Lezing 1 : ”Mensen aanzetten tot lezen + het ontstaan van een boek” Tijdens de lezing maken we kennis met de schrijver en zien we hoe een boek ontstaat, van in het hoofd van de schrijver tot wanneer de lezer het in zijn/haar handen heeft. We leggen ook uit wat de taken zijn van de verschillende personages, zoals de onderzoeksrechter, de commissaris, de procureur en de wetsdokter. We zien ook dat lezen en omgaan met taal aangenaam kan zijn door gebruik van komische woordspelingen. We doorlopen de boeken aan de hand van beelden/plaatsen waar de verhalen zich afspelen. We lezen ook enkele fragmenten uit mijn boeken voor en tenslotte is er aandacht/tijd voor vragen en discussie. De lezing duurt ongeveer 1,5 uur. Het is de bedoeling om dit te doen voor kleine groepen ( +/- 20 a 40 personen) (kan natuurlijk ook voor meer aanwezigen)
Lezing 2 : “Plezante gezegden en spreekwoorden”:
Tijdens deze lezing hebben we vooral aandacht voor komische/grappige gezegden, spreekwoorden en uitdrukkingen. We bekijken ook kort de inhoud van mijn boeken. En tenslotte is er aandacht/tijd voor vragen en discussie. De lezing duurt ongeveer 60 a 75 minuten. Het is de bedoeling om dit te doen voor kleine groepen ( +/- 20 a 40 personen) (kan natuurlijk ook voor meer aanwezigen)
Blog van schrijver Ludo Geluykens. Hier kan je ook kennismaken met mijn nieuwe politiethriller 'AFPERSING' Kijk ook eens op www.ludogeluykens.be (zie favorieten rechts)
23-03-2012
Een drug te ver 2
Voor
de persberichten en recensies van "Een drug te ver" zie bij mijn
favorieten. Voor
het aankopen van boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de tweede bladzijde .
Hij was uit zijn
lood geslagen. Maar hij kon toch nog repliceren met een kwinkslag.
Ja, Sabine,
mooie dag, mooi gezelschap hé. Je bent al zo vroeg op weg!
Ja, ik heb deze
week de late shift, dan loop ik s morgens om zes uur, lekker fris nog nu. t Amusement
nog hé, riep ze.
Hij wist
onmiddellijk dat dit zware gevolgen kon hebben voor zijn verdere leven. Als zij
dit ging vertellen aan Inge, zijn vrouw en haar beste vriendin, dan kon hij het
vergeten.
Tijdens het verloop van de dag had hij dit nog wel uit zijn hoofd kunnen
zetten. Daar had Tinne wel voor gezorgd. Hij dacht nog eens terug aan die
prachtige dag op het water gisteren. Wanneer hij aan Tinne dacht moest
hij telkens weer denken aan de hit van AC/DC, Whole Lotta Rosie. En in gedachte zong hij:
Never had a woman, never had a woman like you.
Doing all the things, doing all the things that you do
En ze deed heel wat things tijdens hun
rondvaart.
Maar nu moest hij handelen, als hij zijn mooie
leventje niet wil-de verknallen. Hij moest Sabine beletten dat ze iets zou
vertellen tegen zijn vrouw. Hij nam zijn FN 5.7 en vertrok.
Hans was vroeger nog vijf jaar
lang bij de SIE van de politie geweest, het speciaal interventie eskadron, als
scherpschutter. Van daaruit had hij iemand leren kennen die in drugs handelde.
Deze persoon had hem dan weer in verbinding gebracht met een drugsdealer die
ook de bewuste pistolen van FN kon leveren. Als scherpschutter en kleine drugsdealer
had hij deze gelegenheid niet kunnen laten voorbij gaan. Hij zou zijn pistool
nu voor de eerste keer echt gaan gebruiken. Spijtig voor Sabine, maar hij kon
niet anders.
Voor de persberichten en
recensies van "Een drug te ver" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van boeken zie
"aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de eerste bladzijde .
1
20 augustus, Lier, Lispersteenweg.
Hans Verhoeven
was al om vijf uur opgestaan. Hij had zijn vrouw Inge wijsgemaakt dat hij ging
joggen. Maar wat hij in gedachten had, was iets helemaal anders. Hij was vroeg
opgestaan om een afrekening te regelen. Hans was namelijk gisteren betrapt
door Sabine, een vriendin van zijn vrouw. Hij had een afspraakje geregeld met
Tinne, een blonde schone van op zijn werk. Tinne was ook fotomodel in haar
vrije tijd. Verhoeven had haar beloofd om ze kennis te laten maken met de mooie
kant van de binnenwateren in de omgeving van Lier. Zij zou hem dan kennis laten
maken met een paar persoonlijke schone kanten. Hans had een boot, die lag in de
jachthaven van Emblem, enkele honderden meters verwijderd van zijn huis. Ze
hadden afgesproken om zes uur s morgens. Inge, zijn vrouw, had de vroege
dienst. Zij was verpleegster in het ziekenhuis. Echter juist toen hij met Tinne
de loopplank naar zijn boot opging riep er iemand.
