duivel
Inhoud blog
  • Verhaaltje: benadeling
  • Recept: guacamole
  • Schuld en boete
  • Mirakel
  • Vereniging geen bende
  • Vlaamse Leeuw
  • Politieker gekruist
  • Goed Nieuws
  • Stralende toekomst
  • Krakers
    Zoeken in blog

    Archief per week
  • 03/09-09/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
    Jef Vergif
    Kritische kijk op het nieuws
    Politieke satire, kritisch en vol humor, met teksten, beeld en geluid
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinezen opvrijen

    Chinezen opvrijen


    Zegt één van onze vele (een veelvoud van wat er op de foto staat) bezoekende parlementairen, die zijn naam niet op de website wil:
    "Maar zeg, hoe doen ze dat ze bij jullie zo prachtig en krachtig, de mensen meer dan 12 uur per dag laten werken voor een appel en een ei, zonder vakbonden veiligheid- of milieuzorgen?"
    "Ha, hi chi-chi", antwoordt na een buiging een Chinese collega, die ook onbekend wenst te blijven: "Dat gaat via ons aangepast chi-chi communisme, dan werken de mensen gewoon uit vaderlandsliefde. Al de anderen zijn landverraders en die zijn daar niet goed van."
    Na drie buigingen lispelt de parlementaire Chinees: "O grote wijze, mag ik u vragen hoe jullie dat klaarspelen om met zoveel edel volk ons land te bezoeken op kosten van uw ministaatje?"
    Onze aangesproken 'wijze' bezoeker antwoordt: "Maar dat is simpel hoor: Ons landje heeft een oppervlakte van 32.545 km², ik weet het China is 295 keer groter, maar wij hebben dat verdeeld in drie gewesten, we hebben zes, een half dozijn ja, regeringen, plus dan nog 10 provincies. Vandaar dat wij veel bezoekers kunnen sturen. Knap he?"
    "Hi chi chi ha mai" zei de Chinees bewonderend buigend zonder ophouden.

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruiswoordraadsel

    Politieker Gekruist

    Een woordje uitleg: u kan het kruiswoordraadsel als volgt invullen. U plaatst uw cursor in een vakje. Dan ziet u net boven het kruiswoordraadsel de opgave. Het rode vakje en de grijze vakjes geven aan op welke plaats het gezochte woord moet komen. Het antwoord typt u gewoon in. U kan doorheen het rooster bewegen met de pijltjestoetsen, of met de muis. Als u alles correct hebt ingevuld, ziet u de foto verschijnen van de politicus die wij zoeken.

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volksliedje

    Vogeltje dat niet kon kakken - Volksliedje


    Er was een beestje, 't was een vogeltje dat niet kon kakken.
    D'r was een pluimke aan dat poepke blijven plakken.
    Het riep ai ai en ook oei oei, en 't zei goddomme.
    Hoe is dat pluimpke aan mijn poepke toch gekomen?

    Pertang, 't had gisteren op dat standbeeld nog gezeten;
    Leopold de tweede twee keren volgescheten!
    Maar nu: ai ai en ook oei oei en nondidomme.
    Hoe is dat pluimpke aan mijn poepke toch gekomen?

    En onder avond, want dat beestje kon goed schijten,
    was't op een bontjas, dat valt niet te verwijten.
    Maar nu: ai ai en ook oei oei en nondidomme.
    Hoe is dat pluimpke aan mijn poepke toch gekomen?

    Nog deze morgen, gij gaat het niet geloven;
    de mis was uit en het moest juist daarboven.
    Maar nu: ai ai en ook oei oei en nondidomme.
    Hoe is dat pluimpke aan mijn poepke toch gekomen?

    Ha ha! 't was dat vinkske, zo'n lief binkske in d' hoge takken,
    waarmee ons vogelke te dicht was blijven plakken.
    Ai ai, oei oei, het was zo goed om van te dromen.
    Zo is dat pluimke aan dat poepke dan gekomen.

    Maar 't zag daar een plaske en 't liet zijn gatje er in zakken.
    En met een ferme scheet bleef 't pluimpke niet meer plakken.
    Het vliegt weer hoog en laag en soms ondersteboven.
    Pas toch maar op want het mikt ook naar d' ogen!

    26-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minister Van Brempt reageert positief op brief Jef Vergif!

    Minister Van Brempt reageert positief
    op brief Jef Vergif!

    6 juni 2006

    Aan mevrouw Van Brempt, minister van Mobiliteit en van Gelijke Kansen

    Als actieve senior met veel contact met tal van reizigers die, net als ikzelf, aangewezen zijn op het openbaar vervoer, durf ik u vragen of het niet mogelijk is om de reclame definitief te verwijderen van de trams en autobussen van ‘De Lijn’.

    Reclame maakt vooral van de trams, rijtuigen die soms voor meer dan de helft in tweede klasse degraderen, afhankelijk van de reclame die al dan niet op de ruiten plakt en het uitzicht sterk belemmert. Als men door die bibberramen kijkt – en daarvoor dienen de vensters toch – dan doen de ogen na een tijdje pijn, hoofdpijn en last van migraine (voor vele mensen die daar gevoelig voor zijn) is ook een gekend gevolg.
    Eigenlijk geeft ‘De Lijn’ in zijn rijtuigen dus geen gelijke kansen meer aan de reizigers.
    En ook deze materie is uw bevoegdheid, nietwaar?

    Daar komt nog bij dat de reclame afschuwelijk lelijk is, en de trams en ook al de bussen, meestal totaal vermommen tot sandwichboxen. Zelfs de mooie ‘Hermelijntrammen’ worden al met schreeuwlelijke reclame beklad.
    ‘De Lijn’, maakt – neem me niet kwalijk dat ik nu eens schrijf wat luidop gezegd wordt – van zijn voertuigen rijdende vloeken, een schande voor Vlaanderen.

    Geachte minister, ik weet het men doet het voor geld. Maar ten koste van het comfort van de reizigers, en voor de mensen, toeristen en andere, is dit toch een duidelijk gebrek aan, nu ja, cultuur.
    God ja, heeft Bert Anciaux nog nooit in een tram gezeten? Hij moet er dan toch al zien rijden hebben. En is hij niet verantwoordelijk voor cultuur? Het wordt in elk geval hoog tijd dat deze miserie ophoudt!

    Met vriendelijke groeten,

    Jef


    Van: VAN BREMPT, kabinet [kabinet.vanbrempt@vlaanderen.be]
    Verzonden: vrijdag 9 juni 2006 12:03

    Onderwerp: RE: Reclametrams- en bussen

    Geachte heer,

    Ik heb uw mail over de reclame op de trams en bussen van De Lijn aandachtig gelezen.

    Vanaf september 2006 zal De Lijn haar reclameregie onderbrengen bij een dochtermaatschappij. Op dat ogenblik loopt het contract met de huidige reclameregisseur - NV Streep- af.
    Als voogdijminister van De Lijn heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om te garanderen dat De Lijn een voorbeeldrol zal spelen op het vlak van reclamevoering.

    De Lijn zal daarom overheidsreclame opnemen over duurzame mobiliteit en moet ook elk jaar reclame maken voor een initiatief voor maatschappelijk nut (bv: derdewereldbeweging, sensibilisering rond minder mobielen,...).

