Brugge-Moskou
Foto

Inhoud blog
  • Met de fiets naar Moskou in drie weken
  • Bijna juiste vertaling
  • Foto uit Poolse krant
  • Uit een Poolse krant
  • Walter Velle terug thuis

    alle foto's op: http://fotoalbum.seniorennet.be/bruggemoskou/bruggemoskou

    Zoeken in blog



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    met de fiets van Brugge naar Moskou
    24-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.deelnemer Paul Viaene
    Paul Viaene wordt 61 jaar op 6 januari 2010
    Hij was nieuweling BWB en junior van 1963 tot 1967. Won als junior een 10-tal wedstrijden in 1967, waaronder de internatie in Reningelst op 26 juli 1967.
    Gestopt met wielrennen in 1968 om later opnieuw te beginnen als wielertoerist. Hij reed van 1986 tot 2007 wedstrijden bij WAOD, wielertoeristen en won een 15-tal wedstrijden. In 2007 werd hij kampioen van België voor werknemers in de diepvriessector.
    Verder reed hij in 2001 met een vriend naar Scherpenheuvel, 350 km in 11h en 45 min.
    Samen met een groep wielertoeristen reed hij 4 maal van Ardooie naar Alpe d'Huez, heeft verschillende cols in de Alpen meerdere keren beklommen, 6x de Mont Ventoux bedwongen en ook de Tourmalet opgereden.
    Reed wedstrijden in Spanje, Lloret del Mar en Lanzarote. Heeft de klassiekers Milan-San Remo, Luik-Bastenaken-Luik, Ronde van Vlaanderen en tal van andere gefietst.
    Waarom hij wil deelnemen? Hij vindt het leuk een doel te hebben om te trainen.
    Wat hij ervan verwacht? Een nieuw avontuur, iets anders dan Frankrijk en de bergen en een leuke tijd op de fiets beleven.

    Ik heb nog een paar foto's maar die krijg je later te zien.

    24-12-2009, 13:39 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterdichte fietsverlichting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik fiets dikwijls en graag in het donker. Als je een topfietsverlichting hebt tenminste.
    Mijn SON naafdynamo produceerd 12 volt en kan 2 koplampen voeden.
    Eentje richt ik vlak voor mijn wiel en de andere gebruik ik om 10 meter verder te kijken.
    Gemonteerd op mijn fietshelm beschik ik over een krachtige koplamp die zeer handig is bij het bochtenwerk, het zoeken naar naam en straatborden, het lezen van mijn parcoursplan en het herstellen van mijn fiets.
    Al die atributen moeten natuurlijk waterdicht zijn.
    Dus thuis even testen voor je midden in de nacht ergens midden in de bossen of donkere velden in panne valt.

    23-12-2009, 12:07 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    22-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We verlaten de hoofdstad voor een wat korte rit richting Siedlce.
    110 kilometer ver, dwars door Warschau, via agrarisch gebied naar onze volgende slaapplaats.
    De E30 is een zeer drukke verbinding tussen de hoofdstad en de wit-Russische grens.
    We logeren in:
    http://www.janusz.pl/swf/EN/indexFlashHotel.htm


    22-12-2009, 22:34 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klimmen in Limburg

       

     

     

     

     

     

      

      Limburg maakte vroeger deel uit van de grote Nederrijnse laagvlakte. Het ontstaan van de Limburgse heuvels is te danken aan het omhoogkomen van het Ardennen-Eiffel massief aan het einde van de ijstijden. De vlakte werd vanuit het Zuid-oosten opgetild; hierdoor helt Zuid-Limburg in Noord-westelijke richting; de rivieren, met name de Maas, en beken sneden dalen in de oude vlakte. Resten van de oude vlakte noemen we de plateaus. De bekende klimmetjes als Cauberg en Keutenberg liggen op de randen van de zuidelijke plateaus.

      

     Het Plateau Noord is bij de meeste fietsers onbekend. Toch liggen ook hier fraaie, leuke en soms steile klimmetjes. Aan de zuid en westzijde wordt het plateau begrensd door  het Geleenbeekdal, aan de noordzijde door de Roodebeek. Er liggen plaatsjes als Puth, Oirsbeek en Doenrade. Uiteraard is het heuvelachtig; dat wordt bij goed weer beloond met schitterende vergezichten vanaf het plateau. Een voordeel is dat de wegen niet druk zijn; ze zijn vaak verboden voor auto's. Het wegdek van de smalle wegen is soms matig van kwaliteit en er spoelt tijdens regenbuien veel leem op de weg.

