Ik ben Willy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Maatje.
Ik ben een man en woon in Tervuren (België) en mijn beroep is Commissaris van politie op rust.
Ik ben geboren op 08/02/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Zowat van alles van lezen tot crea, van schrijven tot lekker niets doen en genieten van leven..
teveel om in dit kleine vakje te kunnen plaatsen
Over mijzelf
Ik ben Ria, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Miekemuis.
Ik ben een vrouw en woon in Zelzate (Belgie) en mijn beroep is Verzorgen van de animatie in ons dienstencentrum en alle regelingen die daar bij horen..
Ik ben geboren op 19/08/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Lekker eten en genieten van het leven en de kleinkinderen. Miekemuis is creatief op vele punten .
zoveel te zeggen dat het vakje dat voorzien is te klein zou zijn
We have a dream
In deze donkere tijden geloven wij meer dan ook in de toekomst van de mens.
Wij kunnen niet geloven dat de mens niet in staat is een betere wereld te scheppen.
Wij kunnen niet geloven dat wij als mens niet méér zijn dan een speelbal van het lot
dat wij niet kunnen werken aan de toekomst.
Wij geloven dat hoe hard de kanonnen ook bulderen, hoeveel bommen er ook ontploffen,
er ooit een stralende morgen komt,
Het leven zal altijd sterker zijn dan de dood, ondanks alles.
Wij geloven dat ooit alle bewoners van de aard drie maal per dag zullenkunnen eten
om hun lichaam te voeden.
Dat ze de opleiding zullen krijgen om hun geest te ontplooien en het recht en de vrijheid om hun hart te tonen.
Wij geloven dat ooitde vrede en de eerbied voor elkaar aanvaard zullen worden als universele wet.
Dat elk mens onder een boom zal zitten vrij van alle angst.
werkje van Miekemuis in maart 2006, Afrikaans koppel op doek
Beeldje Afrikaans koppel, werkje van Miekemuis met Pretex in maart 2006
werkstukje voor pasen 2006 in het crea-atelier van Miekemuis
Boomer is onze 100.000e bezoeker
Miekemuis en haar Maatje
Dank voor je bezoek, kom gerust eens terug en wil je een berichtje nalaten in het gastenboek, dat staat aan de rechterkant hier wat verder naar beneden. Dank je wel
17-11-2006
Koning Playboy is het seksen moe
LOS ANGELES - Hugh Hefner is zijn wilde seksleven moe. De grote Playboy-goeroe gaf in een interview aan tegenwoordig een rustig spelletje domino te verkiezen boven al het gerollebol van weleer.
De man die het erotische magazine Playboy groot maakte, zegt niet langer de energie te hebben voor het uitgebreide seksleven dat hij vroeger had. ''Ik ben nog steeds actief, maar het is anders - ik speel nu liever domino met mijn vriendinnen.''
Hefner onderhield in zijn gouden jaren tot zeven vriendinnen tegelijk. In 1997 besliste hij dat aantal af te bouwen naar drie omdat er te veel jaloezie was in de groep. Hij leeft momenteel samen met de 26-jaar oude Holly Madison, 32-jarige Bridget Marquardt en de 21 jaar oude Kendra Wilkinson.
Vorige week werd in Zuid Afrika een meisje van 3 jaar geslagen en
Verkracht.
Ze is nog in leven. De dader werd een dag later op borgtocht
Vrijgelaten.
Hij loopt weer gewoon op straat.
De regering van Zuid Afrika is van plan om de kinderbescherming
op te heffen en deze mail is een petitie om dit te voorkomen.
Dit is een heel belangrijke petitie want het gaat om een essentieel onderwerp van
Het rechtssysteem voor kinderen.
U hebt wel gehoord van de mythe in Zuid-Afrika dat seks hebben
met een maagd AIDS kan genezen.
Hoe jonger het meisje, hoe groter de kans op genezing.
Dit heeft geleid tot een epidemische toename van het aantal verkrachtingen door Hiv-geïnfecteerde mannen met overeenkomend aantal infecties bij kinderen.
Velen zijn door deze krankzinnige verkrachtingen al omgekomen.
Nog maar kort geleden is een 9-maanden oude baby verkracht, door 6 mannen!!!!! Sta daar alstublieft een moment bij stil.
Het kindermisbruik neemt momenteel katstrofische proporties aan en als wij niks doen, Wie Dan wel?
Wees alstublieft zo vriendelijk om uw naam toe te voegen aan de
Bart De Pauw op zijn best, uit de tv reeks Willy's en Marjetten. Gewoon de fotolink volgen,de video duurt een paar min. maar de moeite om te blijven zien veel plezier je kan ook gaan zien naar de website van Bart http://www.willysenmarjetten.be/
Het moet mij weer overkomen, deze morgen op het werk bij het geven van een bad, duwde de bewoner in paniek uit vrees te vallen zo hard op mijn duim dat deze omboog in de andere richting, gevolg duim uit de haak en kleine spierscheur. Als ze rondgaan om miserie te verkopen ben ik er als de kippen bij om mijn deel op te vragen.
Dus deze dame zit gehandicapt 10 dagen in het gips, schrijven zal even moeten wachten, lezen daar en tegen zal al zijn wat ik kan doen, dus: maatjes schrijf jullie goesting, deze madam neemt even ziekteverlof.
Vrouwenbesnijdenis komt nog vaker voor dan gedacht deel 1
Elk jaar worden drie miljoen meisjes verminkt
Elk jaar worden drie miljoen vrouwen en meisjes genitaal verminkt. Dat is meer dan tot nog toe werd aangenomen. In een aantal landen worden meisjes op almaar jongere leeftijd verminkt, zegt de VN-organisatie Unicef in een pas verschenen rapport.
Vrouwenbesnijdenis wordt de praktijk soms genoemd, maar verminking is een betere omschrijving. In de meeste gevallen wordt minstens de clitoris weggesneden en/of een deel van de schaamlippen. Bij de meest verregaande vorm worden alle uiterlijke geslachtsorganen weggesneden, waarna men de wonde laat dichtgroeien, op een potlooddikke opening na waarlangs menstruatiebloed en urine kan wegstromen.
