Vermoedelijk een benaming die niet voor veel mensen een betekenis heeft, maar die voor piloten in lichte vliegtuigen en helicopters een dodelijke val kan inhouden.
Heb in de jaren 70 een werkelijke heksenjacht gehouden tegen het gebruik van deze term door de weerkundge luchtvaart experten omdat dit een zeer misliedende benaming is welk op het vlak van de ICAO en de WMO werdt geschrapt uit de terminologie maar welk ik heden tot mijn spijt nog steeds zie gebruikt worden.
In het jaar 1969 in de winter was ik op zending tijdens een groot NATO oefening in Duitsland met een Belgische Generaal in de streek van Keulen.
Als piloot bekomen wij voor elke vlucht een gedetaileerde weersvoorspeling en toen ik deze bekwam en de voorspeller SLEET voorspelde besliste ik om niet te vliegen, naast mij stond een jonge Amerikaanse piloot welk dezelfde briefing kreeg en toen besloot dat hij wel zou vliegen voor zijn zending in dezelfde streek waarvoor ik besliste niet te vliegen,. De generaal ( ROMAN) die bij mij was drong er op aandat ik zou vliegen wat ik kategoriek weigerde. Ik vroeg de jonge Amerikaande luitenant piloot wat hij vloog en hij bevestigde een UH1 te vliegen welk niet was uitgerust voor het vliegen in ijsvorming.
het probleem is namelijk dat de toen veel gebruikte term SLEET in onze Europeese opleiding betekende dat er gesmolten sneeuw en regen valt in een temperatuur beneden 0° Celcius en dus aanleiding geeft tot ijsvorming op de helicopter.
De jonge Amerikaan vertrok en ik bleef op de grond.!!!
Maanden later tijdens de briefing over het verloop van de NATO oefening werdt er vermelding gemaakt van een helicopter ongeval met 6 dodelijke slachtoffers, bij nader onderzoek moest ik besluiten dat de dag en plaats klopte met de dag dat ik weigerde te vliegen met een zeer booze general ROMAN;
Wat bleek bij nader onderzoek dat men in de Amerikaanse terminologie de term SLEET bepaald als droge ijskoreltjes welk geen aanleiding geven tot ijsvorming ( US-ARMY training guide en FAA kursussen.
De jonge Amerikaanse luietenant Piloot met zijn UH-1 vertrok met de overtuiging dat SLEET geen ijsvorming gaf waar het volgens mijn kennis aanleiding geeft tot zeer hevige ijsvorming.
Later heb ik een reeks brieven en tussenkomsten over deze term SLEET gedaan en bekomen dat op Internationaal vlak de term SLEET niet meer mocht gebruikt worden volgens ICAO ( en ook WMO) in de WEERSVOORSPELLING voor PILOTEN.
Het heeft jaren geduurt om deze term te betwisten en nu zie ik hem soms nog gebruikt worden
Wat de kennis van een bepaald woord voor gevolg kan hebben in ons bestaan ?????
Verschillend vragen mij wat de mogelijkheden zijn om na de opleiding van Piloot aan een job te geraken??
Ik beandwoord dit steeds positief, en het was met intrest dat ik deze morgend op BBC-WORLD een uitzending zag van "FAST TRACK" welk vermelde dat er nu jaarlijks 17.000 nieuwe beroepspiloten nodig zijn om de ontwikkeling der LUCHTVAART TRANSPORT op wereldvlak te voldoen..
Ik heb hier nog geen rekening gehouden met piloten nodig voor GENERAL AVIATION en AERIAL WORK operaties waar er ook een degelijk groei is in de volgende jaren.
Wat betrefd het ongeval van 26 DECEMBER 2007 kreeg ik deze week weer een aantal vragen/
Ik heb vroeger op de BELJETRANGER gevlogen
volgens mijn mondeling bekomen gegevens had de piloot de nodige ervaring
Ik weet niet wat de zichbaarheid daar was maar men kan mits de noodige voorzorgen vliegen met zichbaarheden van 800 meter.
Ik ga geheel geen opinie geven en zal afwachten als al de gegevens beschikbaar zijn maar dat kan nog enkele maanden in beslag nemen hoor.
Als ik het verslag in handen krijg zal ik een samenvatting op deze BLOG plaatsen.
Wij stellen geen belang wie de fout of wat de fout was maar enkel de oorzaak om zulk een ongeval in de toekomst te vermijden ( volgens ANEXE 13 van ICAO)
Both this persons are holding a Pilot License and very co-operative toward ANY AIRSPACE USER
I hope this is helpfull for the many E-mailers on this subject to witch I will not reply individualy on this question of required AIRCRAFT EQUIPAGE in EUROPE.
I received a number of reactions concerning the requirements to have a ICAO VFR NAVIGATION CHART on Bourd during a flicht/
From the Dutch reactions do I receive the information thad the ICAO 1/500.00 chart is mandatory for aLL VFR flights including the updating avaible in the DUTCH AIP.
From a German reaction I receive thad the 1/500.000 ICAO CHART is mandatury for VFR and IFR flights.
I have not obtained the legal references of this statements
As already mentioned are the Dutch Airpolice controlling the documentation on board of the GENERAL AVIATION & AERIAL WORK operators and looking particular on thre updated VFR-NAVIGATION CHARS.
I received information thad they are making a report for pilots who only have the IGN 1/250.00 Belgium charts and impose to have the ICAO 1/500.000 VFR NAVIGATION CHART before continuing the flight??
I ame intrested to know if any pilot has received a complaint about only having the VFR-GPS CHARTS from JEPPESEN.
In verbal conversation do some of the inspectors claim this is not a legal allowed chart where other accept this chart and some of them are themself using this chart insteead of the VFR-ICAO-NAVIGATION CHART.
ZATERDAG 02 Februarie 2008 van 1500 tot 1700 in de lokalen DGTA CCN 3de verdieping vooruitgangstraat 80B 1030 Brussel heeft de ALGEMENE VERGADERING van onze BEROEPSORDE plaats.
Verschillende vragen gaan over de gebruikte uurregelingen op wereldvlak , ik herinner me de vroegere les daarover nog vaag en voor de juiste uitleg zou ik dat allemaal terug moeten opzoeken:
Heden in de LUCHTVAART gebruiken we UTC
Vroeger was het GMT in gebruik
en Militair en in de meteo gebruikt men nog ZULLU tijd
Tussen deze drie is er weinig verschil hoor
Geheel verschillend is de ZONNE tijd die men moet uitrekenen voor elk punt op de aardbol
ZONE tijd is in functie van de theoretische TIJDSRIEMEN
En dan is er de LOKALE tijd welk per land en nu per verschillende landen wordt gebruikt met daarin nog de ZOMERTIJD en WINTERTIJD gebruik volgens politieke beslissingen
Zaterdag 05 JANUARIE 2008 om 1000 uur ben ik aanwezig op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN tot 1200 uur. Zondag 06 JANUARIE van 0900 uur tot 1200 uur op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN Woensdag 09 JANUARIE van 0700 uur tot 1100 uur HQ EUROCONTROL, 1300 uur J&L en 1400 uur tot 1600 uur FLAG
Heden zijn er nu wat minder E-mailtjes maar stel toch vast dat er in de EU-Instellingen toch een aantal mensen aktief zijn op hun bureel en dat dit jaar schijnbaar de EU niet geheel stil valt tusen de feestdagen, tevens is de spam zeer aktief en staat elke dag vol !!!