"Gentse cafe potpourrie "en rijen es plezant' (Gent text)
Gent schuunste stad van't land
Walter De Buck is een bekende volkszanger uit Gent. Vandaag de dag is men hem nog steeds niet vergeten en ook niet op Youtube. Daarom is er hier het liedje "In Mijn Stroatse Zijn't Allemaal Komeren".
Biezebaaze - Loetsebollekezoetse
'K WOARE WA ZAT
Gents liedje door Manu De Canck
Walter De Buck : T'Vliegerke
het moegen lied van walter de buck - gents muziek
gents kleinkunst
Het Morgenlied Walter de Buck
Gentse Slow.
Gentse bal poep en l air
Gents volksmuziek
"Het autootje" door Romain De Coninck.
Een "vergeten" sketch van Romain De Coninck
over de avonturen met een autootje.
Met groot respect voor deze
fantastische Gentse artiest
een goat in maane iemmer (gentse liedjes)
schuun manske willy bart en zijn kluts
café chantant willy bart en zijn kluts schuun mankske
nen hutsepot van gensche liedjes
gezongen door rolando = roland van eeckhout
i love you op zijn gents
biezebaaze Mijn Gent
schitterend liedje over de schuunste stad!
'Kasseien langs de Leie', beter gekend als 'Gent es schuune' is één van de liedjes die werden gebracht in de succesvolle reeks 'Cabaretten' door het Gentse acteurstrio Margriet Bruggeman/Jo De Meyere/Oswald Versyp - een ode aan Gent en haar inwoners
GENT - Ook de Buffalo's kunnen niet ontbreken tijdens de Stadsloop De Gentenaar. Geen betere afgevaardigde dan hun mascotte, Ben Bundervoet. 'Op 12 mei neem ik in Mallorca deel aan een halve triatlon. De Stadsloop is een week later, dus ik moet normaal wel aan de meet geraken', lacht Bundervoet.
'Toen ik de vorige keer meedeed, was ik verkleed als indiaan. Dat was niet echt praktisch - ik moest die pluimen heel de tijd vasthouden - maar ik ben toch onder het uur geëindigd. Ik loop nu opnieuw als indiaan, dus als ik mijn prestatie van de vorige keer evenaar, is het goed. Ik wil gewoon zoveel mogelijk reclame maken voor de Buffalo's. Hopelijk lopen er nog veel supporters mee.'
GENT - De Strafste Gentenaar mag natuurlijk niet ontbreken tijdens de jaarlijkse Stadsloop De Gentenaar. 'Het is de eerste keer dat ik meedoe. Ik ga voor de 10 kilometer en wil graag onder het uur eindigen. Maar pin me daar alsjeblieft niet op vast. Mijn conditie is al lang niet meer wat ze geweest is', zegt Freek Braeckman.
'Ik loop nu gemiddeld één keer om de tien dagen. De oude skiberg in de Blaarmeersen maakt steeds deel uit van mijn route. Vroeger, toen ik nog schermde, liep ik gemakkelijk vijf keer naar boven. Nu ben ik al tevreden met één keer. Tussen het lopen door kruip ik af en toe op de fiets. Ik ga me inschrijven samen met de leden van mijn minivoetbalploeg en ik ben ook een aantal VRT-collega's aan het motiveren om zich in te schrijven. We hebben nog geen weddenschappen afgesloten, maar ik zou niet graag als laatste eindigen.'
GENT - Wie zijn of haar zelfgemaakte illustratie op het nieuwe album van de Gentse groep Amatorski wil zien prijken, moet nu aan de slag. De groep organiseert een wedstrijd waarbij creatieve fans hun ontwerp voor de cover van Amatorski's nieuwe cd kunnen insturen. Daarnaast, kunnen fans ook voorstellen insturen voor de titel van het album.
De nieuwste cd van de Gentse muzikanten zal bestaan uit allemaal geremixte versies van nummers van hun album tbc. Tbc kwam precies een jaar geleden op de markt. Wie creatief genoeg is kan een eigen cover insturen voor Amatorski. Let wel, de opdracht is om een bewerkte versie te maken van de illustraties van hun laatste album tbc. De creatievelingen onder de fans kunnen Amatorski ook aan een naam voor hun album helpen. Op 16 mei kiest de groep het winnende ontwerp. Meer informatie op de website van Amatorski.
Op onderstaand filmpje kunt u Amatorski aan het werk zijn tijdens Villa Vanthilt:
Druk op kleine plaatje en je wordt onmiddelijk doorgestuurd naar de link...
Kris Peeters en Gella Vandecaveye testen conditie voor 'Fitindex'
GENT - In Gent hebben ex-judoka Gella Vandecaveye en minister president Kris Peeters donderdag hun conditie laten testen voor het project 'Fitindex', dat de fitheid van elke Gentenaar in kaart wil brengen. In een later stadium willen de initiatiefnemers voor elke Vlaming en elke Belg een persoonlijk gezondheidskompas opstellen, zegt Vandecaveye.
