Shaikh Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan
Vertaald door: Um Sadjaad
Introductie
In de Naam van Allaah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle
Alle lof en dank is aan Allaah, de Heer van de hemelen en de aarde en alles wat bestaat.
De Heer van het universum, Die de beste beloning geeft aan degenen die Hem vrezen
en groot verlies aan de overtreders. We prijzen Hem en smeken Hem om Zijn hulp en vergeving.
We zoeken toevlucht bij Hem tegen het slechte in onszelf en het slechte in onze daden.
Degene die door Allaah is geleid kan door niemand misleid worden en degene die misleid is door
Allaah kan door niemand geleid worden. Ik getuig dat niemand het recht heeft om aanbeden te
worden, behalve Allaah Alleen. Verder getuig ik dat Muhammad -salla-llaahu alaihi wa-sallam-
Zijn ware Profeet en Boodschapper is, de leider van de Boodschappers en leidraad van de gelovigen.
Wij plaatsen al het vertrouwen in Allaah Alleen, Allaah is voldoende voor ons en Hij is de beste
Helper. Er is geen kracht om het slechte te weerstaan behalve via Allaah, noch enige kracht om goed 2
te doen behalve via Hem Alleen. Moge Allaah Zijn vrede en zegeningen aan de laatste Profeet
Muhammad schenken en aan zijn nobele en pure familie en aan al zijn nobele metgezellen en
degenen die zijn voetstappen volgen tot aan de Dag des Oordeels.
Allaah, de Verhevene zegt in soerah Aali-Imraan 3: 102:
O jullie die geloven, vrees Allaah vol ware godsvrees voor Hem,
en sterf niet anders dan als moslims.
En in soerah An-Nisaa 4: 1:
O mensen, vrees jullie Heer Die jullie uit een enkele ziel schiep.
En Die daaruit zijn echtgenote schiep en uit hen beiden vele mannen en vrouwen deed voort
komen. En vrees Allaah in Wiens naam jullie elkaar (om hulp) vragen.
En onderhoud de familiebanden. Voorwaar, Allaah is de Waker over jullie.
O jullie die geloven! Vrees Allaah en spreek (altijd) de waarheid.
Hij zal jullie aansporen tot het verrichten van goede daden en jullie zonden vergeven.
En wie Allaah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt; waarlijk, die heeft een geweldige triomf
behaald.
Soerah Al-Ahzaab 33: 70-71
De meest waarachtige spraak is die van Allaahs Boek (de Quraan) en de beste leiding is die van
Muhammad -salla-llaahu alaihi wa-sallam-. Het ergste kwaad zijn toevoegingen en iedere
toevoeging (in religie) is een bidah en iedere bidah is een misleiding en iedere misleiding en iedere
vorm van misleiding is in het vuur.
Onze missie: zuivering en welgemanierdheid
Het juiste islamitische geloof en de juiste islamitische daden dienen van Allaahs Boek en de soennah
van Zijn Boodschapper af te stammen en dienen geleid te worden door de kennis en het begrip
van de sahaabah. (de metgezellen van de Profeet) Dit is het duidelijke pad van leiding dat Allaah voor
de mensen heeft geschetst en dat leidt naar hun onmiddellijke en fundamentele succes en geluk.
Helaas zijn de meeste moslims in verschillende mate van dit prachtige pad weg gegaan.
Dus dient ieder serieus werk om de islaam weer onder de moslims tot leven te brengen twee
elementen te bevatten:
1) Zuivering: het proces om dit pad van belemmeringen en onduidelijkheden te zuiveren en
mensen er naar toe te leiden.
2) Welgemanierdheid: het regelmatige, aanhoudende proces van mensen leren hoe op dit pad
te leven en eraan trouw te blijven en zich aan haar bevelen te houden.3
Deze twee elementen waren centraal in de Profeets missie. In soerah Ad-Djumuah 62: 2 staat:
Hij is Degene Die bij degenen die ongeletterd zijn een Boodschapper uit hun midden zond,
die hun Zijn verzen voordroeg, en die hen reinigde, en die hun het Boek en de Wijsheid onderwees,
terwijl zij daarvoor in duidelijke dwaling verkeerden.
Hierdoor realiseren we ons de noodzaak om aan het Nederlands sprekende publiek verantwoorde
schrijfwerken aan te bieden die het begrip van de islaam verbeteren. Het presenteren hiervan omvat
twee aspecten:
1) Gezuiverde islamitische leerstellingen.
2) Praktische leidraad om ze toe te passen.
Waarlijk, dit is de missie die we aannemen en dit boek is een nederige stap in die richting.
1) Zuivering
Zuivering (of tasfiyah) is vereist met betrekking tot onze bronnen van islamitische kennis,
ons geloof en onze praktijken.
a. Het zuiveren van onze bronnen van kennis
Overleveringen die vals aan de Profeet of zijn metgezellen zijn toegeschreven mogen niet als
bronnen van kennis of basis voor daden worden gebruikt. In feite behoren dit soort overleveringen
tot de voornaamste oorzaken van het afwijken van de ware islaam. Daarom is het zuiveren van onze
kennis van de zwakke en bedachte overleveringen een essentiele taak die volledig in onze studie en
ons onderwijs moet worden opgenomen. Rasuulullaah prees degenen die er naar streven om de
islamitische kennis te zuiveren toen hij zei:
Deze kennis zal door de betrouwbare individuen van iedere generatie worden gedragen.
