Jazzy Blues, Bluesy Jazz and Country Music: together on one single page!
Inhoud blog
  • Dirk Van der Linden
  • De meest ruige, gore Blues: RL Burnside
  • Voor zij die nog geen plannen hebben
  • Power, More Power
  • Welkom op de Blog van "GuitarKing".
    Een blog over muziek en alles wat ermee te maken heeft.
    Zoeken in blog

    It don't mean a thing, if it ain't got that swing
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    vijverplezier
    blog.seniorennet.be/vijverp
    Rondvraag / Poll
    Wat is uw favoriete muziekstijl?
    Klassiek
    Jazz
    Blues
    Country
    Folk
    Vlaams/Nederlands
    Duitse Schlagers
    Rock (Rock 'n' Roll)
    Wereldmuziek
    Andere
    Bekijk resultaat

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken met Google


    Music Is King
    Music is Life & Life is Music
    15-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jazz: een feest!!! Optreden in Café Cotton Fields (Groenplaats, Antwerpen)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige Zondag speelden in Café Cotton Fields op de Antwerpse Groenplaats het Jazz-trio dat ik hier al eens besproken had nl Little Eddy (keyboard), Jef Tommeleine (tenorsax) en Jean Groenen (Gitaar).

    Toen ik naar Antwerpen reed was het koud en er vielen vlokken natte sneeuw, dus ik dacht dat het optreden niet zou doorgaan, maar toen ik er tien minuten zat, kwamen de muzikanten binnen!

    Voor dat de muziek begon was er eigenlijk maar weinig volk in het café (door het slechte weer), maar er kwamen heel wat mensen af op de swingende Jazz-muziek van het trio. Ze speelden jazz die voor iedereen toegankelijk is (Eddy noemt het soms “Plezante Jazz”). Op die manier zat iedereen aandachtig te luisteren.

    De interactie tussen de drie muzikanten is gewoonweg fantastisch te noemen. Ze moeten maar naar elkaar kijken en de één weet wat de ander bedoelt!

    Ook de Café-Uitbater, Mister Dee, was goed in vorm. Op een bepaald moment nam hij de micro en begon samen met het trio de Blues te zingen: schitterend!!!

    Zo volgde die avond het ene nummer het andere op. De muzikanten lieten fantastische solo’s horen en “het manneke in Eddy zijn keyboard” (=de drumcomputer) deed mee voor het swingende tempo er goed in te houden.

    Als je deze namen op een affiche tegenkomt is het zeker de moeite om te gaan luisteren. Zelfs kou en sneeuw houden deze doorwinterde jazz-muzikanten niet tegen!!!

    Groeten,

    Jay

    15-02-2006 om 11:36 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    08-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een beetje muziektheorie Majeur / Mineur
    Veelal hoor je muzikanten spreken met de woorden majeur en mineur, MAAR wat betekent dit alles. Hier even de uitleg...

    Mineur is een aanduiding uit de muziek, die aangeeft dat een muziekstuk wordt gespeeld in een toonsoort met een kleine terts. Letterlijk betekent mineur 'de mindere' of 'de kleinere' en is het tegenovergestelde van majeur.

    In de muziek spreekt men wel van kleine en grote intervallen. Op z'n Frans heet dat dan respectievelijk mineur en majeur.

    Voorbeeld: Deze ouverture is gecomponeerd in e mineur. Of ook wel e kleine terts of kortweg e klein

    Bij mineurtoonsoorten gebruikt men bij vermelding het liefst een kleine letter, in tegenstelling tot majeurtoonsoorten die meestal met een hoofdletter worden aangeduid.

    Mineurtoonladders worden vaak in filmmuziek gebruikt, met name tertsverwantschappen klinken erg filmisch. Dit is bijvoorbeeld de akkoordenprogressie van C mineur naar E mineur. Voorbeelden hiervan zijn Nino Rota's Godfather Waltz en John Williams' soundtrack van E.T.. Daarnaast wordt de mineurtoonsoort ook vaak gebruikt als de muziek droevig of boos moet overkomen op de luisteraar.

    Mineur is een 6e trap van het majeurstelsel. Melodisch en harmonisch mineur worden gebruikt om op de 5e trap van mineur een dominant septiem te krijgen zodat deze terugleidt naar de 1e trap.

    Mineurtoonladders onder de kerktoonladders zijn het Aeolisch (het oorspronkelijk mineur, zonder leidtonen), Dorisch, Frygisch en Lokrisch

    Majeur (Fr.: groter) is een term uit de muziek, en wordt gebruikt bij het onderscheiden van toonsoorten, toonladders en intervallen. De majeur toonladder wordt ook wel de Ionische toonladder genoemd, deze toonladder stamt af van de 'witte toetsentoonladder' in C.

    Bijvoorbeeld de toonladder G majeur, G grote terts, of kortweg G groot:

    De intervallen van een majeurtoonladder zijn van laag naar hoger: I--1--II--1--III--1/2--IV--1--V--1--VI--1--VII--1/2--VIII
    Noot nummer VIII is noot nummer I alleen dan een octaaf hoger. Na noot nummer VIII komt weer een hele interval zoals van I naar II.

