God, ik zoek even contact met U. Wil je mij nabij zijn? Geef mij geloof en vertrouwen kracht en volharding zodat ik mij ten volle kan geven aan de opdracht die ik nu mag vervullen. Amen
Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet zal hij eeuwig leven. En het brood dat ik zal geven voor het leven van de wereld, is mijn lichaam. --
Dit blijft voor mij toch, ook na al die jaren een groot mysterie, zeker na elke keer dat ik de communie heb ontvangen. En troch moet ook ik toegeven dat ik juist van dit brood leef, dag na dag in doodgewone dingen.
Lijden deprimeert. De grote profeet Jeremia zei al: 'Eigenlijk was ik beter nooit geboren.' Woorden als 'ik laat alles los' en 'niets heeft nog zin' zijn dus niet vreemd aan het lijden. Een dergelijke depressie kun je niet met de catechismus genezen, dat is een dokterszaak. Maar als vriend kun je zo iemand wel terugleiden in zijn herinneringen om samen te ontdekken dat er toch wel iets goeds geweest is in zijn leven.
God, U loven wij; Heer, U prijzen wij. Eeuwige Vader, U eert de ganse aarde. U roepen alle engelen, U roepen de hemelen en alle machten, U roepen de Cherubijnen en Serafijnen onophoudelijk toe: Heilig, heilig, heilig is de Heer, de God der heerscharen. Hemel en aarde zijn vol van de luister van uw heerlijkheid. U verheerlijkt het roemrijk koor van de apostelen, U prijst het lofwaardig getal van de profeten, U looft de heerlijke schare van de martelaren. Over de gehele aarde belijdt U de Heilige Kerk: De Vader van de onmetelijke heerlijkheid; Uw aanbiddelijke, ware en ene Zoon; Alsmede de Vertrooster, de Heilige Geest. Gij, Koning van de heerlijkheid, Christus, Gij zijt de eeuwige Zoon van de Vader.
Gij hebt de schoot van de Maagd niet afgewezen om mens te worden voor onze verlossing. Gij hebt door de overwinning op de zonde en de dood het rijk van de hemelen voor de gelovigen geopend. Gij zetelt aan de rechterhand van God in de heerlijkheid van de Vader. Wij geloven dat Gij eens als rechter ten oordeel zult komen. (Hier knielt men) Daarom smeken wij U: kom uw dienaren te hulp, die Gij met uw kostbaar bloed hebt vrijgekocht; Geef dat zij in de heerlijkheid onder uw heiligen gerekend mogen worden.
Heer, red uw volk en zegen uw erfdeel. En bestuur hen, en verhef hen tot in eeuwigheid. Alle dagen prijzen wij U, En wij loven uw naam in eeuwigheid, in de eeuwen der eeuwen. Heer, wil ons heden zonder zonde bewaren. Ontferm U over ons, Heer, ontferm U over ons. Laat uw barmhartigheid over ons komen, Heer, zoals wij op U hebben vertrouwd. Op U, Heer, heb ik vertrouwd; in eeuwigheid zal ik niet beschaamd worden.
Ik heb de Nederlandse vertaling van het 'Te Deum' hier achtergelaten omdat welicht maar weinigen weten wat de inhoud van deze lofzang betekent. Meestal blijft het gewoon bij de titel in nieuwsberichten of in de krant zoals: 'ter gelegenheid van ... zal het Te Deum gezongen worden'. Deze lofzang wordt dan ook o.a. gebruikt op het koningsfeest (B), vandaar dat ik vandaag deze tekst op 15 november heb geplaatst.
Jij maagd der maagden, en liefelijkste van alle Goden, Jij moeder der zaligheid.
Wil Jij vandaag waken over mijn stille hoop.
Mijn hart staat in bloei sinds ik Jouw beeld zag verschijnen, Jij koningin der landerijen.
Jij zaaide hetgeen ik oogsten mocht in bittere dagen, in uren van wanhoop.
Jij liet gezangen weergalmen doorheen het geruis van wind en regen, en streelde zacht als een moeder dat doet mijn zwarte haren.
Wil Jij vandaag waken over mijn stille hoop.
