Ik ben Wim del Arte
Ik ben een man en woon in een kartonnen doos onder een brug (( in Parijs)) en mijn beroep is Gepensioneerd clochard.
Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2024 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dat zijn er een pak geweest, te veel om op te noemen.
Het was te koud onder de brug , ben verhuisd, terug naar La Palma.
Schetsblog Niets meer niets minder. Dit blog is een tento met vervolg en bestaat uit een opeenstapeling van stijlen, citaten, beelden, ideeën, motieven en ook soms een fotoke. Voor de bezoeker is het nauwelijks duidelijk waarom dit schetsblog gemaakt is.- Om de invloed van de massamedia op de vorming van het individuele gedrag aan de kaak te stellen, dit door smakeloze, symbolische en tragikomische vervormde schetsen, waarvan de betekenis zelf kan ingevuld worden. - Zo ben ik althans gestart; MAAR EEN BLOG LEEFT EN PAST ZICH AAN... en zo langzamerhand werd het een foto-dagboek van een EILANDER
03-05-2009
LA PALMA - LA GRAJA
De "Graja" is familie van de kraai en leeft alleen op La Palma. Ze leven in de bergen en hebben hun nesten in grotten en onder rotsen. Af en toe komen ze in grote lawaaierige groepen aangevlogen en strijken neer in de tuin. Ze krijsen dan door elkaar " iaaa iaaa ". Echt Hitchcock! Vermits deze vogel alleen hier op het eiland voorkomt zou hij niet misstaan als "nationaal" symbool voor La Palma. PS : De foto's van de mozaïek zijn genomen in een parkje niet ver hier vandaan en is niet van mijn hand.
De sensatie om steenmannen te maken in al hun elegantie en schoonheid verveelt mij nooit. Het is een verrukking met vele gezichten zoals een ideale geestestoestand en de 'soepele' vormen die doen denken aan vervlogen tempelkunst of huisaltaren. De sfeer tijdens het bouwen is plechtig en eerbiedig, één verkeerde beweging en hij ligt tegen de vlakte. Steenmannen maken, is iets maken met wat de natuur je geeft maar ook terugneemt, de wind, de golven van de branding en soms het bewegen van de aarde maken een eind aan hun bestaan. Wandelend langs de branding kun je de keien uitzoeken die eindeloos gepolijst zijn door de zee. Je kunt een vorm uitkiezen die bij voorbaat juist die steen geschikt maakt om de volgende te zijn in de stapeling. Zo kunnen koude stenen je hart verwarmen ... ;-)
Tijdens mijn drie-en-een-half jarige pensioenloopbaan heb ik reeds duizenden foto's gemaakt. Geen een van deze foto's is geplaatst in een tijdschrift of boek, daarom hecht ik zoveel waarde aan een blog. Het geeft de voldoening je hobby dagelijks digitaal te publiceren. Ook mijn dagindeling wordt er door bepaald, mijn ochtendwandelingen worden langer en intenser beleefd. Ik ga nooit de deur uit zonder in gedachten te hebben die foto te maken die het toeval me in de schoot werpt.
PACIFIC OCEAN PLASTIC FREE - (You Tube, 55 sec. de moeite waard) ____________________________________________________________________________ Vervolg op "PLASTIC SOEP IS PLASTIC TROEP" ____________________________________________________________________________ Deze assemblage ging tijdens het ontwerpen kreupel staan, alsof ze vaststelt wat er scheelt aan de oceanen en een behandeling voorschrijft die tot beterschap leidt. De mens heeft wel een diagnosetechniek maar een oplossing vinden voor de problemen die hij heeft veroorzaakt in de oceanen is nog ver weg al dan niet onmogelijk. En zo zal de geschiedenis van de mens eindigen. De geschiedenis begon met de goddelijke mens en dan in de loop der eeuwen de mythische, heroïsche, vorstelijke en tragische mens om tenslotte te belanden bij de vernederde banale mens, de triviale mens die zichzelf niet meer kan redden. ____________________________________________________________________________ Dit is mijn laatste beeld met oceaanplastic want bij het smelten (en zeker bij het verbranden) van PVC (Poly Vinyl Chloride) kan er dioxine vrijkomen en dat is slecht voor de gezondheid en het milieu. ____________________________________________________________________________ Manneke : Aaneen gelast zeeijzer en strandplastic. Hoogte 67 cm, breedte 22 cm.