    Bij het noteren van een majeur toonsoort, gebruikt men hoofdletters, bij mineur kleine letters. Bijvoorbeeld: E (E majeur) en e (e mineur).

    Van de kerktoonsoorten zijn, naast dus het Ionisch, het Lydisch en Mixolydisch majeurtoonladders.

    Soms wordt het klanklandschap van een majeurtoonaard omschreven als hard, terwijl dat van de mineurtoonaard zacht genoemd wordt. Meestal staan extroverte, vrolijke melodieën in een majeurtoonaard, introverte en droevige melodieën in een mineurtoonaard. Denk maar aan de uitdrukking: iets verloopt in mineur, een mineure stemming.


    08-02-2006 om 16:37 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    31-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is de Jazz-fierheid gebleven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Van hero naar zero in een enkel optreden…

    Een paar weken geleden woonde ik een optreden bij in Luik van een lokale jazz-groep. Het optreden begon heel goed moet een aantal standards (zowel vocaal als instrumentaal) met werken van grootmeesters als Ellington en Basie. De (jonge) zangeres deed erg haar best om de vocale capaciteiten van Ella Fitzgerald te benaderen, maar dat ging wel boven haar petje. Ik vond het toch een goed probeersel…

    Tijdens de pauze sprak ik met de muzikanten over de de jazz en vroeg hen ook wat ze in het volgende deel gingen brengen. Het antwoord was nog wat “traditionele jazz” en een paar verzoeknummers. Toen ze die traditionele jazz speelden was ik nog zeer geboeid. Maar toen ze vroegen om verzoeknummers was het hek helemaal van de dam! Mensen begonnen te vragen om popnummers, moderne muziek en dergelijke. Het ergste van de zaak is dat het, zo goed begonnen, jazz-groepje die dingen nog speelde ook. Dit was voor mij een koude douche na een puik eerste deel. Als je aankondigt dat je een jazz-optreden geeft, hou je dan aan de afspraak. Natuurlijk een paar afwijkingen op de standaard jazz zijn altijd mogelijk, maar hedendaagse radio-hits waren toch wel te veel van het goede voor mij.

    Ik ben dan maar in mijn auto gestapt en naar huis gereden met een CD van Oscar Peterson op de achtergrond…

    PS de bijgaande foto is NIET genomen tijdens het desbetreffende optreden.

    Groeten,
    Jay

    31-01-2006 om 16:51 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ben Webster, Sax op het scherp van de snede
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Benjamin Francis Webster (27 maart 1909 - 20 september 1973) was een belangrijke Amerikaanse jazz saxofonist.

    Webster werd geboren in Kansas City, Missouri, wordt gezien als één van de drie meest belangrijke swing tenoren (naar zijn instrument, de tenor sax) met Coleman Hawkins (Webster's belangrijkste invloed) en Lester Young. Hij stond bekend om zijn harde, geraspte en brutale uithalen, terwijl hij in ballads ook warm en sentimenteel kon spelen. Webster leerde piano en viool spelen op jonge leeftijd, voordat hij met de saxofoon om leerde gaan. Toen Bud Johnson hem eenmaal de technieken van het saxofoon spelen leerde was hij verkocht en voegde hij zich bij de Young Family Band (toen nog met Lester Young). In de jaren 30 van de vorige eeuw spendeerde hij de nodige tijd met verschillende orkesten, waaronder die van Andy Kirk, Fletcher Henderson, Benny Carter, Willie Bryant, Cab Calloway en de band van Teddy Wilson.

    In 1940 werd Ben Webster de eerste tenor solist in het orkest van Duke Ellington. In de daaropvolgende drie jaar speelde hij op vele beroemde albums, waaronder Cotton Tail en All Too Soon. Na drie productieve jaren met Duke Ellington verliet hij de band in een boze bui de band in 1943 en knipte hij een pak van Ellington aan stukken. Hierna speelde hij in New York City, als bandleider en lid. Hieruit vloeide onder meer korte samenwerkingen met Raymond Scot, John Kirby en Sid Catlett voort.

    Met Art Tatum nam hij ook nog een klassieke set op, maar in 1964 besloot hij t egaan toeren met Amerikaanse jazz-muzikanten in Kopenhagen. In zijn laatste decennium als muzikant speelde hij alleen daar nog. Ondanks het feit dat hij bekend stond als een moeilijk persoon speelde hij met de grootste muzikanten die de jazz gekend heeft. Bovendien was zijn speelstijl een invloed voor latere beroemdheden als Archie Shepp, Lew Tabackin, Scott Hamilton, David Murray en Bennie Wallace.

    Webster overleed in 1973 in Amsterdam.

    31-01-2006 om 16:26 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    26-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roy Elridge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    David Roy Eldridge (Pittsburgh 30 januari 1911-6 februari 1989) was een bekende jazz-trompettist in de jaren 30. Zijn manier van spelen werd vaak gezien als een combinatie van Louis Armstrong met Dizzy Gillespie, wat hem de bijnaam Little Jazz opleverde.