Elk jaar moeten drie miljoen meisjes deze verminking ondergaan. Tot nog toe werd aangenomen dat het om twee miljoen ging. Het hogere cijfer wijst niet op een stijging, maar op een betere inschatting van de werkelijkheid. De helft van die meisjes woont in Egypte en Ethiopië, maar de praktijk komt nog voor in 26 andere landen, van Mali tot Jemen, bij moslims én bij christenen en bij in totaal 130 miljoen vrouwen.
Genitale verminking is heel moeilijk te stoppen, concludeert het rapport. Zo zegt 61,1 procent van de 'besneden' meisjes, dat ze ook hun dochters zullen laten besnijden, ergens tussen de vier en de twaalf jaar. Ondanks de pijn, de bloedingen en de schok. Ze zien de praktijk namelijk niet als verminking, maar als onmisbaar voor het bewaren van de eer van hun dochter of omdat het hun huwbaarheid verhoogt. Niet besnijden brengt daarentegen schande en uitsluiting met zich mee.
Bannen kan in één generatie
Pogingen van de overheid om de praktijk terug te dringen, hebben soms een averechts effect. Ouders laten de verminking dan uitvoeren op een jongere leeftijd, zodat het minder opvalt. Dat is het geval in Eygpte, Ivoorkust, Burkina Faso, Kenia en Mali. Soms worden de meisjes al besneden als ze één jaar oud zijn. Een stijgend aantal meisjes wordt besneden door goed opgeleid medisch personeel. In Egypte, dat de praktijk niet specifiek verbiedt, werd zelfs de helft van deze vrouwen besneden in een ziekenhuis.
Toch gelooft Unicef dat genitale verminking in één generatie tijd kan worden gebannen, mits de nodige informatie en opleiding verstandig wordt overgebracht. Verstandig wil dan zeggen: niet veroordelend en met medewerking van plaatselijke traditionele en religieuze leiders.
Vijf Indiase hindoes hebben bekend dat ze een 11-jarige jongen hebben geofferd aan de godin Kali. Dat gebeurde in de oostelijke Indiase staat Bihar.
De vijf vrouwen drogeerden het jongetje met snoepjes, ontvoerden hem en sneden hem op een altaar de keel door. Zondag werd zijn lichaam gevonden.
Een van de vijf wilde haar ernstig zieke baby redden en kreeg van een plaatselijke priesteres te horen dat haar zoontje alleen zou overleven als een andere jongen aan Kali zou worden geofferd.
Aan Kali, de godin van de dood en vernietiging, worden in India geregeld dieren geofferd, maar dat ook mensen op het altaar belanden, is een zeldzaamheid.
Gegroet beste bloggers, ik verneem via Ria dat er verschillende personen bij haar naar mijn toestand hebben gevraagd, dus geef ik hier een beetje info van wat de laatste weken gedaan is voor mijn behandeling. Bij de regelmatige controles die ik om de veertien dagen moet doen, is er vastgesteld dat ik goed blijf reageren op de behandeling. Bij de voorlaatse controle zijn er terug allerlei testen gedaan en kreeg ik terug een infuus met een beenversterkend middel. Bij de testen bleek dat alles normaal reageert op de behandeling en dat er zelfs waarden in het bloed beter zijn dan verwacht. Bij de laatste controle, verleden maandag 6/11/06 werd bevestigd dat alle waarden voldoende zijn om over te gaan tot de laatste stap, namelijk de transplantatie van de bloedplaatjes. Hier dienen we te wachten tot wanneer er een plaats vrijkomt op de speciale afdeling met afzonderingskamers. Volgens mijn dokter sta ik als tweede op de lijst, dus het is mogelijk dat ik vroeger wordt opgeroepen dan de voorziene datum van 20/11/06. Voor deze transplantatie van mijn eigen bloedcelplaatjes is het noodzakelijk dat ik drie weken in quarantaine wordt gezet, om alle kans op besmetting te voorkomen, gezien ik door de behandeling geen enkele weerstand tegen ziektes meer zal hebben. Dus dat zullen vermoedelijk wel drie zware weken worden, maar ik zie er naar uit om te starten. Hoe vlugger de behandeling kan doorgaan, hoe groter de kans op welslagen. En ik weet dat ik op alle mogelijke steun kan rekenen, zowel bij familie, als bij vrienden, als bij jullie mijn blogvrienden. Ik laat jullie iets weten wanneer ik binnen geroepen wordt en ik zal trachten regelmatig verslag uit te brengen van het verloop van de behandeling, voor zover ik daartoe in staat zal zijn natuurlijk, want ook voor mij is het raden wat er gaat gebeuren tijdens de quarantaine. Ziezo, tot daar de info die ik thans kan geven. Verdere info zal volgen. Groeten van Maatje
Wij, hadden het spel eerlijk gespeeld alle letterwoorden waren door ons gevonden via puzzel en hersenwerking van vier meiden die hun brein hadden doen werken Niet iedereen had het op die manier opgelost en de gemakkelijke weg van internet en de plaatselijke bibliotheek opgezocht, beetje flauw vonden wij maar ieder zijn meug
Grote prijzen waren er niet te winnen dus voor die fles wijn of champagne hadden we het niet gedaan, meedoen en plezier hebben, was belangrijker dan winnen. Ik geef jullie nog een paar van de woorden mee, maar er zijn er 104 en meer zei de baas van het hotel. (alligator,egel,emoe,garnalen,gazelle,gorilla,griel,grasmeerval,gularis,lama,meerval ,moeral, oester,olm,ral, serval, steenuil, tuimelaar,vaars,veulen,watervlo,wezel,zeester,)
Ondertussen was er nog zoveel te doen geweest dat we hadden we besloten om ons te verdelen in twee groepjes, De twee Geny en Henny's zouden in het centruim gaan zoeken naar de letters van de verdwenen valiezen voor de oplossing van het spel van Winduna uitgeschreven door de stad Wenduine en daar waren dus wel een grote prijzen mee te winnen.
Ikzelf had samen met Carine besloten om in het crea atelier een hels te maken.
