in de 250 cc klasse trachte BSA ook wereldkampioen te worden met onder andere Smith en Lampkin in het zadel van deze BSA C15.
de C15 was een viertakter en kon niet op tegen het opkomende 2 takt geweld van Greeves , Cotton en andere.
BSA maakte die C15 motoren ultra licht door veel magnesium te gebruiken bij de fabrieksmotoren, de motorcarters waren eveneens uit magnesium gemaakt en moesten na iedere cross vervangen worden omdat de lageringen losgekomen waren in de carterhelften veroorzaakt door de 1 op 11 compressie verhouding.
na een tijdje stelde men vast dat de rondetijden van de 250 sneller was dan die van de Goldstar 500 en men boorde de 250 op tot 411 cc om ermee in de 500 cc klasse te rijden.
dat was meteen het einde van de legendarische Goldstar.
Jeffery Smith (Jef voor de vrienden) met zijn BSA Goldstar een van prachtigste crossmotoren aller tijden.
voor BSA heeft hij een paar keer het werelkampioenschap binnengehaald.
Jef woont nu in Canada en komt nog regelmatig naar Nederland en België (hij is intussen ±72 jaar) maar nog altijd een bonkige kerel, een echte crosser dus.
"oude crossmotoren" zal een blogje worden met foto's en afbeeldingen van oude crossmotoren.
het feit dat je erop klikte wil zeggen dat je interesse hebt en misschien vroeger deze motoren nog hebt zien rijden terwijl je achter het lint stond als supporter en de geur van "ricinus olie" opsnoof.
voor de liefhebbers zullen er bij het zien van de foto's herinneringen naar boven komen die teruggaan naar de goede oude tijd: "nostalgie" noemen we dat.
ik beschik niet over een oneindige voorraad foto's, maar deze die ik heb zal ik op de blog plaatsen, mochten er mensen zijn die ook foto's van crossmotoren van de jaren 60 hebben en ze willen plaatsen op mijn blog, dan kunnen ze me dat altijd laten weten via de mailfunktie op de blog.