I have regular contact with a number of EXAMINORS , personnel of the various EU adminstrations and ATCO and have what whe call of the record conversations about the various aspect of AVIATION SAFETY/
In vieuw of this I like to circulate the following advise to the FI in context of my ABI involvement!!
- There is a urgent need to increase the knowledge of the present PPL VFR operators in the following area:
_ THe FLIGHTPREPARATION
- use of AERONAUTICAL INFORMATION
- Aplication of the ICAO R/T procedure
- Respect of the SSR procedures
- Caution on NON aproved AIRSPACE PENETRATION
- Aplication of NOISE PROCEDURES
- Safety during SELF REFUELING
- Introduction of the ICAO FLIGHT PLAN
- Closing of FLIGHT PLAN
- Interpretation of the recent NOTAMS
- interpretation of updated weather information
Brenging the above comments toward some collegas FI, they reacted with the claim thad it only concern PPL's, I must strongly react to this thad this PPL when he has his JAR/FCL PPL he can travel ALL over the world and mix with the CAT-IFR operators at major airports !!!
He also is allowed to fly with anny passenger including your OWN family !!!!
THere is no place for tolerating any unaccepted procedures any more.
Impose a hich level of QUALITY
Dont forget this !!!!
REACTION,COMMENTS or ADVISE is ALWAYS WELCOM!!
I wile use the obtained information in a confidential way to inform the FI population in vieuw to increase FLYING SAFETY.
Een der schijnbare problemen is het verloren gaan van E-MAITJES.
Ik heb de gewoonte om op elk naar mij toegezonden E-mail te reageren en toch krijg ik klachten van personen dat zij mij een e-mail hebben gezonden en ik hen niet beantwoord heb.
Ikzelf heb ook een aantal verzonden e-mailtjes waarop ik geen antwoord bekom.
Schijnbaar heeft men geen zekerheid van de berichtgeving via E-MAILTJES !!!!
Ik stel vast dat er kandidaat piloten zijn welk een opleiding tot het BEROEP van piloot wensen te volgen zich inschrijven in firma's welk geheel niet erkend zijn of bevoegd zijn om een JAA-JAR/FCL opleiding te geven.
Heb daarom terug aangedrongen om over de volledige lijst der ERKENDE FTO te bekomen via de LO-JAAT.
Enkele senioren vinden dat er de laatste tijd veel te veel ingewikelde zaken op mijn blog staan, dat is het gevolg van mijn betrokenheid bij de Internationale luchtvaart en de EU activiteiten.
Als je een bepaald onderwerp wil bekijken type dan een woord in onder "Zoeken in deze blog" en anders stuur mij een e-mailtje
Op Donderdag 11 OKTOBER is er in de VUB-campus te Etterbeek om 20:00 uur in Auditorium 007 een voordracht in het Engels door YVES MORIER van de EASA.
GRATIS maar inschrijvingverplicht
Yves is zelf piloot en een vlotte spreker welk zelfs nadien in het frans en zelf nederlands altijd te vinden is voor bijkomende toelichting en nota te nemen van de geintreseerde personen.
Received today the friendly request from a AVIATION EXPERT that the NON CAT AIRSPACE USERS should react mutch more on the EASA-NPA's in vieuw to take have their requerements been taken in to consideration ??
I made some very intresting contacts and conversations this day's at the EU-level for the future of GENERAL AVIATION & AERIAL WORK and mainly for the NON-CAT-AIRSPACE USERS operating in VFR:
According the latest information in my possetion ;
Concerning the MANDATORY REQUIREMENTS for VFR operations in the EU.
1) -8;33 KHz no decision has been made nor at ICAO, EUROCONTROL or EU level
2) -MODE "S" no decision has been made nor at ICAO, EUROCONTROL or EU level.
3) -ELBA (ELT) at 4O6 KHz no decision has been made nor at ICAO,EUROCONTROL or EU level
Of cours if you require to buy new R/T or SSR pleas go for the updated equipage but do not start unneeded retrofiting except if required by NATIONAL REGULATION in a country
Any information is however always welcom via my E-mail:
In functie van de aanpassing der LANDINGSVERGOEDINGEN vanaf 01 September 2007 te EBAW is er nu neiging om minder naderingen en landingen uit te voeren met het gevolg dat een aantal piloten met een geldige vergunning hun vaardigheid in deze vitale procedure zal afnemen met gevolg een afname van de VLIEGVEILIGHEID.
De reactie dat we dat dan maar ergens anders moeten doen is geen operationele oplossing gezien op vele plaatsen men de bewegingen beperkt of eveneens hoge vergoedingen invoert zie VB; EHSE(SEPPE !!!)
Of hebt u een oplossing ????voorstellen welkom ,,,,,,,,,,
SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
SAFETY wordt beknot door de ingevoerde regelingen ten opzuchte van de LUCHTVAART
Today intresting contact with some GENERAL AVIATION and CAT PILOTS who both have a similar problem of keeping up to date with the present large amounth of INFORMATION concerning REGULATIONS, PROCEDURES, NEW SYSTEMS adressed to them on a daily base.
I myself must admit thad the large stream of updated information each day make it almost impossible to read al this, and I have the advantage thad I dont have to fly on a regular base but spending my time on reading and folowing the information stream.
Intresting subject for the HUMAN FACTORS EXPERTS !!!
Een aantal SEnioren welk dit onderwerp bezoeken vragen mij wat mijn betrokkenheid is bij deze dag 27:
Wegens het overlijden van FRANK SANDERS en via Mevr SANDERS ben ik terug betrokken bij JEUGD & LUCHTVAART vooral met de bedoeling de DAG DER MINDER VALIDEN KINDEREN welk een paradepaarje was van de overleden FRANK SANDERS verder te doen gebeuren door als hulp te zijn voor enkele jongere LUCHTVAART ENTHOUSIASTEN met het hard op de goede plaats
DE DAG 27 start op 18 SEPTEMBER 2007 om 10;00 uur local time
DE DAG 28 is voorzien op 29 SEPTEMBER 2009
Wat doe ik op dag 27?? Ik ben aanwezig met mijn klak en fluitje van stationchef en begeleid het STADS TREINTJE om de kinderen met polotie escorte van en naar BERCHEM STATION te brengen en tevens rondritjes met toelichting voor de kinderen op ANTWERP AIRPORT
Heel wat SENIOREN stellen vragen over de TURBULENTIE tijdens de VLUCHT ??,
Wat betreft het vliegen in TURBULENTIE is dit niet zeer aangenaam maar dat houdt geen gevaar in omdat wij het toestel zijn snelheid verminderen naar MANOEVERING SPEED welk hiervoor door de constructeur werdt voorzien .
TURBULENTE kan zich voordoen door:
CUMULIFORME WOLKEN van het type CU of CB( ook wel onweders genoemd of donderwolken)
CAT = CLEAR AIR TURBULENCE komt vooral voor door de JETSTREAM op grote hoogtes
ook door het effect van de wind rond hindernissen maar dat is dan meestal enkel bij hevige wind en in de nabijheid van de grond bij het opstijgen of landen
Er is ook nog de WAKE TURBULENTIE van een ander vliegtuig maar daarvoor zal de piloot en de ATCO er op letten omdat vliegtuigen niet te kort achter elkaar opstijgen of komen landen opdezelfde landingsbaan