    1. Startpunt is de kruising direct achter de overweg van het station Schinnen in noordelijke richting (De Stroopfabriek ligt schuin links)

    2. We gaan rechtdoor over fietspad en volgen de weg: Veeweg over de Geleenbeek

    3. Na 250m kruising rechtdoor: Zandweg (klim, op eind steil !).

    4. Na 150m Boven rechtsaf : Provinciale weg SCHINNEN

    5. Na 200m eerste weg linksaf: Wolfhagen .

    6. Na 400m eerste weg links: Scholtissen Holenweg (klim)

    7. Na 350m boven rechtsaf .

    8. Na 200m eerste straat rechts Schatsberg.

    9. Na 300m OIRSBEEK onderaan linksaf: Beukenberg (klim).

    10. Na 300m kruising met provinciale weg: rechtdoor  OIRSBEEK-KLEINDOENRADE.

    11. Onder viaduct door, weg aanhouden Kluisstraat: DOENRADE (350m).

    12. Hier tweede straat rechts: Clouserweg

    13. Na 250 rechtsaf holleweg Vielderweg.

    14. Na 500m komen we in BINGELRADE, hier rechts aanhouden.

    15. Na 100m knooppunt Fietsroutes (fruitboer) nog steeds rechts aanhouden omhoog door open veld.

    16. Na 1500m draait de weg naar links, hier zijn we in MERKELBEEK in de Haagstraat

    17  Haagstraat volgen, wordt Plein, wordt Houtstraat, wordt Steenweg, nu eerste straat links: Misweg

    18. Misweg volgen (1000m) einde rechtsaf: Greyertweg (400m).

    19. Kruising oversteken, wordt Grachtweg , na 200m linksaf: Moltweg

    20. Na 700m rechtsaf.

    21. Na 400m onder viaduct door: Etzenrade; linksaf

    22. We volgen de Etzenraderweg (2km) tot het eind in JABEEK

    23. Linksaf bij de Dorpstraat en via Wiegelraderweg naar provinciale weg; nu rechtsaf.

    24. We volgen het fietspad 2,5km, tot 100m voor een viaduct; nu  gaan we rechtsaf een landweg in.

    25. 1000m volgen tot WINDRAAK op einde rechtsaf naar beneden richting klooster.

    26. Na 500m onderaan de berg linksaf: Watersleij.

    27. 500m volgen, bij kruising oversteken, linksaf Euselingseweg parallel aan provinciale weg volgen.

    28. Na 800m WINDRAAK rechtsaf, na 200m eerste weg links.

    29. Na 200m, haarspeldbocht naar rechts : Hoddelslei

    30. Na 200m links en na 100m weer links: Wanenberg (pittig klimmetje)

    31. Na 800m rechtsaf, na 100m en gaan de eerste weg rechts langs bos.

    32. Na 500m links en dan na 400m tweede weg naar rechts: een landweggetje.

    33. Na 400m linksaf.

    34. Deze weg 700m volgen naar PUTH, bij kruising provinciale weg rechtdoor Kempkensweg en rechts aanhouden..

    35. Dan na  500m rechtsaf een geasfalteerde landweg in.

    36. Deze weg slingert iets, na 700m op einde linksaf holle weg in.

    37. Na 300m SWEIKHUIZEN kruising linksaf: Steinhartstraat.

    38. Steinhartstraat maakt bocht naar rechts, einde linksaf : Bergstraat omhoog.

    39. Bergstraat 1,2 km volgen (wordt Panoramaweg) voor Puth  rechtsaf: Slakstraat (landweg)

    40. Na 800m onderaan bij kasteeltje linksaf *: Heisterbrug, na 750m bij kruising rechts.

    41. Dit is de Veeweg waar we begonnen zijn en na 250m zijn we weer bij station Schinnen.

     

      *Als je nog niet moe bent en een goede conditie hebt, kun je een extra lusje maken. Kies dan rechts! Rij naar het bos (zorg dat je voor het bos op het kleine blad zit) en neem de eerste weg rechts. Bovenop het plateau rechts aanhouden en je komt weer op de Panoramaweg uit.