Vandecaveye en Peeters deden een fietsproef en lieten een fitheidsprofiel opstellen. 'Aan de hand van onder meer BMI, vetpercentage, lichaamssamenstelling en uithoudingsvermogen wordt een persoonlijk gezondheidskompas aangemaakt', zegt Vandecaveye.
'In functie hiervan en van de doelen en interesses van de persoon geven de coaches advies om de fitheid te verhogen. De eerste test is volledig gratis. Kris Peeters maakte een goede beurt in de test, maar zijn gedetailleerde resultaten worden pas bekendgemaakt op 10 mei, wanneer het project volledig voorgesteld wordt', aldus de ex-judoka.
GENT - Het zal je misschien verbazen, maar de accordeon is een van de instrumenten waarvoor almaar meer jongeren een muziekopleiding willen volgen. Van vrijdag tot zondag organiseert serviceclub Rotary Gent een Internationaal Accordeonconcours in het Conservatorium.
VERAPAZBRUG WORDT NIEUWE NAAM, GEÏNSPIREERD OP EMIGRATIEVERHAAL UIT DE MUIDE
Gentse goudzoekers kapen Handelsdokbrug
GENT - De Handelsdokbrug, de nieuwe brug over de Oude Dokken, verandert binnenkort van naam en zal door het leven gaan als Verapazbrug. Inspiratie daarvoor was de groep arme Gentenaars uit de Muide die in 1843 naar Guatemala trok op zoek naar goud.
Het verhaal van Verapaz, een stukje authentiek Gents sociaal verleden, speelt zich af in de 19de eeuw. De goudkoorts van die tijd deed een groep arme Gentenaars uit de verpauperde volkswijk Muide dromen van het vinden van een gigantische goudschat in Midden-Amerika. Om die droom te doen uitkomen en op zoek naar een beter leven, stapten de goudzoekers in 1843 op een boot naar Midden-Amerika.
Die boot van de Belgische Maatschappij der Volksplanting meerde in de Muide aan vlakbij het Sasseblindeke - in de volksmond ook bekend als Verapaz - en trok daarna via de haven van Antwerpen rechtstreeks naar Guatemala. Koning LeopoldI had daar immers, in de streek van Verapaz, de kolonie Santo Tomas gesticht, een eldorado dat heel wat goudzoekers aantrok.
De tocht werd voor de Gentse goudzoekers een zware beproeving. Onderweg kwamen immers 182 van de 542 Belgische kolonisten aan boord van het schip om het leven door allerlei tegenslagen. Maar ze haalden Guatemala, zij het maar voor even. In 1845 maakte Guatemala een einde aan de samenwerking met België.
Het verhaal van de goudzoekers uit de Muide blijft tot vandaag in de Gentse volksmond leven en was de inspiratie voor een volksliedje. Goade gij mee noar Verapa? Doar moede gij nie wirke. Eten en drenke op eu gemak. Sloape gelijk een virke.
Grote broer
In 2002 werd het verhaal zelfs verfilmd door Didier Volckaert en An Van Dienderen, die in de documentaire Tu ne verras pas Verapaz op zoek gingen naar de sporen van de Gentse emigranten in Guatemala.
De naamsverandering moet nog voorgelegd worden aan de gemeenteraad en wordt onderworpen aan een openbaar onderzoek. Maar waarschijnlijk krijgt de nieuwe stadswijk Oude Dokken na de drie voetgangersbruggen - Matadibrug, Bataviabrug en Calcuttabrug - een vierde grote broer genaamd naar verre streken die een rol hebben gespeeld in de Gentse geschiedenis.
GROTE STADSTENTOONSTELLING KRIJGT STILAAN VORM EN MAAKT ZICH OP VOOR OPENING
Track begint over een maand
GENT - Diverse kunstenaars zijn al bezig hun werk te installeren voor de grote stadstentoonstelling Track, die op 12 mei - precies over een maand - opent en tot 16 september loopt. In zes zones van de stad zullen 37 kunstenaars vooral buiten, maar ook binnen kunstwerken installeren. Track staat in de startblokken.
'Het werk van de Vietnamese kunstenaar Danh Vo, dat uit Sjanghai moest komen, is al gearriveerd', vertelt Stef Ampe van de Track-ploeg. Precies een maand voor de opening groeit het optimisme in het Smak. Eindelijk zien ze daar hun project werkelijkheid worden.
Voelen
Naast de kunstenaars zijn ongeveer honderd mensen bezig met de opbouw van de grootschalige tentoonstelling. Zowel organisatorisch, als artistiek ligt de lat hoog. Vergelijkingen met andere roemruchte tentoonstellingen zoalsChambres d'Amis (1968) en Over The Edges (2000) zullen worden gemaakt. Smak-directeur Philippe Van Cauteren: 'Ik ben gezond nerveus en vooral zeer nieuwsgierig. Ik ben er tenslotte al zeven jaar mee bezig. Het wordt tijd dat ik het kan voelen.'
