al zeg ik het zelf, hier een prachtige foto van Jan Clijnk met de BSA Goldstar, Jan zorgde tijdens de wedstrijden voor spectakel en dat bekwam hem soms slecht, maar de toeschouwers genoten en gaven hem de bijnaam "het Atoomkanon van Helmond"
onlangs kreeg ik een mailtje van Jean Paul Van Hemert uit Nederland en die schreef me dat Jan Clijnk zijn peetoom was en ervan genoten had hem te zien op de blog.
foto: Peter Rietman
PS: ik heb nog een paar "kleppers" toegevoegd aan de "Wall of Fame"
deze foto van Louis Bervoets is al een keer verschenen maar door toedoen van Felix Put laat ik hem nog een keer zien, het zit namelijk zo, Louis Bervoets is namelijk zeer dichte familie van Felix en Felix mocht als kleine jongen regelmatig de BSA crosser van Lowieke Bervoets ontdoen van het zondagse slijk der aarde.
dat schreef Felix in een kort e-mailtje en vertelde er nog bij dat het zeer leuk was om langs deze weg een mooie jeugdherinnering te herbeleven.
zo zie je wat die oude foto's allemaal teweeg kunnen brengen.
leuk als je dergelijk foldertje tussen je papieren ziet opduiken. het is de verkoopsbrochure van de crossmotor die motorhandel Boonen en Vanvelthoven uit Lommel op de markt brachten.
BVM staat voor: (B)oonen (V)anvelthoven (M)otor(en)
de motor had een licht groene tank en een zilverkleurig frame, de 4 versnellingen waren standaard en het gewicht was 97 kg.
Walter Baeten zou er mogelijks nog op gereden hebben.
wie een dergelijke motor in zijn garage heeft staan beschikt over een zeldzaam geval want veel van deze motoren zijn er niet gemaakt.
van Fred Kuyl uit Nederland ontving ik een foto van een gerestaureerde Matchless G85CS 500 cc.
deze machine werd ontworpen om de strijd aan te gaan met de andere gevestigde waarden zoals BSA , Triumph, Linto enz... spijtig voor Matchless waren de 2 takt machines al volop in aantocht en was er geen plaats meer voor de zware 4 taktmachines.
een mooie machine laten we het daar over eens zijn.
Sylvain Geboers op de Matchless Metisse halfweg de jaren 60. op de Matchless heeft hij maar 1 jaar gereden en hij schakelde in 1966 over op de lichte en snelle Linsdström 2 takt.
de foto werd genomen tijdens de Motocross der Natie's in 1965
in de cross is het zoals bij de verkiezingen, de ene keer kan men juichen om de overwinning de andere keer moet men de pijn en het verlies alleen verbijten.
hier zien we Jef Teuwissen tijdens een moeilijke fase uit zijn crossverleden.
de foto is genomen tijdens "de motorcross der natie's" midden de jaren 60.
zeer mooie maar vooral interessante foto van Frans Slechten op zijn Rickman Metisse met AJS motor à la Bill Nilsson, met bovenliggende nokkenas dus en afgeleid van de wegracemotor.
niet veel Belgische piloten hebben daarmee gereden.
de foto zelf is genomen door Pol Biscop zelf piloot gedurende de beginjaren 60 en kampioen van België en van Limburg in 1961 maar wegens een zware val op de Citadel moest hij een punt zetten achter de terreinsport.
Pol trok nadien met zijn "kodak" naar de cross en de resultaten daarvan mogen gezien worden en zullen regelmatig op de blog verschijnen.
foto: met dank aan Pol Biscop info: Marnix Vanslembrouck
tot slot een foto van Jackie uit 1963, op 28-3-1963 ging hij over naar de "Vedetten" van de BLB .
op 10-10-1965 hing Jackie het stuur aan de spreekwoordelijke haak en ging zich bezighouden met het jonge geweld, nml zijn zoon Johnny die eveneens door de crossmicrobe gebeten was (en nog is) en later zat ook dochter Benita in het zadel.