Ondertussen was een plaatselijke Tv ploeg ons komen gezelschap houden en die mannen volgde ons op de voet, voor een flapuit zoals ik een echte ramp, zonder nadenken iets uit mijn botten slaan, met de camera op mijn gezicht moet kunnen dachten die mannen dus ik sta er schoon op, twee pampers nodig gehad voor de slappe lach die we kregen en die mannen maar verder filmen
Bij iedere maaltijd kregen we nog steeds het liedje ik hou van U te horen waardoor we wisten dat er in die richting moest worden gewerkt
Zondag tegen 15 uur moest alles binnen zijn Terug naar zaterdagavond, er was een fakkeltocht voorzien en op het strand een heksenverbranding daarna nog een heksendisco avond met hapjes
Wel vrienden, ik heb me goed vermaakt het eten was lekker de drank overheerlijk, de fakkeltocht en verbranding ondanks de harde wind en wat regen iets om opnieuw te doen,
Moeder en dochter zijn allebei lesbisch. Vandaag is dat de normaalste zaak van de wereld, vroeger lag dat heel wat anders. ,,Ik weet nog dat ik de telefoon nam om me in te schrijven voor een lesbienneweekend. Ik stierf. Plots wordt je naam gelinkt met lesbisch zijn'', vertelt Maggy (58).
Iedereen weet het. An (25) en haar moeder Maggy (58) zijn lesbisch. Toch willen ze liever niet herkend worden in de krant. ,,Ik wil niet dat ik de stempel lesbisch krijg telkens als ik ergens binnen stap. Ja, ik ben An en lesbisch, maar ik ben nog zoveel andere dingen.'' Haar moeder knikt. Zo voelt zij zich ook.
Maggy, u was een getrouwde vrouw met twee kinderen. Wanneer wist u dat u lesbisch was?
Maggy : ,,Toen ik 20 was, woonde ik samen met een vriendin. Daaruit is een lesbische relatie ontstaan. Het klinkt vreemd, maar ik zag daar geen lesbische relatie in. Binnenin dacht ik wel: samen met een vrouw kinderen krijgen, zou ideaal zijn. Maar het kon niet. Ik had een grote kinderwens en het hoorde nu eenmaal dat je trouwde en kinderen kreeg. Ik werd ook verliefd op mijn man, maar heel diep van binnen voelde ik dat er een probleem was. Ik kon het niet benoemen. Tot negentien jaar later een vriendin op bezoek kwam en vertelde over haar twijfels. Ze dacht dat ze lesbisch was. Ik zei haar: ,,Dat ik lesbisch ben, is duidelijk, bij jou is dat niet zo." Plots had ik het gezegd. Ik was lesbisch. Zomaar, ik floepte het eruit..
Wat zeiden uw man en uw familie?
Maggy : ,,Heel vreemd, hij zei dat het voor hem ook duidelijk was. Dat ik anders naar een vrouw keek dan naar een man. Hij heeft zich erbij neergelegd. Aan mijn ouders kon ik het niet meer vertellen, ze waren gestorven. Maar ik weet zeker dat ze uiteindelijk blij waren geweest. Mijn geluk was het hunne. Mijn kinderen waren triest door de scheiding." Ik verborg het ook niet. Het is iets natuurlijks. Mijn kinderen stelden voortdurend vragen. Ook seksuele."
An (lacht) : ,,Dat weet ik niet meer. Ik weet nog dat ik het op school alleen vertelde aan mijn beste vriendinnen. Maar een taboe was het niet.
Op mijn achttiende wist ik zeker dat ik net als mijn moeder was. Ik las stiekem boekjes en foldertjes over lesbisch zijn.. An : ,,Mijn mama was op vakantie en ik stuurde haar een sms'je dat ik verliefd was. En dat ik het zou uitleggen via mail."
Maggy : ,,Toen wist ik het heel zeker. Ik was blij voor mijn dochter. Maar om eerlijk te zijn, mijn eerste reactie was toch 'oei, mijn dochter valt niet op een man'. Je wil niet dat je kind gediscrimineerd wordt. Dat is niet makkelijk voor een moeder. Trouwen en kinderen krijgen blijft de normale maatschappelijke gang van zaken." Ook kindjes krijgen is niet evident. Niet alle gynecologen hebben begrip voor een lesbisch koppel. Sommigen vragen nog altijd of je toch niet eens probeert seks te hebben met een man..
Hoe reageerde uw vader? Niet makkelijk als naast je vrouw, ook je dochter lesbisch is.
An : ,,Ik was bang voor zijn reactie, maar ook dat viel goed mee. Gelukkig maar."
Uit het ZZZip-onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit Gent, blijkt dat jonge lesbiennes vaak meer depressies en zelfmoordneigingen hebben.
Maggy : ,,Ik had op mijn 20ste ook zwarte gedachten. Had iemand mij in mijn omgeving een duwtje gegeven, me gezegd dat ik misschien lesbisch was, dan had dat toch veel miserie bespaard. Ik ben zelfs naar een dokter geweest en die zag het probleem niet. Ook nu nog leggen dokters te weinig de link met het lesbisch zijn.. Ik geloof niet dat je door je opvoeding lesbisch wordt. Het moet ergens in je genen zitten."
Meer info: www.nieuwsblad.be/links zaterdag is voor de twintigste keer Lesbienndag gevierd.
Natuurlijk wille jullie het 22 letterwoord weten, niet gevonden het was niet echt gemakkelijk ook, wij hebben het trouwens ook niet gevonden, en toch staat en stond het onder onze neus geschreven.
Laten we eens teruggaan naar het begin van het verhaal de heks Winduna
Wat weten we van haar ? Ze was oud en lelijk en woonde aan de rand van het lekkerbekkenbos
Wat weten we nog? Ze hield niet van complimentjes dat maakt haar boos alleen scheldwoorden streelde haar ijdelheid.
Wat nog meer? Ze steelde valiezen van de reizigers van Wenduine, die ze dan verborg in haar huisje.
Ze had een trouwe compagnon die als ze weg was haar spullen bewaakte, en waar ze krabcocktails voor maakte.
Het beestje had een naam weten jullie nog?
Goed daar gaan we dan
1ste tip was onze witte neus, dus de eerste letters zijn wit
De 2de tip was: het komt enkel in de lente, wat komt er in de lente De zwaluw
Tip 3 was het moeras met daarbij iets van een vliegtuig, wat heeft een vliegtuig ja natuurlijk vleugels
Al een beetje een gedacht? Eerlijk wij toen ook niet
Nu komt het.
Hoe noemde de trouwe metgezel van de Heks?
WITVLEUGELMOERASZWALUW
Ziezo, ons 22 letterwoord, simpel toch als je het weet, maar daarmee was de kous niet af
Volgende opdracht was er ook nog
Hoeveel dieren zitten er verborgen in het woord
Witvleugelmoeraszwaluw
Ik geef jullie er twee cadeau
Leeuw en Zwaluw
Wij vonden er 42 stuks maar voor de liefhebbers er zijn er 104 en waarschijnlijk meer zei de Baas van het hotel.