    Daarnaast moet De Lijn ook een Raad van Wijzen aanstellen die een ethische én esthetische reclamecode moet uitwerken.
    Reclame die te zien is op goederen van De Lijn mag bijvoorbeeld niet in strijd zijn met duurzame mobiliteit (bv. geen reclame voor auto's). De reclame zal ook geen discriminerende boodschappen mogen verspreiden. Bussen en trams bepalen mee het straatbeeld van de steden en gemeenten. De aanwezige reclame mag dan ook geen vervuiling van het straatbeeld betekenen. En uiteraard mag reclame op de bussen en trams ook niet hinderlijk zijn voor de reizigers. De Lijn zal in dat verband ook rekening moeten houden met de eerder gemaakte opmerkingen door de Bond van Trein-Tram-Busgebruikers, onder andere over de reclame op de ruiten.
    Om deze reclamecode uit te werken zal er beroep worden gedaan op een raad van experten, met adviseurs van De Lijn, de reclamewereld, de universitaire wereld en het kantoor van de Vlaamse bouwmeester.

    De opbrengsten van de reclamegelden zullen gebruikt worden om het comfort van de reizigers te verbeteren. De middelen zullen geïnvesteerd worden in nieuwe technologieën die mogelijk maken dat men in de toekomst slechts één ticket nodig zal hebben op alle openbaar vervoermaatschappijen in ons land (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC). Met dit systeem zullen de maatschappijen ook betere reizigersinformatie kunnen krijgen (aantal reizigers, trajecten,...). Deze informatie kan gebruikt worden voor een dynamisch openbaar vervoerbeleid, dat dankzij de goede registratie snel specifieke noden kan detecteren bij overbezetting bijvoorbeeld.

    Tot slot zal De Lijn de reclameopbrengsten ook moeten besteden aan de verbetering en de uitbouw van de halteaccommodatie, de verhoging van de real-time informatie aan de haltes en in de voertuigen en de verbetering van de properheid en de sociale veiligheid van het openbaar vervoer.

    Ik hoop u hiermee een beter inzicht te hebben gegeven in de nieuwe reclameregeling bij De Lijn.

    Met vriendelijke groeten

    Kathleen Van Brempt

    10-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezondheid met mate

    Gezondheid met mate

    Het is onbetwistbaar een voordeel van het openbaar vervoer zoals dat bij ons georganiseerd is (al betwisten sommigen dan het organiseren), dat er menselijk contact ontstaat bij het wachten op deze verplaatsingsmogelijkheid, die soms begint te lijken op de winstkans van een klein lot in een grote loterij. Het is daarbij niet zeker dat er, zij het zelfs maar geestelijk, winst wordt gemaakt bij zo'n contact, verrijkend weet u wel, bredere horizonten openend en zo.

    Maar verrassend is zo'n ontmoeting met de medemens in een stationscafé af en toe wel. Toen ik de man wou herkennen - ik bestelde hem een glas bier van het soort dat hij voor zich had - als een zeer verouderd schoolvriendje, die eerst mijn persoon zelfs totaal niet meer kon thuisbrengen, was ik er al vrij zeker van dat de door mij beoogde trein gewoon van tussen de uurregeling gehaald was. Zodat ik dus een vol uur gedwongen vrije tijd had om, met die uitgezette en grijze versie van een vroeger fijn klasgenootje, te praten.

    -"Nee, zeg", zei de door mij met: 'Héla heu..., oude schoolkameraad', aangesprokene, "ik zou u nooit herkend hebben, god ja, hoe is uw naam ook weer ?" Ik zei: "Jef". -"Jef ?, ja amaai, wie kon dat denken toen ... maar met die rimpels en zonder die bos haar en nu buik en bril en...".
    - "Ja, 't is al goed", onderbrak ik hem, toch teleurgesteld over mijn eigen beslissing om te willen babbelen in plaats van rustig de krant te gaan lezen. - "Ho maar", zei de man waarvan ik mij tevergeefs afvroeg hoe die nu weer heette, "ik spreek niet meer zo graag over vroeger, zo is de Rik niet, school is goed voor schoolgasten, nu is de tijd waar wij het over moeten hebben. Nu! Ik weet het."

    Ik keek hem aan en zag dat hij een beetje aarzelde, of dacht ik dat maar?, toen hij zijn glas met een getrainde beweging ledigde, 'gezondheid Pol', zei en in een vloeiende boog het andere, volle glas omhoogstak.
    - "Bier is goed" verkondigde mijn leeftijdgenoot, "maar niet teveel, ge moet maat kunnen houden. Maat houden is het moeilijkste dat er bestaat, weet ge dat Frans ?" vroeg hij, mij zeer ernstig boven zijn glas aankijkend. - "Jef is de naam", probeerde ik hem te herinneren. - "Ja, in namen ben ik niet sterk, maar nu ken ik u toch weer, w ogen zijn nog dezelfde vind ik", meende Rik. Het ging mij echt vervelen, zo erg was ik nu ook niet veranderd, of toch ... ?

    - "Ouwe jongen", zei de dikke wat rood aangelopen man voor mij, ik schatte zijn omvang giftig op twee vroegere klasmaatjes, "ik weet niet hoe het met u gesteld is, maar ik ben alleen gevallen. Nu ja gevallen, enfin, maar toch alleen. En zo heb ik zelf moeten leren maathouden." Hij keek naar de toog en deed met twee hoog gestoken vingers een schuimende bestelling arriveren.
    - "Gezondheid, wens ik u en mij, maar met wensen mag dat niet ophouden", besloot hij een beetje raadselachtig. Hij dronk, ik ook, maar wat twijfelend. Een uur wachten is lang en aan dit tempo zou ik binnen het uur geen trein meer zien.

    -"Ik ken er een paar van onze klas die er al onder liggen," zei de meer dan struise Rik, "'t zal mij niet gebeuren."
    Ik moet heel verrast gekeken hebben want hij voegde er snel aan toe: "Niet onverwacht, wil ik zeggen. Ik neem mijn voorzorgen en mij zullen ze zo niet hebben." Hij nam nauwelijks de tijd om, zonder slikken, zijn glas halfleeg te drinken.

    - "Ik ben op pensioen en ik heb geen auto, daardoor kan ik me verzorgen ziet ge. Eten en drinken, bedoel ik, met mate." Hij deed teken naar mijn bier. - "Smaakt het niet kameraad ? Toch niet ziek ?" Ik bewees profijtig drinkend mijn conditie, terwijl hij vertelde: "Vroeger ja, dan stond er geen maat op bij mij. Maar dat is gedaan man. Vandaag de dag kom ik vóór de avond thuis en dan kijk ik mij na. Ten eerste pak ik mijn thermometer, en dat is geen zo'n gewoon ding, dat is een superfeeling in 't Engels. Dat plak ik efkens op mijn oorlel en pats!, het staat er op in van dat groenachtig schrift. Honderd procent zekerheid jongen. Dan neem ik mijn bloeddruk. Nee, niet dat gedoe met armband of stoppen in d’oren, da's dokterswerk. Ik kan dat zelf meten met het beste toestel dat er bestaat, kostelijk hoor. En bovendien weet ik dan nog dat mijn hart klopt, hoeveel keer bedoel ik. Dat lijkt op een computer, maar ik kan daar mee omgaan. Jawel, ik steek mijn geld in mijn gezondheid. De Rik kent nu zijn hoogten en laagten."

    Hij dronk zijn glas uit keek, wat vragend, dacht ik, naar mij, maar toen ik wou bestellen schudde hij zijn zwaar hoofd toch pijnlijk vastbesloten van links naar rechts.
    - "Mijn maat is vol" zei hij, zich moeizaam rechtzettend en hij voegde er ietwat bezorgd aan toe: "Fonske, houdt u goed en verzorg toch maar beter uw gezondheid."

    Geloof het of niet, maar toen kwam alsnog mijn trein.