ASSEMBLAGE VAN DIVERSE SAMENGEVOEGDE MATERIALEN ____________________________________________________________________________ Bij het artistieke assembleren speelt ontwerp, compositie maar ook het materiaal een belangrijke rol. Als men jut, vindt men op het strand een bijeenraapsel van allerlei voorwerpen. Zolang de onderdelen van de assemblage nog van eenzelfde soort materiaal zijn bestaat er automatisch een zekere verwantschap. In deze assemblage heb ik dingen verwerkt die van huis uit helemaal niet bij elkaar passen. Door toeval zag ik een plastic fles smelten en verschrompelen op het hete 'zeeijzer' dat ik aan't lassen was. Met suc6 kon ik deze nieuwe "kunstgreep" in mijn sculptuur toepassen. Een manier om totaal verschillende gevonden materialen tot een eenheid te maken. Ik was beland bij een bepaald soort werken dat daardoor een bijzondere betekenis kreeg, namelijk de vervuiling van onze oceanen en de plastic soep die daar in ronddrijft. Als de assemblage lelijk, schokkend of ontstellend is en bij sommigen walging of woede opwekt dan is dat mooi meegenomen, sterker nog; een reactie die niet geduld kan worden is de "verveling". In ieder geval ontbreekt het in deze sculptuur niet aan tegenstellingen of eentonigheid omdat de relatieve aandachtswaarden van de bijeen gebrachte materialen zo ongelijk zijn. ____________________________________________________________________________ Beeldje van aaneen gelast zeeijzer en strandplastic. Hoogte 61 cm, breedte 32 cm.
Als je over La Palma vliegt kijk je neer over het golfterrein van de goden en titanen. Een groen eiland met zoveel vulkaankraters (holes) dat ze niet te tellen zijn. een van de mooiste "holes" is de krater van de vulkaan 'San Antonio' op de tweede foto. De vulkaantoppen zijn een geliefd oord voor wandelaars. Op een wat minder aards niveau zijn de kraters de middelpunten van mystieke ideeën. Mijn buren die twee vulkaanuitbarstingen hebben meegemaakt, hebben nog steeds een heilig ontzag voor de bijna 2000 meter hooggelegen vulkanen van de Cumbre. Maar dat er geesten in de vulkanen wonen, daar geloven ze niet in. Alhoewel. "Vulkanen zijn de tronen der goden, zij zijn de grootste krachten van de natuur" aldus de vader van mijn buurvrouw.
VAN SCHROOT TOT KUNST ___________________________________ Schrootkunstenaars passen verschillende benaderingen toe bij het creëren van kunst uit schroot. Wat mij aanspreekt is dat het "vorige zeeleven" van het ijzer een rechtstreekse ondersteuning is die in het werk tot uitdrukking komt. Het nadeel is dat vergevorderde roest moeilijk te lassen is en de elektrode nog maar bij het aantikken reeds gaten in het ijzer maakt. De kleuren, structuren en karakteristieke vormen van het zeeijzer beïnvloeden en inspireren mij zodanig dat ik dit euvel er maar bij neem. Zo waardeer ik objectief de grondstof "zeeijzer", dat niet steeds beschikbaar is. Om nieuw strandijzer te jutten moet ik wachten op de volgende winterstorm. Intussen heb ik toch genoeg "oudzeeroest" verzameld om 10 à 20 sculpturen te maken... En zo blijven we aan de gang... ____________________________________________________________________________ Beeldje van aaneen gelast oudzeeroest, hoogte 80 cm, breedte 43 cm.
Er zijn mensen die speciale plekken rondom hun huizen kiezen en tuintjes creëren om spiritueel in het reine te komen en orde uit chaos scheppen, soms ook andersom en is de groene buitenruimte niet gericht op innerlijke rust. Het zijn wel juweeltjes en een inspiratiebron voor ontwerpideeën en beplantingswijze die de fantasie prikkelen.
READY MADE, OBJECT TROUVÉ, KANT EN KLAARKUNST - NA MISLUKTE POGING ___________________________________________________________________ Een strandvondst verheven tot de 'waardigheid' van een kunstwerk door de keuze van de kunstenaar.
" De wandeltocht zelf beschouw ik als kunstwerk en het landschap als achtergrond om het kunstwerk in een nieuw perspectief te plaatsen" - Woorden van Richard Long (Engels land-Art kunstenaar).
CHIPICHIPI - MEXICAANS VOOR MOTREGEN ____________________________________________
De benaming "chipichipi" wordt door de Palmeros gebruikt om het fenomeen van de horizontale regen te duiden. La Palma is een berg die uit zee oprijst. De Passaatwinden houden de hete luchtmassa's van boven de Sahara tegen. De wolken die over de oceaan komen aanzetten, gedragen door de Passaatwind, zijn verzadigd met water en blijven hangen rond de bergtoppen. Daar worden ze 'gemolken' door de bomen. Voor dit doel heeft de Canarische den zeer lange naalden ontwikkeld. Het water druipt van de naalden, vormt een fijne nevelregen en komt terecht in ondergrondse reservoirs. Dit fenomeen staat bekend als "chipichipi" en is het geheim van "het groene eiland".
