Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren2
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook eens op deze blogs en website's
  • bultaco
  • www.deoudegarde.be
  • crossertje
  • historicrally
  • www.katesretropage.be
  • classic motorcycle racing
  • musea
  • mikkola site jw van essen
  • mikkola site guy jamar
  • wip ook eens binnen bij mijn andere blogs en mijn favorieten
    Inhoud blog
  • Willy Baecke
  • oudecrossmotoren2
  • the end
  • Jos Van Pee
  • Harry Everts
  • Raymond Boven
  • ooggetuige
  • Roger De Coster
  • kampioenen
  • Alex Bal
  • de gebroeders Dirkx
  • Marc Gijselinck
  • Marc Gijselinck
  • Montesa 360 1976
  • hebbeding
  • Alfons Peeters
  • Albert en Broer Dirkx (Ned)
  • René Baeten
  • P. Dautzenberg
  • Peter Willems
  • Heikki Mikkola
  • Pol Biscop
  • Jan Keizer (Ned) today
  • Jan Keizer (Ned)
  • Raymond van Obbergen
  • Raymond Van Obbergen
  • Joël Robert / Nic Jansen
  • Marcel Verhaeghen
  • Jan Clijnk
  • Louis Bervoets
  • BVM
  • Matchless G85CS 500 cc
  • Sylvain Geboers
  • Jef Teuwissen
  • Frans Slechten
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Rikus Lubbers (Ned) sidecars
  • CZ site
  • CZ in Aktie
  • Kamiel Fruythof
  • Alex Jennes
  • Hennie Rietman / Bill Nilsson
  • Valére Put
  • Xavier Put
  • Andy Lee (Engeland)
  • Karel De Groote op FN
  • Jef Teuwissen
  • GP België 1956
  • Alex Bal
  • BSA C15 S 250cc cross 1963
  • BSA C15 S 250 cc cross 1963
  • Baudoin - Mingels
  • Jeff Smith today
  • Jeff Smith en Rolf Tibblin
  • J.Smith en D.Rickman
  • Maico MC 250 1974
  • Bill Nilsson
  • Bill Nilsson
  • Gilbert de Roover
  • Jan Rombouts 1956
  • Husqvarna 4 takt
  • FN
  • Lucien Donnay
  • Aloïs de Kort (zijspannen)
  • de Imola trofee
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Roger Vanlerberghe side car kampioen
  • Roger Vanlerberghe Kampioen van Belgie in 1957
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Heikki Mikkola
  • Husqvarna
  • Frans Baudoin (Nederland)
  • Steve McQueen
  • Alex Bal
  • gestolen
  • Gust de Groote op FN
  • Jaak Vanvelthoven
  • zoektocht
  • Jan Clijnk (Nederland)
  • Willy Van Parijs
  • Nederlandse crossmannen
  • Heikki Mikkola
  • Arthur Nuyts
  • Hennie Reitman (Nederland)
  • Het Amerika avontuur
  • Alex Bal
  • Julien De Roover
  • Oldtimermotormuseum Oudenburg
  • Gaston Smet
  • Baeten/Baeten kampioen
  • goldstar 500
  • Alex Bal
  • Harry Everts
  • Xavier Put
  • Alex Bal
  • side cars
  • Valére en Xavier Put
  • Georges van Tilt
  • sidecars
  • rouwbericht
  • Dave Bickers