Hey Hans, goedemorgen,
zo vroeg en al in zon schoon gezelschap.
Het was Sabine,
die al aan het joggen was op dit vroege uur.
VOLGENDE WEEK KAN U HIER MEER INFO VINDEN OVER MIJN NIEUW BOEK...
VOOR DE LAATSTE MAAL KAN U HIER EEN (EXTRA LANGE) GRATIS STUK LEZEN UIT ADELLIJKE INTRIGES.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van
boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de veertiende bladzijde van "Adellijke intriges."
Ze gingen verder de ganse galerie door en kwamen
dan terug in de privévertrekken terecht.
In het salon stonden allemaal zware eiken meubelen.
Ze liepen ook door de woonkamer en de slaapkamers.
Alle kamers waren ingericht met echte antieke meubelen. Alles was echt: de
linnenkasten, het buffet, ladekasten, schrijftafels, commodes, eettafel en
stoelen.
Polle, kan jij nu ook zeggen welke stijl dat
allemaal is?
Ik heb heel veel gezien, volgens mij is er heel
wat Lodewijk materiaal bij, maar of dat nu van de veertiende of de zestiende
is, dat kan ik niet zien.
Ik zou het zeker niet allemaal willen betalen, of
zelfs niet onderhouden, merkte Somers op.
Kom chef, we gaan naar het terras. Misschien
kunnen we wel een koffie krijgen.
Zullen we op de barokstoelen gaan zitten aan de
baroktafel?, lachte Bruno.
Wel, je zou wel eens gelijk kunnen hebben, volgens
mij is het echte barok.
Zo zie je maar hé Polle, af en toe kan zelfs ik
juist gokken.
Leentje was er nog. Ze bracht hun een verse kop
Rombouts, met een koekje, zoals het past op een kasteel.
Is Robert er al?, wilde Paul weten.
Meneer Robert is zojuist toegekomen. Hij zit nu
met Nathalie in het salon. Zal ik hem roepen?, vroeg ze.
Vraag of hij binnen een paar minuutjes komt,
antwoordde Bruno.
Je hebt het gehoord, het is meneer Robert hé,
Polle.
Ze bekeken het prachtige gazon en de mooie tuin.
Volgens de commissaris moest het onderhoud van de tuin alleen al stukken van
mensen kosten.
Nathalie kwam, nog steeds huilend, Robert
voorstellen aan de speurders.
Meneer de la Faille, Bruno Somers en dit is mijn
collega Paul De Winter.
Ze condoleerden Robert bij het overlijden van zijn
vader.
Hoe heb je het droevige nieuws vernomen?
Euh .Nathalie heeft me gebeld. Bruno zag dat er
een hapering zat in zijn reactie.
Wanneer heb je je vader voor het laatst gezien?
Ik was deze morgen nog hier.
Verwachtte hij iemand, vandaag?
Niet dat ik weet.
Had de baron vijanden?
Mijn vader was een zeer geliefd man. Ik denk niet
dat iemand hem kwaad zou willen doen.
Is er in het kasteel beveiliging aanwezig?,
informeerde Paul.
Er is een camerasysteem met opnameapparatuur, de
recorders staan in het bureau.
Kunnen we daar dan nu eens gaan kijken?
Ze gingen terug naar binnen om de beelden te
bekijken.
Kijk, ze hebben de draad doorgeknipt, stelde Paul
vast.
En de cassette is eruit gehaald en waarschijnlijk
meegenomen. Dat zijn geen gewone voorbijgangers geweest Polle, eerder
professionelen, die wel degelijk van de toestand binnen het kasteel op de
hoogte waren.
Is er iets verdwenen?, vroeg de commissaris aan
Robert.
Dat kan ik zo niet zeggen. Daarvoor zal ik een
inventaris moe-ten doen.
Zou je dat zo snel mogelijk willen doen, en ons
het resultaat laten weten. Dat is zeer belangrijk voor het verder onderzoek.
Zal ik doen, hebben jullie mij nog nodig?
Neen, ga maar. We spreken mekaar nog.
De zoon van de baron ging terug naar Nathalie.
En, Polle, wat denk je?
Ik zie nog niet veel. En wat denk jij?
Ik heb alleen gezien dat Robert haperde bij het
antwoord op je vraag, hoe hij op de hoogte was gebracht, maar dat kan van de
emotie geweest zijn ook.
Chef, ik denk dat we toch ook die twee vrouwen nog
eens op de rooster zullen moeten leggen. Het kan toch niet dat die moordenaar
zo maar uit het niets hier binnen komt.
Ja, Polle, dat klopt, we blijven inderdaad met
nogal wat vra-gen zitten.
Is de Sus al weg? vroeg Bruno.
Ik weet het niet, zal ik het eens vragen aan
Nathalie?
Ja, doe dat, en zeg dat wij ook gelijk weg zijn.