Zij zullen er de wijzigingen van de extremisten, de leugens van de leugenaren en de verkeerde
interpretaties van de arrogante uit weg halen.
Al-Baihaaqie, Ibn Adiyy en anderen, overgeleverd door Abu Hurairah, Ibn Masud en andere
metgezellen. Hasan verklaard door shaikh al-Albaanie. (Mishkaat ul-masaabih nr. 239)
b. Ons geloof zuiveren
Het geloof van vele moslims is besmet met de misverstanden die van filosofische argumenten komen
en onislamitische meningen. Daarom vraagt het nodige zuiveringsproces het zuiveren van ons geloof 4
zodat het alleen gebaseerd is op betrouwbare teksten van de Quraan en de soennah en schoon is
van iedere vorm van shirk (iets of iemand naast Allaah plaatsen). Zo was het geloof van de sahaabah
welke Allaah heeft geprezen in soerah Al-Baqarah 2: 137:
Als zij dan geloven in het gelijke van waarin jullie geloven, dan volgen zij waarlijk de leiding.
c. Onze daden zuiveren
Veel moslims mengen hun religieuze praktijken en daden van aanbidding met bidahs (toevoegingen)
die niet door Allaah of Zijn Boodschapper zijn goed gekeurd. Daarom is er een enorme
inspanning nodig om de daden van aanbidding van de moslims zo te zuiveren dat ze zich aanpassen
met betrouwbare teksten van de Quraan en de soennah, met het begrip en het praktiseren van de
sahaabah en het verwerpen van bidahs. Dit is het enige acceptabele pad van leiding,
zoals Allaah in soerah An-Nisaa 4: 115 zegt:
En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een
andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd
had en Wij zullen hem in de Hel binnen leiden. En dat is de slechtste bestemming!
2) Welgemanierdheid
Welgemanierdheid (of tarbiyyah) is om ons geloof en onze daden op zuivere kennis te vestigen.
Tarbiyyah gaat hand in hand met zuiveren.
a. Ware volgelingen van de eerste drie generaties metgezellen worden.
De bovenstaande discussie over het zuiveren van ons geloof en onze daden, dient te worden
uitgebreid met het opvoeden van onszelf en onze gemeenschap volgens de zuivere leringen,
waarbij we ernaar dienen te streven om ware volgelingen te worden van onze grote salaf;
de sahaabah. In soerah At-Tawbah 9: 100 zegt Allaah:
En de allereerste (moslims) van de muhaadjiroen (emigranten vanuit Makkah) en de Ansaar
(bewoners van Madinah die de muhaadjiroen hielpen) en degenen die hen volgden in goede
daden: Allaah heeft welbehagen met hen en zij hebben welbehagen met Hem.
Hij heeft voor hen Tuinen (in het Paradijs) bereid waar onder door de rivieren stromen,
zij zijn daarin eeuwig levenden. Dat is de geweldige overwinning.
De sahaabah waren de vrome mensen die door Allaah werden gekozen om Zijn Profeet te
vergezellen. Dus zij verlieten de valse religie van hun voorvaders en vereenzelvigden zichzelf met de
Profeet, leerden direct van hem en vestigden met hem de eerste en beste islamitische gemeenschap
en droegen zijn leerstellingen nauwkeurig en volledig over aan andere mensen. 5
Wanneer de moslims de sahaabah tot hun ware rolmodellen maken, zullen zij geneigd zijn om de
waarheid onpartijdig te gaan zoeken en niet langer eigenwijs vast te houden aan vooringenomen
sektes en wetscholen.
b. Het uitnodigen naar de zuivere religie
Een essentieel deel van het proces van welgemanierdheid is alle mensen -zowel moslims als nietmoslims- uit te nodigen naar de pure en onvervalste religie. Dit dient te gebeuren door goede
voorbeelden te laten zien, onszelf met goede manieren te bekleden en waardevolle, effectieve en
vriendelijke benaderingen te bewerkstellingen, welke van belang zijn vanwege de boodschap die we
dragen. Allaah zegt in soerah Aali-Imraan 3: 104:
En laat er uit jullie een groep voort komen die uitnodigt tot het goede en oproept tot
deugdelijkheid en (die) het verwerpelijke verbiedt, en zij zijn degenen die welslagend zijn.
Hierbij helpen is een plicht voor iedere moslim volgens zijn/haar beste vermogen,
zoals Allaah in soerah Al-Maaidah 5: 2 beveelt:
Ondersteun elkaar bij het goede (al birr) en taqwaa en help elkaar niet in zonde en
overtreding.
Dit is de enige weg om Allaahs acceptatie te verkrijgen en geluk en succes te bereiken.
