Enkele vragen gingen over het probleem van ziektes welk er in sommige landen voorkomen zoals SARS, ik heb daar geen gegevens over maar men verwees mij naar: www.WHO.INT.
Bepaalde vragers stellen belang in de mogelijkheden om goedkoop grote reizen te doen, dat is een onderwerp waar ik geheel niet kan op ingaan ik ben aktief in de LUCHTVAART wat betreft het ADMINISTRATIEF en TECHNISCH domein betreft maar geheel onwetende op het gebied van de commerciele diensten wat betreft prijzen van ticketten en boekingen van reizen hoor. Dat is een gespecialiseerde wereld waar ik nooit mijn neus heb ingestokken mogelijk vindt u daar meer over bij IAPA. www.IAPA.CO.UK of ga naar GOOGLE en zet daarin IAPA en ga naar INTERNATIONAL AIR PASSENGERS ASSOCIATION
Vandaag is er te BRUSSEL op het HQ EUROCONTROL een ceremonie bij het tekenen van de overeenkomst aangaande SESAME door Commisaris JACQUES BARROT van de CEC en VICTOR AGUARDO van EUROCONTROL alsook door de deelnemers van het CONCERTIUM voor SESAME welk een oplossing moet vinden aan de LUCHTVAART( ATC en ATM) der toekomst!!!! Tevens is er nu het voorstel voor de nieuwe bevoegdheden van EASA bekend gemaakt en naar de COUNCIL en EP ingedient. Dit zijn onderwerpen welk ik nu nog op afstand volg en waar ik vele jaren via IAOPA ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK bij betrokken was op EUROPEESE vlak te BRUSSEL. Ook deze week stemde het EP over het principe over een EU BLACKLIST voor CAT, alhoewel dit nu gestemt is door de MEP en nog moet aanvaard worden door de COUNCIL gaat het uitwerken niet zo eenvoudig zijn en vele van ons dagelijks betrokken met het LUCHTVAART GEBEUREN zien niet hoe dit eerlijk en nuttige kan uitgewerkt worden in het dagelijks leven.
Een aantal personen reageren op mijn informatie over het leren vliegen dat dit voor hen iut de boze is omdat zij hoogtevrees hebben.
Ik kan u verzekeren dat dit geen probleem is, ik zelf en nog andere collega's piloten welk dagelijks vliegen hebben HOOGTRVREES.
Mij krijg je niet op een ladder en in de nabijheid van een balustrade en ik ben niet alleen zoals blijkt uit onderstaande ervaring.
Vele jaren geleden vloog ik een gekende vliegclub te EBxx en wij organiseerden een vliegmeeting met nadien een bal in de grote vliegloods. Deze wensten wij te versieren met valschermen aan het plafond en de chef piloot en mijzelf sleurden een ladder binnen en stelden die op. De colega kijk naar mij en stelde voor dat ik op de lader zou gaan Ik wees dit af zegende dat ik dit niet durfde, toen werdt hij zeer kwaad en dacht dat ik met zijn voeten speelde en hem wou beklachelijk, maken omdat hij niet op een lader durfde omdat hij hoogtevrees had!!!
Toen hebben we een jonge man gevonden die daar kwam spotten en heeft hij de ladder bekomen en de valschermen vastgemaakt aan het gebind en wij hielden de ladder vast. We hebben die jonge man zijn eerste vlucht aangeboden wat hij heerlijk vondt en hij heeft vroeger nooit geweten waarom hij ons mocht helpen, vele jaren later heb ik hem terug ontmoet hij was toen piloot in de Belgische Luchtmacht op F104 geworden. En tijdens een lekkere pint heeft hij toen vernomen hoe hij aan zijn luchtdoop was geraakt. Dus ????
Men steld mij vragen over de " VTB" van de BELGISCHE LUCHTVAART een KONINKLIJKE MAATSCHAPPIJ onder de hoge bescherming van Zijne Majesteit Koning ALBERT II voor Pioniers en oudgedienden van de Belgische LUCHTVAART. WWW.HUISDERVLEUGELS.BE/VIEILLESTIGES
Ik verneem zo juist via de KRANT dat mijn vriend HUBERT MOJET op 12 november overleden is, Hij was de oudste nog actieve ZWEEFVLIEGER in BELGIE. en nog aktief deelnemer in de VTB vergaderingen. en tevens houder van de < DIPLOME PAUL TISSANDIER > uitgereikt door de FAI. Een goede vriend en een goede mens heeft ons verlaten en ik sluit me aan bij de wensen van deelneming voor zijn familie. REGARDS SYLVAIN
In functie van het probleem van het gebruik van het NEDERLANDS kan ik u met vreugde verwijzen naar een nieuw zeer intresant boek van FRANS VAN HUMBEEK dat de titel draagt:
COCKPITS en PILOTEN
en welk op 17 dec 2005 om 1400 uur voorgesteld wordt in het LUCHTVAARTMUSEEUM te BRUSSEL zie hiervoor naar: www.imageinn.be/cockpits
Een aantal e-mailtjes beklagen zich dat veel van de verwijzingen welk ik doe naar gespecialiseerde WEBSITE's in de ENGELSE taal zijn!!