Zeven jaar geleden, als kersvers Smak-directeur, lanceerde hij het idee voor een ambitieuze tentoonstelling tussen het Dampoort- en het Sint-Pietersstation. 'Die spanningsboog blijft. Op beide plekken komen cruciale werken. Maar we zoeken ook de kieren en de rimpels van de stad op. Track moet deel uitmaken van de stad. Het blijft een zeer geëngageerde expositie', vertelt hij.
Van Cauteren en zijn Zwitserse medesamenstelster Mirjam Varadinis gaan of gingen in New York, Parijs, Berlijn Track al aanprijzen. 'Onlangs waren hier 40 Duitse journalisten voor Track. Maar ik stelde de expositie ook al voor in 'tKuipke aan 90 buurtbewoners en volgende week doe ik dat in de Tolhuisbuurt.'
Het budget van 3,6 miljoen euro is nagenoeg rond. Men rekent op 250.000 bezoekers, 'We werken met heel wat organisaties in de betrokken zones samen. Daar zullen heel wat activiteiten plaatsvinden. De vier gidsenorganisaties ondersteunen het traject.'
Een van de opmerkelijke werken wordt The Castle of Vooruit. De Turkse kunstenaar Ahmet Ögüt creëert een surrealistisch beeld. 'Boven de Waalsekrook laat hij een gigantische heliumballon in de vorm van een zwevende rots hangen. Het verwijst naar een schilderij van Magritte: Le chateau de Pyrénées. Het geheimzinnige kasteeltje op de top vervangt hij door een replica van het Vooruit-gebouw. Hij stelt met het beeld het falen van een utopisch sociaal gedachtegoed voorop.'
GENT - In de Sint-Jacobsnieuwstraat is dinsdagnacht een Belgische vlag die tien meter hoog aan een gevel hing, mysterieus verdwenen.
'De vlag hangt aan een vlaggenstok die op tien meter hoogte aan mijn gevel hangt. Het is me een raadsel hoe de dieven erbij zijn geraakt', reageert een verbaasde zaakvoerder Wim Vervaecke. 'Maar ja, 's nachts gebeuren er hier in de Sint-Jacobsnieuwstraat wel meer vreemde dingen.'
Flaminganten
Vervaecke, die de vlag al jaren aan zijn gevel heeft hangen, vermoedt dat flaminganten achter de diefstal zitten. 'Ze hebben eerder al gedreigd om stenen in mijn vitrine te gooien als ik die vlag niet weghaalde. Vermoedelijk hebben de dieven een ladder tegen de gevel gezet en de vlag via de koord naar beneden gelaten en meegenomen. Die hangt op een viertal meter hoog, dus daar zouden ze nog aankunnen.'
De bloembinder heeft de diefstal gisteren aangegeven bij de politie. 'Dat is niet goedkoop, zo'n Belgische vlag. Voor een exemplaar van drie op twee meter, zoals de mijne, tel je al gauw tweehonderd euro neer. Ik denk niet dat ik nog een nieuwe vlag zal uithangen.'
EVENT-TEAM LAAT JONG EN OUD WEER WEGDROMEN BIJ EEN SPROOKJE
Samen op de planken in groots musicalspektakel
EVERGEM/GENT - Na het succes met ‘Hansje en Grietje' vorig jaar pakt het Event-Team uit Wondelgem opnieuw uit met een sprookjesmusical. Met ruim dertig zangers en acteurs worden vanaf vrijdag 13 april tien voorstellingen gegeven van ‘De Gelaarsde Kat'.
Het Event Team werd in 1998 opgericht door Wondelgemnaar Olivier De Meyer. Die 28-jarige onderwijzer aan de vrije basisschool Sint-Bavo volgde reeds als vijftienjarige een musicalopleiding en geeft nu zelf musicallessen.Jaarlijks presenteert hij met zijn Event-Team een familiespektakel.
‘Liefhebbers van musicals moeten meestal naar grote steden om van hun favoriete genre te genieten. Bij ons kan dat dicht bij Gent, zonder parkeerproblemen en tegen aan betaalbare prijs. De 5.500 tickets, die we vorig jaar verkochten voor de musicalHansje en Grietje, bewijzen dat een publiek bestaat voor sprookjesmusicals', stelt de enthousiaste regisseur en producer.
De Gelaarsde Kat is het verhaal van een arme molenaar, die zijn bezittingen verdeelt onder zijn twee zonen. De oudste krijgt de molen, de jongste een kat. Dat is echter geen gewoon dier en belooft de molenaarszoon de hand van een prinses.
Bij de cast van ruim dertig acteurs speelt Dorothy Wuyts de hoofdrol. Ze is bekend van onder meer The Voice van Vlaanderen. ‘Ik speelde vorig jaar ook mee in Hansje en Grietje. Dat gebeurde in feeërieke decors en met prachtige kostuums', getuigt Wuyts.
