Foto
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Vrolijk Kerstmis en een Gelukkig Nieuwjaar...Vrolijk Kerstmis en een Gelukkig Nieuwjaar!......Vrolijk Kerstmis en een Gelukkig Nieuwjaar....
  • Winterse dagen....
  • Zie eens komt de stoomboot uit Spanje weer aan. Hij brengt ons...
  • Art Nouveau, Jungendstil, Modernisme, in Spanje Modernismo...
  • Op 11 november is het Sint-Maarten, en dan is het kermis in DEux-Acren.
  • TV-Oost Yesterday.
  • De herfst waait partituren vol muziek
  • Het Liberaal Gebouw aan de Markt in Geraardsbergen is in Empirestijl
  • Tour de France tijdens de slechte zomer van 1980.
  • Pajotternijen in Galmaarden: een jaarmarkt met streekproducten uit Brabant maar vooral uit het Pajottenland.
  • Parijs-Roubais 2012 ...Tom de Tornado wint solo...
  • Lenteland en Pasen rond de Oudenberg
  • Krakelingen en Tonnekensbrand
  • Het Krakelingenfeest, Tonnekensbrand en Walmkenbrand in Geraardbergen
  • Ik kreeg gisteren, 11 januari 2012, een
  • Bent u in poëzie uit Geraardsbergen geïnteresseerd?
  • Tijdens Nieuwjaarsnacht, boogiewoogie muziek en nieuwjaarsvuurwerk in Geraardsbergen.
  • De abstracte schilderkunst is 100 jaar.
  • Al komt Vlaanders Mooiste niet meer naar het Rio De Janeiro aan de Dender, Geraardsbergen blijft populair! We hebben nu ook een Muurken.
  • De Muur van Geraardsergen uit de Ronde van Vlaanderen
  • Mark Cavendish is de kersverse wereldkampioen op de weg.
  • Ronde van Vlaanderen wordt nu een voorjaarscriterium in plaats van een voorjaarsklassieker!
  • September
  • Niets kan het vervangen, steeds ga ik verlangen naar het gele gouden Noordzeestrand...
  • Op woensdag 31 augustus gaat naar aanleiding van de kermis de 94e Stadsprijs Geraardsbergen door. Het is de oudste Kermiskoers van het land.
  • 6 juli 2004: de Ronde van Frankrijk trekt door Geraardsbergen
  • In de 3e etappe van de Tour de france 2011 vormt de winnaar met zijn vingers een W van Wouter Weylandt! En heel mooi gebaar Tyler, we zijn je dankbaar
  • Tyler Farrar de Amerkiaanse Gentenaar was de vriend van Wouter Weylandt
  • zondag 3 juli ' Tour de France 2011'
  • 2 Juli Philippe Gibert naar zege en gele trui in de Tour de France
  • De 1e etappe van 2 juli 2011
  • Belgisch Kampioenschap 2011 in Hooglede op zondag 26 juni 2011
  • Midzomertijd. het zonnelicht staat nu in het midden van de Stonehenge
  • Philippe Gilbert, is eindlaureaat in de Ster ZLM Toer geworden
  • Op 12 juni was het Kapitteldag voor "De Broederschap van Manneken-Pis van Geraardsbergen".
  • De Oost-Vlaamse wielrenner, Bart De Clercq, won op vrijdag de 13e de 7e etappe in de Giro d' Italia!
  • 10 mei 2011 in de Ronde van Italië
  • Il Giro d' Italia 2011
  • Luik Bastenaken Luik 2011
  • Gastenboek
  • Beeldend kunstenaar, dichter, DTP-er,DJ
  • Fijne zondag gewenst blogmaatje
  • Een fijne Donderdag gewenst blogmaatje
  • Gelukkig Nieuwjaar lieve vriend
  • goede morgen

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per dag
  • 22-12-2012
  • 15-12-2012
  • 11-11-2012
  • 10-11-2012
  • 09-11-2012
  • 18-10-2012
  • 04-10-2012
  • 03-10-2012
  • 30-06-2012
  • 02-05-2012
  • 12-04-2012
  • 07-04-2012
  • 20-02-2012
  • 12-01-2012
  • 31-12-2011
  • 25-12-2011
  • 19-11-2011
  • 13-11-2011
  • 26-09-2011
  • 25-09-2011
  • 17-09-2011
  • 12-09-2011
  • 08-09-2011
  • 30-08-2011
  • 07-07-2011
  • 04-07-2011
  • 03-07-2011
  • 02-07-2011
  • 01-07-2011
  • 29-06-2011
  • 21-06-2011
  • 20-06-2011
  • 16-06-2011
  • 14-05-2011
  • 11-05-2011
  • 10-05-2011
  • 25-04-2011
  • 21-04-2011
  • 18-04-2011
  • 12-04-2011
  • 10-04-2011
  • 07-04-2011
  • 04-04-2011
  • 31-03-2011
  • 30-03-2011
  • 26-03-2011
  • 23-03-2011
  • 20-03-2011
  • 14-03-2011
  • 06-03-2011
  • 05-03-2011
  • 28-02-2011
  • 26-02-2011
  • 21-02-2011
  • 20-02-2011
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Geraardsbergen het literair Wielrennerslandschap door De Pelsemaeker Karel.
    Land van hard labeurende Flandriens.
    De Muur van Geraardsbergen, Het Giesbaargs Muurken, de Mattetoarten, de Mastellen, de Marbol, de Matches, en ons Manneken-Pisj !
    11-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zie eens komt de stoomboot uit Spanje weer aan. Hij brengt ons...




    Wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is?...

     

    Vier carnaval, in Aalst, met dronken bek

    in een optocht naast een andere  ‘gek’ .

     

    De paashaas die een geintje flikt

    als kindje lief weer eens een eitje tikt.

     

    Het pinkstervuur dat nauwelijks brandt

    nu hemelvaart op de Maan belandt.

     

    Valentijn die harten wint

    omdat liefje lief cadeaus verslindt.

     

     Moederdag valt elf maand na Vaderdag!

      Wie bedacht die ezeldracht?

     

    Dan heb je ook nog dierendag

    waarbij elk dier van alles mag,

     

    ik denk meteen aan vogelgriep

    aan de gekke koe en varkenspest;

    aan de bio-industrie in Vlaanderen West.

     

     Halloween vieren we met kaarsen en pompoenensoep

    en zetten scherpe tanden zoals oude oom Dracula op.

     

    “Oké, zucht, het is jouw zooitje maar!”

     

    Doch, wie spant de kroon met Piet en paard

    krom als zijn staf en heel bejaard?

    …’t Is Sinterklaas, die al sinds eeuwen leeft

    en niemand  die Hem ook maar een geschenkje geeft.

     

    Karel De Pelsemaeker



    11-11-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Sinterklaas. 6 december. Zwarte Piet, sint maarten 11 november
    >> Reageer (0)
    10-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Art Nouveau, Jungendstil, Modernisme, in Spanje Modernismo...

     

    in de lente keek ik in kelken van Japanse lelies,

    die me met hun vlekjes aan tijgerkoppen lieten denken,

    onder prunus, die met de roos is verwant, schetste ik

    deze bloemen met hun gebogen lenige stengels

     

    art nouveau alom!

     

    deze aardige bloemen zijn in de herfsttuin, die wel

    op een doolhof lijkt, verloren gegaan:

    er staan  nu alleen nog vraagtekenende

    varens naast de bronzen hortensia’s

     

    art nouveau kan variëren! 

     

    sinds de zomertijd, toen alles stralend bloeide

    en ik de bloemen dagelijks sproeide,

    zijn de kronkelende papavers en de ronde pioenen

    in meedogenloze gestalten getransformeerd    

     

    art nouveau kan verweren!  

     

    en toch draait alles geometrisch rond, na de languit

    gebogen herfstbomen kwamen ijsbloemen,

    alsof ze met zandstraalkunst vervaardigd waren,

    het vensterglas verfraaien

     

    art nouveau in de winter!

     

    en als sneeuwklokjes, die feitelijk lelies zijn,

    en slanke sleutelbloemen,  terug de tuin opfleuren,

    zal ik onder de prunus staan, om alles in zijn

    nieuwe hoedanigheid, te tekenen.

