NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Peter Leys



Archief
  • Alle berichten


    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Warm aanbevolen lectuur....

    De Gentse conservatoriumbibliotheek - Tien componisten in profiel
    Jan Dewilde, Tom Janssens
    Korte inhoud: Op vraag van het Festival van Vlaanderen-Mechelen doken musicologen Jan Dewilde en Tom Janssens de bibliotheek van het Gentse conservatorium in op zoek naar verborgen schatten uit ons Vlaams muzikaal erfgoed. Hun wetenschappelijk onderzoek resulteerde in een reeks concerten en dit boek + cd. Het boek (196 p.) begint met de geschiedenis van het conservatorium van 1835 tot nu en geeft dan een uitgebreide bespreking van 10 componisten die allen een bijzondere band met de instelling hadden: Martin-Joseph Mengal, Charles-Louis Hanssens, Armand Limnander van Nieuwenhove, Karel Miry, Adolphe Samuel, François-Auguste Gevaert, Jean Baptiste Van den Eeden, Hendrik Waelput, Emiel Hullebroeck en Robert Herberigs. Per componist is er een inventaris van de werken aanwezig in de bibliotheek opgenomen. In het boek zit tevens een cd waarop enkele van die verborgen schatten te beluisteren zijn.

    Uitgeverij: Festival van Vlaanderen - Mechelen
    Referentie: ANZ 511

    Prijs: 20 Euro


    06-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouden vleugels

    Gouden Vleugels lanceert de Tandemconcerten met gratis exclusieve downloads

    Gouden Vleugels 2008

    Van zaterdag 8 november tot zaterdag 15 november strijkt klassiek talent neer in vijf Vlaamse steden voor de nieuwe editie van Gouden Vleugels: Sint-Truiden (8 nov.), Mechelen (9 nov.), Sint-Niklaas (11 nov.), Kortrijk (15 nov.), Leuven (16 nov.).  Drie gevestigde waarden in de Vlaamse kamermuziek: Ensemble Explorations, Il Gardellino en Spectra Ensemble worden  gekoppeld aan het jonge klassiek talent, resp. aan het blaaskwintet Houthandel Antwerpen, het vocaal kwartet Encantar en het strijkkwartet Bl!ndman Strings. 
    Deze 3 tandems brengen een nieuw en avontuurlijk programma. 

    OPSTARTBONUS: Drie exclusieve Downloads
    Raymond Van het Groenewoud mocht in februari 2007 de Derde Nacht Van Gouden Vleugels afsluiten. Hij deed dit met drie nummers : Bostella,  In m’n Hoofd en Zoals Gewoonlijk. Hij liet zich voor de gelegenheid begeleiden door de toenmalige laureaten van de KBC-Muziekprijs in de Derde Editie: pianist Jan Michiels, accordeonist Gwen Cresens en fluitist Toon Fret , versterkt door contrabassist Ben Faes.
    Voor de arrangementen zorgden resp. Bert Joris, Peter Vermeersch en Raymond van het Groenewoud zelf.
    Wie deze nummers wil beluisteren kan deze downloaden op Klara.be van 29 oktober tot 12 november (met dank aan EMI Music Belgium).
    Deze nummers zijn in deze versie op geen enkele cd verkrijgbaar.  Raymond was zo enthousiast over het project dat hij in het programma “de Radio 1 Sessies” op Donderdag 20 november 2008 de laureaten van Gouden Vleugels heeft uitgenodigd om dit nog eens live, in een nu al uitverkochte sessie(!), te herhalen.

    Downloads:

    - Bostella - 3:03
    Tekst, muziek en arrangement Raymond Van het Groenewoud

    - In m’n Hoofd - 4:03
    Tekst en muziek: Raymond Van het Groenewoud/arr. Bert Joris Publishing: Debbel Debbel Producties

    - Zoals Gewoonlijk - 4:58
    Muziek: Claude François/Jacques Revaux/arr. Peter Vermeersch Publishing: Warner Chappell

    Voor meer informatie over de downloads:
    Liesbet Vereertbrugghen, Producer Productiehuis Cultuur/Klara, 02/741.32.02 of Liesbet.VEREERTBRUGGHEN@VRT.BE

    Meer informatie over Gouden Vleugels: www.goudenvleugels.be of bij Roel Vanhoeck, Muziekcentrum Vlaanderen, 02/504.90.90 - muziekzaken@muziekcentrum.be


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compositiewedstrijd

    Compositiewedstrijd Euprint 2008

    De compositiewedstrijd in samenwerking met Capella di Voce en abdij Keizersberg gaat van start. Met een vernieuwde formule: deze keer enkel werken voor SABar (3x4) of voor gelijke stemmen (geen divisie). De werken zullen uitgevoerd worden door max. 12 personen.
    Uitvoering en proclamatie tijdens het avondconcert van Capella di Voce op 7 juni 2009 te Keizersberg. Dit concert zal live opgenomen worden.