    Eldridge werd in Pittsburg geboren en begon zijn professionele carrière al op 16-jarige leeftijd. In het begin speelde hij in de bands van onder meer Fletcher Henderson, Gene Krupa en Artie Shaw. Later richtte hij zich meer op het uitbrengen van eigen solo-albums. In 1936 richtte hij met zijn broer Joe Eldridge (saxofinist en componist) een eigen achtkoppige band op. Vele jaren later, in 1950, werd hij in Amerika als ouderwets bestempeld en verhuisde hij naar Parijs waar hij toerde met Benny Goodman. Tevens bracht hij met Claude Boiling een cd uit met de titel Fireworks waarop ze de verder borduurden op een cd met dezelfde titel van Louis Armstrong en Earl Hines uit 1928.

    In 1951 keerde hij weer terug naar Amerika waar hij samenwerkte met grootheden als Benny Carter, Johnny Hodges en Ella Fitzgerald. Ook nam hij enkele goed ontvangen albums met Coleman Hawskins op. Rond 1970 werd hij getroffen door een beroerte. Ondanks dat liet hij zich tussen 1970 en 1980 nog vaak zien in New York als bandleider. In de nadagen van zijn leven trad hij nog regelmatig publiekelijk op. Opvallend genoeg niet met zijn trompet, maar vooral als zanger, drummer en pianist.

    26-01-2006 om 16:37 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    18-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glenn Miller: Een legende!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Glenn Miller

    Alton Glenn Miller (1 maart 1904 – 15 december 1944) was een Amerikaanse jazzmuzikant en orkestleider toen de swing populair was. Eén van zijn bekendste composities is In the Mood.

    Tijdens de dertiger jaren speelde hij als trombonist bij verschillende big bands. Hij realiseerde zich dat, door zijn typische sound, gevormd door het samenspel van een klarinet en een tenor-saxofoon die de melodielijn spelen en een aantal saxen die harmoniseren te versterken, zijn band een herkenbaarheid kreeg die haar populair maakte.

    Andere zeer bekende hits zijn: Chattanooga Choo Choo, Pennsylvania 6-5000, String of Pearls en Moonlight Serenade.

    In 1942 nam hij dienst bij het Amerikaans leger en werd tot kapitein benoemd. Hij werd orkestleider van de Army Air Force Band met als taak optredens te verzorgen voor de Amerikanen overzee.

    Op 14 december 1944 zou hij van Engeland naar Parijs vliegen maar kwam daar nooit aan. Officieel was het toestel neergestort in het Kanaal. Aangezien zijn lichaam en het wrak van het vliegtuig niet werden teruggevonden gaf zijn dood aanleiding tot speculaties.

    Een bewijs voor de officiële doodsoorzaak zou kunnen worden gevonden in de verklaring die bommenwerperpiloten aflegden. Op de dag dat Glenn Miller verdween zagen zij eenzelfde type vliegtuig onder zich vliegen op het ogenblik dat zij boven het Kanaal hun bommen dropten na een afgebroken missie.

    18-01-2006 om 13:59 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    11-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert Collins
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Albert Collins (1 oktober 1932 – 24 november 1993) was een bluesgitarist, zanger en musicus. Zijn fans gaven hem vele bijnamen zoals "Ice Man" en "The Master of the Telecaster".

    Biografie

    Collins werd geboren in Texas, Leona als een ver familielid van Lightnin' Hopkins en groeide op met muziek en gitaar. Gedurende de jaren 40 en 50 nam hij de bluesgeluiden en -stijlen uit Texas, Mississippi en Chicago in zich op. Later zou hij deze geluiden op z'n eigen manier gebruiken.

    Collins vormde zijn eerste band in 1952 en was twee jaar later de de hoofdspeler in verschillende bluesclubs in Houston. Op het einde van de jaren 50 koos hij als gitaar de Fender Telecaster en ontwikkelde een eigen geluid met onder andere z'n "attack" vingerstijl. Albert begon op te nemen vanaf 1960 en gaf vele singles uit, waaronder vele instrumentale zoals Frosty. In de lente van 1965 verhuisde hij naar Kansas City.

    Vele opnamestudios in Kansas City waren echter gesloten in de helft van de jaren 60. Om toch te kunnen opnemen, verhuisde hij dan maar naar Californië in 1967. Nadat hij een optreden had gegeven met Canned Heat introduceerden leden van deze band hem bij Liberty Records. Collins tekende, en gaf z'n eerste LP uit onder Imperial Records, een zusterlabel, in 1968.

    Albert verbleef nog vijf jaar in California, waarna hij in 1973 naar Texas verhuisde en er een nieuwe band vormde. Hij tekende bij Alligator Records in 1978. Hij nam Ice Man op en gaf het ook uit. Zeven albums volgden nog onder Alligator Records, voordat hij in 1990 bij Pointblank tekende.

    In de jaren 80 en de vroege jaren 90 tourde Collins door de Verenigde Staten, Canada, Europa en Japan. Hij was een populaire bluesmuzikant geworden die een invloed uitoefende op Robert Cray, Debbie Davies, Stevie Ray Vaughan, Jonny Lang, Susan Tedeschi en Kenny Wayne Shepherd.