O, Jij maagd der maagden hoe verrukt was ik toen ik Jou gewaar werd in de eenvoudigste dingen der menselijke belevenissen.
Zomaar in het wiegen der struiken. Zomaar in het golven der zeeën. Zomaar in het geraas van stormen. Zomaar in alles wat mijn oog bekoorde. Zomaar in mijn hart.
Daarom vraag ik stil, wil Jij vandaag waken over mijn stille hoop.
Ik heb geen kennis van God.Ik heb geen godservaring. Wel heb ik een doodsverachting. Ik verlang naar God, ik verwacht God, ik wacht op God, ik zoek de weg naar God. Dat is mijn geloof. (EDS)
Ik las de Bijbel toen ik niets bezat, toen mij pijn werd aangeboden. Ik las de Bijbel toen ik eenzaam was, toen mijn ogen gevuld waren met tranen.
En voelde mij bevrijd na al die jaren.
Ik nam de Bijbel ter hand toen mij alles werd ontnomen, toen ik leefde in armoede.
toen ik honger leed, toen mijn handen versteend waren van koude.
En ik voelde een rijkdom neerdalen na al die jaren.
Ik begon mijn leven op het moment toen ik inzicht kreeg in het woord van God.
Daardoor komt het dat ik mij nu nog steeds iedere dag tracht te wenden voor een kort moment tot de woorden die geschreven staan in dit boek.
Want vrijer en rijker ben ik nu dan ooit voorheen.
En daardoor ben ik nu bevrijd van de schaamte, over het feit dat ik de Bijbel lees. Want niet een mens heeft het recht om zomaar te oordelen over hetgeen dat ik lees.
Dit is niet zomaar een gedicht, een blogje, maar deze tekst komt van iemand die dit wél heeft doorleefd; die de diepste afgronden heeft gezien - zeg maar de straat - elke vorm van liefde kwijt gespeeld was. Des te aangrijpender is dan deze persoonlijke reflectie, een pure verwijzing naar wat échte geloven in een God als Vader kan zijn, en dit tot heil van ons, medebloggers!
Hadden ook niet vele soldaten ergens een bijbel een paternoster die hen geholpen heeft doorheen deze gruwel?
Echte vrede ontslaat ons niet van onze inspanningen en onze inzet, maar echte vrede bevindt zich wel aan de overkant van onze inzet: die vrede is gave en genade van God, we moeten hem aan God vragen. Laten wij naar hem kijken en vragen: "Heer, jij kent al onze problemen, onze ruzies, je weet wat ons verdeelt. Aan jou vragen we de echte vrede, die al onze inspanningen overstijgt en uit de hemel komt. Jij, Heer, brengt vrede in de wereld. Amen"
daar ik er even niet was verwijs ik jullie naar mijn recente blog rond katholiek zijn en het kruisbeeld, teksten die je vindt op: http://blog.seniorennet.be/maarten1955/
Geloven wij nog in de 'arme middelen' waardoor God het sterkts werkt? Alleen een intens geloof hheeft de kerk nu nodig; er is geen andere weg: niet de macht ven de kerk, haar prestige, haar middelen in geld of personeel, haar public relations of haar aanzien kunnen haar redden, alleen een diepe bekering tot meer geloof in de Gekruisigde waar ik het voorbije dagen al over had.
"Media en internet herleiden de liefde tot koopwaar die uitgewisseld wordt", meent de paus. "Liefde zoals die vaak in de media en op het internet wordt gepresenteerd, is geen liefde maar egoïsme. Ze maakt helemaal niet gelukkig. Ware liefde eist offers", vindt de paus. (belga/sam)
Ik denk dat velen met mij zich achter deze woorden van de paus kunnen scharen. We zien het dagelijks rondom ons hoe gemakkelijk partners voor even ingewisseld worden voor een ander, en dit in de naam van de liefde.
Geknield zat ik voor het beeld van de Vrouw, mijn Hemelse Moeder, in die holte van de grot wanneer alle bedevaarders weg waren en toen één jongeman naar de rots holde, ze hulpeloos aanrakend, vragend en smekend naar een laatste woord van redding, zijn blik gericht op het verlichte beeld alsof Zij zo naar hem toe zou stappen.