    09-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duel

    Duel Filip De Winter - Patrick Janssens

    09-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minderjarigen zonder papieren niet meer in gesloten centrum

    Minderjarigen zonder papieren niet meer in gesloten centrum

    (zie ook: Kinderen opgehokt! - Pluimvee vrij!)

    De ministerraad heeft vrijdag 19 mei, op voorstel van minister van Maatschappelijke Integratie Christian Dupont, de principebeslissing genomen dat niet-begeleide buitenlandse minderjarigen (NBBM’s) niet meer zullen geplaatst worden in gesloten centra.
    Ze zullen voortaan worden toegewezen aan een observatie- en oriëntatiecentrum (OOC). Er bestaan twee van dat soort centra: in Steenokkerzeel en in Neder-Over-Heembeek. De plaatsing gebeurt nadat de minderjarige een voogd kreeg toegewezen (binnen de drie dagen). De beslissing over een eventuele uitwijzing moet binnen de vijftien dagen vallen. Bij gebrek aan beslissing wordt de NBBM toegelaten tot het grondgebied.
    De minderjarigen mogen het centrum niet verlaten, behalve om ernstige redenen: in het kader van de lopende procedure, om medische redenen of omwille van educatieve of ontspanningsactiviteiten. Wanneer ze het centrum toch verlaten, moet dat vergezeld van de voogd of van een personeelslid van het centrum gebeuren.
    (Bron: Het Laatste Nieuws).

    Goed nieuws dus. Kinderen gevangen zetten gaf ons landje niet direct een goede naam. Gelukkig was er heel wat protest te zien en te horen. Maar toch vraag ik me af wat er gebeurt met de kinderen van asielzoekers die wel begeleid zijn. En hoe zou het zitten met de scholing? Kinderen, al dan niet begeleid, hebben toch geen schuld aan de miserie die hen treft? Als onze verantwoordelijke politici die peuters, kleuters en tieners geen kansen biedt, ziet het er slecht uit voor hen maar ook voor ons allemaal in de toekomst!

    01-06-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ayatollah Khamenei verbiedt stadionbezoek voor vrouwen

    Ayatollah Khamenei verbiedt stadionbezoek voor vrouwen

    (zie ook Ahmadinejad, de president met voetbalbenen)

    President Mahmoud Ahmadinejad, die recentelijk een order wilde geven om voetbalbezoek voor vrouwen toe te laten, staat met lege handen. De Iraanse regering maakte bekend dat ayatollah Khamenei maandag zijn veto heeft uitgesproken tegen stadionbezoek van vrouwen. Een zegsman van de regering in Teheran verklaarde dat de opperste geestelijke leider van Iran, altijd het laatste woord heeft in alle Iraanse zaken. En president Mahmoud Ahmadinejad zal dan ook handelen naar de uitspraken van de geestelijke leider.
    (Bron: De Telegraaf).

    We voorspelden het dus juist, de president van Iran Ahmadinejad is maar een klein Mahmoudje in de ogen van de echte machthebbers, de Ayatollahs! En hij wilde alleen maar sterke supporters voor de Iraanse voetbalploeg! Spijtig, maar de Iraanse dames kunnen volgens hun geestelijke leiders absoluut niet tegen blote voetbalbenen. Zou Mahmoudje misschien niet beter voorstellen dat hun voetballers met een lange broek spelen? Of, om helemaal zeker te zijn, met lange rokken, zoals de Ayatollah’s dragen!

    31-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer - Veiligheid - Milieu - De voortrekkers?
    boottrekkers

    Verkeer - Veiligheid - Milieu - De voortrekkers?

    "Ze lijken allemaal hun best te doen, en sommigen doen dat ook. Maar anderen, wat onzichtbaar, laten zich hangen. Helemaal achteraan - geloof me 't is waar - spartelen er zelfs tegen!

    28-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eén week voor voetgangers en fietsers.

    Verkeersverongelukten

    In mei vindt de ‘Week van de Zachte weggebruikers’ plaats. Deze week wordt reeds voor de tiende keer georganiseerd door ‘KOMIMO’, een soort overlegforum gesteund door de overheid.
    Het verkeer wordt dan, gedurende één week iet of wat vanuit de positie van de zwakke weggebruikers – voetgangers en fietsers - bekeken. De mensen te voet worden gepromoot door de Voetgangersbeweging, fietsers door de Fietsersbond. Beide organisaties zijn vzw’s en zijn in grote mate afhankelijk van overheidssubsidies.
    De onrechtvaardige subsidiëring (toegekend op de wijze van ‘verdeel en heers’) zorgt, samen met het groepsegoïsme van de betrokken verenigingen – Voetgangersbeweging en Fietsersbond, maar ook de andere vzw’s die deel uitmaken van Komimo - dat er, buiten die ene week, praktisch nooit samen opgetreden wordt.
    Dat heeft als triestig gevolg dat dikwijls eerst de belangen en het overleven van de bonden wordt nagestreefd.
    fietsers

    Solidariteit?
    Volgens nieuwe richtlijnen moet een fietspad 1,75 inplaats van 1,5 meter breed zijn.
    "De ruimte die naar de fietsers gaat, zal van de voet-gangers worden afgenomen", vreest gedelegeerd bestuurder Tom Dhollander van de Voetgangersbeweging.