deze 2 opvolgers van Jackie krijgen ten gepaste tijde zeker een plaatsje op de blog .
maar terug naar Jackie Moonen, hij sloot zijn crossloopbaan af in 1965 te Lovendegem en behaalde niet minder dan 18 overwinnigen werd 16 keer tweede en 19 maal derde en bovendien behaalde hij 102 keer een plaats binnen de top 10 wat een niet te onderschatten en mooie prestatie is.
met dank aan Jackie Moonen voor de vele uren spanning en spektakel
foto: Johnny Moonen data info: Gilbert Bruynooghe / Marnix Vanslembrouck
hier zien we Jackie (27) aan het werk in 1956 bij de senioren en op de BSA. hemdsmouwen opgestroopt en we vliegen er in, zo was dat in de goede oude tijd.
let op de beide BSA Goldstars van midden de jaren 50 met de benzine tank nog in metaal en het kunstoffen embleem, later werden de tanks door de Engelse firma "Lyta" uit Dartford in aluminium gemaakt.
Jackie ging op 21-3-1954 over van de juniors naar de seniors en behaalde talrijke overwinningen, 2de en derde plaatsen, maar morgen meer daarover.
hier zien we de trotse Jackie omringd door supporters na zijn overwinning te Loppem in 1953, op zijn trui kun je de naam van zijn toenmalige club zien: A.M.C. Temse.
de motorcross rond de Lac van Loppem werd eigenaardig genoeg ingericht door de motoclub van A.M.C. Torhout, in deze tijd noemde men het evenement nog "De Nationale Moto-Cross te Loppem"
de foto die je ziet stond de maandag in de krant met als titel
"Firmin Eekhout en Jackie Moonen de sterksten"
Firmin Eekhout won er bij de seniors en Jackie Moonen bij de juniors na een felle strijd met De Cuyper.
volgende keer zien we Jackie rijden bij de Seniors.
hier zien we de jonge Jackie Moonen op de Sarolea 500 als junior bij de BMB in 1951.
de foto werd genomen tijdens de cross van de Gelaagputten in Stekene.
Jackie begon aan zijn crossloopbaan op 3-7-1949 en ging bij de seniors aan de slag op 21-3-1954 .
in het begin van zijn crosscarriere kreeg hij regelmatig de titel van "De Renner van de week" of stond hij vermeld onder de rubriek" Geef hem de pluim" en daarvoor moest je toch goede resultaten hebben bijeengereden.
Ik had het al een tijdje beloofd en hier zijn ze dan, foto's en artikels over een piloot die mee geschiedenis schreef in het Belgische naoorlogse crossgebeuren . Jackie Moonen reed in zijn beginperiode, die starte in 1949, samen met mannen als August Mingels, Nic Jansen, René Baeten en alle andere grote namen uit de crosswereld van toen, weliswaar in een andere categorie, nml bij de "juniors".
hij starte op Sarolea zoals de meesten toen en schakelde nadien over op BSA en Matchless.
Moonen deed het zeer goed in zijn beginperiode dat kun je zelf lezen in een artikel uit een motortijdschrift van rond de jaren 50.
volgende keer meer over Jackie Moonen en zijn opvolgers
Rikus Lubbers draaide in 1971 en 72 flink aan het gas van zijn Norton Wasp zijspancombinatie, zodanig zelfs, dat hij in 1971 Europees en Nederlands kampioen werd bij de sidecars.
in 1972 werd hij 2de in het Europees kampioenschap Lubbers beschikte over 2 "sidecaristen" nml Joop Brouwer en Bart Notten.
in 1973 werd het Nortonblok van de Waspcombinatie vervangen door een Yamaha en was het enkel Bart Notten die hem hielp dit jaar Nederlands kampioen te worden.
terwijl we toch over CZ bezig zijn, hier nog een foto van een zeer mooie CZ 250 1964.
Kathy en Werner Castelyns merkten op dat er meer op de site van gisteren te zien was, en terecht, als je het fotoaanhangsel weglaat kom je terecht in de CZ wereld.