    Het reglement en verdere inlichtingen over deze wedstrijd is te vinden op de website van de muziekcuitgeverij Euprint.

    www.euprint.be


    05-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tinelconcert

    Edgar Tinel-concert



    Datum zondag 7 december 2008
    Aanvang 15u00
    Activiteit Edgar Tinel-concert
    programma:
    Edgar Tinel - Pianosonate
    Edgar Tinel - 3 Marialiederen op tekst van Gezelle
    Edgar Tinel - Orgelsonate
    Edgar Tinel - Psalm 150
    Edgar Tinel - Schilflieder op Duitse teksten van Nic. Lenau

    uitvoerders:
    Mirjam Schreur (mezzosopraan), Peter Caelen (piano), Dieter Van Handenhoven (orgel), koor BonTon (Den Haag), Princenhage's Mannenkoor (Breda), Paul van Gulick (dirigent)
    toegang gratis
    Lokatie Sint-Catharinakerk
    Gemeente Sinaaï
    Organisatie Stichting Edgar Tinel
    Meer info www.tinelconcerten.eu


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse opera

    Wilfried Eetezonne nieuwe persverantwoordelijke Vlaamse Opera

    De Vlaamse OperaWilfried Eetezonne is de nieuwe persverantwoordelijke van de Vlaamse Opera. . De voorbije tien jaar was hij als journalist verbonden aan de krant De Morgen. Hij werkte er op de cultuurredactie en schreef er voornamelijk over theater, muziektheater, musical, media, cultuurbeleid en algemeen cultuurnieuws. In die hoedanigheid schreef hij ook regelmatig over de Vlaamse Opera.Eetezonne vervangt Vik Leyten, die overstapt naar het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.


    04-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekroonde composities

    Drie werken genomineerd voor de Provinciale Compositieprijs West-Vlaanderen 2008

    Op 2 oktober ll. kwam de jury van de Provinciale Compositieprijs 2008 – vocale muziek samen (juryleden: Marleen Annemans, Kurt Bikkembergs, Ludo Claesen, Rudi Tas en voorzitter Lucien Posman). Er waren maar liefst 32 partituren, afkomstig van 25 componisten te beoordelen !  

    De provinciale Compositieprijs – Vocale Muziek West-Vlaanderen 2008 was dit jaar bestemd voor een compositie voor gemengd koor, strikt vierstemmig (geen ontdubbeling toegestaan) en a capella geschreven. Om in aanmerking te komen voor de prijzen moesten de werken uitvoerbaar zijn door het gemengd koor Laidos uit Waregem, laureaat van het eerste Provinciale Koorfestival. De composities mochten maximaal 5 en moeten minimaal 3 minuten duren.

    Op voorstel van de jury heeft de deputatie van de provincie West-Vlaanderen volgende inzendingen genomineerd (in alfabetische volgorde):

    Korneel Bernolet (° Brugge, 1989) – ‘Boem Paukeslag’ op een tekst van Paul van Ostaijen
    Jean-Paul Byloo (° Veurne, 1949) – ‘In Flanders fields staan de papavers rood’ naar een gedicht van John Mc Crae
    Peter Lejaeghere (° Roeselare, 1967) – ‘Dagpauwoog’

    De creatie van de genomineerde werken (door het gemengd koor Laidos) zal plaatsvinden in de loop van de maand april 2009. De jury zal dan een eerste, tweede en derde prijs aanduiden. Het publiek krijgt eveneens de kans haar eigen prijs toe te kennen aan één van de genomineerde werken.


    03-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naamsverandering Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen

    We vernamen dat het Vlaams Conservatorium van Antwerpen voortaan de titel 'Vlaams' laat vallen.
    De instelling heet voortaan 'Koninklijk Conservatorium'.
    Daarom stuurden we volgende brief aan de schooldirectie.



    Geachte heer/mevrouw,

     Met verbijstering las ik in de media dat uw instelling het predicaat ‘Vlaams’ laat vallen.

    Wat mag daar de reden voor zijn?



    Uw stichter Peter Benoit heeft een zware en moedige strijd geleverd om de muziekschool van Antwerpen te verheffen tot een conservatorium en het instituut heette dan ‘Vlaams Conservatorium’.
    Een logische naam voor een school in Vlaanderen die Vlaamse musici wil(de) opleiden.
    En er is voorwaar een hele Vlaamse school uit dit conservatorium voortgekomen (of mogen we de term “Vlaamse school” die we in onze muziekgeschiedenislessen leerden, ook niet meer gebruiken?).
    U kent deze componisten en andere musici beter dan ik: Edward Keurvels, Emile Wambach, Jan Blockx, Flor Alpaerts, Lodewijk Mortelmans, Jef Van Hoof, Lodewijk De Vocht, Marinus De Jong, Renaat Veremans, Emmanuel Durlet, Flor Peeters, Willem Kersters, Vic Nees, Luc Van Hove, Luc Brewaeys, Robert Groslot, ….. Generaties grote musici.



    De huidige schoolleiding heeft m.i. de zware verantwoordelijkheid om vandaag bekwame muzikanten te vormen. Maar ze heeft ook de taak om de traditie van het huis in ere te houden.  

    En zo kom ik terug bij mijn eerste vraag: waarom moet het predicaat ‘Vlaams’ verdwijnen, net nu Vlaanderen meer en meer autonomie en internationale erkenning krijgt?

