Ik ben Wim del Arte
Ik ben een man en woon in een kartonnen doos onder een brug (( in Parijs)) en mijn beroep is Gepensioneerd clochard.
Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2025 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dat zijn er een pak geweest, te veel om op te noemen.
Het was te koud onder de brug , ben verhuisd, terug naar La Palma.
Schetsblog Niets meer niets minder. Dit blog is een tento met vervolg en bestaat uit een opeenstapeling van stijlen, citaten, beelden, ideeën, motieven en ook soms een fotoke. Voor de bezoeker is het nauwelijks duidelijk waarom dit schetsblog gemaakt is.- Om de invloed van de massamedia op de vorming van het individuele gedrag aan de kaak te stellen, dit door smakeloze, symbolische en tragikomische vervormde schetsen, waarvan de betekenis zelf kan ingevuld worden. - Zo ben ik althans gestart; MAAR EEN BLOG LEEFT EN PAST ZICH AAN... en zo langzamerhand werd het een foto-dagboek van een EILANDER
16-05-2009
THE LAST FAREWELL
THE LAST FAREWELL - Roger Wittacker ___________________________________________ There 's a ship lies rigged and ready in the harbor Tomorrow for old England she sails Far away from your land of endless sunshine to my land of rainy skies and gales And I shall be abord that ship tomorrow Though my heart is full of tears at this farewell
For you are beautifull, I have loved you dearly More dearly than a spoken word can tell ( x 2 )
I' ve heard there 's a wicked war a-blazing And the taste of war I know so very well Even now I see the foreign flag a-raising Their guns on fire as we sail into hell I have no fear of death, it brings no sorrow But how bitter will be this last farewell
For you are beautifull, I have loved you dearly More dearly than a spoken word can tell ( x 2 )
Though death and darkness gather all about me My ship be torn apart upon the seas I shall smell again the fragrance of these islands And the heaving waves that brought me once to thee And should I return home safe again to England I shall watch the English mist roll through the dale
For you are beautifull. I have loved you dearly More dearly than a spoken word can tell ( x 2 ) ____________________________________________________________________________ Beeld van gevonden "oudzeeroest" op het strand en een strandkei. Hoogte 80 cm, breedte 68 cm. ____________________________________________________________________________ If you want to hear the song "The Last Farewell" from Roger Wittacker, go to You Tube.
OVERLEVEN OP EEN ONBEWOOND EILAND ______________________________________________ Met takken en allerlei aangespoelde rommel een kamp bouwen, dat was de opdracht. Het moest een kamp worden waar ze 's nachts allemaal in konden slapen, maar tegen de ochtend was er niemand meer te bekennen. De eerste foto is genomen door mijn 'Wanenonli' op een vroege ochtend vanaf ons dakterras, de kleur is authentiek en een zeldzaamheid, waarschijnlijk moet ge de juiste atmospherische omstandigheden hebben om zo'n uitzonderlijke zonsopgang te aanschouwen.
Vele bladzijden uit de geschiedenis van het ontstaan van de Cro-Magnonmens zijn nog onbeschreven en zullen dit misschien wel altijd blijven. We weten niet precies het tijdstip waarop ze op deze planeet verschenen. Wat wij wel weten is dat zij reeds 'kunst' voortbrachten. Weliswaar is metaalbewerking niet zo oud als hun geschiedenis maar het 'zeeijzer' in combinatie met gekleurde speciaal gevormde en uitzonderlijke strandkeien gaven mij de impuls om deze "Theriantropen serie" te maken. Het aangespoelde ijzer afkomstig van gezonken schepen en meegekomen met de Atlantische stormen is door blootstelling aan het zout en de golven op een uitzonderlijke wijze gebogen, geplooid en geroest. Door puzzelen, snijden en aaneen lassen van het zeeijzer komt men algauw tot de gewenste assemblage resultaten. _____________________________________________________________________________ Assemblage; aaneen gelast strandijzer en een lava steen. Hoogte 68 cm, breedte 20 cm.
VIJF DIMENSIONAAL ______________________________ Doordat de branding de 'sculptuur' maar een paar uur laat bestaan is "tijd" ook een dimensie. Men zou dus kunnen spreken over vier dimensionale werken waarbij de documentatie in de vorm van foto's als uiteindelijk kunstwerk functioneert. En als dit gebeurd door een toevallige voorbijganger en ik dan 'mijn steenman' op internet tegenkom, komt er nog een dimensie bij ; Het toeval.