     

    Karel De Pelsemaeker





    10-11-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Modernisme, jungendstil, Art Nouveau
    >> Reageer (0)
    09-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op 11 november is het Sint-Maarten, en dan is het kermis in DEux-Acren.





    Afval en dorre bladeren

     

    Vorige week kreeg ik het boek ‘Afval en dorre bladeren’ van Gabriel Garcia Márquez in mijn handen,  een boek dat ik ooit las.

    Terwijl ik de titel las, dacht ik opeens aan ‘le village Deux-Acren’ of in het Nederlands, het dorp Twee-Akren. Op Signalisatieborden wordt Twee-Akren soms ook als Twee-Akeren,  Twee-Acren of Twee-Akkers vermeld.  In de taal van Molière wordt de naam van dit dorp,  vooral op landkaarten, soms ook als Les Deux-Acres geschreven.  Het is een deelgemeente van het Henegouwse stadje Lessines. Het dorp is ook nog een provinciegrensgemeente en een taalgrensgemeente. De aanpalende Oost-Vlaamse dorpen Overboelare, Zarlardinge en Viane en de voor de Franstalige gemeenschap faciliteiten gemeente Bever in de provincie Vlaams-Brabant, zijn er buurtgemeenten van.  Deux-Acren is ook de thuishaven van wereldkampioen wielrennen Claude Criquielion. Deze gemeente staat ook wijd en zijd bekend als het dorp van de geneeskundige planten.

    Deux-Acren is ook het dorp van mijn grootouders en van mijn tantes en nonkels langs mijn moeders kant.  Mijn ouderlijk huis grensde op 150m na aan Deux-Acren. Grensde, want hoewel de grens er nog steeds ligt is het huis allang afgebroken.  Het was een landhuis dat zijn elektriciteit kreeg van de elektriciteitsleidingen uit Deux-Acren. We waren als het ware het staartje van het gehucht Boureng, een van de  grootste gehuchten van Deux-Acren. Doch ons huis stond op Overboelare. Deze situatie had veel nadelen.  Ene ervan was, bijvoorbeeld, dat in de donkere perioden van het jaar, als het in de late namiddag al donker werd, en de boeren van het gehucht hun bietenmolens in werking zetten om het veevoer te malen, bij ons de verlichting zwakker werd. Als we in 1960 onze eerste televisie kregen ging op dit pikmoment het beeld steeds van vanonder naar boven wippen. Hier door wisten we dat onze naaste buurman Willy Matthijs, die wat verder in Deux-Acren woonde, bieten aan het malen was.

    Op 11 november of op de feestdag van ‘Saint-Martin’ is het kermis of ‘ducasse’ in Deux-Acren:  Sint-Maarten is daar namelijk de patroonheilige. Het is door deze festiviteit dat ik zoveel herinneringen en eigenaardigheden over Acren heb onthouden. Jarenlang trokken we te voet bij onze familie aldaar naar ‘La Kermesse de Saint-Martin’. Het was, langs boerenstraten en veldpaden, ongeveer driekwart uur stappen ‘pour arriver au village, dans la Rue de la Station’, waar de familie woonde. We stapten langs Boureng aan de kant van het Leanderbos, waar in dit tijdstip van het jaar hopen dorre bladeren op de straat lagen en een logge bosgeur zich steeds opdrong. Meestal was het mistig of miezerig en waren ze op de boerderijen ‘de douche’ aan het koken. Een douche was een gemetselde stoof waarin een grote ijzeren kuip paste en waarin het veevoer werd gekookt. Meestal kleine patatten in hun schil waarop nog eens rapen en patattenschillen lagen. De douche werd met dikke takken van gekopte wilgen of populieren gestookt. Ik kan me nu nog, meer dan een halve eeuw later, de geur van brandend hout vermengd met de geur van kokende rapen en patatten herinneren. Het was een scherpe geur die zich opdrong. Langs de veldwegen lagen er dikwijl bieten, bietenloof en rapen die van de schokkende en wankelende houten karren waren gevallen. Deze afval werd dan gauw opgeraapt door de konijnenboeren, alleen de kapot gereden exemplaren bleven op de straten tussen de paardendrollen en de koestronten verder vergaan tot slijk en stof. Verder naar het dorp toe troffen we velden aan met hopen valeriaanwortels, dat zijn planten die er talrijk geteeld werden voor de herboristen ‘een herborist is (groot)handelaar in geneeskrachtige planten’. Deze velden hadden een heel specifieke geur, een geur van kattenpis! Ook hopen stalmest die op de akkers verspreid lagen waren een ingrediënt van de novemberlucht.  Langs ons parcours passeerden we ook  vers omgeploegde akkers, waar de malse miezel zich vermengde met de vers geploegde aarde. Deze oergeur, die ik soms aantref als ik een fles oude wijn ontkurk, leidt me dan  in gedachten naar Acren terug.

    De groottante die ons op ‘la kermesse’ inviteerde was een stevige matrone met bloezende wangen en groenblauwe ogen. Ze had altijd een winkel gehad van manshemden en voorschoten voor vrouwen, die ze zelf maakte.  Voor wie het wou maakte ze deze kledingstukken ook op maat. Daarnaast had haar man een magazijn van ‘des moteurs electrique’! Ze hadden ook een grote groetentuin waarop ze hun eigen groenten en aardappelen teelden. Daarachter lag er nog een stuk land waar meestal rogge of tarwe en nog patatten op geteeld werden. Hierdoor konden ze voor hun viertallig gezin hun eigen varken, kippen en konijnen kweken. Voor de 11 november-kermis werd er ieder jaar geslacht. Als we ’s middags bij ‘cher tante’ arriveerden, stond steeds de tafel gedekt met een plateau mattentaarten en glazen voetstukken waarop semoule taarten, al dan niet met rozijnen in, gepresenteerd werden.  Ook het koffieservice stond op de tafel, en op de salontafel stonden druppelglaasjes en enige flessen korte drank. De keuze, die er gemaakt kon worden, was steeds dezelfde: één fles elixir d’ Anvers, één fles vijf sterren cognac van Brugmans en een fles bruine rhum van Negrita; op deze fles stond een mooie jonge zwarte vrouw afgebeeld, die ik veel mooier vond dan de dochter des huizes. Marthe heette onze tweetalige nicht uit Deux-Acren. Marthe had ook een dochter die Murielle heette, maar doordat Marthe gescheiden was kregen we nooit haar man te zien.

    De glazen werden gevuld en voor m ’n zus en voor een snotneus, zoals ik toen, werd er rode limonade geschonken. Daarna volgde de koffiekrans en werden de taarten, die ‘Tante Bobone’ zelf had gebakken, aangevallen. Terwijl werd er gebabbeld en verteld over de opbrengst van de velden met geneeskrachtige planten, zoals: kamille, witte heemst en goudsbloemen. Alsook over de opbrengst van het engelwortelzaad. Deze bloemen en zaden werden tijdens de zomermaanden geplukt en verkocht aan de herboristen. Er bestonden in 1962 nog zeven herboristeries in Deux-Acren: ‘Een herboristerie is een huis dat een droogvloer, of een eest,  heeft waarop bloemen, planten of zaden kunnen gedroogd worden.  De gedroogde en verpakte planten worden dan op hun beurt aan de geneeskundige industrie of aan stokerijen verkocht.

    Rond 5 uur werd er gegeten; ik was gek op de gezoete in grove julienne gesneden worteltjes en op de fantastische in witte saus klaargemaakte schorseneren. Daarbij werden er altijd zelfgemaakte aardappelkroketten en vlees van het varkenshaasje opgediend.  De tweede vleesronde was rosbief, waarbij Tante Bobone steeds vermelde dat het gebraad geleverd was door de beste slagerij van het dorp. Dit klonk dan als een ware luxe, een beetje als het tonen van haar status. Ook de flessen kruidige rode, en kalkdroge witte wijnen, uit Chateau-Neuf du Pape, die er geschonken werden moesten aantonen dat ze een welstellende familie waren.

    Rond 10 uur ’s avonds werd er dan bij het afscheid flink gekust en konden we terug langs slecht verlichte, beslijkte en met “Afval en dorre bladeren” bedekte straten en piekdonkere veldwegen huiswaarts keren.

