hier een foto van een van de laatste crossmodellen die BSA produceerde, het is de Victor 441 GP.
deze motor is eigenlijk het eindresultaat van een ver doorgedreven modifikatie van de BSA C15 250cc crosser, die reeds eerder op de blog in beeld kwam.
het frame is bijna identiek als van de C15 scrambler, de alu tank is een beetje groter en de voor en achtervering heeft een grotere veerweg.
het onderblok is lichtjes "struiser" gebouwd en de cilinderinhoud is opgetrokken naar 441 cc.
door de komst van de japanners verdween BSA stilletjesaan uit het crossgebeuren en met hen ook het mooie geluid die ze produceerden.
mocht je soms denken dat ik niets anders doe dan blogjes maken dan ben je ernaast, kijk maar eens naar het fotootje, dat is de crosser waar ik momenteel mee bezig ben en die binnen een paar maand af zou moeten zijn.
het is een BSA C 15 crosser uit 1963, de eerste keer dat ik een dergelijke crosser zag was in een boekje van de Alkenreeks. ik kocht het boekje in 1962 -63 (ik was toen 12-13 jaar) en de 250 cc van BSA boeide me uitermate maar het was toen een eutopie om dergelijke motor te bezitten. het boekje heb ik nog altijd en ik blader er nog regelmatig in, de motor heb ik nu ook, al heb ik er 40 tal jaar moeten op wachten, je ziet wel dat geduld beloond wordt.
ik kocht de motor een jaar of 4 geleden in een totaal "verkrachte" toestand en nu 4 jaar en een paar slapeloze nachten later durf ik al eens een fotootje laten zien, nee helemaal is hij nog niet af, maar in de lente 2007 moet hij toch al eens zijn oorstrelende viertaktgeluiden laten horen.
en zoals ik al schreef is dit type motor de basis geweest voor de BSA Victor 441 GP.
14 de internationale cross van de gelaagputten, het is een aankondiging als een andere, ware het niet dat het jaar daarvoor onze nationale trots René Baeten er verongelukte.
een klein rekensommetje brengt ons bij een eigenaardig getal 14 -1 =13 René Baeten verongelukte inderdaad tijdens de 13de internationale cross van de gelaagputten .
het nummer 13 wordt door veel mensen gezien als een ongeluksnummer, er kunnen inderdaad ongelukken gebeuren als er een 13 in de buurt is, maar er gebeuren ook veel onaangename dingen zonder dat 13 erbij betrokken is.