Brugge-Moskou
Foto

Inhoud blog
  • Met de fiets naar Moskou in drie weken
  • Bijna juiste vertaling
  • Foto uit Poolse krant
  • Uit een Poolse krant
  • Walter Velle terug thuis

    alle foto's op: http://fotoalbum.seniorennet.be/bruggemoskou/bruggemoskou

    Zoeken in blog



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    met de fiets van Brugge naar Moskou
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9 Warschau
    Klik op de afbeelding om de link te volgen http://www.booking.com/hotel/pl/hotelhetmanwarsaw.html?aid=325585&label=tripadfac-pl-87100&lang=en & # scs

    Dit is de link van ons hotel te Warschau.
    Van Kutno naar Warschau ongeveer 180 km fietsen maar later meer daarover.



    21-12-2009, 21:38 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op blote voeten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van als dat het weer het toelaat fiets ik steenvast op blote voeten.
    Mijn sandalen, met kliksysteem, wil ik nooit meer missen.
    Lekker fris en als de voeten  een beetje gezwollen zijn maakt dat niets uit, het blijft konfortabel.
    Men kan er ook gemakkelijk mee stappen na het fietsen vb: op hotel of in het vliegtuig.


    21-12-2009, 20:37 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even voorstellen Jos Dewolfs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dewolfs Jos - Wangestraat 24 - 3400 Landen
    Geboren 14 maart 1957 te Sint-Truiden.
    Gehuwd met Lieve Engelbos sinds 1979 !!!!! ( een eeuwigheid in deze tijd )
    Rik, zoon van 23 jaar en nog inwonend in hotel mama.
    Ikzelf werk sinds 1976 bij de NMBS , ben momenteel technisch tekenaar
    bij de dienst patrimonium te Hasselt.
    Mijn hobby heeft bijna alles te maken in verband met de fiets ;
    - Fietsclub de Statietrappers Ezemaal
    - Bijna elke dag met de fiets van Hasselt naar huis (40 à 50 km)
    - Tijdens fietsseizoen voornamelijk BBR-ritten in Wallonie
    - Volgen van alle wielerwedstrijden en crossen op tv.
    - 2 à 3 fietsvakantie's per jaar sinds 1997.
    - Motorrijden, alle klussen thuis , onderhoud fietsen.
    Voornaamste fietsvakantie's :
    Herentals - Alpe d'Huez
    Sint-Truiden - Lourdes - Compostela
    Dwars door de Pyreneeen
    Brugge - Mont Ventoux
    Vakantie in Pyreneeen - Alpen - Tenerife - Dolomieten - Ardennen.
    Tijdens Brugge - Mont Ventoux 2009 sprak Roland over zijn plannen van
    Brugge - Moskou. Heb mij toen onmiddelijk als eventueel kandidaat opgegeven als het doorging .
    De manier van reizen met Roland bevalt mij, goed georganiseert met een vleugje avontuur .
    Sportieve groeten,
    Jos

    21-12-2009, 00:46 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag 8 brengt ons naar Kutno.
    Volgens de kommentaren niet het beste hotel van de stad maar we hebben nog geluk dat het Zondagavond is. De Zaterdagen zijn er steenvast bruiloffeesten.
    Eens meegemaakt in Nederland en ik heb de Marie louise 's morgens om 5 uur nog horen zingen.
    Dus zeker oorpropjes meenemen.
    De link kan je terugvinden via de foto.

    19-12-2009, 22:55 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsverlichting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Verlichting

    De langafstandsfietser rijdt 's nachts door. Afhankelijk van het startmoment, maar zeker een 400 en 600 km tocht betekent dat de dag wordt ingeruild voor het onbekende van de nacht. Voor de een is een spannende fase, koud, alleen, donker, nat. De ander geniet van de stilte en de frisse lucht en trapt heerlijk door in de rust van de nacht.
    De ene keer zit het mee, volle maan helpt je je op de weg te houden. Een andere keer is het pikkedonker en vraag je je af waar je zit. Om toch door te kunnen gaan, en bijv. bij PBP is het een verplichte keuze, heb je goede verlichting nodig.
    Verlichting: de een weet het niet, de ander weet alles maar komt er toch niet goed uit, alle s al geprobeerd...
    Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de verlichting spotgoedkoop is, een zee aan licht produceert, geen onderhoud nodig heeft, niets weegt, en geen trapenergie kost. Helaas is dit niet zo. Elke fietser zal zeker wat moeten betalen voor een betrouwbare set verlichting. Ook kom je er achter dat hoe goed het ook is, hoe dik je draden en verbindingen ook zijn: opeens doet het het niet meer! Tevens geldt dat als je alles uit je benen haalt, je best wel wat energie kwijt bent. Kies je voor batterijen of accu''s dan zullen die tocht de heuvels over gefietst moeten worden.

