NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    23-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Florimond Van Duyse 100 jaar overleden ....

     



    Er zijn weinig koren in Vlaanderen die het eenvoudige ‘Het was er te nacht’ niet op hun repertoire hebben. Elk koor laat wel eens die fiere nachtegaal zijn lied aanheffen met zijn wilder tongen.

    Dit Oudnederlandse volkslied, een minneklacht van 2 geliefden, werd schitterend, stemmig en sfeervol bewerkt door Florimond Van Duyse.

    Maar wie was deze componist van wie we misschien ook nog zijn bewerking van ‘Het waren twee conincxkinderen’ en ‘Jan de mulder’ kennen? Veel verder reikt onze kennis wellicht niet.

    Welnu, Florimond Van Duyse was de zoon van de dichter Prudens Van Duyse.

    Hij werd in Gent geboren op 4 augustus 1843.

    Zijn secundaire studies deed hij aan het college van Veurne en het Genste Koninklijk Atheneum.

    Aan de Gentse universiteit studeerde hij rechten (1867) en werd daarna advocaat en krijgsauditeur in Antwerpen, Bergen en Gent (1882).

    Maar zijn eerste liefde was de muziek.

    Als zevenjarige studeerde hij viool en in 1853 studeerde hij al aan het Gentse conservatorium bij Karel Miry, de toondichter van o.a. ons Vlaams Nationaal volkslied en op dat ogenblik dirigent van de Gentse opera. Hij behaalde er prijzen voor harmonie (1859) en contrapunt (1861 en 1862). Op zijn 15de begon hij te componeren. Hij schreef een tiental opera’s, operettes, koorwerken, cantates, twee suites voor orkest en talrijke liederen en volksliedbewerkingen. In 1873 behaalde hij een tweede Prijs van Rome met de cantate ‘Torquato Tasso’s dood’.

    Maar naast de compositie besteedde hij veel tijd aan studiewerk.

    Tijdens zijn verblijf in Antwerpen van 1876 tot 1879 kwam hij in contact met de ideeën van Peter Benoit. Hij liet de muziekopleiding beginnen bij het aanleren van het volkslied. Dat betekende meteen de start voor veel opzoekwerk naar het Oudnederlands volkslied.

    Van Duyse bestudeerde ondermeer de Souterliedekens, Geuzenliederen, liederen uit het Gruuthuse-handschrift en het Antwerps liedboek. Daarbij bestudeerde hij eerder studiewerk van o.a. Jan Bols, Edmond De Coussemaker en Jan-Frans Willems. Deze laatste verweet hij echter eigenhandig wijzigingen aan teksten en melodieën aangebracht te hebben of van bepaalde wijzigingen de bronnen niet vermeld te hebben. Iets wat Hoffmann Von Fallersleben wel deed.

    Van Duyse maakte er in zijn werk een punt van om alle versies en bronnen van de volksliederen te vermelden.

    Zo publiceerde Van Duyse o.a. in 1896 ‘Het eenstemmig Frans en Nederlands wereldlijk lied in de Belgische gewesten’, in 1902 ‘De melodie van het Nederlandse lied en hare rhythmische vormen’ en van 1903 tot 1908 publiceerde hij het driedelig werk ‘Het Oude Nederlandse lied’. In dat werk behandelde hij 714 liederen betreffende tekst en melodie. Hij werd meermaals bekroond voor zijn musicologisch werk door de Koninklijke Academie en werd in 1905 zelf lid van de Academie.

    In 1903 richtte hij de ‘Liederavonden voor het volk’ op in de geest van Peter Benoit.

    Van 1895 tot zijn dood was hij secretaris van de bestuurlijke commissie van het Genste conservatorium. Benoit en Van Duyse gingen onderling soms in de clinch. Benoit verweet Van Duyse te weinig de klemtoon te leggen op het Vlaamse lied en Van Duyse verweet Benoit een slecht bestuurder van de muziekschool te zijn. Maar ze deelden wel de passie voor het zingen van het eigen volks(e) lied.

    Op 18 mei 1910 –precies 100 jaren geleden- overleed Van Duyse in zijn geboortestad, Gent.

    Zijn belang als muziektheoreticus kan nauwelijks overschat worden. Dat staat buiten kijf.

    Maar zijn composities zijn vandaag de dag zeer miskend, op enkele koorwerkjes na.

    Daarom is het de plicht van onze koren om –elk op zijn plaats en niveau- wat aandacht te schenken aan de koorwerken van Van Duyse.

    We vermeldden reeds zijn ‘Het was er te nacht’. Zeer eenvoudig, melodieus en stemmingsvol. Het is een strofisch lied met refrein. De zetting volgt volledig de originele melodie. Er is een afwisseling van eenstemmigheid en meerstemmigheid.

    De partituur is opgenomen in het Vlaams Romantisch Koorboek van het ANZ.

    We verwijzen ook naar de bundel ‘6 Oude Nederlandse liederen’ in een bewerking van Van Duyse. Naast ‘Het was er te nacht’ vind je er ook ‘Heer Halewijn’, ‘Het daghet in den Oosten’, ‘Er was een maegdetje’ (voor dameskoor), ‘T’wijl in de nacht’ en ‘Willen wij ’t haesken jagen’ (voor mannenkoor) met telkens een harmoniumbegeleiding.

    Deze suite is gratis te downloaden op de WIMA-site: icking-music-archive.org .

    Veel zingplezier!


    24-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe CD August De Boeck




    de nieuwe cd In Flanders’ Fields Vol. 64

    selectie uit de pianomuziek van August de Boeck (18651937)

    Jozef de Beenhouwer, piano

    Behalve een zeventigtal gevoelige stukjes voor kinderen

    componeerde August de Boeck in het begin van de vorige eeuw

    nog een vijftigtal pianowerken, die hij soms de meest

    schilderachtige opschriften meegaf. Vijf briljante

    concertstukken – twee Scherzi, twee Toccata's en een

    Impromptu – zijn beslist voor de concertzaal gedacht.