Hij ging terug naar het salon. Hoofdcommissaris
Peeters was al een tijdje weg, vernam hij van de ex van Robert.
Wij weten voorlopig genoeg, zei hij tegen haar.
Wij komen zeker nog langs vandaag of morgen.
Oké. Als ik hier niet ben, kom je maar bij mij
thuis langs. Dat is toch maar juist achter de hoek hier teneinde de straat.
Oh, voor ik het vergeet, toch nog één vraagje.
Hoeveel ingangen zijn er hier voor het kasteel? vroeg Paul.
Alleen de grote hoofdingang.
Bedankt, en tot volgende keer.
De Sus is al een tijdje weg, zei Paul tegen zijn
chef.
Dan zijn wij ook maar weg hé.
Ze reden met de Golf terug naar het politiebureau.
Blijkbaar is er maar één ingang aan het kasteel,
zei Paul, terwijl hij de Golf op de parking reed.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van
boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de dertiende bladzijde van "Adellijke
intriges."
Ja, ik heb hem onmiddellijk gebeld.
Had de baron vijanden?
Niet dat ik weet, maar in het wereldje van de
kunsthandel is er nogal wat jaloezie.
Wanneer er veel geld mee gemoeid is, loop je
altijd risico, vulde Bruno aan.
Paul noteerde ook de gegevens van Nathalie en zei
haar dat ze mekaar zeker één van de uren terug zouden zien.
Hou je wel ter beschikking.
Polle, zullen wij ondertussen eens door het
kasteel lopen om te zien of er ons niets opvalt?
Dat lijkt me een goed idee, dan kunnen we daarna
eens met meneer Robert gaan spreken.
Die zal hier ondertussen toch al wel zijn zeker,
repliceerde de commissaris.
Ze begonnen hun rondgang in de ridderzaal. Bij het
binnenkomen viel het Paul al onmiddellijk op dat hier wel heel speciale
schilderijen hingen.
Amaai, chef, hier hangt voor een paar miljoen
bijeen.
Een paar miljoen euros?
Jazeker.
Zijn dat dan zon dure schilderijen? Bruno was
niet zo op de hoogte van de waarde van kunst.
Ik zie een Matisse, een Monet, een Degas en een
Permeke, allemaal heel bekende, dure kunstenaars. Het zijn niet hun bekendste
werken, maar ik schat dat hier toch wel voor enkele miljoenen aan de muur
hangt.
Toch wel knap, Polle, dat je dat allemaal zo
weet.
Iemand moet toch het cultuurgehalte van de politie
van Lier hoog houden hé, antwoordde Paul, hiermee doelend op de geringe kennis
van echte kunst in hun korps.
Van sport en muziek mag je me wat vragen, maar ik
kan het verschil niet zien tussen een duur en een goedkoop schilderij, zei
Bruno. Maar ik heb thuis een kenner zitten hé.
Hiermee bedoelde hij zijn vrouw Sonja, die in haar
vrije tijd vanalles deed op gebied van kunst: zijdeschilderen, aquarel,
olieverf en dan deed ze ook nog dingen met fietsbanden en bloemschikken zo zei
Bruno het toch altijd.
Zeg Polle, zie jij hier iets van beveiliging?
Ik zie wel bewegingssensoren, maar ze werken
volgens mij niet. Normaal zie je een rood lampje branden.
Het zijn misschien nieuwe modellen.
We zullen het straks eens vragen aan de zoon.
Ze gingen verder naar de zalen van de galerie.
Hier hangen wel meer schilderijen, merkte Bruno
op.
Ja maar wel van een mindere waarde.
Zou er iemand kunnen zien of hier iets verdwenen
is?
Als ik iets zou meenemen, zou ik het uit de
ridderzaal nemen, merkte de hoofdinspecteur op.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van
boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder
met de twaalfde bladzijde van "Adellijke intriges."
Ik heb dan onmiddellijk naar Nathalie gebeld. Die
is direct gekomen en zij heeft jullie verwittigd.
Waarom belde je Nathalie?
Zij is zowat de vriendin van de baron. Ze helpt
hem bij alles.
Is er je, in de loop van de voormiddag, niets
opgevallen?
Neen, ik ben zoals gewoonlijk, om negen uur
begonnen, heb koffie gezet voor meneer en ben dan aan mijn dagelijkse klus
begonnen.
Niemand gezien of gehoord?, probeerde Bruno
nogmaals.
Jawel, meneer Robert, de zoon van de baron is hier
vanmorgen even geweest,
Weet je ongeveer wanneer dat was?
Dat moet iets na negenen geweest zijn. Hij heeft
even met zijn vader gesproken en is iets voor tien uur nog komen zeggen dat hij
weg was.
Komt meneer Robert hier dikwijls?
Ja, die komt regelmatig, bijna dagelijks.
Voor de rest heb je niets speciaals gezien of
gehoord? Je hebt niemand horen roepen of zo?
Neen, ik werk altijd met de radio aan. Dan hoor je
niet veel anders meer hé.