AAN DE HORIZON ZIE IK HET EILAND EL HIERRO LIGGEN _____________________________________________________
De eerste bewoners van de Canarische Eilanden moeten moedige zeeavonturiers zijn geweest, die niet alleen ontdekkingsreiziger waren maar ook pioniers want ze hadden varkens en geiten bij zich. De eilanden het dichtst gelegen bij Afrika moeten als springplank gediend hebben om de andere eilanden te bevolken. Eén hardnekkige vraag waarop tot hiertoe geen antwoord is gevonden is : Hoe is het de oorspronkelijke bewoners gelukt deze tocht over zee te volbrengen? Hun boten zijn nooit terug gevonden. Ook zijn er geen mondelinge overleveringen. Wat we zeker weten, is dat om de zeetochten te maken de oerimmigranten boten of kano's hadden die zeewaardig waren en dat ze de kennis moesten hebben om er mee te varen. Die vroege zeevaarders hebben zich een weg weten banen door de eilandengroep, al was het maar van eiland naar eiland dat binnen hun zicht lag of door de rookpluimen van de vulkaanuitbarstingen waardoor ze wisten dat daar land moest zijn. Bij de komst en de veroveringen van de Spanjaarden (1402) kenden de bewoners geen boten. Op elk eiland leefden de bewoners in hun isolement. Wat vooral intrigeert is waarom hun zeemanschap verloren ging.
THERIANTROPEN SERIE _____________________________________________________________________________ Dat er in een klein gedeelte van Europa grote hoeveelheden grotschilderingen uit de oertijd zijn gevonden is algemeen bekend, maar ook in vele andere hoeken der aarde hebben onze oerouders in dezelfde tijd inscripties gekerft op rotsen en prachtige verfijnde beeldjes van been, ivoor en steen gemaakt. Vele van deze raadselachtige figuren waren "Theriantropen", afbeeldingen van een 'half mens, half beest'. Het zijn afbeeldingen van wezens die niet bestaan en nooit bestaan hebben. Het zijn stuk voor stuk fantasie schepsels of monsterlijke hybriden. Deze raadselachtige beelden waren de inspiratiebron voor het maken van een assemblagereeks (tot nu toe een twaalftal) uit zeeijzer, strandaluminium, juthout en ander aangespoelde strandvonsten. Vandaag post ik er een en met de tijd volgen er meer. Zoals archeologen de geschiedenis van de mensheid opdiepen uit zijn afvalhopen, zo laat ik mij als hedendaags schrootkunstenaar door dezelfde bron inspireren. _____________________________________________________________________________ Assemblage uit allerlei strandvonsten. Hoogte 64 cm, breedte 34 cm.
STEENMAN IN STIL GESPREK MET HET UNIVERSUM Het is nog vroeg in de ochtend, nog geen spoor van mensen. Blauw staat in de kleurenpsychologie voor "eenzaamheid", dat kun je merken. op het tijdstip waarop de dag ontwaakt is er nog niemand op pad, het strand nog in volle rust. Het "blauwe" uur, uitermate geschikt om een steenman te bouwen. Over het zand verspreid liggen keien ... verzamelen, een steenman in stil gesprek met de hemel.
In het noorden van La Palma liggen voor de kust drie rotseilanden. ROQUE DE SANTO DOMINGO ROQUE DE LAS TABAIDAS en ROQUE EL GUINCHO. De namen van deze rotsen worden onderling nog al eens verwisseld en er kunnen hevige discussies uit ontstaan. Het noorden is het oudste gedeelte van het eiland en daarom meer door inwerking van de natuur geërodeerd. We spreken dan over steile kusten, diepe ontoegankelijke ravijnen en vooral een wilde zee. Een groot gedeelte van deze kustlijn valt onder een beschermd gebied met de naam "Costa Hiscaguán", een naam die de pré-Spaanse bewoners aan dit gebied gaven. De rotseilandjes zijn overblijfselen van de oorspronkelijke kustlijn die door erosie en de enorme kracht van de zee honderden meters is teruggeduwd.
De steengroeve (zandwinning) ligt in het natuurgebied "Teneguia". Dit gebied verkeerd in het algemeen in een goede staat. Voor vele natuurliefhebbers is deze steengroeve een doorn in het oog. Het meest te betreuren valt de vernietiging van een groot gedeelte van een van de lavastromen uitgestoten door de vulkaan 'Teneguia' (1971) vlakbij de steengroeve Las Cabras. Wat destijds als de wraak der Goden werd opgevat, geldt inmiddels, althans voor sommigen als een geschenk. Van het zand en het gesteente dat de vulkaan uitspuwde kunnen nu huizen en hotels worden gebouwd voor de te verwachte toename van het toerisme (?)
