op vraag van Rudi Put, trouwe bezoeker van het crossmotorenblogje, hier een foto van Jef Teuwissen op de Husqvarna.
neen ik was Jef niet vergeten maar het is een feit dat ik maar een paar foto's van Jef bezit.
Teuwissen was op de zandomlopen een specialist ter zake, maar ook op de andere omlopen in binnen en buitenland reed hij mee voor de overwinning of een ereplaats.
zoals ik al schreef zie je Jef hier met de Husqvarna in aktie maar gedurende zijn lange crossloopbaan, die liep van 1957 tot midden de jaren zeventig, reed hij op diverse crossmachines zoals oa BSA, Matchless, Triumph, CZ, Maico en zelf KTM en ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar.
ter info: over de volledige crossloopbaan van Jef Teuwissen bestaat er trouwens een prachtig boek dat geschreven werd door Leopold Nouwen.
op de foto zie je Marcel Verhaegen aan de leiding voor Frans Slechten met zijn BSA, maar er is meer, Verhaegen reed op een 250 cc in de 500 cc senior klasse.
hier zie je hem aan het werk tijdens de cross van de Biegracht (Waterschei) hij won de cross voor Maréchal (BSA) en De Groote (FN).
en nu nog iets, als je goed naar de foto kijkt dan zou je denken dat Marcel met een Greeves reed, dat is maar gedeeltelijk waar want hier is de Villiers Starmaker krachtbron vervangen door een 250 cc NSU motor.
soms schreef Verhaegen zich in met een Greeves en soms met een NSU maar in feite was het dezelfde motor.
14 de internationale cross van de gelaagputten, het is een aankondiging als een andere, ware het niet dat het jaar daarvoor onze nationale trots René Baeten er verongelukte.
een klein rekensommetje brengt ons bij een eigenaardig getal 14 -1 =13 René Baeten verongelukte inderdaad tijdens de 13de internationale cross van de gelaagputten .
het nummer 13 wordt door veel mensen gezien als een ongeluksnummer, er kunnen inderdaad ongelukken gebeuren als er een 13 in de buurt is, maar er gebeuren ook veel onaangename dingen zonder dat 13 erbij betrokken is.
mocht je soms denken dat ik niets anders doe dan blogjes maken dan ben je ernaast, kijk maar eens naar het fotootje, dat is de crosser waar ik momenteel mee bezig ben en die binnen een paar maand af zou moeten zijn.
het is een BSA C 15 crosser uit 1963, de eerste keer dat ik een dergelijke crosser zag was in een boekje van de Alkenreeks. ik kocht het boekje in 1962 -63 (ik was toen 12-13 jaar) en de 250 cc van BSA boeide me uitermate maar het was toen een eutopie om dergelijke motor te bezitten. het boekje heb ik nog altijd en ik blader er nog regelmatig in, de motor heb ik nu ook, al heb ik er 40 tal jaar moeten op wachten, je ziet wel dat geduld beloond wordt.
ik kocht de motor een jaar of 4 geleden in een totaal "verkrachte" toestand en nu 4 jaar en een paar slapeloze nachten later durf ik al eens een fotootje laten zien, nee helemaal is hij nog niet af, maar in de lente 2007 moet hij toch al eens zijn oorstrelende viertaktgeluiden laten horen.
en zoals ik al schreef is dit type motor de basis geweest voor de BSA Victor 441 GP.
hier een foto van een van de laatste crossmodellen die BSA produceerde, het is de Victor 441 GP.
deze motor is eigenlijk het eindresultaat van een ver doorgedreven modifikatie van de BSA C15 250cc crosser, die reeds eerder op de blog in beeld kwam.
het frame is bijna identiek als van de C15 scrambler, de alu tank is een beetje groter en de voor en achtervering heeft een grotere veerweg.
het onderblok is lichtjes "struiser" gebouwd en de cilinderinhoud is opgetrokken naar 441 cc.
door de komst van de japanners verdween BSA stilletjesaan uit het crossgebeuren en met hen ook het mooie geluid die ze produceerden.
hier een foto van Nic Jansen, meestal zag je de heren crossers met een helm en een bril op in de maandagkranten, de zondag waren ze je helden en tijdens de week zou je ze voorbijgelopen zijn op straat omdat je ze niet herkende.
foto van Nic Jansen genomen in 1959, geboren te Herstal in 1927 en overleden in 1974.
laatst kreeg ik via de blog oudecrossmotoren een vraagje over Nic Jansen, de vraag kwam van Jan Casteels die zich verdiept in het ijshockey verleden van Nic Jansen.
er staat al beschreven dat Nic in zijn jonge jaren "goal keeper" was bij Herstal maar dat hij ook "keepte" bij een ijshockeyploeg dat wisten we nog niet.
hij deed dat trouwens niet slecht want hij speelde begin de jaren 50 met de ijshockeyploeg op internationaal vlak.
later is hij met succes motorcrosser geworden, met oa in 1949 een eerste keer Belgisch kampioen 500 cc op een Sarolea.
in 1956 terug Belgisch kampioen 500 cc ditmaal met behulp van 2 motoren nml een Matchless en een Sarolea.
intussen stond hij ook in 56 3de in het toenmalig Europees kampioenschap.
begin de jaren 60 ging hij in de lichtere klasse rijden met een Greeves 250 en werd terug Belgisch kampioen in de kwartliterklasse .