Paul noteerde nog de persoonlijke gegevens van
Leentje en ze spraken af dat ze, indien nodig, later nog wel eens terug zouden
komen voor meer vragen.
Bruno ging Nathalie halen. Die zat ondertussen nog
steeds te huilen in het salon.
Nathalie was opmerkelijk beter gekleed dan Leentje.
Je kon zien dat ze een betere smaak had op het gebied van kleding.
Ze had dan ook van het rijkeluisleventje geproefd
toen ze getrouwd was met Robert, dacht Bruno.
Waarom belde Leentje eerst naar jou ?
Dat is omdat ik hier zowat alles regel, en ze is
dat gewoon. Wanneer ze een probleem heeft komt ze daarmee bij mij.
Hoe zou je jouw relatie met Jean-Louis de la
Faille kunnen omschrijven?
Wij hebben een goede vriendschappelijke relatie.
Ik help de baron bij alles waar hij mijn hulp bij kan gebruiken.
Bruno keek even met een vragende blik naar Paul. Die
begreep onmiddellijk wat zijn vriend wilde zeggen en nam het gesprek over, vóór
deze verder gênante vragen zou stellen.
En waarom doe je dat?
Ik deed dat vroeger, toen ik nog met Robert
getrouwd was, en ik ben dat altijd blijven doen.
En wat denkt Robert daarvan?
Dat zal je aan hem moeten vragen, denk ik,
antwoordde Nathalie nogal bitsig.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van
boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de elfde bladzijde van "Adellijke intriges."
Commissaris Bruno Somers en dit is mijn collega,
hoofdinspecteur Paul De Winter. Kunnen wij jullie een paar vragen stellen?
De jongste van de twee, Leentje, zei dat ze wel
even apart konden gaan zitten in de keuken. Daar was het nu rustig. Nathalie
zou nog even in het salon blijven zitten.
De kookruimte was zeker geen ouderwetse
kasteelkeuken. De modernste toestellen stonden er in een klassiek uitgevoerde
keuken.
Ze gingen aan de tafel zitten die in het midden van
het vertrek stond.
Gaat het al een beetje?, suste Paul.
Ik zal proberen, maar het zal niet gemakkelijk
zijn, snikte Leentje.
Hoe heb je het ontdekt?
Ik
had gedaan met het kuisen van de ridderzaal en de galerie om iets vóór half
twaalf en ging de baron opzoeken in de tuin om te melden dat hij het alarm
terug mocht opzetten. Toen ik buiten kwam zag ik dat meneer helemaal weggezakt
in zijn stoel zat. Ik dacht eerst dat hij sliep, maar wanneer ik bij hem kwam
zag ik al dat bloed op zijn hoofd. Ik voelde of zijn hart nog klopte, wat niet
het geval was.
Ze stopte nu even en nam een slok water. Paul had
uit de ijskast een fles plat water genomen en een glas voor haar uitgeschonken.
Wat heb je daarna gedaan?, vroeg Bruno, de
politie gebeld?
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van boeken zie
"aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de tiende bladzijde van "Adellijke intriges."
Hou het maar normaal, zei Sus lachend, dat is in
jouw geval al erg genoeg.
Ze vertrokken met de Golf naar het kasteel. De
hoofdcommissaris volgde met zijn eigen wagen, zo kon hij weg wanneer hij
wilde.
Tegen half één arriveerden ze aan het kasteel. Ze
werden opgewacht door onderzoeksrechter Janssens.
Hoe is de situatie hier, Willy?, informeerde
Peeters.
Wel, het lijk van de baron ligt in de tuin, Rik
Pauwels, de wetsdokter, is al bezig.
Zullen we daar dan al eens eerst gaan kijken?,
stelde Bruno voor.
Ze gingen door het kasteel naar de tuin.
Dag Rik, zeiden ze bijna gelijktijdig.
Dag mannen.
En, wat heb je al voor ons?
Overleden tussen half tien en elf uur,
waarschijnlijk een vechtpartij, en ik denk dat hij met zijn hoofd op het beton
is gevallen. Voorlopig is dat alles wat ik kan zeggen. De rest is voor later,
stelde de wetsdokter.
Wanneer heb je een volledig verslag klaar?
Ik zal proberen om morgenvroeg de autopsie te
doen. Dan kom ik morgenmiddag verslag uitbrengen op het bureau. Goed?
Dat is heel goed, Rik.
Ze gingen allemaal terug naar binnen.
Wie heeft het lijk ontdekt?, vroeg Bruno aan de
onderzoeks-rechter.
De kuisvrouw, Leentje. Die is, nadat ze het
dagelijkse onderhoud van de ridderzaal en de galerie gedaan had, in de tuin
gaan kijken en heeft hem daar gevonden.
Heeft zij ook de politie gebeld?
Neen, kwam hoofdcommissaris Peeters tussen. Ze
heeft Nathalie Segers gebeld en die heeft ons verwittigd.
En wie is Nathalie Segers?, wilde de commissaris
weten.