    Wat niet wil zeggen dat de Voetgangersbeweging en Fietsersbond geen resultaten behaald hebben en nog steeds halen. Er zijn wel degelijk schitterende verwezenlijkingen te vermelden.
    Voor de Voetgangersbeweging, (toen nog geen vzw) de wet op de risico-aansprakelijkheid in 1995, die de verantwoordelijkheid voor ongelukken voor een groot deel legt bij diegenen die ze veroorzaken: het gemotoriseerd vervoer.
    In 1996 werd het Koninklijk Besluit gerealiseerd dat voetgangers voorrang verleend op zebrapaden, niet beschermd door verkeerslichten (waarbij alles van de goedwil van de chauffeurs afhangt, politie is niet geïnteresseerd om in deze ook maar iets te doen).
    1997 was het jaar waarin de Algemene Vlaamse Bouwverordening tot stand kwam, die onder meer ook het trottoir erkent en omschrijft (hoewel op veel plaatsen er gewoon nog geen trottoir is!).
    In 1998 samen met de Fietsersbond, was er het vernieuwd Zone-30 beleid, dat ook een wettelijk statuut inhoudt voor voetgangerszones en fietsen een volwaardige plaats gunt in het verkeer. Het nu volop op gang komende fietsbeleid is daar een gunstig vervolg van.
    Het begrip ‘speelstraten’ werd toen gelanceerd. In een grote meerderheid van steden en dorpen is er ook aandacht voor zwakke weggebruikers en zijn er structurele aanpassingen en snelheidsver-tragende maatregelen gekomen. Terwijl een andere en betere  mentaliteit groeit ten aanzien van het verkeersgebeuren. Daar hebben vooral de Voetgangersbeweging en de Fietsersbond een leeuwenaandeel in gehad. Tevens vestigden zij de aandacht op het groot aantal verongelukte zwakke weggebruikers door herhaaldelijke dodenwakes.
    Maar het had nog veel en veel beter gekund mochten die verenigingen echt de handen in elkaar geslagen hebben (wat de Voetgangersbeweging vroeger herhaaldelijk tevergeefs vroeg). Zo hadden ze kunnen uitgroeien tot een volwaardige partner van de sterke automobilistenbonden. Dan konden ze nu echt eisen stellen om het verschrikkelijk groot aantal slachtoffers onder fietsers en voetgangers, drastisch te verlagen en de leefbaarheid in steden en gemeenten even drastisch te verhogen.
    Zo ligt ook de verkeersuitstoot, zonder veel weerstand te ondervinden, in grote mate mee aan de basis van zeer vele doden en nog meer zieken – vooral kinderen en ouderen – door ademhalings-problemen. De stinkende uitlaatgassen, gekoppeld aan lawaai en stress in woonkernen en daarbuiten, zijn bijna niet te harden, maar worden toch praktisch zonder morren verdragen. Net zoals het veel te groot aantal verongelukten, voornamelijk veroorzaakt door te snel rijden van auto’s en moto’s, als een schijnbaar niet te vermijden offer of noodlot aanvaard wordt. Eigenlijk is dat een massale offergang, maar gezien dat dit slachtoffer na slachtoffer gebeurt valt dat niet als dusdanig op, ook omdat overheid en media daar veel te weinig aandacht aan besteden.
    De door het gemotoriseerd verkeer veroorzaakte ongelukken dan.
    Eigenlijk moet ik zeggen dat men hier in ons land in feite geen, of maar een flauw benul heeft van het aantal verkeersverongelukten op onze wegen. De meest recente cijfers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) dateren van 2002! En reeds op 25 juni 2002 schreef Johan De Mol, van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling in ‘De Morgen’ dat: “Geen 30 procent van de ongevallen in onze statistieken opduikt”. Het aantal gewonden en ook het aantal doden wordt dus zwaar onderschat.
    Er is sedertdien niet veel veranderd. Wel is het zo dat minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt, nu via de parketten cijfers opvraagt, wat hem toelaat via deze toch gebrekkige en onvolledige informatie twee jaar vroeger (maar nog steeds veel te laat) een beetje inzicht te krijgen van wat er aan de gang is op onze wegen.
    Het aantal slachtoffers lijkt wel te verminderen, kunnen we zeggen met het nodige voorbehoud. Ook wat de doden en gewonden betreft van de zwakke weggebruikers.
    Zo stierven er op de weg in 2004 volgens de Landuyt-cijfers, 115 voetgangers (122 in 2003), en 89 fietsers (118 in 2003).
    Europees bekleedt België een plaats in de lage middenmoot van de rangschikking. Als we weten – en België weet dit al lang – dat wij met 128 doden per miljoen inwoners meer dan het dubbel tellen van ons buurland Nederland (61 doden per miljoen inwoners) dan is het duidelijk dat bij ons nog veel werk aan de winkel is.
    Nog enkele gegevens van de Europese Commissie: elk jaar vallen er in de Europese Unie zowat 40.000 doden in het wegverkeer en 1.700.000 gewonden. Bijzonder kwetsbaar zijn de jongeren: jaarlijks 10.000 doden. Ook voetgangers zijn de dupe: 7000 doden, fietsers: 1800 doden.
    De kosten van dit bloedbad, zowel direct als indirect, worden geschat op 160 miljard euro.

    De bijna bovenaardse verering voor de auto en de snelheid, ligt aan de basis van niet te schatten lichamelijk en moreel lijden. In praktisch elke familie betreurt men doden en/of gehandicapten door het moordende gemotoriseerd verkeer.

    De belangrijkste oorzaak van ongelukken is de te hoge snelheid van het gemotoriseerd vervoer. Daarover zijn alle verkeersdeskundigen het eens. Toch biedt men in de standaardversie van nieuwe wagens topsnelheden aan van 168 km/uur, maar bij de meest verkochte wagens ligt die top op 180 km/uur. De wagens met hoog vermogen halen gemakkelijk 220 tot 250 km/uur. De Mercedes SRL met een topsnelheid van 334 km/uur wordt ook verkocht in kleine aantallen. De enkele exclusieve merken zoals Ferrari, Porsche en Bently, die nog hogere snelheden halen, worden hier niet vermeld, maar ze geven wel mee de toon aan.
    De gegevens komen van het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling, universiteit Gent (Johan De Mol en Sven Vlassenroot).
    Het is een waanzinnige race naar nog hogere vermogens.
    In ons land is de maximum snelheid 120 km/uur. Maar er zijn snelheidsmaniakken die uit de opgefokte motoren willen halen wat er in zit. Ten koste van wie of wat dan ook!
    Ik wil niet somber eindigen. In 2003 heeft de universiteit van Gent een pilootproject opgestart waarbij in 34 auto’s en drie bussen een Intelligent Snelheids-Aanpassing (ISA) systeem werd ingebouwd. Zodat bij overtreden van de op de wegen aangegeven snelheden, dit in de auto’s duidelijk werd aangegeven en gevoeld (er bestaan variaties in ISA die het moeilijk of zelfs onmogelijk maken om de aangegeven snelheid te overschrijden).
    De Gentenaren en hun Bestuur werden betrokken bij dit project. De algemene indruk was uitermate positief. Zo groeide er volgend voorstel van resolutie uit:

    De Kamer van volksvertegenwoordigers,

    1. gelet op het nog steeds hoog aantal slachtoffers van verkeersongevallen;
    2. gelet op het feit dat te snel rijden nog steeds de belangrijkste oorzaak is van verkeersongevallen;
    3. gelet op het feit dat door het installeren van een ISA-systeem de maximum snelheid van een voertuig voortdurend kan aangepast worden aan de geldende snelheidslimieten;
    4. gelet op de gunstige resultaten die zowel in binnen- als buitenlandse studies over ISA-systemen behaald worden;
    5. gelet op het nadelig effect op comfort, emissies en kosten van wegbeheer van de ‘traditionele’ snelheidsremmende maatregelen;
    6. gelet op het feit dat de overgrote meerderheid van de Belgen voorstander is van het ISA-systeem;
    7. gelet op het feit dat het beleid veel minder middelen en personeel zal moeten inzetten voor de handhaving van de geldende snelheidslimieten;

    vraagt aan de regering:
    de veralgemeende invoering van een ISA-systeem (open en half-open variant) na te streven en op termijn dwingend te maken, en zich daarvoor op de reeds uitgevoerde of zich opdringende wetenschappelijke onderzoeken te baseren.

    16 januari 2004.

    Dit voorstel van resolutie (758/6), werd goedgekeurd in de zitting van 6 mei 2004.
    Maar nadien, werd er spijtig genoeg, weinig of niets meer over gepubliceerd.
    Welke politieke partij breit hier een serieus vervolg aan?
    Wie helpt mee om een enorme hoeveelheid dodelijke en minder dodelijke ongelukken te vermijden?

    Jef Vergif

    27-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paleis plus Justitie staan ver van Recht!

    Paleis plus Justitie staan ver van Recht!

    justitiepaleis

    Volgens onderzoek van de universiteiten van Leuven en Luik (2002-2003) leeft bij de Belgen een groot wantrouwen tegenover hun justitie.
    Van alle spelers in de gerechtelijke wereld - rechters, parketmagistraten, advokaten, deurwaarders - zijn de reacties over raadslieden het negatiefst. Advokaten zijn duur, geven te weinig informatie, hebben gebrek aan dossierkennis en aan sociale vaardigheden. Ze laten ook de zaken dikwijls te lang aanslepen.

    Het justitie- of vlinderpaleis van Antwerpen past vlinderend juist in dit plaatje. Het werd door deskundigen (!) begroot op 250 miljoen euro en zal uiteindelijk 600 miljoen euro kosten aan de belastingbetaler.
    Ze gaan het verhuren en na 36 jaar woekerhuur betaald te hebben zal de overheid er niet eens eigenaar van zijn! Aldus 'De Morgen' van 5 april 2006, en CD&V-Kamerlid Verherstraeten.