Allaah zegt in soerah Al-Asr 103: 1-3:
Bij de tijd. Voorwaar, de mens lijdt zeker verlies. Behalve degenen die geloven en goede daden
verrichten en elkaar aansporen tot de Waarheid en elkaar aansporen tot geduld.
En dit is de manier om te midden van de gelovigen een ware en eerlijke compassie te vestigen die
een sterke, verenigende oorzaak ten grondslag heeft. Allaah zegt in soerah Aali-Imraan 3: 103:
En houdt jullie allen stevig vast aan het touw (de godsdienst) van Allaah en wees niet verdeeld.
c. De islamitische oplossing presenteren
Uitnodigen naar de waarheid houdt het vinden van realistische islamitische oplossingen voor
veelomvattende problemen in. Er is geen twijfel dat Allaahs leiding de enige allesomvattende weg is
voor het oplossen van problemen van de mensen zowel op individueel als maatschappelijk niveau.
Allaah zegt in soerah Al-Maaidah 5: 49:
En oordeel (O Muhammad ) onder hen met wat Allaah neer gezonden heeft, en volg niet hun
begeerten.6
Waarlijk, we zoeken Allaahs leiding en hulp en we smeken Hem om ons in staat te laten zijn om
onszelf en onze gemeenschappen te zuiveren en op te voeden op een manier die Hem het meest
tevreden stelt. Aamien.
Inleiding:
Alle lof is aan Allaah, de Heer van alle schepping en de salaah en salaat aan onze Profeet
Muhammad, degene die als een rahmah naar de werelden werd gestuurd.
Vrede en zegeningen zijn met zijn familie, metgezellen en degenen die aan zijn soennah vast houden
en die zijn manhadj (geloofsleer) volgen tot aan de Dag des Oordeels. Waarna volgt:
Allaah heeft ons met islaam gezegend. Allaah zegt in soerah Aali-Imraan 3: 102-105:
O jullie die geloven, vrees Allaah vol ware godsvrees voor Hem,
en sterf niet anders dan als moslims. En houdt jullie allen stevig vast aan het touw van Allaah
en wees niet verdeeld. Gedenk de gunst die Allaah jullie schonk toen jullie vijanden waren
en Hij jullie harten tot elkaar bracht en jullie door Zijn gunst broeders werden, toen jullie op de
rand van de afgrond van de hel waren en Hij jullie ervan redde. Zo heeft Allaah Zijn tekenen voor
jullie duidelijk gemaakt. Hopelijk zullen jullie leiding volgen. En laat er uit jullie een groep voort
komen die uitnodigt tot het goede en oproept tot deugdelijkheid en (die) het verwerpelijke
verbiedt, en zij zijn degenen die de welslagenden zijn. En wees niet als degenen die (onderling)
verdeeld zijn en gaan redetwisten nadat duidelijke tekenen tot hen zijn gekomen.
En zij zijn degenen voor wie er een geweldige bestraffing is.
En in soerah Al-Maaidah 5: 3:
Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig
gemaakt en heb Ik de islaam voor jullie als godsdienst gekozen.
En in soerah Aali-Imraan 3: 19:
Voorwaar, de (enige) godsdienst (levenswijze) bij Allaah is de islaam.
En in soerah Aali-Imraan 3: 85:
En wie een andere godsdienst dan de islaam zoekt; het zal niet van hen aanvaard worden
en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers.
En in soerah Al-Hadj 22: 78:7
En streeft naar Allaah volgens het streven waar Hij recht op heeft. Hij heeft jullie gekozen
en Hij heeft het jullie in de godsdienst niet moeilijk gemaakt: (volg) de godsdienst van jullie vader
Ibraahiem. Hij is degene die jullie moslims genoemd heeft, vroeger en hierin (de Quraan);
opdat de Boodschapper getuige is voor jullie en opdat jullie getuigen zijn voor de mensen.
Onderhoud dus de salaah en geef de zakaah en houdt jullie vast aan Allaah, Hij is jullie Meester;
de beste Meester en de beste Helper!
Geen andere zegening kan gelijk zijn aan de leiding tot islaam, zelfs als sommigen de zegeningen van
Allaah kleineren en als onbelangrijk zien. Iemand dient eerder de zegeningen van Allaah te
herdenken en er dankbaar voor te zijn. Islaam is de manier van leven waar Allaah Muhammad
mee heeft gestuurd. Dit is op zichzelf een grote zegening, omdat hij degene is die met islaam is
gekomen en het heeft uitgelegd en ernaar heeft opgeroepen.
Allaah zegt in soerah Aali-Imraan 3: 164:
Voorzeker, Allaah gaf een grote gunst aan de gelovigen, toen Hij hen een Boodschapper
uit hun midden stuurde. Hij draagt hen Zijn verzen voor. En hij reinigt hen (de gelovigen)
en hij onderwijst hun het Boek (de Quraan) en de Wijsheid, terwijl zij daarvoor zeker in duidelijke
dwaling verkeerden.
