De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
02-04-2015
Moslima's willen apart zwemmen
Ik vind dat een openbaar zwembad een afspiegeling moet zijn van de maatschappij. Linkse zeveraars willen toch ook afspiegelingen?
Een zwembad moet diversiteit laten zien, mannen-vrouwen, validen en mindervaliden, homo's- hetero's... En die diversiteit is er niét wanneer er enkel vrouwen aan het zwemmen zijn. Of pootje baden, dat mag ook, want die zwemlessen die ik vroeger meegemaakt heb, die stelden niets voor. De moslimmeisjes hoorden van hun ouders dat zwem- en turnlessen 'onrein' waren, 'te westers', en zo van die flauwekul die niet past in onze cultuur.
Het meest recente moslimgetint nieuwsberichtje kwam vanochtend uit Jambes. Het zwembad van Jambes zal voortaan op bepaalde zondagnamiddagen enkel toegankelijk zijn voor vrouwen. Het initiatief komt van de Union des Musulmans de Namur (UMN). Natuurlijk, moslima's stellen hun eisen en hebben verzuchtingen waaraan onze leiders buigend en knielend tegemoet komen. Mechelen, Gent, Genk, Heusden-Zolder, en waar nog overal... daar hebben ze allang hun eigen moslimzwembadje.
Gisteren vroeg Houzee zich af: "Wanneer gaan die lui zich hier aanpassen aan onze zeden en gewoonten... het dragen van die rommel werkt apartheid in de hand... alle soepsidies die met integratie te maken hebben beter ineens afschaffen?..." Hij schreef dit naar aanleiding van een artikel over moslima's die hun textielwinkel achterwege moesten laten op een katholieke school in Mechelen. Stond gisteren te lezen bij Houzee.
Inderdaad, ze discrimineren zichzelf door overal hun apart hokje op te eisen: in scholen, in vliegtuigen, in ziekenhuizen, in bioscopen... het wordt hoe langer hoe gekker, hoe zieliger, om te zien hoe ze hier hun goesting krijgen en aan hun trekken komen, ook al druist het in tegen onze eigen tradities.
Ik heb ze allemaal zien passeren vroeger, de geldverslindende integratiebevorderende miljoenenprojecten. Welke zijn de resultaten? En waar zijn die fortuinen naartoe gegaan? Ik weet wel zeker dat tolken, migrantenwerkers, straathoekwerkers, interculturele bemiddelaars, maatschappelijk werkers, enz... er rijker van geworden zijn... en onze regeerders natuurlijk ook. Ik vraag het nog eens: waar is het geld gebleven dat moest dienen om allochtonen en moslims te helpen integreren? Ik zie geen integratie, eerder desintegratie!...
Drie jaar geleden waren het twee SP.A'ers (Smet en Sannen) die een discussie startten over imamopleidingen in Vlaanderen, en nu is het een Open VLD'er De Gucht die zeurt over het belang van imams in de strijd tegen radicalisering, over de noodzaak van imams om te komen tot "een Europese islam, ingebed in onze seculiere samenleving".
De Koran en de islam en alle inclusieve gevaren sluipen ons onderwijs binnen. En onze eigen mensen zetten de zetel en de koffie klaar, onze Vlaamse leiders, de uitslovers en dienaars van de islam. Vlamingen gaan wellicht leren hoe ze de sharia moeten propageren, hoe ze niet-moslims vijandig moeten bejegenen, en hoe ze haatgevoelens moeten kweken voor alles wat westers is.
Hilde Crevits in de voetsporen van Pascal Smet?
Pascal Smet sprak drie jaar geleden al met de Moslimexecutieve over de organisatie van imamopleidingen. Hij wilde komen tot imams die onze taal en cultuur kennen, Vlaamse imams dus, en geen geïmporteerden die geen Nederlands spreken.Geen import- of pendelgevallen bedoelde hij.Maar hoe kunnen Peeters en Janssens ondergedompeld worden in het islamgebeuren?... Dus tóch 'Vlaamse' allochtonen die opgeleid gaan worden tot imam?...
Onderwijsminister Crevits zit nu samen met de Moslimexecutieve om over de noodzaak van een kwaliteitsvolle imamopleiding te praten. Aanleiding was de vraag in het Vlaams Parlement van Jean-Jacques De Gucht omtrent imamopleidingen in Vlaanderen.
Er wordt hier al lang gediscussieerd over het nut en de noodzaak van een imamopleiding. Crevits gaat aandringen bij de moslimgemeenschap om imamopleidingen aan Vlaamse universiteiten te steunen. Die steun zal ze uiteraard krijgen, de moslimgemeenschap was er al eerder voor te vinden.