    26-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Graffiti aanbrengen mag niet op trams, treinen en bussen!

    Graffiti aanbrengen mag niet op trams, treinen en bussen!


    Volgens onze regeerders zijn tags en graffiti lelijk en luiden ze de verloedering van de leefomgeving in. Tags en graffiti zijn onder meer verboden op het openbaar vervoer. Bovendien zouden ze mee verantwoordelijk zijn voor het onveiligheidsgevoel!

    We kunnen dit alleen maar beamen. We tonen u ter illustratie de binnen- en buitenkant van één van de vele - met instemming van onze regeerders - mottig bewerkte trams.
    Bemerk het verschil tussen het zicht door de onbewerkte glazen deur ende schemerende kijk door het beschilderde venster.

    25-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ahmadinejad, de president met voetbalbenen

    Ahmadinejad, de president met voetbalbenen

    De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad geeft geen zier om resoluties van de Verenigde Naties of van de bedreigingen van de Amerikanen. Hij zegt:
    "Vijanden denken tevergeefs dat ze ons land af kunnen houden van het verwerven van nucleaire energie."
    De president die, op minder dan één jaar tijd, er in geslaagd is zowat wat iedere grootmacht op de (nucleaire) tenen te trappen, is een Islamfundamentalist die door zijn eenvoudige levenstijl en efficiënte strijd tegen corruptie, het leiderschap verworven heeft in zijn olierijk land. Dus gesteund door het volk, dat de vroegere corrupte leiders meer dan beu was, maar natuurlijk ook door de Mollahs, de geestelijke leiders.

    Ahmadinejad is van bescheiden afkomst, zijn vader was smid, hijzelf was een fervent voetballer in zijn jonge jaren. En Iran is trouwens een voetbalgekke natie.
    Toen hij burgemeester werd van Teheran, besloot hij een 'dienaar te zijn van het volk'. Hij ontsloeg alle vrouwen die in hogere managementsposities zaten. En hier en daar werden korangroepen toegevoegd aan het studieaanbod. De pers werd het zwijgen opgelegd of zweeg zelf uit terechte schrik.
    De Groot-ayatollahs juichten toen hij zei dat Israël best van de kaart zou verdwijnen, ook mocht hij gerust de uitroeiïng van de Joden door de Nazi's betwisten.
    Diezelfde geestelijken die Allah plus zijn Profeet in hun binnenzak hebben zitten, waren ronduit razend toen hun President met voetbalbenen, onlangs verklaarde dat in de toekomst de vrouwen voetbalwedstrijden zullen mogen volgen, zij het in aparte tribunes. Zo zouden de Iraanse vrouwen de kuisheid bevorderen, meende Mahmoud Ahmandinejad.
    Dat varkentje, pardon, dat koetje, krijgt dus zeker nog een staartje.

    Informatie uit 'De Standaard' en van auteur Thomas Erdbrink.

    25-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slavernij in onze eeuw!!

    Slavernij in onze eeuw!!

    John Perkins, een econoom, schrijft:

    Het Amerikaanse rijk, het eerste dat de aardbol omvat, is helemaal gebaseerd op de onrechtvaardigste vorm van economische macht.

    Al wordt met vuur het tegendeel beweerd, toch is de kloof tussen arm en rijk de jongste dertig jaar alleen maar toegenomen.
    De rijkdom zit vooral bij de grote Amerikaanse bedrijven - bij de corporatocracy, de machthebbers in een wereldrijk dat berust op economische macht.
    Dit nieuwe rijk heeft de eigentijdse versie van slavernij door de onderworpenen doen aanvaarden door overreding - in plaats van te dwingen, al is er weinig plaats voor keuze - en om alle belangrijke aspecten van zijn cultuur over te nemen.
    Het vooral Amerikaans imperium wordt geregeerd door mensen (vooral mannen) die het voor het zeggen hebben in multinationals en banken, en via hen in de overheden bij de VS en vele andere landen.

    De politieke verantwoordelijken komen dikwijls uit de groot-industrie en, gaan er na hun politieke loopbaan even dikwijls naar terug. Deze schattenverdienende lieden pendelen veelal tussen de hoogste niveaus van banken, ondernemingen en landen. Onder hen staat een piramide van ondergeschikten, met een miljardenbevolking van arbeiders (ook kinderen) die dikwijls onderbetaald zwoegen om het merendeel van de rijkdommen der aarde naar de schatkisten van de ondernemingen te versluizen.
    Mensen die toekomstige generaties 'slaven' zullen noemen.


    Slavernij

    De meeste mensen in de hogere regionen van de piramide zijn zich er niet van bewust dat zij een wereldrijk dienen. Ze leren dat de samenleving altijd baat heeft bij de industrialisatie en economische ontwikkeling, en dat de grote bedrijven en organisaties waarvoor ze werken, bijdragen aan de verlichting van lijden en armoede, dat ze banen scheppen en de vrede, rechtvaardigheid en stabiliteit in de wereld bevorderen.

    De feiten weerleggen echter deze overtuiging. De statistieken van na de Tweede Wereldoorlog laten duidelijk zien dat de industrialisatie en economische ontwikkeling in vele derdewereldlanden alleen maar een handvol van de rijkste families - en de topmensen van grote ondernemers en banken - in die landen ten goede is gekomen, terwijl de meeste mensen het er slechter hebben gekregen. De verhouding tussen het inkomen van het vijfde deel van de wereldbevolking in de rijkste landen en dat van het vijfde deel in de armste landen is verschoven van 30 tegen 1 in 1960 naar 74 tegen 1 in 1995.
    Slavernij is een hard woord. Directeuren van bedrijven horen het niet graag en men vindt het evenmin in verslagen van internationale ontwikkelingsorganisaties. Toch is het volkomen toepasselijk. Er zijn nog altijd slavenhandelaren. Zij rekruteren radeloze mensen in landen waar weinig of geen sociale of veiligheidsregels gelden, en bouwen fabrieken om jasjes, jeans, schoenen, auto- of computeronderdelen en duizenden andere artikelen te maken, die ze kunnen verkopen waar ze maar willen op de vrije markt. En voor de mensen die er moeten werken zijn ze allerminst zachtzinnig, naar uren wordt er niet gekeken en hongerloon is de juiste benaming.

    24-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bolivia schept, met Venezuela, hoop op bevrijding

    Bolivia schept, met Venezuela, hoop op bevrijding


    De nationalisering van Bolivia's gas- en olievelden was toch een verrassing.
    De nieuwe president Evo Morales had het nochtans beloofd en doet hetzelfde als zijn politieke bondgenoot Hugo Chávez, in het kader van diens revolutie in Venezuela. Ook de man die in Peru de eerste ronde won van de presidentsverkiezing, Ollanta Humala, heeft aangekondigd buitenlandse energiebedrijven harder aan te pakken. En in Ecuador, waar in oktober een nieuwe president wordt verkozen, zijn identieke maatregelen in voorbereiding.
    Bolivia heeft de afgelopen jaren een reputatie opgebouwd op het gebied van demonstraties die de toen regerende politici uiteindelijk de kop hebben gekost. Morales was bij de meeste manifestaties zelf één van de hoofdrolspelers. Hij eiste met succes legalisering van de cocateelt. Ook de eis dat de waterwinning niet langer in Franse privé-handen mocht blijven, werd een succes in de streek rond Cochabamba.
    Over de gaswinning zei Morales dat het onbestaanbaar is dat indianen, die ongeveer tweederde deel van de negen miljoen leden tellende bevolking uitmaken, leven op de gronden waar het gas zit, maar zelf zonder gas zitten. Minder dan één procent van de bevolking is aangesloten op het gasnet. De meeste indianen leven in grote armoede.
    De gasvoorraden van Bolivia vertegenwoordigen een waarde van zo'n negentig miljard dollar. Volgens Morales profiteren, net zoals vroeger van het zilver, vooral de buitenlandse bedrijven en de blanke bovenlaag in zijn land van die rijkdom.