Na een lekker avondmaal was de boswandeling voorzien rond 21 uur voor en na het eten kregen we een tip en deze begon steeds met het liedje Ik hou van U van de groep Noordkaap.
Goede jas en schoenen aandoen was de opdracht, en pampers aandoen was aangeraden, zei de baas. Mensen met hartklachten en kleine kinderen bleven beter in het hotel.
Samenblijven op het pad met de gids was de voorwaarde.
Bon, dat beloofde..
Met een 30 tal personen waren we 5 minuten later aan de rand van het bos, onderweg werd al goed gelachen met de wildste fantasieën wat er zoal in het bos te verwachten was.
Niet echt gerust begonnen we aan onze tocht, pikdonker, geen licht, echt griezelig, nog voor geen 100.000 fr. zou ik dit alleen hebben gedaan. De pret zat er gelijk in toen er een flauweplezante ons onverwachts op de schouder kwam tikken. Het gegil van mijn vriendin deed ons barsten van het lachen.
Plots, uit de verte, klonk het gehuil van de heks en uit het donker kwam een pompoen te voorschijn. De gids vroeg rond de pompoen te staan en stil te wezen, zijn zaklamp ging uit en het bos leek plots nog donkerder dan ervoor.
Uit de verte kwam een zwak licht met een stem die we niet echt verstonden, een griezelige gedaante kwam op ons af en zei dat we met onze vinger iets aan onze neus moesten wrijven, een klein potje ging rond, best akelig als je niet weet wat dat witte spul was, ik dacht plakkaatverf, wat door de geest ook gelijk werd bevestigd, algemeen gelach iedereen met een witte neus en de tip was het komt alleen in de lente.
Onze volgende halte was aan een moeras, waarin ook weer een pompoen stond. We moesten naast elkaar op het pad blijven, maar ja dat hadden we niet gehoord, te veel aan het gieren van het lachen geweest, dus wij het sop in. Gelach alom en wij . veel begrepen we er in het geheel niet van, alleen dat onze schoenen goed vuil waren en wie niet echt goede schoenen aanhad ook de broekspijpen.
Opnieuw het akelige geluid van de heks en plots was heel het bos in vuur en vlam, echt prachtig om zien, overal vuur op de grond en in de struiken.
De heks zei iets van een staart en vliegtuig, ze was moeilijk verstaanbaar. Enfin niet veel wijzer en na een wandeling van één en half uur terug naar het hotel.
We hebben de pamper nodig gehad, niet van de schrik, nee, gewoon van lachen alleen.
Met de tips moesten we een 22 letterwoord vinden.
Wie zoekt zal ook hier vinden, eens zien wie het kan??? Doen jullie mee?
Zoals beloofd een verslag van drie dagen spoken en heksen zoeken aan zee
Onze eerste avond start met een verhaal over een heks Winduna
Winduna. Het lieve oude vrouwtje van Wenduine aan zee
Er was eens een heel oud vrouwtje. Ze was ongeveer 300 jaar oud. Altijd zei ze tegen de mensen dat ze oud geboren was en dan ook altijd oud zal blijven.
De echte waarheid is dat ze een schepsel is van een boze bosgeest.
Niemand kende haar echte naam, maar noemde haar de boze heks van het lekkerbekkenbos Winduna
Alle bezoekers van Wenduine waren bang van haar omdat ze valiezen kwam stelen van de gasten die ze dan verborg in het akelige Lekkerbekkenbos waar ze woonde
Als Winduna op stap was, werd haar buit bewaakt door heer trouwe metgezel, de witvleugelmoeraszwaluw.
Zij vond dat eigenaardig genoeg een compliment, de mensen dachten haar te pesten en te kwellen, maar zij dacht verkeerd en ieder verwijt streelde haar ijdelheid en daar werd ze alleen maar sterker door
Pas als je haar een echt complimentje wou geven dan kwam ze kwaad en verloor ze volledig haar zelfbeheersing en werd heel onzeker
Een Wenduinse handelaar had dat in de gaten en besloot om voorgoed af te reken met de dekselse heks
De man organiseerde een heel groot megafeest op het strand met daarbij een groot kampvuur
Alle inwoners en bezoekers waren van de partij
Hij wist dat Winduna ieder avond krabben kwam zoeken op het strand van Wenduine daarmee maakte ze heerlijke krabcocktails voor haar trouwe medegezel de witvleugelmoeraszwaluw
En toen de heks voorbij het kampvuur passeerde zei hij: Hallo lieve vrouw niemand kent je naam niemand weet wie je bent maar voor mij ben je echter een hele lieve mooie vrouw
De heks werd woedend en riep heel angstig:
Duiveldeduiveldeduif, ik veroordeel deze man onmiddellijk tot de bliksemdood en laat hem knisperen in de tongen van het vuur
De man bleef kalm en danste rond het vuur en zong; ik hou van u ik hou van u ik hou van u geef me een kus geef me een kus lalalalalalalalal lalalala
De macht van Winduna verzwakte en de toverspreuk hielp niet zolang de man zijn liefde aan de heks verklaarde
Winduna haar angst veranderde langzaam in een schaterlach ze lachte zo hard dat ze haar zelfbeheersing verloor en kierewiet van de liefdesverklaring en pure ontreddering en waanzin door het gezang van de man op de brandstapel sprong
Ze branden volledig op en een zoete geur van gebraden heksenvlees verspreide zich op het strand
Wees op je goede als je in Wenduine verlof neemt de op wraak beluste witvlugelmoeraszwaluw dwaalt nog steeds boven Wenduine
Onze opdacht was zoek tot en met zondag in de winkels in Wenduine de gestollen reiskoffersop ieder koffer staat een naam en alleen de rode letters waren geldig
De Christelijke Impuls Het Christelijk feest van Allerheiligen en ook Allerzielen is een loutere kerstening van het Keltische Samhain. Ongewoon is dit trouwens niet. Heel wat christelijke feesten kenden één of meer prechristelijke voorlopers. Daar is niets verkeerd mee. Het mag een kunst van het Christendom genoemd worden om op de bestaande realiteit, handig in te spelen en ze te integreren in de eigen entiteit Allerheiligen werd vroeger op verschillende data gevierd, afhankelijk van de streek. Een veel voorkomende datum was 13 mei, maar onderinvloed van vooral de Ierse Kerk, die de heidense praktijken van Samhain wilden doen vergeten, werd Allerheiligen verplaatst naar 1 november. Het was de paus Gregorius IV (827-844) die in 835 daarvoor tekende en het was Lodewijk de Vrome (814-840) die er wat later een verplichte rustdag van maakte. Zodoende verspreidde Allerheiligen zich over de toenmalige wereld en dit is meteen ook de verklaring waarom Samhain en Allerheiligen zo dicht bij elkaar liggen, wat de datum betreft. In de 3de en 4de eeuw nam de Kerk enorm in ledenaantal toe.