    Er zijn drie typen verlichtingsbronnen te onderkennen die geschikt zijn voor de langeafstandsfietser.
    - Naafdynamo
    - Batterij (gewoon of oplaadbare)
    - Accu
    Daarnaast zijn er nu de volgende typen lampen.
    - Standaard ("bolletje"). Laag rendement, goedkoop, eenvoudig.
    - Halogeen. Meer licht, hoger rendement. Gevoelig voor overspanning
    - LED. Opkomend type lampje. Rendement is stijgende en prijs is dalende. Niet met elk type 

    Het achterlicht is voor de meeste fietsers  geen probleem. De lichtgewicht knipperende ledjes die je aan je frame of helm kan klikken zijn voldoende. Goedkoop, betrouwbaar, goed zichtbaar.

    Het vooraanzicht wordt iets lastiger. Wat is nou de juiste combinatie van verlichtingsbron en lamp? Hierover willen we de ervaringsdeskundigen het woord laten voeren. Hier komen we op terug!

     

    Aanrader: Schmidt Original Naafdynamo (SON), mooi, degelijk en door mezelf al enkele jaren goed bevonden.

    19-12-2009, 22:01 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 per uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    100 per uur met de fiets...........op de snelweg, wat een kieken.
    http://www.youtube.com/watch?v=dM5MC86LFDo&feature=related

    18-12-2009, 23:17 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opstaan om 3:00 uur 's morgens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een paar jaar geleden in het verste hoekje van de Ardennen in een hotelletje te Virton.
    Grensstadje van provincie luxemburg en uiterste puntje van ons landje.
    Ik en Jan hadden al een paar dagen gefietst en wilden die dag de Belgische diagonaal Virton-Oostende afwerken.
    Dez rit is 340 km lang en moet max in 24 uur afgewerkt worden.
    Dus jan wakker maken om 3:00 uur. Ja dat gaat zo maar niet, mijn ne maat is een goeie kerel maar hem op tijd uit zijn bed krijgen is wat anders.
    Ons onbijt stond al klaar en de koffie warm in de termos.
    Stel je voor, fietsen om 4:00 u dwars door de bossen en langs de Semois in het donker, de dageraad zien opkomen.
    Het overstekend wild en de stilte zie en hoor je niet tijdens de dag.
    Het verhaal over deze rit is voor een andere keer, maar zeker is dat we op tijd in Oostende waren.

    18-12-2009, 18:48 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag dag 7 van onze fietstrip. 160 km door het verlaten platteland naar Poznan.
    Een grote stad van circa 600.000 inwoners. Wij logeren niet echt in het centrum maar voor de rust is dat ideaal.
      

    DE LEGENDARISCHE WIEG VAN POLEN EN EEN HANDELSCENTRUM

    Inwoners van Poznań zijn zeer trots op hun koninklijke banden en de ruim 1000- jarige geschiedenis van de stad. De bezichtiging van de stad kan men het beste bij het oude stadsdeel laten beginnen – het Ostrów Tumski met de kathedraal. In het verleden stond hier ook het kasteel van de prins Mieszko I en zijn zoon Bolesław Chrobry die in 1025 tot de eerste koning van Polen werd gekroond. In de Gouden Kapel van de kathedraal ziet men hun sarcofagen. De eerste kerk op het eiland werd gebouwd in 968, twee jaar na de symbolische kerstening van Polen – waardoor het land binnen de invloeden van de Latijnse beschaving kwam te staan. Tijdens een wandeling door het eiland is het aan te bevelen het Archidieceesmuseum te bezoeken. Behalve gouden kelken en monstransen uit verschillende kerken van Grootpolen, treft u daar een collectie schilderijen van Leon Wyczółkowski en het enige doek van Anton van Dijck dat Polen rijk is. Er is ook een galerie van Middeleeuwse beeldhouwkunst.

    In het centrum van Poznań bevindt zich de Oude Markt (Stary Rynek), met in het midden het Renaissance stadhuis. Thans is hier het Museum van de Geschiedenis van de Stad Poznań gehuisvest. Het museum beschikt over een verzameling documenten en oude dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Iedere dag om 12 uur kunt u op de stadhuistoren twee metalen bokjes zien die elkaar 12 keer met de horens slaan – een must voor alle excursies naar Poznań. Men mag ook het Koninklijk Kasteel naast de Markt niet vergeten.