    Herhaal dit tot je voldoende moe bent. Veel plezier!
    Zie ook:  

    http://klimmeninlimburg.info/CMS/index.php

    22-12-2009, 18:15 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goedkoop bellen van uit het buitenland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gratis bellen van computer naar computer

    Tegenwoordig kun je gratis bellen via internet. Dit wordt heel gemakkelijk mogelijk gemaakt met een programma als Skype of MSN. Dit programma moet natuurlijk wel geïnstalleerd zijn op de computer. Om naar een andere computer te kunnen bellen, moet die andere computer ook het Skype programma hebben geïnstalleerd. De meeste internetcafe's hebben één van deze programma's wel geïnstalleerd. En anders kun je het programma zelf downloaden en installeren. Als het internetcafé geen koptelefoon met microfoontje heeft kun je er zelf één kopen vanaf zo'n 15 euro.

    Goedkoop bellen van computer naar mobiele en vaste telefoon

    Heel interessant is de optie van Skype om ook naar vaste nummers of mobiele nummers te bellen. De thuisblijvers kunnen telefoneren naar de mobiel van de vakantieganger of andersom. Dit tegen lokale (!) belkosten. Je creëert hiervoor eerst een krediet door geld naar Skype over te maken. Dit krediet loopt af na ieder telefoontje (naar een vast of mobiel nummer). Eenmaal een account aangemaakt (met of zonder krediet), kun je daar overal ter wereld gebruik van maken. Als het programma is geïnstalleerd natuurlijk.

     

    Mobiel bellen in het buitenland

    Als in in het buitenland je eigen GSM gebruikt betaal je de gesprekskosten van iemand die je belt vanaf de Nederlandse grens zelf. Ook bellen in je vakantieland naar je reisgenoten kan duur uitvallen. Je kunt echter ook in je vakantieland tegen lokaal tarief bellen.

    Als je goedkoop mobiel wilt bellen moet tijdens je vakantie een lokaal telefoonnumer aanschaffen. Je kunt dan in het land zelf bellen tegen lokaal tarief. En als mensen jou vanuit Nederland willen bereiken dan betaal je niet de kosten vanaf de Nederlandse grens tot het land waar je verblijft. Je moet dan in het vakantieland simpelweg je sim-kaartje van thuis vervangen door een lokaal sim-kaartje. Meestal zit hier al wat beltegoed bij. Dit is voor iedere backpacker of budget reiziger die langer dan een week reist een aanrader.

    Je koopt zo'n sim-kaart met nieuw telefoonnummer in de meeste landen vanaf 5 euro in bijvoorbeeld tijdschriftenwinkeltjes of mobiele telefoonwinkels. Vaak zijn deze simkaarten alleen in de grotere steden verkrijgbaar. Het beltegoed opwaarderen via een telefoonkaart kan bijna overal. Dat gaat net zo als in Nederland of België. Controleer wel even vooraf of je mobieltje sim-lock vrij te maken is.

    Door de maatregelen tegen terroristische aanvallen is het in sommige landen de laatste jaren moeilijk om een simkaart te kopen als je er geen woonadres hebt.

    22-12-2009, 11:37 geschreven door charly

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiets op de trein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.b-rail.be/nat/N/practical/petsbikesbags/biketransport/index.php

    Op weg naar en bij terugkomst gebruik ik vaak de trein. Een fiets meenemen is niet altijd gemakkelijk. De fiets moet je zelf op de trein zetten en met veel bepakking, en de korte stoptijden is het hard werken geblazen.
    Je weet ook niet altijd of de fiets nu in de eerste of laatste wagon moet geparkeerd worden.
    Je moet dus altijd eerst vragen aan de controleur waar je je fiets moet stallen.
    Als het druk is zal hij je de regeltjes laten volgen maar buiten de piekuren mag je fiets mee in de wagon of in het opstapgedeelte.
    In Belgie moet je fiets niet verpakt zijn, in Frankrijk wel maar mag dan ook gratis mee in de wagon.
    Als verpakking gebruik ik een legefietsdoos met een stuk touw errond.
    De doos krijg je gratis bij de fietsenhandelaar.

    22-12-2009, 10:56 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Negen redenen om géén helm te dragen
    1. Hij drukt mijn haar plat.

    2. Het is zo heet.

    3. Dat gewicht op m’n hoofd is vervelend.

    4. ‘t Staat stom.

    5. Ik word uitgelachen.

    6. Niemand anders in onze groep draagt er één.

    7. Ik hou van wind door m'n haar.

    8. Ik heb er geen nodig, ik ben een goede fietser.

    9. Ze zijn tamelijk duur.

    10. Er is maar één goede reden om hem wel te dragen:
      Uw veiligheid!!

    En zeg nu zelf: met de huidige "generatie" helmen zijn toch alle negen tegenargumenten drogredenen! Immers, de tegenwoordige helmen zijn: licht, fraai vormgegeven en betaalbaar. De warmte wordt goed afgevoerd en via de luchtsleuven speelt de wind door uw haar. Oké, ze drukken je haar wat plat, maar als dat het belangrijkste is, moet u niet gaan fietsen. Want wat te denken van regen op je hoofd, modder op je lijf en rondvliegend zweet en snot.