Dat is de ex vrouw van Robert de la Faille, de
zoon van de baron. Zij heeft nog een goede verhouding met haar ex- schoonvader.
Een goede verhouding of een verhouding tout
court?
Bruno, kan jij nu echt aan niets anders denken?
Het was maar een vraag hé, Polle.
Zijn die vrouwen nog hier?
Die wachten op jullie in het salon, antwoordde de
onder-zoeksrechter.
Gaan we die dames samen verhoren of apart? Wat
denk je?
Ik denk dat we ze beter elk apart nemen, chef.
Ze gingen het salon binnen en zagen dat beide
vrouwen nog druk met mekaar aan het babbelen waren, weliswaar met de tranen in
de ogen, maar toch
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van
boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de negende bladzijde van "Adellijke
intriges."
3
4 juli, Lier, politiekantoor.
Commissaris Bruno Somers en hoofdinspecteur Paul De
Winter, de Polle voor de vrienden, zaten in hun bureau rustig een tas koffie te
drinken. Martine, de assistente van hoofdcommissaris Peeters, had er ook nog
een koekje bijgedaan.
Ga je vanmiddag met ons mee iets eten op het
Zimmerplein, schoonheid?, vroeg Bruno.
Zijn we dan om één uur terug?
Daar sta ik garant voor, repliceerde Paul. Je
kan er op reke-nen.
Wel, dan ga ik mee.
Ik denk dat dat voor een andere keer zal zijn!
riep Frans.
Hoofdcommissaris Frans Peeters, door zijn vrienden
ook wel, de Sus genoemd, kwam hun bureau binnen.
Ze hebben baron Jean-Louis de la Faille dood
gevonden in zijn tuin, waarschijnlijk vermoord, zei Sus.
Den baron van die chique galerie?, wilde Paul
weten.
Amaai Polle, ben jij een kunstkenner?, vroeg
Bruno schert-send.
Peeters kwam snel tussen voor het weer uit de
hand zou lopen.
Onderzoeksrechter Willy Janssens is al ter plaatse
en hij heeft ook wetsdokter Rik Pauwels verwittigd. De technische recherche zal
ook al ongeveer daar gaan arriveren.
Kunnen we zo snel mogelijk naar het kasteel gaan?
Als jullie nu vertrekken ga ik mee.
Nous sommes
chemin, zei Bruno.
Wat gaan we nu krijgen, chef, Frans?
Frans met haar op, lachte de commissaris. Maar
we gaan naar den baron, dan moeten we ook ons taalgebruik een beetje aanpassen
hé.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van boeken zie
"aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de achtste bladzijde van "Adellijke intriges."
Na nog wat verder onderzoekwerk kwam hij tot de
vaststelling dat tussen tien en twaalf uur de ridderzaal, waar het doek hing,
onzichtbaar kon betreden worden. Hij had twee perfecte kleurenkopijen van het
expertiserapport laten maken en had er één samen met het originele al mee naar
huis genomen.
Op 4 juli, vandaag dus, zou het dan allemaal
gebeuren.
Robert was om negen uur al langs geweest en hij had
gezien dat de kuisvrouw, zoals altijd stipt op schema, aan haar poetsbeurt
begonnen was. De baron was aan het ontbijten en zou dus straks wel in de tuin
gaan zitten om zijn krant door te nemen.
Alles zag er dus goed uit.
Hij ging nog even langs het bureau, zette het alarm
van het poortje achteraan in de tuin af en zei nog goedendag tegen zijn vader
en de kuisvrouw en ging terug naar huis.
Gelukkig hebben we enkele jaren geleden dat alarm
van het poortje apart laten aansluiten, dacht hij. Zo kon de baron onopgemerkt
naar het golfterrein gaan.
En nu zat hij dus te wachten op het sein dat alles
goed gegaan was, zodat hij het alarm van het poortje terug kon gaan opzetten.
Carlo Castellano was ondertussen bij Benito Sahli aangekomen
en had hem het hele verhaal uitgelegd. Het was echt een ongeluk bleef hij maar
herhalen.
Benito wist niet goed wat hij nu moest doen. Zou
hij wachten tot Robert het nieuws vernam van de politie, of zou hij hem zelf op
de hoogte brengen. De afspraak was dat ze mekaar om twaalf uur zouden spreken
via Skype.
Het was vijf voor twaalf. Sahli moest een
beslissing nemen. Hij nam plaats voor zijn iMac en logde in op Skype. Robert
ant-woordde onmiddellijk.
Hoe is het geweest?, vroeg hij, alles goed
verlopen?
Het verwisselen van het doek is goed verlopen,
maar voor de rest is alles catastrofaal misgelopen.
Hoe bedoel je, misgelopen? Wat is er mis gelopen?
Er is toch niets gebeurd met papa?
De baron heeft onze man gezien en is recht gesprongen.
Er is een gevecht ontstaan en je vader is met zijn hoofd tegen het beton
gevallen.