Groentewinkel
Ook Peggy Elyn staat op de scène. Die 50-jarigewas vroeger directiesecretaresse, maar baat al acht jaar in Evergem een groentewinkel uit. ‘Ik kwam toevallig in de acteerwereld terecht', zegt Elyn. ‘Mijn vriendin nam me mee naar een avondje bewegingsoefeningen. Ik dacht aan een gymles, maar het was mijn eerste contact met een musicalvereniging. Ik leerde alles in de wekelijkse lessen en maakte snel progressie. In 2009 mocht ik al de hoofdrol spelen in Repelsteeltje en ik won ook al de Gulden Spot van vzw Opendoek. Deze keer speel ik de hofnar Maxima. Ik hou van rollen met karakter en een vleugje humor.'
UPDATE Minister van Economie en Consumenten Johan Vande Lanotte en staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet gaan de regering zo snel mogelijk een voorontwerp van interpretatieve wet voorleggen. Ze willen zo de variabele energieprijzen vanaf -en inclusief- 1 april afdwingen. De keuze voor de wet bewijst volgens energiereus Electrabel dat "indien er een probleem is, zich dat op het niveau van de tekst bevindt".
Uit onderzoek van de Economische Inspectie blijkt dat vijf van de twaalf energieleveranciers de wet van 29 maart 2012 niet gerespecteerd hebben voor wat betreft gas. De vijf hebben op 1 april hun prijzen nog opwaarts geïndexeerd en zijn van oordeel dat ze daarbij volgens de wet hebben gehandeld.
Vande Lanotte en Wathelet willen elke discussie over de interpretatie van de wet nu definitief uit de wereld helpen. Een interpretatieve wet, die na een spoedadvies van de Raad van State op zeer korte termijn in het parlement besproken kan worden, moet "voor iedereen voor eens en voor altijd duidelijk maken dat de bevriezing van de variabele energieprijzen geldt vanaf 1 april 2012, 1 april inbegrepen", zo luidt het.
Probleem op niveau van de tekst De keuze van Vande Lanotte en Wathelet geeft volgens Electrabel aan dat "indien er een probleem is, zich dat op het niveau van de tekst bevindt". Electrabel zegt het rapport van de Economische Inspectie niet te hebben ontvangen, waardoor het bedrijf ook niet kan reageren met betrekking tot de inhoud. De energiereus neemt wel akte van de beslissing om een beroep te doen op een interpretatieve wet.
De energiereus liet nog weten enkel de wettekst te hebben toegepast "die bevestigd werd door de richtlijnen van de CREG". Het bedrijf stelde ook dat de voornaamste actoren in de sector hetzelfde deden.
Gerechtelijke stappen Vande Lanotte had eerder aangegeven dat hij mogelijk in kort geding naar de handelsrechter zou stappen om de prijsverhogingen te laten schrappen. Maar de politici kiezen vandaag dus voor de weg van de interpretatieve wet. De mogelijkheid van gerechtelijke stappen blijft weliswaar open, maar is voorlopig nog niet aan de orde.
Beste Mensen druk op het plaatje en kom je op een site hoe besparen ....
GENT - The Voice-winnaar Glenn Claes (21) zakte woensdagnamiddag af naar The Free Record Shop in de Gentse Veldstraat voor een signeersessie van anderhalf uur.
GENT - ‘The Voice’-winnaar Glenn Claes (21) zakte woensdagnamiddag af naar The Free Record Shop in de Gentse Veldstraat voor een signeersessie van anderhalf uur.
Veel jonge, blozende meisjes verzamelden zich rond de tafel waar de sympathieke zanger zat en maakten van de gelegenheid gebruik om een praatje te maken met hun idool. Maar ook jongens en mama’s waren van de partij om het hoesje van zijn eerste single ‘Knight In Shining Armor’ te laten signeren. Een beeldverslag.
Druk op kleine plaatje en wordt je onmiddelijk doorvergestuurd
GENT - Sarah Ferri is al jaren een publiek geheim in Gent, en kreeg de afgelopen jaren ook op Gentenaar.be de nodige aandacht. Naar aanleiding van haar eerste album Ferritales, dat binnenkort uitkomt, ging collega Peter Van Tieghem van De Standaard met haar praten.
Het kan verkeren. Enkele jaren geleden toerde Sarah Ferri (33) nog door Vlaanderen als de frontvrouw van Misses Bombie, een garagerockband die zichzelf aanprees met de gevleugelde woorden 'three motherfuckers and a bitch in front'.Ze speelden donkere rock en haalden onder meer de finale van het Oost-Vlaamse Rockconcours. Op Youtube vindt u er nog sporen van terug.
'We hebben zelfs nog meegedaan aan Humo's Rock Rally', lacht Ferri - de finale bleek wel een brug te ver. 'We hebben het volgehouden tot we op een bepaald moment dachten: waartoe leidt het allemaal? Ach, het was jeugdsentiment. En dus zijn we ermee gestopt.'