    Collins stierf in november 1993.

    2.Discografie

    · Live '92/'93 - (1995)

    · Collin Mix: His Best - (1993)

    · Cold Snap - (1986)

    · Showdown - (1985)

    · Live In Japan - (1984)

    · Don't Lose Your Cool - (1983)

    · Frozen Alive - (1981)

    · Frostbite - (1980)

    · Ice Pickin' - (1978)

    · There's Gotta Be a Change - (1972)

    · Truckin' With Albert Collins - (1969)

    · Trash Talkin' - (1968)

    · The Cool Sounds of Albert Collins - (1964)


    Groeten,
    Jay

    11-01-2006 om 12:00 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    10-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Charles Mingus

    Charles Mingus (22 april 1922 – 5 januari 1979) was een contrabassist, pianist, componist en orkestleider die met name in de late jaren vijftig en de vroege jaren zestig een van de toonaangevende figuren in de jazz was. Hij werd geboren in Nogales (Arizona, VS).

    Kenmerkend voor het werk van Mingus is de combinatie van in de big band- en rhythm and blues-traditie gewortelde arrangementen met bebop-achtige improvisaties. Zijn band vormde de sprinkplank voor jazzvernieuwers als Eric Dolphy en Roland Kirk.

    Het album The Black Saint and the Sinner Lady (1963) wordt door velen als Mingus' meesterwerk beschouwd. Mingus Ah-um (1959) en Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus (1963) zijn toegankelijke kennismakingen met zijn werk.

    Charles Mingus stond bekend als een grillige, soms opvliegende persoonlijkheid die periodes van manische bedrijvigheid afwisselde met maandenlange lethargie. Hij wordt wel beschouwd als de aanstichter van de vooral onder rock 'n' roll-artiesten populair geworden gewoonte om op het podium muziekinstrumenten te vernielen. (De leden van de rockgroep The Animals zouden dit gedrag hebben gekopieerd van een Mingus-optreden dat zij bijwoonden.)

    Mingus overleed op 56-jarige leeftijd in Cuernavaca (Mexico).

    10-01-2006 om 15:24 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    05-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Oscar Emmanuel Peterson is een Canadese jazz-pianist en componist. Hij werd geboren op 15 augustus 1925 in Montreal.

    Zijn vader leerde hem trompet en piano op vijfjarige leeftijd, maar toen hij zeven was, na tuberculose te hebben gehad, concentreerde hij zich op de piano. Hij verwierf snel de reputatie van een technisch briljante en melodisch inventieve jazzpianist, en werd een regelmatige gast in radioprogramma's. Hij maakte zijn eerste optreden in de Carnegie Hal in 1949.

    Hij heeft samengespeeld met onder andere Ray Brown, Herb Ellis, Ed Thigpen, Niels-Henning Ørsted Pedersen, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Clark Terry en Joe Pass. Een belangrijk moment in zijn carrière was toen hij zich aansloot bij impresario Norman Granz' labels (vooral Verve Records), waar hij kon samenspelen met de grote jazzartiesten van dat moment.

    Sommige artiesten die Oscar beïnvloedden in z'n jonge jaren waren o.a. Teddy Wilson, Nat "King" Cole, James P. Johnson en de legendarische Art Tatum.

    In 1993 leed Oscar aan een ziekte die zijn linkerkant verzwakte, waardoor hij rustig moest blijven gedurende twee jaar. Hij is er overheen gekomen en is nu nog steeds bezig met optreden, opnemen en componeren zoals vanouds. In 1997 ontving hij een Grammy Award voor zijn gehele carrière en een Internationaal Jazz Hall of Fame Award, het bewijs dat Peterson nog steeds als een van de grootste jazzmuzikanten wordt gezien.

    Zijn werk heeft hem door de jaren heen zeven Grammy Awards opgeleverd. In 1978 werd hij in de Canadese Music Hall of Fame opgenomen. Hij is eveneens in de Juno Awards Hall of Fame en de Canadese Jazz and Blues Hall of Fame opgenomen.

    In 1972 werd hij een Officier van de Orde van Canada en in 1984 werd hij tot Companion, de hoogste rang, gepromoveerd. Hij is ook lid van de Orde van Ontario, ridder van de Ordre du Québec en officier van deFranse Ordre des Arts en des Lettres.

    Hij ontving in 1978 de Roy Thomson Award, in 1991 de Toronto Arts Award voor zijn gehele carrière, in 1992 de Governor General's Performing Arts Award, in 1993 de Glenn Gould Prize, in 1995 de prijs van de International Society for Performing Artists, in 1997 de Loyola Medal van de Concordia Universiteit, in 1999 de Praemium Imperiale World Art Award, in 2000 de UNESCO Music Prize, en in 2001 de Toronto Musicians' Association Musician of the Year Award.