En dan..? Is het erg ? Hoe erg is het ? Is hij
naar het ziekenhuis?
Wij denken, we zijn er eigenlijk zeker van, dat
hij dood is.
Het werd heel stil aan de andere kant van de lijn.
Na enkele seconden was ook het beeld weg. Robert had de verbinding verbroken.
Wat moest hij nu doen? Hij kon niet naar het
kasteel gaan, want daar zou ondertussen het ganse circus, politie, hulpdiensten
al wel op volle toeren draaien.Hij zou zich dan verraden. Hij wist officieel nog van niets.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van boeken zie
"aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de zevende bladzijde van "Adellijke intriges."
Deze vervalste schilderijen werden dan door Robert
in zijn galerie als echt aan de man gebracht.
Dit zwarte circuit werkte al enkele jaren succesvol
en iedereen was tevreden met de opbrengst.
Enkele maanden geleden had de baron een schilderij
van Monet aangekocht, om aan zijn privécollectie toe te voegen.
Toen Robert, bij het in orde brengen van de
boekhouding, het bedrag zag dat dit schilderij had gekost, één miljoen euro,
kon hij dit niet meer uit zijn hoofd zetten.
Hier moest hij iets mee doen.
Bij de volgende afspraak met zijn vriend, op hun
geheime plek, in het Munsterbos in Munsterbilzen, werd een eerste keer over het
project gesproken.
Na een paar weken kwam Benito met een voorstel,
zijn Russische contactpersoon had een koper, die wilde voor het originele
schilderij wel één miljoen euro geven. Hij wilde dan wel alles origineel, de
expertiserapporten en natuurlijk ook het schilderij.
Robert had eerst het aanbod afgeslagen, maar na
enkele weken had hij toch aan zijn vriend gevraagd om een plan op te zetten.
Sahli kwam met zijn voorstel, hij zou hun vervalser
eerst een kopij laten maken van het doek en dan moest het originele vervangen
worden door het vervalste kunstwerk.
Hij kende iemand uit het milieu van Charleroi,
die de schilderijen wel kon verwisselen. Voor het verwisselen van de
schilderijen was natuurlijk de medewerking van de la Faille nodig. Ze bekeken
samen hoe ze dit konden doen en er werd besloten dat Robert zou zorgen voor een
tijdschema, zodat het verwisselen onopgemerkt zou kunnen gebeuren.
De zoon bekeek dagelijks de gewoontes van zowel
zijn vader als van de kuisvrouw. Dat was namelijk zowat de enige die in de
voormiddag bij de baron binnen kwam.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van boeken zie
"aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de zesde bladzijde van "Adellijke intriges."
Het verschil tussen de twee galerieën was dat er
bij de baron enkel echte, dure stukken verkocht werden en bij hem waren het
meestal minder bekende schilderijen en kopijen, maar dat laatste mocht niemand
weten.
Omdat de zaken niet zo goed gingen als hij verwacht
had en omdat hij van thuis uit gewoon was om altijd veel geld te hebben, had
hij met zijn vriend een handeltje opgezet dat verder geen daglicht kon
verdragen.
Baron de la Faille was een grote bekende,
betrouwbare kunsthandelaar, vooral bekend omdat zijn galerie altijd
originele doeken tentoonstelde.
De zoon had het zo klaar gespeeld, dat hij voor de
galerie van zijn vader ook de boekhouding mocht regelen. Zo kon hij alle
papieren, certificaten, facturen, fotos, enz. , ook kopiëren en gebruiken voor
zijn zwart circuit.
De truc die Robert en Benito daarbij gebruikten was
in feite vrij simpel. Jean-Louis de la Faille kocht enkel originele schilderijen
aan van bekende schilders met een expertiserapport waaruit bleek dat het
kunstwerk echt was. Robert nam van alle papieren een kopij en nam ook van de
schilderijen de nodige fotos. Deze gegevens overhandigde hij dan aan zijn
vriend Benito Sahli, die alles dan weer aan een -voor de rest van de wereld-
anonieme vervalser gaf. Deze man was wel heel goed in zijn vak. De vervalste
schilderijen gingen dan, met de vervalste papieren, naar een galerie in
Rusland, waar ze voor veel geld verkocht werden aan de nouveau riches van
Rusland.
Het handeltje werkte ook in omgekeerde richting. De
galerie-houder in Rusland bezorgde valse papieren en fotos van schilderijen
die ginder werden verkocht.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van
boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de vijfde bladzijde van "Adellijke intriges."
2
4 juli, Lier, loft.
Robert de la Faille zat thuis, in zijn loft, naast
de Nete, te wachten op bericht van zijn vriend Benito Sahli. Zij waren al
twintig jaar goede vrienden, maar wel op een speciale manier. In feite kwam het
er op neer dat Benito voor hem alle klusjes regelde die geen daglicht mochten
zien.