    Dat hoort allemaal bij het fietsen.
    En een helm dus ook!

    22-12-2009, 10:33 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wieleruitrusting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    De goeie fiets uitzoeken is één ding, de juiste outfit een heel ander. Welke broek houdt de spieren warm en voert het zweet snel af? Welk shirt paart gemak aan elegantie? Tips voor de beginnende renner, door Hanneke de Klerck. ‘Je hoeft niet te zoeken naar iets waarin je er leuk uitziet.’

    Het begint met de helm. Op de weg zie je dat vooral mannen van middelbare leeftijd helemaal niet vinden dat het begint met de helm – maar het begint met de helm. Wie op een racefiets zit, valt. Wie net begint, valt omdat het een handigheidje is de schoenen uit de klikpedalen te draaien, en dat handigheidje pas na minstens een keer vallen een automatisme wordt. Wie al langer fietst, valt in een groep doordat hij op zijn fietscomputer kijkt in plaats van naar de voorganger, in een afdaling door grind op de weg, een klapband of een stuurfout en op straat bij het stoplicht door rare manoeuvres van brommers of auto’s.

    Dus het begint met de helm. Een gebroken arm is pijnlijk, lastig en vervelend, een gebarsten schedel veel meer dan dat.

    Je hebt al een goede helm voor een paar tientjes, maar het kan veel duurder. Hoe meer gaten, hoe comfortabeler, hoe lichter, hoe duurder.

    Na de helm komen de schoenen. Toeclips, de riempjes waarmee je je schoenen aan de pedalen kunt sjorren, bestaan nog wel, maar de moderne fietser heeft klikpedalen en in de zolen plaatjes die in die pedalen worden vastgeklikt. Kleine plaatjes (spd-systeem) waarmee je nog kunt lopen, of grote (bijvoorbeeld Look) waarmee je zodra je van je fietst stapt, staat te waggelen als een pinguïn. Wie alleen maar heel lang en heel hard wil fietsen, neemt de grote, die de druk het beste verdelen. Wie ook wel eens wil afstappen om ergens onderweg een kerkje, een ommuurd stadje of een kasteel te bekijken, is meer gebaat bij spd.

    Pas na de helm en de schoenen is de kleding aan de beurt. Wie geld teveel heeft, kan zich helemaal dol kopen: kledingfabrikant Assos geeft op zijn site (www.assos.com) voorbeelden van wat je kunt aantrekken en onderscheidt daarbij maar liefst acht seizoenen, waaronder de vroege herfst, ‘winter plus’ en het heetst van de zomer – waarbij uiteraard de kleding voor herfst en lente niet dezelfde is. Wie op die manier koopt, geeft makkelijk meer aan kleding uit dan aan de fiets waarvoor ze is bedoeld.

    Doe het met minder als je net begint en koop, behalve de helm en de schoenen, in elk geval een koersbroek met zeem en korte pijpen. Twintig jaar geleden was dat zeem echt zeem, dat hard werd van het wassen en dat je soepel hield door het in te smeren met uiervet. Nu zijn er zemen van speciaal ontwikkelde, snel drogende materialen die ertegen kunnen om vaak te worden gewassen, maar de functie is gelijk: ze houden je droog en voorkomen irritatie van het zitten op het smalle, harde zadel. Daarom ook draag je een koersbroek zonder onderbroek met hinderlijke naden, en nee, dat is niet vies. Wel wassen natuurlijk, na elke tocht. Koop een tweede exemplaar voor meerdaagse (kampeer)tochten.

    Koop een fietsbroek niet via internet, maar pas hem in de winkel. Er is een groot verschil in pasvorm, een net iets smallere of dikkere zeem van een ander merk of model kan heel erg veel beter zitten. Fietskleren, en dus ook fietsbroeken, moeten strak zitten, maar mogen niet knellen. Mannen dragen graag broeken met bretels, die niet van de heupen zakken, voor vrouwen zijn die af te raden, tenzij je iemand bent die uren zonder plaspauze kan.

    Fietsbroeken staan alleen jonge, op het magere af slanke mannen enigszins, dus je hoeft niet te zoeken naar iets waarin je er leuk uitziet.