Een der aspecten der LUCHTVAART is dat het sedert de ICAO overeenkomsten getekend in 1945(CHICAGO CONVENTION) wordt vooral het ENGELS gebruikt wegens de INTERNATIONALE aard van deze activiteit en ook het aantal betrokken landen( 188 in 2005). Ook is het nu besloten dat degene welk internationaal actief in de LUCHTVAART( PILOTEN,VERKEERSLEIDERS) tijdens hun opleiding moeten bewijzen de nodige grondige kennis van het ENGELS te kennen.
Personen welk problemen hebben met de ENGELSTALIGE teksten mogen mij bijkomende vragen stellen welk ik dan zal trachten te verklaren.
Vandaag kwam de SINT aan met de stoomboot in ANTWERPEN om in ons land de kinderen te aanhoren. Op 20 NOVEMBER om 1330 komt hij ook weer terug in het ANTWERPSE aan via de ANTWERPSE LUCHTHAVEN om is stoet de BERCHEMSE JEUGD te begroeten via het iniatief van de BERCHEMSE HANDELAARS
Ook vandaag ZONDAG ben ik aanwezig op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN voor gespreken met GROOTOUDERS en OUDERS welk meer wensen te weten over de toegang tot de LUCHTVAART als HOBBY,BEROEP of zelfs SPORT.
Wat betreft de LUCHTKADETTEN is dit toegankelijk tot de jongeren vanaf 16 jaar en kan men de selectie proeven meedoen vanaf 15 jaar. voor de sessie 2007 ( 2006 is afgesloten) zie: WWW.BELGIANAIRCADETS.ORG.
Voor wat de MEDISCHE voorwaarden van PPL raad ik aan naar de website van: WWW.AOPA.BE te gaan kijken naar MEDICAL FAQ
Wat betreft JOBS kan ik u verwijzen naar de website van HQ EUROCONTROL te BRUSSEL voor VACANCIES te BRUSSEL, BRETIGNY s/ORGE(fr) MAASTRICHT(nl) en LUXEMBOURG(lux) www.eurocontrol.int.
Ik raad aan daar eens op te kijken en indien bijkomende vragen stuur mij dan een E-mailtje , Ik bekom heden meer dan 100 vragen per dag en daarom duurt het wat langer vooralleer ik u kan antwoorden en soms wordt er al eens een vraag over het hoofd gezien en daarom als u binnen de 14 dagen geen reactie hebt bekomen stuur dan uw bericht terug met de vermelding PRIORITY.
Ik herhaal er bestaan geen lompe vragen maar sommige vragen zijn moeilijk en moet ik opzoeken om ze juist en eenvoudig te beantwoorden.
De vragen over de ligging van de UA meer betrekking op de KEKULE-CYCLUS XI van oktober 2005 tot april 2006 en daarvoor moet u kijken naar: www.KEKULE.BE
Bekom enkele vragen over ANTWERPEN over de UA daarom verwijs ik om eerst naar : www.ua.ac.be/images/map.uia.jpg voor bijkomende vragen bent u steeds welkom
Wij wijzen er nogmaals dat het BENELUX GA/AW frequency 2005 kaartje opgemaakt elk jaar bij de aanvang van het jaar door AOPA-NEDERLAND wordt opgemaakt maar moet aangepast worden in de loop van het jaar via de NATIONALE AIP tevens tracht AOPA-NL elke aanpassing te vermelden in haar AOPA-NETHERLANDS BULLETIN toegezonden aan haar leden, en te vermelden op www.aopa.nl. Fouten of door u geziene verschillen zijn bij mij steeds welkom hoor
Een punt wat schijnbaar niet bekend is in het ANTWERPSE en ook elders dat er van uit ANTWERP INTERNATIONAL AIRPORT dagelijks een aantal vluchten naar LONDEN-CITY vliegen door VLM welk dicht bij het centrum is gelegen. www.flyvlm.be
Bij vragen van PILOTEN heb ik de indruk dat het hier ULM 's betreft en kan ik onmogelijk hen helpen bij vluchtvoorbereidingen tevens VLIEGTUIG piloten kan ik niet helpen over hun vluchtvoorbereidingen via de PC en verwijs hen dringend om de gestelde vragen voor te leggen aan een instructeur welk hun ervaring en gebruikte LUCHTVAARTUIG kent. Vragen van algemene aard wil ik wel verder behandelen via PC of door hen te verwijzen naar de nodige documentatie. Ik ben nog wel aktief in de LUCHTVAART maar niet meer OPERATIONEEL alhoewel ik nu en dan nog wel eens de KNUPPEL( nu meestal een stuur) ter hand neem.