Dat was ook de reden dat ze elkaar in feite maar enkel
zagen op een geheime plek en dat ze mekaar ook nooit belden of een e-mail
stuurden. Officieel waren er geen banden tussen hen. De afspraken voor hun geheime
ontmoetingen regelden ze via Skype, het computersysteem waarop je met elkaar
kan spreken en mekaar ook kan zien via de webcam. En zelfs hier hielden ze er
rekening mee dat er kapers op de kust konden zijn. Tijdens de gesprekken werd
er alleen over de gezinssituaties gesproken, meestal ging het over hun vrouwen.
Terwijl ze zo met mekaar spraken, hield Robert dan een blad papier voor zijn
camera en hierop stond dan een dag en een uur. Meestal reageerde Benito dan met
een korte knik en hield hij zijn duim omhoog, ten teken dat het oké was.
Wanneer het niet oké was deed Sahli op dezelfde manier een ander voorstel.
Robert had, net als zijn vader, baron Jean-Louis de
la Faille, een galerie waar hij kunstwerken verkocht. Zijn vader had hem deze
galerie cadeau gedaan bij zijn vijfentwintigste verjaardag.
Voor de persberichten en
recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van
boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de vierde bladzijde van "Adellijke intriges."
In het bureau gekomen, nam hij de cassette uit de
recorder, knipte één van de elektrische draden door, zodat ook de cameras niet
meer werkten, je weet maar nooit, en stak de videocassette in zijn zak.
Toen hij in de ridderzaal van het kasteel
aankwam, was er gelukkig niemand te zien.
De kuisvrouw was zoals geplandin de galerieën bezig. Ze had de radio,
heel luid, op Studio Brussel staan. Hij hoorde het nummer Nothing Else
Matters van Metallica. Ze zou hem dus niet horen.
Hij kon rustig de schilderijen verwisselen. Carlo
nam het ori-ginele doek van de muur en schroefde het kader los. Hij nam het
originele kunstwerk eruit en plaatste het vervalste doek in de lijst. Toen
schroefde hij het kader weer vast en hing het geheel terug aan de muur. Het
originele schilderij pakte hij in, nam het onder de arm, en vertrok.
Toen hij de baron passeerde zag hij dat deze
helemaal voorover hing, Carlo duwde hem terug achteruit tegen de rugleuning van
de tuinstoel. Hij had de indruk dat er niet veel leven meer inzat, voelde met
twee vingers in de hals van baron de la Faille, maar voelde niks. Baron
Jean-Louis de la Faille was dood.
Carlo Castellano ging langs de tuin, achter de
coniferen door,
naar zijn Audi en vertrok terug naar Charleroi,
waar hij zijn levering ging afgeven aan Benito Sahli.
Voor
de persberichten en recensies van "Adellijke intriges" zie bij mijn
favorieten.
Voor
het aankopen van boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de derde bladzijde van "Adellijke intriges."
Dan kon hij naar de ridderzaal. De poetsvrouw zou
op dat moment de zalen van de galerie, waar de baron schilderijen tentoonstelt
die hij verkoopt, aan het kuisen zijn. In de ridderzaal zou hij het schilderij
kunnen verwisselen. Hij voorzag geen echte moeilijkheden. Carlo had al voor
hetere vuren gestaan.
Castellano zag de baron, gekleed in een rode
fluwelen ochtendjas,in de tuin
zitten. Hij was, zoals gepland, bezig met het lezen van het dagblad, ondertussen
nippend aan een verse tas koffie.
Jean-Louis de la Faille was zo verdiept in de
cijfers van de beurs, dat hij zeker niets zou zien of horen.
De gangster naderde hem langs achter en op het
moment dat hij wilde passeren, draaide Jean-Louis zich om en schrok zo hevig
dat hij recht stond en op Carlo toesprong.
Deze reactie had de gangster niet verwacht van een
zestigjarige. In een snelle reactie sloeg hij de baron zo hard onder zijn kin,
een uppercut zoals alleen hij dat kon, dat de edelman tien centimeter in de
lucht vloog, en dan, als een natte dweil, op de grond neerzeeg. Jean-Louis de
la Faille viel met zijn hoofd op de betonnen rand van het terras.
Carlo zag dat de baron hard aan zijn hoofd bloedde,
maar dat kon hem niet van zijn stuk brengen. Hij had geen tijd te verliezen.
Hij zette het slachtoffer terug in zijn zetel en bond hem met vast met de
broeksriem die hij uit de broek van de la Faille haalde. Daarna spoedde hij
zich naar de achteringang van het gebouw.
Voor de persberichten en recensies
van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
Voor het aankopen van boeken zie "aankopen boek" bij mijn favorieten.
We gaan verder met de tweede bladzijde van "Adellijke intriges."
De zoon van de baron, die mee in het complot zat,
zou zorgen voor een veilige toegang aan de achterkant van het kasteel. Deze
ingang was een poortje dat de baron regelmatig gebruikte wanneer hij naar het
golfterrein ging dat aan de overkant van de straat lag. Dit terrein had hij zelf
laten aanleggen met zijn centen. De uitbater was een vriend van de familie. De
zoon, Robert de la Faille, zou zorgen dat het alarm van het poortje om tien uur
uit stond.
