Een aantal SENIOREN stellen deze vraag heden , vooral omdat er een aantal ongevallen in de MEDIA kwamen.
Voor ons is elk ongeval een te veel hoor en we werken doorlopend om te trachten ongevallen te voorkomen;
De huidige indruk dat er veel VLIEGTUIGONGEVALLEN zijn ,komt voort uit de huidige MEDIA mogelijkheden alsook de toename der vluchten .
Uit de statistieken voor de EU neem ik enkele cijfers: in 1990 hadden we 52 slacthoffers per millioen IFR vluchten en dit ging elk jaar in dalende lijn om sedert 1994 te stabiliseren op 10 slachtoffers per millioen IFR vluchten in de EU met een zeer goed jaar in 2004 tot ZERRO slachtoffers en met een slecht jaar in 2005 waar dit terug klom naar 16,6 . Met gevolg dat de EU enkele maatregelen tracht in te voeren: 1)-REISAGENTSCHAPPEN moeten vermelden met welke AIRLINES zij u vervoeren nu. 2)- ZWARTE LIJST voorzien op 01 April van VERBODEN COMPANIES in de EU. 3)- opvoeren van de SAFA inspecties op de EU luchthavens
Zoals belooft bezorg ik u hier de gegevens aangaande de documenten over de EASA , welke bevoegdheden heden van toepassing zijn zoals in REGULATION 1592/2002 met een éérste voorstel tot aanpassing door de CEC volgens document COM(2005)579 en ter beoordeling in het EP-TRAN door jorg LEICHTFRIED (socialist group van AUSTRIA) WWW.joerg-leichtfried.at
Ik stel belang in uw opmerkingen of aanpassingen welk u noodzakelijk ziet ASAP!!!!!!!!!!!!!!
De gevraagde informatie over het voorstel om de bevoegdheden van EASA uit te breiden zal ik later in de dag hier op de BLOG uitwerken zodat u deze documenten zelf kunt uit printen en bestuderen.
Heden zijn al de gegevens beschikbaar aangaande de AVIATION DAY welk plaats heeft bij HQ EUROCONTROL te BRUSSEL op 31 MAART. Zoals reeds vermeld deze dag is van belang voor al de LUCHTRUIMGEBRUIKERS :DELTA,ULM/DPM,ZWEVER, BALLON,VLIEGTUIG,HELICOPTER,GYROCOPTER PARACHUTIST in het EUROPESE LUCHTRUIM der 21 eeuw
Deelname is GRATIS en hier kun je uw wensen en noden naar voor brengen voor uw luchtvaart aktiviteiten in de toekomst!!!!! INSCHRIJVING : ASAP verplicht
Tevens mag u mij steeds om bijkomende toelichting vragen via deze BLOG of mijn persoonlijk E-MAIL: SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Enkele personen stelden belang in het gebruik van HELICOPTERS in de streek van DIEST.
Hier kunnen we u verwijzen naar WWW.PARAMOUNTHELI.BE gesticht door een mijner colega's ROMAIN SCHOTS een zeer bedreven INSTRUCTEUR-PILOOT die mij een aantal vaardigheden van het operationeel helicopter vliegen op AL II van het LT/AVN bijbracht.
Enkele PILOTEN-INSTRUCTEURS melden mij dat zij zich niet met POLITIEK bezig houden.!!!! Vergeet echter niet wat deze EU-MEP beslissen zal sterke invloed hebben op uw LUCHTVAART MOGELIJKHEDEN in de TOEKOMENDE JAREN.
POLITIEK INTRESEERD U NIET MAAR POLITIEK INTRESEERD ZICH WEL IN U EN HEEFT GROTE GEVOLGEN VOOR U!!!!!!!!!!!!!!!!
Had belooft om het onderwerp EASA welk ter sprake kwam ook even toe te lichten in mijn BLOG: 1- de bijkomebnde bevoegdheden welk worden voorgesteld voor de EASA zijn nu beschikbaar en liggen ter beoordeling bij de rapporteur om de nodige aanpassingen voor te stellen en toe te lichten in het commitee TRAN. De rapporteur Mr LEICHFRIED, jorg ..van de PSE AUSTRIA tracht nu zich een beeld te vormen welke punten van het voorstel van de EC moeten worden aangepast mits zijn persoonlijke contacten en zal die dan aan zijn collega's voorstellen als amendementen waarna deze ook weer amendementen aan zijn voorstel zullen indienen en dan later er over stemmen in commitee om dit voorstel naar voor te brengen in de PLENAIRE ter beoordeling en ter stemming.. Dan gaat dit voorstel van de EC met het voorstel van het TRAN na behandeling en stemming in de PLENAIRE vergadering naar de COUNCIL voor de final stemming door de 25 NATIONALE vertegenwoordigers van de lidstaten.
Personen die opmerkingen hebben of voorstellen mogen me die altijd bezorgen gezien ik op 21/22/23 maart een aantal persoonlijke gespreken met de MEP hun ASSISTENTEN en de POLITIEKE SECRETARISSEN daar over zal hebben ten persoonlijke titel.
Iedereen kan ook via zijn eigen contacten met MEP aanpassingen doen indienen.
