Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren2
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook eens op deze blogs en website's
  • bultaco
  • www.deoudegarde.be
  • crossertje
  • historicrally
  • www.katesretropage.be
  • classic motorcycle racing
  • musea
  • mikkola site jw van essen
  • mikkola site guy jamar
  • wip ook eens binnen bij mijn andere blogs en mijn favorieten
    Inhoud blog
  • Willy Baecke
  • oudecrossmotoren2
  • the end
  • Jos Van Pee
  • Harry Everts
  • Raymond Boven
  • ooggetuige
  • Roger De Coster
  • kampioenen
  • Alex Bal
  • de gebroeders Dirkx
  • Marc Gijselinck
  • Marc Gijselinck
  • Montesa 360 1976
  • hebbeding
  • Alfons Peeters
  • Albert en Broer Dirkx (Ned)
  • René Baeten
  • P. Dautzenberg
  • Peter Willems
  • Heikki Mikkola
  • Pol Biscop
  • Jan Keizer (Ned) today
  • Jan Keizer (Ned)
  • Raymond van Obbergen
  • Raymond Van Obbergen
  • Joël Robert / Nic Jansen
  • Marcel Verhaeghen
  • Jan Clijnk
  • Louis Bervoets
  • BVM
  • Matchless G85CS 500 cc
  • Sylvain Geboers
  • Jef Teuwissen
  • Frans Slechten
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Rikus Lubbers (Ned) sidecars
  • CZ site
  • CZ in Aktie
  • Kamiel Fruythof
  • Alex Jennes
  • Hennie Rietman / Bill Nilsson
  • Valére Put
  • Xavier Put
  • Andy Lee (Engeland)
  • Karel De Groote op FN
  • Jef Teuwissen
  • GP België 1956
  • Alex Bal
  • BSA C15 S 250cc cross 1963
  • BSA C15 S 250 cc cross 1963
  • Baudoin - Mingels
  • Jeff Smith today
  • Jeff Smith en Rolf Tibblin
  • J.Smith en D.Rickman
  • Maico MC 250 1974
  • Bill Nilsson
  • Bill Nilsson
  • Gilbert de Roover
  • Jan Rombouts 1956
  • Husqvarna 4 takt
  • FN
  • Lucien Donnay
  • Aloïs de Kort (zijspannen)
  • de Imola trofee
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Roger Vanlerberghe side car kampioen
  • Roger Vanlerberghe Kampioen van Belgie in 1957
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Heikki Mikkola
  • Husqvarna
  • Frans Baudoin (Nederland)
  • Steve McQueen
  • Alex Bal
  • gestolen
  • Gust de Groote op FN
  • Jaak Vanvelthoven
  • zoektocht
  • Jan Clijnk (Nederland)
  • Willy Van Parijs
  • Nederlandse crossmannen
  • Heikki Mikkola
  • Arthur Nuyts
  • Hennie Reitman (Nederland)
  • Het Amerika avontuur
  • Alex Bal
  • Julien De Roover
  • Oldtimermotormuseum Oudenburg
  • Gaston Smet
  • Baeten/Baeten kampioen
  • goldstar 500
  • Alex Bal
  • Harry Everts
  • Xavier Put
  • Alex Bal
  • side cars
  • Valére en Xavier Put
  • Georges van Tilt
  • sidecars
  • rouwbericht
  • Dave Bickers
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • BSA Goldstar