    Zijn de eerder geciteerde musici minderwaardige vaklui geweest omdat hun school een Vlaamse school was?

    Zullen de volgende generaties afgestudeerden betere musici zijn omdat het etiket Vlaams weg is?

     Waar is in godsnaam uw fierheid en respect voor uw voorgangers heen? En het respect voor uzelf?
    Wat denken jullie op deze manier aan constructiefs bij te dragen aan de kwaliteit en identiteit van onze Vlaamse musici?

    En kom niet af met het argument van ‘misplaatst nationalisme’ want dan zou u ook beter het label ‘Koninklijk’ laten vallen.

     Met beleefde groeten

    Peter Leys


    01-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek voor kinderen

    Stephane Vande Ginste speelt eigentijdse muziek voor kinderen

    Stephane Vande Ginste is niet bang om kinderen kennis te laten maken met eigentijdse muziek (waaronder zelfs de inheems eigetijdse). Al dit moois op zondag 23 november in de hoofdstad.


    "For children": een recital op kinderformaat!




    een recital op kinderformaat met eigentijdse pianomuziek voor kinderen

    door: Stephane Vande Ginste, piano

      zondag 23 november in Kunstencentrum Pantalone in Brussel.
    Meer info:http://www.pantalone.be/


    werken van: Bela Bartok - Igor Stravinsky - György Kurtag - Helmut Lachenmann - Alfred Schnittke - Willem Kerstens - Piet Swerts - Jan De Maeyer -Raymond Schroyens-  Jean-Paul Van den Driessche - Jeroen Malaise - Stephane Vande Ginste


    "Van dit concert heb ik al lang gedroomd. Muziek spelen voor jongeren. Van componisten die voor jongeren componeerden. Muziek van onze tijd, in de taal van onze tijd. Eerst werk van de grote pioniers van onze moderne muziek: de pareltjes uit "For children" van Bela Bartok  en de bedrieglijk eenvoudige pianostukjes van Igor Stravinsky.

    Kurtag is een componist die de traditie van Bartok verder zet, maar dan in een meer moderne toonspraak. Zijn"Jatekok" ("spelletjes") is een baanbrekend didactisch oeuvre dat kan wedijveren met Bartok's "Mikrokosmos".

    De Duitse componist Helmut Lachenmann componeert in zijn "Ein Kinderspiel" stukjes waarin hij experimenteert met klank en ruis. Allerlei nieuwe effecten met boventonen en pedaal worden hier aangeleerd. Boeiende muziek om naar te luisteren. Ook verfrissend is de muziek van Alfred Schnittke. Soms grappig en grillig en altijd heel origineel.

    Ook bij ons wordt interessante muziek voor kinderen gecomponeerd. In "Het boek van Anne" bewerkte Willem Kerstens enkele bekende kinderliedjes, een beetje op de manier waarop Bartok dat deed in zijn "For Children"... Het stukje "De kat en de muis" van Jan De Maeyer staat vooraan in de hitparade van Vlaamse stukjes voor kinderen. Piet Swerts componeerde in zijn "Premiers Bravos" enkele leuke stukjes, alsook variaties op het bekende "Altijd is Kortjakje ziek". Naast eigen werk speel ik verder enkele stukjes van collega's Jeroen Malaise en Jean-Paul Van den Driessche; Jeroen componeerde "In-sen" als plichtwerkje voor de lagere graad. In dit werkje wordt zelfs de binnenkant van de piano bespeeld ! Verrassend origineel vind ik de bundel "Ze bouwen een paleis" van Raymond Schroyens: op een fijnzinnige manier worden de verschillende beroepen uitgebeeld die leiden tot het bouwen van een paleis, zeg maar: de bouwstenen voor een meesterwerk..."


    "Met dit concert hoop ik niet alleen de kinderen mooie muziek te brengen waar zij kunnen van dromen en genieten, maar ook collega's  aan te spreken opdat zij dit repertoire, dat te weinig bekend is, leren kennen en helpen verspreiden in hun klas."


    30-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koor van het jaar


    Wie wordt het?

    Camerata Aetas Nova
    Cantilene
    Just Music
    Dulcisona
    Caloroso
    Lirica

    Channel Icon

    Klara stelt de 10 halvefinalisten uitgebreid voor in Brede Opklaringen (weekdagen van 9 tot 12 uur) van 12 tot 26 november 2008.
    Op deze 5e editie is er ook een Klara-Canvasprijs, waarbij de luisteraars voor hun favoriete koor kunnen stemmen via de website van Klara!
    Het Koor van het Jaar 2008-2009 én het winnende koor van de Klara-Canvasprijs krijgen een optreden in Klara in het Paleis op zaterdag 17 januari 2009.

    Channel Icon


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willem De Meyer

    Dit jaar overleed Frans De Meyer, zoon van de legendarische Vlaamse bard Willem De Meyer.

    wp70004cb4_0f.jpg

    Frans De Meyer was de enige zoon van Willem De Meyer, stichter van het Vlaams Nationaal Zangfeest. Hij was gekend als promotor van de Vlaamse cultuur. Samen met zijn vader richtte hij de platenfirma Roeland op. Frans De Meyer was eveneens betrokken bij de Europeade, een volksdansfeest.