Men probeerde de grote massa, de toenmalige heidenen, te bekeren. Wanneer bleek dat dit niet zo eenvoudig was als gedacht, gooide men het over een andere boeg. Het bestaande feest van Samhain werd behouden, maar werd gevierd in naam van de Kerk. Dat gebeurde niet zonder slag of stoot. De snelle verspreiding en impact van het Christendom deden de mensen hun gewoontes zomaar niet vergeten. Zij bleven op de vooravond van Allerheiligen, Samhain en Pomona gedenken. Dat had ook wel een sinister gevolg. Er groeide argwaan tegen de Kerk, die geleidelijk aan reageerde en stelde dat de goden, godinnen en andere spirituele krachten van de traditionele religies duivelse misleidingen waren, dat de spirituele praktijken van de Kelten wel echt waren, maar dat het toch manifestaties van de duivel bleven. Later in de Middeleeuwen werd dit nog versterkt door Samhain te associëren met heksen, zwarte katten, boze geesten en vleermuizen. Het geloof in die geesten ebde bij de Kelten echter stilaan weg, hoewel de tradities nog deels in ere werden gehouden. Dit bleef zo tot de Kerk een nieuwe dimensie aan het feest gaf. Voor de Kerk was het niet een feest van alle doden, zoals dat voor de Kelten wel het geval was, maar alleen het gedenken van de zaligmakende doden, van de gelovige gestorvenen. De Kerk verkoos dus om enkel de heilige mensen te vereren, die een voorbeeldig leven achter de rug hadden. Het originele feest van de heidense God van de dood werd op die manier een herdenken van de Christelijke dood.
Het werd dus een gedenkdag voor alle heilige gestorvenen, in België en Nederland werd die dag Allerheiligen genoemd, in Engeland All Hallows of Hallowmas Later werd 2 november, bij ons Allerzielen genaamd, in Engeland All Souls, door paus Johannes XIX (1024-1032) ingesteld om het lot van de arme zielen te herdenken en voor hun zielenheil te bidden.
Met dit gebed hoopte men de zielen uit het vagevuur te verlossen. In de praktijk was Allerzielen voor het gewone volk een mogelijkheid om hun geliefde doden te eren. De meeste graven werden versierd, er werden lampjes gebrand en ondanks protest van kerkelijke zijde zetten sommigen er ook eten en drinken neer.
Hieruit is in sommige streken de gewoonte gegroeid om op Allerzielen brood uit te delen aan de armen. Ook ontstonden zielenbroodjes zoals krakelingen, zoolgebakjes en gevlochten broodjes Deze lekkernijen vinden we ook terug tijdens Halloween. Het is opvallend hoe sterk dit vereren via offers verbonden is met onze Germaanse en Keltische voorouders.
Ook zij brachten offers voor hun ronddolende doden. Er werd gevierd met vuurstapels, en parades van mensen verkleed als heilige, engel of duivel De Kerk kon er in elk geval niet voor zorgen dat de mensen hun roots vergaten en op 31 oktober bleven de mensen de mix van het Pomona- en het Samhainfeest trouw vieren.
Naarmate de tijd verstreek, vermengden de gebruiken van de verschillende feesten zich en de avond voor Allerheiligen die de Engelsen aanvankelijk Eve of All Saints of ook wel All Hallows Eve(ning) noemden, verbasterde tot Halloween en tot slot tot Halloween
Het klinkt misschien cru, maar met stellige zekerheid mag er vanuit gegaan worden dat mochten de Verenigde Staten er niet geweest zijn, Halloween nooit meer geworden was dan wat lokale Angelsaksische folklore. Halloween was overal zo goed als dood en vergeten tot er in de laatste helft van de 15de eeuw er iets gebeurde dat de overleving en de groei van dit heidense winterfeest heeft gered. In 1492 landde namelijk Columbus in de Nieuwe Wereld.
Met het ontdekken van Amerika en de belofte van geloofs- en gewetensvrijheid werden zij die geloofden in de druïdische traditie plots opnieuw aangemoedigd om hun oude praktijken nieuw leven in te blazen.
Maar het was echter een aardappelhongersnood die alles definitief in beweging zette. In de jaren 1840 zette een grote aardappelschaarste miljoenen Ieren en Schotten het mes op de keel. Het was sterven of emigreren naar Amerika. Miljoenen mensen kozen voor dit laatste.
Met zo een grote instroom van mensen waren er voldoende impulsen en middelen aanwezig om de feestdag van de druïden, weliswaar op vreemde bodem en in een andere levensruimte, nieuw leven in te blazen. Halloween kreeg de naam Oidche Shamhna (= nacht van Samhain) toebedeeld en de oude tradities werden onderhouden. Net zoals de Keltische religie de gewoontes van de Romeinse bezetters had overgenomen, paste de Keltische Samhainovertuiging zich weer aan de nieuwe omgeving aan. De toenmalige Amerikanen namen de meeste Keltische praktijken gewoonweg over zoals bijvoorbeeld de bonfires, trick or treat, bobbing for apples en legden er hun eigen accenten in.
De pompoen als vervangmiddel voor de raap bij de Jack-o'-Lanterns is daar een goed voorbeeld van. Vandaag de dag wordt Halloween op 31 oktober gevierd met zoetigheden, pompoenen (cf. Pomona), zwarte katten, magie, kwade geesten (cf. Samhain), spoken, skeletten en doodskoppen (cf. Allerheiligen).
Het is een feest waarbij kleine kinderen als spoken worden verkleed en met uitgesneden pompoenen als lantaarns langs de huizen gaan en vragen om een traktatie of dreigen met een grap (Trick or treat)
Ook is er een stijgende belangstelling voor de aankleding en versiering van feest en feestgangers waarneembaar die haar inspiratie vindt in zo groot mogelijke griezeligheid. Hoe griezeliger, hoe beter!