Vandaag nog zie ik dat vertrouwen voor me. Geknield zit ik telkens opnieuw wanneer ik te Dadizele kom en me echt als kind van Haar thuis voel, zo voor haar beeltenis die niet langer een beeld is maar . Hoe zeg je dat wanneer er geen woorden meer zijn, maar enkel een Ware Aanwezigheid?!
Mag ik jullie allen deze Aanwezigheid van harte toewensen langs Vlaamse wegen, meikapelletjes, maar vooral in volle overgave en vol vertrouwen in Haar, de vrouwelijke kant van God. . (geïnspireerd naar Paulo Coelho en de mooie momenten te Lourdes)
Waarom ik dit hier en nu schrijf is niet meer dan een liefelijke genadevolle "plicht" die me roept dit nu te doen.
Wij gedenken hen die ons voorgingen, die ons het geloven overdroegen, die in ons het zaad van de hoop zaaiden, die voor ons gebeden hebben dat het ontkiemen zou, en die ons liefde leerden.
Als plaatselijk ijveraar voor de vrienden van Lourdes ben ik weer eens de straat opgetrokken om van deur tot deur een lidkaart te verkopen waarmee een Lourdesbeurs t.w.v. 400, - kan gewonnen worden. Het is bewonderenswaardig dat bij het zien van deze kaart mensen zich onliddellijk de vraag stellen hoeveel de kaart kost en ze zich naar binnen spoeden om het geld te gaan halen. Weinigen hebben een reden om niet langer deze bijdrage te betalen en dat in het klimaat waar ons land nu in verkeert ... Het schoonste bewijs wellicht dat geloven heel wat meer betekent dan de woorden van een bisschop, of alle schandalen. Echt geloven, zeker in de figuur van Onze-Lieve-Vrouw (zij het hier specifiek van Lourdes) overschrijdt alle discussies.
En ook al haasten mensen zich om vlug te voldoen aan de bijdrage, evenzeer heb ik ook deze keer weer mogen ervaren dat deze 'ontmoeting' een kans biedt om direct tot de diepte te gaan, ongedwongen. Helaas moet ik hierbij optekenen dat het ogenblikken zijn waar mensen hun leed vertellen .. De man die vertelt dat zijn vrouw ernstig tot terminaal ziek is, een andere dame die rouwt om haar verloren moeder die haar vriendin is; en nog een ander wist me te vertellen dat ik niet moest blijven aanbellen omdat de persoon in kwestie recent werd opgenomen in het ziekenhuis en er wellicht nooit meer uit terug zal komen ...
Het zijn al deze zaken die ik graag opneem in mijn avondgebed en die voorleg aan MARIA. Het aanbieden van deze Lourdesbeurzen lijkt dan ook een bedetocht, blij dat ik het toch ook weer dit jaar heb gedaan!
Blijf niet staan bij wat eertijds is gebeurd, laat het verleden nu rusten. Zie, ik ga iets nieuws verrichten, nu ontkiemt het heb je het nog niet gemerkt? Ik baan een weg door de woestijn, maak rivieren in de wildernis. -- Jesaja 43:18-19
Ik denk dat het vooral met eerste zin is dat velen onder ons heel wat moeite hebben. Er hoeft neit veel te gebeuren om het vroegere verleden te laten opdoemen. Dat éne woord kan al voldoende zijn. Maar dat is al te menselijk. God heeft ons allen een nieuwe toekomst beloofd die we nu al mogen mee-maken. Dank God voor deze kansen en help ons de onvrede van toen te verdrijven.
De drie grote opdrachten van de christelijke gemeenschap zijn die van de verkondiging van het evangelie, het vieren van het geloof en het dienen van onze naasten.
De verleiding is groot de dienst aan de naaste los te koppelen van zijn goddelijke oorsprong. De navelstreng met God mag niet doorgeknipt worden. Alleen hij kan me zeggen wie mijn naaste is, alleen hij kan echte broederlijkheid stichten. Meer nog: alleen hij kan me de kracht geven, de genade, om mijn naasste lief te hebben, élk mens, veraf of dichtbij, als mijn eigen broeder.