Na verder uitwerken van het ICAO AUDIT verslag van 6-17 Augustus 2006 moeten we toch enkele punten verduidelijken.
De titels in de PERS dat het BELGICHT LUCHTRUIM ONVEILIG zou zijn is geheel ONJUIST.
Uit het verslag besluiten we dat het DGLV een aantal administratieve problemen heeft en ook wat betreft receutering en opleiding van haar personeel.
De punten die men echter vermeld hebben geen invloed op de VEILIGHEID in het BELGISCH LUCHTRUIM waar dit de taak en verantwoordelijkheid is van BELGOCONTROL alsook de ATC van de component LUCHT der krijgsmacht welk hierin ook een rol speelt
Er moet heel wat adminastratief aangepast worden in het DGLV
Tijdens deze periode van verlof krijg ik veel vragen over TURBULENTIE.
TURBULENTIE in kruisvlucht is zeer moeilijk te voorspellen en trachten we steeds te vermijden voor het comfort van de passagiers, maar dat is niet steeds mogelijk.
Deze TURBULENTIE is niet GEVAARLIJK voor de structuur van het vliegtuig want dan gaan we onze snelheid verminderen naar de MANEUVERING SPEED.
TURBULENTIE komt voor in de wolken maar ook in heldere lucht( CAT) en dus onzichbaar
Via een der bezoekers van het FORUM ( MIRA) werdt mijn aandacht gevestigd dat naast de door mij vermelde ASA er ook de volgende SPOTTERSORGANISATIES aktief zijn met een intresante Website:
Deze BLOG is het gevolg van de E-MAILS bekomen van SENIOREN welk lid zijn of grbruiker van SENIORENNET alsook via contacten met PILOTEN,VLIEGTUIGEIGENAARS,INSTRUCTEURS welk met mij contact hebben gehad via: AOPA-BELGIUM ABI (ASSOCIATION BELGIUM INSTRUCTERS) IAOPA (global) VLRI FLAG ACEC ASA RAAC EURAMI WINGS of EUROCONTROL
en individuele bezoekers.
Onafgezien de huidige beschikbaarheid van informatie via allerlei electronische middelen en tijdschriften is er nog steeds noodzaak om vragen te kunnen stellen.
Ik ben zeker geen EXPERT maar heb via mijn betrokkenheid wel enige kennis opgedaan en ook de nodige contacten sedert mijn eerste stappen in de LUCHTVAART
Een SENIOR steld mij hierover een vraag op het FORUM daarom een eerste reactie die ik verder zal uitwerken later:
AIRMISS of nu AIRPROX genoemd is een verslag van een PILOOT of vaan een ATCO als men denkt dat er een gevaarlijke toestand is of geweest is.
Deze verslagen worden dan grondig onderzocht en men klaseert die dan naargelang de aard en de gevaarlijkheid.
Er zijn veen AIRPROX rapprten tegenwoordig maar er zijn er niet veel die tot de category 'GEVAARLIJKE ' toestand worden geklaseert hoor.
De bedoeling is om deze verslagen publiek te maken maar daarover zijn er verschillene opinies hoe en onder welke vorm.
Het gebeurt dikwijls dat er een AIRPROX wordt gemeld die geheel geen gevaar inhield.
Tevens hebben we ook nog de ANONIEME RAPPORTEN die spreken over elk mogelijk incident, onnauwkeurigheid of twijfelachtige situatie vastgesteld door een PILOOT,ATCO;of MECHANIEKER
Er zijn ook nog de verslagen van SAFA
Sommige landen maken deze informatie reeds beschikbaar voor het PUBLIEK
Zal hierover meer informatie beschikbaar maken !!!
De noodzaak om de R/T PHRASOLOGIE in het FRANS te bekijken is nu noodzakelijk omdat in functie van de ICAO regelgeving die in voege komt in MAART 2008 het verplicht is op bepaalde REGIONALE VLIEGVELDEN met ATC en KLEINE VLIEGVELDEN met AFIS de FRANSE PHRASOLOGIE te gebruiken zoals dit nu vermeld wordt in de AIP-FRANCE
Dit gaat een beperking geven van bruikbare bestemmingen in FRANKRIJK
Ook in DUITSLAND gaan er beperkingen zijn voor degene welk geen DUITSE R/T kunnen gebruiken zie ook AIP-GERMANY
Op ANTWERP AIRPORT past men vanaf 01 SEPTEMBER de nieuwe LUCHTHAVEN VERGOEDINGEN toe volgens het MB 27 JULI 2007 gepubliseert in staatsblad van 14 AUGUSTUS 2007
Let op wat dit voor u gaat kosten, ook voor oefenvluchten???
Krijg hier een aantal E-mails met vragen over het BALLONONGEVAL in VANCOUVER in CANADA.
Men weet voorlopig niet wat de oorzaak is.
Tevens moet men dat ongeval in de juiste context plaatsen in functie van de vele duizende ballonvluchten welk er elk jaar plaats vinden.
Ik zal tracten meer informatie te bekomen maar dien er op te wijzen dat het onderzoek een bepaalde duur in beslag zal nemen om alle aspecten te onderzoeken wat de oorzaak is.
Het onderzoek heeft vooral als hoofddoel om zulk een ongeval in de toekomst te vermijden