De foto is genomen in het " MAROPARQUE " . Het enige vogel-dier-botanisch-park die naam waardig op La Palma. Het vogelbestand is ondergebracht in volières met sluisdeuren voor de in en uitgangen. Men kan er dus als bezoeker (vrij) in rondwandelen ;-)
RAW-ART ... ART BRUT ... RAUWE KUNST ... BRUTTE KUNST _____________________________________________________________________________ Rond 1870 begonnen gekke(n)dokters de gekkenkunst te gebruiken bij de diagnose van hun patiënten. de 'Brutte Kunst' moest voldoen aan bepaalde criteria, zoniet werd de patiënt voor gek verklaard. Enkele vereisten waren dat de natuur correct werd weergegeven, met de juiste kleuren en moest de beschouwer een gevoel van schoonheid krijgen bij het aanschouwen van het "kunstwerk". Wat heden nog steeds geld is dat 'Art Brut' qua inhoud en vorm in belangrijke mate de psychische complexiteit van de gedachtegang van de maker weergeeft. (No kidding) _____________________________________________________________________________ Beeld van aaneen gelast , geperforeerd zeeijzer en een stuk aangespoeld beton. Hoogte 71 cm, breedte 38 cm.
ROQUE TENEGUÍA - HEILIGDOM VAN DE GUANCHEN __________________________________________________________ Een groot gedeelte van de plekken met rotsinscripties liggen op hoge rotsen of uitzichtpunten van waar men een groot gebied kan overzien. Als men de rots Teneguía beklimt heeft men een 'einde ver zicht' over gans de westkust van het eiland. Waarschijnlijk heeft deze plaats te maken gehad met offerkringen of de "Tagoror" (plaats van samenkomst) . Alleen al de omgeving en naar de rots toelopen heeft iets sacraal. De rots straalt nog steeds permanent magnetische warmte stalen uit. De Teneguía rots is ook landschappelijk en botanisch interessant en doet dienst als oriëntatiepunt voor vissers en zeilers. In het gebied om de rots heen hebben verschillende vulkanische uitbarstingen plaatsgevonden. De vele (meer dan honderd) rotsinscripties zijn spijtig genoeg in een zeer erbarmelijke staat. De spiralen zijn in de loop der jaren overdekt met een natuurlijke 'rotsvernis', een natuurlijke laag die bestaat uit minerale en organische stoffen van verschillende kleuren.
STRANDJUTTEN TIJDENS HET BLAUWE UUR EN DE BUIT _______________________________________________________
Vrijwel dagelijks als het kan, ben ik tijdens "het blauwe uur" aan de kust. De zon is nog niet verschenen over de kim en op het strand kun je het zeeglas, de gebroken stukjes keramiek, drifthout en zeeijzer goed onderscheiden. Als de zon schijnt, schittert alles en kan men alleen maar jutten in zijn schaduw. De belangstelling voor de stukjes keramiek uitgestrooid door de hand van een onverschillige zeegod en het verzamelen ervan stimuleert de verbeeldingskracht die de inspiratie aanwakkert. Ongetwijfeld geeft het mij een stimulans om een ontwerpidee uit te werken en zo een mozaïek vorm te geven. Momenteel nog allemaal in het "koppie, koppie" ... Misschien begin ik er nog wel eens aan ... In ieder geval; De ochtendwandeling is goed voor de knoken, om nog maar te zwijgen over het bukken om de minuut. Laatste foto; de buit van een uur strandjutten.
Maquette voor een monument in de haven van Tazacorte dat een gevleugelde lokroep voorstelt van de Sirenen. _____________________________________________________________________________ De "Sirenen" zijn halfgodinnen uit de Griekse mythologie met het lichaam van een vogel en het hoofd van een vrouw. Ovidius beschreef ze als gevleugelde nimfen. Ze waren erg knap en zongen zulke mooie liederen, dat de reizigers die hun eiland passeerden de verlokking niet konden weerstaan. Vervolgens liep hun schip dan te pletter tegen de rotsen en werden zij gedood, doordat de Sirenen alle levenskracht uit hun slachtoffers wegzogen. (bron : Wikipedia) _____________________________________________________________________________ Beeldje van aaneen gelast ijzer op houten sokkel. Hoogte 68 cm, breedte 33cm.
De "Graja" is familie van de kraai en leeft alleen op La Palma. Ze leven in de bergen en hebben hun nesten in grotten en onder rotsen. Af en toe komen ze in grote lawaaierige groepen aangevlogen en strijken neer in de tuin. Ze krijsen dan door elkaar " iaaa iaaa ". Echt Hitchcock! Vermits deze vogel alleen hier op het eiland voorkomt zou hij niet misstaan als "nationaal" symbool voor La Palma. PS : De foto's van de mozaïek zijn genomen in een parkje niet ver hier vandaan en is niet van mijn hand.