    Een fietsshirt – voor vrouwen eerst nog een sportbh – is de volgende aanschaf. Je kunt, zeker in de zomer, ook in een T-shirt fietsen, maar speciale sportkleding voert het zweet veel beter af. Fietsshirts zijn wat langer aan de achterkant, zodat je rug niet koud wordt als je voorovergebogen op je racefiets zit, en ze hebben zakken.

    Kledingfabrikanten verkeren in de merkwaardige vooronderstelling dat fietskleding wel elegant kan zijn en willen daarom voor vrouwen nog wel eens shirts maken met slechts een minizakje met een ritsje waar je nog geen lippenstift in kwijt kan, en die wilde je toch al niet meenemen. Een praktisch shirt heeft drie diepe zakken, waar essentialia in passen als geld, identiteitsbewijs, banaan, mueslireep, boterham en zelfs een regenjasje.

    Voor vrouwen zijn shirts te koop met bloemetjes, of roze shirts of topjes waarmee je je normaal gesproken niet op de openbare weg zou durven vertonen – dat is een kwestie van smaak. Roze, wit en soortgelijke kleuren kunnen, vooral bij fietsbroeken, spectaculair doorschijnend zijn.

    Met helm, schoenen, broek en shirt kun je in de zomer de weg al op. Weersta, als (middelbare) man op vakantie, de verleiding je shirt uit te trekken. Val je in een afdaling dan ben je één grote schaafwond.

    Fietshandschoentjes zijn niet per se nodig, maar wel erg lekker. En ze beschermen je handen bij een valpartij. Koop ze liever wat strakker dan wat wijder, want ze rekken uit. Een gewone zonnebril kan, maar een fietsbril zit beter. Een bril is sowieso prettig om je ogen te beschermen tegen insecten, ze zijn ook te koop met ongekleurde glazen, of met verwisselbare glazen (donkere en lichte).

    Ben je er zeker van dat fietsen leuk is, dat je het vaak gaat doen, ook in slechtere weersomstandigheden, dan kun je je garderobe aanvullen. Met zweetshirts bijvoorbeeld, die je onder je fietsshirt draagt en het vocht snel afvoeren. Je hebt ze van singlets in netstof voor de volle zomer, tot warme met lange mouwen en een colletje voor het koudst van de winter. Vooral in de zomer zijn ze niet per se nodig, het hangt er ook een beetje van af of je veel zweet. Sokken kun je ook kopen in de hele range: van de dunste, voeten koel houdende voor de zomer, tot de warmste voor de winter. Ze zijn stinkend duur, en met anklets van de Hema gaat het net zo goed.

    Losse armstukken zijn fijn voor afdalingen als je in de zomer in de bergen fietst, of als het in de lente of herfst koud is bij vertrek, maar de temperatuur gaandeweg de dag oploopt. Je kunt ze uitdoen en in je achterzak stoppen. Losse beenstukken bestaan ook, maar een driekwartsbroek is prettiger. Arm- en beenstukken kunnen een beetje knellen, en hoe minder je kleding knelt, hoe beter. Voor afdalingen in de zomer kun je speciale windstoppers kopen, maar een regenjasje (mits strak, anders klapper je weg) voldoet net zo goed.

    Als het nog iets kouder wordt, draag je die driekwartsbroek en een shirt met lange mouwen. Onder een graad of 16, 17 fiets je beter niet meer in een korte broek, de spieren moeten lekker warm blijven. Maar kleed je ook niet te warm aan, dat is nog onprettiger dan te koud. Werk dus met laagjes en trek iets uit als dat nodig is.

    In de winter heb je behoefte aan het totale pakket: zweetshirt met lange mouwen en eventueel een col, fietsshirt met lange mouwen, een winddicht maar ademend jack (duur, maar de investering meer dan waard), handschoenen, een broek met lange pijpen die je draagt over je korte broek met zeem, en een mutsje voor onder de helm. Je kunt winterschoenen kopen, maar overschoenen van neopreen werken tot een paar graden onder nul ook heel goed – mits je niet te belachelijk ver fietst.

    21-12-2009, 22:39 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9 Warschau
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.booking.com/hotel/pl/hotelhetmanwarsaw.html?aid=325585&label=tripadfac-pl-87100&lang=en & # scs

    Dit is de link van ons hotel te Warschau.
    Van Kutno naar Warschau ongeveer 180 km fietsen maar later meer daarover.