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • BSA Goldstar
  • Jef Teuwissen
  • Marcel Verhaegen
  • Louis Bervoets BSA
  • 14de cross van de gelaagputten
  • BSA C15 Cross
  • BSA Victor 441 GP
  • foto Nic Jansen
  • Nic Jansen
  • Georges Swiggers
  • FN 500 cc cross
  • Lucien Decoster
  • Gold Star Metisse
  • Beerzelberg cross 1961
  • Mol 1949
  • Frans Slechten
  • Triumph scrambler
  • CZ 2 takt
  • Keiheuvel Balen - Neet
  • AJS 2 takt van Norvil
  • extra info
  • Liekens op de Tiegem berg
  • motormuseum in motorhotel
  • AJS by Norvil
  • oldtimer motocross
  • Gilbert Bleyaert Wannegem-Lede 1953 (2)
  • Gilbert Bleyaert Wannegem-Lede 1953 (1)
  • info classic cross
  • Tiegem cross
  • Willy Baecke
  • Matchless Metisse 500 cc
  • August Mingels
  • Matchless in aktie
  • joël Robert
  • Gilbert Bleyaert
  • BSA B50 500 cc
  • MZ 250 cc Oost-Duitsland
  • CZ 250 cc
  • Dave Bickers
  • model K 250 cc
  • Triumph Métisse 2cilinder
  • CZ in aktie
  • mijn eigen CZ 360 cc 2takt
  • beste wensen
  • Cross rond de Lac Van Loppem
  • Lito 500
  • August Mingels op FN
  • FN 500 cc (België)
  • FN reclame
  • Eso 250 cc 4 takt (Tsjechisch)
  • Lito 500cc 4takt (Zweden)
  • cromwell
  • Maico 250 2takt
  • aer macchi 250cc 4takt
  • Gilera Saturno 4 takt 500 cc
  • Jeff Smith op BSA 250cc
  • introductie BSA 250
  • Husqvarna 2 takt 250cc
  • husqvarna 500 cc (zweden)
  • Eso 500 cc
  • cross op de Citadelle
  • castrol
  • Norton trial
  • Norton
  • john Banks
  • Brandstofkontrole
  • Norton 500 cc
  • Les Archer Norton 500cc
  • Bill Nilsson op zelfbouw AJS
  • Walter Baeten op Matchless
  • Leon Liekens sidecar Matchlesscombinatie
  • Matchless in actie
  • Matchless / AJS 500 cc Engeland
  • castrol R40 racing oil
  • AJS / matchless 500 cc Engeland
  • Cotton 250cc Engeland
  • joël Robert
  • Greeves 250cc Engeland
  • BSA C 15 250 cc (1963)
  • BSA C 15 250cc (1962)
  • BSA goldstar 500 cc Engeland
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    floeremutske
    blog.seniorennet.be/floerem
    Foto
    Jan Rombouts
    Foto
    Foto
    Sten Lundin
    Foto
    Foto
    Valére Put 1975
    Foto
    Foto
    Joël Robert
    Foto
    Foto
    Heikki Mikkola
    Foto
    Foto
    Walter Baeten
    Foto
    Foto
    Jackie Moonen
    oudecrossmotoren
    etienne willems
    15-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eso 250 cc 4 takt (Tsjechisch)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de  250 cc Eso motoren waren kompleet gelijk aan de 500 motoren, enkel de cilinder inhoud maakte het verschil.