De laatste decennia heeft Halloween vanuit Amerika zich stilaan over heel West Europa verspreid, vooral onder invloed van griezelfilms, televisieseries en de commercie. Daarbij wordt de vermeende heidense achtergrond sterk benadrukt.
Het feest wordt voorgesteld als een Keltisch feest van 2000 tot 5000 jaar oud en is uitgegroeid tot een gezellig familiegebeuren.
ik wens ieder van jullie een gezellig en griezel Halloween, ik ga er een paar dagen van onderuit op een echt Halloween weekje als ik het overleef krijgen jullie het verslag
Klaasje, een boerenzoontje, komt beneden voor zijn ontbijt. Zijn moeder vraagt hem of hij zijn klusjes al heeft gedaan. "Nog niet", zegt Klaasje. "Dan krijg je nog geen ontbijt", zegt zijn moeder. Dus Klaasje is helemaal chagrijnig. Hij gaat de kippen voeren en geeft een kip een schop. Dan gaat hij de varkens voeren en geeft een varken een schop. Dan gaat hij de koeien melken en geeft een koe een schop. Dan komt hij weer binnen. Zijn moeder geeft hem een kom droge havermout. "Waarom krijg ik nu geen eieren en spek? En waarom geen melk in mijn havermout?" vraagt Klaasje verontwaardigd. "Wel, ik zag je een kip schoppen, dus je krijgt geen eieren voor een week. En ik zag je een varken en een koe schoppen, dus krijg je ook geen spek en melk voor een week", zegt zijn moeder streng. Klaasje baalt nog meer. Dan komt zijn vader binnen, schopt de poes opzij en gaat zitten aan Het ontbijt.
Kijkt Klaasje lachend naar zijn moeder en zegt: "Vertel jij het hem Of zal ik het doen?"
de en 4de eeuw nam de Kerk enorm in ledenaantal toe. Men probeerde de grote massa, de toenmalige heidenen, te bekeren. Wanneer bleek dat dit niet zo eenvoudig was als gedacht, gooide men het over een andere boeg. Het bestaande feest van Samhain werd behouden, maar werd gevierd in naam van de Kerk. Dat gebeurde niet zonder slag of stoot. De snelle verspreiding en impact van het Christendom deden de mensen hun gewoontes zomaar niet vergeten. Zij bleven op de vooravond van Allerheiligen, Samhain en Pomona gedenken. Dat had ook wel een sinister gevolg. Er groeide argwaan tegen de Kerk, die geleidelijk aan reageerde en stelde dat de goden, godinnen en andere spirituele krachten van de traditionele religies duivelse misleidingen waren, dat de spirituele praktijken van de Kelten wel echt waren, maar dat het toch manifestaties van de duivel bleven.
Later in de Middeleeuwen werd dit nog versterkt door Samhain te associëren met heksen, zwarte katten, boze geesten en vleermuizen. Het geloof in die geesten ebde bij de Kelten echter stilaan weg, hoewel de tradities nog deels in ere werden gehouden. Dit bleef zo tot de Kerk een nieuwe dimensie aan het feest gaf. Voor de Kerk was het niet een feest van alle doden, zoals dat voor de Kelten wel het geval was, maar alleen het gedenken van de zaligmakende doden, van de gelovige gestorvenen.
De Kerk verkoos dus om enkel de heilige mensen te vereren, die een voorbeeldig leven achter de rug hadden. Het originele feest van de heidense God van de dood werd op die manier een herdenken van de Christelijke dood. Het werd dus een gedenkdag voor alle heilige gestorvenen, in België en Nederland werd die dag Allerheiligen genoemd, in Engeland All Hallows of Hallowmas. Later werd 2 november, bij ons Allerzielen genaamd, in Engeland All Souls, door paus Johannes XIX (1024-1032) ingesteld om het lot van de arme zielen te herdenken en voor hun zielenheil te bidden.
Met dit gebed hoopte men de zielen uit het vagevuur te verlossen. In de praktijk was Allerzielen voor het gewone volk een mogelijkheid om hun geliefde doden te eren. De meeste graven werden versierd, er werden lampjes gebrand en ondanks protest van kerkelijke zijde zetten sommigen er ook eten en drinken neer. Hieruit is in sommige streken de gewoonte gegroeid om op Allerzielen brood uit te delen aan de armen. Ook ontstonden zielenbroodjes zoals krakelingen, zoolgebakjes en gevlochten broodjes Deze lekkernijen vinden we ook terug tijdens Halloween Het is opvallend hoe sterk dit vereren via offers verbonden is met onze Germaanse en Keltische voorouders. Ook zij brachten offers voor hun ronddolende doden. Er werd gevierd met vuurstapels, en parades van mensen verkleed als heilige, engel of duivel. De Kerk kon er in elk geval niet voor zorgen dat de mensen hun roots vergaten en op 31 oktober bleven de mensen de mix van het Pomona- en het Samhainfeest trouw vieren. Naarmate de tijd verstreek, vermengden de gebruiken van de verschillende feesten zich en de avond voor Allerheiligen die de Engelsen aanvankelijk Eve of All Saints of ook wel All Hallows Eve(ning) noemden, verbasterde tot Halloween en tot slot tot Halloween.
Het klinkt misschien cru, maar met stellige zekerheid mag er vanuit gegaan worden dat mochten de Verenigde Staten er niet geweest zijn, Halloween nooit meer geworden was dan wat lokale Angelsaksische folklore. Halloween was overal zo goed als dood en vergeten tot er in de laatste helft van de 15de eeuw er iets gebeurde dat de overleving en de groei van dit heidense winterfeest heeft gered. In 1492 landde namelijk Columbus in de Nieuwe Wereld. Met het ontdekken van Amerika en de belofte van geloofs- en gewetensvrijheid werden zij die geloofden in de druïdische traditie plots opnieuw aangemoedigd om hun oude praktijken nieuw leven in te blazen.