Stipt om tien uur parkeerde Carlo zijn Audi langs
de straat, juist voorbij het poortje. Nadat hij zijn handschoenen had
aangetrokken, kwestie van geen vingerafdrukken achter te laten, nam hij het
ingepakte schilderij uit de koffer en begon aan zijn opdracht.
Er zouden op het moment maar twee personen aanwezig
zijn. De baron zelf en de kuisvrouw. Hij had zijn opdracht, zoals het een
topgangster past, tot in de puntjes voorbereid. Eerst moest hij in de tuin de
baron, Jean-Louis de la Faille passeren. Op dat moment zou die daar zijn krant
lezen. Carlo zou ongemerkt achter de groene coniferen tot aan de ingang, aan de
achterkant van het kasteel, kunnen komen. Dan zou hij naar binnen gaan en eerst
passeren in het bureau, de vroegere keuken, waar nu de opnameapparatuur van de
beveiligingscameras stond. Hier zou hij de kabels van de elektriciteit
doorknippen en de video van vandaag, waarop hij te zien zou zijn, meenemen.
Hier had hij een aandachtspuntje. Hij moest zeker
eerst de videoband uit de recorder halen vóórdat hij de draden doorknipte,
anders kreeg hij deze er niet meer uit.
Voor de persberichten en recensies
van "Adellijke intriges" zie bij mijn favorieten.
We gaan verder met de eerste bladzijde van "Adellijke intriges."
1
4 juli,Massenhoven.
Carlo Castellano had de autostrade E313 verlaten en
parkeerde zijn wagen, een gloednieuwe rode Audi A4, naast de weg. De tijd dat
gangsters met een zwarte Citroën Légère reden was al lang voorbij. Nieuwe
tijden, nieuwe wagens. Hij was, zoals altijd, te vroeg om reeds aan zijn
opdracht te beginnen. Castellano, afkomstig uit het milieu van Charleroi, had
deze opdracht gekregen van zijn goede vriend Benito Sahli.
De opdracht was, voor een professional als Carlo,
vrij eenvou-dig. Hij moest naar het kasteel van de familie de la Faille gaan in
Lier en dan het vervalste schilderij, dat hij in de wagen had, verwisselen met
het originele exemplaar dat in de ridderzaal aan de muur hing. Het originele
schilderij zou hij naar Benito Sahli brengen.
Wat er verder met dit schilderij zou gebeuren was
het minste van zijn zorgen. Als hij het doek bij zijn vriend kreeg, passeer-de
hij langs de kassa en daar deed hij het uiteindelijk allemaal voor.
Om tien uur zou het inbraakalarm van de ridderzaal
afgezet worden omdat de poetsvrouw dan de zaal een beurt gaf. Om twaalf uur zou
de baron het alarm weer aanzetten.
Adellijke intriges is vanaf nu ook in de winkel te verkrijgen.
Samenvatting van het verhaal :
Baron
Jean-Louis de la Faille wordt vermoord teruggevonden op het tuinterras van zijn
kasteel in Lier. De baron is eigenaar van een mooie kunstgalerie.
De
zoon van de baron, die ook een galerie bezit, leidt een flamboyant leventje en
behoort hierdoor tot de verdachten. Het wereldje van de kunst en de adellijke
wereld lijken niet zo correct als men wel zou denken. De tentakels van de adel
reiken tot in het crimineel milieu van Charleroi.
Commissaris Bruno Somers en hoofdinspecteur Paul De Winter,
de Lierse speurders, moeten zich verdiepen in het wereldje van de adellijke
kringen om deze moord op te lossen. Het verhaal speelt zich af in de driehoek
tussen Lier, Ranst enAntwerpen,
met uitschieters naar Middelkerke, Charleroi, Munsterbilzen, Breda, Moskou,
Iets sneller dan verwacht is het boek al toegekomen. Voorlopig is het nog enkel bij mij thuis te verkrijgen. Vanaf eind februari ligt het in de boekhandel.
Na Moord op de scheidsrechter, een verhaal dat zich situeerde rond voetbalclub SK Lierse, is het ditmaal de beurt aan de betere kringen van Lier en omgeving om als decor te dienen voor de nieuwe politiethriller Adellijke intriges van Ludo Geluykens.
Commissaris Bruno Somers en hoofdinspecteur Paul De Winter, de Lierse speurders, moeten zich ditmaal verdiepen in het wereldje van de adellijke kringen.
Baron Jean-Louis de la Faille wordt vermoord teruggevonden op het tuinterras van zijn kasteel in Lier. De baron is eigenaar van een mooie kunstgalerie.
De zoon van de baron, die ook een galerie bezit, leidt een flamboyant leventje en behoort hierdoor tot de verdachten. Het wereldje van de kunst en de adellijke wereld lijken niet zo correct als men wel zou denken. De tentakels van de adel reiken tot in het crimineel milieu van Charleroi.