  • Jef Teuwissen
  • Marcel Verhaegen
  • Louis Bervoets BSA
  • 14de cross van de gelaagputten
  • BSA C15 Cross
  • BSA Victor 441 GP
  • foto Nic Jansen
  • Nic Jansen
  • Georges Swiggers
  • FN 500 cc cross
  • Lucien Decoster
  • Gold Star Metisse
  • Beerzelberg cross 1961
  • Mol 1949
  • Frans Slechten
  • Triumph scrambler
  • CZ 2 takt
  • Keiheuvel Balen - Neet
  • AJS 2 takt van Norvil
  • extra info
  • Liekens op de Tiegem berg
  • motormuseum in motorhotel
  • AJS by Norvil
  • oldtimer motocross
  • Gilbert Bleyaert Wannegem-Lede 1953 (2)
  • Gilbert Bleyaert Wannegem-Lede 1953 (1)
  • info classic cross
  • Tiegem cross
  • Willy Baecke
  • Matchless Metisse 500 cc
  • August Mingels
  • Matchless in aktie
  • joël Robert
  • Gilbert Bleyaert
  • BSA B50 500 cc
  • MZ 250 cc Oost-Duitsland
  • CZ 250 cc
  • Dave Bickers
  • model K 250 cc
  • Triumph Métisse 2cilinder
  • CZ in aktie
  • mijn eigen CZ 360 cc 2takt
  • beste wensen
  • Cross rond de Lac Van Loppem
  • Lito 500
  • August Mingels op FN
  • FN 500 cc (België)
  • FN reclame
  • Eso 250 cc 4 takt (Tsjechisch)
  • Lito 500cc 4takt (Zweden)
  • cromwell
  • Maico 250 2takt
  • aer macchi 250cc 4takt
  • Gilera Saturno 4 takt 500 cc
  • Jeff Smith op BSA 250cc
  • introductie BSA 250
  • Husqvarna 2 takt 250cc
  • husqvarna 500 cc (zweden)
  • Eso 500 cc
  • cross op de Citadelle
  • castrol
  • Norton trial
  • Norton
  • john Banks
  • Brandstofkontrole
  • Norton 500 cc
  • Les Archer Norton 500cc
  • Bill Nilsson op zelfbouw AJS
  • Walter Baeten op Matchless
  • Leon Liekens sidecar Matchlesscombinatie
  • Matchless in actie
  • Matchless / AJS 500 cc Engeland
  • castrol R40 racing oil
  • AJS / matchless 500 cc Engeland
  • Cotton 250cc Engeland
  • joël Robert
  • Greeves 250cc Engeland
  • BSA C 15 250 cc (1963)
  • BSA C 15 250cc (1962)
  • BSA goldstar 500 cc Engeland
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    debeuckelaer_frank
    blog.seniorennet.be/debeuck
    Foto
    Jan Rombouts
    Foto
    Foto
    Sten Lundin
    Foto
    Foto
    Valére Put 1975
    Foto
    Foto
    Joël Robert
    Foto
    Foto
    Heikki Mikkola
    Foto
    Foto
    Walter Baeten
    Foto
    Foto
    Jackie Moonen
    oudecrossmotoren
    etienne willems
    18-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandstofkontrole
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je hoe "officials" een staal nemen uit de brandstoftank van de Norton van Les Archer, het gaat hier om een steekproef van de organistatie die wil kontroleren of er geen verboden middelen aan de benzine werden toegevoegd.