    25 jaar geleden stierf Willem De Meyer (1899-1983).
    Hij reisde doorheen heel Vlaanderen en ver daarbuiten om de Vlaamse componisten en hun liederen bekend en bemind te maken.
    Hij stichtte samen met Jef Van Hoof in 1933 het Vlaams Nationaal Zangfeest. Jarenlang was hij er een graaggezien dirigent.
    Hoeveel radio-uitzendingen (U mijn liefde, u mijn hart) stelde hij niet samen met een grote liefde en een groot hart voor Vlaanderen en de Vlaamse muziek?
    Een ontelbaar aantal LP's werd door hem volgezongen met Vlaamse traditionals. Nog talrijker zijn de zangbundels die hij samenstelde en de partituren die hij uitgaf met zijn Roelanduitgaven.
    Met de trekzak aan de zijde en het lied in ziel en mond doorkruiste hij de Vlaamse wegen en deed hij soldaten, moeders en vaders, zonen en dochters zingen over de Noordzee en de purperen hei.

    Hopelijk is zijn inzet niet tevergeefs geweest en blijven er zangers en dirigenten opstaan om het Vlaamse lied, oud en nieuw, in ere te houden.



    Graag drukken we hier een mooie hulde aan Willem bij zijn overlijden af:

    Op achtjarige leeftijd belandde Willem de Meyer met zijn familie in Borgerhout, waar hij tot aan zijn dood bleef wonen. Hij kreeg er een opleiding als onderwijzer en zangleraar en werd vooral bekend als promotor van het Vlaamse lied.
    Willem de Meyer publiceerde onder meer onder de titel "Zingende jeugd, zingend volk", vier delen liederen: een reeks marsliederen genaamd "Jong Vlaanderen marcheert", liederen voor de lagere scholen, onder meer gebundeld in "O nachtegaaltjes zingt maar dapper voort" en, samen met Clem De Ridder, "Zingen wij ons eigen lied", met honderd liederen uit de "Vlaamse liederenschat". In 1933 organiseerde hij het éérste Vlaams Nationaal Zangfeest en werd de éérste secretaris van het Vlaams Nationaal Zangverbond (VNZ), in 1948 omgedoopt tot het Algemeen Nederlands Zangverbond (ANZ). Dit zangverbond heeft méér dan zijn taak vervuld in de geschiedenis van de Vlaamse bewustwording.
    Willem de Meyer werd echter vooral bekend door de ontelbare gecommentarieerde volkszangavonden die hij vanaf 1926 gedurende tientallen jaren in gans Vlaanderen en voor heel wat verschillende groepen organiseerde. Hij verspreidde het volkslied zowel bij de jeugd in de schoolklassen en jeugdbewegingen als bij de bejaarden en de militairen in het leger. Daarin ligt trouwens zijn grootste verdienste: dat hij ons volk weer zijn liederen leerde kennen én zingen. De rol die hij vervulde in het bewustwordingsproces van vele Vlamingen kan nauwelijks overschat worden.  Om de activiteiten van Willem de Meyer en zijn betekenis te schetsen, citeren we Emiel Hullebroeck, de componist die ook bekend was door zijn vele liederavonden in Vlaanderen én in het buitenland, zelfs tot in Zuid-Afrika. Wij mogen hem zeker als de voorganger van Willem de Meyer vernoemen. Naar aanleiding van Willems zestigste verjaardag schreef Hullebroeck een bijdrage in "De Toerist" van 16 december 1959: “Wat het werk van de Meyer heeft betekend al die opeenvolgende jaren is moeilijk te overzien. Toch willen wij beproeven er de lezer een blik in te gunnen. We nemen als voorbeeld het jaar 1959. de Meyer trad zowat 250 maal op (zangmiddagen en -avonden). Daarin zijn betrokken een zestigtal in vakantiekampen van de Kr. Mutualiteiten, voor ruim 12.000 kinderen tussen de 10 en 14 jaar. Verder een groot aantal zangmiddagen in de scholen, de resterende zangavonden in allerlei kringen. de Meyer handelt daarbij a-politiek, zoals ik destijds zelf deed. Wie hem vraagt, ziet hem verschijnen. (…) Niet minder dan 250 Vlaamse liederen heeft de Meyer voorgezongen en verspreid, natuurlijk een overwegend aantal volksliederen, aangezien hij zich hoofdzakelijk tot het volk richt. (…) Het lied moet bezingen alles wat de rijkdom en het geluk, het wel en het wee van het volk uitmaakt: zijn weiden als wiegende zeeën, zijn beierende klokketorens, zijn kunststeden, zijn Noordzee, zijn arbeiders en geleerden, zijn jeugd, zijn familieleven, zijn strijd voor eigen bestaan en taal. Ons volkslied is, goddank, Vlaams gebleven.”
    En Hullebroeck besluit: “Zo heeft dan de Meyer in grote mate de weer-bewustwording van ons volk bewerkt en ieder van ons, die het Vlaamse hart op de rechte plaats draagt, moet zich dankbaar over dat reuzewerk verheugen.”
    Het werk dat hier werd beschreven, heeft Willem de Meyer nog vele jaren voortgezet. Hij bleef zingen, maar verlegde wel stilaan zijn werkterrein van de jeugd, de scholen en het leger naar de ouderen waartoe hij stilaan zelf ging behoren. Het gaf hem zeker voldoening dat het Vlaamse lied bij deze groep bekend en geliefd was gebleven. In een huldebrochure naar aanleiding van zijn tachtigste verjaardag werd dit zo samengevat: “Wie hij in zijn jonge jaren had leren zingen en begrijpen wat men zong, kende, begreep en doorvoelde nog steeds bij ondergaande levensavond welke waarden hij had bijgebracht. Dat moet voor hem een troost, een kracht geweest zijn zo sterk, dat hij niet op kon geven ook al naderde hij de tachtig die hij thans heeft bereikt.”