De sensatie om steenmannen te maken in al hun elegantie en schoonheid verveelt mij nooit. Het is een verrukking met vele gezichten zoals een ideale geestestoestand en de 'soepele' vormen die doen denken aan vervlogen tempelkunst of huisaltaren. De sfeer tijdens het bouwen is plechtig en eerbiedig, één verkeerde beweging en hij ligt tegen de vlakte. Steenmannen maken, is iets maken met wat de natuur je geeft maar ook terugneemt, de wind, de golven van de branding en soms het bewegen van de aarde maken een eind aan hun bestaan. Wandelend langs de branding kun je de keien uitzoeken die eindeloos gepolijst zijn door de zee. Je kunt een vorm uitkiezen die bij voorbaat juist die steen geschikt maakt om de volgende te zijn in de stapeling. Zo kunnen koude stenen je hart verwarmen ... ;-)
Tijdens mijn drie-en-een-half jarige pensioenloopbaan heb ik reeds duizenden foto's gemaakt. Geen een van deze foto's is geplaatst in een tijdschrift of boek, daarom hecht ik zoveel waarde aan een blog. Het geeft de voldoening je hobby dagelijks digitaal te publiceren. Ook mijn dagindeling wordt er door bepaald, mijn ochtendwandelingen worden langer en intenser beleefd. Ik ga nooit de deur uit zonder in gedachten te hebben die foto te maken die het toeval me in de schoot werpt.
PACIFIC OCEAN PLASTIC FREE - (You Tube, 55 sec. de moeite waard) ____________________________________________________________________________ Vervolg op "PLASTIC SOEP IS PLASTIC TROEP" ____________________________________________________________________________ Deze assemblage ging tijdens het ontwerpen kreupel staan, alsof ze vaststelt wat er scheelt aan de oceanen en een behandeling voorschrijft die tot beterschap leidt. De mens heeft wel een diagnosetechniek maar een oplossing vinden voor de problemen die hij heeft veroorzaakt in de oceanen is nog ver weg al dan niet onmogelijk. En zo zal de geschiedenis van de mens eindigen. De geschiedenis begon met de goddelijke mens en dan in de loop der eeuwen de mythische, heroïsche, vorstelijke en tragische mens om tenslotte te belanden bij de vernederde banale mens, de triviale mens die zichzelf niet meer kan redden. ____________________________________________________________________________ Dit is mijn laatste beeld met oceaanplastic want bij het smelten (en zeker bij het verbranden) van PVC (Poly Vinyl Chloride) kan er dioxine vrijkomen en dat is slecht voor de gezondheid en het milieu. ____________________________________________________________________________ Manneke : Aaneen gelast zeeijzer en strandplastic. Hoogte 67 cm, breedte 22 cm.
ASSEMBLAGE VAN DIVERSE SAMENGEVOEGDE MATERIALEN ____________________________________________________________________________ Bij het artistieke assembleren speelt ontwerp, compositie maar ook het materiaal een belangrijke rol. Als men jut, vindt men op het strand een bijeenraapsel van allerlei voorwerpen. Zolang de onderdelen van de assemblage nog van eenzelfde soort materiaal zijn bestaat er automatisch een zekere verwantschap. In deze assemblage heb ik dingen verwerkt die van huis uit helemaal niet bij elkaar passen. Door toeval zag ik een plastic fles smelten en verschrompelen op het hete 'zeeijzer' dat ik aan't lassen was. Met suc6 kon ik deze nieuwe "kunstgreep" in mijn sculptuur toepassen. Een manier om totaal verschillende gevonden materialen tot een eenheid te maken. Ik was beland bij een bepaald soort werken dat daardoor een bijzondere betekenis kreeg, namelijk de vervuiling van onze oceanen en de plastic soep die daar in ronddrijft. Als de assemblage lelijk, schokkend of ontstellend is en bij sommigen walging of woede opwekt dan is dat mooi meegenomen, sterker nog; een reactie die niet geduld kan worden is de "verveling". In ieder geval ontbreekt het in deze sculptuur niet aan tegenstellingen of eentonigheid omdat de relatieve aandachtswaarden van de bijeen gebrachte materialen zo ongelijk zijn. ____________________________________________________________________________ Beeldje van aaneen gelast zeeijzer en strandplastic. Hoogte 61 cm, breedte 32 cm.
Als je over La Palma vliegt kijk je neer over het golfterrein van de goden en titanen. Een groen eiland met zoveel vulkaankraters (holes) dat ze niet te tellen zijn. een van de mooiste "holes" is de krater van de vulkaan 'San Antonio' op de tweede foto. De vulkaantoppen zijn een geliefd oord voor wandelaars. Op een wat minder aards niveau zijn de kraters de middelpunten van mystieke ideeën. Mijn buren die twee vulkaanuitbarstingen hebben meegemaakt, hebben nog steeds een heilig ontzag voor de bijna 2000 meter hooggelegen vulkanen van de Cumbre. Maar dat er geesten in de vulkanen wonen, daar geloven ze niet in. Alhoewel. "Vulkanen zijn de tronen der goden, zij zijn de grootste krachten van de natuur" aldus de vader van mijn buurvrouw.