hier staan ze dan op een rijtje, enkele van de beste Nederlandse crossers halverwege de jaren 50.
de foto is genomen tijdens de motocross des Nations op het circuit van Randers in Denemarken in 1956.
vlnr zien we daar: Albert Dirkx (broer van Mathijs"Broer" Dirkx), Frans Baudoin geboren in Leende (reed van 1949 tot 1959), Jan Clijnk geboren in Helmond (reed van 1952 tot 1962), Hennie Rietman (de leeuw van Doetinchem reed van 1949 tot 1959) en tot slot de heer Bosch.
de Nederlandse ploeg werd 3de en moest de Zweden en de Belgen, die wonnen, laten voorgaan.
Rietman werd 8ste op de FN Clijnk werd 12de Boudoin werd 14de en Dirkx werd 15de
aktie foto's van deze mannen zullen we zeker nog te zien krijgen op dit blogje.
foto en info: met dank aan Peter Rietman ( Hennie Rietman was zijn oom)
Heikki Mikkola hoort zeker thuis in het rijtje van meervoudige wereldkampioenen, voor Heiki werden het er uiteindelijk 3 in de 500 klasse en 1 in de 250. (ik plaats hem meteen op de "fame wall")
wat velen misschien niet weten is dat Mikkola tussen 1971 en 1980 in België heeft gewoond nml korte tijd in Paal en dan in Beringen en dat de Belg George Meekers zijn Manager was.
wie het volledige verhaal over Heikki Mikkola wil lezen kan terecht op de mooie en duidelijke site van "eerste uur fan" Guy Jamar uit Ham, op deze site zijn er ook links naar sites van andere oud Mikkola fans.
ik kreeg een seintje via de blog om ook eens aan de Nederlandse crossmannen te denken, het is inderdaad zo dat ongeveer 17% van de lezers/kijkers Noorderburen zijn.
dus hier komt de eerste in de rij namelijk Hennie Rietman alias de "Leeuw van Doetinchem" hij startte in 1949 op een Sarolea zijn cross loopbaan en werd meteen Nederlands Kampioen, de eerste in een reeks van 6, hij deed dus zijn bijnaam alle eer aan.
op de foto zien we Rietman tijdens de GP van Nederland in 1955 met de Belgische FN aan het werk.
in 1970 bracht Joël Robert Harry Everts in kontakt met de mannen van Puch, Harry kon in de States een aantal crossen gaan rijden met de zogenaamde Dalesman Puch.
hier zie je de voorstelling van de motor en Harry (2de van links) met zijn teamgenoot Christian Gouverneur (links) in het Martini Center te Brussel.
Harry, die toen 18 - 19 jaar was, won 7 van de 8 wedstrijden en Christian Gouverneur won de andere, de Amerikanen stonden er paf van.
aandacht ! aandacht ! op vrijdagavond 23 maart zal het oldtimermotormuseum van Johan Schaeverbeke zijn deuren openen in het Motorhotel Groenedijk te Oudenburg .
voor meer info zie de webstek van het oldtimermotormuseum.
Alex Bal in aktie op de mooie witte 500 Matchless Metisse, ik heb hem er met eigen ogen zien mee rijden en ik was er meteen verliefd op , neen, niet op Alex natuurlijk maar op de Metisse.
Alex zelf was ook verliefd geloof ik, oa ook op de motorsport, want wat begon in Scherpenheuvel op 19-7- 1959 , hij reed er bij de BLB junioren, sloot hij pas 34 jaar later af bij de veteranen.
sterke mannen uit het goede hout gesneden, het kan niet anders.
op de foto zie je Alex op de Matchless Metisse aan het werk op de Internationale cross van Orp Le Grand in 1964
hier nog een mooie sprong van Xavier Put met de Lindström gekiekt tijdens de cross van Waanrode in 1968.
zoals ik al schreef reed Xavier zowel bij de BLM, de VBMSV inters en ook de FAM crossen, later ging hij over op Maico waar hij zijn meeste overwinnigen mee boekte.