    vroeger durfde men al een keer explosieve componenten aan de benzine toevoegen, zoals ether en ander gevaarlijk spul.

    na de cross werden er steekproeven genomen, dit was in de beginjaren enkel het geval bij grote evenementen, de crossers uit de lagere regionen konden nog volop hun brandstof"doperen"




    copyright etienne willems

    18-11-2006 om 11:49 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    17-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Les Archer in actie op de Norton met bovenliggende nokkenas.



    copyright etienne willems 

    17-11-2006 om 09:57 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Archer Norton 500cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Les Archer werd in 1957 Europees kampioen met een Norton, deze Norton had ook een bovenliggende nokkenas en was eveneens afgeleid van een wegrace machine, in dit geval de Norton Manx.

    de Nortons waren krachtige machines, de motoren waren goed maar de frames konden het brute geweld met moeite aan.


    copyright etienne willems

    17-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    16-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bill Nilsson op zelfbouw AJS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je de Zweed Nilsson op zijn zelfbouw AJS 500cc, als je goed kijkt zie je de tunnel,  langs de cilinder,  waar de ketting in loopt die de bovenliggende nokkenas aandreef.

    copyright etienne willems

    16-11-2006 om 15:44 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (4)
    15-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walter Baeten op Matchless
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Walter was de broer van de in 1960 verongelukte René Baeten die verongelukte op een Matchless doordat de gasschuif vast kwam te zitten. 


    copyright etienne willems

    15-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    14-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leon Liekens sidecar Matchlesscombinatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Leon Liekens was gekend in binnen en buitenland, hij reed ook solo, maar zijn grote successen boekte hij bij de sidecars.
     
    hij werd 12 keer kampioen van België bij de sidecars en moest er geen "akkefietje" geweest zijn met de toenmalige BMB dan waren het er dertien, dat vertelde hij me in 1979 toen ik bij hem een motor kocht. 

    de helft van de overwinnigen in de zijspanklasse boekte hij op Matchless.



    copyright etienne willems

    14-11-2006 om 09:37 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matchless in actie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een dergelijke machine in bedwang houden in het mulle zand is niet aan iedereen gegeven.

    copyright etienne willems

    13-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matchless / AJS 500 cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen zoals we reeds weten hadden beide merken ongeveer hetzelfde uiterlijk en waren zeer mooi van lijn.

    een van de bekendste rijders op Matchless in Engeland was Vic Eastwood die veel in België reed.

    andere bekende Matchlessrijders waren de Belgen René Baeten en Leon Liekens (sidecar)




    copyright etienne willems

    13-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    12-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.castrol R40 racing oil
    Klik op de afbeelding om de link te volgen zoals vroeger op de crossen hier wat reclame voor Castrol olie, de meeste 4 takt machienen reden met Castrol R40, ook wel ricinusolie genoemd en dat had een speciale geur (het rook een beetje, ja naar verbrande ricinus olie, maar de liefhebbers zullen het zich wel herinneren en weten wat ik bedoel)

    men gebruikte die olie omdat deze van plantaardige afkomst was en tegen zeer hoge temperaturen kon.

    deze R40 kon niet gemengd worden met gewone olie en was nogal aan de dure kant.

    met de opkomst van de moderne oliën raakte de ricinus in ongebruik.

    ricinus olie had het kwalijke trekje wat aan de "zure" kant te zijn, en het kon de onderdelen van het motorblok aantasten als het er lange tijd bleef in staan. 

     copyright etienne willems

    12-11-2006 om 16:40 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    11-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. AJS / matchless 500 cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mathless en AJS brengen ons terug bij de zware 4 takten, beide motoren waren bijna identiek van ontwerp doordat beide merken in dezelfde AMC fabriek werden gemaakt.

    zwart of bordeau van kleur waren ze, AJS maakte het type 18 CS en Matchless bracht het type G 80 CS.
     
    De legendarische Bill Nilsson won het wereldkampioenschap in 1960 op een AJS 500 maar deze was niet in de AMC fabriek ontwikkeld, maar door Bill Nilsson himself.

    hij ontwikkelde de crosser uit  een 350 cc wegracemotor van AJS met bovenliggende nokkenas (ik heb er een foto van en plaats hem binnenkort op de blog)



    copyright etienne willems

    11-11-2006 om 18:51 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cotton 250cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Cotton  was zo een beetje het mindere broertje van Greeves maar toch ook een mooie crosser (al is het dan wel geen 4 takter).
     
    Cotton maakte gebruik van de Villiers Starmaker motoren die 25 pk ontwikkelden bij 6500 toeren.

    een eigenaardigheid op de Starmaker motoren was de carburatie die gebeurde door 2 carburatoren voor 1 cilinder, de eerste deed het werk alleen tot ongeveer 4000 t/m en dan pas ging de gasschuif van de 2de carburator open om de cilinder van een maximale vulling te voorzien.

    een Cotton kon men direct herkennen door het zeildoekje dat het motorblok beschermde voor modder en vuil afkomstig van het achterwiel.


    copyright etienne willems

    11-11-2006 om 10:38 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.joël Robert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in zijn begin periode heeft Joël Robert nog op Greeves gereden, hier zien we hem in duel met met een andere Greeves rijder , deze foto is genomen ± 1960

    copyright etienne willems


    11-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Greeves 250cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de Greeves was een van de eerste 2 takt motoren die op het vaste land furore maakten. 