Imamopleidingen aan Vlaamse universiteiten
Het gehamer van De Gucht op het belang van een imamopleiding wil werk maken van goed opgeleide imams die met beide voeten in onze samenleving staan, aldus De Gucht. Hij vindt ook dat de Vlaamse universiteiten best betrokken worden bij het vormgeven van de opleidingen, een overtuiging die gedeeld wordt door de minister... En toch herinner ik me dat vorig jaar beslist werd dat er in KULeuven geen imamopleiding zou komen. Wél een optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen, waarvan Pascal Smet nog zei dat de optie belangrijk zou zijn in "de vorming van een academisch kader voor de islam"...
Als we papieren en verblijfsvergunningen kunnen geven, dan kunnen we ze ook afpakken. De wet, dat is wat wij er van maken. WIJ ZIJN HET VOLK !!! Dat tuig moet er uit !!! En wel NU !!! Dat we geen uitleveringsverdrag hebben met de landen van herkomst moet ons compleet worst wezen. En de politici die dit goedkeurden, justitie en staatsveiligheid die lieten gebeuren : OPSTAPPEN, op staande voet oneervol ontslaan, zonder verbrekingsvergoeding, hun burgerrechten afnemen zodat ze zich nooit meer verkiesbaar kunnen stellen of een openbaar ambt uitoefenen !!!Wie maakt een lijstje van de verantwoordelijken ????
Lieve vraagt zich soms af wat er geworden is van alle illegalen die hier sinds 2009 geregulariseerd werden. Illegaliteit is onwettig, strafbaar, en wordt toch beloond met regularisatie? Regeerders die illegaliteit aanpakken, zien spoken, want illegalen bestaan niet. 'Spoken zien', is een serieuze psychische aandoening en dan mag je toch niet regeren?
Het meisje op de foto is Sylvie De Bie. Zij was leerling aan de school van directeur Mosselmans. Ik heb vroeger eens over het meisje geschreven, vroeger, toen geen kat mijn blog kwam lezen, toen mijn schuilnaam nog 'Sien' was. Ik ga het verhaal over Sylvie nog eens opnieuw vertellen. Er zijn nu minder gènes. Het idiote scheldwoord 'racist' lag vroeger veel eerder op de loer dan nu.
Sylvie zag ik voor het eerst als kleutertje in het schooljaar 1983-1984 in de school van directeur Mosselmans. Een lief, blond meisje. Zij ontwikkelde zich als een vlot schoolkind, zelfbewust en zelfzeker straalde ze levenslust uit, had een knap poppensnoetje en haar rapportcijfers waren ook behoorlijk. Het meisje had dus álles mee...
... Totdat ze deelnam aan een schoonheidswedstrijd voor kleine meisjes. Toen is het fout beginnen lopen. Zij won de wedstrijd en was het mooiste meisje van het dorp. Haar moeder glansde van trots. Maar Sylvietje begon naast haar schoentjes te lopen. Ze dacht dat ze ook nog kon zingen. In een show met Walter Capiau maakte ze haar debuut. Ze werd een kindsterretje, genaamd Sylvie Melody, door allen geliefd, en met een veelbelovende toekomst.
Het zangeresje werd echter verliefd op een Marokkaanse jongen, Khalid Boujida. Zij was vatbaar gemaakt voor de rare opvattingen van schooldirecteur Mosselmans die zijn voorliefde voor alles wat vreemd was, niet onder stoelen of banken stak. Sylvie bewonderde haar Marokkaanse ridder blindelings, ze trouwde met hem en in slaafse onderdanigheid vergaf ze hem telkens zijn misstappen. Het ging bergafwaarts met Sylvie. Haar veelbelovende toekomst lag in scherven op de grond. Wie weet wat die Marokkaan haar allemaal wijsgemaakt heeft.
Mijn ervaringen met Marokkanen op school hebben me geleerd dat Marokkanen doorgewinterde leugenaars zijn die hun leugens zelf geloven.
Sylvie wist totaal niets over de Marokkaanse cultuur en over Marokkaanse eigenaardigheden. In school werd er niets over verteld. Er werd alleen maar gepredikt dat we verdraagzaam onze evennaaste moesten beminnen zoals onszelf, en meer van die prietpraat en nonsens die een goedgelovige Vlaming recht in z'n ongeluk laat lopen.
Sylvie is gescheiden van haar man en heeft een dochtertje: Noor Boujida.
Heeft er ooit iemand stilgestaan bij het gevaar van kinderen op de achterbank in een auto?
Ik wel. Ik zie vaak chauffeurs achterom kijken naar hun kroost op de achterbank om met hen te keuvelen, te redetwisten, hen terecht te wijzen, of wat dan ook... Wie weet wat er allemaal gebeurt binnen in een auto die zich laverend een weg baant tussen andere weggebruikers?