    Ziehier de volledige lijst van opgenomen werken:

    1 Prélude in Dflat major (september 1909) 3’55

    2 Capriccio in G major (december 1910) 1’55

    3 Scherzo nr 1 in A minor (voor 1913) 5’36

    4 Soir sur l’eau in Eflat major (Avond op het water) (voor 1908) 4’15

    5 Scherzo nr 2 in E flatmajor (1916) 8’34

    6 Valse Arabesque in F minor (november 1923) 4’04

    7 Valse Dolente in A minor (ca. 1923) 4’48

    8 Toccata nr 1 in F major (voor 1907) 2’12

    9 Toccata nr 2 in Bflat minor (januari 1927) 4’32

    10 Menuet nr 1 in G minor (voor 1908) 3’20

    11 Impromptu in A minor 5’48

    12 Eekhoorndans (december 1932) 3’39

    Voor Kinderen 21’03

    13 Sprookje 3’08

    14 De Scharenslijper 0:56

    15 Sprinkhanendans 0’46

    16 Scherts 0’36

    17 Gavotte 3’06

    18 Droom 2’03

    19 Aan het Spinnewiel 0’53

    20 Bijna een Etude! 0’48

    21 Blindemannetje 1’16

    22 Spleen 2’32

    23 Waterbelletjes 1’56

    24 Wiegelied 2’58

    TT : 73:48


    18-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef TINEL: mis voor gemengd koor en orgel

    Beste

    op dit moment digitaliseren we een 4-stemmige mis voor koor en orgel van Jef TINEL.
    Het gaat om de 'Missa in honorem sacratissimi Sacramenti' voor gemengd koor en orgel.
    Een streng klassiek opgebouwde compositie met homofonie, polyfonie en fugatische delen.
    Bovendien ook zeer romantisch met leidmotieven en contrasten trouw naar de tekst.
    Zeer geschikt voor liturgisch gebruik, maar ook voor tijdens concerten.
    We publiceren in de lijst hierboven de kleine delen (Kyrie, Sanctus en Agnus Dei) en het Gloria. Het Credo volgt nog.

    Veel musiceergenot.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw een werk van JEF TINEL gedigitaliseerd

    We hebben op onze site in het kopartikel een werk van JEF TNEL bijgeplaatst.
    Het betreft een werk voor snaren, nl. een parafrase op het volkslied 'Het viel een hemels douwe'.
    Het werd in de jaren '50 geschreven voor het toenmalige snarenensemble Dispa.
    Maar de compositie heeft de frisheid niet verloren.
    Een ontdekking waard.
    Er is van Tinel ook een koorbewerking van het lied 'Het viel een hemels douwe'. Een perfecte combinatie voor een concert.


    17-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams Radiokoor zingt hedendaagse Vlaamse componisten
    op zondag, 10 oktober 2010 om 11:00 uur
    in O.L.V.-kapel van het Elzenveld
    adres Lange Gasthuisstraat te Antwerpen
    toegangsprijzen:    kassa: 12,00/10,00 euro

    info & reservatie: www.koorlink.be telefoon: 014 41 85 90

    Het Vlaams Radio Koor heeft steeds een groot hart gehad voor de hedendaagse Vlaamse koormuziek.
    Daarvan getuigen in dit programma een nieuw concerto voor koor en piano van hun ‘composer in residence’ Johan Duijck, de Complaintes van Vic Nees, op tekst van Liliane Wouters, geschreven ter nagedachtenis van Denijs Dille, vier motetten van Rudi Tas en There is another Sky , van Roland Coryn, op een tekst van Emily Dickinson. Tas en Coryn waren intimi van Herman Roelstraete, dit jaar 25 jaar geleden overleden.



















    06-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Tinel op KLARA



    Dinsdag 7 september programmeert 'Brede Opklaringen' tussen 9 en 11 het koorwerk 'Fantasia' van Jef Tinel.
    De tekst is een gedicht van Rodenbach en beschrijft een jongeling die naar de voorbijdrijvende "watten wolkskens"  staart en daarbij aan het dromen gaat. Onbewust elk wolkske na drijft zachtjes een fantasia....
    Jef Tinel componeerde de muziek in een laat-romantische klankkleur met een vleugje impressionisme. Dromerig afgewisseld met levendigere fantasierijke momenten.
    Ignace Thevelein dirigeerde het Beauvarletkoor in een zeer zuivere en sobere uitvoering.
    Meer dan het beluisteren waard.



     


    20-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse componisten bij KLARA

    Volgende week bij Brede Opklaringen:

     WEEK VAN 23 TOT 27 AUGUSTUS

    Lodewijk Mortelmans (1868-1952) …

    gold als vernieuwer van de Vlaamse muziek. Als geen ander kon hij tekst en muziek tot een eenheid laten versmelten.
    In 1893 won hij met zijn cantate Lady Macbeth de Eerste Prijs van Rome. In het begin van de 20ste eeuw ging hij lesgeven aan het Koninklijk (Vlaams) Conservatorium van Antwerpen, waarvan hij het nadien ook tot directeur schopte.
    Buiten zijn dagelijkse bezigheden maakte hij deel uit van de raad van bestuur van de Muziekstichting Koningin Elisabeth, die de fundamenten legden voor de huidige muziekwedstrijd. Tot op hoge leeftijd bleef Mortelmans stukken schrijven voor diverse instrumenten.






    Jozef Ryelandt (1870-1965)...

