klik ook eens op deze blogs en website's
wip ook eens binnen bij mijn andere blogs en mijn favorieten
Jan Rombouts
Sten Lundin
Valére Put 1975
Joël Robert
Heikki Mikkola
Walter Baeten
Jackie Moonen
03-01-2007
MZ 250 cc Oost-Duitsland
MZ crossmotoren waren hier in België niet te zien, des te meer reden ze in de toenmalige Oosteuropese landen. hier zie je een 250 cc 2 takt model en als je goed kijkt leken ze een beetje op Cotton, spionage of niet, wie zal het zeggen? copyright etienne willems
03-01-2007 om 22:53
geschreven door etienne willems
02-01-2007
CZ 250 cc
hier Vlastmil Valek op een CZ 250 cc in 1962 oorspronkelijk waren het 200 cc machines. om te kunnen deelnemen aan de Grand prix wedstrijden maakte men in beperkte oplage een serie 250 motoren. met Valek en zijn teamgenoot Karel Pilar in het zadel boekte men verscheidene zeges. de motor was onderkwadratisch gebouwd met een boring van 70 en een slaglengte van 60 mm. door gebruik te maken van kunststof en andere lichte materialen woog de motor slechts 105 kg. copyright etienne willems
02-01-2007 om 22:39
geschreven door etienne willems
01-01-2007
Dave Bickers
hier zie je de Engelsman Dave Bickers op zijn Greeves, na zijn crosscarriere stapte Bickers in de filmindustrie als leverancier van autostunts. copyright etienne willems
01-01-2007 om 10:49
geschreven door etienne willems
30-12-2006
model K 250 cc
de russen reden soms met raar materiaal, hier zie je een eigenbouw, het model K. de K stond voor Kowrozov en was het werk van een priverijder. Russen met meer "roebels" reden met Tjechische motoren zoals Jawa en ESO copyright etienne willems
30-12-2006 om 23:57
geschreven door etienne willems
29-12-2006
Triumph Métisse 2cilinder
een van de mooiere crossmotoren van de jaren 60 was de Triumph Métisse van de gebroeders Don en Derek Rickman. zij maakten een speciaal frame met daarin Triumph 2 cilinder blokken. Métisse was een Franse benaming voor samenraapsel en dat was de motor ook. het mooie dubbelframe en de gesloten afwerking achteraan waren kenmerkend voor deze motoren. in België werden er ook frames onder licentie gemaakt onder de naam Fasotte. Belgische rijders op Métisse waren Jef Teuwissen, Hubert Scaillet en Nic Jansen. ook Alex Jennes en Louis Ribbens heb ik in de nationale crossen nog weten rijden op een Triumph Métisse. in de Métisse frames werden er ook soms Matchless en andere motorblokken gebruikt. copyright etienne willems
29-12-2006 om 20:00
geschreven door etienne willems
27-12-2006
CZ in aktie
hier zie je uw dienaar met de CZ in aktie in de kleiputten van Ampe (Pittem) (sorry voor de alweer onscherpe foto)copyright etienne willems
27-12-2006 om 22:41
geschreven door etienne willems
26-12-2006
mijn eigen CZ 360 cc 2takt
dit was mijn eigen cross CZ, ik kocht hem in 1979, de motor zelf was van 1973. het was een zeer krachtige motor en af en toe reed de motor met mij ipv andersom. copyright etienne willems
26-12-2006 om 20:11
geschreven door etienne willems
25-12-2006
beste wensen
aan alle lezers, bloggers en blogsters een gezond en gelukkig 2007
25-12-2006 om 14:09
geschreven door etienne willems
24-12-2006
Cross rond de Lac Van Loppem
hier zie je affiche uit 1961 met foto's van Jeff Smith en Bil Nilsson. deze internationale cross werd ingericht door AMC Torhout en was een succes in de jaren 60, alle grote namen hebben er gereden. in 1962, ik was toen 12 jaar, heb ik er Nilsson, Smith, Jef Teuwissen en alle andere toppers zien rijden. ik herinner me nog zeer goed dat Smith een 5 tal minuten voor de start van de 2de reeks doodkalm nog zelf aan zijn BSA sleutelde en juist op tijd aan de start verscheen, ja dat maakte toen en nu nog altijd indruk op mij. rond deze lac is er later een camping aangelegd maar sedert begin 2006 is de camping opgedoekt en zou er in principe weer kunnen gecrosst worden, wie weet. copyright etienne willems
24-12-2006 om 00:00
geschreven door etienne willems
23-12-2006
Lito 500
hier zie je een perfect gerestaureerde Lito 500, de foto van de vorige Lito is genomen rond 1962, de foto hier ergens begin 2000. copyright etienne willems
23-12-2006 om 00:00
geschreven door etienne willems
21-12-2006
August Mingels op FN