Kinderen in een auto zijn gevaarlijker dan gsm'en achter het stuur, gevaarlijker dan geen gordel dragen, gevaarlijker dan snel rijden, gevaarlijker dan alcoholgebruik.
Jengelaars op de achterbank verstoren alle concentratie van de bestuurder!
En toch vernemen we nooit iets over gevaarlijke kinderen op de achterbank. We worden wél om de oren geslagen met het gevaar van telefoneren achter het stuur, geen gordeldracht, alcoholgebruik, overdreven snelheid... enz.
Ouders die wat slap in hun schoenen staan en hun oogappels alle aandacht geven die ze vragen, ook al zitten ze achter het stuur, zijn een gevaar voor zichzelf, voor hun gezin en voor andere weggebruikers. Er zou een algemeen spreekverbod moeten komen in auto's. Kinderen moet het zwijgen opgelegd worden. ZWIJGEN, als respect voor de bestuurder!
Als er nu eens auto's gebouwd konden worden met slechts één zetel, één plaats voor de bestuurder, en géén passagiers, ik weet zeker dat het aantal ongevallen spectaculair zou dalen. Dit is geen revolutionair idee is, maar weinigen durven het uitspreken.
Wat lees ik nú weer! Het verstoort de harmonie van het herfstgebeuren dat zich buiten in alle hevigheid aan het voltrekken is. Net nu het zomeruur zich ingeburgerd heeft.
Moeten er nóg meer spionnen, verklikkers en gedapo's komen? Werkt het Gelijkekansencentrum niet goed genoeg?... Is de discriminatiewetgeving te zwak om racisme degelijk aan te pakken?... Is er echt nergens in Europa zoveel racisme op de arbeidsmarkt en in het onderwijs als in België?... Blabla.
Wie is die blikvanger die zich vandaag in de schijnwerpers gooit om interessant uit de hoek te komen? Weeral ene met ne vreemde naam die nie content is over de gang van zaken in ons landje. Waarom blijven ze dan hier? Waarom zijn ze dan naar hier gekomen? Wel, zijn naam is Bleri Llhesi, een politiek filosoof, geboren in 1981 in Albanië. Hij lag nog in de luiers en aan de Albanese moedermelk toenhet onderwijs zich hier uit de naad werkte om het de migrantjes naar hun zin te maken, vaak ten koste van onze eigen Vlaamse jeugd. Miljoenen en miljarden zijn er verkwanseld aan het migrantenonderwijs - Parels voor de Zwijnen - weet die vreemde filosoof dat wel, wanneer hij beweert dat "het onderwijs faalt"?!
Wouter Van Bellingen heeft ook eens een beschuldigend vingertje uitgestoken naar ons onderwijs, zonder echt te weten hoe het onderwijs zich uitgesloofd heeft om sociaal achtergestelden, minderheidsgroepen, kansarmen, risicoleerlingen... om hen allemaal een reikende hand toe te steken. Aan zijn huidskleurtje te zien kan Wouter beter verhuizen naar hetere oorden, waar geen discriminatie heerst, om onder een tropisch evenaarszonnetje zijn kleurtje bij te werken... een huidskleur is er toch niet voorniks?... of naar het oerwoud om aan de lianen te hangen?
Terug naar filosoof Llhesi. Die man zegt dat het onderwijs kinderen en jongeren veel juister moet informeren over racisme. Alsof het onderwijs nalaat om leerlingen iets te vertellen over 'racisme'. Ik heb niet anders geweten dan dat allochtone leerlingen - veel meer dan onze Vlaamse leerlingen - ingelicht werden over 'het racismegevaar'. Lezer, kijk eens naar de foto: islamleraar Bahattin Koçak in het gezelschap van Johan Leman, de voorganger van Jozef De Witte, directeur van het CGKR. Beiden kenden elkaar. De foto is het bewijs. Het verklaart ook waarom allochtone leerlingen beter de weg kenden naar het CGKR dan onze Vlaamse leerlingen.
Van Bellingen en Lleshi... geen zuivere inboorlingen. Vreemdelingen komen ons hier de les lezen, over wat er schort aan onze samenleving. Hoe komt het toch dat vreemdelingen met zoveel machtsvertoon uitspraken mogen doen die ook nog eens voor discussie ontvankelijk gemaakt worden?!...
Lieven Boeve - topman van het katholiek onderwijs - kwam gisteren in de hogeschool PXL in Hasselt uitleggen hoe godsdienstonderwijs georganiseerd moet worden in een samenleving met katholieken, moslims en atheïsten. Hij kwam dat uitleggen aan godsdienstleerkrachten.