    bij zijn eerste verschijning op de circuits stonden de meesten er wat twijfelachtig tegenover.

    vooral de rare "sprinkhaanvoorvork" en het scherpe geluid van de tweetakt motor "voelden" wat raar aan.

    de machine woog amper 99 kg (tegen 120kg voor de BSA C15) en leverde rond de 25 pk bij 6000 t/m.

    het frame was volledig uit gegoten aluminium.

    de 2 meest bekende Engelse rijders waren Brian Stonebridge en Dave Bickers die er in 1961 wereldkampioen op werd.


    copyright etienne willems

    10-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    09-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA C 15 250 cc (1963)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit is een tekening die op de verkoopsfolder stond voor de C 15 van 1963.

    de olietank en de wielen zijn gewijzigd tov het 1962 model
    .

    dit waren niet de fabrieksmotoren, maar een motor die elke crosser kon kopen.



    copyright etienne willems

    09-11-2006 om 20:17 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA C 15 250cc (1962)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in de 250 cc klasse trachte BSA ook wereldkampioen te worden met onder andere Smith en Lampkin in het zadel van deze BSA C15.

    de C15 was een viertakter en kon niet op tegen het opkomende 2 takt geweld van Greeves , Cotton en andere.

    BSA maakte die C15 motoren ultra licht door veel magnesium te gebruiken bij de fabrieksmotoren, de motorcarters waren eveneens uit magnesium gemaakt en moesten na iedere cross vervangen worden omdat de lageringen losgekomen waren in de carterhelften veroorzaakt door de 1 op 11 compressie verhouding.

    na een tijdje stelde men vast dat de rondetijden van de 250 sneller was dan die van de  Goldstar 500 en men boorde de 250 op tot 411 cc om ermee in de 500 cc klasse te rijden.

    dat was meteen het einde van de legendarische Goldstar.




    copyright etienne willems

    09-11-2006 om 20:11 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    07-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA goldstar 500 cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jeffery Smith (Jef voor de vrienden) met zijn BSA Goldstar een van prachtigste crossmotoren aller tijden.

    voor BSA heeft hij een paar keer het werelkampioenschap binnengehaald.

    Jef woont nu in Canada en komt nog regelmatig naar Nederland en België (hij is intussen ±72 jaar) maar nog altijd een bonkige kerel, een echte crosser dus.



    copyright etienne willems

    07-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    06-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.intro
    beste blogger, 

    "oude crossmotoren"  zal een blogje worden met foto's en afbeeldingen van oude crossmotoren.

    het feit dat je erop klikte wil zeggen dat je interesse hebt en misschien vroeger deze motoren nog hebt zien rijden terwijl je achter het lint stond als supporter en de geur van "ricinus olie" opsnoof.

    voor de liefhebbers zullen er bij het zien van de foto's herinneringen naar boven komen die teruggaan naar de goede oude tijd:  "nostalgie" noemen we dat.

    ik beschik niet over een oneindige voorraad foto's, maar deze die ik heb zal ik op de blog plaatsen, mochten er mensen zijn die ook foto's van crossmotoren van de jaren 60 hebben en ze willen plaatsen op mijn blog, dan kunnen ze me dat altijd laten weten via de mailfunktie op de blog.

    alvast veel kijkgenot

    uw nederige dienaar

    06-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (11)


    Archief per week
  • 20/10-26/10 2014
  • 26/11-02/12 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Roger Vanderbecken
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    René Baeten
    Foto

    Foto

    Hubert Scaillet
    Foto

    Foto

    Bill Nilsson
    Foto

    Foto

    Harry Everts
    Foto

    Foto

    Alex Bal
    Foto

    Foto

    Roger De Coster "Mister Motocross"
    Foto

    Foto

    Alex Jennes
    Foto

    Foto

    Jeff  Smith
    Foto

    Foto

    Hennie Rietman
    Foto

    Foto

    Sylvain Geboers
    Foto

    Foto

    Jaak Vanvelthoven

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!