    Baron Joseph R. behoorde tot de Franssprekende bourgeoisie van Brugge. Hij vond dat hij met zijn muziek maar één iemand moest behagen, de goddelijke persoon, die hem zijn talent gaf. Zijn overwegend religieuze muziek vervalt niet in zoeterige neotaal maar is geschreven in een gedegen eigen polyfoon romantische taal.
    In 1924 werd hij directeur van het conservatorium te Brugge. Ryelandt volgde onverbiddelijk zijn eigen weg, wars van de evolutie binnen de muziektaal. "Het enige waar het op aankomt is ware schoonheid te scheppen, iets te zeggen te hebben. Heeft Bach de nieuwe stroming van zijn tijd gevolgd? Neen. Maar het scheelt ons weinig: hij is van alle tijden". Dit was zijn oordeel en credo.
    Jozef Ryelandt componeerde heel veel liederen zowel op Franse als Vlaamse teksten, van Verlaine tot Gezelle; kamermuziek, orkestwerken en heel veel religieus werk.


    Edgar Tinel (1854-1912) …
    was al op jonge leeftijd bijzonder actief in de muziekwereld. Nog voor hij zelf ging studeren, gaf hij al pianoles aan aspirant-muzikanten. Tinel genoot onderricht in harmonie, compositie en contrapunt. Zijn orgel- en pianospel zou hij verfijnen dankzij Louis Brassin en Alphonse Mailly. Na een succesvol examen in Brussel, ontpopte hij zich als een klaviervirtuoos die concerten in binnen- en buitenland gaf. Met zijn cantate Klokke Roeland behaalde hij de Prijs van Rome.
    Toen hij tweede dirigent van het Hoger Interdiocesaan Instituut voor Kerkmuziek in Mechelen werd, stopte hij met professioneel pianospelen. Op 55-jarige leeftijd werd hij directeur van het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij eerder leraar contrapunt en fuga was. Op het einde van zijn leven was hij kapelmeester aan het Belgisch hof.



    Paul Gilson (1865-1942) …

    was een belangrijk Vlaams componist en pionier van de Belgische blaasmuziek. Zowat de hele Belgische componistengeneratie van het interbellum is bij hem in de leer geweest. Hij richtte de Revue Musicale Belge op waarvan hij hoofdredacteur was. Hij was ook inspecteur van het muziekonderwijs in België.
    Paul Gilson liet een uitgebreid oeuvre na dat zowat alle genres omvat: symfonische stukken, cantaten, stukken voor harmonie en fanfare, koormuziek, opera’s, kamermuziek en liederen. Zijn latere werken zijn soms een tikje academisch.
    Hij schreef ook enkele theoretische werken en gaf het boek Notes de musique et souvenirs uit.


    Daniel Sternefeld (1905-1986) …

    was een veelzijdige componist en dirigent. Hij studeerde fluit, harmonie, muziekschriftuur, orkestratie en compositie. Hij was fluitist in het orkest van de Koninklijke Vlaamse Opera en componeerde toneelmuziek voor de Koninklijke Nederlandse Schouwburg (nu Het Toneelhuis). Als jood moest hij tijdens de oorlog onderduiken en schreef hij zijn Symfonie in C.
    Na de oorlog kon hij aan de slag bij het NIR, waar hij het tot chef-dirigent van het Symfonieorkest schopte. Na zijn pensioen kon hij zich terug volop aan het componeren wijden. In de jaren 70 verschenen ondermeer het ballet Salve Anverpia – Zang en dans aan het hof van Maria van Bourgondië en het oratoriumballet Heer Halewijn. De laatste compositie van zijn hand was Symfonie nr. 2, geïnspireerd door werk van Pieter Bruegel.


    15-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROFICIAT LUDO CLAESEN

    Een hartelijke proficiat aan Ludo Claesen en zijn medewerkers.
    Tijdens de tv-mis deze morgen vanuit de Hasseltse kathedraal konden we kjjken en luisteren naar de creatie van een nieuwe mis van de hand van Ludo Claesen.
    Onder zijn eigen leiding zongen en speelden het kathedraalkoor, organist Paul Steegmans en een instrumentaal ensemble zijn nieuwe mis in eurovisie.
    Een mooie mengeling van moderne koormuziek met inbreng van het publiek in gregoriaanse responsoria.

    Mooi en sfeervol!   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLARA BLIJFT DE GOEDE MUZIEK PROMOTEN

    BREDE OPKLARINGEN DEZE WEEK ....

    WEEK VAN 16 TOT 20 AUGUSTUS

    Norbert Rosseau (1907-1975) …

    debuteerde als dirigent toen hij 12 was. Rosseau had op dat moment ook al muziek voor viool en piano op zijn conto staan. Hij was een wonderkind. En meer nog, hij was een ambitieus wonderkind, want later zou hij ook nog eens orgel leren spelen.
    Vanaf 1932 trad hij afwisselend in België en Italië op, maar in 1940 moest hij na een kwetsuur noodgedwongen de viool aan de haak hangen.
    Rosseau, altijd bereid om bij te leren, ging in 1962 naar Darmstadt om zich onder te dompelen in de “nieuwe muziek”. Op het einde van zijn leven doceerde hij aan het Koninklijk Conservatorium van Gent.







    August De Boeck (1865-1937)….
    was een van de belangrijkste Vlaamse componisten van zijn generatie. Zijn muziek is lyrisch, spontaan en ietwat ironisch.
    Hij werd organist in Merchtem, later organist in verschillende kerken zoals de Karmelietenkerk in Brussel. Hij was directeur van het conservatorium van Mechelen en later doceerde hij aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel.
    August De Boeck werd beïnvloed door de grote Russische componisten, vooral door Rimski-Korsakov en introduceerde het Impressionisme in Vlaanderen.


    Marinus De Jong (1891-1984) ….
    werd geboren in Nederland maar kwam in Vlaanderen wonen en kreeg de Belgische nationaliteit. Als pianovirtuoos toerde hij door Europa en de VS.
    Hij werd professor piano, contrapunt en fuga aan het Antwerps Conservatorium maar gaf ook les aan het Lemmensinstituut in Mechelen.
    Marinus De Jong maakte knappe en gevarieerde muziek Het is duidelijk dat hij de techniek prima onder de knie had. Hij was weinig flexibel en het is dan ook niet te verwonderen dat hij zich niet op sleeptouw liet nemen door modeverschijnselen. Hij ging zijn eigen weg in het grensgebied tussen oud en nieuw, tussen romantiek en modernisme.