Het blauwe uur, vroeg in de ochtend. ____________________________________ Meestal ben ik s' morgens aan de kust te vinden en loop ik langs het strand. Het is moeilijk over te brengen, wat er nu zo romantisch en avontuurlijk is om "het blauwe uur" door te brengen op de grens tussen land en water. De aangespoelde objecten die ik dan tegenkom hebben hun charme en een eigen verhaal. Men staat versteld van de verrassende materialen die men tegenkomt. Het strandgoed heeft ook een gans andere uitstraling dan industrieel afval. Dikwijls neem ik objecten mee naar huis om er expressieve assemblage sculpturen van te maken, meestal zonder titel. Zo krijg ik natuurlijk in mijn atelier een berg aanspoelsels bijeen. Sommigen kunnen tientallen jaren oud zijn. of enkele dagen, ze kunnen van achter de branding van ver weg aan de horizon komen of van dichtbij. PS : Al gehoord over de "plastic soep in de oceaan" ? Een ongeoorloofd in-triestig verhaal. Meer weten en lezen over dit onderwerp Google dan naar "plastic soep in de oceaan".
NATUURGEWELD - PLAYA EL CHARCÓN _______________________________________
In de winter en het voorjaar tot en met de maand mei kunnen de golven nog behoorlijk inbeuken op de Palmese kusten. In de zomer is het op dezelfde plek vrij rustig. tijdens week-ends wordt er door de lokale jeugd (illegaal) gekampeerd. Zolang er geen drugs aan te pas komen wordt het door de guardia civil (gendarmen) gedoogd.
OUTSIDER ART - ART BRUT - NON TRADITIONAL ART - FOUND ART - RECYCLED METAL SCULPTURES - TRASH SCULPTURES - JUNK ART - WASTE ART - RAW VISION ART - ART SINGULIER - VISIONARY ART - INTUITIVE ART - NAIVE ART - enz... ____________________________________________________________________________ Begrippen die een stroming dekken van allerlei producties met een spontaan en inventief karakter, die zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van de gewone kunst of van culturele voorschriften en die voortkomen van duistere personen die vreemd zijn aan professionele artistieke milieus. (bron: Wikipedia) De Franse kunstschilder Jean Dubuffet lanceerde het begrip "Art Brut" samen met de geestelijke vader van het surrealisme, André Breton. Outsider Art of Art Brut (Raw Art) heeft iets archaïsch, het doet denken aan het werk van primitieve volkeren, tekeningen van kinderen en uitbeeldingen van emotioneel gestoorden. Art Brut betekend meer bezig zijn met emotie en mentaliteit dan met vorm of technische virtuositeit. Het verlangen van de Outsider Artiest is iets tot uitdrukking brengen dat je meer aanvoelt dan dat je het ziet, voor een ander deel is "kinderlijke verrukking" om waarden te ontdekken in de "afvalhopen der mensheid" een belangrijk gegeven. Bij elke artistieke activiteit speelt ontwerpen een belangrijke rol, maar met dit werk was ik beland in het domein van de 'Art Brut', een bepaald soort werken met gevonden materialen waarvan het voor de maker een bijzondere betekenis krijgt. In dit werk wordt de plaats op de aandachtsschaal bepaalt door de kracht waarmee het de blik van de beschouwer vangt. Met andere woorden, het interesseerde mij niet of het ene materiaal het esthetisch van het andere wint, maar wel in hoeverre een werk kreupel gaat in de geest van een gestoorde. Om het op een andere manier te zeggen, dit werk is zeker niet eentonig omdat de relatieve aandachtswaarden van alle onderdelen zo ongelijk zijn. "Art Brut artiesten " zijn nooit op hun hoede voor deze valkuil omdat hun geest chaotisch werkt. ____________________________________________________________________________ Beeld van 'zeealuminium' en aaneen gelast strandijzer. Hoogte 90 cm. Breedte 77 cm. ________________________________________
Spitfires, Hawker Hurricanes en Messerschmitt. ________________________________________ Het unieke aan bezig zijn met 'Found Art', Art trouvé of vindingrijkheid met vondsten is niet alleen scheppend maar ook verzamelend bezig zijn. Het plezier dat ik beleef aan het vinden van "schatten" op het strand ligt in het terugvinden van de herinnering van het aluminium. Ik denk dan weleens : " Zou het afkomstig zijn van afgeschoten jachtvliegtuigen uit de tweede wereld oorlog? " ;-)
Foto 1 Een kleine twintig jaar geleden gebeurde het. Een enorme muur van steen en zand brak los van de hoge bergrug en kwam met bulderend geweld neer op de zojuist verbrede nieuwe weg die het noorden van La Palma moest ontsluiten. Op de foto kan men nog net zien hoe de weg door het steengruis bedolven werd, men merkt nog steeds het litteken dat de lawine veroorzaakt door de rotsverschuiving heeft achtergelaten. - Achteraf heeft men er voor gekozen om een tunnel doorheen de berg te boren. Foto 2 en 3 Gaten worden in de rotsen geboord, daar worden dynamietstaven in gestoken en tot ontploffing gebracht om zo in de berghelling de weg te verbreden. Foto 4 De weg wordt terug opgebouwd na een landverschuiving.