    Enkele van zijn opnames zijn:

    · Exclusively for My Friends

    · Oscar Peterson Plays Duke Ellington (1953)

    · Oscar Peterson Plays the Duke Ellington Song Book (1959)

    · West Side Story: Oscar Peterson Trio (1962)

    · Night Train (1962)

    · Canadiana Suite (1963)

    · Hymn to Freedom (1964)

    · We Get Requests (1964)

    · Easter Suite (1984)

    · Oscar Peterson Plays the Duke Ellington Song Book (1999), gecombineerde heruitgave van de Ellington-opnames uit 1953 en 1959.

    05-01-2006 om 15:40 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (1)
    04-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleine aankondiging
    Volgende zondag (08.01.06) speel ik met de bluesband "The Cotton Field Crew" in Café Cotton Fields op de Antwerpse Groenplaats. We beginnen om +/- 16.30h tot +/- 20.00h en brengen een mix van blues en jazz; dit alles in een ontspannen sfeer. De inkom is gratis!!!

    04-01-2006 om 14:32 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robert Johnson, een legendarische Bluesmuzikant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Robert Johnson

    Robert Johnson (8 mei 1911 – 16 augustus 1938) is één van de invloedrijkste Amerikaanse bluesartiesten ooit. Hoewel hij slechts 27 werd, maar twee opnamesessies heeft gedaan en maar een twintigtal songs naliet, is hij hét voorbeeld van blueszangers als Eric Clapton. Johnson woonde het eerste deel van zijn leven op een plantage waar hij zichzelf bekend maakte met de bluesharp, maar het was zijn wens om de gitaar te leren beheersen. Binnen zeer korte tijd lukte het hem, met behulp van onder meer de al even mysterieuze Ike Zinneman, om het instrument meer dan voldoende te beheersen. Deze prestatie bracht de fabel in de wereld dat Johnson zijn ziel had verkocht aan de duivel. Hij zou op een nacht naar een kruispunt zijn gegaan om daar gitaar te gaan spelen. Om middernacht zou hij benaderd zijn door een grote, donkere man (de duivel), die hem zijn instrument afpakte, het voor hem stemde, en het, in ruil voor zijn ziel, aan hem teruggaf waarna hij het perfect zou kunnen bespelen. Na een van zijn optredens kreeg hij vergiftigde whiskey - waarschijnlijk een actie van een jaloerse echtgenoot van een van zijn scharrels. Hij werd overgebracht naar Greenwood, waar hij het gif binnen enkele dagen door ziekte wist uit te zweten. Hij liep hierbij echter wel een longontsteking op die hem uiteindelijk fataal werd. Johnson werd geboren en overleed in de Amerikaanse staat Mississippi.

    Hij haalde de banvloek van de kerk over zich doordat hij in enkele songs suggereerde (me and the devil, hellhound on my trail) dat hij zijn ziel verkocht had aan de duivel om zo goed gitaar te kunnen spelen.

    Johnson is zeer zeker niet de uitvinder van de blues; die bestond al geruime tijd voordat Johnson actief werd. Zijn belang voor de muziekgeschiedenis ligt in de mix die hij maakte van bestaande Delta Blues en andere invloeden. Kenmerkend is de ritmische, doorrollende gitaarmuziek. Tijdens zijn leven speelde hij met latere bluesgiganten als Muddy Waters en Howlin' Wolf.

    In 1986 werd de film Crossroads uitgebracht, waarin de speurtocht naar een verloren nummer van Robert Johnson een thema is.

    04-01-2006 om 14:26 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    03-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A Cowboy's Life is Good enough for Me (CD-bespreking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige week kreeg ik een cadeaubon voor boeken of CD’s van 15€. Ik dus naar de desbetreffende winkel waar ik me tussen al het volk naar de Cd-afdeling wurmde.

    Ik vond daar de 4-delige reeks “A Cowboy’s Life is good enough for me”. Op de achterkant van de box kon ik lezen dat het om allerlei oude country-nummers gaat met als centraal thema het leven van de cowboys en het bestaan op de prairie in de oude stadjes van het westen.

    15 €?? Dat was natuurlijk wel wat weinig, maar de rest is dus uit mijn eigen zak gekomen! Ik ben blij dat ik wat meer betaald heb; want deze CD box is gewoonweg schitterend.

    Het merendeel van de nummers die erop staan komen uit de jaren 30 en 40 van de voorbije eeuw. Echt veel meezingers staan er niet op, maar als je je even rustig neerzet kan je zeker de muziek appreciëren en wegdromen naar het Wilde Westen uit lang vervlogen tijden.

    Tussen de nummers staan er ook een aantal die gewijd zijn aan de “Yodeling Cowboy”. In die tijd werd het typische gebruik uit de Europese bergstreken ook toegepast in de Amerikaanse Countrymuziek. Het fenomeen heeft niet lang bestaan, maar gelukkig is er een CD-box als deze om deze muziekstijl even te belichten. Wat het belang is van die “Yodeling Cowboys” zal ik later nog belichten.

    Hoewel de nummers opgenomen zijn in vervlogen tijden is de geluidskwaliteit voortreffelijk te noemen. Alleen hoor je bij sommige nummers wel een (klein) beetje ruis op de achtergrond.

    Dus voor wie na de feestdagen nog 32.95€ over heeft is deze CD-reeks een goeie keuze!