    ook hier werd gebruikt gemaakt van de "desmodromische klepsturing" ttz de kleppen werden open en dichtgedaan door een nok en niet door een veer.

    deze methode van nokbesturing had bij de "crossers" eigenlijk niet zoveel zin, daar de toerentallen toch meestal niet zo hoog oplopen bij terreinsport.




    copyright etienne willems  

    15-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    13-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lito 500cc 4takt (Zweden)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lito was nog een van de minder bekende merken hier in België, de naam Lito is afkomstig van "Litografie" 

    de zoon van een groot drukkersbedrijf in Zweden was ontwerper en eigenaar van het kleine Lito fabriekje vandaar die eigenaardige naam.

    ook deze motoren zijn onstaan op basis van een BSA crosser en in 1958 liepen de eerste Lito's op noppenbanden.
     
    de versnellingsbakken waren van BSA en de voorvorken van Norton, de Lito motoren hadden een zeer lange slag wat een zeer mooi geluid opleverde.

    Sten Lundin werd er in 1961 wereldkampioen mee in de 500 cc klasse.




    copyright etienne willems

    13-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    11-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cromwell
    Klik op de afbeelding om de link te volgen André van Duyn had er vaak een op zijn hoofd toen hij Willempie uitbeelde, dat was geen echte Cromwell maar het leek er wel op.

    de echte cromwell uit de jaren 50 kun je op de foto zien, hedentendage maakt Davida mooie replicahelmen a la Cromwell.


    copyright etienne willems 

    11-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    07-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maico 250 2takt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maico was niet moeders mooiste maar toch eentje waar men rekening moest mee houden, zeker als Fritz Betzlbacher in het zadel zat.

    Maico was van West Duitse kwaliteit en het geluid van deze motor was harder en scherper dan de meeste andere 2 takt machines.

    een van mijn favorieten hier in België, Alex Jennes, heb ik in de 250 cc klasse nog op Maico weten rijden.




    copyright etienne willems  

    07-12-2006 om 16:19 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (3)
    04-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aer macchi 250cc 4takt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de Aermacchi fabrieken waren meer thuis op de snelheidscircuits maar maakten toch ook enkele crossers.

    de motor op foto is een 250 4 takt met een gewicht van 115 kg

    Bianchi en Mi-Val maakten ook enkele crossers, maar dan enkel voor een paar fabrieksrijders.




    copyright  etienne willems 

    04-12-2006 om 22:46 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    01-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gilera Saturno 4 takt 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de Gilera Saturno was een Italiaanse crosser met bovenliggende nokkenas, mooi van lijn maar laag tegen de grond, waardoor hij op bepaalde circuits in de problemen kwam.

    de Italianen waren in de jaren 60 meer bezig met wegraces dan met motorcross.



    copyright etienne willems 

    01-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    29-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeff Smith op BSA 250cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zien we legende Jeff Smith aan het werk op een BSA 250 cc C15, hij en zijn compaan Lampkin moesten wel het lootje leggen voor de lichtere 2 taktmachines.


    copyright etienne willems

    29-11-2006 om 10:14 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    27-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.introductie BSA 250
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie een foto die genomen is bij de introductie vande 250 cc crosser van BSA in 1961.
     
    van links naar rechts:  Draper,   Burton,  Lampkin,  Harris en Smith 


    copyright etienne willems

    27-11-2006 om 12:26 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    25-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Husqvarna 2 takt 250cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in de 250 cc klasse hebben de Husqvarna's lange tijd de toon gezet.

    de motor had maar 3 versnellingen maar met de Zweed  Torsten Hallman in het zadel was dat geen bezwaar om in 62  63  66 en 67 het wereldkampioenschap te winnen in de 250 cc klasse.

    de 2 takters werden niet geproduceerd in de Husqvarna fabriek maar terug (zoals bij de 4 takten) in een privé werkplaats in Malmö.

    het is mede door Husqvarna en CZ die in 64 en 65 wereldkampioen werden dat BSA zich terug trok uit de 250 cc klasse en zich terug toespitste op de halve liter klasse.

    Jef Theuwissen was een van de Belgische toppers die op een Husqvarna 250 aan de top meedraaide.

    Jef heeft een paar jaar geleden tezamen met Leoplod Nouwens een boek uitgegeven met als titel  " Jef Teuwissen van zandkliever tot zandkoning" er staan zeer veel uitslagen van grote crossen in.
     

    copyright etienne willems

    25-11-2006 om 22:19 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    24-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.husqvarna 500 cc (zweden)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen nog een zeer mooie crossmotor is de Husqvarna 4 takt 500 cc uit Zweden, de motorblokken werden gebouwd uit onderdelen van  legermotoren, door een particulier bedrijfje.

    de Husqvarna crossmotoren waren nogal duur in aankoop, Rolf Tibblin was de man die op deze machine in 1962 het wereldkampioenschap won.

    bij mijn weten zijn er geen Belgen die met deze 4 takter gereden hebben.



    copyright etienne willems

    24-11-2006 om 23:13 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    23-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eso 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een prachtige viertakt crosser, een Eso 500 cc monocilinder van Tsjechische origine.

    in België heeft deze mooi gelijnde crosser niet veel gelopen maar de broer van René, Walter Baeten,  heeft er in 1962 succesvol mee gereden.