    wpad5f5565.jpg


    29-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willem Kersters 20 jaar overleden

    wp19a1f362.jpg


    Willem Kersters (1929-1988) studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen en Brussel. In 1961 ontving Willem Kersters de tweede prijs in de Koningin Elisabethwedstrijd voor de compositie van het ballet "Triomf van de Geest". In 1962 werd hij leraar harmonie aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen en docent aan het Conservatorium te Maastricht. Zijn werk omvat symfonieën, kamermuziek, orgelwerken, balletten, cantates en een opera.

    wp3a5beadf.jpg


    28-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prijs!

    Een 'Diapason d'or' voor de Cantiones Sacrae sex vocum van Lassu

    Het Franse muziektijdschrift Diapason kent de nieuwste cd van het Collegium Vocale Gent de hoge onderscheiding diapason d'or, of gouden stemvork, van de maand november toe.

    Elke maand bekroont dit tijdschrift enkele cd's met een eigen keurmerk: een gouden stemvork.
    De zesstemmige 'Cantiones sacrae' die in 1594 verschenen te Graz, het jaar dat Lassus stierf, vormen na een viertal jaar stilte diens zwanenzang.
    De uitvoering onder leiding van Philippe Herreweghe wordt als volgt door Philippe Verdrix beoordeeld:
    "Le Collegium Vocale, à l'effectif resserré à deux chanteurs par partie (et renforcé pour les deux pages majestueuses à huit voix, par deux membres de la Capilla Flamenca), équilibre et concentre dans chaque ligne une énergie rare. Partout, l'intensité lumineuse de sa lecture s'accorde aux gestes du compositeur: pas une seconde qui ne manque d'intérêt, pas un détail qui n'ait échappé à ces polyphonistes-nés, pas une difficulté qui ne soit résolue par un effet sonore perspicace et séduisant. A la richesse étourdissante de la polyphonie répond enfin la perfection d'interprètes en état de grâce."


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Emiel Hullebroeck

    6de Aperitiefconcert 'Vlaamse Componisten'

    Datum zondag 16 november 2008
    Aanvang 14u30
    Activiteit 6de Aperitiefconcert 'Vlaamse Componisten'
    Programma Dit jaar staan de werken van Emiel Hullebroeck centraal. Uitvoerders zijn Franz Ebers (tenor) en Guido Van der Veken (piano).
    Lokatie Districtshuis
    Gemeente Borgerhout
    Organisatie Vlaamse Kring Volksontwikkeling
    Meer info Jan De Scheerder 03/236.45.40


    25-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse toondichters begraven op het Gentse Campo Santo
    Sint-Amanduskapel

    Florimond Van Duyse
    Jef Tinel
    Gabriël Verschraegen
    Jan Douliez
    Omer Van Puyvelde
    Isidoor De Vos
    Franz De Vos
    Franz Uyttenhove
    Joseph Mengael


    21-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filip Rathé

    Kremerata Baltica brengt Das Utopias van Filip Rathé

    World Music Days

    De Litouwse componistenvereniging, de festivals van Vilnius en de Litouwse afdeling van ISCM kondigen samen de ISCM World Music Days aan, die plaatsvinden van 24 oktober tot 8 november in de Litouwse hoofdstad Vilnius.

    Het gaat om de eerste internationale bijeenkomst voor hedendaagse muziek in de Baltische regio, en de eerste ISCM World Music Days in dat gedeelte van Europa.  

    Om de internationale ambities van het festival te onderstrepen, werd de Vlaming Lieven Bertels (Holland Festival) uitgenodigd als curator. Hij zal betrokken zijn bij de realisatie van verschillende projecten in het kader van het festival.  

    Het festival nodigde componisten uit van heel de wereld om werk in te dienen voor deze gelegenheid. Een internationale jury, met o.a. componisten Jonathan Harvey (GB) en Peter Eötvös (HON), maakte een selectie van werken die het gekozen festivalthema 'InBetween' belichten.  

    ISCM-Vlaanderen mocht als 'associate member'6 partituren indienen. 'Das Utopias', een compositie voor strijkinstrumenten van Filip Rathé werd geselecteerd en zal uitgevoerd worden op 5 november door de Kremerata Baltica, het kamerorkest dat werd opgericht door de gerenommeerde violist Gidon Kremer.  