De Sarah Ferri die zonet het café van de Vooruit binnenwandelde, lijkt in niets meer op de met haar lichaam snokkende 'bitch' van vijf jaar geleden. Smaakvol kleedje, frisse blik, en twee uur lang gul gelach, dat soms omslaat in gêne - 'maar enfin, ik zit hier heel mijn leven te vertellen'.
Ferritales, haar debuutalbum in een productie van Koen Gisen dat volgende week in de winkels ligt, is een van de meest geanticipeerde Belgische albums dit voorjaar. Al twee jaar wordt Ferri getipt door kenners, die haar live aan het werk zagen. Een maand geleden tekende ze een licentiedeal met de platenfirma Universal. De ceo van het platenlabel, Patrick Busschots, weet dat jonge vrouwen die swingen, goed in de markt liggen - denk aan Amy Winehouse en Adele - en heeft de concurrenten gedecideerd weggespeeld.
Ook Ferritales is zo'n plaat die de generatiekloof, die de rock-'n-roll er sinds 1955 inhamerde, totaal negeert. Met sprekend gemak slaat Ferri een brug van de swingjazz van de fifties naar de popkoortjes van de sixties, om het geheel te verbinden met de vrije geest van de seventies. De zangeres buitelt zo moeiteloos over en door de noten heen en surft zo makkelijk over de arrangementen, dat ze dit al jaren lijkt te doen. Maar zo eenvoudig wordt een verhaal niet geschreven.
Dit album had er al een halfjaar moeten zijn. Tevreden?
'Ja, natuurlijk. Hier heb ik jaren naartoe gewerkt. Die cd móést er komen, dit is echt naar buiten treden voor mij. Nu is het bang afwachten en hopen op wat erkenning, want dat geeft extra energie en die heb ik nodig.'
Je hebt een heel eigen stijl. Iedereen vraagt zich af waar je die vandaan haalde.
'De eerste songs die ik voor mezelf schreef, waren eigenlijk folksongs. Thuis leerde ik Melanie kennen. Ik hield van haar rauwe stem, en hoe ze bijna huilend zong. De song “This is a moment, komt uit die periode. De backing vocals komen uit de jaren 60, denk ik. Maar in “A place on the moon, klinken de swing van de fifties en de refreintjes van de sixties. Dat gebeurt allemaal intuïtief: ik denk dat ik alles wat ik mooi vind in een cocktail samenbreng.'
En wat heb je met de jaren 70?
'Dat is de rauwe emotie, de blote ziel, de organische aanpak. Vóór die jaren zat alles keurig op zijn plaats. Maar de jaren 70 maakten het mogelijk om uit te breken. Popmuziek werd overdreven, emotioneel, op het hysterische af.'
Heb je die liefde voor veel muziekjes van huis uit meegekregen?
'Nee, toch niet. Mijn vader (een Italiaan, red.) speelde wel vaak gitaar. Nogal melancholisch, een beetje Spaans. Hij had ook een eigen band, maar heeft er nooit veel in het publiek mee opgetreden. Hij is veel bezig met bossanova.'
'Van een vriend des huizes, die veel platen had, kreeg ik als kind compilatiecassetjes met muziek uit de seventies. En ik heb ook vier jaar pianoles gevolgd. Het speelt allemaal een beetje mee, net als het feit dat mijn ouders lid waren van een hippie-achtige protestantse groep. Daar gingen mijn drie zussen en ik vaak zingen, uit een songbook. “De heer is mijn herder, en zo. Ja, het wás leuk. Ik ben daarin meegegaan tot mijn puberteit, toen werd ik kritischer. (glimlacht) Maar pas op mijn achttiende ben ik op een podium gaan staan.'
En je eerste album volgt pas vijftien jaar later. Ben je zo'n twijfelaar?
'Een zoeker. Ik heb pas heel laat beseft dat ik dit wil. Het heeft er gewoon mee te maken dat ik zoveel dingen interessant vind. Ik ben biologie gaan studeren aan de universiteit omdat het me interesseerde waar we vandaan komen. En wetenschappen leek me de meest pure vorm van existentiële bevraging. Maar het lukte niet, dus ben ik een jaar gaan werken; dan ben ik de opleiding industrieel ingenieur begonnen, wat weeral niet hét was. Ik heb al die tijd niet gesnapt dat muziek in de weg zat. Ik bleef de hele tijd liedjes maken, maar negeerde tegelijk die scheppingsdrang volkomen.'
Spijt?
'Soms wel. Kon ik nu echt niet wat vroeger inzien dat ik een singer-songwriter wilde zijn? Misschien is dat lange bewustwordingsproces goed geweest, want ik heb veel geleerd. Als het allemaal vanzelf gaat, sta je misschien niet lang stil bij wat je overkomt? Maar ik zou ook wel eens wat luchtiger willen leven.'
Je ouders...
'...hebben nooit druk gezet, nee. En ja, soms vraag ik me af of ik niet te vrij opgevoed ben. Maar ik zal dat nooit in hun schoenen schuiven. Ik ben altijd een zoeker geweest.'
Hoe ben je dan 'geland'?
