Enkele piloten stelen vragen over hoe zij hun FLIGHT PLAN moeten invullen daarvoor verwijs ik hen op : neem eens contact met de CLUB INSTRUCTEUR of zoek het op in NATIONALE AIP als officieel document en meer practisch naar www.caa.co.uk/publications LASORS safety sense leaflet n° 20
Enkele vragen die ik individueel beantwoorde betreffen de ZELFBOUW ( HOME BUILT) in EUROPA. Deze vorm van LUCHTVAART heeft het in het OUDE EUROPA steeds zeer moeilijk gehad door vele beperkende regels en ook de beperkte kennis van de LUCHTVAART-ADMINISTRATIES( NAA) welk weinig aandacht aan deze aktiviteiten.
Er bestaan echter wel enkele aktieve verenigingen in EUROPA waarover ik zal trachten meer informatie in mijn BLOG te plaatsen.
Elk jaar is er op ZOERSEL/OOSTMALLE een open dag van de ZELFBOUW vereniging die daar gevestigd is.
Bij de ZELFBOUW zijn er soorten toepassingen: 1e)- de zuivere zelfbouwer welk vanaf een plan een toestel voledig bouwt. 2e)- De bouwer welk zich een KIT aanschaft en deze dan opbouwt.
Voior degene welk met het openbaar vervoer naar de LUCHTHAVEN komen gaat dit vanaf het CENTRAAL STATION ANTWERPEN naar de LUCHTHAVEN met de bus v/d LIJN N° 14 en N° 16 welk tevens langs het STATION ANTWERPEN/BERCHEM paseren
Verschillende personen stellen mij vragen over ANTWERPEN LUCHTHAVEN en wat daar nu verder gaat gebeuren.
Volgens bepaalde ingewijde is dit een betwisting welk reeds in 1939 aan de orde van de dag was in de toenmalige pers waar men de ligging betwiste als te ver gelegen van het stadscentrum.
Toen kwam 40/45 en de bezetter ontwikelde de huidige landingsbaan voor zijn doeleinden en later verder gebruikt door de gealeerden.
In ..... overgedragen aan............en sedert dat ogenblik betwist!!!!
Ik ga hier verder op in gaan na contact met enkele der kenners over dit onderwerp.
Mijn persoonlijke visie is dat de LANDINGSBAAN moet kunnen verlength worden om ANTWERPEN zijn plaats te geven in het EUROPA der 25 van de toekomst.
Een degelijke ontwikeling is nodig voor CAT( EU vluchten),GA en AW gebruik
Via het gebruik van de CHAT vindt ik personen terug welk ik vroeger beroepsmatig of als hobby in de LUCHTVAART heb ontmoet en dit brengt veel positieve en ook negatieve gebeurtenissen in mijn geheugen naar boven. Stel steeds belang in dat u dat per E-mail of in mijn gastenboek opvolgt.
Vele stellen vragen over het " BELLVIEUW flicht 210" B737 ongeval????
Hierover kunnen we heden niets meer zeggen dat er rond de informatie die we bekomen via allerlei wegen er een echte chaos heerst door allerlei informatie in de pers verspreidt door allerlei niet bevoegde bronnen., die trachten zich belangrijk te maken.
Vraag me binnen 24 maand hier iets over naar wat we in de toekomst moeten doen om zulk een ongeval te VOORKOMEN maar vraag me niet wie er verantwoordelijk voor is dat is tussen de verzekeringen de volgende 20 jaar een topic!!!!
Hierover meer na het opzoeken van enkele gegevens over tijdsberekeningen:
De laatste dagen waren er een aantal E-mails over het gebruik van WINTERTIJD versus ZOMERTIJD.
Ik wil hier niet beginnen over de PRO/CONTRA en de voordelen of nadelen waar ik reeds eindeloose nota's en discuties heb gezien in de EUROPESE INSTELLINGEN sedert 1980 tussen experts en de MEP's.
Als leerling piloot kwam ik in 1954 voor de eerste maal in contact met het aspect van de verschillende in gebruik zijnde gebruikte tijden waar ik in de school iets had van opgestoken maar zeker geen aandacht aan besteed.
Initieel leerde we dat voor wereldgebruik we gebruikten "ZULLU" tijd dat later veranderde in " GMT" en nu als "UTC".
De locale tijd in de winter is " ALPHA" tijd en de zomertijd " BRAVO" tijd.
Op gebied van tijdsberekeningen hebben we later in de gevorderde kursussen kennis gemaakt met nog verschillend andere tijdsindelingen zoals " ZONEtijd" ZONNEtijd" en nog enkele andere benamingen die ik moet gaan opzoeken in mijn leerboeken maar die weinig nut hebben.
ZONEtijd,ZONNEtijd en UTC zijn drie verschillende tijden voor een plaats hoor.
Als mijn geheugen juist is werdt in BENELUX in 1977 de ZOMER en WINTERTIJD ingevoerd wegens de oliecrisis van 1973 en naar gespreken werdt in de 1940/45 ook reeds ZOMER en WINTERTIJD gebruikt waar ik me niets meer van kan herineren.
Tevens spreekt men van deze overgang in de EU af te schaffen in 2028 !!!!!