t ussen Nic Jansen (Sarolea) en René Baeten(Sarolea) zie je Mingels op een FN 500 in actie. deze foto is van 1954 Mingels reed eigenaardig genoeg bijna altijd met een witte overall, wat de reden daarvoor was weet ik niet. copyright etienne willems
21-12-2006 om 00:00
geschreven door etienne willems
19-12-2006
FN 500 cc (België)
een zeer mooie en degelijke crosser was de FN uit de fabrieken van Herstal. de FN had een motor waar de versnellingsbak en de motor één geheel vormden, deze constuctie van het motorblok kwam ook de stugheid van het frame ten goede. René Baeten werd er in 1958 werelkampioen mee, maar zijn voorganger August Mingels werd in 1953 en 54 Europees kampioen met FN. Leon Keteleers heeft op nationaal vlak lang op FN aan de top meegereden. copyright etienne willems
19-12-2006 om 20:30
geschreven door etienne willems
17-12-2006
FN reclame
hier een reclame van FN met de namen van hun fabrieksrijders oa Victor Leloup, Mingels en Frantz waren zeker te duchten tegenstanders op de FN crossmotoren. copyright etienne willems
17-12-2006 om 00:00
geschreven door etienne willems
15-12-2006
Eso 250 cc 4 takt (Tsjechisch)
de 250 cc Eso motoren waren kompleet gelijk aan de 500 motoren, enkel de cilinder inhoud maakte het verschil. ook hier werd gebruikt gemaakt van de "desmodromische klepsturing" ttz de kleppen werden open en dichtgedaan door een nok en niet door een veer. deze methode van nokbesturing had bij de "crossers" eigenlijk niet zoveel zin, daar de toerentallen toch meestal niet zo hoog oplopen bij terreinsport. copyright etienne willems
15-12-2006 om 00:00
geschreven door etienne willems
13-12-2006
Lito 500cc 4takt (Zweden)
Lito was nog een van de minder bekende merken hier in België, de naam Lito is afkomstig van "Litografie" de zoon van een groot drukkersbedrijf in Zweden was ontwerper en eigenaar van het kleine Lito fabriekje vandaar die eigenaardige naam. ook deze motoren zijn onstaan op basis van een BSA crosser en in 1958 liepen de eerste Lito's op noppenbanden. de versnellingsbakken waren van BSA en de voorvorken van Norton, de Lito motoren hadden een zeer lange slag wat een zeer mooi geluid opleverde. Sten Lundin werd er in 1961 wereldkampioen mee in de 500 cc klasse. copyright etienne willems
13-12-2006 om 00:00
geschreven door etienne willems
11-12-2006
cromwell
André van Duyn had er vaak een op zijn hoofd toen hij Willempie uitbeelde, dat was geen echte Cromwell maar het leek er wel op. de echte cromwell uit de jaren 50 kun je op de foto zien, hedentendage maakt Davida mooie replicahelmen a la Cromwell. copyright etienne willems
11-12-2006 om 00:00
geschreven door etienne willems
07-12-2006
Maico 250 2takt
Maico was niet moeders mooiste maar toch eentje waar men rekening moest mee houden, zeker als Fritz Betzlbacher in het zadel zat. Maico was van West Duitse kwaliteit en het geluid van deze motor was harder en scherper dan de meeste andere 2 takt machines. een van mijn favorieten hier in België, Alex Jennes, heb ik in de 250 cc klasse nog op Maico weten rijden. copyright etienne willems
07-12-2006 om 16:19
geschreven door etienne willems
04-12-2006
aer macchi 250cc 4takt
de Aermacchi fabrieken waren meer thuis op de snelheidscircuits maar maakten toch ook enkele crossers. de motor op foto is een 250 4 takt met een gewicht van 115 kg Bianchi en Mi-Val maakten ook enkele crossers, maar dan enkel voor een paar fabrieksrijders. copyright etienne willems
04-12-2006 om 22:46
geschreven door etienne willems
01-12-2006
Gilera Saturno 4 takt 500 cc
de Gilera Saturno was een Italiaanse crosser met bovenliggende nokkenas, mooi van lijn maar laag tegen de grond, waardoor hij op bepaalde circuits in de problemen kwam. de Italianen waren in de jaren 60 meer bezig met wegraces dan met motorcross. copyright etienne willems
01-12-2006 om 00:00
geschreven door etienne willems
29-11-2006
Jeff Smith op BSA 250cc
hier zien we legende Jeff Smith aan het werk op een BSA 250 cc C15, hij en zijn compaan Lampkin moesten wel het lootje leggen voor de lichtere 2 taktmachines. copyright etienne willems
29-11-2006 om 10:14
geschreven door etienne willems
Roger Vanderbecken
René Baeten
Hubert Scaillet
Bill Nilsson
Harry Everts
Alex Bal
Roger De Coster "Mister Motocross"
Alex Jennes
Jeff Smith
Hennie Rietman
Sylvain Geboers
Jaak Vanvelthoven