     

     

     

    Peter Benoit (1834-1901) …
    wou vooral het Vlaamse muziekleven naar het Europese niveau van toen tillen.
    In 1867 richtte hij in Antwerpen de eerste Vlaamse Muziekschool op waarvan hij zelf directeur was. Op korte tijd werd de school heel belangrijk in de moeilijke strijd voor Vlaams muziekonderwijs en voor de culturele ontwikkeling van de Vlamingen. Zijn inspanningen werden beloond door de Belgische Overheid die de school niet alleen erkende maar ze in 1898 ook de status van Koninklijk Vlaams Conservatorium gaf, met dezelfde rechten als de Franstalige conservatoria in Belgiê.
    Peter Benoit was een leraar met internationale allure. Zijn conservatorium was in die tijd erg progressief. Hij wou niet in de eerste plaats virtuozen vormen maar wel “denkende” mannen en vrouwen die midden het volk staan. Hij voerde gemengd onderwijs in.
    Benoit voelde ook aan dat er een Vlaams Muziektheater nodig was en richtte in Antwerpen het Nederlands Lyrisch Toneel op dat later de Vlaamse Opera werd. Zijn ideeën en structuren blijven


    Henry G. D’Hoedt (1885-1936) …
    was amper 14 toen hij aan het Koninklijk Conservatorium van Gent ging studeren. Na een intermezzo als fagottist bij verschillende orkesten in Frankrijk, keerde hij terug naar zijn Gentse leerschool. Hij werkte er als repetitor notenleer en adjunct-leraar harmonie. Buiten deze verplichtingen dirigeerde hij ook het mannenkoor Zang en Vermaak en organiseerde hij de jaarlijkse conservatoriumconcerten in Leuven.
    Zijn laat-romantische composities zijn duidelijk geïnspireerd door het impressionisme en het expressionisme. Hij componeerde veel, zowel symfonische gedichten als orkestmuziek, kamermuziek, koormuziek en liederen.
    Tot aan zijn dood was hij directeur van het Stedelijk Muziekconservatorium van Leuven.


    06-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brede Opklaringen bij KLARA volgende week

    WEEK VAN 9 TOT 13 AUGUSTUS

    Paul Gilson (1865-1942) …

    was een belangrijk Vlaams componist en pionier van de Belgische blaasmuziek. Zowat de hele Belgische componistengeneratie van het interbellum is bij hem in de leer geweest. Hij richtte de Revue Musicale Belge op waarvan hij hoofdredacteur was. Hij was ook inspecteur van het muziekonderwijs in België.
    Paul Gilson liet een uitgebreid oeuvre na dat zowat alle genres omvat: symfonische stukken, cantaten, stukken voor harmonie en fanfare, koormuziek, opera’s, kamermuziek en liederen. Zijn latere werken zijn soms een tikje academisch.
    Hij schreef ook enkele theoretische werken en gaf het boek Notes de musique et souvenirs uit.

    Joseph Ryelandt (1870-1965)...
    Baron Joseph R. behoorde tot de Franssprekende bourgeoisie van Brugge. Hij vond dat hij met zijn muziek maar één iemand moest behagen, de goddelijke persoon, die hem zijn talent gaf. Zijn overwegend religieuze muziek vervalt niet in zoeterige neotaal maar is geschreven in een gedegen eigen polyfoon romantische taal.
    In 1924 werd hij directeur van het conservatorium te Brugge. Ryelandt volgde onverbiddelijk zijn eigen weg, wars van de evolutie binnen de muziektaal. "Het enige waar het op aankomt is ware schoonheid te scheppen, iets te zeggen te hebben. Heeft Bach de nieuwe stroming van zijn tijd gevolgd? Neen. Maar het scheelt ons weinig: hij is van alle tijden". Dit was zijn oordeel en credo.
    Jozef Ryelandt componeerde heel veel liederen zowel op Franse als Vlaamse teksten, van Verlaine tot Gezelle; kamermuziek, orkestwerken en heel veel religieus werk.

    Jef Van Hoof (1886-1959) …

    was een bijzonder populaire toondichter van Vlaamse kunstliederen. Jef was een multi-instrumentalist en beheerste ondermeer orgel, piano en fuga. Zijn oeuvre omvat zowat alle genres. Hij schreef een eigen strijdlied, Groeninghe, dat door sommigen de Vlaamse Marseillaise werd genoemd. Van Groeningerwacht, de vereniging die hij zelf oprichtte, dirigeerde hij het mannenkoor.
    Jef Van Hoof was ambitieus en bijzonder actief : hij was medestichter van de muziekuitgeverij De Crans, van het Genootschap van Vlaamse componisten, van de Vlaamse concerten en van de Nationale Vlaamse fanfare. De driejaarlijkse prijs Jef Van Hoof werd naar hem genoemd.

    Arthur Meulemans (1884-1966) …
    zong als jonge snaak in het kerkkoor en speelde piccolo, viool, piano en orgel. Hij studeerde onder Edgar Tinel en Oscar Depuydt en behaalde het hoogste diploma aan het École de Musique Réligieuse (het huidige Lemmensinstituut) in Mechelen. Hij mocht er meteen blijven als leraar harmonie en bleef dat tot 1914. Ook in zijn thuisstad Aarschot en in Tongeren zou hij muziekles geven. De talenten van Meulemans gingen niet onopgemerkt voorbij : het NIR lijfde hem maar wat graag in als dirigent en later directeur van het Groot Radio-Orkest. Na zijn professionele loopbaan stortte hij zich op het componeren. Talrijke onderscheidingen waren zijn deel en in 1956 werd het Arthur Meulemans Fonds gesticht, dat menig compositie van zijn hand heeft uitgebracht.