    de Eso crosser is ontstaan  uit de speedway machine van Eso en was voorzien van een Jawa versnellingsbak.



    copyright etienne willems

    23-11-2006 om 23:01 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cross op de Citadelle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de motorcross op de Citadelle van Namen was en is nog ieder jaar een groot evenement.

    hier een affiche uit het jaar 1954, toen de Belgische merken FN en Sarolea nog meespeelden in het internationale crossgebeuren.



    copyright etienne willems

    23-11-2006 om 15:41 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    21-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.castrol
    Klik op de afbeelding om de link te volgen nog een scheutje Castrol om alles gesmeerd te laten verlopen.


    copyright etienne willems

    21-11-2006 om 21:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    20-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton trial
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Norton was ook aanwezig in het trial gebeuren, hier zie je een 500 cc model met een "star" of "rigid" frame.

    de trial motoren hadden andere verhoudingen in de versnellingsbak dan de cross en de wegracemotoren.

    de nokkenassen waren ook aangepast om meer trekkracht te krijgen op een laag toerental.


    copyright etienne willems

    20-11-2006 om 22:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    hier nog een Norton van Les Archer, Archer bereed Nortons met een korte en een lange slag, de korteslagtypes gebruikte hij op de snelle circuits.


    copyright etienne willems

    20-11-2006 om 10:12 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    19-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.john Banks
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op aanvraag van medeblogger Alain hier een foto van BSA fabrieksrijder John Banks met een BSA  Victor 441cc GP in de 500 klasse (Banks hier met het nummer 48)

    Banks reed veel in België oa in Loppem, Leke, Dinant en vele andere, hij was een van de laatste BSA fabrieksrijders en moest met zijn BSA 4 takt optornen tegen de veel lichtere en wendbare 2takt machines.

    copyright eteinne willems

    19-11-2006 om 10:18 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    18-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandstofkontrole
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je hoe "officials" een staal nemen uit de brandstoftank van de Norton van Les Archer, het gaat hier om een steekproef van de organistatie die wil kontroleren of er geen verboden middelen aan de benzine werden toegevoegd.

    vroeger durfde men al een keer explosieve componenten aan de benzine toevoegen, zoals ether en ander gevaarlijk spul.

    na de cross werden er steekproeven genomen, dit was in de beginjaren enkel het geval bij grote evenementen, de crossers uit de lagere regionen konden nog volop hun brandstof"doperen"




    copyright etienne willems

    18-11-2006 om 11:49 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    17-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Les Archer in actie op de Norton met bovenliggende nokkenas.



    copyright etienne willems 

    17-11-2006 om 09:57 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Archer Norton 500cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Les Archer werd in 1957 Europees kampioen met een Norton, deze Norton had ook een bovenliggende nokkenas en was eveneens afgeleid van een wegrace machine, in dit geval de Norton Manx.

    de Nortons waren krachtige machines, de motoren waren goed maar de frames konden het brute geweld met moeite aan.


    copyright etienne willems

    17-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    16-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bill Nilsson op zelfbouw AJS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je de Zweed Nilsson op zijn zelfbouw AJS 500cc, als je goed kijkt zie je de tunnel,  langs de cilinder,  waar de ketting in loopt die de bovenliggende nokkenas aandreef.

    copyright etienne willems

    16-11-2006 om 15:44 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (4)


    Archief per week
  • 20/10-26/10 2014
  • 26/11-02/12 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Roger Vanderbecken
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    René Baeten
    Foto

    Foto

    Hubert Scaillet
    Foto

    Foto

    Bill Nilsson
    Foto

    Foto

    Harry Everts
    Foto

    Foto

    Alex Bal
    Foto

    Foto

    Roger De Coster "Mister Motocross"
    Foto

    Foto

    Alex Jennes
    Foto

    Foto

    Jeff  Smith
    Foto

    Foto

    Hennie Rietman
    Foto

    Foto

    Sylvain Geboers
    Foto

    Foto

    Jaak Vanvelthoven

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!