hier zien we Jackie (27) aan het werk in 1956 bij de senioren en op de BSA. hemdsmouwen opgestroopt en we vliegen er in, zo was dat in de goede oude tijd.
let op de beide BSA Goldstars van midden de jaren 50 met de benzine tank nog in metaal en het kunstoffen embleem, later werden de tanks door de Engelse firma "Lyta" uit Dartford in aluminium gemaakt.
Jackie ging op 21-3-1954 over van de juniors naar de seniors en behaalde talrijke overwinningen, 2de en derde plaatsen, maar morgen meer daarover.
hier zien we de trotse Jackie omringd door supporters na zijn overwinning te Loppem in 1953, op zijn trui kun je de naam van zijn toenmalige club zien: A.M.C. Temse.
de motorcross rond de Lac van Loppem werd eigenaardig genoeg ingericht door de motoclub van A.M.C. Torhout, in deze tijd noemde men het evenement nog "De Nationale Moto-Cross te Loppem"
de foto die je ziet stond de maandag in de krant met als titel
"Firmin Eekhout en Jackie Moonen de sterksten"
Firmin Eekhout won er bij de seniors en Jackie Moonen bij de juniors na een felle strijd met De Cuyper.
volgende keer zien we Jackie rijden bij de Seniors.
hier zien we de jonge Jackie Moonen op de Sarolea 500 als junior bij de BMB in 1951.
de foto werd genomen tijdens de cross van de Gelaagputten in Stekene.
Jackie begon aan zijn crossloopbaan op 3-7-1949 en ging bij de seniors aan de slag op 21-3-1954 .
in het begin van zijn crosscarriere kreeg hij regelmatig de titel van "De Renner van de week" of stond hij vermeld onder de rubriek" Geef hem de pluim" en daarvoor moest je toch goede resultaten hebben bijeengereden.
Ik had het al een tijdje beloofd en hier zijn ze dan, foto's en artikels over een piloot die mee geschiedenis schreef in het Belgische naoorlogse crossgebeuren . Jackie Moonen reed in zijn beginperiode, die starte in 1949, samen met mannen als August Mingels, Nic Jansen, René Baeten en alle andere grote namen uit de crosswereld van toen, weliswaar in een andere categorie, nml bij de "juniors".
hij starte op Sarolea zoals de meesten toen en schakelde nadien over op BSA en Matchless.
Moonen deed het zeer goed in zijn beginperiode dat kun je zelf lezen in een artikel uit een motortijdschrift van rond de jaren 50.
volgende keer meer over Jackie Moonen en zijn opvolgers
Rikus Lubbers draaide in 1971 en 72 flink aan het gas van zijn Norton Wasp zijspancombinatie, zodanig zelfs, dat hij in 1971 Europees en Nederlands kampioen werd bij de sidecars.
in 1972 werd hij 2de in het Europees kampioenschap Lubbers beschikte over 2 "sidecaristen" nml Joop Brouwer en Bart Notten.
in 1973 werd het Nortonblok van de Waspcombinatie vervangen door een Yamaha en was het enkel Bart Notten die hem hielp dit jaar Nederlands kampioen te worden.
terwijl we toch over CZ bezig zijn, hier nog een foto van een zeer mooie CZ 250 1964.
Kathy en Werner Castelyns merkten op dat er meer op de site van gisteren te zien was, en terecht, als je het fotoaanhangsel weglaat kom je terecht in de CZ wereld.
de onbekende met het nummer 51 is gekend, het is de Engelsman Andy Lee. ikzelf wist het niet, maar met de hulp van een paar specialisten ter zake kwam de naam Andy Lee uit de bus.
met dank aan: Albert Leeten, Marnix Vanslembrouck en Leopold Nouwen.
PS: let op de kledij van Lee, die Engelsen hadden toch altijd iets speciaals, en wat er in zijn jaszakje zit weet ik niet, maar het lijkt sterk op dat "zakdoekje" dat we vroeger mooi opplooiden en in de bovenzak van onze zondags kostuumvest staken .
een tijdje terug hadden we het nog over een zijspanrijder die met opgerolde hemdsmouwen reed en toen kreeg ik van Marnix Vanslembrouck een foto van ons aller gekende Jef Teuwissen in een nog straffere outfit, het was waarschijnlijk warm daar in Opglabeek in 1960 en Jef zette gewoon aan met de BSA in zijn onderlijfje.
een van mijn vroegere favorieten was oa Alex Bal, het was vooral zijn vechtersstijl die me aansprak.
hier zien we Alex (19) aan de leiding, voor, ik kan mis zijn maar ik denk dat het Gilbert De Roover is (51) en ons aller gekende Joël Robert (1) de latere 6 voudige wereldkampioen.
sommigen vragen zich af hoe ver het staat met mijn C15 restauratie en het antwoord is, goed, hij is zo goed als af op een klein werkje aan de aluminiumtank na en dan nog de BSA stickers erop, benzine in de tank en hopen dat alles in beweging komt.
een mooie aktiefoto uit 1956 van Baudoin (Nederland) en Mingels. Badoin (15) gaat hier door de lucht met zijn Matchless en Mingels (24) doet identiek hetzelfde op een Soralea Atlantic 2 cilinder.
Mingels was in conflikt gekomen met de FN verantwoordelijken en schakelde over op Matchless, dat was van korte duur en hij besloot het met Sarolea te proberen .