    Jan Blockx (1851-1912) …
    was een van de eerste leerlingen van Peter Benoit. In zijn jeugdjaren was Blockx bekend onder zijn schuilnaam Scolbini. Na zijn studies verkaste hij samen met Frank Van der Stucken naar Italië. Na zijn terugkeer inspireerde “de man die zijn volk leerde lezen” Blockx tot het schrijven van de Hulde aan Conscience, alsook een Conscience-mars.
    Jan Blockx volgde zijn leermeester Benoit op als leider van de Vlaamse muziekbeweging. Zo ontpopte hij zich tot de belangrijkste Vlaamse operacomponist van het einde van de 19e eeuw. Hij pende een indrukwekkend oeuvre bijeen, waarbij hij beïnvloed werd door Benoit, Bizet, Mascagni en Wagner. Op zijn beurt inspireerde hij menig musicus.


     


    03-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brede Opklaringen deze week

    WEEK VAN 2 TOT 6 AUGUSTUS

    Lodewijk De Vocht (1887-1977) …

    was een belangrijke pion in de Belgische laatromantiek, voornamelijk door zijn werklust. Zijn omvangrijke oeuvre omvat symfonische gedichten, kamermuziek, instrumentale solowerken en veel meer. Vandaag is zijn naam synoniem met vocale muziek, waaronder veel religieuze muziek en liederen.
    Hij was 15 toen hij als musicus aan de slag ging. Groeninghe, zijn eerste cantate, volgde hij op met het symfonisch gedicht Avondschemering en het volkslied O Jesu, allerliefste Kind. Hij beperkte zich echter niet tot het schrijven van muziek : als violist scheerde hij hoge toppen in het orkest van de Maatschappij der Nieuwe Concerten.
    Maar vooral als dirigent ontgon hij nieuw terrein. Zijn uitvoeringen van Kodály, Caplet, Milhaud (Les Euménides), Roussel en Stravinsky werden ook internationaal gewaardeerd.


    François-Auguste Gevaert (1828-1908) …
    was de medestichter van de muziekuitgeverij Gevaert. Zijn broer Vitus startte in het Gentse met een winkel die piano’s van Gevaert verkocht. Het ondernemerschap zat de Gevaerts in het bloed, maar François-Auguste blijft toch vooral bekend als begenadigd componist en pianist.
    België was al snel te klein voor hem : in 1853 vestigde hij zich in Parijs, waar hij zich enkele jaren later tot koordirecteur van de Grand Opéra kon opwerken. Oorlogsperikelen dwongen hem naar zijn vaderland terug te keren, waar zich volledig wijdt aan pedagogische taken. In 1871 volgt hij F-J Fétis op als directeur van het Brusselse Conservatorium.
    Hierdoor kon hij minder componeren, maar professioneel ging het hem in de herfst van zijn carrière meer dan ooit voor de wind : hij stichtte ook nog de Société des Concerts du Conservatoire en werd kapelmeester aan het koninklijk hof.

    Peter Benoit (1834-1901) …
    wou vooral het Vlaamse muziekleven naar het Europese niveau van toen tillen.
    In 1867 richtte hij in Antwerpen de eerste Vlaamse Muziekschool op waarvan hij zelf directeur was. Op korte tijd werd de school heel belangrijk in de moeilijke strijd voor Vlaams muziekonderwijs en voor de culturele ontwikkeling van de Vlamingen. Zijn inspanningen werden beloond door de Belgische Overheid die de school niet alleen erkende maar ze in 1898 ook de status van Koninklijk Vlaams Conservatorium gaf, met dezelfde rechten als de Franstalige conservatoria in België.
    Peter Benoit was een leraar met internationale allure. Zijn conservatorium was in die tijd erg progressief. Hij wou niet in de eerste plaats virtuozen vormen maar wel “denkende” mannen en vrouwen die midden het volk staan. Hij voerde gemengd onderwijs in.
    Benoit voelde ook aan dat er een Vlaams Muziektheater nodig was en richtte in Antwerpen het Nederlands Lyrisch Toneel op dat later de Vlaamse Opera werd. Zijn ideeën en structuren blijven.

    August De Boeck (1865-1937)….
    was een van de belangrijkste Vlaamse componisten van zijn generatie. Zijn muziek is lyrisch, spontaan en ietwat ironisch.
    Hij werd organist in Merchtem, later organist in verschillende kerken zoals de Karmelietenkerk in Brussel. Hij was directeur van het conservatorium van Mechelen en later doceerde hij aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel.
    August De Boeck werd beïnvloed door de grote Russische componisten, vooral door Rimski-Korsakov en introduceerde het Impressionisme in Vlaanderen.

    Lodewijk Mortelmans (1868-1952) …
    gold als vernieuwer van de Vlaamse muziek. Als geen ander kon hij tekst en muziek tot een eenheid laten versmelten.
    In 1893 won hij met zijn cantate Lady Macbeth de Eerste Prijs van Rome. In het begin van de 20ste eeuw ging hij lesgeven aan het Koninklijk (Vlaams) Conservatorium van Antwerpen, waarvan hij het nadien ook tot directeur schopte.
    Buiten zijn dagelijkse bezigheden maakte hij deel uit van de raad van bestuur van de Muziekstichting Koningin Elisabeth, die de fundamenten legden voor de huidige muziekwedstrijd. Tot op hoge leeftijd bleef Mortelmans stukken schrijven voor diverse instrumenten.


    24-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op zoek naar goede CD's?

    Passeer eens bij KLARA!

    52. Flemish Connection IX

    Daniel Sternefeld - Symphony nr. 1 Mater Dolorosa

    Uitvoerders: Brussels Philharmonic. Dirigent: Arturo Tamayo

    Twee symfonieën en één opera waren voldoende om Daniel Sternefeld een ereplaats te geven in de Vlaamse muziek. Tijdens de tweede wereldoorlog werkte hij aan een symfonie die de beklemmende sfeer, verbetenheid en drang naar bevrijding weerspiegelt. De eerste uitvoering op kerstavond 1944 was een hoogtepunt voor Sternefeld en de symfonische muziek in Vlaanderen.