(foto Rudi Put)
(de voor mij onbekende sidecar rijder heeft zijn naam teruggevonden dankzij specialist terzake Marnix Vanslembrouck: het is Jozef Brems die in 1960 Belgisch Kampioen werd bij de side cars, de foto zelf is van midden de jaren 50)
hier nog een mooie aktiefoto van een piloot die in de jaren 60 met een Lindström aan de start verscheen.
de man op de motor is niet zomaar de eerste de beste, nee het is Alex Bal 3 keer Kampioen van België , West - Europees kampioen IMBA en tot slot Kampioen van Oost- Vlaanderen.
regelmatig zul je een foto van Alex Bal zien verschijnen, en ik twijfel er niet aan, dat velen onder u hem nog zullen kennen als een goede en sportieve piloot.
op de foto zien we Alex Bal tijdens de cross van Borgloon in 1966.
hier nogmaals een side car op het menu, maar ditmaal een met een vraagje, wie kan er ons vertellen wie er met de BSA met het nummer 25 reed. (dat is ondertussen opgelost, het is Jozef Brems) Leon liekens met het nr 36 zien we hier in de achtervolging.
let eens op onze tot nu toe onbekende rijder die op de BSA nr 25 zit in zijn hemd met opgerolde mouwen en zonder handschoenen, hij heeft wel zijn "stuifbril" op waar Liekens meestal zijn stofbril ongebruikt op zijn helm parkeerde.
nog een detail, onze BSA rijder en zijn "bakkenist " dragen hetzelfde hemd, dat was waarschijnlijk een voorloper van team herkenbaarheid .
(PS: ik heb nog een rijder toegevoegd aan de "wall of fame" kijk maar eens in de linker kolom.)
hier een foto van 2 kampioenen uit de Limburg, het zijn (links) Valére en naast hem Xavier Put op hun Lindström machines.
ze gingen regelmatig met de bloemen naar huis en reden zowel bij de BLM de VBMSV inters alsook in de FAM crossen.
Valére reed zich in 1975 tot kampioen van België bij de VBMSV inters 250 cc en dat is toch een mooie prestatie.
maar het begon allemaal veel vroeger toen ze zich elk een Lindström crosser aanschaften waarmee je ze op de foto ziet.
Lindström zul je misschien zeggen, nooit van gehoord, ja dat zou kunnen en dan moet je zeker eens op de url hieronder klikken, dan weet je meteen hoe de vork aan de steel zit. http://www.huskyclub.com/lind.html
voor de mensen die niet graag op een url klikken een korte samenvatting
midden de jaren 50 bouwde Göte Lindström crossers op basis van gewone baanmotoren van Husqvarna.
begin de jaren 60 waren enkel de motorcarters en de wielnaven nog van de Husky afkomstig en de rest werd geproduceerd door Göte en Ronnie Nebring zijn vaste kompaan.
in 1963 werd Janne Johansson 5de in het WK 250 op een Lindström.
in 1964 werd de export gestart naar Nederland en België en Valére en Xavier kochten beiden een Lindström met dat verschil dat deze van Valére maar 3 versnellingen had ipv 4.
Sylvain Geboers heeft op een Lindström gereden en het was Lindström die als eerste een 2 takt in de 500 cc klasse inzette.
in 1968 werd de produktie gestopt en verdween het merk van de crossweiden.
Rudi Put zorgde voor info en foto's van zijn nonkel Valére en neef Xavier (dank je wel Rudi).
ik had beloofd om regelmatig een zijspan te laten verschijnen en heb een paar foto's van sidecars bijeengesprokkeld, deze foto van een duel tussen Cineger(23) en Vervroegen (22) uit 1957, tijdens de cross van Vlezenbeek, is slecht van kwaliteit maar toch mooi van inhoud.
Vervroegen reed op Norton en Cineger met de oersterke FN, ze eindigden op de 7de en 8ste plaats.
met de side cars was het spectakel altijd verzekerd, de wisselwerking tussen de 'bakkenist' en de rijder, en de capriolen van de man in de 'bak' waren mooi om te zien.
meestal kwam alleen de naam van de piloot voor in de uitslagen en dat is spijtig omdat het team toch uit 2 crossers bestond die elkaar aanvulden.
het gebeurde ook regelmatig dat man en vrouw samen reden met meestal mevrouw in het zijspan.