Maar het was echter een aardappelhongersnood die alles definitief in beweging zette. In de jaren 1840 zette een grote aardappelschaarste miljoenen Ieren en Schotten het mes op de keel. Het was sterven of emigreren naar Amerika. Miljoenen mensen kozen voor dit laatste. Met zo een grote instroom van mensen waren er voldoende impulsen en middelen aanwezig om de feestdag van de druïden, weliswaar op vreemde bodem en in een andere levensruimte, nieuw leven in te blazen. Halloween kreeg de naam Oidche Shamhna (= nacht van Samhain) toebedeeld en de oude tradities werden onderhouden.
Net zoals de Keltische religie de gewoontes van de Romeinse bezetters had overgenomen, paste de Keltische Samhainovertuiging zich weer aan de nieuwe omgeving aan. De toenmalige Amerikanen namen de meeste Keltische praktijken gewoonweg over zoals bijvoorbeeld de bonfires, trick or treat, bobbing for apples en legden er hun eigen accenten in. De pompoen als vervangmiddel voor de raap bij de Jack-o'-Lanterns is daar een goed voorbeeld van. Het Keltisch Samhain werd zo een beetje het Amerikaanse Halloween. Vandaag de dag wordt Halloween op 31 oktober gevierd met zoetigheden, pompoenen (cf. Pomona), zwarte katten, magie, kwade geesten (cf. Samhain), spoken, skeletten en doodskoppen (cf. Allerheiligen).
Het is een feest waarbij kleine kinderen als spoken worden verkleed en met uitgesneden pompoenen als lantaarns langs de huizen gaan en vragen om een traktatie of dreigen met een grap (Trick or treat).Ook is er een stijgende belangstelling voor de aankleding en versiering van feest en feestgangers waarneembaar die haar inspiratie vindt in zo groot mogelijke griezeligheid. Hoe griezeliger, hoe beter!
De laatste decennia heeft Halloween vanuit Amerika zich stilaan over heel West Europa verspreid, vooral onder invloed van griezelfilms, televisieseries en de commercie. Daarbij wordt de vermeende heidense achtergrond sterk benadrukt. Het feest wordt voorgesteld als een Keltisch feest van 2000 tot 5000 jaar oud en is uitgegroeid tot een gezellig familiegebeuren.
Samhain was ook de tijd van de dood. Dieren werden geslacht en het was een tijd waarin veel oudere stamgenoten aan de dood bezweken omdat de koude zijn intrede deed. Zo evolueerde Samhain langzaam tot een dodenfeest. Eigenlijk begon Samhain als een jacht- en oogstfeest, maar geleidelijk aan kwam er de herinnering bij aan diegenen die hen gedurende de 12 laatste maanden verlaten hadden. Meer nog, deze component werd hoe langer hoe belangrijker, in die mate zelfs dat hij als hoofdelement naar voren werd geschoven.
De Kelten waren er heilig van overtuigd dat de grenzen tussen de wereld van de mens en de Andere Wereld op die bewuste nacht geopend werden, zodat allerhande geesten op aarde konden ronddolen.Zij meenden dat er tijdens die nacht een barst in de tijd ontstond, dat de Andere Wereld zeer nabij was. De dunne band tussen de twee werelden verdween. Gedurende dit interval was de normale orde van het universum opgeheven. De grenzen tussen de natuurlijke en supernatuurlijke orde waren tijdelijk veranderd, een magisch moment waarop de wetten van tijd en ruimte opgeheven waren. Zo kon de spirituele wereld zich vermengen met deze van de levenden. De deuren van de Andere Wereld, stonden open. Er bestonden dus geen duidelijke grenzen tussen de wereld van de levenden en die van de doden en klaarblijkelijk vielen die helemaal weg tijdens het grote Samhainfeest.
Hierdoor waren de Kelten er van overtuigd dat de doden op die nacht naar de aarde terugkeerden. Het lag voor de hand dat door de naderende winter, de arme, huiverige, hongerige geesten van de kale akkers en bladloze bomen naar de beschutting van het vertrouwde huis dreef. Het gaat vooral om de terugkomst van de afgestorvenen van het laatste jaar. Deze zouden een lichaam zoeken om in te wonen. Bijgevolg trokken de doden op aarde rond op zoek naar levenden, met als enig doel hen in bezit te nemen. Men geloofde dat dit hun enige hoop was om het leven na de dood te kunnen bereiken.
Ook geloofden ze dat alleen de slechte geesten terugkwamen. De oude Keltische druïden waren er namelijk van overtuigd dat op Samhain, Satman, de God van de dood, de menigte van slechte geesten tevoorschijn riep. De doden zouden vernieling en rotzooi komen veroorzaken onder de levenden omdat zij jaloers waren op hen en daarom grappen probeerden uit te halen. Ook konden de doden verschillende vormen aannemen. Het waren alleen de slechte geesten die de gedaante van een dier, de slechtsten die van een kat, toebedeeld kregen en voor de nodige angst en kwelling onder de levenden zorgden. Die geesten, waarvan ooit gezegd werd dat ze wild en krachtig waren, waren nu slecht en ze hadden iets kwaads in zich.
Hoewel sommige van onze voorouders helemaal niet verrast waren door de terugkomst van de overledenen, was de overgrote meerderheid van de toenmalige bevolking er toch niet gerust in. Erger nog, zij waren er bevreesd voor. Het was duidelijk dat de levenden niet in hun nopjes waren om in bezit genomen te worden door geesten die naarstig een lichaam zochten om tijdelijk in te verblijven. Hun enige doel was die te sussen en te bedaren om op die manier stoutmoedige grappen en kwellingen in de kiem te smoren. Of het hen zo onaangenaam mogelijk te maken zodat ze wegbleven. Wat dat laatste betreft opteerden sommige voor een koele ontvangst. In functie daarvan werden in de nacht van 31 oktober de vuren in de huizen gedoofd, zodat het er koud was en de geesten aanvoelden dat ze ongewenst waren. Tegelijkertijd werden toverformules opgezegd om over meer kracht te beschikken. Verkleden en vermommen hoorde ook tot de mogelijkheden. De levende hoopte zo dat de doden dachten dat hij/zij één van hen was. Vermomd nam men deel aan een soort van dwaaltocht. Men trok naar de rand van het dorp om de kwelgeesten buiten het dorp te houden. Het maken van lawaai was ook een van de mogelijke ingrediënten. Men had er alles voor over om zo destructief mogelijk over te komen.