Het interview met Lieven Boeve stond vandaag te lezen in HBVL. Het viel me op dat hij regelmatig terugviel op de drie soorten 'geloofsbelijders': katholieken, moslims en atheïsten. Waarmee hij te kennen gaf dat ze allemaal bijeenhoren. Een hint naar zijn formule van 'dialoogonderwijs'.
Wat moet een godsdienstleraar doen in een klas die bestaat uit moslims, katholieken en ongelovigen? Boeve zegt dat de godsdienstleraar zich moet aanpassen aan de leerlingen, hij moet bekijken hoe de verschillende godsdiensten beleefd worden en hoe ze met elkaar in dialoog kunnen treden. "We zijn bezig om ons ontwerp voor de katholieke dialoogschool te verfijnen", zegt Boeve.
En de islamleraars? Gaan die ook in dialoog met de godsdienstleraars en hun katholieke leerlingen?...
Boeve: "We willen experimenteren met 1 uur islam te geven naast 2 uur katholieke godsdienst, maar katholieken en moslims worden niet opgesplitst in de godsdienstles." Boeve wil dus dat katholieken en moslims, aan elkaar gewaagd, de dialoog in de arena aangaan. Hij wil contactpunten tussen islam en christelijke traditie. "Een pluralistische samenleving kent geen tegenstellingen, het is de samenleving van de toekomst."... Zijn uitspraken lijken wel georchestreerd.
Een vraag van de interviewer: Zijn godsdienstleerkrachten voorbereid op de radicale islam? Ontwijkend reageerde Boeve dat radicalisering ook bij katholieken en atheïsten zit, en dat ook andere leerkrachten gesprekken met geradicaliseerde jongeren kunnen aangaan... En zo komt Boeve dan tot zijn wens om meer moslimleerkrachten in te zetten in het onderwijs. "Tegen 2020 zijn er 18.000 vacatures in onze scholen, we hebben hen dus nodig. De Limburgse hogescholen maken hopelijk werk van de lerarenopleiding van moslims."
Boeve begint pas écht te overdrijven wanneer hij stelt dat elke school zelf mag beslissen over vrije dagen voor moslimleerlingen op islamitische feestdagen. Waarmee hij zijn voeten veegt aan de oorspronkelijke onderwijsdoelstelling om moslimleerlingen te laten integreren in ONZE cultuur, niet in onze godsdienst want ze kregen al vanaf het begin hun islamlessen. Ik ben nu nog altijd boos dat niemand toen protesteerde tegen de beginnende islamisering. Mijn opmerkingen werden als racistisch bestempeld, en eerlijk gezegd, het Vlaams Blok zweeg toen ook.
Eigenlijk is Lieven Boeve in de voetsporen van zijn voorgangster Mieke Van Hecke aan het wandelen. Hij is haar werk aan het voortzetten. Van Hecke heeft het 10 jaar geleden al aangekondigd: "Ik opteer voor het integreren van de islam binnen de godsdienstles"... Het plan om katholieke godsdienst en islam te verenigen is dus al oud. Boeve voelt zich nu geroepen om de plannen in een concrete vorm te gieten. Hij zou zich beter distantiëren van moslims met hun verering van Allah... Ach, dan had hij zijn job nooit gekregen.
Ik vrees dat de islamisering van ons traditionele onderwijs niet meer te stoppen is... We zijn te laat begonnen met onszelf te manifesteren en onze eigenheden te verdedigen. We zijn te lang bezig geweest met tolereren, met barmhartig de minderheden aan hun trekken te laten komen... totdat we nu eindelijk zelf vertrappeld worden...
Geen depressie, wel psychotisch door SSRI, cocaïne of amfetamine. Gedrogeerd door antidepressiva?
Dit is een mediavriendelijke verklaring voor het gestoorde gedrag van de copiloot. Of volgen we de piste die meer voor de hand ligt en waarover de media zwijgen? Media zwaaien met ziektebriefjes en depressies, maar zwijgen over de bekering van Lubitz tot de islam, over zijn vriendin die een moslima is, en over Lubitz' moskeebezoeken. Ik citeer Houzee van de Rechtsblog: "... de media hebben deze wandaad niet aangegrepen om nu eens en voorgoed deze gevaarlijke godsdienst aan de kaak te stellen... wel ligen, de kop in 't zand steken en ons blootstellen aan het moslimgevaar... tegen de haren in strijken van de moslimextremisten..." Lees de volledige tekst van Houzee op zijn blog.
Welke piste volgen we? Die van de psychiatrie, of die van het islamgevaar? Laat ons het houden op een mix van beiden. Psychisch gestoorden en moslims, ze zijn allemaal kierewiet!
Onderwijsminister Crevits zet het mes in spijbelbrieven en doktersbriefjes. Een maatregel om de administratieve last voor scholen af te bouwen.