    In het vele malen verbouwde Koninklijk Kasteel – de zetel van Przemysław II, de laatste Poolse koning die vanuit Poznań regeerde – bevindt zich, in een gedeelte dat na de oorlog werd gereconstrueerd, het Museum van Toegepaste Kunst. Vanuit de Oude Markt is het niet ver naar het imposante gebouw van de parochiekerk die niet alleen voor haar interieur, maar ook voor het historische orgel de moeite van het bezichtigen waard is. De stad staat bekend om orgelmuziek en om jongenskoren, zoals bijvoorbeeld de “Poolse Nachtegalen.

    Ons hotel kan je hier zien:
    http://www.booking.com/hotel/pl/m2poznan.nl.html?aid=311093;label=hotel-87153-pl-R9whrOQ4BoEwjSNqXMDJ*QS676876644;ws=&gclid=CLikhs6g4J4CFVUK3godj3thNA

    18-12-2009, 16:21 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    17-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koude voeten?
       
    Draag twee paar dunne (isolerende) sokken. Tussen deze vormt zich dan een warm luchtlaagje.
       
    Zorg er voor dat je wielerschoenen niet knellen, zo voorkom je een slechte doorbloeding.
       
    Gebruik bij regen een plastic zakje om je schoenen.
       
    In het binnenzooltje van een fietsschoen zitten vaak gaatjes. Vervang dit zooltje of doe een stuk papier (bijvoorbeeld omslag tijdschrift of nog beter: een aantal lagen krantenpapier) onder het zooltje.
       
    Wanneer je nog steeds koude voeten heb vouw een stuk aluminiumfolie een aantal keer dubbel zodat je een stuk of 3-5 lagen op elkaar heb. Deze knip in de vorm van het binnenzooltje. Daarna leg achtereenvolgens een tijdschriftomslag, aluminiumfolie en krantenpapier in je fietsschoen. Herhaal deze volgorde een aantal keer. Tenslotte doe je het zooltje weer in je schoen. Opgepast: zorg er voor dat je fietsschoenen niet knellen.
       
    Omslag: houd wind tegen.
    Aluminiumfolie: stoot kou af en houdt warmte vast.
    Krant: isoleert.
       
    Nu nog koude voeten? Neem een groot stuk aluminiumfolie, zo groot dat het vanaf je klikplaatje, zo over de voorkant naar de lip van de schoen kan. Dit kun je nu een beetje bij vouwen en vormen, en leg dan voorzichtig je overschoen over de neus van je schoen en trek deze verder aan.
       
    Gebruik fiets overschoenen.
       
    Gebruik teenstukken.
       
       
       
       
     

    17-12-2009, 12:45 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste koersfiets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jaja ik ben er vroeg aan begonnen, maar toen deze fiets te klein werd, heeft het nog 42 jaar geduurd eer ik terug een koersfiets kocht.

    17-12-2009, 12:31 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag 6 van onze fietstocht brengt ons naar het poolse dorp Szczaniec.
    De naam zegt je niets?
    Ok maar het hotel waar we logeren is pico bello.
    Van Mittenwalde naar de grensovergang over de Oder is een mooie beboste en heuvelachte streek met hier en daar een meer of stuwdam;
    de hoogste puisten zijn amper 250 m hoog. Voor ons een makkie.
    Over de grens van polen is de natuur troef;
    Bossen, velden, hier en daar een dorp, mooie natuur, enz..........
    Info over onze verblijfplaats kan je hier bekijken:
    http://www.booking.com/hotel/pl/parkclaraszczaniec.nl.html?aid=311093;label=hotel-88743-pl-KWaN3m7uUgIyx3RBpMPQVwS3727572564;ws=&gclid=CM7by-H5254CFUJE3god0nSWLg

    16-12-2009, 23:04 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hilaire Vandevelde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Waarom ik deelneem,'k heb er altijd van gedroomd om eens een lange tocht te ondernemen in groep
    met een beetje avontuur erbij en daar ik al Brugge Mont-ventoux gereden heb met Roland heb ik toegehapt,
    wat ik er van verwacht is dat het de moeite zal zijn en ook mijn grenzen wa te verleggen,ook misschien er wat fietsvrienden aan over te houden.

     hier wat gegevens over mij;
    ik ben 61 jaar en reeds 40 jaar een fietser in hart en nieren,+/- 13000 km/jaar race en mb
    'k probeer elk jaar ergens in 't buitenland te fietsen;brugge mont-ventoux,alpenbrevet,de marmotte,
    engeland,nederland,duitsland,spanje,mallorca,kreta,oost-america en bijna alle tochten in belgie enz.
    ik ben ook bestuurslid van wtc-lozer waar we alle zondagen fietsen.
     
    nb;ben 42 jaar gehuwd met Baete Claudine,een zoon en dochter en 4 klein kinderen
        'k heb 46 jaar gewerkt waarvan 38 jaar bij EXXON-MOBIL en reeds18 maand op RUST.