Obstakels in het leven
Er zijn obstakels in het leven, die iemand buiten de islaam kunnen plaatsen als hij moslim is,
of die zijn geloof verzwakken. Als hij geen moslim is, kunnen deze obstakels zelfs ervoor zorgen dat
hij de islaam niet binnen treedt. Er zijn grote beproevingen die iemand kan ondergaan,
dus het is verplicht voor hem om er kennis over te hebben, zodat hij ertoe in staat is om erover heen
te komen. Vanuit dit standpunt zei de gerespecteerde metgezel Hudayfah ibn al-Yaman:
De mensen waren gewend om de Boodschapper van Allaah over goede dingen te vragen,
terwijl ik gewend was om hem over slechte dingen te vragen, vanuit de angst dat zij mij zouden
overkomen.
(Sahieh Al-Bukhaarie nr. 3606, kietaab al-manaaqib (Boek van de tekenen van profeetschap in
islaam). Sahieh Muslim nr. 4761, kietaab al-imara (Boek van leiderschap).
(Het bevel om aan de djamaaah vast te houden wanneer beproevingen en waarschuwingen van de
oproepers naar kufr verschijnen.)
Dus iemand dient eerst kennis en inzicht in islaam te hebben, in haar regels en wetten.
Iemand dient over de dingen te weten die ons van de islaam afkeren en de barrières die de dienaar
van Allaah in de weg staan om Hem te aanbidden. Iemand moet de dingen kennen die effect op zijn
geloof hebben, zoals zonden, om van de schade weg te blijven en voordeel te halen uit
standvastigheid. Als iemand de zaken niet kent die hem kunnen schaden en misleiden, 8
kunnen ze hem vernietigen. Allaah heeft ons bevolen aan deze religie vast te houden tot wij sterven.
Hij heeft in soerah Aali-Imraan 3: 102 gezegd:
En sterf niet, behalve in een staat van islaam.
Tegenover gesteld zijn aan de Boodschapper
Zonder twijfel is het blijven van iemand in islaam in de Handen van Allaah. Wij hebben het niet onder
controle of wij wel of niet binnen de islaam blijven tot wij sterven. Hoe dan ook, dienen wij datgene
te praktiseren wat ons hierbij kan helpen. Als wij dat doen zal Allaah ons met Zijn gunsten en Zijn
zegeningen verlichten, waardoor wij sterven in islaam vanwege ons streven op het pad van het
verkrijgen van redding en waarlijk, Allaah is Vrijgevig en Vriendelijk. Als Hij ziet dat Zijn dienaar een
zorg heeft en het verlangen heeft om goede daden te verrichten en een afkeer heeft tegen het
slechte en vreest om erin te vallen, dan zal Hij, de Meest Hoge, hem sterken, beschermen, leiden en
zijn Dien (islamitische levenswijze) veilig maken en compleet met alles dat goed is.
Als Allaah ziet dat Zijn dienaar zich weg keert zonder de wens om goed te doen en zonder afkeer
tegen het slechte te hebben, laat Hij hem op het pad dat hij heeft gekozen als straf vanuit Zijn
rechtvaardigheid, zoals Hij in soerah An-Nisaa 4: 115 zegt:
En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden
en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich
afgekeerd had en Wij zullen hem in de hel binnen leiden. En dat is de slechtste bestemming.
Dus de oorzaak kwam van de dienaar zelf, omdat hij tegenovergesteld was aan de Boodschapper van
Allaah en een ander pad volgde dan de weg van de gelovigen, en hiermee liet hij zien dat hij de
oorzaak creëerde, waarna de bestraffing van Allaah volgde. In soerah An-Nisaa 4: 115 staat:
En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een andere
weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had
en Wij zullen hem in de hel binnen leiden. En dat is de slechtste bestemming.
Zijn beproevingen als de bestraffing van Allaah?
Het woord fitan is meervoud van fitnah, wat getest worden betekent en beproefd op een manier
dat de waarheid of hypocrisie van iemands geloof zichtbaar wordt gemaakt.
Allaah zegt in soerah Al-Ankaboet 29: 10:
En er zijn er onder de mensen, die zeggen: Wij geloven in Allaah, en als zij dan door
(te geloven in) Allaah gekweld worden, beschouwen zij de beproeving van de mensen als een
bestraffing van Allaah. 9
Dus diegene is niet geduldig in de moeilijkheden die hem overkomen, die hem sterk op de waarheid
zouden hebben gemaakt. Hij rent weg van zijn Dien en volgt de zaken die hem ervan af keren.
Hij doet dit, denkend dat hij veilig zal zijn. Hoe dan ook verlaat hij iets alleen om in iets dat nog
slechter is te vallen; zoals degene die bescherming probeert te zoeken tegen drijfzand
(hij tilt een voet van de grond om een andere erin te plaatsen). Hij beschouwt de beproevingen van
de mensen als bestraffing van Allaah. Maar kunnen de beproevingen van de mensen als de straf van
Allaah zijn?
Als hij zijn Dien zou verlaten en ermee zou instemmen om met degenen te blijven die hem misleiden,
zal hij richting de bestraffing van Allaah neigen. Als hij echter geduldig zou zijn met de moeilijkheden
van de mensen en aan zijn Dien zou vast houden, zou deze pijn die hem raakt alleen tijdelijk zijn.