'Ik ben gaan werken. Acht jaar op een administratie. Dat klopte natuurlijk helemáál niet. Ik modderde maar aan, tot ik twee jaar geleden besloot om er eindelijk eens voor de volle honderd procent voor te gaan. Ik had wat gespaard, heb mijn werk laten vallen, en ben blijven bijklussen. Toen is alles in een stroomversnelling gekomen.'
Kan je ervan leven?
'Nee. Het zijn grote investeringen. Ik had ook het geld niet om een plaat op te nemen; de opnames zijn gebeurd met de hulp van een paar vrienden en een overheidssubsidie.'
Je aanpak is nostalgisch. Mag ik dat zeggen?
'Ja... dat is ook zo. Ik ben een romanticus, ik vind “nostalgie, een positief woord. Het verwijst naar gelukkige gevoelens in je prilste jeugd, naar het gevoel dat je dan van alles ontdekt. Maar het probleem met zo'n imago is dat je meteen in een vintage-verpakking zit. Je belandt in de van Duffy, Amy Winehouse, Adele... En ik snap dat vrouwen die muziek zingen, je kunt er zoveel in leggen. Het zijn vaak naïeve deuntjes, maar er zit heel wat vrije ruimte onder die je toelaat om intens te zingen over emoties. Maar ik wil met al die elementen iets nieuws doen.'
Je groove komt niet van rock of house, maar van jazz. Hoe ben je in die wereld beland?
'Via de muziekschool. Ik was op een bepaald moment gebeten door de microbe van de oudere jazz. In die tijd had je nog echte “stielmannen,, mensen die gespecialiseerd waren in enkel arrangeren bijvoorbeeld. Neem Dinah Washington en Ella Fitzgerald, die hebben prachtige melodieën en arrangementen.'
Hoorbare invloeden...
'Ja? Ik schrijf in essentie altijd eerst een zanglijn vanuit wat ik voel, en dan gebruik ik bijna intuïtief stijlelementen om ze aan te kleden. Ella's versie van “Summertime, heeft heel boeiende strijkers, maar die imiteer ik dan vocaal. Ik ben een spons: er blijft van alles hangen. En ik werk vooral graag met stemmen.'
Wanneer ik een Gentse met swingjazz hoor spelen, denk ik spontaan dat ze op de familie De Cauter gebotst is.
(lacht) 'Ik heb die swing daar gehoord, ja, in hun kleine cafeetje Hot Club de Gand. Dat was echt een ontdekking. Ik was onder de indruk van de gezelligheid die van de muziek uitging. Maar ik wil niet vastgepind worden op één stijl. Hierna ga ik weer verder.'
Je hoort eigenlijk bij een generatie die met de laptop op de slaapkamer muziek hoort te maken.
'O jee, ik wil misschien ooit wel iets doen met elektronische muziek, maar ik weet niets van die wereld. En zo'n laptop, dat is me te lastig en ik vind het tijdverlies me daarin te bekwamen. Als ik een idee heb, neem ik het meteen op. Ook al heb ik mijncassetterecorderke intussen vervangen door een digitaal opnametoestel, in essentie weet ik maar twee knoppen zitten: rec en stop.'
Voel je je deel van je generatie?
'Totaal niet. Ik heb niet veel samenhorigheids- of generatiegevoel. Ik ben redelijk sociaal, maar meedoen met mensen omdat ze deel uitmaken van mijn generatie, zo ben ik niet. Ik functioneer vanuit mijn eigen drive. Ik ben nogal een eenzaat.'
Al die nieuwe liedjes laten verschillende facetten van je zien. Je relatietwijfels, maar ook je blijdschap om nieuwe dingen.
'Vroeger maakte ik nogal donkere liedjes, maar omdat de muziek altijd voor de tekst komt, en ik veel heb opgepikt uit jazz, is dat omgeslagen. Nu zitten er meer knipogen in en kan ik mezelf meer relativeren. Vroeger zei ik ook altijd dat ik een hekel had aan liefdesliedjes, maar liefdesverdriet raakt je harder dan je denkt en dat vindt dan toch zijn weg naar buiten. Toch zing ik even graag over gelukkige momenten, zoals die twee liedjes over de lente. Dat gelukzalige gevoel dat iets nieuws begint. Kijk, dat zoek ik nog voor de concerten. Nummers waarin ik écht tot het uiterste kan gaan, waarin ik kan losbreken zodat de mensen uit hun dak gaan.'
Vertel eens iets over 'The hungry villain', zo'n geile song.
(giechelt) 'Moet ik dat nu uitleggen? Het is een stoute tekst, ja. Het liedje gaat over hetspelleke van de verleiding. Je weet wel, zo'n situatie waarin je verleid wordt, je je ongemakkelijk voelt, maar waarin je het spel toch meespeelt.'
In een paar liedjes druk je uit dat je het beu bent je te moeten inhouden.
'Dat is mijn Italiaanse temperament, zeker?'
Voel je je meer Italiaans dan Belg?