    Bij mij zijn, tot op vandaag, de aroma’s van de wijn en de kermisdis, evenals de oergeuren opstijgend uit de geploegde akkers, of de scherpe geur van brandend hout vermengd met kokende rapen in m ’n geheugen gebleven. Wellicht zijn ze in het diepste van mijn ziel geënt,  en als ik zal sterven, morgen misschien, of binnen veertig dagen of binnen twintig jaar?

    Dan zal Sint-Pieter me met moderne spitstechnologie checken. Op zijn codedetector zal hij zien dat ik was opgegroeid in de buurt van de naar geneeskundige plantenriekende gemeente Deux-Acren. De as van mijn verdorde lichaam zal men dan uitstrooien en de wind zal er voor zorgen dat ze terechtkomt tussen de het ‘Afval en dorre bladeren’ die aldaar op de wegen verspreid liggen.

                                                                                                                                            Karel De Pelsemaeker





    09-11-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Sint-Maarten, Saint-Martin, DEux-Acren
    >> Reageer (0)
    18-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TV-Oost Yesterday.

    Op vrijdag 19 oktober om 19u 10 op TV-oost:

    Of morgenavond  19.10.2012 op TV-Oost

     Amusement in Geraardsbergen (TV Oost)

    Eind jaren 60 schieten dancings als paddenstoelen uit de grond.

    Na het dansen van een slow, sluipen tieners de trap op van het vliegtuig

    naast de El Corida en ze vlijen er zich neer in de oranje kussens.

      !!! Zeker kijken!!!

     

    18-10-2012 om 21:19 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:yesterday, TV-oost, karel De Pelsemaeker
    >> Reageer (0)
    04-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De herfst waait partituren vol muziek




    Herfstsonate
     

    De herfst bespeelt

    terug zijn cello,

    zijn brommende strofes

    wiegen mijn gemoed.

     

    Alles verkleurt, strerft af.

    Als de klok slaat

    denk ik aan de

    voorbije jaren,

    word weemodig.

     

    De cellosonates

    laten me deinen,

    verplaaten me van

    hier naar ginder, 

    zoals een afgevallen

    blad bij strakke wind.

     

    Vanuit de stad

    hoor ik nog even

    de beiaard luiden.

     

    De herfstwind

    verdrijft me.

    Van ginder terug

    naar hier;

    zoals dat allang

    vergeelde blad.                          

     

    karel De Pelsemaeker


    04-10-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Herfstkleuren, Afgevallen bladeren, Cello.
    >> Reageer (1)
    03-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Liberaal Gebouw aan de Markt in Geraardsbergen is in Empirestijl

    Het is in Empirestijl

     

    Ook al was de tijd van de keizers

    en de farao’s zo anders,

    ze kenden als uurwerk

    de zonnewijzer;

    ook al bood brood en wijn

    hen vreugde, ze kenden

    de mattentaart nog niet.

     

    Om hun levenslust

    te tonen bouwden ze

    gewoon uit esthetische reden

    catacomben, paleizen

    villa’s, huizen en steden.

     

    Ze bouwden mooi,

    met balkons op pilaren

    met palmbladeren en bogen

    met smeedwerk en in steen

    gehouwen medaillons.

     

    Ook hij die zichzelf tot l’ Empereur

    van La Douce France,

    liet kronen in de Notre-Dame

    te Parijs,

    hield van de rijke

    Julius Caesar stijl

     

    Le style empire

    il est si Beau Appart!

     

    Karel De Pelsemaeker,  september 2012

     

    Dit gedicht werd geschreven ter gelegenheid van inhuldiging

    van de Liberale Kring, een empiregebouw, op de Markt in Geraardsbergen

    dat in 1817 werd opgetrokken.

     





    03-10-2012 om 06:51 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Napoleon, Julius Caesar, empirestijl
    >> Reageer (0)
    30-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tour de France tijdens de slechte zomer van 1980.



    "Uit de ronde van Frankrijk van 1980
    Joop Zoetemelk met TJ Raleigh-petje en
     Rudy Pevenage met Ijsboerke-pet."  


    Ook in 1980 bleef het weer slecht tot in augustus

     

    Het natte weer van de laatste maanden weekte bij mij herinneringen los over de zomer van 1980. Wij hadden toen, aangezien onze dochters Nele en Katrien nog niet schoolplichtig waren, onze vakantie in juni gepland. Het werden 18 dagen in een huisje aan zee in Klemskerke. Wat voor onze kinderen, Katrien was toen 10 maanden en Nele was in haar derde levensjaar, een zonnige zeevakantie moest worden verwaterde in dagelijkse buien, stortregens en miezelweer. Alleen ’s avonds na 18u kwam de zon erdoor. Ik ben toen meermaals van zee naar huis gereden om de tuin in toom te houden, het onkruid en de grasmat groeiden uit zotte dat jaar.

    In 1980 passeerde de Ronde van Frankrijk ook in Luik. Ze ging van start met een proloog in het Duitse Frankfurt op 26 juni. Op 28 juni was er een zware rit van 276 km van Frankfurt naar Metz. Deze rit werd legendarisch want Rudy Pevenage, die kind aan huis was in Viane en Moerbeke, won deze rit en veroverde de gele trui. Deze Tour de France begon met de Fransman Bernard Hinault als belangrijkste kanshebber op de eindwinst. Hij won meteen de proloog en had al enige jaren de Tour gedomineerd. Het leek erop dat de Nederlander Joop Zoetemelk opnieuw van een Fransman zou verliezen. In het begin van de Tour ging het heel slecht met Zoetemelk. Hij had ook het hele voorjaar nog niet goed gereden en de eerste anderhalve week van de Tour reed hij ook slecht. Tijdens die bewuste rit over 276 kilometer van Frankfurt naar Metz reden drie man weg en die pakten bijna een kwartier voorsprong. Ook Hinault en zijn ploeg moesten hier het onderspit delven. Hinault had  zich waarschijnlijk op deze dag geforceerd. Uiteindelijk slonk de voorsprong tot negen minuten en pakte de Geraardsbergse Rudy Pevenage de gele trui. De dag erop won Henk Lubberding de etappe van Metz naar Luik. In de tijdrit van Spa naar Francorchamps verloor Joop Zoetemelk meer dan één minuut op Hinault, en in de verschrikkelijke kasseienrit door de ‘Hel van het Noorden’ van Luik naar Lille verloor Joop drie minuten op Bernard Hinault. In die rit heeft vooral Hennie Kuiper als een beest gereden, maar ook Hinault, Thurau en Ludo Delcroix. Het was een rit, waarin de ‘Hel’ werkelijk al haar poorten had geopend want het regende pijpenstelen. Op de zevende dag was er opnieuw een ploegentijdrit en kwam de ommezwaai, de Raleigh-ploeg van Zoetmelk pakte anderhalve minuut terug op Hinault. ’s Middags won Jan Raas de rit over honderd kilometer.  Bert Oosterbosch won de etappe naar Saint-Malo en Cees Priem de tiende rit naar Bordeaux.

    Rudy Pevenage schakelde tijdens die Ronde van de gele trui over naar de groene. De plaatselijke zanger Marcellino had intussen al een liedje gecomponeerd over de wieleravonturen van Rudy. Marcellino had ‘Onze Rudy wint de gele trui’ geschreven en op band opgenomen. Dagelijks reed hij met een geel autootje in de Geraardsbergse dorpen rond terwijl het liedje vanuit een luidspreker vanaf het dak van zijn wagen weerklonk.

    De grote tijdrit van Damazan naar La Plume won Joop Zoetmelk, hij reed Hinault op anderhalve minuut. Het was meteen het begin van het einde voor Bernard Hinault.  Hij blesseerde ook nog zijn knie en stapte af toen Pyreneeën in zicht kwamen.