    21-12-2009, 21:38 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op blote voeten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van als dat het weer het toelaat fiets ik steenvast op blote voeten.
    Mijn sandalen, met kliksysteem, wil ik nooit meer missen.
    Lekker fris en als de voeten  een beetje gezwollen zijn maakt dat niets uit, het blijft konfortabel.
    Men kan er ook gemakkelijk mee stappen na het fietsen vb: op hotel of in het vliegtuig.


    21-12-2009, 20:37 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even voorstellen Jos Dewolfs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dewolfs Jos - Wangestraat 24 - 3400 Landen
    Geboren 14 maart 1957 te Sint-Truiden.
    Gehuwd met Lieve Engelbos sinds 1979 !!!!! ( een eeuwigheid in deze tijd )
    Rik, zoon van 23 jaar en nog inwonend in hotel mama.
    Ikzelf werk sinds 1976 bij de NMBS , ben momenteel technisch tekenaar
    bij de dienst patrimonium te Hasselt.
    Mijn hobby heeft bijna alles te maken in verband met de fiets ;
    - Fietsclub de Statietrappers Ezemaal
    - Bijna elke dag met de fiets van Hasselt naar huis (40 à 50 km)
    - Tijdens fietsseizoen voornamelijk BBR-ritten in Wallonie
    - Volgen van alle wielerwedstrijden en crossen op tv.
    - 2 à 3 fietsvakantie's per jaar sinds 1997.
    - Motorrijden, alle klussen thuis , onderhoud fietsen.
    Voornaamste fietsvakantie's :
    Herentals - Alpe d'Huez
    Sint-Truiden - Lourdes - Compostela
    Dwars door de Pyreneeen
    Brugge - Mont Ventoux
    Vakantie in Pyreneeen - Alpen - Tenerife - Dolomieten - Ardennen.
    Tijdens Brugge - Mont Ventoux 2009 sprak Roland over zijn plannen van
    Brugge - Moskou. Heb mij toen onmiddelijk als eventueel kandidaat opgegeven als het doorging .
    De manier van reizen met Roland bevalt mij, goed georganiseert met een vleugje avontuur .
    Sportieve groeten,
    Jos

    21-12-2009, 00:46 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag 8 brengt ons naar Kutno.
    Volgens de kommentaren niet het beste hotel van de stad maar we hebben nog geluk dat het Zondagavond is. De Zaterdagen zijn er steenvast bruiloffeesten.
    Eens meegemaakt in Nederland en ik heb de Marie louise 's morgens om 5 uur nog horen zingen.
    Dus zeker oorpropjes meenemen.
    De link kan je terugvinden via de foto.

    19-12-2009, 22:55 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsverlichting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Verlichting

    De langafstandsfietser rijdt 's nachts door. Afhankelijk van het startmoment, maar zeker een 400 en 600 km tocht betekent dat de dag wordt ingeruild voor het onbekende van de nacht. Voor de een is een spannende fase, koud, alleen, donker, nat. De ander geniet van de stilte en de frisse lucht en trapt heerlijk door in de rust van de nacht.
    De ene keer zit het mee, volle maan helpt je je op de weg te houden. Een andere keer is het pikkedonker en vraag je je af waar je zit. Om toch door te kunnen gaan, en bijv. bij PBP is het een verplichte keuze, heb je goede verlichting nodig.
    Verlichting: de een weet het niet, de ander weet alles maar komt er toch niet goed uit, alle s al geprobeerd...
    Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de verlichting spotgoedkoop is, een zee aan licht produceert, geen onderhoud nodig heeft, niets weegt, en geen trapenergie kost. Helaas is dit niet zo. Elke fietser zal zeker wat moeten betalen voor een betrouwbare set verlichting. Ook kom je er achter dat hoe goed het ook is, hoe dik je draden en verbindingen ook zijn: opeens doet het het niet meer! Tevens geldt dat als je alles uit je benen haalt, je best wel wat energie kwijt bent. Kies je voor batterijen of accu''s dan zullen die tocht de heuvels over gefietst moeten worden.

    Er zijn drie typen verlichtingsbronnen te onderkennen die geschikt zijn voor de langeafstandsfietser.
    - Naafdynamo
    - Batterij (gewoon of oplaadbare)
    - Accu
    Daarnaast zijn er nu de volgende typen lampen.
    - Standaard ("bolletje"). Laag rendement, goedkoop, eenvoudig.
    - Halogeen. Meer licht, hoger rendement. Gevoelig voor overspanning
    - LED. Opkomend type lampje. Rendement is stijgende en prijs is dalende. Niet met elk type 

    Het achterlicht is voor de meeste fietsers  geen probleem. De lichtgewicht knipperende ledjes die je aan je frame of helm kan klikken zijn voldoende. Goedkoop, betrouwbaar, goed zichtbaar.