    03-01-2006 om 16:10 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    30-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukkig nieuwjaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Bloggers,

    Langs deze weg wil ik jullie allen het allerbeste toewensen voor 2006. Dat het een jaar moge zijn vol goede gezondheid, vrede, vriendschap, geluk en muziek en alles wat jullie maar kunnen wensen!


    Beste groeten,
    Jay

    30-12-2005 om 14:33 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Philip Catherine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is weeral een tijdje geleden dat ik nog eens een landgenoot heb besproken. In dit geval gaat het om de bekende gitarist Philip Catherine. Het is zeker niet een van de minste want sinds de jaren '70 behoort hij tot de internationale top. In zijn 40-jarige carrière heeft hij alle groten van de Europese en Amerikaanse jazz begeleid.

    Philip Catherine werd geboren uit een Belgische moeder en een Engelse vader. Afkomstig uit een familie van muzikanten ontdekt Philip Catherine op 14-jarige leeftijd Georges Brassens en Django Reinhardt. Om in de voetsporen van zijn idolen te treden koopt hij zich een gitaar en beluistert hij alle grote jazzmuzikanten van die tijd.

    In de jaren 1960 begeleidt Philip Catherine doorheen heel Europa bekende namen als Lou Bennett, Dexter Gordon en Stéphane Grappelli. In 1971 nodigt de beroemde Franse violist Jean-Luc Ponty hem uit bij zijn kwintet Experience te komen spelen. In 1974 en 1975 neemt Philip Catherine zijn eerste eigen platen op, September Man en Guitars. Hij onderneemt nadien tournees met zijn eigen formaties, maar blijft ook actief als begeleider van jazzlegendes als Charlie Mingus, Benny Goodman, Toots Thielemans, Charlie Mariano of Chet Baker. Hij speelt ook in duo met Larry Coryell en in trio met Didier Lockwood en Christian Escoudé. Het trio dat hij vormt met trompettist Tom Harrell en basgitarist Hein Van De Geyn neemt drie platen op: I remember You in 1990 en Moods I & II in 1992.

    In 1997 tekent Philip Catherine een contract bij Dreyfus Records en brengt hij Philip Catherine Live, Guitar Groove en Blue Prince uit. Zelf een grote jazznaam geworden, krijgt Philip Catherine in de loop der jaren diverse onderscheidingen waaronder "The most Promising Duo, Record Jazz Award Winners" en "Artist of the Year" (1978) van de Deutsche Phono Akademie. Eind 1988 kent de Belgische Vereniging van Jazzcritici hem eenparig de "Saxe"-prijs toe voor zijn album "Transparence". In 1995 krijgt hij de "Django d'Or" van Sabam en in 1998 ontvangt hij in Parijs de Django d'Or als "Beste Europese jazzmuzikant". De laatste bekroning tot dusver is de titel van "Maestro Honoris Causa" van de Conservatoriumstichting van Antwerpen. Zijn laatste album Summer Night, uitgebracht in oktober 2002, wordt verkozen tot "Disque d'Emoi" in Jazz Magazine.

    30-12-2005 om 14:22 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    29-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benny Goodman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Benny Goodman

    Benny Goodman (30 mei 1909 - 13 juni 1986) was een beroemd jazzmusicus. Zijn bijnaam was The King of Swing.

    Hij werd geboren als Benjamin David Goodman in Chicago, en was de zoon van arme joodse immigranten. Hij leerde klarinet spelen in een jeugdorkest dat door een goed doel werd gefinancierd, en bleek al op jonge leeftijd een getalenteerd muzikant.

    Zijn invloeden waren die van de jazzklarinettisten in Chicago, met name Johnny Dodds, Leon Roppolo en Jimmy Noone. Hij begon op zijn 16de te spelen bij het orkest van Ben Pollack, een van de toporkesten in Chicago, en maakte met hen in 1926 zijn eerste opnames. De eerste opnames op zijn eigen naam kwamen 2 jaar later.

    Aan het eind van de jaren 20 werd hij sessiemuzikant in New York City. Zijn reputatie was die van een goed voorbereide en betrouwbare speler. Hij speelde met de beroemde Amerikaanse bands van Red Nichols, Isham Jones en Ted Lewis, en vormde zijn eigen band in 1932. In 1934 begon hij met optredens voor het radioprogramma Let's Dance. Voor de show had hij iedere week nieuwe muziek nodig, en John Hammond, met wie hij bevriend was, raadde hem aan wat jazzmuziek van Fletcher Henderson te kopen. Henderson was de bandleider van de populairste Afrikaans-Amerikaanse band aan het eind van de jaren 20 en het begin van de jaren 30.

    De combinatie van zijn klarinetspel, de muziek van Henderson en een goed geoefende band zorgden ervoor dat hij in het midden van de jaren 30 snel bekendheid kreeg. Na zijn fabelachtige optreden op 21 augustus 1935 in de Palomar Ballroom in Los Angeles kreeg hij ook nationale bekendheid. Zijn radio-optredens zorgden voor een schare fans in Californië, waar hij met open armen ontvangen werd. Daardoor trok hij de aandacht van de nationale media en werd op slag beroemd. Sommige schrijvers hebben deze datum aangemerkt als de start van de swing.