    Bron: NCR Handelsblad

    24-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mensen zonder papieren voeren actie!

    Mensen zonder papieren voeren actie!

    sans-papiers

    "Laat mensen zonder papieren werken", zegt de Antwerpse Unizo-voorzitter Ivo Nicolay.
    "In de tomatenpluk is er heel veel zwartwerk, waarom zouden die mensen dat werk niet mogen doen? Laat ze gewoon legaal werken. Dat lost twee problemen tegelijk op: het zwartwerk neemt af en het aanbod werkkrachten neemt toe."
    Nicolay stelt voor om een 'pool' op te richten, naar analogie met de havenarbeiders. Want er is niet alleen de tuinbouw. "De mensen zonder papieren zouden bijvoorbeeld ook ingezet kunnen worden om straten en pleinen na feesten en braderieën schoon te maken", zegt Nicolay. Dat mensen zonder papieren illegaal in ons land zijn en dus niet legaal mogen werken, moet volgens Ivo Nicolay maar aangepast worden.

    Ondertussen groeit het aantal protesten en opvangplaatsen voor die mensen indrukwekkend. Na de vele katholieke kerken, zetten nu ook al moskees hun bidplaatsen open, en zelfs bij de Brusselse vrijzinnigen staan hun lokalen open voor mensen zonder papieren.

    In meerdere plaatsen gaan er hongerstakingen door, in Sint-Gillis bij Brussel werd er een inval gedaan in een private woning, waar de mensen zonder papieren in levensgevaar zouden verkeren, omdat ze daar ook niet meer wilden drinken.

    Hoelang gaat het nog duren eer de politiek terug een menselijk kantje krijgt? Of gaat men dat helemaal aan de beruchte humanist minister Dewael overlaten?

    23-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. OCMW - Je hebt er recht op!

    OCMW - Je hebt er recht op!

    Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn - OCMW

    Hulpverlening. - Je hebt er recht op.
    Maar... Wie niets vraagt krijgt ook niets!

    Overzicht van wat de wet op maatschappelijke integratie inhoudt:

    Sinds 1 oktober 2002 is de ‘Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie’, beter bekend als de ‘leefloonwet’ van toepassing (wet van 26 mei 2002, B.S., 31 juli 2002, 33610).
    Deze wet vervangt het bestaansminimum van 1974.
    Artikel 2 van de wet stelt “Elke persoon heeft recht op maatschappelijke integratie.
    Dit recht kan onder de voorwaarden bepaald in deze wet bestaan uit een tewerkstelling en/of een leefloon, al dan niet gepaard met een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie (MI).”
    Om recht te hebben op MI blijft men terugvallen op de oude algemene voorwaarden van de bestaansminimumwet (nationaliteit, verblijfplaats, werkbereidheid).
    Wel kunnen ook vreemdelingen ingeschreven in het bevolkingsregister, in hoofdzaak personen die al vijf jaar legaal in België verblijven, aanspraak maken op dit recht.
    Het recht op MI kan ook gepaard gaan met een geïndividualiseerd project.
    Dit is een contract dat de aanvrager op het leefloon (een verschrikkelijk woord, maar het is de officiële benaming) in principe moet aangaan met zijn OCMW. Het moet nageleefd worden of er zijn financiële gevolgen aan verbonden.
    Dit contract wordt op maat gemaakt, er wordt gekeken naar welke de mogelijkheden èn moeilijkheden zijn voor elke aanvrager. Dit kan over allerlei zaken gaan, van schuldbemiddeling tot het volgen van een opleiding. Uiteraard heeft de betrokkene hier zijn zeg in, hij kan zelfs iemand meebrengen om dit contract mee te helpen uitstippelen.
    Natuurlijk moet dit realistisch zijn (men kan wel graag de manager van de Wereldbank worden, maar hoop niet dat je dit gedaan krijgt op de kosten van de belastingbetaler).

    Het ganse OCMW (samen met de maatschappelijke assistenten) moet duidelijk en open zijn over wat het doet met de subsidies die het krijgt van de overheid (dit is een ingewikkelde materie, immers het OCMW krijgt van verschillende overheden geld).
    Zoals iedereen wel weet maar gemakkelijk vergeet, zijn dit centen van jou en mij, van God (‘k weet niet hoe die juist bijdraagt zulle) en klein Peerke.

    Hertekening categorieën leefloon vanaf 1 januari 2005

    1. Een persoon die met één of meerdere personen samenwoont (4400 euro).
    2. Een alleenstaande persoon (6600 euro).
    3. Een persoon die uitsluitend samenwoont met een gezin ten laste (8800 euro).

    Dit zijn uiteraard jaarbedragen. De wet wordt zo meer in overeeenstemming gebracht met andere stelsels van sociale zekerheid, maar roept wel een halt toe aan het principe van individualisering van rechten, één van de pijlers bij de invoering ervan.
    Binnen de wet zelf wordt geen rekening meer gehouden met de betaling van een onderhoudsgeld of een regeling co-ouderschap. Die wijziging wordt echter opgevangen door de creatie van een 'recht op specifieke hulp voor het betalen van onderhoudsgelden ten gunste van kinderen' in de OCMW-wet.
    Die specifieke hulp geldt voor de onderhoudsplichtige, die recht heeft op leefloon of financiële maatschappelijke hulp en bedraagt 50 procent van de betaalde onderhoudsgelden, met een maximum van 1100 euro per jaar. Dit bedrag stemt overeen met de verhoging die voordien voorzien was in de RMI-wet (Rijksmaatschappelijke integratie).
    In tegenstelling tot wat gold in de RMI-wet, kunnen zowel alleenstaanden als samenwonenden aanspraak maken op de specifieke hulp. Het OCMW krijgt de hulp integraal terugbetaald van de federale overheid.
    De ministerraad keurde onlangs ook een ontwerp-Koninklijk Besluit goed tot verhoging van de bedragen van het leefloon, met 1% op 1 oktober 2004, 1% op 1 oktober 2006 en 2% op 1 oktober 2007.

    Dit was eventjes ingewikkelde maar noodzakelijke informatie.
    Misschien nog dit: het leefloon, stempelgeld, ziekengeld, pensioen, enzomeer, zijn allemaal vervangingsinkomens, dit wil zeggen dat mensen deze uitkering krijgen omdat ze niet (kunnen) werken. Deze inkomens zijn niet cumuleerbaar, met andere woorden: je kan maar één vervan-gingsinkomen tegelijk genieten, in principe uiteraard. Een voorbeeldje van een afwijking: je krijgt een uitkering die onder het leefloon ligt, dan heb je recht op een bijpasssing van het OCMW tot het bedrag van het leefloon.

    Maske (maatschappelijke assistente)

    22-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderen opgehokt! - Pluimvee vrij!

    Kinderen opgehokt in België!

    Opsluiting van kinderen kan niet!

    kinderen achter tralies opgehokte kippen

    (Bron: www.cire.be waar ook een petitie kan getekend worden).