Een uitweg zou dichtbij zijn en het eindresultaat goed. Hoe dan ook volgde diegene een
tegenovergestelde koers. Hij was niet geduldig met de moeilijkheden van de mensen en hun
beproevingen, maar volgde hen juist in ongehoorzaamheid aan Allaah. Hij volgde hen in datgene
waar zij hem naar opriepen, in termen van ongeloof in Allaah, dus ging hij richting de bestraffing van
Allaah.
Fitnah betekent een test; een beproeving. De gelovige en waarachtige die eenmaal getest wordt,
zal onderscheiden worden van degene die niet stabiel en niet standvastig is.
De waarachtige en gelovige die een goed begrip van zijn Dien heeft is tegenovergesteld aan degene
die bij de eerste beproeving die hem overkomt door elkaar geschud wordt.
Begrip van islaam verkrijgen zal helpen bij beproevingen
Fiqh betekent in de Arabische taal begrip en in islamitische termen verwijst het naar de regels en
wetten van Allaah, de Meest Hoge, goed begrijpen. Deze regels zijn weer gegeven in het Boek van
Allaah en de soennah van Zijn Boodschapper. Allaah heeft zowel de Quraan en de profetische
soennah (weg) als leiding neer gezonden naar de mensen. Er ligt leiding in hen en een uileg van alles
wat de dienaren in hun religie nodig hebben en wat hen tevredenheid schenkt in dit leven en in het
Hiernamaals. Allaah heeft alles in het Boek geplaatst wat de mensen nodig hebben.
Het is voldoende, en het is de verduidelijking van de Boodschapper van Allaah.
Allaah heeft in soerah An-Nahl 16: 44 gezegd:
Wij zonden hem duidelijke tekenen en de Zaboer. En Wij deden aan jou de Vermaning
(de Quraan) neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan neer gezonden is.
Dus de Boodschapper is een informant en een uitlegger van dit grote Boek.
Het Boek en de soennah onderscheiden leiding van misleiding. In hen is een verduidelijking van de
goede paden en de slechte paden. Fiqh in de religie is begrip hebben van het Boek van Allaah en de
soennah van de Boodschapper van Allaah met betrekking tot de problemen die ons overkomen.
Het helpt ons ook door beproevingen heen, door ons ertoe in staat te laten zijn om van
moeilijkheden weg te blijven en het pad van de redding te kiezen. 10
Allaah, de Verhevene, heeft bevolen dat iemand begrip van de religie dient te verkrijgen en heeft
degenen die niet begrijpen niet geprezen. In soerah At-Tawbah 9: 122 zegt Allaah, de meest Hoge:
Waarom rukt niet van elke groep een aantal uit, opdat zij (de achtergeblevenen) begrip verkrijgen
over de godsdienst, opdat zij hun volk zullen waarschuwen wanneer het tot hen is terug gekeerd.
Hopelijk zullen zij zichzelf behoeden.
Allaah beschreef de hypocrieten als degenen die geen begrip hebben, dat wil zeggen dat zij geen
kennis hebben van de regels van Allaahs religie. Dit is omdat zij geen kennis vergaren en zij hebben
hier ook geen zorg voor. Hun gebrek aan zorg heeft ervoor gezorgd dat zij mensen zonder begrip zijn
geworden.
Rijkdom, kinderen en iemands echtgenote zijn allemaal beproevingen
Beproevingen zijn er velen en zij zullen aan het einde der tijden vaker toenemen en vaker
verschijnen. Iedereen gaat in zijn leven door beproevingen heen, maar sommigen ervaren hen meer
dan anderen. Allaah heeft gezegd dat bezittingen en kinderen beproevingen zijn,
in soerah At-Taghaaboen 64: 15 staat:
Voorwaar, jullie bezittingen en jullie kinderen zijn slechts een beproeving.
En bij Allaah is een geweldige beloning.
En in soerah Al-Munaafiqoen 63: 9:
O jullie die geloven, laat jullie bezittingen en jullie kinderen niet afleiden van het gedenken van
Allaah. En wie dat doen; zij zijn degenen die de verliezers zijn.
Dus rijkdom en kinderen zijn een beproeving. Degene die de voorkeur aan rijkdom, land, en familie
geeft, en die hieraan de voorkeur geeft boven liefde voor Allaah en Zijn Boodschapper, dient
zich voor te bereiden op de ergste gevolgen, want Allaah zegt in soerah At-Tawbah 9: 24:
Zeg: Als jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders en jullie echtgenotes en jullie familie en de
bezittingen die jullie verworven hebben en de handel waarvan jullie verlies vrezen en de huizen die
jullie behagen, jullie dierbaarder zijn dan Allaah en Zijn Boodschapper en het strijden op Zijn Weg,
wacht dan tot Allaah met Zijn beschikking komt. En Allaah leidt het zwaar zondige volk niet.
Dus rijkdom en kinderen zijn een beproeving en iemands echtgenote (of echtgenoot) kan ook een
beproeving zijn. In soerah At-Taghaaboen 64: 14 staat:11
O jullie die geloven, voorwaar, er zijn onder jullie vrouwen en jullie kinderen die vijanden voor
jullie zijn. Kijk daarom voor hen uit. En als jullie kwijtschelden en het niet aanrekenen en vergeven,
dan is Allaah waarlijk Vergevensgezind en Meest Barmhartig.