    Filip RathéFilip Rathé studeerde piano en directie aan het Koninklijk Conservatorium van Gent. Hij vervolmaakte zich verder als dirigent bij Laszlo Heltay en Pierre Cao en studeerde compositie bij Lucien Goethals. Aan de Universiteit van Gent behaalde hij een Meestergraad Musicologie bij Professor Herman Sabbe.

    Sinds 1993 is Filip Rathé artistiek directeur en dirigent van het SPECTRA Ensemble waarmee hij concerteerde doorheen heel Europa en Zuid-Amerika en meer dan 60 nieuwe werken creëerde. Hij was gastdirigent van o.m. het Symfonieorkest van Vlaanderen, het Vlaams Radio Koor en verschillende ensembles (o.a. I Solisti del Vento, Hermes Ensemble, Aquarius Ensemble (N))

    Filip Rathé 's werken werden gecreëerd door o.m. het Vlaams Radio Koor, ASKO (N), SPECTRA Ensemble en Collegium Instrumentale Brugense, en bekroond door ISCM-Vlaanderen.

    Filip Rathé is leraar analyse en hedendaagse kamermuziek aan de Conservatoria van Gent en Antwerpen, en werkt aan onderzoeksproject rond de Duitse componist Nicolaus A. Huber.


    20-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeiende concerten ...

    Melsele, cc Boerenpoort – 24/10/2008 – 20:30

    Clément D'Hooghe – Missa in honorem Sancti Pauli











    Oscar van Durme – Ave Maria
    Oscar van Durme – Tota pulchra es



    Arthur Wilford – Avondlied


    Edgar Tinel – Alleluia



    Antwerps Mannenkoor
    Peter Van de Velde, orgel

    info: 03 257 27 66

    tickets 03 253 04 35


    Antwerpen, Christus-Koningkerk – 26/10/2008 – 15:00
    Flor Peeters – Psalm 99, Jubilate Deo omnis terra



    Antwerps Mannenkoor
    Sebastiaan van Steenberge, orgel

    info: 03 257 27 66
    tickets 03 237 58 47

    www.musicareligiosa.nl / Radio 5 (747 AM of 1251 AM) – 26/10/2008 – 18:00-19:00
    Edgar Tinel – Kyrie uit Missa in honorem Beatae Mariae Virginis
    Edgar Tinel – Ouverture tot Katharina (fragment)
    Edgar Tinel – Bij 't wegkapelleken



    Juels Van Nuffel – Psalm 121
    Jules Van Nuffel – Psalm 136



    interview van Kees Schuurman met Annelies Focquaert


    19-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de purp'ren hei van Armand Preud'homme !

    Op de purp’ren hei…

    Operette in 3 bedrijven door het Kortrijks Lyrisch Toneel

    Tekst van Eugeen De Ridder
    Muziek van Armand Preud’homme
    In een regie van Rudy Dermaux

    In de Kortrijkse Stadsschouwburg  op

    ·         Zondag 5 oktober om 14.45 uur

    ·         Zondag 12 oktober om 14.45 uur

    ·         Zondag 2 november om 14.45 uur

    ·         Zondag 9 november om 14.45 uur

    Hallo

    Via deze weg wil ik je van harte uitnodigen naar één van de bovenvermelde voorstellingen met in de hoofdrol Myriam Courvreur (Annelie) en Dominique Maes (Erik). Wim Vancauwenberghe vertolkt de rol van Kobe. Naast Dominique en Wim zullen ook nog een aantal mensen van het Sint-Ceciliakoor van Deerlijk hun medewerking verlenen.

    Kaarten kunnen gekocht worden vanaf 1/09/2008 in de cultuurwinkel van Kortrijk maar je kan er ook via Wim Vancauwenberghe nu reeds reserveren. Stuur hiervoor gewoon een mailtje met vermelding van datum, aantal kaarten en welke prijscategorie. Je krijgt dan een verzoek om via overschrijving de kaarten te betalen.

    Je hebt keuze uit volgende kaarten:

    ·         Beneden en 1ste middenbalkon: 18,00 EUR

    ·         1ste zijbalkon en 2de middenbalkon: 16,00 EUR

    ·         2de zijbalkon en 3de balkon: 14,00 EUR

    Hopelijk mogen we je verwelkomen op één van de voorstellingen!!!!

    Wim Vancauwenberghe – Ververijstraat 4/201 - 8540 Deerlijk - 0477 34 06 55

     

    www.wimvancauwenberghe.be


    11-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergeten romantische parels van eigen bodem!


    Het Festival van Vlaanderen Mechelen brengt vergeten Belgische romantische pareltjes

    Als het in de 19de eeuw regende in Parijs, dan druppelde het in Brussel. Dit bewijst het Festival van Vlaanderen met een concertreeks gewijd aan Franse én Belgische romantische componisten.