    In België worden nog steeds kinderen opgesloten in verschillende gesloten centra, zoals het Centrum 127 bis in Steenokkerzeel, het Centrum 127 in Melsbroek, alsook in de 'centra voor illegalen' te Merksplas en Vottem, waar recent familievleugels werden geopend.
    Deze kinderen, al dan niet begeleid door hun ouders, worden opgesloten in afwachting van hun repatriëring naar het herkomstland of in afwachting van het resultaat van de asielprocedure.
    In het begin van de maand april 2006 bevonden er zich 55 kinderen in de gesloten centra. Dit aantal varieert en is vaak hoger. Alle nationaliteiten en leeftijden - de jongste kinderen zijn slechts enkele maande oud - zijn vertegenwoordigd.
    Sommige kinderen verblijven samen met hun ouders, tot 4 maanden of meer in het gesloten centrum.
    De omstandigheden waarin deze kinderen en hun families worden opgesloten zijn erbarmelijk. Zo is de leefruimte van het Centrum 127 bis enorm lawaaierig en is de ruimte amper bemeubeld. De TV wordt bijna nooit uitgezet en de programma's die getoond worden zijn vaak niet geschikt voor kinderen. De familie slaapt op een zelfde kamer (of hooguit twee kamers wanneer het om een groot gezin gaat).
    Een klein lokaaltje waar amper 10 kinderen tegelijk kunnen opgevangen worden, doet dienst als speellokaal en 'klas'. Speelgoed ontbreekt of is in zeer slechte staat. De activiteiten zijn beperkt tot knutselwerk.
    De kinderen krijgen geen onderwijs, terwijl de meeste kinderen vóór de opsluiting school liepen.
    De kinderen kunnen slechts twee uur per dag naar buiten op een kleine 'speelplaats', afgesloten door rijen hoge tralies en prikkeldraad. Er zijn ook veel te weinig begeleiders.
    In het Centrum 127 hebben vrienden en familieleden geen bezoekrecht. Daarenboven ligt dit centrum pal naast de Nationale Luchthaven van Zaventem. Het quasi-constante lawaai van opstijgende vliegtuigen is er oorverdovend.
    Er zijn geen aparte slaapruimten voor de kinderen. De meisjes slapen bij de volwassen vrouwen, de jongens bij de volwassen mannen. Er is manifeste promiscuïteit.
    Deze kinderen kenden reeds een eerste breuk in hun ontwikkeling bij de vlucht - vaak in zeer moeilijke omstandigheden - uit het herkomstland. Door het vluchten verloren zij familie, vrienden en hun socio-culturele aanknopingspunten.
    De meestal bruuske opsluiting is een nieuwe breuk die een eerder psychisch lijden kan doen opflakkeren. Door de opsluiting ontstaat er een nieuw trauma: het vertrouwen dat deze kinderen in anderen stellen wordt onherroepelijk geschonden.


    Er wordt van deze kinderen verwacht dat zij het onbegrijpelijke begrijpen. Zij worden alleen of samen met hun ouders in een soort gevangenis ondergebracht terwijl zij niets misdaan hebben. Zij worden dagelijks geconfronteerd met de angsten van hun ouders die hun beschermende rol niet meer kunnen vervullen. Zij zijn eveneens vaak getuige van geweld tussen volwassenen.
    De opsluiting leidt tot een diepgewortelde psyhische pijn die schade toebrengt aan de ontwikkeling van de kinderen.

    Opsluiten van kinderen moet gezien worden als een psychologische behandeling!

    Vandaar dat ons individueel en collectief geweten ons verplicht een halt toe te roepen en dit zonder enige toegeving.
    Wij vragen dan ook dat er geen kinderen meer worden opgesloten. Laat hen samen met hun ouders verblijven in niet-gesloten plaatsen, waar zij een leven kunnen leiden in overeenstemming met hun behoeften, zoals vooropgesteld door het Kinderrechtenverdrag en de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens.

    Wie verantwoordelijk is voor deze onmenselijke behandeling van kinderen?
    Het zal wel niemand verwonderen: minister van Binnenlandse Zaken De Wael. Maar ook onder zijn voorganger minister Louis Tobback, was dit schandelijk gedoe al aan de gang!

    En nog meer Kinderdrama's

    "Wereldwijd overlijden er jaarlijks 7 miljoen kinderen aan te voorkomen diarree en ondervoeding". Aldus artsen en deskundigen op een congres van Gemenebestlanden, dat in februari 2006 in Bangladesh plaatsvond.
    Aan deze schrijnende problematiek kan vrij gemakkelijk heel veel gedaan worden!

    Vanaf 1 mei is pluimvee weer vrij!

    Als men weet dat de beruchte vogelgriep wereldwijd tot op heden zo'n honderd menselijke slachtoffers heeft gemaakt, is het toch duidelijk dat het belang van de vogelgriepaffaire sterk overbelicht werd. En dat er grote financiële belangen mee gemoeid zijn. Er werd ook gemeld dat er katten en honden gestorven zijn door de vogelgriep, en van andere dieren is men niet zeker.
    Wel zeker is dat nergens ter wereld een mens een andere mens besmet heeft met vogelgriep! Wat men niet kan zeggen van gewone griep.

    21-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De historie van Lowieke

    De historie van Lowieke

    Toen ik hem leerde kennen was hij zowat zestig jaar, één been al kwijt en hij woonde in zo'n Antwerps Dienstencentrum, waar slechts heel bejaarde mensen mogen huizen of wat oudere gehandicapten.
    Lowieke was te voet op het zebrapad, door een razende auto te grazen genomen - wat men al te beschaafd een ongeluk noemt. De aanrijder, met de van reclame welbekende sportieve rijstijl, pleegde vluchtmisdrijf en Lowieke zat met de gebakken peren.
    Zijn verwondingen werden niet beter, integendeel zij werden steeds maar kwaadaardiger.
    Lowieke zelf niet, hoewel hij het niet rechtvaardig vond dat dit 'ongeluk', benevens zijn gezondheid, ook nog al zijn spaarcentjes opeiste.
    Veroordeeld tot de rolstoel dus.