    In de Pyreneeën en de Alpen heeft de hele Raleigh-ploeg toen voor Zoetemelk gereden. Het geel kwam voor de Nederlander eigenlijk nooit meer in gevaar, maar het werd  toch nog spannend: Joop was in de laatste beklimming van de Tour in de finale betrokken bij een spectaculaire valpartij. Johan van de Velde viel bijna en maakte daardoor een zwaai. Hij bleef zelf overeind, maar Zoetemelk viel. Na zijn val kwam hij als een pijl uit een boog terug en wist de gele trui te behouden. Joop Zoetemelk zelf zag deze valpartij niet als het gevaarlijkste moment in deze Tour. Het meest kritieke moment voor zijn tourzege was de ontsnapping van Raymond Martin op de Galibier. Zoetemelk had daar een enorm slechte start en moest al snel een minuut of vier toegeven. Gelukkig heeft hij hem in de afdaling nog weten in te halen. Het is legendarisch geworden hoe Joop Zoetemelk de Ronde van Frankrijk in de natte maand juli van1980 heeft gewonnen. Rudy Pevenage won dat jaar het puntenklassement en bouwde hiermee zijn legendarische loopbaan op in de keiharde wereld van de wielersport.

    Toen op zondag 20 juli de Tour eindigde, wouden er mensen uit Moerbeke en Viane Rudy Pevenage vieren. Aan het begin van de Heuvelstraat in Moerbeke waren toen nog 2 cafés: Den Bascule en De heuvelhoek, er werd overeengekomen om hem daar te ontvangen. Op het terrein rond café Den Bascule werd er een tent opgetrokken om iedereen een onderdak te bieden. Dat was nodig want het was nog iedere dag slecht weer, die zondagavond van 20 juli, was het echt herfst. Rudy Pevenage is uiteindelijk rond 1 u ’s nachts gearriveerd, er was zelfs  wateroverlast doordat er grachten langs de Heuvelstraat  overliepen. Op maandag 21 juli is het in de namiddag gaan beteren en is het  uiteindelijk zomer geworden. Ook augustus en het najaar van 1980 waren prachtig.  Laat dit voor ons een troost wezen, er is nog hoop!

    - Joop Zoetemelk is een naam die de Franse journalisten nooit goed hebben kunnen uitspreken. Vooral Luk Varenne niet, hij was in de Zoetemelkperode sportjournalist voor de RTBF en afkomstig van Doornik. Ik vraag me nu ook af hoe onze huidige premier Zoetemelk zou uitspreken? -

                                                                                                                                  Karel De Pelsemaeker.

    30-06-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Joop Zoetmelk, Rudy Pevenage, Viane-Moerbeke.
    >> Reageer (0)
    02-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pajotternijen in Galmaarden: een jaarmarkt met streekproducten uit Brabant maar vooral uit het Pajottenland.

    Op zondag 29 april had in Galmaarden in het Baljuwhuis het evenment 'Pajotternijen',  een jaarmarkt met streekproducten, plaats.
    Hierbij werd er een gedicht, over Pajotternijen en geschreven door  de Dorpsdichter van 2012 , aan de muur van het Baljuwhuis op doek opgehangen.
    In de tuin van het Baljuwhuis werd een gedicht op plaat vereeuwigd van dichteres Marleen De Smet, zij was vorig jaar Dorpsdichter van Galmaarden.
      





    Er klinkt muziek in tuin het Pajottenland

     

    Ik wil wandelen onder de hemel van een zonnige lentemorgen

    om te genieten van de geur van bloeiende kriekenbomen,

    om te luisteren naar de hemelse liederen van leeuweriken.

    In mijn gedachten zal ik dan veldboeketten schilderen.

     

    Al wat materialistisch is zal me voorbijgaan en de heimwee

    die diep in mij heerst zal verkleinen, mijn gemoed verblijden.

    Met de drift van een kunstenaar wil ik midden in de velden staan

    verenigd met de natuur en de muzen die me leiden:

     

    Fricandon met kriekjes en aardappelkroketten, aardbeien

    bedruipt met honing, geuze die de geheimen van eikenhout en de

    kelder kent. En wat dacht je van plattekaas op een snede brood dat

    gebakken is in een oven gestookt met een bussel wilgenhout?

     

    De rijkdom van eigen bodem geeft waren van de bovenste plank!

    Asperges met versgeroerde mayonaise en Brabantse paardenbiefstuk.

    Een jonge dame met een zonnejurk aan en muziek in de aprilgroene tuin

    waar ik met een ploeg Pajotten een bolspel speel.

     

    Karel De Pelsemaeker,









    02-05-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Pajotternijen.Marleen De Smet. Karel De Pelsemaeker
    >> Reageer (1)
    12-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parijs-Roubais 2012 ...Tom de Tornado wint solo...

    En Tom kust voor de vierde keer de Pavé van Parijs-Roubaux !




     

    Het is zondagmorgen 8 april, 6u 45, en paaszondag. Terwijl ik de tafel dek voor het ontbijt sijpelt het koffieapparaat heet water op de koffie waardoor er een aangename koffiegeur in de keuken hangt. In plaats van een halve pompelmoes en een sinaasappel te persen, zoals gewoonlijk, breek ik een chocoladen paasei en stop enige brokjes in mijn mond. Het smaakt me heerlijk en het brengt me in een aangename sfeer van Pasen. Terwijl ik van een tas koffie geniet denk ik aan vroeger, aan toen we nuchter naar de mis van 8u 30 trokken. Iedereen ging toen nuchter naar de mis want ‘zijn Pasen houden’ was toen nog verplicht om later in de hemel te kunnen komen.

    Tot voor het Tweede Vaticaans Oecumenisch Concilie, dat van 1962 tot 1965 geleid werd door Paus Johannes XXIII, was te communie gaan nog een bijzonder moment, je mocht 4 uur voor het communiceren niet gegeten hebben. We moesten toen op de trede van de communiebank op beide knieën neergeknield zitten en met beide handen die onder het kleed, waarmee de communiebank bekleed was, een dienblad vormen. Boven het maagdelijke witte kleed werd de mond geopend waarbij de priester een hostie op je tong legde en zacht ‘Dit is het lichaam van Christus’ prevelde. Terwijl de communicant ( dat is hij die deelneemt aan de communie) terug zijn plaats in de kerk innam werd de hostie voorzichtig naar binnengewerkt; je mocht niet bijten om de hostie te nuttigen. Een hostie wordt trouwens niet gegeten maar ontvangen. Ook nu nog, hoewel nu de hostie in je hand wordt gelegd, en je zelf het lichaam van Christus in je mond stopt, ontvang  je de eucharistie.

    Tot wanneer het ‘ter communie gaan’ nog in de omgangsvorm van voor het concilie gebeurde, sloeg de communicant, wanneer hij terug op zijn kerkstoel zat, een ogenblik de handen voor zijn ogen. Dit om diep te kunnen bezinnen. Je mocht terwijl ook een wens doen: dat het bijvoorbeeld nooit meer oorlog zou worden, of dat iedereen op deze wereld dagelijks zou te eten hebben.

    Terwijl ik met mijn gedachten in de 60-tiger jaren van vorige eeuw verdwaald was, vertelde de radio, heel duidelijk, dat het al 8u was en tijd is voor het ochtendnieuws: ‘Vandaag gaat straks in Parijs de 110de editie van Parijs - Roubaix van start. Tom Boonen, die al een opvallend voorseizoen fietste, wordt vandaag het meest getipt als overwinnaar.’ Vertelde de verslaggeefster verder. ‘Natuurlijk gaat Tom winnen’,  zei ik luidop tot mezelf.

    Nog geen halfuur later belt m ’n gsm: het is mijn schoonbroer Bertrand. ‘Zeg kun je om 1u  klaarstaan? Ik kom je ophalen voor de koers!’ Omdat het een jaarlijkse gewoonte is om naar ‘de Hel van het Noorden’ te gaan kijken in Camphin-en-Pévèle, dat juist voor Carrefour d’ Albre en op 20 km voor de aankomst ligt, wist ik heel goed wat hij bedoelde. ‘ Ja, ja, ’k zal gereed zijn’ antwoordde ik.

    Zoals de traditie het wil reden we langs Lessen, lahamaide, Doornik en zo Frankrijk binnen.