'Nee. Ik ben hier opgegroeid en heb hier schoolgelopen. Maar eerlijk gezegd, meestal voel ik me als een alien. zowel in België als in Italië. In Italië vinden ze me gereserveerd en afstandelijk. In Vlaanderen is het net andersom.'
'Ferritales' van Sarah Ferri verschijnt op Universal op 6/4
Cd-voorstelling in de Brusselse AB op 20/4 en in de Gentse Vooruit op 22/4
De Gentse singer-songwriter Sarah Ferri heeft woensdagmiddag een verrassingsconcertje gespeeld in verschillende Gentse koffiehuizen. Met een gitarist onder de arm dook de Gents-Italiaanse onder andere op in Espressobar Or, Pain Perdu en koffiehuis Simon Says. Sarah gaf de verbaasde koffiedrinkers een voorsmaakje van haar debuutplaat Ferritales.
Op 22 april stelt Sarah Ferri haar debuut officieel voor in de Vooruit. Allen daarheen! Voor tickets (10 euro) en info over het releaseconcert in de Vooruit op 22 april: check de websites van organisator Democrazy en Vooruit. Twee dagen voordien stelt ze 'Ferritales' voor in de Brusselse AB.
Vechtende ambulanciers, schietende agenten en motorrijder in lingerie zetten Aarschot op stelten
Vechtende ambulanciers, schietende agenten en motorrijder in lingerie zetten Aarschot op stelten
Wil je actie zien dat is pas actie
AARSCHOT - 'Ergens in een klein dorpje in België, op een plein waar nooit iets gebeurt' werd een rode knop gezet met het bijschrift 'Induwen voor drama'. Het was even wachten tot er iemand met genoeg durf voorbijkwam, maar toen de knop ingeduwd werd, was er alleen nog chaos...
Van zodra de druk op knop volgde, werd de Grote Markt van Aarschot omgetoverd tot het decor van een actiefilm. Inclusief ongevallen, vechtpartijen, sport en een vleugje bloot.
De guerrilla-actie kadert in de lancering van de digtale zender TNT, die voortaan ook deel uitmaakt van het Telenet-aanbod.
Druk op kleine plaatje en wordt onmiddelijk doorgestuurd naar de link....
Thea Deege (vooraan in het wit): 'Bij de ex-mimespelers en -medewerkers van Sabbattini is er een grote samenhorigheid.' fvv
DOCUMENTATIECENTRUM VOOR STREEKGESCHIEDENIS HERDENKT 100STE GEBOORTEDAG VAN OPRICHTER MARCEL HOSTE
Mimetheater Sabbattini bestaat zestig jaar
GENT - Morgen is het 100 jaar geleden dat Gentenaar Marcel Hoste geboren werd. Zijn mimegezelschap Sabbattini bestaat 60 jaar. In september herdenkt het Documentatiecentrum voor Streekgeschiedenis Maurits Gysseling (DSMG) 'meneer Hoste' met een prestigieuze tentoonstelling én mimevoorstellingen.
Jammie Heyerick van het DSMG in Sint-Amandsberg: 'Bij het ontdekken van een affiche van het Sabbattini-gezelschap wou ik wel eens weten wat daar na hun vertrek uit Gent van geworden was. Ik kwam in contact met Thea Deege, die in Deurne woont en er Sabbattini bijna als een soloproject overeind houdt. Zo hebben wij in ons centrum het archief van Marcel A.J. Hoste kunnen onderbrengen. Een van de oud-mimespelers, Sonja Gyselinck, is zelfs medewerkster bij het DSMG. Dat bood ons een uitzonderlijke kans om heel wat documenten en foto's te duiden.'
Piepklein
Marcel Hoste, zelf schilder, poppenspeler en vooral mimekunstenaar, startte in 1952 met een piepklein 'zakvesttheater' in een van de ruimten onder de Sint-Pieterskerk in Gent. Het letterlijk kleinste theater van Europa maakte internationale naam en Hoste bracht de grootste mimespelers naar Gent. Zelf trok hij met zijn Sabbattini-theater Europa rond. In 1960 kwam er zelfs een eigen mimeschool die tot in de jaren tachtig initiatiecursussen gaf.
De geschiedenis van het gezelschap hing samen met een eindeloze zoektocht naar een degelijk onderkomen. Sabbattini verhuisde achtereenvolgens naar de Lange Steenstraat, de Hoogstraat en een pand aan de Burgstraat, waar het een kamertheater oprichtte tot in 1993. Nadien werd er weer rondgezworven, zelfs tot in de theaterzaal van Krakeel in Gentbrugge.
In zijn laatste levensjaren - Hoste overleed in 1977 - liet hij het initiatief al aan Thea Deege, die nu nog steeds de drijvende kracht blijft achter Sabbattini.
