hier een overzichtsfoto van "Tiegem cross" met onder andere meervoudig nationaal kampioen Leon Liekens. (foto 1961)
helemaal boven zie je Liekens gevolgd door Brems en Boddart.
aan het aantal toeschouwers zie je dat de cross zeer populair was in deze dagen, toen werkte men de zaterdag nog en ging men op zondag na de middag naar de cross.
ivm de foto bij het berichtje "Gilbert Bleyaert (1) kreeg ik van Lucy Poelmans volgende info.
Lucy melde dat de eerste piloot niet met het nummer 137 reed zoals ik vermelde maar met het nummer 133, de piloot in kwestie, met de Sarolea, was Dupont.
een goed bewaarde CZ crosser "gekiekt" op de oldimercross van Maldegem in 1985, ik herinner me nog dat Ronny Renders daar ook meereed, en als ik mijn harde schijf wat pijnig dan denk ik dat hij met een BSA van start ging.
rond de jaren 60 kwam het alom gekende merk Triumph zich ook profileren op de crossterreinen.
in 1937 maakte Triumph zijn eerste 2 cilinder, in 1938 werden er een aantal verbeteringen aangebracht en zeer lang bleef het concept van deze motor bijna ongewijzigd.
Triumph motoren werden veel gebruikt bij de wegraces, niet zo veel door de fabriekspiloten maar wel door de priverijders, ze waren snel en betrouwbaar en de aankoopprijs was redelijk te noemen.
maar terug naar de cross, meer en meer zag men dus piloten met een Triumph blok over het parcours denderen, al dan niet in een Metisse frame.
door de komst van de lichtere 2 takt motoren verdween ook Triumph na een tijdje van het toneel.
op de foto Roger Vanderbecken op zijn Triumph met nr 24