    Vanaf Doornik is het nog 15km rijden om het stille grensdorpje Camphin-en-Pévèle te bereiken. Het anders zo verlaten dorp in het zuiden van regio le Nord en Pas-de-Calais is vandaag een drukbezocht oord. Een parkeerplaats vinden blijkt een hele kunst te zijn. Uiteindelijk vinden we toch even buiten de dorpskom een plaats, na 10 minuten stappen komen we aan de kerk, waar een bestelwagen, met Belgische nummerplaat, uitgerust als frituur frieten verkoopt. Aan de andere kant van de kerk ligt Café Jupiler, een dorpscafé met een feestzaal aan. Dat is elk jaar, gedurende het Parijs-roubaix-gebeuren, de plaats waar we naartoe gaan. Je kunt daar, in de zaal samen met wielrennersupporters van over heel Europa op een groot tv-scherm de vreugde van de koers delen. Wanneer de koers dan de kasseien van het nabijgelegen dorp oprijdt, spoedt iedereen zich naar buiten om 300m verderop de koers in levende lijve te zien voorbijtrekken:  het niet te evenaren spektakel, dat iedereen in beweging brengt en waarbij je in verschillende talen allerlei supporterskreten hoort. Dit jaar werd in alle talen ‘Tom Boonen!’ geroepen. En wanneer Tom Tornado, alleen en met 1’ en 30’’ voorsprong voorbijtrok wist iedereen dat er een nieuwe Monsieur Paris-Roubais geboren was!

    We haasten ons naar het tv-scherm, niet alleen om onze vermoedens bevestigd te zien, maar vooral om samen met mensen ‘van overal’ het jolijt van onze grote Flandrien te delen. Het werd  de zaligste Pasen die ik ooit beleefde!

                                                                                                                  Karel De Pelsemaeker.










    12-04-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Paris-Roubaix. Camphin-en-Pévèle. Kasseien.
    >> Reageer (0)
    07-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lenteland en Pasen rond de Oudenberg



    Lenteland rond de Oudenberg

    Alles rust op het platteland. De gevoelige planten houden hun bladeren nog toegevouwen; de bloemen hun kelken nog gesloten, en schijnen als bezielde wezens, die met gesloten ogen, in vergetelheid gedompeld liggen.

    Het is geen nacht meer en nog geen dag. Donker is de westenkim, ondoordringbaar. De oostenkim, als een doorschijnende waterplas, kleurt zich met een twijfelachtig licht. Van alle sterren blinkt er nog een enkele: haar naam is Lucifer, ze is de voorbode van de opkomende zon. Op de boorden van het bos, op de Oudenberg, hangt een mistgordijn. Maar ze klimt in de hoogte en heeft nu reeds de toppen van de bomen bereikt; weldra zal ze opstijgen en zichtbaar aan de hemel schijnen.

    Als een ootmoedige dienstmeid, die stilzwijgend op het ontwaken van haar meesteres wacht, zo onthult de aarde zich met stilte, totdat haar meesteres komt. Een rode tint verft nu de lichtpoort, de morgenster verbleekt!

    Daar schudt een zanglijstermannetje de dauwdruppels van zijn vederkleed. Hij verlaat zijn rusttak, wipt zich het luchtruim in en zet zich op de hoogste boom van de Oudenberg. Hij kijkt met een vreugdevolle blik naar het oosten en welhaast schijnt een deel van de zonneschijf hem in het oog, zijn keel ontsluit zich en hij zingt, in hoge en dan weer in lage tonen en met zilveren galmen, het daglicht tegemoet.

    Gelukkige vogel, die de hemelfakkel eerder ziet dan wij! Het teken is gegeven; tientallen gevleugelde toonkunstenaars ontwaken, en honderden lofzangen verheerlijken de schepping. Zie de leeuweriken klimmen, klimmen steeds hoger, zij willen hun dankende stem dichter bij de goden doen klinken.

    En daar verheft de zon zich boven de heuvel. Haar stralen glijden als een onmeetbare toverroede over het platteland: alles wat de stralen raken ontvangt leven en glans. Hoor hoe de zwaluwen kwetteren en de vinken hun morgengebed naar de Heer toesturen! Zie hoe de paasbloemen de ogen ontsluiten, hun kelken en kransen opendoen, alsof zij een straal van de zonnewarmte in hun hart willen vangen. En opeens klinkt er vanuit de kerktorens weer klokkengelui: ‘Gegroet, o lenteland en een zalig Pasen!’

    Karel De Pelsemaeker.

      




    07-04-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Oudenberg. Lente. Vogelgezang.
    >> Reageer (0)
    20-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krakelingen en Tonnekensbrand

    Tap this site once and you'll learn more about Geraardsbergen and the “Krakelingenfeest"!

     
    http://www.youtube.com/watch?v=e3Jhys1urP0&feature=player_embedded

    Op zondag, 26 februari van het gezegende jaar 2012, gaat in de aloude stede Geraardsbergen,

    die gelegen is in Zuid-Oost-vlanderen en aan de overs van de rivier, genaamd, de Dender,

    het traditionele dubbelfeest van Krakelingen en Tonnekensbrand door.

    Dit eeuwenoude dubbelfeest werd op 16 november anno 2010

    door UNESCO erkend als immaterieel erfgoed voor de mensheid!

    U zijt er wellekome! Om als toeschouwer van dit mooie spektakel te komen genieten.

     


    Dubbelfeesten in Geraardsbergen

     

    De meeste bomen op de heuvel, boven de oude stad,

    stonden als een grijsbruin bos nog zonder bladeren.

     

    De beuken, de esdoorns en de eiken tegen de grijze lucht,

    en het Heilig Hartbeeld, reuzegroot en met bladgoud bedekt,

    straalde, in ruil voor de zon, achter de Sint- Bartholomeuskerk.

     

    In het dal, langs de rivier die dwars door de stad loopt,

    klonk muziek, de stadsharmonie met groot gevolg trok naar

    de heuveltop, naar de kapel nabij de oude waterbron.

     

    Iedereen was kleurig aangekleed, ze beelden in een fabelachtige

    stoet sagen uit, die wat vertelden over hun verleden. Van hoe in

    vorige tijden de hovelingen soms feestvierden of soms leden.

     

    De Graaf van Vlaanderen, Boudewijn VI, de stichter van de stad,

    liep naast de edele heer Gerald van Hunnegem, ook hun veroveraar

    Walter van Edingen samen met zijn soldaten te paard, defileerde mee.

     

    De vier seizoen, uitgebeeld door mensen die op dragqueens leken,

    dansten kunstig op hun hoge stelten, ze werden gevolgd door Walmke Woe

    en vuurspuwende gedrochten, en nare duiveltjes dansten als lentefeeën.

     

    Balletmeester Maurice Béjart had eens moeten zien, hoe iedereen

    bewoog op het ritme van muziek, zelfs de Keltische druïde zwaaide zijn

    maretak op maat.  Ineens kreeg iedereen een grote eetlust!

     

    Ook de Oude Belgen deden mee, ze roosterden een fijn stuk ree,

    anderen droegen maanden vol mastellen, ook gerookte haringen, aquariums

    met levende vissen en tonnen wijn, kwamen in deze lange stoet voorbij.

     

    Ik heb me nadien laten vertellen dat het dubbelfeest van Krakelingen

    en Tonnekensbrand werd gevierd en in Geraardsbergen doen ze dat

    met wijn, vissen en zonebroodjes, deze laatste noemen ze ook mastellen.

     

    Ze gooien ze, boven op de top van de heuvel, met duizenden ten

    grabbel, en drinken als lenteoffer levende vissen in de wijn;

    en ’s avonds steken ze dan het eeuwenoude lentevuur

    Tonnekensbrand aan.

    En ’s avonds, en ’s avonds, en ’s avonds dan dansen ze,

    de winter de wereld uit!

    En ’s avonds, en ’s avonds, en ’s avonds is er de gloed van ’t vreugdevuur.

     

    Karel De Pelsemaeker

     



    20-02-2012 om 09:56 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Dubbelfeest. Krakelingen. Geraardsbergen. Tonnekensbrand
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Krakelingenfeest, Tonnekensbrand en Walmkenbrand in Geraardbergen

    Krakelingen en Tonnekensbrand in Geraardsbergen

    Op één en dezelfde dag viert Geraardsbergen tweemaal feest : Krakelingen en Tonnekensbrand. De oudst bewaarde stadsrekening (1393) vermeldt reeds de onkosten voor het vuurfeest Tonnekensbrand, dat toen ook al door het stadsbestuur georganiseerd werd, en toen reeds een oud gebruik genoemd werd. Sindsdien vinden we de bewijzen van zowel Krakelingen als Tonnekensbrand ononderbroken terug in de stadsrekeningen, met uitzondering van de godsdienstoorlogen in de 16e eeuw en de Eerste en Tweede Wereldoorlog.  In oorsprong zouden deze feesten Keltisch zijn.