    Velen suggereren dat Goodman hetzelfde succes met jazz en swing had als Elvis Presley met rock-'n-roll. Beide artiesten maakten de zwarte muziek populair bij een jong blank publiek. Veel van Goodman's arrangementen werden jaren ervoor al gespeeld door het orkest van Fletcher Henderson, en Goodman gaf dit ook zelf aan, maar zijn jonge fans hadden nog nooit van Henderson gehoord. Goodman drukte echter met zijn virtuoze en creatieve klarinetspel wel degelijk zijn eigen stempel op de stukken, en was daarmee een van de meest vernieuwende jazzmuzikanten van voor de bebop.

    Goodman is ook verantwoordelijk voor een grote stap voorwaarts in de rassenintegratie in Amerika. Aan het begin van de jaren 30 konden zwarte en blanke muzikanten niet samen spelen in veel clubs en concerten. In de zuidelijke staten was het bij wet verboden. Benny Goodman ging hier tegenin en begon met Teddy Wilson en Gene Krupa het Goodman Trio. In 1936 voegde hij Lionel Hampton toe op de vibrafoon en vormde het Benny Goodman Quartette. Van 1940 tot zijn vroegtijdige dood in 1942 speelde de vernieuwende jazzgitarist Charlie Christian bij de band. Door zijn bekendheid hoefde Goodman niet om financiële redenen door de zuidelijke staten te toeren, waar de samenstelling van de band zeker tot arrestaties zou hebben geleid.

    Op 16 januari 1938 speelde hij het beroemde concert in Carnegie Hall in New York. Hij was de eerste die jazz speelde in deze beroemde concertzaal, en er was in eerste instantie veel tegenstand tegen een jazzconcert op deze tempel van de klassieke muziek. Het concert was echter een enorm succes en versterkte de reputatie van jazz als een kunstvorm. In het midden van de jaren 40 verloren de big bands veel van hun populariteit. De oorzaak hiervoor was dat veel getalenteerde muzikanten het leger in gingen of beter betaald (fabrieks)werk gingen doen. Rubber en benzine werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gerantsoeneerd, de opname-industrie had met twee lange stakingen te kampen, en sterren als Frank Sinatra wonnen aan populariteit. Goodman bleef opnames maken en speelde in kleine ensembles. Hij vormde af en toe een nieuwe band en speelde op jazzfestivals of op internationale tournees.

    Benny trouwde in 1942 met Alice Hammond, de zus van zijn vriend John Hammond. Zij hadden twee dochters, Benjie en Rachel. Hij bleef tot aan zijn dood de klarinet spelen. Hij overleed op 77-jarige leeftijd, en is begraven op de Long Ridge Cemetery in Stamford, Connecticut.

    29-12-2005 om 12:36 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    26-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willy Dixon (voorafgaande beschouwingen)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het leven en werk van Willy Dixon was bijna de belichaming van het onstaan en progressie van de Blues. Vanaf de accidentele beginselen door de bevrijdde slaven tot een onmiskenbaar onderdeel van de Amerikaanse musziekgeschiedenis. Dixon was iemand die als eerste professionele bluesmuzikanten een leven heeft kunnen maken door het spelen van zijn muziek; hij heeft er weliswaar serieus voor moeten knokken… Dixon heeft als producer, songwriter, bassist en zanger velen bijgestaan in hun weg naar de top. We denken hier dan vooral aan mensen als Muddy Waters, Howlin’ Wolf en Little Walter.

    26-12-2005 om 13:03 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    22-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even iets tussendoor
    Zoals u in mijn vorige post kon lezen werd ik overstelpt door "spam" (= ongewenste reclame). Daarom heb ik voorlopig de mogelijkheid om reacties te geven uitgeschakeld.
    Ik heb anderhalf uur nodig gehad om alles terug op punt te stellen.
    Als u wil reageren op een bericht, mag u dat altijd doen door mij een mailtje te sturen op jurgendecleen@myway.com .    Je mag er zeker van zijn dat ik die mailbox alle dagen lees!!

    Beste groeten,
    Jay

    PS als je in de rechterkolom kijkt naar "laatste commentaren", daar kan je nog een paar van die reclameboodschappen zien.

    22-12-2005 om 16:12 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELANGRIJK (Dit maakte me toch een beetje slecht gezind!)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beste mensen,

    Bij een aantal van mijn berichten heeft iemand steeds opnieuw reclame geplaatst over een of ander online casino. Het gaat hier maar liefst om 158 berichten. Steeds vertuurd onder een andere e-mail adres. Ik heb dit gemeld aan Seniorennet, want dit vindt ik misbruik van de mogelijkheid om reacties te geven. Ik ga nu beginnen met alle reacties te verwijderen uit mijn blog. Ik zal er wel nog een paar laten staan die u kunt bekijken, als u dan ook zo iets binnenkrijgt weet u dat u niet de enige zijt.