Geef niet de voorkeur aan liefde voor hen boven liefde voor Allaah en Zijn Boodschapper.
Geef niet de voorkeur aan gehoorzaamheid aan hen boven gehoorzaamheid aan Allaah en Zijn
Boodschapper. Word niet in beslag genomen door hen tot het niveau dat het je afleidt van
datgene wat jou dichter bij Allaah brengt. Pas op, want Allaah zegt in soerah At-Taghaaboen 64: 14:
O jullie die geloven, voorwaar, er zijn onder jullie vrouwen en jullie kinderen die vijanden voor
jullie zijn. Kijk daarom voor hen uit. En als jullie kwijtschelden en het niet aanrekenen en vergeven,
dan is Allaah waarlijk Vergevensgezind en Meest Barmhartig.
Pas op voor hen betekent niet dat je vijanden van hen wordt en van hen weg blijft en de band met
hen snijdt, maar eerder dat je moet op passen om niet met hen getest te worden.
Het betekent dat je ervoor moet uitkijken dat je niet ook hun weg kiest in hun liefde die
tegenovergesteld is aan liefde voor Allaah en Zijn Boodschapper. Je dient immers meer liefde
voor Allaah en Zijn Boodschapper te hebben dan voor bezittingen en kinderen.
Het resultaat hiervan zal zijn dat Allaah je rijkdom en je kinderen zal beschermen,
zoals Allaah in soerah At-Taghaaboen 64: 14-16 zegt:
O jullie die geloven, voorwaar, er zijn onder jullie vrouwen en jullie kinderen die vijanden voor
jullie zijn. Kijk daarom voor hen uit. En als jullie kwijtschelden en het niet aanrekenen en vergeven,
dan is Allaah waarlijk Vergevensgezind en Meest Barmhartig. Voorwaar, jullie bezittingen en jullie
kinderen zijn slechts een beproeving. En bij Allaah is een geweldige beloning. Vreest daarom Allaah
volgens jullie vermogen; en luistert en gehoorzaamt; en geeft bijdragen, het is beter voor jullie zelf.
En wie wordt behoed voor zijn eigen gierigheid; zij zijn degenen die de welslagenden zijn.
In deze situatie is het verplicht voor een moslim dat hij of zij Allaah vreest op de best mogelijke
manier en dat diegene liefde voor kinderen, rijkdom, echtgenoten niet boven liefde voor Allaah en
Zijn Boodschapper verkiest. Als hij oprecht is in deze zaak dan zal Allaah het beschermen.
Het goede en slechte zijn een beproeving
Allaah zegt in soerah Al-Anbiyaa 21: 35:
Iedere ziel zal de dood ervaren en Wij stellen jullie op de proef met het slechte en het goede,
als een beproeving en tot Ons worden jullie teruggekeerd.12
De goede dingen zoals rijkdom, bezittingen, regen, overwinning, zijn zegeningen, evenals de slechte
dingen zoals droogte, honger en ziekte. Het zijn allemaal testen die iemand kunnen overkomen.
De keuze om wel of niet te gehoorzamen is ook een beproeving. Gehoorzaamheid is bevolen en
ongehoorzaamheid is verboden. Iemand wordt ontmoet met daden van gehoorzaamheid zoals de
tijd van het gebed en aanbidding, maar als iets waar hij naar verlangt als een obstakel komt,
zoals genotsmiddelen zoals eten en drinken, wat zal hij dan voorop plaatsen?
Dit is een test van Allaah.
Mensen zijn een beproeving voor elkaar
Allaah zegt in soerah Al-Furqaan 25: 20:
En Wij hebben sommigen van jullie tot een beproeving voor anderen gemaakt;
zullen jullie geduld hebben? En jouw Heer is Alziende.
Allaah test de mensen met elkaar. De mumin (ware gelovige) wordt getest met ongelovigen,
munaafiqien (huichelaars) en andere gelovigen. Allaah zegt in soerah Muhammad 47: 4:
En als Allaah het wil, dan vernietigt Hij hen zeker. Maar Hij wil een groep van jullie beproeven met
een andere groep.
Dus een moslimgelovige zal met zijn vijanden van onder de ongelovigen, munaafiqien (huichelaars)
en de gehoorzamen worden getest, dus zijn standvastigheid wordt zichtbaar via zijn dawah,
het goede bevelen en slechte verbieden en zijn streven op Allaahs Pad, of hij geeft op zonder moeite
gedaan te hebben. Als hij tot de eerste categorie behoort die oproept tot Allaah en die het goede
beveelt en het slechte verbiedt en strijdt voor de Zaak van Allaah, zal hij op goedheid zijn en
succesvol in zijn test. Maar als hij tot de tweede categorie behoort en de mensen niet oproept tot
Allaah, noch het goede beveelt en het slechte verbiedt, noch strijdt op het Pad van Allaah en hij geeft
op terwijl hij vasthoudt aan comfort, dan heeft hij de test verloren.