     

    Naar aanleiding van het Geraardsbergse Krakelingenfeest, schreef ik dit gedicht naar een Keltische mythe waarin Ker, een Keltische godin, in hoedanigheid van een witte zwaan over een duistere en mistige vijver vaart. Haar verschijning is zo verblindend mooi en innemend waardoor de Keltische hoogpriesters heel wat riviernamen verzonnen waarin Ker (Korè = meisje maagd), Cher of Jer voorkomen. Ook Geraardsbergen zou volgens keltologen van Ker, die bij de Germanen Gert of Geertrui werd en bij de Franken Gerard afkomstig zijn.


     Vanuit de vijver op de Oude Berg

    Helder water opborrelend in tertiaire klei!

     De Keltische godin Ker zocht in de gedaante

    van een witte zwaan,

    al vliegend boven de stroom een weg.

    Ze kwam terug,

    en vertelde dat het water boven

    de heuvel weelderig opwelt,

     tussen bosjes met klimop en maagdenpalm.

     

    Het water neemt

    zijn vaart, wordt breder,

    neemt aarde van de oevers mee,

    vormt een bedding, wordt een rivier.

    Waarin vissen kletsend opspringen

    en dan naar de diepte duiken.

    Het water vloeit diepe valleien door,

    keert tegen de oevers aan,

    verder naar de zeeën.

     

    Van hieruit kwam het leven,

    uit donkergrijze zwevende wieren

    en schelpen uit kalk opgebouwd.

    Uit de oerklei kwam Ker, de witte zwaan,

    als godin van het duistere water, die alles wist,

    en vertelde van Geertrui, Geert

    en Geraardsbergen.

     Karel De Pelsemaeker






    20-02-2012 om 06:30 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Krakelingen. Tonnekensbrand. Walmke brand.
    >> Reageer (0)
    12-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik kreeg gisteren, 11 januari 2012, een

    Ik ben verkozen als Dorpsdichter 2012 van ' Het Schone Galmaarden'.




    Geachte heer De Pelsemaeker,

    Beste Karel,

    Ik mag u bij deze feliciteren met uw aanstelling tot zesde dorpsdichter van Galmaarden! We laten daar geen gras over groeien, omdat de tijd tussen de uiterste inzenddatum en de officiële voorstelling aan het Galmaardse publiek erg kort is dit jaar. En ook: zodra er een dorpsdichter bekend is, wordt die meestal aangezocht om "iets"

    te doen op de jaarlijkse Pauwelviering (dit jaar:

    29 januari) en op die manier krijgt onze kersverse dorpspoëet - u dus - wat meer tijd om iets uit zijn dichterlijke mouw te schudden.

    Wij verwachten u alleszins op de uitreiking van de cultuurprijs van de gemeente, die jaarlijks de gelegenheid vormt waarop de nieuwe dorpsdichter officieel aan "zijn" gemeenschap wordt voorgesteld. Die uitreiking vindt plaats op zaterdag 21 januari ek., om 20 uur in het Baljuwhuis. Binnenkort krijgt u net als alle andere actoren een beknopt soort draaiboekje met het verloop van de uitreiking, zodat u weet wanneer u het ambt mag overnemen van Marleen De Smet. Op dat moment wordt van u beiden verwacht een kort gesprek te voeren over dichtkunst, over redenen om dorpsdichter te willen worden, over de gemeente enz. enz., u ziet maar; u wordt dan ook uitgenodigd om uw winnend gedicht voor te dragen.

    Vriendelijke groet (en welkom in de DD-club),

    Jan Heyvaert, ondervoorzitter cultuurraad Galmaarden en dorpsdichter 2009


    Kdp.




    12-01-2012 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Galmaarden. Dorpsdichter.2012
    >> Reageer (0)
    31-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bent u in poëzie uit Geraardsbergen geïnteresseerd?

    Vink dan de onderstaande link eens a.u.b.

    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLJLI_20111230_001


    31-12-2011 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Geraardsbergen. Oudejaar. Donkere dagen
    >> Reageer (0)
    25-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijdens Nieuwjaarsnacht, boogiewoogie muziek en nieuwjaarsvuurwerk in Geraardsbergen.



    Oudejaarsdagen in Geraardsbergen

     

    In het westen is Vloesberg zichtbaar,

    in het oosten is Edingen donkergrijs.

    De bosberg schept verbeelding, ik hoor

    schavuiten van Jan De Lichte en de dood.

     

    Ik zie vanavond gestalten,

    de hemel is bijna volledig zwart.

    Er rijzen oudejaarsverhalen uit de dalen,

    de wind waait ze in mijn hoofd.

     

    De smeltsneeuw bedekt mijn brilglazen,

    de wind belemmert mijn bewegingen.

    Vervreemding beklimt mijn lichaam:

    ik ruik de winterse patattenkelder van weleer.

     

    Is dit toelichting aan wat moet komen

    of valt de toekomst buiten mijn bereik?

    Ik verlaat de Oudenberg en ga van boogiewoogie

    muziek genieten in een café al de Adamstraat

     

    “ Gelukkig Nieuwjaar! ”

     wenst de waard me toe.

    Terwijl ik door iedereen wordt gekust

    klettert er vuurwerk boven de stad.

     

    Karel De Pelsemaeker





    25-12-2011 om 18:24 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Donkere dagen. Jan De Lichte. Bosberg.
    >> Reageer (0)
    19-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De abstracte schilderkunst is 100 jaar.

     Wassily kandinsky: Lyrisch gedicht.


    De abstracte schilderkunst is op 18 november een eeuw oud

     

    De vader van de abstracte kunst is Wassily Kandinsky, in 1909 stichtte hij met zijn vriend alexej von Jawlensky  de  " Neue Künstlervereinnigung München".  Na een jaar verliet hij deze groep en richtte in 1911 met Franz Marc kunstenaarsvereniging " Der Baue Reiter" op. Deze tentoonstelling werd genoemd naar een eerder schilderij met ruiter (een blauw paard) van Kandinsky en naar de voorliefde voor paarden van Franz Marc, van het kleur blauw hielden ze allebei. ‘Der Blaue Reiter’ werd ook de naam van een door deze groep uitgegeven almanak

     

    In 1912 verscheen, van kandinsky, in twee opeenvolgende edities zijn belangrijke essay ‘Über das Geistige in der Kunst’. Op 18 december 1911 echter, werd de legendarische eerste tentoonstelling van de groep gelijkgestemde kunstenaars ‘Der Blaue Reiter’ geopend, met werken van onder andere Franz Marc, Rousseau, Delaunay, Schönberg en Kandinsky zelf. Aan de bezoekers van de tentoonstelling werd een ietwat verwarrend beeld van de nieuwe schilderkunst aangeboden. Iedere schilder had namelijk een heel andere eigen stijl. Zelfs de welwillendste criticus had moeite om hun sprongen te volgen. Kandinsky en zijn vrienden hadden een ‘genezing door de kunst’ voor ogen, en wel door diep ingrijpende, nieuwe en spirituele kunst, die ze in veel verschillende kunstvormen meenden te herkennen. Volgens Kandinsky drukte er op de moderne ziel, van toen, een angstaanjagende last, een opvatting die door vele denkers en kunstenaars uit die tijd werd gedeeld.        

    De abstracte kunst verwerp elke voorstelling van de zichtbare wereld. Deze benaming voor niet figuratieve kunst is geen stijl. Abstracte vormgeving bestond al eeuwen in de decoratieve kunst, maar verscheen pas in het begin van de 20ste eeuw in de schilder- en beeldhouwkunst en op verscheidene plaatsen en haast gelijktijdig.

    De abstracte kunst ontstaat op twee mogelijke manieren. De eerste manier komt voort uit het vereenvoudigen van vormen uit de natuur en de oervorm. Dit soort abstractie is waar te nemen bij een aantal kunstenaars zoals Wassily Kandinsky, Robert Delaunay, Piet Mondriaan en kazimir Malevitch die rond 1910 de figuratieve kunst verlieten.