'Als je alleen bent, word je vanzelf artistiek directeur', zegt ze. 'Organisatorische en financiële redenen deden ons weggaan uit Gent. We hebben dan met een vijftal mensen nog vrij goed gedraaid, vooral met kleuterproducties, bij randevenementen en school- en bedrijfsvoorstellingen. Nu werk ik nog met freelancers, maar de laatste twee jaar halen we nog amper vijf voorstellingen.'
'Bij de voorbereiding van de herdenkingstentoonstelling 100 jaar M.A.J. Hoste voel ik wel nog de enorme energie en samenhorigheid bij de ex-mimespelers en dat doet mij erg veel plezier', besluit Deege.
De tentoonstelling loopt van 21 september tot 14 oktober in Theater Tinnenpot en Zaal Zilverhof en schetst in tien composities het leven van Marcel Hoste. Ex-spelers van het mimetheater zorgen ook voor rondleidingen. Op 6 oktober zijn er mimevoorstellingen van drie gezelschappen, waaronder ook Hoste-Sabbattini zelf.
JOBDAG OP 20 APRIL IN BAR BURO OP DE BOTERMARKT TEGENOVER STADHUIS
GENT - Het Filmfestival Gent zoekt medewerkers voor de 39e editie van 9 tot 20 oktober 2012. Het festival zoekt studenten, stagiairs, vrijwilligers en interims. Nog geen idee wat je wil doen of gewoon nieuwsgierig? Kom gewoon langs voor een koffie en meer informatie. Stuur je CV en korte motivatie naar tom@filmfestival.be en kom op vrijdag 20 april vanaf 13 uur naar onze jobdag in Bar Buro, Botermarkt 6 in Gent.
Het Filmfestival Gent is een van de grootste, meerdaagse culturele evenementen van België en een van de tien belangrijkste filmfestivals van Europa.Jaarlijks komen meer dan 130.000 bezoekers naar de filmvertoningen, filmmuziekconcerten en filmexpo’s. De festivalploeg verwelkomt elke editie honderden filmgasten uit binnen- en buitenland.
Er worden verscheidene prijzen uitgereikt in diverse competities en het festival organiseert heel wat beroepsactiviteiten voor professionelen uit de filmwereld.
Bij het Filmfestival Gent werken 10 vaste medewerkers. In de maanden voor het festival komen daar elk jaar nog tientallen tijdelijke medewerkers, stagiairs en vrijwilligers bij.
di 10/04/2012 - 17:59De Federale Overheidsdienst Financiën waarschuwt voor een valse website waarop het officiële logo van de dienst gebruikt wordt. Belastingplichtigen ontvangen e-mails van oplichters en worden dan doorverwezen naar de website.
De e-mails worden verstuurd vanuit het adres fiscus@administration.be. In de mail staat dat de belastingplichtige recht heeft op een belastingteruggave. Via die mail wordt de lezer doorverwezen naar een website waar er gevraagd wordt de gegevens van zijn kredietkaart in te vullen. De FOD benadrukt dit webformulier niet in te vullen.
“De fiscus vraagt nooit informatie op via e-mail”, zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën. “Oplichterij via het internet gebeurt heel vaak en mensen moeten er zeer waakzaam voor zijn.”
De dienst neemt nu contact op met de Computer Crime Unit van de federale politie. Er wordt onderzocht hoe het mailverkeer gestopt kan worden en of de website geblokkeerd kan worden.
GENT - Het borstbeeld van Neptunus dat al enkele maanden in het water aan de Graslei dobbert is gesneuveld. Het beeld wijst de weg naar het nieuwe kantoor van de dienst Toerisme in de Oude Vismijn. Eerder was Neptunus ook al één van zijn handen verloren. Het borstbeeld van kunstenaar Brent Redant wijst met een groene lichtgevende I van informatie de weg naar het nieuwe infokantoor van toerisme aan de Oude Vismijn dat begin maart de deuren opende.
GENT - Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar 2012 is het beslissende jaar voor het nieuwe Arteveldestadion. De eerste officiële aftrap zou volgens AA-Gent voorzitter Ivan de Witte ten laatste in juli 2013 plaatshebben, maar wellicht zal de nieuwe Buffalo-tempel er tegen het einde van dit jaar wel staan. Daarom volgt De Gentenaar de werf aan de Ottergemsesteenweg extra kort op de bal.
Elke woensdag krijgt u hier een blik op de bouwwerf en zal u het nieuwe stadion letterlijk zien groeien. Tot het bittere eind.
Beste Druk op kleine plaatje en je wordt onmiddelijk doorgstuurd naar de link...
Alle Afbeeldingen blijven
eigendom van de makers,en teksten
mocht u hier ietske vinden
dat van u is en moet verwijderd
worden gelieve een bericht
In de middenblog op (Reageren)
Eén van de grootste successen van Eddy Wally.
Deze mag niet ontbreken op deze blog...
Als marktkramer ben ik geboren.
Eddy Wally (Zelzate, 12 juli 1932)
is een Belgische zanger
die bekend is om zijn hits Chérie (1966),
Als marktkramer ben ik geboren (1969)
en Ik spring uit een vliegmachien (1996).