    Ik hou er van dat mensen mij een reactie sturen op een atrikel dat ik op mijn blog heb gezet, maar 158 keer dezelfde reclame over een online casino vind ik wel serieus overdreven.

    Ik ben er zeker van dat deze reclame niet verstuurd is door iemand van de bloggers! Als jullie ook zo iets voorhebben, kunnen jullie de reclameboodschappen steeds verwijderen via het controlepaneel!

    Vriendelijke groeten,

    Jay

    22-12-2005 om 15:27 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    21-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooi Citaat
    "Je kunt beter muziek schrijven dan uitvoeren, je kunt beter muziek uitvoeren, dan er naar luisteren, je kunt er beter naar luisteren dan haar misbruiken voor verstrooiing, amusement of cultuurconsumptie."

    J. Cage

    21-12-2005 om 15:16 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peggy Lee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gerelateerd aan Jazz:

    Peggy Lee

    De Amerikaanse zangeres Peggy Lee werd in mei 1920 geboren in Jamestown, North Dakota, als Norma Deloris Egstrom. Peggy Lee verloor op vierjarige leetijd haar moeder. Haar jeugd was niet gemakkelijk, want haar vader dronk veel, hetgeen problemen voor het gezin met zich meebracht.

    Vanaf haar veertiende was Peggy Lee actief als zangeres. Bij een plaatselijk radiostation bedacht de manager de artiestennaam Peggy Lee. Na een aantal jaren als zangeres in California te hebben gewerkt, belandde Peggy Lee in Chicago, waar ze werd opgemerkt door Mel Powell. Powell introduceerde Peggy Lee bij Benny Goodman, die een zangeres voor zijn orkest zocht als vervangster voor Helen Forrest. Een paar dagen later maakte Peggy Lee met Benny Goodman haar eerste plaatopname.
    Peggy Lee is te horen op verschillende hits van Benny Goodman uit de jaren veertig. "How deep is the Ocean?", "How long has this thing been going on?" en "My old Flame" zijn daar slechts enkele voorbeelden van.

    Peggy Lee trad in het huwelijk met Dave Barbour, de gitarist van Benny Goodman. De muzikale samenwerking tussen Lee en Barbour duurde tot eind jaren vijftig. Het huwelijk werd reeds in 1952 ontbonden.
    In de jaren vijftig bracht Peggy Lee verschillende succesvolle albums uit, waarop ze meestal werd begeleid door jazzmuzikanten als Jimmy Rowles, Marty Paich en George Shearing. Bovendien was Peggy Lee betrokken bij speelfilms als "The jazz singer" (1953) en "Pete Kelly's blues" (1955). Het grootste succes boekte ze echter in een film waarin ze niet te zien was, maar waaraan ze alleen haar stem leende: Walt Disney's "Lady and the tramp" (1955).

    Ook in de jaren zestig en daarna bleef Peggy Lee albums opnemen en optreden. Hoewel de kwaliteit hoog bleef werd haar werk echter wel steeds beter voorspelbaar.
    Peggy Lee overleed in 2002 op 81-jarige leeftijd in Bel Air, Los Angeles.

    21-12-2005 om 14:54 geschreven door Jay Stanton  


    >> Reageer (0)

    Rondvraag / Poll
    Gaat u naar concerten/ festivals
    dikwijls
    soms
    nooit
    Bekijk resultaat


    Archief per week
  • 23/03-29/03 2009
  • 28/04-04/05 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 16/10-22/10 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005

    E-mail mij

    Zend mij gerust een mail


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Over mijzelf
    Ik ben Jürgen "Jay" De Cleen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Guitarking.
    Ik ben een man en woon in pendel tussen Antwerpen en Rupelmonde (België) en mijn beroep is Muzikant en manager.
    Ik ben geboren op 16/12/1978 en ben nu dus 46 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Muziek, filosofie, genieten van het leven.

    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Foto

    Hoofdpunten blog cowboy
  • Religieus Gevoel .
  • Notities !
  • Alfred Russell Wallace
  • Timon Dias - de Volkskrant 17 juli 14
  • Sjiieten en Soennieten

    Laatste commentaren
  • Music is King (kawanjawa)
        op
  • mijn pa... (marlene)
        op 23 juli Optreden in Café Cotton Fields (Groenplaats Antwerpen)
  • bedankt (eliza)
        op Jeugdcultuur: Gothic
  • Goedenamiddag jonge vriend! (joel loose)
        op Walter Trout
  • Hallo! (joel loose)
        op Blues-taal "Hoochie Coochie Man"
  • Eric Clapton (deleukefotograaf)
        op Eric Clapton: Deze kan een serieus stukske gitaar spelen!!!
  • spijtig (Fats)
        op Kleine aankondiging
  • LITTLE EDDY (MURLOT EDGARD)
        op Prachtig optreden in café "Cotton Fields" (Antwerpen)
  • Inderdaad (Jürgen "Jay" De Cleen)
        op Howlin' Wolf (Korte Biographie)
  • cowboy (Donni)
        op Prachtig optreden in café "Cotton Fields" (Antwerpen)
  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Zoeken in blog


    Music is Life and Life is Music


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!