    Op zondag 12 oktober is het Franse ensemble Musique Oblique te gast in de Koninklijke Manufactuur De Wit. Zij spelen het prachtige Kwintet van César Franck en het Grand sextuor van François-Joseph Fétis, vader van het Conservatorium van Brussel. Deze werken balanceren voordurend tussen evenwicht en romantische uitdrukkingskracht. Daarnaast wordt ook het Molto Adagio van de jong overleden Waalse componist Guillaume Lekeu gespeeld. Het Vlaams Radio Koor onder de leiding van Bo Holten en de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen sluiten de reeks Belgen in Parijs af op donderdag 16 oktober. Op het programma onder andere het Requiem dat Fétis en de Missa solemnis pro defunctis van François-Auguste Gevaert. Fétis componeerde dit requiem naar aanleiding van het overlijden te Oostende van de eerste Belgische koningin Louise-Marie, de echtgenote van Leopold I. Speciaal voor dit concert wordt een prachtige verlichting aangebracht, zodat de Sint-Romboutskathedraal op z’n mooist zal zijn. 


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Originele concerten op originele plaatsen....

    Marc Michael De Smet componeert een portret van E.Dickinson

    In 27 a cappella songs schets Marc De Smet een portet van de legendarische Emily Dickinson. Lieve MH Jansen vertolkt deze liederen tijdens ten huize van een schare eminenties uit het Vlaams cultureel landschap.

    Lieve MH Jansen

    preparing for

    Emily Dickinson

    "I'm nobody!"

    A portrait in 27 songs

    Part one, the first 10 songs


    Nooit vertoond. Een sopraan die in haar dooie eentje haar publiek in 27 a cappella liederen het bijzondere leven en de unieke gedichten van Emily Dickinson leert kennen. Emily Dickinson, een 19de eeuwse Amerikaanse kluizenares die zo'n 1200 gedichten schreef, waarvan nog geen handvol bij leven gedrukt werden. Pas in de jaren '50 van de 20ste eeuw werd haar verzameld werk  - in zijn oorspronkelijke, excentrieke staat - vrijgegeven. Een poëtisch genie wachtte een slordige eeuw op (h)erkenning.

    Gedichten met een peilloze levensfilosofie en een nooit vertoonde verwoording. Splendid isolation resulteerde in dieptes en hoogtes waar weinig stervelingen vertoeven.

    De Vlaamse dichter Ivo Van Strijtem zit haar vlak op de huid in zijn subliem vertaalde bloemlezing.


    Marc Michael De Smet
    overtreedt alle poëtische mores door deze gedichten wel op muziek te zetten en wel te laten zingen.

    Zo ongewoon de gedichten zijn, zo ongebruikelijk is de verklanking: geen golvende piano, geen ruisende strijkers, geen kleurrijk orkest, nee: één stem, Emily, extatisch euforisch, elegisch, dramatisch.

    Dat palet aan emoties en diepzinnigheden doorleeft Lieve MH Jansen in haar one woman show. Deze acterende zangeres verovert haar personage strategisch, stapsgewijs.


    Part one biedt u de eerste 10 liederen en enkele wondere brieven. Laat u inwijden in het mysterie Emily Dickinson.


    Vrijdag 17 oktober 2008 om 20u: ten huize Maarten Van Ingelgem

    Arbeidstraat 23 te 9300 Aalst

    Componist/pianist Maarten Van Ingelgem speelt eigen werk.


    Zaterdag 18 oktober 2008 om 20u: Bayt al-Andalus

    Sint-Hubertusstraat 93 te 2600 Antwerpen

    Klavecimbel intermezzi door Johan Laleman


    Zaterdag 25 oktober 2008 om 20u: ten huize Johan Laleman

    H.Werriestraat 82 te 1090 Brussel/Jette

    Klavecimbel intermezzi door Johan Laleman


    Zondag 26 oktober 2008 om 15u: ten huize Ivo Van Strijtem

    Lt. Jacopstraat 54  te 1750 Lennik

    Gitaarintermezzi door Jan Evenepoel


    Vrije bijdrage voor alle concerten.

    Reservatie gewenst: 055/30.40.26 of info@gc-aquarius.be


    10-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cello en piano

    Duo Besant-Vercruysse vertolkt Brossé en nog veel ander moois

    Donderdag 16 oktober om 20u

    Jonge goden!
    Coproductie KANTL / De Rode Pomp
    Raadzaal Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letterkunde KANTL
    Koningstraat 18 9000 Gent


    Wouter Vercruysse, cello, Alexander Besant, piano


    David Gresham: Sonata for violoncello and piano (1993.
    Ludwig van Beethoven: Sonate für Violoncello und Klavier (A-Dur) op. 69
    Dirk Brossé: La soledad de America Latina, (bewerking voor cello en piano) (2005)
    Arvo Pärt: Spiegel im Spiegel
    Heitor Villa - Lobos: O canto del cisno negro 1944 (bewerking voor cello en piano).


    Het duo heeft dit weekend van 15 augustus een magnifieke internationale entree gemaakt in het centrum Rosario, van Johan Vriens, onder het genadige ook van de aanwezige Arvo Pärt, aan wie een héél weekend prachtige sacrale muziek was gewijd... Wouter had er een gesprek met de introverte meester, en doet hierna een kort verslag. Het sacraal festival had grote bijval, en in het bijzonder dit jonge duo, dat in zijn programma nog een toemaatje Pärt geeft.