    Nota van charly: Avontuur en vrienden zul je zeker vinden.

    16-12-2009, 21:40 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.laatste nieuws van Roland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hallo Jean,

     

    Ik heb wat nieuws, nog niet veel, maar ik kan na vier dagen momenteel weer mijn computer gebruiken, maar hij moet vrijdag weer binnen. .
    De consul is drie dagen in Brugge geweest en ik hem  zaterdagavond een half uur kunnen spreken en een fotootje genomen , maar ik kan hem  niet doorsturen. Momenteel niet veel nieuws, hij zegt dat ik een brief moet schrijven in formeel Frans naar hem , maar bestemd voor de minister van Sport. Die mensen willen zich vooral indekken en verlangen dat alles op wieltjes verloopt. De Wit- Russen zijn zeer vriendelijk zegt hij , maar een ongeval kunnen ze mijden ales de pest, wat ik kan begrijpen. Mischien krijgen jullie , maar dat bevestigde hij niet , escorte op het grondgebied voegde hij er nog aan toe.  Een student zal dan die brief in het Russisch vertalen,  om dan naar de minster van Sport gestuurd te worden . Hij ( de consul)  heeft alleszins zijn  volledige medewerking beloofd. Maar nu  moet ik  eerst die brief schrijven, alvorens er verder gewerkt wordt. We hebben nog wat tijd zegt de heer Vandenbroele, maar we doen rustig voort.Voor de hotels vond hij het ook nog te vroeg. hij vond het goed dat de Wit- russische wielerbond ook al gereageerd had..
    Als er verder nieuws komt breng ik je op de hoogte.Momenteel geen nieuwe kandidaten.De kandidaat chauffeur - fietser uit Antwerpen heeft afgehaakt. We moeten  een volledige chauffeur hebben ( dan kan de kostendeelname besproken worden, ik had hem nochtans een voorstel gedaan , maar ook de afstand per dag vond hij te zwaar. Er kunnen zich nog kandidaten melden hé. qua fietsers kunnen er nog een tweetal bij, maar zo mag het ook blijven, maar geen paniek. In het slechste geval zouden Luc De Mul der en ikzelf beurtelings met de camionette rijden ( deden we in Brugge-Mont Ventoux ook ), maar we zien wel.
    Ik weet niet wanneer de consul juist  terugkomt.,waarschijnlijk bij de Kerstdagen. Als je de broer van de de consul ontmoet vraag er even naar.

    So long,

    roland.  .


     

    16-12-2009, 20:32 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hip hip 1000 hits
    Onze blog Brugge-Moskou bestaat slechts enkele weken en toch mogen we rekenen op flinke belangstelling. Vandaag zijn de 1.000 hits bereikt.
    laat maar horen bij je vrienden over onze blog:
    http://blog.seniorennet.be/bruggemoskou

    16-12-2009, 19:01 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.No problem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
        volgende > 

    Ik durf het bijna niet te vragen aan het meisje achter de bar. Ik wil weten wat er in de soep zit die op het menu staat. Ik lees alleen geen Pools en dus heb ik haar hulp nodig. Maar ik wil niks vragen. Want iedere keer als ik dat wel doe zijn de Polen zo behulpzaam en vriendelijk dat ik er bijna ongemakkelijk van word. De Polen reageren op twee manieren: ze schrikken bij de eerste woorden Engels, glimlachen dan breeduit als ze zelf een beetje Engels spreken, of houden in alle haast iemand aan op straat die wel Engels verstaat en blijven erbij staan tot ze zeker weten dat het goed komt. Dit barmeisje behoort tot de eerste categorie. Zij spreekt Engels. Trots kijkt ze me aan. "I explain you everything. I read you the whole menu and tell you what is good. No problem".