Aan het einde van de vijftiende eeuw hebben Spaanse troepen de eiland bevolking onderworpen. Met het opdringen van het Christendom werd een 2000 jaar oude cultuur vernietigd. Mede daardoor is de informatie die wij de dag van vandaag bezitten schaars.
Na de commotie die ontstond door het "herontdekken" van petrogliefen (1982) in de buurt, wezen lokale herders erop dat er een beetje verderop in een baranco nog een grot was met rotstekeningen.
Het enige wat we zeker weten is dat deze inscripties een echte uiting zijn van symbolisch denken, maar waarom? Daar tasten de archeologen nog volledig in het duister, alhoewel er verschillende theorieën zijn ontwikkeld.
De eerste foto toont hoe men, om de grot te bereiken langsheen een steil pad naar beneden moet.
IJZER EN ZON GOED VOOR ALGEN ___________________________________ IJzer (Fe) is een essentiële voedingstof voor de groei van algen in zee. Algen op hun beurt staan dan weer aan de basis van de voedselketen en spelen een grote rol in de productie van zuurstof en de opname van koolstofdioxide. Zonlicht verbetert de beschikbaarheid van ijzer voor de aanmaak van algen. Zo zie je maar van het een komt het ander ...
DE ZUID AMERIKAANSE ZIEL VAN LA PALMA ____________________________________________
Mijn buurman verteld : Samen met de Spaanse burgeroorlog vervalt het eiland in een diepe economische crisis. In de naoorlogse periode was er voor de de agrarische bevolking in de landelijke gebieden een tijd van grote schaarste. Vele Palmeros zijn dan geëmigreerd naar Venezuela en Cuba. Gekscherend werd de Venezuelaanse hoofdstad wel eens de grootste stad van de Canarische Eilanden genoemd. Uit emigratie en remigratie naar en van de Nieuwe Wereld (Cuba, Venezuela, Uruguay,Puerto Rico en vele andere landen) is er een stuk culturele uitwisseling voortgevloeid met Zuid Amerika. Door de bevoorrechte ligging tussen de drie continenten is La Palma van "Afrikaanse oorsprong" met een "Europese cultuur" maar bovenal met een "Zuid Amerikaanse ziel". Dit laatste is in sommige streken op het eiland nog sterk voelbaar.
Mijn buurvrouw, Maria Remedios Garcia Hernandez, zij rookt sigaren, werkt in de bananen en verteld : "Ach ja ... Vroeger was het levensniveau veel lager. De traditionele keuken was direct verbonden met de natuurlijke middelen. Wat de zee voortbracht in tijden van genoeg vis moest bewaard worden. De manier waarop de vis bewaard werd was het inzouten. Bij gebrek aan koelruimtes werd de vis in grote hoeveelheden in zout ingelegd. Om hem te eten , was het toen gebruikelijk de vis eerst in het water te leggen om het meeste zout eruit te onttrekken, dan werd hij gekookt en gegeten met aardappels in de schil en groene knoflooksaus."
Beeldje hoogte 25 cm. en breedte 23 cm. Bewerkte gevonden strandsteen (natuurlijke kleuren) op voet van gelast ijzer.
FRAGIEL ZEE-IJZER ______________________________ Het zeeijzer dat men op het strand vindt is door het zoute water bijna onherkenbaar geroest. Het wekt bij mij het gevoel van kwetsbaarheid op. Van het ijzer blijft op den duur niets meer over. De Japanners hebben een woord voor het gevoel dat wordt opgewekt door de schoonheid van iets van voorbijgaande aard, het woord is "aware". Dit woord verwijst niet naar de kwetsbaarheid, maar naar de gevoelens die de vergankelijkheid oproepen. Voor het begrip "aware" is geen goede vertaling te vinden. Men kan het, het best vergelijken met een tedere, licht melancholische gemoedstoestand die ontstaat door de steeds voortdurende verandering van de tijd. - De fragiele schoonheid van het vluchtige en dus ook van de vergankelijkheid.
Ik ben nu begonnen aan de laatste fase van mijn artistiek leven en toch voel ik mij als een jonge wolf die zijn ware aard in de kunst nog volop aan het ontdekken is. - " Mono no aware " - Voelen dat fantasie een leuke eigenschap is ... ____________________________________________________________________________ Beeldje van aaneen gelast gevonden strand-ijzer, hoogte 51 cm, breedte 32 cm.