Sedert vele jaren wegens mijn INTERNATIONALE dagelijkse contacten in de GLOBAL AVIATION staat mijn uurwerk op " UTC" en moet ik hier nu UTC + 1 toepassen.
Wegens de STAKING kwam een der vroeger zeer veel uitgevoerde LUCHTVAARTAKTIVITEIT weer in het daglicht of moet ik zeggen in de MEDIA AANDACHT namelijk het slepen van PUBLICITEITS PANELEN. Deze aktiviteit heeft vroeger aan vele kandidaat BEROEPS en LIJNPILOTEN de mogelijkheid om de zo noodzakelijke en kostelijke vlieguren op te bouwen als R/CPL( beperkt beroepspiloot) die wij nodig hadden om onze verguningen te kunnen behalen welk de onkosten in BELGIE en NEDERLAND geheel gedragen worden door de kandidaat( zie tekst van Mr BAKSTEEN ( NL)en KAREL VERVOORT ( BE)van FLAG)
Deze morgendben ik speciaal opgestaan om te kijken naar de uitzending van BBC worldover de LUCHTVAART van de toekomst met de ontwikkeling der beide grote vliegtuiginstructeurs en het verschil van benadering tussen AIRBUS en BOEING. AIRBUS gaat er van uit van een groter vliegtuig als de A380 om meer personen met minder vluchten tussen twee belangrijke punten te verplaatsen. BOEING gaat er van uit om met kleindere vlietuigen meer personen met meer vluchten tussen vele kleindere luchthavens te verplaatsen. Dit is een onderwerp waarover ik mij geen opinie kan makenvoor het CAT. Buiten deze twee VLIEGTUIGBOUWERS zijn er nog een aantal andere BOUWERS waar men in het nieuws nooit over spreekt en welk gebruikt worden in de REGIONALE en in de LOW FARE AIRLINES; Zie ERAA LFAA
In GENERAL AVIATION & AERIAL WORK stellen wij belang in de nieuwe generatie lichte vliegtuigen en in de VLJ( VERY LICHT JET) waarop wij later meer zullen over vermelden.
Via de SENIOREN komen er ook een aantal jongeren dus kinderen en kleinkinderen van de SENIOREN op mijn BLOG en met vragen over LUCHTVAART maar ook andere onderwerpen en via deze weg kwam ik terzecht bij een zeer intresante en aktieve SITE: www.jongerenplaneet.be. waar zeer veel intresanye onderwerpen aan het bod komen een aanrader om eens te bekijken hoor ook voor de SENIOREN
Via deze nieuwe media in mijn leven sedert begin 2004 en de medewerking van de SENIOREN kwam ik op het spoor van fot's van bepaalde luchtvaart aktiviteiten waarbij ik in 1965 bij betrokken was en ge die een dezer dagen eens grondig bekijken , voor wat een BLOG en chatten kan te weeg brengen. Met DANK aan de oplettende CHATTERS
In de LUCHTVAART gebruiken wij niet de gewone wegenkaarten maar afhankelijk van het soort vlucht.
voor VFR zichtnavigatie de 1/500.000 ICAO of ook de 1/250.000 van het IGN voor BELGIE voor IFR JEPPESEN kaarten en documenten voor VFR GPS nanigatie de JEPPESEN GPS kaarten
Deze kaarten zijn beschikbaar via de FTO of RF op de vliegvelden of indien niet beschikbaar via een collega INSTRUCTEUR/PILOOT van de RAAC op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN zie www.raac.be.
IN ons land ziet men niet het belang van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK voor de REGIONALE ontsluiting van de werkverschafing in het nieuwe EUROPEESE avontuur na BRUSSEL NATIONAAL(ZAVENTEM) is men nog bezig om ALMOUGIES,SINT TRUIDEN en CERFONTAINE de grond in te boren om maar niet te spreken van de moeilijkheden te ANTWERPEN en OOSTENDE. Dit is echter niet enkel een BELGISCHE probleem maar een EUROPEESE ziekte en daarom heeft IAOPA(EUR) zojuist een POLICY naar voor gebracht welk ik adviseer om iedereen welk de LUCHTVAART als een noodzaak ziet op te vragen.
ALLE HULP is WELKOM WWW.IAOPA.ORG. zie onder IAOPA INFORMATION
In het verleden kreeg ik veel vragen over de MILITAIRE LUCHTVAART waar ik slechts een vaag antwoord kon geven.
Een der vragen betrof de BELGISCHE F-16 ongevallen. Hier kan ik u verwijzen naar AERONEWS of BELGIUM uitgave van SEPT/OCT 2005 van ASA welk de lijst geeft der F-16 ongevallen met de juiste gegevens van welk toestel,datum, locatie ,crew en lot van de bemaning. Dit zeer intresant tweemaandelijks tijdschrift is te koop in de betere tijdschriftwinkels of via lidmaatschap van ASA.
Op maandagmorgend was er een bezoek van 32 SENIOREN uit BERENDRECHT op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN welk na een ontbijt in het cafetaria met een GIDS een bezoek brachten aan de LUCHTHAVEN en het STAMPE MUSEEUM en ik zag nadien veel blije gezichten. het was een der SENIOREN welk de informatie via mijn blog had bekomen en contact had genomen met INGRID in te typen in mijn BLOG welk de was iniator van deze uitstap.