    Het vooraanzicht wordt iets lastiger. Wat is nou de juiste combinatie van verlichtingsbron en lamp? Hierover willen we de ervaringsdeskundigen het woord laten voeren. Hier komen we op terug!

     

    Aanrader: Schmidt Original Naafdynamo (SON), mooi, degelijk en door mezelf al enkele jaren goed bevonden.

    19-12-2009, 22:01 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 per uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    100 per uur met de fiets...........op de snelweg, wat een kieken.
    http://www.youtube.com/watch?v=dM5MC86LFDo&feature=related

    18-12-2009, 23:17 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opstaan om 3:00 uur 's morgens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een paar jaar geleden in het verste hoekje van de Ardennen in een hotelletje te Virton.
    Grensstadje van provincie luxemburg en uiterste puntje van ons landje.
    Ik en Jan hadden al een paar dagen gefietst en wilden die dag de Belgische diagonaal Virton-Oostende afwerken.
    Dez rit is 340 km lang en moet max in 24 uur afgewerkt worden.
    Dus jan wakker maken om 3:00 uur. Ja dat gaat zo maar niet, mijn ne maat is een goeie kerel maar hem op tijd uit zijn bed krijgen is wat anders.
    Ons onbijt stond al klaar en de koffie warm in de termos.
    Stel je voor, fietsen om 4:00 u dwars door de bossen en langs de Semois in het donker, de dageraad zien opkomen.
    Het overstekend wild en de stilte zie en hoor je niet tijdens de dag.
    Het verhaal over deze rit is voor een andere keer, maar zeker is dat we op tijd in Oostende waren.

    18-12-2009, 18:48 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag dag 7 van onze fietstrip. 160 km door het verlaten platteland naar Poznan.
    Een grote stad van circa 600.000 inwoners. Wij logeren niet echt in het centrum maar voor de rust is dat ideaal.
      

    DE LEGENDARISCHE WIEG VAN POLEN EN EEN HANDELSCENTRUM

    Inwoners van Poznań zijn zeer trots op hun koninklijke banden en de ruim 1000- jarige geschiedenis van de stad. De bezichtiging van de stad kan men het beste bij het oude stadsdeel laten beginnen – het Ostrów Tumski met de kathedraal. In het verleden stond hier ook het kasteel van de prins Mieszko I en zijn zoon Bolesław Chrobry die in 1025 tot de eerste koning van Polen werd gekroond. In de Gouden Kapel van de kathedraal ziet men hun sarcofagen. De eerste kerk op het eiland werd gebouwd in 968, twee jaar na de symbolische kerstening van Polen – waardoor het land binnen de invloeden van de Latijnse beschaving kwam te staan. Tijdens een wandeling door het eiland is het aan te bevelen het Archidieceesmuseum te bezoeken. Behalve gouden kelken en monstransen uit verschillende kerken van Grootpolen, treft u daar een collectie schilderijen van Leon Wyczółkowski en het enige doek van Anton van Dijck dat Polen rijk is. Er is ook een galerie van Middeleeuwse beeldhouwkunst.

    In het centrum van Poznań bevindt zich de Oude Markt (Stary Rynek), met in het midden het Renaissance stadhuis. Thans is hier het Museum van de Geschiedenis van de Stad Poznań gehuisvest. Het museum beschikt over een verzameling documenten en oude dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Iedere dag om 12 uur kunt u op de stadhuistoren twee metalen bokjes zien die elkaar 12 keer met de horens slaan – een must voor alle excursies naar Poznań. Men mag ook het Koninklijk Kasteel naast de Markt niet vergeten.

    In het vele malen verbouwde Koninklijk Kasteel – de zetel van Przemysław II, de laatste Poolse koning die vanuit Poznań regeerde – bevindt zich, in een gedeelte dat na de oorlog werd gereconstrueerd, het Museum van Toegepaste Kunst. Vanuit de Oude Markt is het niet ver naar het imposante gebouw van de parochiekerk die niet alleen voor haar interieur, maar ook voor het historische orgel de moeite van het bezichtigen waard is. De stad staat bekend om orgelmuziek en om jongenskoren, zoals bijvoorbeeld de “Poolse Nachtegalen.