Dit is de betekenis van soerah Al-Furqaan 25: 20:
En Wij hebben sommigen van jullie tot een beproeving voor anderen gemaakt;
zullen jullie geduld hebben? En jouw Heer is Alziende.
Een rijk persoon zal ook met een arme worden getest, zoals in soerah Al-Anaam 6: 53 staat:
En zo hebben Wij sommigen van hen door anderen beproefd, opdat zij zouden zeggen:
Zijn zij het dan, die Allaah van ons begunstigt? Is het niet Allaah Die de dankbaren het beste
kent?13
De ongelovigen kunnen arme moslims vernederen en zeggen: Zijn zij degenen waar Allaah de
voorkeur aan heeft gegeven boven ons? Zij zijn arm, bezitten niets, hoe kunnen zij geleid zijn en wij
misleid? Wij zijn de mensen van veel rijkdom, status en autoriteit. Wij nemen beslissingen terwijl zij
arm zijn. Zij veronderstellen daarom dat zij beter zijn dan hen en zeggen in soerah Al-Anaam 6: 53:
Zijn zij het dan, die Allaah van ons begunstigt?
Allaah antwoordt hen in soerah Al-Anaam 6: 53:
Is het niet Allaah Die de dankbaren het beste kent?
Allaah kijkt niet naar jullie uiterlijk of bezittingen, maar Hij kijkt naar jullie harten en daden.
De arme, dankbare gelovige in Allaah; degene die streeft naar het goede, is de vriend van Allaah.
Wat de arrogante betreft en degene die de waarheid negeert en die verblind is door zijn rijkdom,
zichzelf en zijn status; hij is niets waard bij Allaah, zelfs al ziet hij zichzelf als iets groots.
Het vers in soerah Al-Anaam 6: 53 betekent dat de ongelovigen verbaasd zijn dat deze arme,
behoeftige mensen leiding hebben ontvangen in plaats van zij zelf, terwijl zij beweren meer
gerespecteerd en groter dan hen te zijn. Dit is volgens hun uiterlijk en vanwege hun oordeel
gebaseerd op rijkdom en status, niet de staat van iemands hart en daden.
Het oordeel van Allaah is hoe dan ook gebaseerd op het kijken naar iemands hart en daden,
zoals de Boodschapper van Allaah heeft gezegd:
Waarlijk, Allaah kijkt niet naar jullie uiterlijk of bezit, maar Hij kijkt naar jullie harten en daden.
Sahieh Muslim, kietaab al-birr wa sila wal adab (goedheid, bloedband en manieren) nr. 6489
Allaah geeft rijkdom zowel aan degenen waar Hij van houdt als aan degenen waar Hij niet van houdt,
maar Hij geeft de leiding van islaam aan degenen waar Hij van houdt.
Allaah zegt in soerah Al-Anaam 6: 53:
En zo hebben Wij sommigen van hen door anderen beproefd, opdat zij zouden zeggen:
Zijn zij het dan, die Allaah van ons begunstigt?
In groeperingen verdelen en verschillen en sektes zijn beproevingen
Tot de grootste beproevingen behoren die van splitten en met elkaar verschillen en het verschijnen
van sektes en groeperingen. Dit is iets waar de Boodschapper over sprak.
Iemaam Ahmad en de ulamaa van de boeken van hadieth (zoals Sunan Abu Daawuud, Sunan Ibn
Maadjah en Sunan At-Tirmidhie) hebben de hadieth van Irbaad ibn Saariyah overgeleverd
waarin Abdur-Rahmaan ibn Amr as-Sulaamie en Hudjr ibn Hudjr beiden zeiden:14
Wij kwamen naar Irbaad ibn Saariyah. Wij groetten hem en zeiden:
Wij kwamen naar jou als bezoekers, bezoekers van de zieken en om voordeel te hebben van jouw
kennis. Irbaad zei: De Profeet leidde ons op een dag in gebed en na het beëindigen van het
gebed keerde hij zich naar ons. Hij gaf ons toen een toespraak waardoor de ogen overstroomden
met tranen en de harten werden bewogen. Dus een van ons zei: O Boodschapper van Allaah,
het is alsof dit een afscheidsceremonie is, dus waar adviseert u ons mee? Hij zei:
Ik adviseer jullie met taqwaa voor Allaah en om te horen en te gehoorzamen (aan jullie leiders),
zelfs als het een Ethiopische slaaf is. Want degenen die na mij zullen leven, zullen veel verschillen
zien. Dus volg mijn soennah en de soennah van de rechtgeleide khaliefas na mij.
Houd vast en bijt erin met de kiezen en wees gewaarschuwd voor de nieuwe toegevoegde zaken,
want waarlijk, iedere nieuw geïntroduceerde zaak is een bidah (vernieuwing/ toevoeging)
en iedere bidah is een misleiding.