    Toch werd Lowieke hierdoor niet helemaal verbitterd.
    Een moedig man, geloof mij.
    Hij leerde zich behelpen, en eerlijk waar, hij kon er, vergeef me de uitdrukking, al goed mee uit de voeten. Het was een met de hand gedreven rolwagen, want een elektrische kon hij zich niet permitteren.
    Hij vertelde in een vloeiend arbeidersjargon, want hij was een knappe gast geweest in de tekstiel-branche, en ook zowat delegee van de vakbond. -"Makker", zei hij, "in de vakbond, al weet ge veel van de mensen, hebt ge als arbeider niet veel te zeggen, en da's verkeerd. Maar als ge wat tegen komt, zodat ge niet meer kunt werken lijk ik, dan zijt ge helemaal van geen tel meer."
    We zaten op zijn kamer, hij in zijn rolstoel, ik op een gewone. Hij reed wat zenuwachtig over en weer, met precisie gestoeld, nu ja, op ervaring, alle obstakels juist vermijdend.
    -"Weet ge", vertelde hij nu toch met opstand in zijn stem, "na zo'n ongeluk, na een jaar bedoel ik, schiet er niet veel bezoek meer over jongen."
    Met zijn handen op de banden stopte zijn karretje vlak voor mij.
    - "Ver weg durf ik niet meer alleen, en altijd vragen om mij ergens naar toe te begeleiden, kan en doe ik niet. Op de meeste trams of bussen geraak ik niet. Dat is dus een gemeenschappelijk vervoer dat niet gemeenschappelijk is. Op de maan kunnen ze mensen brengen, ook in een soort rolstoel hoor, maar op tram of bus gaat dat niet zo goed, zeggen de dikke nekken, de ministers en de directeurs van die maatschappijen, die zelf nooit met het openbaar vervoer rijden. Allé, neem nu de minister, gouverneur, of de burgemeester van Antwerpen. Die staan met gouden letters vermeld dat ze de eerste steen gelegd hebben voor de metrotunnel in 1983. En in 1990 hebben die heren zelf eens in de tram gezeten, bij de opening van de tunnel naar de linkeroever! Maar er kan nog altijd geen rolstoel in hoor, en ook bijna geen enkele kinderwagen. Ik vind dat schandalig. O, in die metro zijn wel liftkokers gebouwd, heb ik gehoord, maar er zijn geen liften in gemaakt. Naar het schijnt zijn er onlangs toch enkele opstappen voorzien voor rolstoelen bij de nieuwste trams. Maar men kan er enkel in op de linkeroever en dan kan men er met een rolstoel niet meer uit, aan de meeste halten. En dus," herhaalde hij met zijn hand op de mijne, om nog meer nadruk te leggen, " is de tram niet voor ons."
    - "Ze hebben nu al kleine bussen gemaakt, bij ons in België, waar gehandicapten met hun rolwagen in kunnen. Die hebben een lage vloer, ook gemakkelijk voor bejaarde mensen", zei ik, in een poging om hem wat te bemoedigen.
    - "Dat klopt", antwoordde hij, want hij toonde zich, zoals dikwijls, goed op de hoogte. "Die kosten acht miljoen frank. Als ge nu weet dat onze burgemeester en schepenen, die overal zeggen samen met hun partijen, dat het openbaar vervoer moet geherwaardeerd worden, zelf meer dan zestien miljoen frank per jaar krijgen om dat openbaar vervoer niet te moeten gebruiken. Om, nondidikke, niet eens hun eigen chique sleeën te verslijten, maar overal, dag en nacht, in prachtige voituren van de stad, moeten gevoerd worden. Dan weet ge meteen dat ze met dat geld twee aangepaste bussen per jaar zouden kunnen betalen. Terwijl ze tevens het vervoer van gewone mensen zouden leren kennen van binnenuit, en er wat aan doen om het te verbeteren. Zo zouden ze respect verwerven ook. Maar ze verwerven liever wat anders, ja?" besloot hij, mij vragend in de ogen kijkend.
    Ik wist dat hij gelijk had en ik knikte, maar ik moest niets meer zeggen. Het was alsof een grote opgespaarde hoop onredelijke dingen, al te veel en al te lang binnen in dat hoopje menselijke ellende had gezeten.

    - "Ja makker", zei hij, mij eveneens toeknikkend, "dat maakt dat de wereld heel klein is geworden voor mij. Juist nog het blokje rond kan ik alleen, oversteken is er voor mij niet bij". Hij zag dat ik toch wat wou zeggen maar hij was me voor. - "Ja, ze hebben hier het voetpad aangepast met van die afgeschuinde fabriekstegels. Jongen! Vorige maand probeerde ik daar af te rijden, ik wou gewoon een pint gaan pakken op de hoek aan de overkant. Ik draaide mij, zodat ik er langs achter afreed, want langs voor komen die schoepen waar mijn voet op staat, op die veel te scherpe afschuining; maar makker, ik vloog achterover uit mijn rolstoel, en 't scheelde geen haar of ik was nog eens verongelukt, nondidikke!"
    Hij zweeg eventjes en ik ook, wat moet ge zeggen over zoiets, nietwaar.
    "Nu blijf ik binnen, ik moet wel, ik heb alleen de pijn nog om altijd aan te denken. En gij, ik moet u nog bedanken om naar mijn geklaag te luisteren."
    Ik vond dat ik hem moest bedanken, maar wist niet hoe hem dat te zeggen...

    Toen ik enkele maanden nadien daar weer moest zijn, hoorde ik zeggen dat Lowieke nooit meer zou klagen, dat ongeluk is nu helemaal gelukt. Hij is dood.
    Eigenlijk maar goed ook, want als hij mocht weten dat ze hier in 't stad, weer overal op bespaarden behalve op de voituren van de 'dikke nekken', zoals hij die noemde, dat zou hem zeker geen deugd gedaan hebben. Want al vervloekte hij zijn verkankerd ongeluk, hij vond de kanker van 'dikke nekken' toch nog erger.

    Jef Vergif

    20-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Receptje

    Peterselievevis

    Jef de Chef

    Aardappelen, vooral als ze opgepakt zitten, hebben veel weg van uitgezakte politiekers die in 't Parlement doodstil bijeenplakken, als de regering ons weer een loer draait.
    Haal er een kilo uit, dat scheelt dan toch dat, schil en kook ze zonder zout maar met twee laurierblaadjes, dat kunt ge niet doen met die zetelzitters.
    Laat ze wat afkoelen. Doe er drie à vier eetlepels natuuryoghurt bij, een losgeklopt ei, ja met een snuifje zout, peper, veel peper uit de molen, wat geraspte nootmuskaat, een gulzig geutje tobasco en een frisse bos fijngesnipperde peterselie.
    De massa moet er groen uit zien, niet groenachtig maar echt en volop peterseliegroen.
    Stamp ze door met een aardappelstamper (niet gemakzuchtig mixen!). Snipper een ui tot flinters, tranen behoren tot het leven en betekenen niet altijd verdriet. Roerbak ze blond, niet bruin, bruin is verbrand Vlaams Belang, blond is in deze precies goed.
    Eigenlijk zouden we ook een recept moeten opstellen hoe we zelf willen dat een partij en politici moeten werken. Het is nu al te dikwijls zo dat velen samenklitten rond een voorzitterlijk partijprogrammake, en voor de rest uitkijken of ze geen gratis reisje kunnen versieren.
    Maar hup, terug naar ons program: koop een kilo kabeljauwwangen, die zijn heel goedkoop en klaargemaakt heel lekker ook. Een dikke wijting is ook goed.
    Kuis die zorgvuldig, ja dat vraagt wat werk, maar gij zijt toch geen Parlementslid nietwaar?
    Kook gaar met een snuif peper en zout, en verwijder alle graten, vel en ongerechtigheden.
    Met een stevige vork de vaste zuivere vis vermorzelen zodat hij, samen met de geblondeerde uisnippers, flink onder de gestampte patatjes kan gemengd worden.
    Amaai, dat is nogal wat hé? Maar nu zijn we er bijna.
    Als de puree goed gemaakt is dan kunt ge er met de handen en met inzet, meerdere handpalmgrote en bijna handdikke koekjes van fabrikeren. De specie moet nog vochtig genoeg zijn om, om en om pakkend en plakkend bekleed te worden met tarwezemelen. Zoals politieke partijen in verkiezingstijd met beloften.
    Zet die smeuïge beloftevolle pasteitjes voorzichtig een uurtje in de koelkast.
    Giet dan gul olijfolie in een diepe pan en bak de ene kant gedurende drie minuten op een niet al te hevig vuur, de andere kant (van het vuur af omkeren) mag zelfs vier minuutjes hebben. Oppassen, ik zei het al, voor aanbranden.
    Dien op, vergeet de politiek eventjes (die komt toch weer, net als die kat in dat Zuid-Afrikaans liedje) en knijp koleriek als was het in de pree van een minister, een halve citroen uit over die gebakjes en schransen maar.
    Natuurlijk doet een droog wit wijntje hierbij deugd.
    Proef maar, dit is prima piekfijne peterselievevis.
    Nadien kunt ge het leven zelfs met politiekers weer tenvolle aan.

    Jef de Chef

    19-05-2006
    e-mail

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)


    duivel
    Blog als favoriet !

    Uw mening

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!