Comeva geeft vrouwen een stem!
Toch liever slanke modellen? 27.02.2006
Allemaal goed en wel, die reclamecampagnes waarin gewone vrouwen, met gewone maten, worden afgebeeld. Maar werken ze ook? Na een grootscheeps marketingonderzoek in Nederland en de VS blijkt het zelfbeeld van de vrouw er net op achteruit te gaan door de confrontatie met mollige modellen. Gewone vrouwen op de billboards: een mission impossible?
Het marketingonderzoek legde vrouwen reeksen foto's voor van heel magere, slanke tot volslanke modellen. Wat bleek? De beelden van slanke of extreem zware vrouwen had een positief effect op het zelfbeeld van de dames, maar mollige en extreem magere modellen hadden precies het omgekeerde effect.
Uit de resultaten bleek dat vrouwen zich graag optrekken aan een ideaalbeeld, en liever niet oog in oog komen te staan met modellen die dezelfde -kleine- schoonheidsfoutjes hebben als zijzelf. Eén vrouw getuigde: Als je een schoonheidsproduct koopt, dan hoop je toch dat het je zal helpen eruit te zien als een supermodel en niet als je buurvrouw?"
Volgens communicatiedeskundige Katja Van Putten valt het onderzoek met een korrel zout te nemen. "De gekende Dove-campagne met volslanke, gewone vrouwen heeft weldegelijk haar succes bewezen. Duizenden vrouwen smeekten op de site om meer van dit en Dove heeft er zonder twijfel sympathie mee gewonnen. Hoe verklaart ze dan de resultaten van het onderzoek? "Vrouwen en hun spiegelbeeld, dat is een heel dubbelzinnige relatie. Ze vinden de vrouwen in de Dove-reclame enerzijds prachtig, maar voelen zich slecht als ze in de spiegel diezelfde contouren bij zichzelf opmerken. We hebben gewoon meer van deze "echte-modellen-campagnes" nodig om het tij te doen keren.
Toch geeft Van Putten toe dat het wellicht altijd dweilen met de kraan open zal blijven. Topmerken als Dior zullen onrealistisch slanke modellen en een foutief ideaalbeeld blijven voorschotelen. "De gemiddelde kledingmaat in reclame is 34, in het echte leven is dit 38-40."
Interesante site voor de Vrouw http://www.comeva.be/nl/nieuws/spiegel/slanke+modellen.htm
(Bron: Het Belang van Limburg - 21 februari 2006)
|