    Een tweede manier is het samenbrengen van vormen, kleuren, lijnen en materialen in een compositie. Men gaat er dan van uit dat die elementen een eigen esthetische waarde hebben. Dit vormt de basis voor de meeste stromingen in de abstracte kunst.

    Natuurlijk is er in de jaren 2000, of in de eeuw waar we nu in leven, niet opeens een totale breuk met het verleden opgetreden. Alle stromingen binnen schilderkunst van de 20ste eeuw die tot de actuele kunst behoren vinden gewoon hun voortzetting in de 21ste eeuw. Op de kunstmarkt bestaat daarnaast weer grote belangstelling voor jonge figuratieve schilderkunst; hoewel de van oorsprong Duitse schilderes Tomma Abts in 2006de Engelse ‘Turnerprize’ wint met abstract geometrische schilderijen.

     

    Michaël Borremans



     

    Voor figuratieve kunst is er, in deze eeuw, een grote belangstelling voor Geraardsbergenaar Michaël Borremans, hij rekent de Spaanse hofschilder Diego Velàzquez, tot zijn grote voorbeeld. Velàzquez werd geboren in Sevilla, op 6 juni 1599 en stierf in Madrid op 6 augustus 1660. Hij was een Spaanse kunstschilders die werkte als hofschilder van de Spaanse koning Filips IV, voor wie hij veel portretten van de koninklijke familie, evenals enkele religieuze schilderijen maakte.

    Diego Velàzquez zijn werken zijn heel sterk gebaseerd op observatie, waardoor hij veel gemeen heeft met de Hollandse schildersschool van barok kunstschilders. Veder interesseerde hij zich voor alle facetten van het bestaan: voor het licht dat op een kruik, op een stuk stof of op een karaf met water valt, voor kleurnuances en schaduwen - maar vooral voor de blik in de ogen van mensen, voor de kleine trekjes rond hun mond, voor de lijnen in hun gezicht.

                                                                                                                         

                                                                                                                           Karel De Pelsemaeker.

                                                                                                                        
    " Uit Knack van 20 juli2010: Paleis stelt schilderijen Borremans voor

    Vanaf nu behoort ook het werk van de Gentse kunstenaar Michaël Borremans tot de vaste collectie. Zijn zes schilderijen en videowerk kregen een plaatsje in de drie gerenoveerde salons tussen de Troonzaal en de Empirezaal. Aangezien Borremans de opdracht zo’n vijf jaar geleden kreeg, had hij voldoende tijd om met zijn schilderijen in te spelen op de omgeving en de historiek van het Koninklijk Paleis. De kunstenaar kreeg volledig carte blanche.”

    Rechtzetting: Michaël Borremans is in Geraardsbergen geboren en opgegroeid. De man schildert het liefst in een net pak ( in za kostum).  Dat is een ritueel: “ Ja,  in vuile kleren kan ik geen goed werk maken - hoe netter het kostuum, hoe beter het schilderij.”  

                                                                                                                              kdp.





     Rondom de vis Paul Klee

    Paul Klee

     

    Een slang verbeeldt de tijd,

    verder is er geen appel

    of boom noch mens te zien

    in zijn abstracte paradijs

     

    Geen schepen op een eindeloze zee,

    maar toch zakt de zon

    als de goudzonnige zee naar

    blauwe hemel schijnt.

     

    En eindeloos is de slang

    die zich in haar staart bijt,

    ‘Dood’ is ze in 2 gesneden

     met een bloedrood mes.

     

    Karel De Pelsemaeker

    .

    19-11-2011 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Astracte kunst. Wassily Kandinsky. Paul Klee
    >> Reageer (0)
    13-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al komt Vlaanders Mooiste niet meer naar het Rio De Janeiro aan de Dender, Geraardsbergen blijft populair! We hebben nu ook een Muurken.

      

    De eigenzinnige en levendige geest

    van Giesbaargen

     

    De Geraardsbergse geest van

    zuiver bronwater is een geweldige

     geluk en optimisme schepper;

    met de standvastigheid van een goed

    gekneed brood dat de bakvorm uitrijst,

    stijgt hij schuimend in een glas!

     

    Een geest van 7 graden alcohol,

    door een gistingsproces

    van hop en mout tot stand gebracht,

    lacht iedereen als een blond hoger bier

    in een specifieke geëtiketteerde fles

    als Giesbaargs Muurken toe!

    KdP 




    Een fijne blonde uit Giesbaargen, aanbevolen om op krachten te komen!
    ( Nadat je, bijvoorbeeld, de Muur Geraardsbergen bent opgereden. )

    13-11-2011 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Muur. Geraardsbergen. Vlaanders Mooiste is e Muurken.
    >> Reageer (0)
    26-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Muur van Geraardsergen uit de Ronde van Vlaanderen

    Escape escapisme  escapist en de Muur van Geraardsbergen

     

    De woorden ‘escape’ en ‘scapism’ komen uit de Engelse taal. Ze werden vooraan in de 50-tiger jaren van de 20ste eeuw algemeen gebruikt in psychologische en in psychiatrische teksten. Dat heb ik onthouden van toen ik in het begin van de jaren ’90 computerlessen ging volgen:

    Linksboven het toetsenbord, of het keyboard, zit de ‘Escapetoets’: (Esc), met deze toets kun je het scherm, dat je voor je ziet, afsluiten; bijvoorbeeld bij computerspelletjes. Soms kom je via de ‘escapetoets’ ook op een vorig scherm terecht.

    Escape betekent: verlaten, vluchten, ontvluchten, ontsnappen. Van escape zijn ook de woorden escapisme en escapist afgeleid. Wie er voor het eerst escapisme gebruikte om aan te duiden dat iemand die de feiten in het leven niet wil aanvaarden en de werkelijkheid wil ontvluchten, heb ik echter niet kunnen achterhalen. Een escapist is dus iemand die aan vluchtzucht lijdt, die voor iedere vorm van verantwoordelijkheid op de vlucht slaat. Door de zaak eenvoudig te verzaken. Door uit te wijken naar een eigengemaakte wereld van fantasie en zelfbegoocheling. Door wat Alfred Adler ‘Flucht in die Krankheid’ noemde. Ook het grijpen naar nicotine, alcohol, of naar drugs; het zich overgeven aan dagdromen kunnen verschijnselen zijn van het ziektebeeld ‘escapisme’. In een literaire en toch wel dubbelzinnige toepassing gebruikte de Engelse romanschrijver en criticus Cyril Vernon Connolly het woord al in 1939, in zijn autobiografie ‘Enemies of Promise’: ‘Bijna zijn wij allemaal ten gronde gericht door de eerste escapist: Eva, en gered door de tweede, die de Ark van de  Verbondsakte bouwde’. Tegen het einde van WO II werd dit werk veel gelezen. Door Connolly is de psychiatrische term toen een literair modewoord geworden. Het Engelse ‘escapism and escapist’ drong,  met de vloedgolf van de Engelse literatuur die na de oorlog de rest van Europa overspoelde ook op het vaste land door o. a. in Duitsland, dat toen zijn ‘ Jahr Null’ beleefde, zoals die dramatische tijd in de herinnering van de Duitsers heet. Angelsaksische wederopvoeders verlangden van de Duitsers dat ze zich nu met hart en ziel aan de democratie zouden wijden, maar daarbij stuitten ze bij velen op wantrouwen en moeheid ten opzichte van alle ideologieën. Dat was eveneens het geval bij de meeste kunstenaars, voor wie in sommige gevallen ‘abstracte kunst’ het mijden van ieder politieke of geestelijk engagement betekende en een vlucht uit de troosteloze werkelijkheid.  Zo ontstond het verwijt van ‘Eskapismus’, een verduitsing van het Engelse escapism, tegen die kunstenaars die hun werk niet in dienst van een nieuwe maatschappij wilden stellen, maar er een goede toevlucht in zochten.

    Bij ons gingen ‘escapism en escapist’ spoedig tot modewoorden in literaire en kunstkritiek behoren. Tegenover de goddelijke deugd van het ‘engagement’ stond de duivelse ondeugd van het ‘escapisme’. Wie niet zijn engagement bewees door een gedicht te schrijven over Vietnamese kindertjes of een lofzang aan te heffen op Che Guevara, werd als een burgerlijk escapist met de vinger nagewezen. Maar zo een vaart loopt het nu niet meer. De jaren ’60 zijn al bijna een halve eeuw voorbij en escapisme heeft nog nauwelijks een ernstige betekenis. Behalve in Geraardsbergen!...