    Dirk Brossé schreef zijn imposante werk ‘la soledad de America Latina' voor spreekstem, precolombiaanse instrumenten en orkest in 92. Wat je hier hoort, is uiteraard een bewerking. Het oorspornkelijke werk duurt 50 min., dit werk een 10 min.



    Spiegel im Spiegel is een kamermuziekwerk geschreven door Arvo Pärt in 1978, juist voor hij Estonia verliet en zich in in het Westen vestigde.
    Het stuk is geschreven in fa groot in 6/' maat.

    Zijn eerste lessen kreeg Heitor Villa-Lobos van zijn vader, die amateur was. Rond de eeuwwisseling was Villa-Lobos reeds een musicus van niveau geworden, die in zijn onderhoud voorzag door cellospel in het café. ‘O Canto del cisno negro' is oorspronkelijk een lied voor sopraan, harp en cello. Hier wordt een bewerking voor cello en piano gespeeld.


    Duo Alexander Besant en Wouter Vercruysse vonden elkaar in de kamermuziekklas van Marcel Lequeux. Onder de artistieke begeleiding van Filip Rathé te Gent en Muhiddin D. Demiriz te Brussel, studeerden ze verder. Ze kregen o.a. les van Claus-Christian Schuster (het Altenberg Trio Wien). Het duo behaalde zowel in het Brusselse als in het Gentse Conservatorium grote onderscheidingen voor kamermuziek. In 2006 behaalde Wouter Vercruysse in de klas van de Duitse celliste Judith Ermert het diploma Meester in Muziek met grote onderscheiding. Hij volgde meester-cursussen cello bij o.a. Yo-Yo Ma en Anner Bylsma en kamermuziek bij leden van het Altenberg Trio Wien en het Hagen Kwartet. Sinds 1997 krijgt hij van Armand Coeck een algemeen muziekonderricht, waaronder gitaar, improvisatie, compositie en kamermuziek. Bijzondere vermeldingen: 1ste Laureaat "Provinciale Wedstrijd De Valkaartprijs 1998" - Brugge, "Rotaryprijs 2000" - Kortrijk, 1ste Prijs "Axion Classics 2000, Nationale Wedstrijd voor Muziek en Woord" - Brussel, geselecteerd door "The Weill Music Institute at Carnegie Hall" (New York) voor "Tradition and Innovation: A Workshop with Yo-Yo Ma and the Silk Road Ensemble on Mentoring, Creating, and Communicating". Dat is dus niet niks. Hij speelde reeds veel concerten bij ons in Vlaanderen, trad met orkest op voor volle zalen. . In september 2006 trad Vercruysse op in de Seiji Ozawa Hall in Tanglewood, VS, en in Carnegie Hall New York aan de zijde van Yo-Yo Ma en diens Silk Road Ensemble. In 2007 gaf hij een concert met o.a. Kudsi Erguner in de Cité de la Musique, Parijs. Recent bracht auurk records zijn debuutalbum uit, de CD Nightbird, integraal gewijd aan de muziek van Armand Coeck. Aan de release was een succesvolle tournee doorheen Vlaanderen gekoppeld met als hoogtepunt een live optreden voor Klara in Izegem. Zijn jongste exploot was een concert in Rosario Muziekcentrum, tijdens een week sacrale muziek, gewijd aan de figuur van Arvo Pärt, met wie hij een leerzaam onderhoud had.



    Op 9-jarige leeftijd begon Alexander Besant, geboren te Ieper, met zijn pianostudies aan de academie van zijn geboortestad. Op 12-jarige leeftijd behaalde hij eerste prijzen in de pianowedstrijden "Kiwanis" te Torhout en "Cantabile" te Antwerpen. Eveneens werd hij laureaat in de het concours "André Modeste Grétry" te Luik. Later zou Alexander Besant ook nog de eerste prijs in "Axion Classics" (Dexia Bank, Brussel) wegkapen. Naar aanleiding van deze gerenommeerde wedstrijd mocht Alexander onder andere optreden in de Muntschouwburg te Brussel met het Orchestre Philharmonique Strauss de Belgique. Hij concerteerde ook verscheidene keren als solist met het Jeugd- en Muziekorkest van Antwerpen. Intussen had Besant de overstap naar het Conservatorium van Kortrijk gemaakt, waar hij het diploma Hogere Graad Piano met de grootste onderscheiding had behaald. Momenteel studeert hij aan het Conservatoire Royal de Bruxelles bij Dominique Cornil en Ser gei Leschenko.



    Bezoekers ....

    Zin om een boodschap door te geven? Dit kan hier.


    Interessante sites op het net
  • Algemeen Nederlands Zangverbond
  • Koor en Stem
  • Studiecentrum voor Vlaamse Muziek
  • IMSLP: partituren op het net
  • Leven en werk van Jef TINEL
  • Partituren op het net (CPDL)
  • Componisteninfo (Matrix)
  • Componisteninfo (Cébédem)
  • Muziekcentrum Vlaanderen
  • Peter Leys op Soundcloud

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!