Ik krijg heden veel vragen over de zwarte lijst die men in de EU tracht te verspreiden na 1 April. Er bestaan al zwarte lijsten bij de NCAA van FRANKRIJK en BELGIE hoor. De vraag die men steld is VLIEGEN nog VEILIG ??? Ik ben betrokken in de luchtvaart sedert 1954 en moet besluiten dat de LUCHTVAART zowel in BURGER als MILITAIR midden VEEL VEILIGER is geworden. Vroeger werdt er zoveel niet gevlogen als heden en ook bekwam men niet de INFORMATIE over wat er overal op de wereldbol gebeurde als nu met de vele moderne communicatiemiddelen. VLIEGEN is volgens mijn inziens zeer veilig hoor er mag op een vlucht reeds veel verkeerd gaan alvorens dit tot een dodelijk ongeval voor gevolg heeft. Als PILOOT zijn we opgeleidt nu via de vele uren simulator die we doen voor vele zaken die in vlucht zouden verkeerd kunnen gaan en die we vroeger niet kenden. Het probleem is om te bepalen wanneer een VLIEGTUIG of een BEMANING gebreken vertoont welk tot een ongeval kunnen leiden. Daarom wordt er dikwijls beslist om een VLUCHT niet aan te vangen met natuurlijk gevolgen voor de PASSAGIERS die wilde vertrekken maar dat is voor ons als piloot niet het probleem hoor. Vergeet nooit dat de PILOOT op de EERSTE STOEL in het VLIEGTUIG zit en zeker alle voorzorgen neemt om een ONGEVAL te VOORKOMEN
Stel vast dat er na een week aanwezigheid op het FORUM in het onderwerp VRAGEN onder de titel ANDERE VRAGEN met de benaming LUCHTVAART OPLEIDING voor LEDEN ABI er geen nieuwe onderwerpen werden geplaatst door ABI leden alhoewel ik een 150 tal bezoeken heb gehad. Ik zal deze mogelijkheid op het FORUM open houden staan , maar vermoed dat de toegang te moeilijk is om de INSTUCTEURS - VLIEGERS tot het uitwerken van onderwerpen in te voeren ter bespreking en liever gebruik maken van E-mail naar SDW
Zoals reeds gemeld is de aangepaste JAA JAR-OPS I nu terug ter discutie in de EU via een voorstel van CEC naar het EP en COUNCIL om een EU-OPS goed te keuren en verplicht homogeen te doen toepassen in de EU ttz in de 25 LIDSTATEN. Dit voorstel is nu ter bespreking in het EP in het commitee TRAN.
Caution sommige NEGATIEVE voorstellen werden naar voor gebracht wat betreft GENERAL AVIATION wat betreft FLYING for BUSINESS PURPOSES. en FRACTIONAL OWNERSCHIP om deze op te nemen on de EU-OPS Ik heb daartegen een sterk negatief advies gegeven en verschillende personen in de INSTITUTIONS maar men weet nooit hoe dit terug in de tekst verzeilt????
Gezien een aantal instructeurs belang stelden in de FI-REFRESHER COURS welk als een van de drie voorwaarden geldt om hun BEVOEGDHEID FI te behouden kan ik u mededelen dat BAFA te EBAW op 24 en 25 Maart zulk een REFRESHER inricht, voor informatie contact marina.lenaerts@bafa.be
Enkele SENIOREN stelden ons de vraag of wij op 29 April te OOSTENDE op het SENIORENNET 5 jarig bestaan zullen aanwezig zijn en daarop zeggen ANNABEL en SDW volmondig " JA" Wij zijn al ingeschreven en hotel gereserveerd voor dat W.E aan het ZEETJE.
Onafgezien dat het weder in onze streken aan het verbeteren is, blijkt uit de luchtvaartongevallen dat ijsvorming een niet te verwaarlozen probleem is en degelijke DEICING voor de vlucht mag nog niet verwaarloosd worden; bekijk ook de beperkingen van de gebruikte DEICING FLUID aandachtig
Volgens ik het heden zie heb ik al de vragen welk via BLOG,FORUM of E-MAIL toekwamen beantwoord. Indie u echter een vraag hebt gesteld welk ik over het hoofd gezien heb tussen de dagelijkse 100 vraagjes gelieve ze me dan terug toe te zenden met de vermelding " 2e poging" met mijn excusses bij voorbaat
Tijdens de gespreken met MEP op 21 of 22 februarie hebben we geen tijd gehad om de WENSEN van de SENIOREN te bespreken. Dit werdt verplaatts naar 21 maart zodat de SENIOREN die dit wensen hun opmerkingen nog tot 14 maart kunnen invoeren zodat ik dat op 15 maart kan uitprinten om deze persoonlijk te overhandigen op 21 maart en mogelijk te bespreken!!!
FORUM onderwerp POLITIEK zie naar de titel: WAT VERWACHTEN SENIOREN van de EUROPESE UNIE ??
Dit nieuwe type van vliegtuigen welk hun intrede gaan doen in het EUROPESE LUCHTRUIM zijn een onderwerp van een aantal studie's : -Hoe gaan deze zich gedragen in het HOGERE LUCHTRUIM tussen de CAT -Welke opleiding gaan we de PPL- en IFR vliegend in deze VLJ moeten opleiden -Hoe gaat men het gebruik van het LUCHTRUIM aan deze toestellen aan rekenen gezien zij evenveel diensten en systemen gebruiken als een B747 of een A380 maar in de huidige toegepaste EUROCONTROL ENROUTE CHARGES een veel lager bedrag betalen dan de grotere toestellen. -Het probleem is dat de huidige ATSP zuiver op commerciele normen beginnen te werken en dus een groter vliegtuig geeft hen meer inkomsten dan een kleiner toestel. wat is het gevolg voor het nodige BUDGET voor de ATSP in zijn FAB !!!!