**Als we Istrië verlaten via wat genoemd wordt de Kroatische Riviera tezijn, met steden Opatija en Rijeka , op weg naar Dalmatië krijgen we te doen met steeds erger wordende windstoten langs de toch dicht tegen en soms fel naar beneden lopende bergwanden.
*Het is de bura die opsteekt, een gekend en gevreesd natuurfenomeen. Hij ontstaat in de Centraal Europese vlaktes en komt uitlopen in de Kvarner Golf, waar wij aan het langs rijden zijn. Het wordt maar erger en erger en toeristen blijven staan om het zonderling fenomeen waarbij de wind het zeewater opzwiept tot stof en over het water laat razen als was het een zandstorm in de woestijn.(wat op de foto nu wel niet echt goed opvalt). *Wij zien ons uiteindelijk verplicht in Novi Vinodolski halt te houden waar we vernemen dat vanaf
Senj de iets verder gelegen stad alle verkeer langs de kust voor hogere voertuigen, dus ook campers, stil gelegd werd
*Voor hoelang? Tot de wind valt.
*Hoelang kan dat duren? In de winter al eens 10 dagen, maar nu hoogstens een paar dagen .
De zware luchten boven het Velebitgbergte behoren tot het stellen van een diagnose dat de Bura nog aan de gang zal blijven.
**Als 's morgens de zon schijnt en er geen wolken meer over de bergen hangen, staan we op in een onherkenbare wereld in vergelijking met wat is vooraf gegaan. Het is genieten, de hele weg naar Senj , met aan de ene kant de bergen aan de andere de zee met dichtbij Krk (nee nee geen klinkers) een voor mij, toch wel mysterieus ogend eiland.
*In Senj slaan we links af de bergen in. Niet echt hooggebergte, dun bevolkt en wild. Volgt een vlakte,mooi, maar zo gevuld met de vele achter gelaten sporen van de oorlog met Servië, een 20-tal jaren geleden..
Huizen met muren vol kogelgaten, vernielde huizen door bominslagen, onbewoonde huizen in verval van niet teruggekomen Serviërs , hetzij ze gedood werden hetzij ze niet meer durfden terugkomen na de oorlog. Een toestand die me treft, meer dan overblijfsels uit de Middeleeuwen .
**We komen aan in Plitvicka Jezera op de grens met Bosnië. Het mooiste Nationaal Park van Kroatië. Een dure plek ook. We gaan ervan uit dat toch ergens een plakje grond moet zijn waar we vrij kunnen staan en de goden zijn met ons.
*Een koppel uit Zagreb. Vakantiewoning met weide. We kunnen blijven staan zolang we willen. De man komt met koffie (de beste die wij ooit hebben gedronken) en raki. We zijn met ons gat in de drank gevallen.
*De Plitvcka meren zijn een andere voltreffer. Zo mooi. Wat mijn ogen aan mijn hersenen doorgeven kunnen mijn vingers onmogelijk via dit klavier op het scherm krijgen.
*16 meertjes en meren, het hoogste op 6O5m., het laagste op 5O8m boven de zeespiegel zorgen voor een niet te tellen aantal kleine en grotere watervallen temidden van een dichte bebossing. Het is Adam en Eva, het is Me Tarzan you Jane, het is.......... ongelofelijk mooi.
** We willen van de nabijheid van de grens even wat Bosnische lucht gaan opsnuiven. Ja dag zeg. Controle aan de grens bij het binnengaan en terugkomen, met files en twee uur aanschuiven. Alleen onze wielen hebben grondelijk contact met Bosnië mogen ervaren met een draai tussen de douane en politiepost.
**We willen nu de weg doen die de Bura ons onmogelijk had gemaakt zij het nu in omgekeerde richting. We rijden naar het Paklenica Park om dan Karlobag via de kustweg terug naar Senj te rijden. Onderweg rijden we weer in dat ex oorlogsgebied met een verschrikkelijke ervaring en een gesprek met een Servische dame waar wij u een volgende keer over willen vertellen.
**Als wij bijna aan de grens in Italië de stad Trieste aandoen vallen wij midden een Ark van Noë-achtige bui die ons doet besluiten, spijts wij nog geen 100km hebben gereden het voor bezien te houden voor die dag.
Wij maken plannen om de stad te gaan bezoeken tot ineens de zon zich een baantje door de wolken baant, het gat groter en groter makend en ons de moed gevend om toch nog verder te trekken.
*In geen tellen staan wij aan de grens met Slovenië. Altijd goed is wat info uit eerste hand te krijgen. Aan de grenspost zitten vier lusteloze kerels in uniform, niet te doen wat zij m.i. zouden moeten doen. Ik durf niet storen. In het drie meters over de grens gelegen pompstation dan maar.
Een kop mij dunkt nog van Russische makelij, met een basstem van dezelfde oorsprong vraagt what is problem Ik verkies geen probleem te hebben maar weet van hem toch los te krijgen dat je geacht wordt een vignet te kopen voor 10 dagen dat 15 euro kost om op de autostrade te mogen rijden. Ik pas.
* Trouwens, nog geen uur later staan we aan de volgende grenspost deze keer van de
republiek Hrvatska ofte Kroatië. Weer zo'n aantal niets doende grensbewakende gasten .Ik vraag niets en we wagen ons op het ergste wegennet ooit mee gemaakt in Europa.
*Wij halen een gemiddelde tussen 35 en 40 per uur, rijdend door het niet zo mooie maar nochtans soms nogal in de hemel geprezen Istrië. Qua natuur lijkt het me nogal doordeweeks maar de Oudheid, van Rome tot de Middeleeuwen, heeft er eieren gelegd waarvan soms meer dan een omelet is overgebleven.
*Mooiste tot de verbeelding sprekend voorbeeld, het amfitheater van Pula. Of zo'n goed bewaard bergdorpje als Groznjan .
Groznjan heeft een merkwaardige geschiedenis. In de Middeleeuwen was Venetië een soort koloniserende grootmacht en eigenlijk meer dan een bezetter van Istrië, bijgevolg ook van Groznjan Het stadje wordt Italiaans.
Grandeur et décadence. De Habsburgers namen over. Istrië wordt opnieuw Italiaans bezit als na de eerste wereldoorlog Engeland de peninsula als oorlogsbuit aan Italië schenkt.
Het duurt niet lang daarna als Il Duce, Benito Mus. Italiaans als enige taal uitroept voor Istrië.
Komt de tweede wereldoorlog, Italië is deze keer bij de verliezer en Tito maakt er een zaak van de Italiaanse bevolking uit Istrië te verdrijven. Gevolg: lege tot halflege dorpen.
Kunstenaars worden aangesproken het dorp te komen bevolken. Gevolg ongeveer per twee huizen is er een minigalerie, helaas niet altijd met ............Maar ja wie ben ik om dit te beoordelen.
*Na enkele dagen van moeilijk zoeken naar gratis overnachten, waar wij tegen alle verwachtingen toch in slagen, prijs per nacht rond de 25 euro uitsparend, trekken wij op naar Dalmatïë, waar dit probleem nog meer een probleem zou moeten zijn, aldus de profeten die wij op onze baan aanspreken, meestal Duitsers.
Tot de volgende
**U zou mijn geile ijdelheid een duwtje in de rug geven mocht u volgende link aanklikken
www.shelac-altern.org/production/films-produits/258-nieuwpoort-en-juin