    Daar ontsnapte er dikwijls op de wereldbekende Muur, tijdens de Ronde Van Vlaanderen, een renner uit het peloton. In 2010 nog verliet de Zwitserse Spartacus, Fabian Cancellara, onze nationale held Tom Boonen bij het beklimmen van deze kuitenbijter.

    Ecapism en escapisten zijn woorden vanuit mijn tienertijd die de laatste weken terug door mijn geest spoken. Vooral wanneer ik aan die gasten uit Oudenaarde denk. Dat zijn mensen die de werkelijkheid ontvluchten, gedrogeerd door hun eigen visioenen waarin ze veel geld zien liggen, gaan ze in hun eigen fantasiewereld op. Ze zijn in ‘der Flucht in die Krankheid ’ beland en lijden aan ‘Eskapismus’, zou Alfred Adler vaststellen. Ziezo dit is mijn verhaal over “ The escaping of the Wall of Grammont”.   

                                                                                                             

                                                                                                                                               Karel De Pelsemaeker.

     







    26-09-2011 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Muur. Escape. Ecapisme
    >> Reageer (0)
    25-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mark Cavendish is de kersverse wereldkampioen op de weg.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Mark Cavendish is de kersverse wereldkampioen op de weg. De Brit was na 266 km de beste en bleef in de niet te ontlopen massasprint Matthew Goss en André Greipel voor. Pim Ligthart was op plaats 21 de beste Nederlander.

    Het koersverloop
    De 28 kilometer van Kopenhagen naar de omloop in het nabijgelegen Rudersdal werden afgelegd in een moordend tempo. De exoten in het 209 man grote peloton probeerden traditioneel weg te geraken, maar kregen geen ruimte. Bij het ingaan van de eerste ronde kreeg een zevental wel de zegen van het peloton. Oleg Chuzdha (Oek), Maxim Iglinsky (Kaz), Tanel Kangert (Est), Robert Kiserlovski (Kro), Pablo Lastras (Spa), Christian Poos (Lux) en Anthony Roux (Fra) vergaarden een maximale voorsprong van acht minuten.

    Op 120 kilometer vonden enkele landen het tijd om de koers wat harder te maken. De Belgen Olivier Kaisen en Johan Vansummeren gingen samen met Simon Clarke (Aus), Yoann Offredo (Fra) en Luca Paolini (Ita) op zoek naar de zeven vluchters. De Nederlanders hadden andermaal de slag gemist.

    Terwijl de vijf achtervolgers steeds dichter bij de zeven vooraan kwamen, werd er achter in het peloton hard gevallen. Blel Kadri (Fra) knalde met nog 80 kilometer te gaan in de hekken en nam een aantal renners mee in zijn val. Door deze valpartij werden ook Greg van Avermaet, Niki Terpstra, maar vooral titelverdediger Thor Hushovd opgehouden. Dit tweede peloton ging nog vol in de achtervolging, maar de Britten reden te hard om terug te kunnen keren. Voor Hushovd en de anderen was de koers op dat moment over en de Noor zou dus niet de kans krijgen om zichzelf op te volgen.

    Bij het bereiken van de kaap van de 200 kilometer vonden Vansummeren en co. de aansluiting bij de kopgroep. Voor Poos ging het al snel te rap en hij moest de elf anderen laten gaan. Op kop van het peloton waren het nog altijd de mannen van Cavendish die het commando voerden. De voorsprong van de leiders, die ongeveer twee minuten bedroeg, begon door hun strakke tempo gestaag te slinken.

    Toch probeerden diverse renners even later de sprong te maken. Bij deze pogingen lieten de mannen van bondscoach Leo van Vliet zich eindelijk ook eens van voren zien. Bauke Mollema en Pieter Weening kregen echter geen ruimte en ook een groepje met daarbij Björn Leukemans en Nick Nuyens geraakte niet weg. In de kop van de koers besloot Anthony Roux op iets meer dan twee ronden van het einde solo verder te gaan. De rest wordt ingelopen door het grote pak, waar de Britten met enige steun van de Australiërs nog altijd het tempo bepalen.

    Met Roux in het vizier besluit ook Maarten Tjallingii zich te tonen. Maar ook hij kon weinig beginnen tegen de stroomtrein en werd al snel weer ingerekend. Als de moegestreden Roux op het punt staat gegrepen te worden gaan Klaas Lodewyck (Bel), thuisrijder Nicki Sørensen en Roux’s landgenoot Thomas Voeckler in de aanval. Zij weten wel een gaatje te slaan en hebben bij het horen van de bel twintig seconden te pakken.

    Het korte klimmetje aan het begin van de omloop is voor Johnny Hoogerland het moment om alles of niets te spelen. Onze landgenoot levert een mooie inspanning en rijdt in één ruk naar de drie leiders toe. Het peloton zit ze echter kort op de hielen en op zeven kilometer van de finish is hun sprookje ten einde. Dan is voor iedereen wel duidelijk dat we naar een massasprint gaan en dus worden de snelle mannen door hun knechten naar voren geloodst.

    In de laatste kilometers is het volop dringen geblazen en met nog twee kilometer te gaan, nemen de Australiers het zelfs over van de Britten. Bij het indraaien van de laatste bocht zit inderdaad goed en lijkt Lars Boom in vijfde positie ook mee te gaan sprinten. Boom zet ook als een van de eerste aan, maar aan alle kanten schieten ze hem voorbij. Over de hele breedte van de oplopende weg wordt er gesprint, maar tegen Mark Cavendish valt weinig te beginnen. De Brit duikt op 200 meter een gat in, versnelt en maakt het werk van zijn landgenoten fantastisch af.

    Mark Cavendish wint voor Matthew Goss (Aus) en André Greipel, en bezorgt Groot-Brittannië 46 jaar na Tom Simpson weer de wereldtitel.

    25-09-2011 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Mark Cavendish. Wk 2011. Werelkampioen wielrennen.
    >> Reageer (0)
    17-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ronde van Vlaanderen wordt nu een voorjaarscriterium in plaats van een voorjaarsklassieker!

    Vlaanderens mooiste is niet meer de mooiste

     

    De hoogdag

    van de heilige wielersport

     

    Langs Vlaanderens kasseiwegen,

    mosgroenen en vochtig of stoffig in ‘t grijs,

    fietst een kleurig peloton coureurs

    waaronder, hier en daar, een Flandrien.

     

    kromgebogen zoals het hoort,

    stampen ze de gewichtige strijd,

    met spaakgezang en framegeflits,

    tegen de wind, binnen een tijd.

     

    Volgauto’s met fietsen beladen

    razen over het heuvelige land.

    Bij een valpartij dominoën een tiental

    renners, wat het hele peloton verlamt.

     

    En danseuse, en gekruisigd door

    de geselende kasseien, pedaleren ze over

    de Geraardsbergse Vesten en Muur,

    naar ‘La cattedrale di Grammonte’ toe.

    ( Zoals een radio- televisiereporter in Italië ooit berichtte.)

     

    Het kwaadste ligt maar achter hen,

    of de Bosberg komt in al ’t  zicht;

    nog rap eens derailleren

     om daarna gezwind

    naar de meet te demarreren!

     

    Hier 'werd'  om de zege van

    ‘Il Giro delle Fiandre’

    gestreden.

     

    Het is voorbij, voor altijd voorbij, alleen die wroeging

     in de Oudenbergstad zal blijven bestaan. —   

    In onze verbeelding zullen we het allemaal blijven zien

     in een verhevigde vorm, in onze hoofden en met een helm op,

    met de renners mee naar boven naar de mythe van de Muur

    voor altijd … de Mythe!

     

    Karel De Pelsemaeker

    (De zin na he gedchtenstreepje is naar sportjournalist, Jan Wauters, een taalvirtuoos waar een grote bewondering voor had. )

     

    17-09-2011 om 00:00 geschreven door karel depelsemaeker


    Tags:Ronde van Vlaanderen. Geraardsbergen
    >> Reageer (0)


    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!