Andere overledenen wachtte een heel wat aangenamere thuiskomst. Allereerst mochten zij rekenen op een verlichte ontvangst. Er werden voor hen in elk huis en elke kamer kaarsen gezet om hen naar hun vroegere woonst te leiden. Daarenboven werden ze gunstig gestemd met eten en drinken. Er werd een plaats aan tafel of bij het vuur voorzien. Als voedsel werden vooral zoetheden en cakes geserveerd, terwijl wijn hun dorst moest lessen. Soms werd ter ere van hen een avondmaal gehouden, met levenden en doden rond dezelfde tafel, waarbij niet gesproken werd. De levende gasten hielden zich stil uit eerbied voor de dode, maar ook om zich te bezinnen over de dood als een belangrijk deel van de levenscyclus.
Ook de druïden droegen hun steentje bij. Zij geloofden ook dat tijdens de nacht van Samhain geesten op aarde ronddoolden en dat de God Samhain legioenen van duivelse geesten op de been bracht. Daarom ontstaken zij 'bonfires' om die geesten angst in te boezemen. Het gewone volk daarentegen bootste de geesten na en trok van deur tot deur, verkleed in griezelige kostuums en gewapend met uitgeholde bieten, de latere Jack-o-Lanterns, om te bedelen voor kleine gaven zoals stukjes fruit, koeken en ander voedsel, de latere Trick or Treats. Men geloofde dat offergaven hen zouden vrijwaren van plagerijen door de geesten.
Vermits de Kelten een agrarisch volk waren, waren hun feesten steeds heel sterk seizoens- gebonden. Ze moesten de goddelijke machten gunstig stemmen met het oog op een gezonde veestapel en oogst. Bovendien duidden ze de gang van de seizoenen aan en ook de tijdstippen waarop de mensen na hard labeur aan verkwikking en verpozing toe waren. Samhain was de laatste oogstperiode van het jaar en alle gewassen moesten geoogst worden. Vruchten die na die dag nog aan de bomen hingen, mochten niet meer worden geplukt. Elk gewas dat nog op de velden stond, werd als taboe beschouwd. Het was een offer voor de natuurgeesten en ongeschikt voor huiselijke consumptie. Men was er van overtuigd dat de Puca, een nachtelijk creatuur, sommigen hebben het over elfen, de vruchten en gewassen zouden vernietigen of besmetten.
Maar voor de Kelten als herdersvolk was dit niet alleen een tijd om te oogsten, maar ook om te slachten. De kuddes moesten van de velden gehaald worden om tot aan de lente in de stallen te leven. Het was een hele karwei om het vee van de zonnige zomerweiden in de bergen naar de lagergelegen dorpen te brengen. De kuddes werden uitgedund en enkel de sterkste kweekdieren werden gespaard. De rest van het vee werd geslacht en fungeerde als voedsel voor de lange winterperiode die voor de deur stond.
Tijdens het oogstfeest werden vuren aangelegd in het dorp en meestal een stropop verbrand, die vooral in de lente- en zomerfeesten een rol speelde. Tijdens Samhain kon men jammer genoeg niet de winter verdrijven maar de koude kon toch nog een tijdje op afstand worden gehouden. Daarvoor diende het grote vuur dat s avonds ontstoken werd. Het verbranden van de stropop erin had niet alleen betrekking op het verjagen van de koude, maar betekende ook het doorgeven van de vruchtbaarheid. Het stro was datgene wat nog overbleef van de vorige oogst en om de vruchtbaarheid hieruit los te maken, werd een deel van dat stro verbrand. Hierbijwerden de geesten van de overledenen beschouwd als hoeders van de vruchtbaarheid in de wintertijd. Het winterfeest stond vanzelfsprekend ook symbool voor de afsluiting van het oogstseizoen en het aanleggen van de wintervoorraad. Het was ook het moment dat de doden herdacht werden. Deze periode werd ook vaak gebruikt om te divineren of te orakelen om zo zaken van levensbelang te weten te komen.
Dodenfeest
Samhain was ook de tijd van de dood. Dieren werden geslacht en het was een tijd waarin veel oudere stamgenoten aan de dood bezweken omdat de koude zijn intrede deed. Zo evolueerde Samhain langzaam tot een dodenfeest. Eigenlijk begon Samhain als een jacht- en oogstfeest, maar geleidelijk aan kwam er de herinnering bij aan diegenen die hen gedurende de 12 laatste maanden verlaten hadden. Meer nog, deze component werd hoe langer hoe belangrijker, in die mate zelfs dat hij als hoofdelement naar voren werd geschoven.
De Kelten waren er heilig van overtuigd dat de grenzen tussen de wereld van de mens en de Andere Wereld op die bewuste nacht geopend werden, zodat allerhande geesten op aarde konden ronddolen.Zij meenden dat er tijdens die nacht een barst in de tijd ontstond, dat de Andere Wereld zeer nabij was. De dunne band tussen de twee werelden verdween. Gedurende dit interval was de normale orde van het universum opgeheven. De grenzen tussen de natuurlijke en supernatuurlijke orde waren tijdelijk veranderd, een magisch moment waarop de wetten van tijd en ruimte opgeheven waren. Zo kon de spirituele wereld zich vermengen met deze van de levenden. De deuren van de Andere Wereld, stonden open. Er bestonden dus geen duidelijke grenzen tussen de wereld van de levenden en die van de doden en klaarblijkelijk vielen die helemaal weg tijdens het grote Samhainfeest.
Hierdoor waren de Kelten er van overtuigd dat de doden op die nacht naar de aarde terugkeerden. Het lag voor de hand dat door de naderende winter, de arme, huiverige, hongerige geesten van de kale akkers en bladloze bomen naar de beschutting van het vertrouwde huis dreef. Het gaat vooral om de terugkomst van de afgestorvenen van het laatste jaar. Deze zouden een lichaam zoeken om in te wonen. Bijgevolg trokken de doden op aarde rond op zoek naar levenden, met als enig doel hen in bezit te nemen. Men geloofde dat dit hun enige hoop was om het leven na de dood te kunnen bereiken.
nu nog de dierentuin hier en we zijn rond pitou mijn wilde tijger en duivelke doe het al in huis van breken tot lekker lui zijn en mijn eten opeten en dan mijn vijver met vissen waar ik heel trots op ben van de kippen hebben we alleen de eitjes
onze jeffe geboren op 19/05/1991 en overleden op 25/12/02. Ik mis hem nog iedere dag
Mijn tuin waar het heerlijk verblijven is tussen de vogeltjes en het bruisend water van de waterval en de vijver