    Bestelnummer: Referentie KTC 4029


    22-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brede opklaringen bij KLARA

    Volgende week:

    De Ronde van Vlaanderen in 40 etappes

    Deze zomer laat Brede Opklaringen u 40 Vlaamse meesterwerken horen en koppelt die aan muziek die er van ver of van dichtbij mee te maken heeft.

    WEEK VAN 26 TOT 30 JULI

    Jef Van Hoof (1886-1959) …
    was een bijzonder populaire toondichter van Vlaamse kunstliederen. Jef was een multi-instrumentalist en beheerste ondermeer orgel, piano en fuga. Zijn oeuvre omvat zowat alle genres. Hij schreef een eigen strijdlied, Groeninghe, dat door sommigen de Vlaamse Marseillaise werd genoemd. Van Groeningerwacht, de vereniging die hij zelf oprichtte, dirigeerde hij het mannenkoor.
    Jef Van Hoof was ambitieus en bijzonder actief : hij was medestichter van de muziekuitgeverij De Crans, van het Genootschap van Vlaamse componisten, van de Vlaamse concerten en van de Nationale Vlaamse fanfare. De driejaarlijkse prijs Jef Van Hoof werd naar hem genoemd.




    Edgar Tinel (1854-1912) …
    was al op jonge leeftijd bijzonder actief in de muziekwereld. Nog voor hij zelf ging studeren, gaf hij al pianoles aan aspirant-muzikanten. Tinel genoot onderricht in harmonie, compositie en contrapunt. Zijn orgel- en pianospel zou hij verfijnen dankzij Louis Brassin en Alphonse Mailly. Na een succesvol examen in Brussel, ontpopte hij zich als een klaviervirtuoos die concerten in binnen- en buitenland gaf. Met zijn cantate Klokke Roeland behaalde hij de Prijs van Rome.
    Toen hij tweede dirigent van het Hoger Interdiocesaan Instituut voor Kerkmuziek in Mechelen werd, stopte hij met professioneel pianospelen. Op 55-jarige leeftijd werd hij directeur van het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij eerder leraar contrapunt en fuga was. Op het einde van zijn leven was hij kapelmeester aan het Belgisch hof.

    Lodewijk Mortelmans (1868-1952) …

    studeerde orgel, harmonie, contrapunt, fuga, compositie en orkestratie en zou later naam maken als componist van orkestwerk, impressionistische pianowerken, koormuziek en liederen.
    Mortelmans gold als vernieuwer van de Vlaamse muziek. In 1893 won hij met zijn cantate Lady Macbeth de Eerste Prijs van Rome. In het begin van de 20ste eeuw ging hij lesgeven aan het Koninklijk (Vlaams) Conservatorium van Antwerpen, waarvan hij het nadien ook tot directeur schopte.
    Buiten zijn dagelijkse bezigheden maakte hij deel uit van de raad van bestuur van de Muziekstichting Koningin Elisabeth, die de fundamenten legden voor de huidige muziekwedstrijd. Tot op hoge leeftijd bleef Mortelmans stukken schrijven voor diverse instrumenten.

    Charles-Auguste de Bériot (1802-1870) …
    was een vioolvirtuoos, docent en componist. Op jeugdige leeftijd gaf hij blijk van een enorme finesse voor viool, waarna hij op aanraden van André Robberechts naar het conservatorium van Parijs ging om zich te bekwamen. In 1824 werd hij achtereenvolgens hofviolist van koning Charles I van Engeland en kamerviolist van koning Willem I der Nederlanden.
    Met zijn partner, de beroemde mezzosopraan Maria de la Felicidad García (Maria Malibran), vestigde hij zich in Parijs en later Brussel. Na haar plotse overlijden wijdde hij zich aan de opvoeding van zijn kinderen. Met de uitzondering van enkele concerten in Duitsland en Oostenrijk werd hij fulltime leerkracht en stampte de Belgische vioolschool uit de grond. In de latere jaren van zijn leven werd hij blind, maar zijn vioolspel bleef onverwoestbaar overeind.

    Arthur Meulemans (1884-1966) …

    zong als jonge snaak in het kerkkoor en speelde piccolo, viool, piano en orgel. Hij studeerde onder Edgar Tinel en Oscar Depuydt en behaalde het hoogste diploma aan het École de Musique Réligieuse (het huidige Lemmensinstituut) in Mechelen. Hij mocht er meteen blijven als leraar harmonie en bleef dat tot 1914. Ook in zijn thuisstad Aarschot en in Tongeren zou hij muziekles geven. De talenten van Meulemans gingen niet onopgemerkt voorbij : het NIR lijfde hem maar wat graag in als dirigent en later directeur van het Groot Radio-Orkest. Na zijn professionele loopbaan stortte hij zich op het componeren. Talrijke onderscheidingen waren zijn deel en in 1956 werd het Arthur Meulemans Fonds gesticht, dat menig compositie van zijn hand heeft uitgebracht.

     


    18-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O.L.Vrouw van Vlaanderen 'verkracht'
    Vandaag gekeken naar de tv-mis vanuit de Brusselse Goede Bijstandskerk.
    Een mooi verzorgde viering, niets van te zeggen.
    Alleen bij het slotlied kreeg ik het hard te verduren.
    Men zong het lied van De Vocht 'O.L. Vrouw van Vlaanderen' of 'Liefde gaf u duizend namen.
    Het zou fantastisch geweest zijn: O.L.Vrouw van Vlaanderen vanuit hartje Brussel.
    Maar helaas had men voor een 'aangepaste' tekst gezorgd.
    Niks Vlaanderen of Vlaams.
    "Waar men gaat langs pleinen en wegen", zo begon de wansmakelijke tekst van het lied.
    Geen enkele verwijzing naaar de Vlaamse wegen of de beste moeder die troont in elk Vlaamse huisgezin.
    Geen vermelding van O.L.Vrouw van Vlaanderen maar wel 'blank of bruin of zwart, Lieve Vrouwe van ons hart'.