Ouders van kinderen die te veel spijbelen krijgen niet langer een waarschuwingsbrief in de bus. In zo'n brief staat dat de schooltoelage ingetrokken dreigt te worden. De afschaffing van de spijbelbrieven is in het voordeel van de allochtone schoolbevolking, want zij zijn de spijbelkampioenen.
Er wordt een officiële uitleg gegeven aan de afschaffing van de waarschuwingsbrieven, maar die geloof ik niet. Volgens mij is de échte reden dat allochtone ouders de inhoud van de brief niet verstaan, en vervolgens de brief naast zich neerleggen, ook omdat ze er geen financieel voordeel bij hebben. Dreigen helpt niet bij die mensen, zij wanen zich onschendbaar in deze betuttelende samenleving. Dreigbrieven schampen af op hen.
Zo, dat is tussendoor mijn mening over spijbelbrieven die niet meer verstuurd zullen worden.
Leerlingen moeten ook niet langer een doktersbriefje voorleggen als ze de week voor en de week na een schoolvakantie onwettig afwezig geweest zijn. Een attest van de ouders volstaat voortaan. Het zal wel iets te maken hebben met de geloofwaardigheid van doktersbriefjes. Dokters liegen dat ze zwart zien bij het schrijven van ziektebewijzen die ze staven met de meest uiteenlopende belachelijke smoesjes en flutredenen die ze uit hun duim zuigen. Onwettige afwezigheden witwassen met dubieuze briefjes, die ze volkribbelen met drogredenen en andere afgezaagde syndromen. Wat moeten ze anders beginnen met Turken die in juni al op vakantie naar hun thuisland vertrekken en op hun gemakske begin september pas terugkeren?
Om te besluiten. Het sneuvelen van spijbelbrieven en doktersbriefjes komt goed uit voor de allochtone schoolbevolking.
Crevits noemt haar maatregelen om de administratie van scholen te vereenvoudigen: "Operatie Tara". Klinkt padvindersachtig... Ik ben nieuwsgierig naar de volgende maatregelen...
De vlaamsche tale is wonder zoet, voor die heur geen geweld en doet, maar rusten laat in ‘t herte, alwaar ze onmondig leefde en sliep te gaar, tot dat ze, eens wakker, vrij en vrank, te monde uitgaat heur vrijen gang! Wat verruwprachtig hoortooneel, wat zielverrukkend zingestreel, o vlaamsche tale, uw' kunste ontplooit wanneer zij ‘t al vol leven strooit en vol onzegbaar schoonzijn, dat, lijk wolken wierooks, welt uit uw zoet wierookvat!
Nieuws uit Genk. De citétaal (het cités) was oorspronkelijk de taal van de allochtone inwoners van Genk. De typische citétaal begint zich nu helaas steeds meer te verspreiden onder de Limburgse jeugd. Het is nu een jongerentaal. "Met dank aan media als You Tube en Facebook", zegt onderzoekster Stefania Marzo schaamteloos.
Zelfs 1 op 3 Vlaamse(!)autochtone jongeren spreekt de citétaal. En het belachelijke taaltje dreigt nu ook andere gemeenten en steden te 'besmetten'.
Jongeren vinden het een hippe taal. Kenmerkend is dat 's' uitgesproken wordt als 'sj', dat er slechts 1 lidwoord gebruikt wordt (de huis), en 1 aanwijzend voornaamwoord (die).
De jeugdige drang naar taalvereenvoudiging en hipdoenerij, komt volgens mij voort uit machteloosheid en domheid, en een schandalige minachting voor de Nederlandse taal. Het cités is een achterlijk taalgebruik, dat gehanteerd wordt door jongeren die zich asociaal opstellen in een samenleving waarin ze verwelkomd zijn en waar het keurige Nederlands de standaard omgangstaal is.
De citétaal drijft de spot met onze Nederlandse taal. En ik had de indruk dat de krant sympathiseerde met het fenomeen van de jongerentaal. Het Belang van Limburg natuurlijk. Geschreven door Kirsten Bertrand. Nergens heeft het mens haar misprijzen geuit tegen de infantiele citétaal.
Bij het krantenartikel stond een foto van een Genkse lijnbus, 'beklad' en ontsierd door reclameslogans, bedacht door Media Markt Hasselt. "We wilden mensen aanspreken op een vlotte, grappige manier", zeggen de Media-Markt-ezels.
Creatief taalgebruik, ik heb er al eens over geschreven. Over een leerkracht in het lyceum dietaalfouten tolereerde in het eerste en tweede leerjaar. Zij pleitte voor een 'Creatief bezig zijn met taal'... Betekent dat dan dat kinderen naar believen origineel uit de hoek mogen komen, inclusief taalfouten en miskleunen? Dat ze zich mogen bezondigen aan ondoordachte taaluitspattingen? Dat ze onbezonnen zinsconstructies en ijdele woordkeuzen mogen maken? Dat ze onze taal mogen verkrachten?...