Nic Jansen won 1 GP, dat was de GP van Zwitserland in 1957 voor Mingels (Matchless) en René Baeten (FN)
de toen nog jonge Joël Robert kreeg veel steun van Jansen in het begin van zijn schitterende crossloopbaan.
op de foto Joël Robert en Nic Jansen (61) beiden op Greeves 250
TOEVOEGINGEN: het blogje wordt grondig gelezen en af en toe krijg ik een mailtje met nog meer info, en zo hebben we het graag.
van Lucy Poelmans kreeg ik de naam "Florius" door dat is de voornaam van crosser Clément met het nr 3 op de foto bij het verhaaltje "Beerzel Berg Cross" bij deze is Clément reeds voorzien van zijn toch wel mooie voornaam.
Marnix Van Vanslembrouck had nog een beker voor Georges Swiggers want in 1957 werd Georges trouwens Kampioen van België bij de junioren, Georges heeft zijn beker al ontvangen, kijk maar onder het rubriekje "Georges Swiggers"
kijk eens naar deze piloot (Georges Swiggers) op zijn BSA Goldstar, het is een typisch beeld van de jaren 60.
een BSA met aluminium spatborden en dito benzine tank, de outfit van de piloot is ook eens het bekijken waard.
een poloshirt met lange mouwen, een lederen broek en laarzen.
de typische crosshelm van de jaren 60 met vooraan een klepje en een "stuifbril" zoals we dat in vlaanderen noemden.
prachtig toch zo'n foto. (al is die niet helemaal scherp)
Georges Swiggers reed op het einde van de jaren 50 bij de Senioren waar hij in 59 kampioen van België werd, begin de jaren 60 vinden we hem terug bij de internationalen.
maar maar maar Georges werd ook reeds bij de junioren in 1957 de beste van de klas en mocht de kampioensbeker meenemen naar huis. (info M .Vanslembrouck)
een plaatje van een FN crossmotor doet menigeen terugdenken aan de roemrijke dagen van weleer.
mannen als Auguste Mingels, Victor Leloup , Frantz , Decat , Brassinne(side car) Hubert Scaillet en last but not least René Baeten reden de FN crosser naar talrijke overwinningen.
ik noem maar enkele namen want er waren er natuurlijk veel meer die op FN hebben gereden.
de motoren bevatten naast veel aluminium, ook zeer veel magnesium, wat de motor enkele kilogram lichter maakte dan die van de concurrentie.
Lucien Decoster hier in aktie op een Sarolea, we schrijven intussen 1961.
de crossmachine in kwestie is een Sarolea Atlantic Major 2 cilinder, het is een van de laatste motoren die Sarolea produceerde en zeker een van laatste Sarolea's die op de crossomlopen te zien was.
in 1960 was de produktie van de Atlantic Major reeds stopgezet maar blijkbaar waren er nog genoeg wisselstukken in voorraad om Decoster, in 1961, bij de inters te laten rijden.
een gevecht op de motor tijdens de "manche"voor seniores tussen Guillaume Van Ham (24 BSA) Florius Clément (3?) Leon Verhaeghen (18BSA) en Jef Teuwissen (2BSA) op de cross van Beerzelberg in 1961.
Van Ham won.
de cross van Beerzel werd ingericht door KAMV Mortsel.
via een e-mail kreeg ik van Kathy en Werner, je weet wel van de oldtimer cross website www.katesretropage.be een mooie affiche uit 1949 van de cross op de "Gompelheide".
ze wisten me nog te vertellen dat deze cross de voorloper was van het evenement op de "Keiheuvel" in Balen - Neet waar men vanaf 1954 de "Gompelheide" cross verder zette.
rond de jaren 60 kwam het alom gekende merk Triumph zich ook profileren op de crossterreinen.
in 1937 maakte Triumph zijn eerste 2 cilinder, in 1938 werden er een aantal verbeteringen aangebracht en zeer lang bleef het concept van deze motor bijna ongewijzigd.
Triumph motoren werden veel gebruikt bij de wegraces, niet zo veel door de fabriekspiloten maar wel door de priverijders, ze waren snel en betrouwbaar en de aankoopprijs was redelijk te noemen.
maar terug naar de cross, meer en meer zag men dus piloten met een Triumph blok over het parcours denderen, al dan niet in een Metisse frame.
door de komst van de lichtere 2 takt motoren verdween ook Triumph na een tijdje van het toneel.
op de foto Roger Vanderbecken op zijn Triumph met nr 24
een goed bewaarde CZ crosser "gekiekt" op de oldimercross van Maldegem in 1985, ik herinner me nog dat Ronny Renders daar ook meereed, en als ik mijn harde schijf wat pijnig dan denk ik dat hij met een BSA van start ging.