    Jammer. De melodie is zo verknocht aan de tekst van pastoor Cuppens. Het lied is door zijn tekst en melodie een echt stuk erfgoed van de Vlaamse cultuur geworden.
    Bovendien is het zelfs strafbaar om de melodie van De Vocht (auteursrechterlijk beschermd) zo te verknoeien met een draak van een tekst. Om dan nog niet te spreken van de lafheid en het bedenkelijke niveau (?) van de tekst..
    Is er dan niemand in de Vlaamse gemeenschap rond de Bijstandskerk met wat fijngevoeligheid die zich kon verzetten tegen dergelijke verkrachting van dit lied?

    Helaas!
    Zeker in het jaar waarin we precies de 100ste verjaardag van dit lied hebben gevierd.



    17-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KLARA en Vlaamse muziek

    Als het goed is, zeggen we het ook.
    Surf meteen naar KLARA, Brede Opklaringen.
    Daar worden heel wat Vlaamse componisten in de kijker gezet.
    Zoals: Marcel Poot, Arthur Wilford, Flor Peeters, Paul Gilson, ......
    Surf en luister!

     
                         (Flor Peeters)

      
                             (Paul Gilson)


                             (Marcel Poot)


                               (Arthur Wilford)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brede Opklaringen volgende week
    KLARA blijft de goede reeks verder zetten....

     

    Meer info: klara.be

    De Ronde van Vlaanderen in 40 etappes

    Deze zomer laat Brede Opklaringen u 40 Vlaamse meesterwerken horen en koppelt die aan muziek die er van ver of van dichtbij mee te maken heeft.

    WEEK VAN 19 TOT 23 JULI

    August De Boeck (1865-1937)….

    was een van de belangrijkste Vlaamse componisten van zijn generatie. Zijn muziek is lyrisch, spontaan en ietwat ironisch.
    Hij werd organist in Merchtem, later organist in verschillende kerken zoals de Karmelietenkerk in Brussel. Hij was directeur van het conservatorium van Mechelen en later doceerde hij aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel.
    August De Boeck werd beïnvloed door de grote Russische componisten, vooral door Rimski-Korsakov en introduceerde het Impressionisme in Vlaanderen.

    Daniel Sternefeld (1905-1986) …
    was een veelzijdige componist en dirigent. Hij studeerde fluit, harmonie, muziekschriftuur, orkestratie en compositie. Hij was fluitist in het orkest van de Koninklijke Vlaamse Opera en componeerde toneelmuziek voor de Koninklijke Nederlandse Schouwburg (nu Het Toneelhuis). Als jood moest hij tijdens de oorlog onderduiken en schreef hij zijn Symfonie in C.
    Na de oorlog kon hij aan de slag bij het NIR, waar hij het tot chef-dirigent van het Symfonieorkest schopte. Na zijn pensioen kon hij zich terug volop aan het componeren wijden. In de jaren 70 verschenen ondermeer het ballet Salve Anverpia – Zang en dans aan het hof van Maria van Bourgondië en het oratoriumballet Heer Halewijn. De laatste compositie van zijn hand was Symfonie nr. 2, geïnspireerd door werk van Pieter Bruegel.

    Robert Herberigs (1886-1974) …
    was een eclectisch beoefenaar van een rist genres en stijlen. Hij studeerde aan het conservatorium van Gent en behaalde er meerdere prijzen. Hij bleef zelden lang op een plaats en had veel succes in Nederland, Frankrijk, Zwitserland, Zweden en de Verenigde Staten. Zijn volledige oeuvre werd beloond met de Peter Benoitprijs. Herberigs was ongemeen getalenteerd. Hij was ook als bariton verbonden aan de Vlaamse Opera in Antwerpen en maakte op latere leeftijd nog naam als schilder en auteur.

    Peter Benoit (1834- 1901) …

    wou vooral het Vlaamse muziekleven naar het Europese niveau van toen tillen.
    In 1867 richtte hij in Antwerpen de eerste Vlaamse Muziekschool op waarvan hij zelf directeur was. Op korte tijd werd de school heel belangrijk in de moeilijke strijd voor Vlaams muziekonderwijs en voor de culturele ontwikkeling van de Vlamingen. Zijn inspanningen werden beloond door de Belgische Overheid die de school niet alleen erkende maar ze in 1898 ook de status van Koninklijk Vlaams Conservatorium gaf, met dezelfde rechten als de Franstalige conservatoria in Belgiê.
    Peter Benoit was een leraar met internationale allure. Zijn conservatorium was in die tijd erg progressief. Hij wou niet in de eerste plaats virtuozen vormen maar wel “denkende” mannen en vrouwen die midden het volk staan. Hij voerde gemengd onderwijs in.
    Benoit voelde ook aan dat er een Vlaams Muziektheater nodig was en richtte in Antwerpen het Nederlands Lyrisch Toneel op dat later de Vlaamse Opera werd. Zijn ideeën en structuren blijven tot vandaag doorwerken.

    Godfried Devreese (1893-1972) …

    was een violist, componist en dirigent die al op vroege leeftijd furore maakte. Nog voor hij 20 was, had hij al prijzen gewonnen voor notenleer, viool, harmonie, contrapunt en fuga. Zijn eerste instrumentale composities schreef hij kort na de eerste Wereldoorlog. Een verhuis naar Nederland, waar hij barok en avant-garde speelde, gaf zijn carrière een heuse boost. Bij zijn terugkeer naar België werd hij directeur van het Stedelijk Muziekconservatorium van Mechelen. Na zijn pensioen in 1958 stichtte hij het kamerorkest Ars Nova en was hij actief binnen de auteursvereniging SABAM.