Ik schreef deze bedenkingen naar aanleiding van een opstelletje van de 8-jarige Talka. Het opstelletje was in de prijzen gevallen. Een fragmentje van het opstelletje: "... Ik wensde in mijn bed dat ik een goeie rapord had... ik wensde dat ik alles in mijn hooft had..." Het opstelletje werd beloond met een publicatie in de krant...
Ik heb iets gelezen dat allang achterhaald is: "Zittenblijven is beter in 3de kleuterklas dan in eerste leerjaar".
Toch gek hé dat jonge mensen vergeten wat er in het verleden gebleken en bewezen is? Dat ze niet de moeite nemen om even te checken wat er al van vroeger bekend is over hun onderwerp... En zo begint elke generatie opnieuw met het ronde wiel en het warme water uit te vinden...
In de jaren tachtig al bleek dat 'Verlengde Kleuterschool' meer aangewezen was dan schoolonrijp te starten in het eerste leerjaar. Dat was toen al duidelijk... Nu beginnen ze er opnieuw over te zagen.
KU Leuven onderzocht 6.000 leerlingen vanaf de derde kleuterklas tot het einde van de lagere school. Het onderzoek wees uit dat een jaar overdoen in de derde kleuterklas minder verstrekkende gevolgen heeft dan zittenblijven in het eerste leerjaar... Déjà vu... Afgezaagd... Een refreintje zonder einde... Tralala... We kennen het allang van buiten.
Toch wil ik nog enige ontvankelijkheid tonen voor de nieuwe onderzoeksresultaten. Om te weten hoever ze durven gaan met hun nieuwe 'ontdekkingen'.
In Vlaanderen blijft 1 op 20 kinderen zitten in de derde kleuterklas. Ze zijn 'nog niet schoolrijp'... Correctie! Ze zijn nog niet TAALrijp. Want 'schoolonrijpheid' is tegenwoordig een allochtoon probleem. En daarover rept het nieuwe onderzoek niets, over die taalhandicap. Natuurlijk niet, want iedereen is gelijk en zo, allochtoon, autochtoon, blank, zwart... Dus het nieuwe onderzoek zwijgt over de taalgehandicapten, alsof onze Vlaamse leerlingen daar ook bij horen.
1 op 20 kleuters die blijven zitten in de derde kleuterklas?!... Bestond vroeger niet. Echt niet. Een zittenblijvertje was een speciale uitzondering. Maar ja, toen waren het allemaal Vlaamse Nederlandstalige kindjes. Nu met al die anderstaligertjes die onze kleuterscholen komen ontaarden, is het niet verwonderlijk, 1 op 20 zittenblijvertjes... Niet verwonderlijk met al die nieuwkomertjes die het niet nodig vinden om een beetje respect voor de Nederlandse taal te tonen.
Allochtoontjes bevolken hoe langer hoe meer onze Vlaamse kleuterklasjes, dus zijn ZIJ het die voor schoolrijpheidsproblemen zorgen. Niét onze Vlaamse kleutertjes want zij beheersen onze Nederlandse taal waardoor ze vlot kunnen doorstromen naar het eerste leerjaar.
Vroeger was het echt uitzonderlijk om een kleutertje langer in de kleuterschool te houden. Nu is het een polemiek geworden. Ongelooflijk! En dat allemaal door de exotische kleutertjes die onze kleuterscholen komen transformeren in een migrantvriendelijk onderwijs. Niet verwonderlijk dat het Vlaamse onderwijs wegzakt uit de wereldtop!
Over smaken en kleuren valt niet te twisten, dat weten we. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en zijn eigen lievelingsvoorliefdes. En daarom maken we allemaal verschillende keuzes, elke dag, elk moment.
Wij zijn vrij om te kiezen. Wij hebben het recht om een voorkeur te hebben voor het ene, terwijl we het andere 'discrimineren'. Ik kies voor een appel, en dan discrimineer ik een peer. Omdat ik meer van een appel houd. Het is de schuld van de peer die niet zo lekker smaakt.
Wij hebben dus het recht om een vrije voorkeur te hebben, het recht om die voorkeur te uiten, het recht op een vrije voorkeursuiting. Net zoals we het recht hebben op een vrije meningsuiting.
Het discriminatierecht
Waarom heben we het recht om te discrimineren?