Sahieh Sunan Abu Daawuud (nr. 4607) Baab fi luzoom as-sunnah; Sunan At-Tirmidhie (2676),
Baab ma djaa fil akhdh bis-sunnah wa idjtinaab al-bidah; Sunan Ibn Maadjah (43, 44)
Al-Muqaddimah
Horen en gehoorzamen verwijst naar de leiders van de moslims. Verzamelen onder de gelovige
leiders leidt naar eenheid en kracht en het leidt naar toename van vrees bij de vijand voor de
moslimnatie. Het betekent dat de moslims een leider niet dienen te verachten, ongeacht waar hij
vandaan komt, zolang hij beveelt met de gehoorzaamheid aan Allaah. Met de uitspraak:
Degenen die na mij zullen leven, zullen veel verschillen zien laat de Profeet ons zien dat
verschillen zullen verschijnen tussen de moslims en hij sprak niet vanuit verlangens.
Wat hij noemde zal vroeg of laat plaats vinden. Hij zij niet alleen zullen verschillen zien, maar hij zei:
zullen VEEL verschillen zien. Toen toonde de Profeet aan waar succes ligt bij dit kwaad van
verschillen door te zeggen:
Dus volg mijn soennah en de soennah van de rechtgeleide khaliefas na mij.
Houd vast en bijt erin met de kiezen en wees gewaarschuwd voor de nieuwe toegevoegde zaken,
want waarlijk, iedere nieuw geïntroduceerde zaak is een bidah (vernieuwing/ toevoeging)
en iedere bidah is een misleiding.
Dit is hoe de Profeet aantoonde dat verschillen zullen verschijnen, of in meningen,
of in gedachten, scholen van denkwijzen, groepen of sektes. Dus hij adviseerde dat men dient vast te
houden aan het Boek van Allaah en de soennah van Zijn Boodschapper en dat waar zijn
rechtgeleide khaliefen op waren, want dat is de garantie voor succes voor degene die ernaar handelt.
Wat degene betreft wiens handen slippen van vasthouden aan de soennah van de Boodschapper
en de weg van de rechtgeleide khaliefen, hij zal verloren gaan tussen deze verschillende sektes.
De Profeet zei in zijn toespraken: 15
Waarlijk, de beste toespraak is het Boek van Allaah en de beste leiding is de leiding van de
Boodschapper van Allaah en het ergste van zaken zijn de nieuw toegevoegde zaken,
want iedere bidah is misleiding, dus volg de djamaaah, want de Hand van Allaah is over de
djamaaah. Degene die zich naar extremisme keert zal gestraft worden in het vuur.
Gelijkwaardige woorden worden gevonden in: Sahieh Sunan At-Tirmidhie nr. 2166/ 2167.
Kietaab al-fitan
De Profeet toonde de redenen van redding in tijden van beproevingen; vasthouden aan het
Boek van Allaah en de soennah van de Boodschapper van Allaah en waarschuwen tegen nieuwe,
toegevoegde zaken. Hij zei ook: Volg de djamaaah want dit is ook een reden voor succes.
Wanneer splitten en verschillen verschijnen en verschillende groeperingen verschijnen,
dient de moslim zich vast te houden aan de djamaaah van de moslims; de groep die de manhadj van
Rasuulullaah bewandelt en niet van de mensen van bidah en eigen meningen, zelfs al geven zij
zichzelf misleidende namen. Ware gelovigen zijn niet verdeeld want zij volgen het advies van de
Profeet Dus volg de djamaaah. De groep van moslims die hier beschreven wordt zijn dezelfde
als degenen waar naar verwezen wordt in de uitspraak van de Profeet:
De joden splitten in eenenzeventig sektes, de christenen in tweeënzeventig sektes
en mijn ummah zal in drieënzeventig sektes splitten. Allen zullen in het vuur zijn, behalve een.
Zij zeiden: Welke is het, O Boodschapper van Allaah?
Hij zei: Die waar ik en mijn volgelingen op zijn.
Hadieth hasan vanwege verschillende overleveringen. Zie: Sahieh Sunan At-Tirmidhie nr. 2640, 2641.
Baab ma djaa fee iftiraaq hadhihil-ummah.
De djamaaah is dat waar de Profeet en zijn metgezellen op waren, zelfs als de volgelingen
weinig zijn, want het is geen voorwaarde dat de djamaaah groot in aantal is,
maar eerder dat het vasthoudt aan de waarheid. Allaah zegt in soerah Al-Anaam 6: 116:
En als jij de meesten van hen die op aarde zijn volgt, dan zullen zij jou doen afdwalen van de Weg
van Allaah. Zij volgen slechts een vermoeden en zij vertellen slechts verzinsels.
Zolang zij meningen en conclusies volgen zullen zij misleid zijn van het pad van Allaah,
zelfs als zij honderden of duizenden zijn, of zelfs miljoenen. Degene die op de waarheid is,
is de djamaaah, en dit is de veilige en beschermde groep. Dit is zelfs het geval als hij een persoon op
zichzelf is of als hij slechts een paar volgelingen heeft. Zij zijn de Ahl us soennah wal djamaaah.
Abdullaah ibn Masud zei:
De djamaaah is datgene wat volgens de gehoorzaamheid aan Allaah is, zelfs als jij alleen bent.
|