    02-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 juli in Brussel
    We hebben heimwee naar de guldensporenvieringen op de grote markt in Brussel met Kreato, Juliaan Wilmots en Vlaamse koren.

    Toch uw aandacht voor:

    Brussel Muziekstad op 11 juli

    Op de Vlaamse feestdag op 11 juli kan je op en rond de Grote Markt tientallen gratis optredens meepikken. De volledige Steenstraat (waarin AB Café gelegen is) wordt omgetoverd tot een heuse Muziekstraat.

    Meer info: Muziekcentrum Vlaanderen


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 juli


    11 juliviering Antwerpen

    Zondag 11 juli 2010 om 14u00 - H. Conscienceplein Antwerpen


    De Gulden Sinjoren nodigen uit

    11 juliviering Antwerpen

    Zondag 11 juli 2010 om 14u00

    H. Conscienceplein Antwerpen


    Programma:

    Scheldekoor o.l.v. Jan Fossey

    Herdenking Herman Van den Reeck en O.L.V. van Vlaanderen

    15.00 u: Toespraak door Erik Stoffelen - Voorzitter Algemeen Nederlands Zangverbond (ANZ)

    Optreden van Standrecht

    Samenzang met het publiek o.l.v. de studentenverenigingen Fratres Coniuncti, KVHV, NJSV en NSV!

    Doorlopend:
    - kinderanimatie
    - infostands van de deelnemende verenigingen


    www.guldensinjoren.org


    Guldensporenvieringen Kortrijk

    Zaterdag 10 juli en zondag 11 juli

    Begijnhofpark en Sint-Michielskerk

     

    Programma:

    Zaterdag 10 juli 2010


    17u00: Muzikale samenkomst in het Begijnhofpark:
    middeleeuws dorp, optreden harmonie, koorzang, oude ambachten, middeleeuwse muzikanten

    17u30: Vertrek Nationale Optocht Parcours: Begijnhofpark, Groeningestraat, Onze-Lieve-Vrouwestraat, Grote Markt, Doorniksestraat, Lange Steenstraat, Steenpoort, Voorstraat, Plein, Groeningepoort, Groeningekouter

    18u00: Officieel programma:
    - verwelkoming door waarnemend burgemeester Lieven Lybeer
    - inleiding door de voorzitter van het Guldensporencomité Kortrijk
    - kransneerlegging met zang door sopraan Carine Viaene
    - ludiek relaas over "De Slag der Gulden Sporen" door Gino Bruneel
    - muzikaal intermezzo "Vlaanderen mijn land" (Will Tura) door koren en harmonie
    - gelegenheidstoespraak door prof. dr. Bart Maddens
    - muzikaal intermezzo door sopraan Carine Viaene
    - gastrede door minister-president Kris Peeters
    - muzikale apotheose: samenzang met koren en harmonie
    - Vlaamse Leeuw

    19u15: Terugtocht naar het Begijnhofpark

    19u25: Receptie aangeboden door de stad in het middeleeuws dorp in aanwezigheid van de prominenten

    Organisatie:

    Stad Kortrijk - Museum Kortrijk 1302
    vzw Guldensporencomité Kortrijk





    Zondag 11 juli 2010

    10u00: Guldensporenmis in de Sint-Michielskerk, Rijselsestraat:
    homilie door E. H. Antoon Vandeputte

    Organisatie:

    Davidsfonds-Kortrijk


    Info via facebookpagina "guldensporencomite" Kortrijk
    en in "De Streekkrant"

     


    23-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijl Uilenspiegel

    Tijl Uilenspiegel Cantate

    Vrijdag 2 juli 2010 om 20u00 - C.C. De Kaekelaar, Sint-Cordulastraat 10, 2900 Schoten






    Tijl Uilenspiegel Cantate

    Vrijdag 2 juli 2010 om 20u00

    CC. De Kaekelaar, Sint-Cordulastraat 10, 2900 Schoten




    In 2010 is het 500 jaar geleden dat de eerste versie van het Tijl Uilenspiegelverhaal gedrukt werd.


    De Tijl Uilenspiegel Cantate
    is een compositie van Jan Hendrik Van Damme o.l.v. dirigent Jan Maes.


    Vocaal ensemble: Die Ghesellen
    Strijkkwartet: Donnacorda
    Piano: Stephane Vande Ginste
    Accordeon: Geert Laureyssen
    Percussie: Siemen Van Gucht


    Deelname: vvk € 10,00 en aan kassa € 12,00
    Overschrijven voor 30 juni op rek.nr. 979-00776493-13



    Organisatie:

    Forum van Vlaamse Vrouwen
    Afdeling Schoten



    info@vlaamsevrouwen.org | www.vlaamsevrouwen.org



    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorwandeling in Gent

     

    Op zondag 13 juni 2010 organiseert vzw Collegium Musicale Gandavense het muzikaal evenement beKOORing: een koorwandeling in en om het Oud Begijnhof Sint-Elisabeth in centrum Gent. Vier topkoren geven op enkele unieke locaties in en rond het Elisabethbegijnhof 4 maal een mini-concertje van zo’n 20 minuten.
    De wandelaars beluisteren op elke locatie het koor en verkennen al wandelend van de ene naar de andere locatie het Gentse Elisabethbegijnhof.
    Als afsluiter van deze koorwandeling organiseerde de vzw een gezamenlijk slotconcert in de Elisabethkerk. Deze muzikale wandelmiddag wordt na het slotconcertmet een gratis drankje afgesloten.

    LOCATIES EN DEELNEMENDE KOREN

    • Famuze, o.l.v. Marc Van den Borre (de Rabottorens)
    • Arc Sonore o.l.v. Jan Vuye (de Protestantse Rabotkerk)
    • Cantabile o.l.v. Andrew Wise (De Muze)
    • Clari Cantuli o.l.v. Ria Vanwing (de Kapel van de Clarissen)


    Meer info: Koor en Stem


    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!