    Geen probleem? Het restaurant zit vol en ik hoef echt alleen maar te weten welke soep ik het best kan bestellen. Maar het meisje geeft me geen kans. Eerst wordt er overlegd met de baas. Die kijkt nieuwsgierig naar de enige buitenlander die in zijn restaurant is gaan zitten en knikt me dan hartelijk toe. Hij maant zijn serveerster om op te schieten en helpt haar haar schort af te doen. Ze is vrijgesteld van haar bartaak. Vanaf nu is ze mijn persoonlijk adviseuze. Het meisje neemt haar taak serieus. Mijn protesten worden genegeerd. Ik word geholpen, punt uit. Een uur later heb ik mijn soep op, heb ik drie soorten Pools brood geproefd, eigengemaakte kaas en een zelfgebrouwen sherry. Alleen soep vond de eigenaar een beetje te weinig, en ik kon zijn land toch niet verlaten zonder alles te hebben geproefd? Betalen voor alle bijgerechten is geen optie. Als ik aan kom lopen met een geopende portemonnee begint de man een lang verhaal tegen mij in het Pools, slaat met zijn vuist op tafel, schudt zijn hoofd, omhelst mij en loopt dan weg. Als ik verbaasd vraag om een vertaling, haalt de serveerster haar schouders op. Kort en krachtig vat ze de woorden van haar baas samen. "No pay for you", zegt ze. "No problem."

    16-12-2009, 13:39 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Poolse weg tijdens de zomer
    Sommige Poolse wegen zijn slecht onderhouden, anderen zoaals 2-vaks worden gebruikt zoals een 3-vaksweg.
    Alle traag verkeer zoalslandbouwmachienes, trage vrachtwagens en fietsers rijden uiterst rechts zodat het snelle verkeer het midden van de weg kan gebruiken.
    De uiterste rechterkant, waar wij gaan fietsen, is natuurlijk meer versleten door het zwaar vervoer.
    Rond de steden en langs de vernieuwde wegen zijn meer en meer afgezonderde fietspaden.
    Kijk eens naar het filmpje;
    http://www.youtube.com/watch?v=4Ez9KqeDivk

    15-12-2009, 23:22 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van Magdenburg naar Mittenwalde zijnde  ongeveer 170 kilometer. Veel Groen en lichte hellingen, riviertjes, kortom een rustg parcours.
    Mittenwalde ligt slechts 35 km van Berlijn en is gekend als de stad van de vioolbouwers.
    Ons hotel am Waldschlösschen ligt in een rustige buurt. Ga maar eens kijken  http://www.clever-hotels.com/Hotel/Waldschl%C3%B6sschen/

    15-12-2009, 22:32 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsexpert Hans Metz vertelt 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Russen spreken alleen Russisch:

     


  • De taal

    Bijna niemand spreekt iets anders dan Russisch. Zelfs in Moskou en Sint-Petersburg zul je op straat weinig mensen treffen die een beetje Engels, of soms Duits, spreken. Dus als je zelf geen Russisch kent, neem een woordenboekje mee. De Wat en Hoe taalgids Russisch is heel handig, vooral de korte woordenlijst achterin. Toen ik in 2000 voor het eerst via Noord-Noorwegen richting Moermansk fietste, sprak ik geen woord Russisch. Hoe vind je dan een hotel? Dan vraag je op straat naar een gastienietsa. Met een klein aantal woorden, velosieped, chlieb, woda, pivo, kolbasa, jablaka (fiets, brood, water, bier, worst, appels), en nog enige tientallen woorden kom je een heel eind. En het is handig de Russische lettertekens te kunnen ontcijferen, natuurlijk. Staat ook in het boekje.
    De kinderen leren op school tegenwoordig wel Engels. Maar ze hebben er geen oefening in, en ze zijn meestal te verlegen om het op straat tegen een zeldzame vreemdeling te spreken.

  • 14-12-2009, 22:07 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.230 volt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Uw GSM of GPS opladen in de landen die we zullen doorkruisen, geen probleem.
    De stopkontakten zijn de zelfde als in ons kikkerlandje.

    14-12-2009, 18:39 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Minder kilometers. Meer en langere heuvels? Toch 158 km fietsen tot Magdeburg.                      Het hotel "Am Sudenburger Hof" bevind zich in de historische wijk van Magdeburg "Sudenburg" en is slechts enkele minuten van het stadscentrum.

    Aantrekkelijk restaurants, business center, "Halberstadt Road" en openbaar vervoer zijn op loopafstand.

    Magdeburg is het geografische centrum van het noordoosten van Duitsland. Daarom, is Magdeburg  uitgegroeid tot een belangrijk economisch gebied en een knooppunt voor cultuur en politiek.

    De stad heeft een grote historische achtergrond. Hier hebben keizers en koningen, architecten en tuinbouw meesters, kunstenaars en wetenschappers hun sporen achtergelaten. Volg deze borden en bezoek de hoofdstad van de deelstaat Sachsen-Anhalt .
    Klik op de foto voor de hotellink.

    14-12-2009, 17:23 geschreven door charly

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!