de onbekende met het nummer 51 is gekend, het is de Engelsman Andy Lee. ikzelf wist het niet, maar met de hulp van een paar specialisten ter zake kwam de naam Andy Lee uit de bus.
met dank aan: Albert Leeten, Marnix Vanslembrouck en Leopold Nouwen.
PS: let op de kledij van Lee, die Engelsen hadden toch altijd iets speciaals, en wat er in zijn jaszakje zit weet ik niet, maar het lijkt sterk op dat "zakdoekje" dat we vroeger mooi opplooiden en in de bovenzak van onze zondags kostuumvest staken .
een tijdje terug hadden we het nog over een zijspanrijder die met opgerolde hemdsmouwen reed en toen kreeg ik van Marnix Vanslembrouck een foto van ons aller gekende Jef Teuwissen in een nog straffere outfit, het was waarschijnlijk warm daar in Opglabeek in 1960 en Jef zette gewoon aan met de BSA in zijn onderlijfje.
een van mijn vroegere favorieten was oa Alex Bal, het was vooral zijn vechtersstijl die me aansprak.
hier zien we Alex (19) aan de leiding, voor, ik kan mis zijn maar ik denk dat het Gilbert De Roover is (51) en ons aller gekende Joël Robert (1) de latere 6 voudige wereldkampioen.
sommigen vragen zich af hoe ver het staat met mijn C15 restauratie en het antwoord is, goed, hij is zo goed als af op een klein werkje aan de aluminiumtank na en dan nog de BSA stickers erop, benzine in de tank en hopen dat alles in beweging komt.
een mooie aktiefoto uit 1956 van Baudoin (Nederland) en Mingels. Badoin (15) gaat hier door de lucht met zijn Matchless en Mingels (24) doet identiek hetzelfde op een Soralea Atlantic 2 cilinder.
Mingels was in conflikt gekomen met de FN verantwoordelijken en schakelde over op Matchless, dat was van korte duur en hij besloot het met Sarolea te proberen .
vriendelijke begroeting gedurende de GP van Spanje 1964, was het voor of na de wedstrijd daar hebben we het raden naar.
Jeff (8) had anders alle reden om vriendelijk te zijn want hij reed dat jaar schitterende wedstrijden en werd dat jaar dan ook wereldkampioen in de 500 cc klasse, hij zou dat in 1965 nog een keer overdoen.
Tibblin was in 62 en 63 wereldkampioen geworden op Husqvarna, in 64 reed hij op een Hedlund.
let even op de wel erg kleine voorrem van Tibblin zijn Hedlund machine (1).
gelukkig zijn er nog mensen die af en toe een crosser restaureren zodat ze bewaard blijven voor het nageslacht, alleen is de vraag of ze daar nog aandacht zullen voor hebben, die jonge gasten, en ze niet liever achter de computer een spelletje zullen spelen.
Michel Biesemans uit Lommel is een van die mannen die af en toe aan het sleutelen slaat, met mooi resultaat tot gevolg, proficiat Michel en nu ook nog de Greeves en de BSA crosser en dan is het allemaal in orde.
op de foto de gerestaureerde Maico MC 250 cc van 1974
ik heb er voor de liefhebbers een site met gerestaureerde crosser bijgevoegd.
Gilbert de Roover broer van Julien, had zijn bijnaam "de Lange" te danken aan zijn "lange" gestalte, dat belette hem echter niet om snel over het parcours te swingen.
Gilbert werd in 1975 2de in het wereldkampioenschap 125 cc op Zündapp.
deze foto hebben we al een keer gezien op de blog maar ik herhaal ze een keer omdat er omtrent deze foto wat informatie is binnengekomen.
uit Nederland kreeg ik een mailtje van Peter van Hassel met de vermelding dat hij deze "Husky"gerestaureerd had voor Peter Willems.
Peter kon deze machine uit 1960/61 op de kop tikken in Zweden en bracht hem mee naar Nederland.
mooi werk van Peter en Peter, zo zie je maar wat er allemaal achter een foto kan zitten en er zit nog meer achter want over Peter Willems lees ik toch een en ander in de motorcrossboekjes uit de jaren 70, ik vat het even samen.
de in de jaren 70 in IJsselstein wonende Peter Willems werd de coming-man genoemd in het toenmalige crossgebeuren in Nederland hij had intussen het nummer H14 verworven en reed met Husqvarna bij de internationalen 500cc waar hij goed meeging met het internationale gezelschap zoals daar waren: Pierre Karsmakers(Nl), Gerrit Wolsink(Nl) , Frans Sigmans(Nl), Willy van Loon (Belg), Sven Lindström (Zwed) Harrie Vromans(Belg), Frits Selling (Nl), Chris Horsfield (GB) en Vic Allan (Schotl) en nog vele andere, te veel om hier neer te pennen.
foto: Peter Rietman info Husqvarna restauratie: Peter van Hassel
op de vorige foto zag je Mingels en Donnay aan het werk op de FN's, dat het goede motoren waren met een winnaarspotentieel dat wisten onze Noorderburen natuurlijk ook en vaak reden ze op een FN naar de overwinning.
hier een reklamefoto van Hennie Rietman op een FN in 1956, wat er bijzonder opvalt is dat er toendertijd al werd gesproken over een FN financieringssysteem .
tijdens een cross in 1956, Lucien Donnay op de FN met het nummer 8 en August Mingels in het zadel van de FN met het nummer18, mooie beelden van weleer van 2 coryfeeën uit de Belgische motorcross geschiedenis.
via Leopold Nouwen en Marnix Vanslembrouck vernam ik onlangs dat Lucien Donnay een tijdje terug overleden zou zijn.
August Mingels is reeds in 1973 overleden aan de gevolgen van een verkeersongeval, hij werd amper 52 jaar.