    Ons hotel kan je hier zien:
    http://www.booking.com/hotel/pl/m2poznan.nl.html?aid=311093;label=hotel-87153-pl-R9whrOQ4BoEwjSNqXMDJ*QS676876644;ws=&gclid=CLikhs6g4J4CFVUK3godj3thNA

    18-12-2009, 16:21 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    17-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koude voeten?
       
    Draag twee paar dunne (isolerende) sokken. Tussen deze vormt zich dan een warm luchtlaagje.
       
    Zorg er voor dat je wielerschoenen niet knellen, zo voorkom je een slechte doorbloeding.
       
    Gebruik bij regen een plastic zakje om je schoenen.
       
    In het binnenzooltje van een fietsschoen zitten vaak gaatjes. Vervang dit zooltje of doe een stuk papier (bijvoorbeeld omslag tijdschrift of nog beter: een aantal lagen krantenpapier) onder het zooltje.
       
    Wanneer je nog steeds koude voeten heb vouw een stuk aluminiumfolie een aantal keer dubbel zodat je een stuk of 3-5 lagen op elkaar heb. Deze knip in de vorm van het binnenzooltje. Daarna leg achtereenvolgens een tijdschriftomslag, aluminiumfolie en krantenpapier in je fietsschoen. Herhaal deze volgorde een aantal keer. Tenslotte doe je het zooltje weer in je schoen. Opgepast: zorg er voor dat je fietsschoenen niet knellen.
       
    Omslag: houd wind tegen.
    Aluminiumfolie: stoot kou af en houdt warmte vast.
    Krant: isoleert.
       
    Nu nog koude voeten? Neem een groot stuk aluminiumfolie, zo groot dat het vanaf je klikplaatje, zo over de voorkant naar de lip van de schoen kan. Dit kun je nu een beetje bij vouwen en vormen, en leg dan voorzichtig je overschoen over de neus van je schoen en trek deze verder aan.
       
    Gebruik fiets overschoenen.
       
    Gebruik teenstukken.
       
       
       
       
     

    17-12-2009, 12:45 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste koersfiets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jaja ik ben er vroeg aan begonnen, maar toen deze fiets te klein werd, heeft het nog 42 jaar geduurd eer ik terug een koersfiets kocht.

    17-12-2009, 12:31 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag 6 van onze fietstocht brengt ons naar het poolse dorp Szczaniec.
    De naam zegt je niets?
    Ok maar het hotel waar we logeren is pico bello.
    Van Mittenwalde naar de grensovergang over de Oder is een mooie beboste en heuvelachte streek met hier en daar een meer of stuwdam;
    de hoogste puisten zijn amper 250 m hoog. Voor ons een makkie.
    Over de grens van polen is de natuur troef;
    Bossen, velden, hier en daar een dorp, mooie natuur, enz..........
    Info over onze verblijfplaats kan je hier bekijken:
    http://www.booking.com/hotel/pl/parkclaraszczaniec.nl.html?aid=311093;label=hotel-88743-pl-KWaN3m7uUgIyx3RBpMPQVwS3727572564;ws=&gclid=CM7by-H5254CFUJE3god0nSWLg

    16-12-2009, 23:04 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hilaire Vandevelde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Waarom ik deelneem,'k heb er altijd van gedroomd om eens een lange tocht te ondernemen in groep
    met een beetje avontuur erbij en daar ik al Brugge Mont-ventoux gereden heb met Roland heb ik toegehapt,
    wat ik er van verwacht is dat het de moeite zal zijn en ook mijn grenzen wa te verleggen,ook misschien er wat fietsvrienden aan over te houden.

     hier wat gegevens over mij;
    ik ben 61 jaar en reeds 40 jaar een fietser in hart en nieren,+/- 13000 km/jaar race en mb
    'k probeer elk jaar ergens in 't buitenland te fietsen;brugge mont-ventoux,alpenbrevet,de marmotte,
    engeland,nederland,duitsland,spanje,mallorca,kreta,oost-america en bijna alle tochten in belgie enz.
    ik ben ook bestuurslid van wtc-lozer waar we alle zondagen fietsen.
     
    nb;ben 42 jaar gehuwd met Baete Claudine,een zoon en dochter en 4 klein kinderen
        'k heb 46 jaar gewerkt waarvan 38 jaar bij EXXON-MOBIL en reeds18 maand op RUST.

    Nota van charly: Avontuur en vrienden zul je zeker vinden.

    16-12-2009, 21:40 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!