Heden is in de 27 EU-LIDSTATEN de 112 voorzien voor NOODOPROEPEN en werkt in een aantal landen beter en sneller dan de vroegere 100 en 900 nummers zegt men.
Heb er gelukkig heden geen ervaring meer mee .......MAAR je weet NOOIT ????
Wat betrefd mijn achtergrond wat betrefd de LUCHTVAARTWETGEVING is dit gebaseerd op het in het verleden veelvuldig gebruik van:
-BELGISCH LUCHTVAARTWETBOEK sedert 1954
-ICAO ANNEXEN sedert 1960
-Cursussen voor PPL/CPL/IFR voor BELGISCHE, FRANSE,NEDERLANDSE en AMERIKAANSE vergunningen
-Opleidingen van MILITAIRE LUCHVAART REGELS
-Mede werking met JURISTEN aan enkele dossiers
-deelname in de EU aan seminars aangaande EU LUCHTVAARTWETGEVING
-Meetings in JAA
-Meetings in EUROCONTROL
-Meetings in EASA
-Meetings in EU Instellingen
Een zeer intresant document in hhet NEDERLANDS is:
De Handhaving van de veiligheid van de luchtvaart in de Nederlandse rechtsorde ,mede in relatie tot de Internationale en Europese regelgeving
Proefschrift van Ronald Manfred SCHNITKER
Met als promoter:
-Prof DR E.M.H Hirsch Ballin
-Dr P.M.J Mendes Leon
Een zeer intresant document zijn de DRAFT NOTA's van Meester.....................ter voorbereiding van zijn specialisatie voor het bekomen van de graad van dokter in de BELGISCHE WETGEVING en later publiek beschikbaar te maken na de aanvaarding.
Heden steld men de vraag hoe het komt dat er nu nog VLIEGTUIGVRAKKEN van de tweede wereldoorlog ( WWII) worden opgegraven zoveel jaar later ??
Somige van die vrakken wist men de juiste ligging niet of beschikte men niet over de financiele middelen en administratieve toelatingen om deze optegraven.
Soms geeft de eigenaar van de grond de toelating niet
Dit moet gebeuren door gespecialiseerde diensten omdat er soms nog munutie kunnen aanwezig zijn die met de nodige kennis en voorzorgen moeten worden behandelt
In BELGIE is er een ploeg vrijwilligers welk steeds ijveren voor deze opgravingen na het opzoeken van de historische informatie
Ik ken hiervan niet de ganse toedracht maar men kan deze bekomen via BAHA
In DE ZONDAGSKRANT van 05 JULI 2009 verscheen een Nederlandstalig artikel over het ongeval van een MIG23 CRASH op 04 JULI 1959 in de streek van KORTRIJK
Spijtjg genoeg heb ik er geen exemplaar van kunnen bekomen.
Het berof een MIKOYAN_GUREVICH MIG 23 welk bij het opstijen in KOLOBRZEG inPOLEN voor een experimentele vlucht moeilijkheden ondervond en de motor uitviel op 150 meter hoogte de piloot maakte een BAIL OUT.
De motor herstarte en het toestel klpm naar zijn geplande vlieghoogte en richting zonder piloot
Hy werd waargenomen op de NATO radar en gevolgt toen hij het westelijk luchtruim invloog
Boven BELGIE viel hij zonder brandstof en crashte op een alleenstaande huis waar een jongeman die lag te slapen werdt gedood
Het toestel bevatte zeer geheime rusische uitrusting en dus waren de Amerikanen zeer geintreseerd maar ook de russen.
De Magistraat welk hier de crash behandelde onderhandelde met de Russen over de vergoedingen voor de nabestaanden van het slachtoffer en bekwam schijnbaar een degelijke vergoeding en het toesten werd trerug naar Rusland gebracht
Zie ook tekst bij WIKEPEDIA van 05/02/2002
Mogelijk heeft iemand een exemplaar van de betrokken ZONDAGSKRANT aarin ik belang stel:
Wat betrefd het dodelijk ongeval met de PIPERCUB te EBTN om de thuisbasis van de LUCHTKADETTEN van BELGIE kunnen we nog niets meer melden dan wat de media heeft vermeld.
Het heeft echter niets te maken met DE KADETTENSCHOOL zoals in bepaalde berichten gemeld
Wat het afspreken op DE ANTWERPSE LUCHTHAVEN betrefd is dit geheel GRATIS en VRIJBLIJVEND hoor
Ik moet er echter op wijzen dat de volgende onderwerpen geheel niet kunnen worden besproken;
-WELK zijn de ONVEILIGE LUCHTVAARTMAATSCHAPIJEN.
-WELK is de GOEDKOOPSTE manier om op reis te gaan
-Het opmaken van een PLANNING voor een lange reis
-In welk LAND is het gevaarlijk om te vliegen
-Ook voor een bezoek aan de ANTWERPSE LUCHTHAVEN kan ik u ook niet van dienst zijn gezien ik niet over de verplichte toelatingen hiervoor beschik en er een speciale dienst is op de luchthaven welk hiervoor instaad
Een verkeerd begrip bij het publiek betrefd de ouderdom van een vliegtuig, de ouderdom van een vliegtuig heeft geen enkel waarde op gebied van de VLIEGVEILIGHEID, het is vooral de
levensloop en de onderhoud die van belang is voor de LUCHTWAARDIGHEID van een
LUCHTVAARTUIG
Een colega piloot stelde gisteren dat er bepaalde vliegtuigen zijn van 5 jaar oud waar hij geen
voet zou inzetten op gebied van luchtwaardigheid en dat er toestellen zijn van 30 jaar oud dat nog
echte juweeltjes zijn
Uit eigen ervaring heb ik onlangs nog op een VLIEGTUIG gevlogen met bouwjaar 1937 dat nog
steeds 100% in orde is om veilig te vliegen, men moet er wel rekening mee houden dat het enigste
dat nog van het origineel toestel aanwezig was het het brandvrij identificatie plaatje was