ren ik tegemoet? Is dit Uw leiding of shaytaan, die dit nu met me doet, Ik weet wat ik wil volgen, maar ik weet niet wie me leidt, Ya Allah ik blijf op zoek, tot het einde van de strijd, Want van dit wereldse leven, kan ik niet meer genieten, Deze wereldse bestraffing, laat enkel tranen gieten, Gevangen hier op aarde, met de wereld om me heen, Angstig vol verlangen, naar mijn moment met U alleen, Op weg naar Uw vergeving, met als ticket hier mijn traan, Vol hoop dat ik gered wordt, wanneer de wereld zal vergaan!!!!!!!!!
Ik ben karima, en gebruik soms ook wel de schuilnaam umm saalih.
Ik ben een vrouw en woon in amsterdam (nederland) en mijn beroep is pedagogiek.
Ik ben geboren op 13/05/1992 en ben nu dus 32 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: informatie zoeken over de islam.