Wij mogen discrimineren, precies omdat we het ene boven het andere verkiezen, dat is het recht om een voorkeur te hebben. En ook om die voorkeur te uiten. Wel, die uiting gaat naar dingen of mensen waar we ons goed bij voelen, en waardoor de rest 'gediscrimineerd' wordt. Neem nu een Vlaamse poetsvrouw, ik voel me comfortabeler in haar aanwezigheid dan wanneer er een vreemde dame in mijn huis zit te stoffen en te boenen en te snuffelen. Die voorkeur voor die Vlaamse madam is er, die zit gebakken in mijn psyche, dat is bij iedereen zo, en is niet weg te vegen, onder geen enkele mat, door geen enkele instantie die ons dicteert dat we niet mogen discrimineren. 'Niet mogen discrimineren' druist in tegen alle logica van het mens-zijn.
Als we iets graag hebben, mogen we met de vuist op tafel slaan, mogen we het van de daken schreeuwen, niemand zal er iets op tegen hebben. Maar o wee als we iets anders negeren, dan staat de politie klaar omdat we discrimineren. En waar blijft dan ons recht om een voorkeur te hebben?...
Waarom negeren we iets? Omdat we het niet willen. En waarom willen we iets niet? Omdat we er niet van houden. En waarom houden we er niet van?...
De anti-discriminatiewetgeving is er om hen te beschermen die niet op eigen kracht zich kunnen waarmaken, zich kunnen doen gelden. Ze maken zich niet aantrekkelijk om uitverkoren te worden. Ze zitten daar maar, en te wachten, zonder aan zichzelf te werken om uitgekozen te worden, om niet gediscrimineerd te worden...
...Deze gedachten hebben vandaag in mijn hoofd zitten dansen, en nu heb ik ze op een rijtje gezet. Soms gebeurt het dat ik ze niet allemaal op een rijtje heb...
Op den toog bij Bertie lag de krant HBVL die ik vanmiddag even diagonaal doornam. Achter een lekker blond Barbaartje, dat smaakte naar met honing gezoete alcohol. Maar ik was al vlug ontnuchterd. Luister maar hoe dat kwam.
'Het Limburggevoel'. Dat was vandaag de titel van een reportage in Het Belang van Limburg.
HBVL maakte vandaag een schandalige beurt bij de aankondiging van de reportage over het Limburggevoel. Daar stond toch een afbeelding van een bruin madam met kroeshaar die uitheemse grimassen aan het trekken was!
Een foto die je doet schrikken, want als Vlaamse Limburger verwacht je eerder een afbeelding zoals hiernaast te zien is. Die Vlaamse blonde geeft je pas een écht Limburggevoel. Niet een brousse-geval dat je met een vreemde blik staat aan te staren. Nu, het mens deed haar best om te glimlachen, maar dat was geen glimlach van bij ons.
Cafebazin Bertie had gelijk: Het Belang van Limburg is een kermisgazetje. Een prullekrantje dat zich in alle bochten wringt om onze vreemde naasten in de kijker en voor het voetlicht te plaatsen. Diversiteit en multiculturaliteit zijn de toverwoorden van de krant. Ze goochelen er dagelijks mee...
In september 2012 pakte de Antwerpse politie 250 moslimjongeren op die in Borgerhout relschopten tegen de anti-islamfilm 'Innocence of Muslims'. De jongeren werden opgehitst door Sharia4Belgium-kopstukken. Eén voor één werden ze geïdentificeerd en er werd een lijst van gemaakt. Nu blijkt dat er 70 van hen vertrokken zijn naar het Syriëfront.
Bart De Wever over de lijst: "Dat overzicht leest als de passagierslijst van de Syrië-expres"... "De leden van Sharia4Belgium werden aanvankelijk als clowns weggezet. Er is veel te laat tegen opgetreden en te lang geminimaliseerd."
En hoe zit het dan met Boeboejaja? Die ontketende toch ook heftige rellen in Borgerhout? Zijn aanhangers zijn misschien ook aan het vechten in Syrië?...
Terwijl de katholieke scholen in Vlaanderen in het verweer gaan tegen de ondermijner van dit onderwijs, doen de ouders in Bihar (Indië) hun uiterste best om hun kroost te ondersteunen tijdens de examenperiode. Samen de leerstof doornemen opdat de kindjes hun diploma kunnen behalen. Of?
Ouders, familie en vrienden klauteren als geoefende bergbeklimmers tegen de muren van een school om spiekbriefjes aan de leerlingen te bezorgen.
******************
Ik vind dat de klauterende ouders een beloning verdienen.
De afbeelding van de klauterende ouders is een persiflage van ouderlijke bezorgdheid voor de schoolse prestaties van hun kinderen. Zo moet dat. Niet zoals hier bij allochtone ouders die geen enkele affiniteit tonen met het schoolgebeuren en met de prestaties van hun kinderen.
Daarom zijn allochtoontjes onvoldoende geïnteresseerd in de leerstof en hun wilskracht is zo slap als een dweil. Ze hebben geen prestatiedrang en schoolresultaten betekenen niets voor hen.
Vroeger liep er een project dat bedoeld was om de integratie te bevorderen en de ouderbetrokkenheid te stimuleren. Ik weet niet of het 'Schoolopbouwwerk' - dat was de deftige naam van het project - nu nog bestaat. Toen wierp het geen vruchten af. Allochtone gezinnen zonderden zich nog meer af en gleden af in een getto, dat in stand gehouden werd door migrantenwerksters en Turkse tolken. Betaald met belastinggeld. Martine, Katleen, Natasja en Gülnür gingen dagelijks op pad om aan hun missie te werken. Om allochtone moeders te bezoeken en te betuttelen. Zij hadden de pijnlijke illusie dat hun tussenkomsten rendabel waren...
Nieuw verkeersbord. Opgepast, twee oudjes op weg naar de klas!
Jos (rechtsblog) wees me op het bericht in DS: Leerkrachten moeten langer werken.
Met dit bericht zijn ze er weer eens in geslaagd om de aandacht af te leiden van jeugdwerkloosheid en allochtone werkloosheid.
In 't kort waarover het gaat. Volgend jaar wordt het brugpensioen voor leraren (TBS) afgeschaft, waardoor leraren tot minstens 60 jaar zullen moeten werken. D'r bovenop komt de pensioenhervorming van regering-Michel. Dan zal tegen 2019 de helft van de leerkrachten 2 tot 4 jaar langer moeten werken, sommigen zelfs 6 jaar langer.
Ik heb moeten lachen met het 'mentorschap' waaraan het ministerie denkt om oudere leraren minder les te laten geven en hen meer tijd te geven om jonge leraren te ondersteunen. Nóg meer stress voor oudere leraren. Als ze dan toch langer moeten werken, laat ze dan bij hun oude vertrouwde leerstof blijven in plaats van hen op te zadelen met gloednieuwe opdrachten. Bovendien nemen jonge leerkrachten niets aan van ouderen.
Langer werken. Wij zullen ons moeten uitsloven tot we onze kaars uitblazen. Grijsaards worden aangewezen als verantwoordelijken voor de afbrokkelende welvaart van de maatschappij, en daarom moeten ZIJ solidair zijn met vreemde klaplopers en pretparkbezoekers, houtwormen en lintwormen die knabbelen aan onze welvaart. Wij zijn onderweg naar het blanke slavendom in dienst van werkloze asielzoekers, werkloze vluchtelingen, werkloze illegalen, werkloze criminelen, werkloze migranten, werkloze vreemdelingen, werkloze buitenlanders, werkloze inwijkelingen, werkloze goudzoekers... WIJ moeten allemaal langer werken om die leeghangers en nietsnutten in leven te houden.
Aan het einde van mijn carrière maakte ik vele fietstochtjes in het landelijke Peer. Om de stress van mij af te fietsen. Ik heb veel gefietst langs akkers en weilanden, langs maïsvelden en korenvelden... Het ontspande me en ik leerde ambetanteriken en vijanden naar de hel wensen. Het hielp waarachtig.
Tijdens mijn fietsroutekes pauzeerde ik bij kapelletjes. D'r waren twee soorten kapelletjes: de blauw-wit versierde veldkapelletjes met een Mariabeeldje en een bankje, en dan had je ook nog de kapelletjes waar bier geserveerd werd.
Ik hield van de Molhemstraat, daar waar je geen mens tegenkomt en je je alleen op de wereld waant. De Molhemstraat leidde me regelrecht naar de Wedelse Watermolen waar ik mezelf trakteerde op een trippel van Westmalle. Dat had ik wel verdiend na een rit onder de brandende zon en een staalblauwe hemel.
Op één van mijn tochtjes zag ik een man op een stoel zitten naast zijn voordeur. Hij zat te genieten van het mooie weer en van de zeldzame passanten. De eerste keer dat ik hem zo zag zitten, wuifde hij naar me. Ik wuifde terug en vervolgde mijn weg.
Een volgende keer wenkte hij uitnodigend en wees op de tuinstoel naast zich. Ja, zo ging dat. We keuvelden wat over koetjes en kalfjes, want die man wist alles over koeien, kalfjes, tractoren en landbouw. Ik luisterde gespannen naar zijn verhalen. Het was voor mij een heel andere wereld.
Op een dag, toen hij me weer wenkte, stond er een kop koffie en een stuk taart klaar voor me. Om zijn tachtigste verjaardag te vieren.
'Mijn supporter' - zo noemde ik hem - was een lieve man. Hij is er helaas niet meer.Albert Kenens (foto), geboren op 24 mei 1922 en overleden op 10 juli 2011... Een prachtige belevenis!